Jeśli jesteś fanem soulslike’ów i szukasz kolejnego wyzwania z unikalnym klimatem, AI Limit może okazać się idealnym tytułem dla Ciebie. Gra, stworzona przez debiutujące studio SenseGames przy wsparciu inicjatywy PlayStation China Hero Project, oferuje dynamiczną, agresywną rozgrywkę bez tradycyjnego paska staminy.
Jednak to nie tylko rozgrywka przyciąga graczy – równie intrygującym aspektem jest zestaw trofeów, który zachęca do dokładnego eksplorowania każdego zakątka gry i poznawania jej sekretów. W tym poradniku dokładnie omówimy, jak zdobyć platynowe trofeum w AI Limit, ile czasu to zajmie, co może zostać pominięte i na co warto zwrócić szczególną uwagę. Zdobycie platyny w AI Limit jest wyzwaniem umiarkowanym – szacowany poziom trudności to 4/10, co oznacza, że gra nie należy do najtrudniejszych, ale wymaga czasu, cierpliwości i skrupulatności. Przewidywany czas na wbicie platyny to 30–50 godzin, a największym wyzwaniem może być zdobycie wszystkich broni – trofeum „Arsenal”. Kluczowe znaczenie mają także zakończenia i zadania poboczne, z których aż 12 trofeów można przegapić – w tym te powiązane z czarami, bronią oraz zakończeniami.
Choć AI Limit oferuje tylko jeden poziom trudności, nie znajdziesz tu opcji przenoszenia zapisów między slotami czy automatycznego kopiowania. Gra pozwala na maksymalnie 5 slotów zapisu, ale nie możesz ręcznie kopiować zapisów, co sprawia, że dokładne planowanie postępów – zwłaszcza przed punktem bez powrotu – jest niezbędne. Mowa tu o lokacji Branch Hagios Patir: Upper Level – Path of Epitome, po której większość zadań pobocznych staje się niedostępna. Dobra wiadomość jest taka, że po pokonaniu ostatniego bossa możesz zdecydować się na dalszą eksplorację bez rozpoczynania NG+ (New Game Plus), co umożliwia zebranie pominiętych przedmiotów – choć same zadania poboczne nadal będą zablokowane.
Zobacz nasz Sklep z Grami! Kupując u nas wspierasz rozwój Big Bad Dice!
Na platynę potrzebujesz minimum 1,75 do 3 przejść gry, szczególnie jeśli chcesz zdobyć wszystkie czary i bronie. Dzięki zapisom w chmurze (PS+), możliwe jest „oszukanie” kilku zakończeń bez konieczności pełnego powtórnego przechodzenia gry, ale pełne zebranie wszystkich elementów i tak będzie wymagać solidnej drugiej próby. Warto też zaznaczyć, że gra nie posiada wersji na PS4, nie wspiera autopopa ani przenoszenia zapisów między platformami – wszystko trzeba zrobić od początku na PS5. W naszym poradniku znajdziesz pełną roadmapę trofeów, porady krok po kroku, wskazówki dotyczące najważniejszych momentów i lokacji oraz jak unikać pomyłek, które mogą zablokować drogę do platyny. Zaczynamy! Zobacz też nasze inne poradniki do osiągnięć, takie jak poradnik do The First Berserker: Khazan oraz Assassin’s Creed Shadows!
Osiągnięcia związane z kampanią fabularną w AI Limit
Trofea: 11/39
Poniższe osiągnięcia są związane bezpośrednio z głównym wątkiem fabularnym. Ukończenie kampanii po najniższej linii oporu skutkuje odblokowaniem ich wszystkich, więc by uniknąć spoilerów, darujemy sobie opisywanie szczegółów tych osiągnięć.
Oath of Faith
Aether, the Father
Loskid, the Son
The Resplendent Bishops
The Stygian Queen of Woe
Hunter of Bladers
Choirmaster, the Inspector
Cleansing Knight
The Panic Reaper
The Lost
Journey Begins
Osiągnięcia związane z pobocznymi bossami w AI Limit
Trofea: 16/39
Tak jak większość powyższych osiągnięć związanych jest z pokonaniem jakiegoś głównego bossa, tak poniższe osiągnięcia związane są z różnymi pobocznymi bossami. Te można pominąć podczas gry, jednak jeżeli będziecie dokładnie eksplorować grę, to raczej tak się nie stanie.
Ursula
To trofeum można zdobyć po pokonaniu potężnej przeciwniczki imieniem Ursula, zmutowanej wersji jednego z eksperymentów, którą znajdziesz w lokacji Outer-Wall Ruins – Ancient Machine Works, a dokładniej w odnodze o nazwie Research Center Branch. Co istotne, jest to opcjonalny boss, którego nie musisz eliminować, aby ukończyć główny wątek fabularny. Jej obecność w grze jest ukryta i łatwo ją przegapić, dlatego jeśli celujesz w zdobycie platynowego trofeum, nie możesz pominąć tej walki.
Guardians of the Tree
To osiągnięcie odblokujesz po zwycięstwie nad ukrytym bossem o nazwie Guardians of the Tree, znajdującym się w lokacji Sewer Town – Center, a dokładniej w odnodze Gate of the Tree. Tak jak w przypadku innych sekretów w AI Limit, jest to opcjonalny boss, którego pokonanie nie jest wymagane do ukończenia głównego wątku fabularnego. Jednak jeśli planujesz zdobyć wszystkie trofea i odkryć każdy zakamarek gry, to starcie zdecydowanie znajduje się na Twojej liście obowiązkowej.
