W świecie gier wideo rozgorzała kolejna kontrowersja związana z firmami zajmującymi się różnorodnością i inkluzywnością w branży gamingowej. Tym razem w centrum uwagi znalazły się Games 4Diversity, holenderska firma, która została przyłapana na próbach uciszenia popularnego kanału YouTube Gothic Therapy. Sprawa dotyczy ujawnienia powiązań między firmami zajmującymi się projektowaniem narracji w grach wideo, które coraz częściej wzbudzają kontrowersje wśród graczy.
Kanał YouTube Gothic Therapy, prowadzony przez małżeństwo MasterOfTheTDS i WritingRaven, opublikował dwa tygodnie temu wstrząsający materiał, który rzuca nowe światło na praktyki Games 4Diversity. Firma ta specjalizuje się w organizowaniu tak zwanych „game jamów”, podczas których twórcy i gracze spotykają się, aby wspólnie tworzyć gry koncentrujące się na tematyce różnorodności, wartości LGBTQ+, imigracji oraz innych zagadnieniach społecznych. Jeden z ich projektów, mobilna gra Amanda Sparks and The Shade Forest, szczególnie przykuł uwagę krytyków ze względu na jej treści skierowane do młodszej grupy wiekowej.
EXCLUSIVE: Games [4Diversity] is exploiting KIDS with pride parades and game jams to force their DEI agenda into gaming. This is not about inclusivity. It is blatant manipulation and propaganda, and it needs to stop!
Watch the full exclusive takedown now: (Link to video below) pic.twitter.com/hwM71hBUbH
— MasteroftheTDS (@MasteroftheTDS) November 25, 2024
W grze tej gracze wcielają się w postać drag performera ratującego swoich przyjaciół – mężczyzn ubranych jedynie w bieliznę. Co istotne, gra nie posiada oznaczenia dla dojrzałych graczy i została starannie ocenzurowana, aby uniknąć ograniczeń wiekowych. Zdaniem krytyków, jest to jasny sygnał, że produkt jest celowo kierowany do młodszych użytkowników, co wywołuje poważne obawy dotyczące odpowiedzialności twórców i ich intencji.
Kluczowym wątkiem ujawnionym przez Gothic Therapy są powiązania Games 4Diversity z Sweet Baby Inc. – firmą zajmującą się projektowaniem narracji, którą założyła Kim Belair. Firma ta od dawna budzi kontrowersje w środowisku graczy ze względu na forsowanie narracji związanych z różnorodnością i równością płci w grach wideo. Belair sama przyznawała, że podczas grania w Mass Effect 2 była rozczarowana możliwością wyboru rasy i płci postaci, co stało się inspiracją do utworzenia Sweet Baby Inc.
Po opublikowaniu materiału przez Gothic Therapy, Games 4Diversity podjęło zdecydowane kroki, aby uciszyć krytyków. Kanał YouTube otrzymał oficjalne powiadomienie o złożeniu skargi dotyczącej rzekomo naruszonych praw prywatności. Co istotne, cała prezentowana treść pochodziła z publicznie dostępnych źródeł, więc argumentacja firmy wydaje się co najmniej wątpliwa. MasterOfTheTDS wprost stwierdził, że są przygotowani do obrony swojego stanowiska i kwestionują zasadność zgłoszonej skargi.
Ujawniono również kolejny intrygujący szczegół – Eline Muijres, członkini zarządu Games 4Diversity, jest jednocześnie głównym producentem w The Powell Group. Ta sama firma niedawno nawiązała współpracę z Sweet Baby Inc., by następnie usunąć wszelkie wzmianki o tej firmie ze swoich oficjalnych kanałów komunikacyjnych. Tego rodzaju praktyki tylko pogłębiają podejrzenia co do rzeczywistych intencji tych organizacji i ich wpływu na branżę gier wideo.
It appears that individuals associated with Games [4Diversity] have filed a privacy complaint with YouTube regarding both our video and live stream that discussed their activities.
All information shared in our content was publicly accessible. If further action is taken against… pic.twitter.com/SSnpgevCY8
— MasteroftheTDS (@MasteroftheTDS) December 1, 2024
Cała sytuacja doskonale ilustruje rosnące napięcie między firmami koncentrującymi się na narracjach związanych z różnorodnością a społecznością graczy. Coraz więcej osób domaga się, aby gry wideo pozostały przestrzenią rozrywki i escapizmu, wolną od nachalnej ideologizacji. Próby uciszania krytyków poprzez składanie skarg i wywieranie presji tylko polaryzują dyskusję i wzbudzają jeszcze większe zainteresowanie metodami działania tego rodzaju organizacji.
Przyszłość branży gamingowej stoi pod znakiem zapytania. Czy firmy takie jak Games 4Diversity i Sweet Baby Inc. zdołają utrzymać swoją pozycję, czy też rosnąca krytyka zmusi je do przewartościowania swojej strategii? Jedno jest pewne – społeczność graczy coraz głośniej domaga się transparentności, autentyczności i prawa do wolnego wyboru w świecie wirtualnej rozrywki. Tylko czas pokaże, czy tego rodzaju firmy będą w stanie dostosować się do zmieniających się oczekiwań czy też zostaną ostatecznie wyparte przez bardziej zorientowane na gracza podejście.
Brak komentarzy