Witajcie 馃檪 po moim ostatnim debiucie zwi膮zanym z wywiadem, mia艂am ochot臋 na wi臋cej. I znalaz艂am co艣 w troszk臋 innym nurcie, bo takiego czego艣 jest u nas ma艂o, aczkolwiek dalej w temacie gier planszowych. Ostatnio przes艂uchiwa艂am Mateusza Ko艣cielnickiego, to w艂a艣nie on wykorzystuj膮c pasj臋 do gier planszowych stworzy艂 wydawnictwo Sharp Games. Wydawnictwo inne od wszystkich, nie tworz膮 gier typowo rozrywkowych. 聽Postanowili 艂膮czy膰 nauk臋 z zabaw膮 a rozrywk臋 z marketingiem pracuj膮c nad grami do cel贸w edukacyjnych, reklamowych, a nawet szkoleniowych. S膮 m艂odziutk膮 firm膮, ale id膮 przed siebie podejmuj膮c nowe wyzwania, z kt贸rych wyniknie co艣 niezwyk艂ego.

Pocz膮tki poszczeg贸lnych kwestii b臋d臋 oznacza艂a inicja艂ami imienia mojego rozm贸wcy i swojego. O-Ola, M- Mateusz.

Ola: Witaj Mateusz 馃檪 mo偶esz uchyli膰 r膮bka tajemnicy wok贸艂 swojej osoby i opowiedzie膰 nam o sobie i swoich pasjach?

Mateusz: Najci臋偶ej jest m贸wi膰 o samym sobie鈥 Kim jestem? No c贸偶 przede wszystkim jestem graczem, gram od kiedy pami臋tam 鈥 i uwielbiam gra膰. Od dziecka gra艂em na komputerze, a tak偶e amatorsko trenowa艂em pi艂k臋 no偶n膮. W wieku oko艂o 10-11 lat zacz膮艂em si臋 interesowa膰 fantastyk膮, dzi臋ki czemu pozna艂em nowy typ zabawy: gry RPG, a tak偶e mia艂em okazj臋 pogrywa膰 w legendarn膮 ju偶 Magi臋 i Miecz. Gram wi臋c zar贸wno w plansz贸wki, jak i RPG-i, i gry komputerowe 鈥 oczywi艣cie o ile znajd臋 na to czas, kt贸re niestety jest coraz mniej. Je偶eli chodzi o gry planszowe, to na powa偶nie zacz臋艂o si臋 od Gry o Tron 鈥 pierwszej edycji, kt贸r膮 zakupi艂em tu偶 po premierze, gdy偶 by艂em wtedy 艣wie偶o po lekturze ksi膮偶ki 鈥 co warto nadmieni膰 nikt wtedy nawet nie my艣la艂 o serialu. Opr贸cz grania, interesuj臋 si臋 wci膮偶 pi艂k膮 no偶n膮, teraz g艂贸wnie jako kibic z trybun stadionu, a tak偶e histori膮 鈥 kt贸r膮 zreszt膮 z powodzeniem studiowa艂em.

O: Stworzy艂e艣 wydawnictwo gier planszowych troch臋 inne od tych, kt贸re istniej膮 na rynku. Projektujecie gry edukacyjne, s艂u偶膮ce jako materia艂y szkoleniowe, oraz gry do cel贸w reklamowych. Sk膮d pomys艂, 偶eby co艣 takiego powsta艂o?

M: Jeszcze nie produkujemy, ale planujemy 馃檪 Kiedy艣 pracowa艂em ju偶 dla pewnej firmy tworz膮cej gry dla biznesu 鈥 typowo pod szkolenia, stwierdzi艂em, i偶 to jest rzecz kt贸r膮 chce robi膰 w 偶yciu 鈥 tworzy膰 gry planszowe. Zastanawia艂em si臋 wi臋c gdzie jest luka w rynku, albo co jeszcze mo偶na doda膰 鈥 wszak wszystko to ju偶 jest znane. Dlatego postawi艂em na elastyczno艣膰, czy pomys艂 si臋 sprawdzi? Mam nadziej臋 鈥 kieruj臋 si臋 zasad膮, i偶 gr臋 mo偶na zrobi膰 o wszystkim i dostosowa膰 do ka偶dego grona odbiorc贸w.