The Wanderer of Undersea
To trofeum zdobywasz po zwycięstwie nad ukrytym bossem o nazwie Necro, the Wanderer of the Undersea, który zamieszkuje zapomniane głębiny lokacji Sunken City Underground. Dokładne miejsce starcia to odnoga Parish Station, dostępna z poziomu Underground Parish. Ten przeciwnik to opcjonalny boss, więc jego pokonanie nie jest wymagane do ukończenia głównej fabuły. Mimo to warto poświęcić czas na odnalezienie i pokonanie Necro, szczególnie jeśli dążysz do zdobycia platynowego trofeum i chcesz poznać wszystkie sekrety świata AI Limit.
The End of the Lost Ones
To trofeum otrzymujesz za pokonanie wszystkich Lost Bladers – wyjątkowego typu minibossów, których w grze AI Limit jest łącznie sześciu. Są to przeciwnicy wyróżniający się nie tylko unikalnym stylem walki, ale także tym, że posługują się zestawem ruchów bardzo zbliżonym do Twojego własnego. Każdy z nich walczy agresywnie, z dużą szybkością, używając umiejętności broni (Weapon Abilities), co czyni z nich jedno z najbardziej wymagających wyzwań spośród minibossów w grze.
Pierwszego Lost Bladera spotkasz stosunkowo wcześnie – znajduje się on na głównym szlaku fabularnym i nie da się go pominąć. Jest to swojego rodzaju wprowadzenie do ich stylu walki i zapowiedź późniejszych, znacznie trudniejszych pojedynków. Pozostała piątka została jednak ukryta poza główną ścieżką fabularną i aby ich odnaleźć, musisz uważnie eksplorować mapę, odwiedzać sekrety, odnogi i ukryte lokacje. Spotkania z nimi są łatwe do przegapienia, szczególnie jeśli skupiasz się tylko na głównym wątku.
Każdy Lost Blader po pokonaniu nagrodzi Cię unikalną bronią, co czyni ich eliminację nie tylko ważną dla tego konkretnego trofeum, ale również niezbędną do zdobycia innego osiągnięcia – za zebranie wszystkich broni w grze (trofeum „Arsenal”). W związku z tym, jeśli planujesz zdobyć platynę, pokonanie wszystkich Lost Bladers jest absolutnie obowiązkowe i niejako „po drodze” w trakcie kompletowania pełnego ekwipunku.Walka z nimi może stanowić spore wyzwanie – ich ataki są szybkie, dobrze zsynchronizowane, a AI sprawia, że zachowują się niemal jak lustrzane odbicia Twojej postaci. Warto przed każdym takim pojedynkiem dobrze przygotować się sprzętowo – ulepszyć broń, dobrać efektywne czary i pamiętać o odpowiednim zarządzaniu zasobami.
Charon, the Nurturer
To trofeum zostaje przyznane za pokonanie Charon, ukrytego bossa zwanego Nurture, który stanowi sekretne, końcowe wyzwanie w grze AI Limit. Walka z Charonem jest dostępna wyłącznie wtedy, gdy gracz znajduje się na ścieżce prowadzącej do zakończenia Second Dawn, uznawanego za prawdziwe zakończenie gry.
Osiągnięcia związane z zakończeniami gry AI Limit
Trofea: 19/39
Trzy osiągnięcia związane są z różnymi zakończeniami gry. Poniżej znajdziesz opis działań, które musisz zrobić by zdobyć każde z tych osiągnięć.
The End of the Childhood
Childhood. Można je uznać za tzw. normalne lub wręcz złe zakończenie, ponieważ otrzymuje się je w sytuacji, gdy gracz nie podejmuje żadnych opcjonalnych działań fabularnych, takich jak zadania poboczne, odkrywanie ukrytych lokacji czy rozwijanie relacji z kluczowymi postaciami niezależnymi. Zakończenie to można łatwo osiągnąć, jeśli po pokonaniu bossa Loskid, the Blade of Judgment, od razu skierujesz się w stronę ostatecznej konfrontacji, pomijając dostępne wątki poboczne.
Boundless Stars
To trofeum zostaje przyznane za odblokowanie jednego z alternatywnych zakończeń gry AI Limit, noszącego nazwę Boundless Stars. Jest ono często postrzegane jako „dobre zakończenie”, w którym bohaterka osiąga duchową równowagę, pełniejsze zrozumienie swojej roli w świecie oraz zamknięcie wielu otwartych wątków. Aby zdobyć to zakończenie, gracz musi włożyć znacznie więcej wysiłku niż w przypadku domyślnego zakończenia The End of Childhood, ponieważ wymaga to wykonania kilku kluczowych zadań pobocznych i odkrycia ukrytych lokacji oraz bossów.Najważniejszym krokiem do uzyskania zakończenia Boundless Stars jest ukończenie całej linii zadań postaci Delpha.
Jej wątek fabularny prowadzi do zdobycia specjalnego przedmiotu – Azure Branch, który jest wymagany do dalszej progresji. Przedmiot ten otwiera dostęp do sekretnych lokacji, a dokładnie do Courtyard of the Tree – ukrytego obszaru, do którego nie można dotrzeć w standardowym przebiegu gry.W tej samej sekwencji wydarzeń gracz musi również zmierzyć się z opcjonalną bosską Ursula, którą znajdziesz w Outer-Wall Ruins – Ancient Machine Works > Research Center Branch (szczegóły w opisie trofeum „Ursula”).
Po spełnieniu tych warunków gra „zablokuje” Cię na ścieżce prowadzącej do jednego z dwóch końcowych wyborów: Boundless Stars lub Second Dawn. To, które zakończenie zobaczysz, zależy od dodatkowych decyzji lub interakcji wykonanych później – jednak samo ukończenie wątku Delpha, zdobycie Azure Branch, wejście do Courtyard of the Tree oraz pokonanie Ursula są absolutnym minimum potrzebnym, by w ogóle móc zobaczyć to zakończenie.
Second Dawn
Trofeum to odblokujesz po uzyskaniu zakończenia Second Dawn, które przez społeczność graczy i twórców jest uznawane za „prawdziwe” zakończenie gry AI Limit. Aby je zdobyć, musisz spełnić szereg złożonych warunków, które łączą ze sobą wiele kluczowych wątków fabularnych, opcjonalnych walk i interakcji z najważniejszymi postaciami niezależnymi. Second Dawn to najbardziej satysfakcjonujące i narracyjnie pełne zakończenie, ale wymaga też największego zaangażowania ze strony gracza.
Pierwszym krokiem jest wykonanie wszystkich tych samych działań, które prowadzą do zakończenia Boundless Stars. Oznacza to, że musisz ukończyć cały wątek fabularny postaci Delpha, zdobyć przedmiot Azure Branch, odblokować ukrytą lokację Courtyard of the Tree, oraz pokonać Ursula, opcjonalną bosskę w Outer-Wall Ruins – Ancient Machine Works > Research Center Branch. To jednak dopiero początek.
Aby odblokować ścieżkę do Second Dawn, musisz również ukończyć całą linię zadań Shirley – jednej z kluczowych postaci drugoplanowych. Jej questline nie tylko uzupełnia fabularne tło świata AI Limit, ale też bezpośrednio wpływa na zakończenie gry. Po zakończeniu jej wątku i wykonaniu wszystkich kroków wymaganych do Boundless Stars, możesz ponownie porozmawiać z Delpha, która przekaże Ci specjalny przedmiot. Przekazując go Shirley, aktywujesz unikalną sekwencję zakończenia.Kulminacyjnym momentem jest wybór dokonany tuż przed finałem gry – masz możliwość odrzucenia Charon, co prowadzi do uruchomienia sekretnego, finałowego bossa. To najtrudniejsze starcie w całym AI Limit, wymagające pełnego opanowania mechanik walki, ulepszonego ekwipunku oraz przemyślanej strategii. Pokonanie tego ukrytego bossa pozwala odblokować zakończenie Second Dawn, które nie tylko zamyka wszystkie ważne wątki, ale też oferuje najbardziej optymistyczną i pełną interpretację losów bohaterki.
Osiągnięcia związane z wątkami i zadaniami pobocznymi w AI Limit
Trofea: 27/39
Poniższe osiągnięcia wymagają od nas zrobienia pobocznych zadań dla różnych postaci niezależnych. Część z nich jest związana też z zakończeniami, które wymienialiśmy wcześniej.
Blooming Life
To trofeum zostaje przyznane za ukończenie linii zadań postaci Delpha. Delpha jest badaczką gleby, zajmującą się poszukiwaniem odpowiedniego podłoża do ponownego wzrostu roślin. W trakcie gry należy dostarczać jej przedmioty o nazwie Soil Sample, które znajdujesz podczas eksploracji różnych lokacji. W zamian za nie Delpha przekazuje Purified Soil – oczyszczoną glebę, która służy do zwiększenia maksymalnej liczby ładunków Life Dew, czyli głównego źródła leczenia postaci.
Aby w pełni ukończyć jej questline, musisz zebrać wszystkie wymagane Soil Sample i dostarczyć je do Delpha w odpowiednich etapach gry. Z każdą kolejną próbą oczyszczania gleby odblokowywane są dodatkowe kwestie dialogowe oraz rozwijany jest kontekst fabularny tej postaci. Zakończenie jej wątku fabularnego jest także warunkiem koniecznym do uzyskania zakończeń Boundless Stars i Second Dawn, ponieważ tylko po wykonaniu wszystkich etapów zadania Delpha przekaże Ci kluczowy przedmiot – Azure Branch.
Nieukończenie tej linii zadań przed osiągnięciem punktu bez powrotu skutkuje jej trwałym zablokowaniem i uniemożliwia zdobycie kilku powiązanych trofeów.
Last Promise
To trofeum zostaje przyznane za ukończenie „prawdziwego” zakończenia linii zadań Shirley, które jest jednym z głównych warunków wymaganych do odblokowania zakończenia gry Second Dawn. W trakcie gry Shirley pojawia się jako kluczowa postać drugoplanowa, a jej wątek fabularny rozwija się stopniowo, poprzez szereg interakcji i wydarzeń rozmieszczonych w różnych momentach rozgrywki.
Aby zdobyć to trofeum, należy najpierw ukończyć wszystkie wcześniejsze etapy questline’u Shirley, co obejmuje kilka spotkań, decyzji oraz opcjonalnych działań. Po wykonaniu tych kroków, konieczne jest również zakończenie całego wątku fabularnego Delpha, łącznie z przekazaniem wszystkich Soil Sample i otrzymaniem od niego przedmiotu Azure Branch.
Dopiero po spełnieniu powyższych warunków, przy kolejnym spotkaniu z Delphą, gracz otrzyma specjalny przedmiot – Nameless Flower. Ten unikalny przedmiot należy następnie zanieść do Shirley, która w tym momencie znajduje się w lokacji Path of Epitome. Przekazanie jej Nameless Flower kończy jej linię fabularną i automatycznie przyznaje trofeum.Ukończenie tego wątku nie tylko odblokowuje osiągnięcie, ale również umożliwia podjęcie kluczowej decyzji pod koniec gry – odrzucenie Charon i wejście na ścieżkę prowadzącą do sekretnego bossa oraz zakończenia Second Dawn. Pominięcie tej części blokuje dostęp do prawdziwego zakończenia i powiązanych trofeów.