O: Z wcze艣niejszy rozm贸w z Tob膮 wiem, 偶e wsp贸艂pracuj膮c z organizatorami rock鈥檕wego festiwalu Gruzilla pracujecie nad gr膮, kt贸ra zadebiutuje nad tym偶e evencie. M贸g艂by膰 opowiedzie膰 jak wygl膮da聽 od podstaw proces tworzenia gry pod jakie艣 przedsiewzi臋cie? Od otrzymania zlecenia po realizacj臋 projektu.

M: Wi臋kszo艣膰 zale偶y od zlecenia i jego specyfiki 鈥 ka偶da gra jest inna. Na pocz膮tku jest 鈥瀦lecenie鈥 koncept gry 鈥 kt贸ry kszta艂tujemy 鈥 o czym jest gra, co ma w sobie zawiera膰, jaki jest jej cel i do kogo gra ma trafi膰. Potem nadchodzi proces tworzenia mechaniki 鈥 potem tworzenie prototypu, wst臋pna wizualizacja graficzna, a nast臋pnie testy, docieranie mechaniki etc. Potem s膮 testy zewn臋trzne, tworzenie instrukcji. Na ko艅cu wysy艂amy gr臋 do drukarni i鈥 czekamy.

Aktualnie pracuj臋 nad trzema projektami 鈥 pierwszy z nich wspomniana Gruzilla jest na wyko艅czeniu dopracowywane s膮 grafiki, poprawiana instrukcja 鈥 wkr贸tce gra wyl膮duje w drukarni. Tutaj proces by艂 stosunkowo kr贸tki 鈥 oko艂o 1,5 miesi膮ca, ale tak偶e sama gra jest dosy膰 prosta i nie wymaga艂, a偶 tak intensywnej uwagi.

O: Ile miesi臋cy trwa praca nad gr膮 zlecon膮 przez indywidualnego klienta? Ile os贸b pracuje nad takim聽 projektem?

M: Jak ju偶 wspomnia艂em wy偶ej wszystko zale偶y od gry 鈥 Gruzzila powsta艂a w ci膮gu 1,5 miesi膮ca. Gr臋 projektuj臋 sam, mamy jednego grafika i drugiego 鈥瀌ochodz膮cego鈥 do tego grono znajomych z kt贸rymi testuj臋. Opr贸cz tego piecz臋 nad wszystkim trzyma moja narzeczona, kt贸ra zawsze wesprze mnie dobrym s艂owem, rad膮 lub zasadn膮 krytyk膮.

O: Gry planszowe s膮 Wasz膮 mo偶na powiedzie膰 mi艂o艣ci膮. Czy 鈥減o godzinach鈥 grasz w gry planszowe? Je艣li tak to jakie (je艣li to nie tajemnica)?

M: Oczywi艣cie nie jest to tajemnica. Gram w r贸偶ne gry, ale zdecydowanie bli偶ej mi gier euro i strategicznych, do tego nie pogardz臋 dobr膮 karciank膮. Niezbyt trawi臋 gry przygodowe i imprezowe, ale zdarza mi si臋 grywa膰. Ostatnio zagrywam si臋 w Roll For The Galaxy, Concordi臋 i 51 Stan, cho膰 wczoraj na stole wyl膮dowa艂a Zimna Wojna. Od kilku tygodni z kilkoma znajomymi rozgrywamy tak偶e kampanie w Imperium Atakuje.

O: Dzi臋kuj臋 bardzo za rozmow臋 馃檪

Wi臋cej informacji dotycz膮cych wydawnictwa Sharp Games znajdziecie na:聽

Facebook:聽https://www.facebook.com/gamessharp/

Oficjalna strona:聽http://sharpgames.pl/

http://bigbaddice.pl/wp-content/uploads/2016/07/13394179_1754828094761395_6625648277498568956_n-e1468822020333.jpghttp://bigbaddice.pl/wp-content/uploads/2016/07/13394179_1754828094761395_6625648277498568956_n-e1468822020333-150x150.jpgAleksandra Szako艂aGry PlanszoweWywiadyWitajcie 馃檪 po moim ostatnim debiucie zwi膮zanym z wywiadem, mia艂am ochot臋 na wi臋cej. I znalaz艂am co艣 w troszk臋 innym nurcie, bo takiego czego艣 jest u nas ma艂o, aczkolwiek dalej w temacie gier planszowych. Ostatnio przes艂uchiwa艂am Mateusza Ko艣cielnickiego, to w艂a艣nie on wykorzystuj膮c pasj臋 do gier planszowych stworzy艂 wydawnictwo Sharp Games....Wielka z艂a kostka czyli plansz贸wki, gry PC oraz filmy i seriale