Farewell to the Past
To trofeum zostaje przyznane za ukończenie „normalnego” zakończenia linii zadań Shirley, które polega na regularnym śledzeniu jej obecności w świecie gry oraz dostarczeniu jej specjalnego przedmiotu znalezionego w lokacji pobocznej. W przeciwieństwie do „prawdziwego” zakończenia tego wątku, zdobycie tego osiągnięcia nie wymaga ukończenia questline’u Delpha ani spełnienia dodatkowych warunków fabularnych.
Aby odblokować to trofeum, musisz porozmawiać z Shirley w ośmiu różnych miejscach w trakcie swojej rozgrywki. Jej lokalizacje zmieniają się wraz z postępem fabularnym, a każde spotkanie odblokowuje nową partię dialogu oraz rozwija tło fabularne tej postaci. Nie ma konkretnej kolejności wymaganej do ich wykonania, ale musisz odnaleźć i porozmawiać z nią we wszystkich ośmiu miejscach, zanim dotrzesz do punktu bez powrotu – Branch Hagios Patir: Upper Level – Path of Epitome.
Po ostatnim spotkaniu, gdy wszystkie interakcje zostały już zaliczone, należy odnaleźć specjalny przedmiot w jednej z lokacji pobocznych. Przedmiot ten nie jest powiązany z żadnym konkretnym zadaniem i może być łatwo pominięty, dlatego zaleca się dokładną eksplorację opcjonalnych obszarów gry. Po jego zdobyciu wystarczy wrócić do Shirley i przekazać jej ten przedmiot – tym samym kończąc jej podstawową linię zadań i odblokowując to trofeum.Ten wariant zakończenia questline’u Shirley jest niezależny od głównego zakończenia gry i nie prowadzi do odblokowania Second Dawn, ale jest wymagany do pełnego ukończenia gry pod kątem fabularnym oraz zebrania wszystkich osiągnięć związanych z postaciami niezależnymi.
Friends Reunited
To trofeum zostaje przyznane za ukończenie linii zadań postaci Stone. W przeciwieństwie do innych wątków fabularnych w grze AI Limit, questline Stone’a nie jest wymagany do uzyskania żadnego z zakończeń gry, jednak jeden z jego etapów jest praktycznie obowiązkowy do pokonania fabularnego bossa, co czyni jego obecność znaczącą dla głównego postępu.
Stone to enigmatyczna postać, z którą po raz pierwszy spotykasz się w ramach głównego wątku fabularnego. To początkowe spotkanie inicjuje jego questline, jednak kolejne interakcje – w odróżnieniu od większości postaci niezależnych – są całkowicie opcjonalne i łatwe do przeoczenia. Można pominąć wszystkie dodatkowe rozmowy z Stone’em po pierwszym spotkaniu i mimo to ukończyć jego linię fabularną. Żadne z tych opcjonalnych spotkań nie wpływają na rozwój fabuły ani nie są konieczne do odblokowania trofeum.
Dodatkowe interakcje ze Stone’em rozsiane są po różnych lokacjach i nie są oznaczone w żaden sposób – nie aktywują zadań, nie są wymagane do rozwoju relacji i nagradzają jedynie dodatkowymi Kryształami (Crystals), które można wykorzystać w rozwoju postaci. Jednak jeden kluczowy moment w jego questline, którego nie można pominąć, związany jest bezpośrednio z uzyskaniem dostępu lub narzędzia potrzebnego do pokonania określonego bossa fabularnego. Ukończenie tego etapu pozwala na kontynuowanie historii, ale nie wiąże się automatycznie z zakończeniem pełnej linii zadań Stone’a.
Aby zdobyć to trofeum, należy odnaleźć i porozmawiać ze Stone’em w jego ostatniej lokalizacji, co domyka jego wątek i odblokowuje osiągnięcie. Choć linia ta nie wpływa na zakończenia, jej ukończenie jest wymagane do pełnego ukończenia gry pod względem trofeów i fabularnej kompletności.
The Battlefield of Humanity
To trofeum zostaje przyznane za ukończenie linii zadań postaci Vikas, jednego z bardziej rozbudowanych i istotnych wątków pobocznych w grze AI Limit. Zadanie to rozgrywa się na przestrzeni niemal całej gry i wymaga wielokrotnych interakcji zarówno z Vikasem, jak i powiązaną postacią drugoplanową – Sklarm. Całość można ukończyć w dowolnym momencie przed osiągnięciem punktu bez powrotu – Branch Hagios Patir: Upper Level – Path of Epitome – jednak należy zachować szczególną ostrożność, ponieważ ostatni etap tego wątku wpływa bezpośrednio na wydarzenia tuż przed jednym z ostatnich głównych bossów.
Aby ukończyć ten questline, musisz spotkać Vikasa w siedmiu różnych lokalizacjach rozrzuconych po świecie gry. Każde spotkanie rozwija jego wątek fabularny, a także przybliża motywacje i przeszłość tej postaci. Oprócz tego, musisz także porozmawiać z NPC-em o imieniu Sklarm w trzech oddzielnych miejscach – te interakcje są bezpośrednio związane z historią Vikasa i wymagane do odblokowania pełnej sekwencji wydarzeń.
Najważniejszy moment całej linii zadań ma miejsce bezpośrednio przed walką z przedostatnim głównym bossem gry. Po wykonaniu wszystkich wcześniejszych kroków, ostatnie spotkanie z Vikasem kończy się obowiązkowym pojedynkiem z nim, który pełni funkcję fabularnego oraz mechanicznego testu – zarówno Twoich umiejętności, jak i zaangażowania w poznawanie pobocznych historii świata AI Limit. Po pokonaniu Vikasa, jego wątek zostaje uznany za zakończony, a trofeum zostaje przyznane automatycznie.
Nieukończenie tej linii zadań przed punktem bez powrotu uniemożliwi zdobycie tego trofeum w danym przejściu gry, dlatego warto uważnie śledzić wszystkie spotkania z Vikasem i Sklarmem oraz planować eksplorację z wyprzedzeniem. Questline Vikasa ma również znaczenie dla głębszego zrozumienia fabuły gry i stanowi jedno z najważniejszych pobocznych osiągnięć wymaganych do pełnej platyny.
Fair Fight
To trofeum zostaje przyznane za pokonanie głównego bossa fabularnego „Eunomia, the Resplendent Bishop” z pomocą Feylia. Jest to przedostatni krok w linii zadań Feylii, a zarazem jeden z najbardziej łatwych do przeoczenia momentów w całej grze. Choć sam boss jest obowiązkowy do ukończenia fabuły, współpraca z Feylią podczas tego starcia wymaga wykonania szeregu wcześniejszych interakcji, które nie są wymagane fabularnie i łatwo je pominąć.
Aby spełnić warunki tego osiągnięcia, musisz rozmawiać z Feylią w kilku konkretnych, często ukrytych lub mało oczywistych lokacjach rozrzuconych po świecie gry. Jej obecność nie jest oznaczona na mapie, a dialogi nie inicjują typowego „quest trackera”, więc kluczowe jest uważne śledzenie jej wędrówki i rozmowa z nią przy każdej okazji. Jeśli nie porozmawiasz z nią we wszystkich wymaganych miejscach przed rozpoczęciem walki z Eunomia, the Resplendent Bishop, nie pojawi się ona podczas tej walki, a tym samym nie będzie możliwości zdobycia tego trofeum w tym przejściu gry.
Pomimo tego, że Feylia nie pojawia się automatycznie przed walką z bossem, możesz wrócić do wcześniejszych lokacji i nadal z nią porozmawiać, o ile nie rozpoczniesz starcia z Eunomią. To daje graczowi pewien margines błędu, ale tylko do momentu aktywowania tej konkretnej walki fabularnej. Po jej pokonaniu bez udziału Feylii, trofeum zostaje trwale zablokowane w danym przebiegu gry.Aby uniknąć utraty tej szansy, zaleca się wykonanie ręcznego zapisu gry lub kopii zapisu w chmurze (PS+), zanim podejdziesz do finału tej sekcji fabularnej. Pomoc Feylii w walce nie tylko umożliwia zdobycie osiągnięcia, ale również wpływa na zakończenie jej questline’u oraz pogłębia narracyjne znaczenie starcia z Eunomią.
Expanded Trade Routes
To trofeum zostaje przyznane za dostarczenie trzech kluczowych dokumentów do sprzedawcy Kyen. Spotkasz go w lokacji Branch Sunken City Overground – Rooftop Street > Top Apron. Kyen jest jednym z dwóch głównych vendorów w grze, a przekazanie mu tych dokumentów powoduje dodanie do jego inwentarza trzech podstawowych materiałów niezbędnych do ulepszania broni. Materiały te, uznawane za początkowy zestaw do modernizacji ekwipunku, będą dostępne do zakupu w nieograniczonej ilości po ich dodaniu do asortymentu.
W trakcie rozgrywki należy zebrać trzy dokumenty, które pełnią funkcję kluczowych przedmiotów (Key Items) i dostarczyć je właśnie do Kyena. Proces ten nie tylko umożliwia odblokowanie trofeum, ale również wpływa na ekonomiczny aspekt gry, gdyż przekazane materiały stanowią podstawę do dalszych ulepszeń broni. Kyen w wyniku przyjęcia dokumentów wzbogaca swoje zasoby, dzięki czemu gracz może wielokrotnie korzystać z opcji ulepszania swojego ekwipunku bez ograniczeń.
Warto również zauważyć, że trofeum zdaje się odblokowywać już w momencie, gdy Kyen otrzyma przedmiot Merchant Map znaleziony w lokacji Living Pond. Nawet jeśli wcześniejsze dwa dokumenty nie zostały jeszcze dostarczone, otrzymanie Merchant Map skutkuje aktywacją tego osiągnięcia. W związku z tym, kluczowym elementem tej misji jest sprawdzenie dostępnych przedmiotów w ofercie Kyena i ścisłe monitorowanie postępu swojej inwentarzowej kolekcji.
Brilliance of the Tree
To trofeum zostaje przyznane za odkrycie ukrytej lokacji pobocznej Courtyard of the Tree. Jest to jedno z najważniejszych miejsc opcjonalnych w całej grze AI Limit, ponieważ pełni kluczową rolę w odblokowaniu dwóch zakończeń gry – Boundless Stars oraz Second Dawn – a także stanowi główny etap linii zadań postaci Millaire.
Aby zdobyć dostęp do Courtyard of the Tree, gracz musi spełnić określone warunki fabularne, w tym ukończenie linii zadań Delpha i zdobycie przedmiotu Azure Branch, który odblokowuje przejście do tego sekretnego obszaru. Lokacja ta nie jest oznaczona na mapie, a jej wejście pozostaje ukryte aż do spełnienia wspomnianych wymagań, co czyni ją jedną z najbardziej pomijalnych, lecz znaczących stref w grze.Samo wejście do Courtyard of the Tree aktywuje trofeum, niezależnie od tego, czy wykonujesz dodatkowe cele w tym miejscu. Lokacja ta zawiera unikalne elementy narracyjne, wrogów, a także istotne interakcje fabularne z Millaire, której historia rozwija się niemal wyłącznie w ramach tej przestrzeni. Ukończenie jej wątku fabularnego nie jest wymagane do zdobycia tego osiągnięcia, ale będzie niezbędne dla graczy dążących do pełnej fabularnej kompletności oraz końcowych wyborów związanych z drugim i trzecim zakończeniem gry.
Brak eksploracji Courtyard of the Tree uniemożliwia dostęp do części treści endgame’owych oraz trwale blokuje ścieżkę do dwóch z trzech możliwych zakończeń. Dlatego zaleca się uważną eksplorację oraz śledzenie linii zadań postaci Delpha i Millaire w celu odblokowania tego obszaru jeszcze przed osiągnięciem punktu bez powrotu w grze.
A Deadly Joke
To trofeum zostaje przyznane za ukończenie krótkiej linii zadań Assis’a, robota pełniącego funkcję specjalnego vendora w grze AI Limit. Assis pojawia się po raz pierwszy na głównym szlaku fabularnym, gdzie zostaje wprowadzony jako postać umożliwiająca wymianę przedmiotu Nuclei na unikalne bronie. Krótko po pierwszym spotkaniu przenosi się do lokacji Temporary Campsite, gdzie pozostaje już do końca gry i gdzie gracz może go odwiedzać w dowolnym momencie.
Choć Assis pełni rolę funkcjonalną jako vendor, jego wątek fabularny – choć bardzo krótki – również kończy się osobnym trofeum. Aby go ukończyć, należy odnaleźć kluczowy przedmiot Observation Report, który znajduje się w tym samym pomieszczeniu, co wejście do Outer-Wall Ruins: Factory Bypass – Research Center Branch, czyli bezpośrednio przed walką z ukrytym bossem Ursula, the Mutated. Przedmiot ten nie jest związany z żadną główną misją i można go łatwo przeoczyć, jeśli gracz śpieszy się do starcia z bosską.
Po podniesieniu Observation Report należy wrócić do Assis’a w Temporary Campsite i porozmawiać z nim, aby zakończyć jego mini-quest i automatycznie zdobyć to osiągnięcie. Nie są wymagane żadne dodatkowe zadania, dialogi ani wybory – wystarczy sam odbiór przedmiotu i jedna rozmowa.Mimo że wątek Assis’a jest jednym z najkrótszych w grze, jego ukończenie jest wymagane do pełnej kolekcji trofeów. Ponadto, jego lokalizacja w pobliżu Ursuli sprawia, że wielu graczy wykonuje oba te wyzwania w jednym ciągu, co jest zalecanym podejściem podczas kompletowania elementów związanych z ukrytymi bossami i postaciami pobocznymi.
Pozostałe osiągnięcia
Trofea: 38/39
Ostatnie osiągnięcia są trudne do sklasyfikowania, głównie będą polegały na zbieraniu broni czy też innych przedmiotów nie zawsze związanych z głównymi i pobocznymi wątkami fabularnymi.
Religious Scholar
To trofeum zostaje przyznane za zebranie wszystkich 11 przedmiotów Firebearer’s Codex, które pełnią rolę tekstowych znajdziek w grze AI Limit. Wszystkie te elementy są rozmieszczone w obszarze Hagios Patir i stanowią fragmenty pobocznej narracji, zawierające krótkie informacje na temat działania i historii Kościoła, jednej z głównych frakcji w świecie gry.
Firebearer’s Codex to kolekcjonerskie przedmioty, które można znaleźć w różnych częściach Hagios Patir – na trasie głównej, w bocznych korytarzach, ukrytych zakamarkach oraz opcjonalnych lokacjach. Choć nie są wymagane do ukończenia gry ani do żadnego z zakończeń, ich zebranie jest konieczne do zdobycia tego konkretnego trofeum.
Każdy Codex można sprzedać u vendora w zamian za dużą ilość Crystals, co czyni je bardzo cennymi w kontekście ulepszania postaci i ekwipunku. Jednak należy zachować ostrożność: gra nie śledzi, które egzemplarze zostały już podniesione, więc jeśli zdecydujesz się je sprzedać przed znalezieniem kompletu, możesz stracić orientację, które z nich masz już zaliczone. Trofeum nie wymaga posiadania wszystkich Codexów jednocześnie w ekwipunku – wystarczy, że zostały one zebrane przynajmniej raz. Mimo to, jeśli nie korzystasz z solucji lub nie prowadzisz własnej listy, najlepiej wstrzymać się ze sprzedażą do momentu zdobycia kompletu, by uniknąć konieczności ponownego przeszukiwania całego regionu.
Prosperity
To trofeum zostaje przyznane za naprawienie wszystkich Branches (Gałęzi) dostępnych w grze AI Limit. Branches pełnią funkcję klasycznego mechanizmu ognisk znanego z gatunku soulslike – są to punkty kontrolne, w których gracz może podnieść poziom postaci, ulepszać ekwipunek, odpoczywać oraz przemieszczać się między odkrytymi lokalizacjami.
W grze znajduje się wiele Branches, podzielonych według trójstopniowej struktury:
Główna lokacja (np. Sunken City, Sewer Town)
Podstrefa w obrębie lokacji
Konkretne Branches (poszczególne punkty, do których można się teleportować)
Aby zdobyć to osiągnięcie, należy odkryć i aktywować każdy z dostępnych Branches, co zazwyczaj polega na ich odnalezieniu i „naprawieniu” przy pierwszym kontakcie. Niektóre są umieszczone w pobocznych obszarach i wymagają eksploracji poza główną ścieżką fabularną, jednak żaden z nich nie jest możliwy do przegapienia na stałe – nawet po ukończeniu gry nadal możesz wrócić i odkryć brakujące punkty.
Branch może być naprawiony tylko raz i na stałe dodaje się do listy szybkiej podróży. Po naprawieniu pojawia się w menu teleportacji, gdzie zorganizowany jest według struktury: obszar > podstrefa > Branch. Dzięki temu możesz łatwo śledzić, które punkty już zostały odkryte, a których Ci jeszcze brakuje.
Wszystkie Branches muszą być aktywowane w jednym przebiegu gry – nie przenoszą się między zapisami ani nie zapisują się globalnie na koncie. Choć niektóre Branches znajdują się w lokacjach z trudnymi przeciwnikami lub wymagającymi zagadkami środowiskowymi, ich odnalezienie nie wiąże się z żadnym skomplikowanym warunkiem – wystarczy fizycznie dotrzeć do danej lokacji.
Dla graczy dążących do platyny to trofeum jest jednym z łatwiejszych, choć wymaga skrupulatnej eksploracji i dokładnego przeszukania każdego obszaru gry – zwłaszcza tych opcjonalnych.
Arsenal
To trofeum zostaje przyznane za zdobycie wszystkich 32 broni dostępnych w grze AI Limit. Jest to jedno z głównych osiągnięć wymaganych do zdobycia platyny, a jego realizacja wiąże się z dokładną eksploracją, handlem, walkami z bossami oraz powtórnym przejściem większości gry.
Broń w grze zdobywa się na różne sposoby:
Zbieranie z otoczenia – wiele broni znajduje się w skrzyniach lub leży na ziemi w ukrytych lub opcjonalnych lokacjach.
Zakup u vendorów – niektóre bronie można kupić za Crystals u wybranych sprzedawców.
Pokonanie minibossów i bossów – niektórzy przeciwnicy po pokonaniu zostawiają unikalną broń.
Wymiana Nuclei u Assis’a – za pokonanie bossów otrzymujesz przedmioty typu Nucleus, które możesz wymienić u Assis’a (vendor z Temporary Campsite) na konkretne bronie.
Aby zdobyć komplet 32 broni, wymagane jest powtórzenie gry (lub przynajmniej większej jej części), ponieważ Ursula, the Mutated – ukryty boss – daje po pokonaniu Nucleus, który można wymienić na jedną z dwóch różnych broni. Ponieważ nie można zdobyć obu w jednym przebiegu, konieczne jest drugie podejście lub wykorzystanie zapisu w chmurze (jeśli posiadasz PS+), aby zdobyć obie bronie bez konieczności pełnego powtórzenia gry.
Niektóre bronie są również powiązane z eliminacją Lost Bladers – unikalnych minibossów, których pokonanie zawsze nagradza Cię nowym orężem. W związku z tym, zdobywanie broni jest ściśle powiązane z innymi trofeami i wymaga kompleksowego podejścia do eksploracji świata gry.
Aby ułatwić sobie zadanie, warto korzystać z menu ekwipunku i porównywać liczbę posiadanych broni z pełną listą 32. Gra nie oznacza brakujących pozycji, dlatego ręczne prowadzenie listy lub korzystanie z poradnika może być pomocne – szczególnie przy broniach wymagających wymiany Nucleus lub ukrytych głęboko w opcjonalnych lokacjach.
Zebranie wszystkich broni to jedno z bardziej czasochłonnych, ale jednocześnie satysfakcjonujących trofeów, które pozwala w pełni poznać możliwości bojowe oferowane przez system walki w AI Limit.
Bookworm
To trofeum zostaje przyznane za zdobycie wszystkich 18 czarów (spells) dostępnych w grze AI Limit. Jest to jedno z głównych osiągnięć kolekcjonerskich i niezbędne do uzyskania platyny. Zdobycie wszystkich czarów wymaga dokładnego eksplorowania świata, pokonywania określonych wrogów i bossów, a także przejścia większości gry przynajmniej dwukrotnie.
Czary można zdobyć na kilka sposobów:
Podnosząc je z otoczenia – część czarów znajduje się w skrzyniach lub ukrytych lokacjach w trakcie eksploracji.
Pokonując określonych wrogów i bossów – niektóre czary wypadają jako nagroda za trudniejsze starcia.
Wymieniając Adaptive Fragments u Millaire – Millaire jest specjalnym NPC, u którego możesz handlować fragmentami w zamian za konkretne czary.
Wymieniając bossowe Nuclei – niektóre czary można zdobyć tylko poprzez wymianę Nuclei pochodzących od głównych bossów fabularnych.
Aby zdobyć wszystkie 18 czarów, konieczne jest przejście większości gry co najmniej dwa razy, ponieważ dwóch głównych fabularnych bossów – Persephone oraz Eunomia – zostawia Nucleus, który można wymienić tylko na jeden z dwóch różnych zestawów czarów. W jednym przejściu możesz zdobyć tylko połowę czarów z ich puli. Oznacza to, że drugie przejście lub użycie zapisu w chmurze (PS+) jest niezbędne, aby zdobyć oba zestawy i tym samym zaliczyć to trofeum.
Warto też zaznaczyć, że Adaptive Fragments są ograniczonym zasobem, dlatego dobrze jest uważnie planować wymiany u Millaire – szczególnie jeśli grasz bez pomocy poradnika. Regularne eksplorowanie pobocznych lokacji i dokładne przeczesywanie mapy jest kluczowe, ponieważ niektóre czary są łatwe do przegapienia.
Choć trofeum to wymaga czasu i powtarzalności, jego zdobycie jest istotne zarówno z punktu widzenia fabularnego, jak i mechanicznego – pozwala w pełni wykorzystać potencjał magicznego systemu walki w AI Limit i odblokowuje wszystkie możliwe style gry dostępne dla postaci.
Tattooist
To trofeum zostaje przyznane za zdobycie wszystkich 7 Main Seals oraz odpowiedniej liczby Normal Seals w grze AI Limit. Oba typy Seal są elementami ekwipunku, które mają istotny wpływ na statystyki postaci, styl walki oraz konfigurację sync gauge, jednego z kluczowych mechanizmów wspomagających w grze.
Main Seals
Main Seals to główne rdzenie systemu synchronizacji – zwiększają podstawowe statystyki bohaterki i definiują sposób, w jaki ładuje się oraz działa pasek synchronizacji. Każdy Main Seal można dodatkowo ulepszać za pomocą zasobu Resonance, co umożliwia jeszcze większe dostosowanie stylu gry do własnych preferencji. W grze dostępnych jest łącznie 7 Main Seals, a wszystkie można zdobyć podczas jednego przejścia. Jednakże 3 z nich można łatwo przegapić, jeśli gracz zupełnie zignoruje interakcje z postaciami niezależnymi (NPC) – część z Main Seals przyznawana jest właśnie jako nagroda za ukończenie konkretnych etapów ich linii fabularnych.
Normal Seals
Normal Seals to mniejsze komponenty, które montuje się w gniazdach Main Seal, dodając dodatkowe bonusy do statystyk, umiejętności lub odporności. Nie ma konieczności zdobycia wszystkich istniejących w grze Normal Seals do zaliczenia trofeum – wystarczy zdobyć ich „wystarczającą” liczbę, by wypełnić wymagania systemowe i mieć pełną funkcjonalność przy wszystkich Main Seals. W praktyce oznacza to, że jeśli regularnie eksplorujesz otoczenie, przeszukujesz opcjonalne lokacje i pokonujesz minibossów, zdobędziesz ich wystarczająco dużo, by spełnić wymagania trofeum.
Wszystkie Seal można zdobyć w jednym przejściu gry, pod warunkiem dokładnej eksploracji i aktywnego uczestniczenia w interakcjach z NPC. Gracze, którzy nie podejmują wątków pobocznych lub pomijają rozmowy z kluczowymi postaciami, mogą stracić dostęp do części Main Seals, co wymusi ponowne przejście gry.
Zaleca się nie sprzedawać żadnych Seal przed zdobyciem tego osiągnięcia, by mieć pewność, że wszystkie zostały zaliczone. Gra nie posiada osobnego rejestru Seals, dlatego warto śledzić je ręcznie lub korzystać z listy pomocniczej. Trofeum to jest jednym z bardziej technicznych, ale nie wymaga drugiego przejścia gry i może być w pełni ukończone w ramach jednej, dobrze zaplanowanej rozgrywki.
Weaponsmith
Musisz ulepszyć jakąś broń do 10 poziomu.
Weaver
Musisz ulepszyć jakiś Main Seal do maksymalnego poziomu.
Gardener
Musisz rozwinąć branch do maksymalnego poziomu.
Fully Healed
To trofeum zostaje przyznane za zdobycie wszystkich 4 zdolności Spell Frame w grze AI Limit. Spell Frame abilities to specjalne umiejętności wspierające użycie czarów, które wpływają na sposób ich rzucania, czas działania, lub dodatkowe efekty specjalne. Choć ich liczba jest niewielka, mają one znaczący wpływ na styl walki i funkcjonalność systemu magicznego w grze.
Dwie z czterech zdolności Spell Frame są zdobywane automatycznie w trakcie głównej fabuły – nie można ich przegapić, ponieważ są przyznawane w ramach naturalnego postępu w historii gry. Gracz otrzymuje je w kluczowych momentach rozgrywki, niezależnie od decyzji czy eksploracji.
Pozostałe dwie zdolności można znaleźć już w pierwszym głównym obszarze gry, i chociaż znajdują się one na głównej ścieżce fabularnej, są bardzo łatwe do przeoczenia, jeśli nie zwraca się uwagi na otoczenie. Jedna z nich wymaga interakcji z przedmiotem typu Memory collectible, natomiast druga pochodzi z podniesienia konkretnego przedmiotu w nieco mniej oczywistej części korytarza fabularnego.
Aby zdobyć to trofeum, wystarczy zebrać wszystkie cztery zdolności w trakcie jednego przejścia gry. Nie są one powiązane z żadnymi opcjonalnymi bossami, zadaniami pobocznymi ani zakończeniami, więc nie ma potrzeby podejmowania dodatkowych działań poza dokładną eksploracją. Po zebraniu wszystkich zdolności Spell Frame, osiągnięcie zostanie przyznane automatycznie.
Dla graczy, którzy chcą uniknąć konieczności powtarzania gry dla tego trofeum, zaleca się szczególnie dokładne przeszukanie pierwszego obszaru i aktywną interakcję z wszystkimi znajdźkami.
Branch Growth
Musisz rozwinąć branch po raz pierwszy. Niejako jest to w pewnym sensie osiągnięcie automatyczne.
Platyna w AI Limit
Trofea: 39/39
The Apex of Evolution
Gratulacje, zdobyłeś platynę w AI Limit! Zdobyłeś wszystkie osiągnięcia i sprawdziłeś absolutnie wszystko, co gra ma do zaoferowania!