Night City to miasto pełne olbrzymich możliwości oraz zagrożeń. Nowi najemnicy nie mają tutaj lekko. Spędzasz właśnie pierwsze chwile w Cyberpunk 2077 i miasto przeraża Ciebie rozmachem? Dobrze trafiłeś.

Cyberpunk 2077 może sprawiać ból głowy na początku dla nowych graczy. Miasto jest olbrzymie, ikonek na mapie jest sporo i tak naprawdę, na samym początku nie do końca wiemy co mamy robić. Do tego wiele bardzo innowacyjnych mechanik, które jeszcze bardziej nam mieszają. I to wszystko sprawia, ze Cyberpunk 2077 nie jest tak prostym open world jak inne gry tego typu. Jak odnaleźć się w Night City? Parę przydatnych spostrzeżeń ode mnie, rzeczy które chciałbym wiedzieć na początku.

Początkowa ścieżka jest nieistotna

Na samym początku zabawy będziemy mogli wybrać jedną z karier, która rzutuje na początek naszej gry. Tak naprawdę mówimy o niecałych 30 minutach zabawy, a cała reszta to okazjonalna możliwość wspomnienia kim jesteśmy przy rozmowach (podobnie jak np. w Pillars of Eternity 2), co może, ale wcale nie musi nam pomóc w dialogu i ułatwić dyskusję. Często jednak zdarzało mi się tak (grałem Nomadem), że niezależni NPC po prostu puszczali te uwagi koło nosa. Jednym słowem – nie przywiązuj się za długo do początkowej ścieżki – weź to co pierwsze wpadnie w oko i spadaj do Night City. Tak naprawdę prawdziwy prolog rozpocznie się po fragmencie rozgrywki indywidualnym dla naszego wyboru. I tak jednak zawsze spotkamy Wellsa i będziemy na niego skazani, więc zalety i wady każdego z tych wyborów są znikome.

Szabruj wszystko

Graliście w Skyrima? Tam przez pierwsze godziny gry braliśmy wszystko, co nie jest przybite gwoździami do ziemi, a i tak w niektórych sytuacjach mogliśmy próbować do tego się dostać. Rozglądaj się uważnie, bo przedmioty o różnej rarytasowości mogą być rozrzucone wszędzie, np. przy zadaniu z mnichami, możesz odnaleźć ikoniczny pistolet, który będzie leżeć w bazie Maelstorm. Oprócz tego setki drzazg do odnalezienia w każdym miejscu gry, które pomogą Tobie zrozumieć zaawansowane zależności w Night City, których jest cała masa. Zdobyte śmieci możesz rozkładać albo sprzedawać za jakieś śmieszne grosze.

Jak zarabiać pieniądze w Cyberpunk 2077?

O ile sprzedawać śmieci możemy za całkiem sensowny pieniądz, to tak naprawdę dochody z tego są znikome i nie wystarczą na zakup fajnych samochodów lub najlepszych wszczepów. Jak więc zarabiać? Gorąco polecam hakować spotykane wszędzie panele. Jeżeli zakupicie także odpowiednie ulepszenia w drzewku rozwoju postaci, to będziecie w stanie z każdego panelu zgarnąć 1000 – 1500 eurodolarów i dodatkowe komponenty do tworzenia hacków (raczej nieprzydatne). W ten sposób na bazę wroga, gdzie znajdziecie parę takich paneli, możecie spokojnie dorobić sobie od 3000 do nawet 5000 eurodalrów. Nieźle co?

Drugim źródłem są wszelkiej maści aktywności dodatkowe. Możemy je podzielić na dwie kategorie: fabularne i open world. Pierwsze z nich, oznaczone na mapie złotym symbolem, to zadania poboczne lub zlecenia od fixera rządzącego w danej dzielnicy. Za każde takie zadanie możemy liczyć na solidny zastrzyk gotówki. Zadania z grupy open world, to te generowane losowo podczas podróżowania. Mogą być najróżniejsze: zwykły napad rabunkowy, zgłoszenie policyjne lub podejrzenie przestępczości zorganizowanej. Są one różnie płatne, zależy to też od poziomu na którym jesteśmy i w której dzielnicy działamy. Najwięcej dostaniemy za rozbijanie grup przestępczych oznaczonych niebieską ikoną i symbolem czaszki.

Nie żałuj pieniędzy i nie korzystaj z szybkiej podróży

Stosując dwa powyższe triki jesteś w stanie spokojnie zarabiać kilkadziesiąt tysięcy eurodolarów na godzinę. Robienie pieniędzy w Cyberpunk 2077 jest bardzo proste i przyjemne. Dlatego też osobiście nie żałuję kasy na nic, kupiłem sobie świetne wszczepy (ostrza modliszkowe są świetne, ale kosztują majątek), dobry interfejs oraz motor który przypadł mi do gustu. A jestem dopiero po 15 godzinach gry i powolutku wychodzę z pierwszej dzielnicy. Idąc za tym co powiedziałem, nie warto jest korzystać z systemu szybkiej podróży. Są ku temu dwa powody: po pierwsze regularnie podczas podróżowania będziemy otrzymywać telefony i maile z przydatnymi lub bardzo ważnymi informacjami. Czytaj je regularnie, bez tego długo nie pociągniesz lub zgubisz się w grze. Drugim powodem są oczywiście wyskakujące po drodze różnego rodzaju zadania oraz problemy. Rozwiązując je zdobędziemy sporo pieniędzy i reputacji. A tej drugiej potrzebujemy by uzyskać dostęp do najlepszych broni i wszczepów. Proste.

Najważniejsze atrybuty i umiejętności

Nie potrafię odpowiedzieć na pytanie, które atrybuty i umiejętności są najlepsze lub najgorsze. Analizując drzewko, można śmiało powiedzieć, że twórcy bardzo starali się, żeby wszystkie umiejętności były odpowiednio zbalansowane: żadna z nich nie jest zbyt mocna, a nawet te zdaje się najgorsze mogą bardzo nam się przydać. Temu zachęcam do testowania i eksperymentowania. Jak rozwija się postać w Cyberpunk 2077? Trochę jak w Skyrim, ale nie do końca. Wykonując odpowiednie działania, jak strzelanie, bieganie czy hakowanie, będziemy rozwijać odpowiednie drzewko. W ten sposób uzyskamy dodatkowe perki oraz pasywne bonusy. Oprócz tego zdobywamy doświadczenie za różne działanie we świecie i za to właśnie punkty atrybutów, których możemy zdobyć łącznie 50. Do tego dochodzą dziesiątki bardziej wyspecjalizowanych umiejętności różnego rodzaju w każdym drzewku, żeby jednak uzyskać dostęp do tych lepszych, to musimy odblokować odpowiedni dla niego atrybut na odpowiednim poziomie. Dopiero na 20 poziomie danego atrybutu uzyskasz dostęp do najlepszych umiejętności. V nie musi mieć wysokich poziomów żeby korzystać z danego elementu. Możesz korzystać z każdej broni niezależnie, tak samo jak hakować czy tworzyć przedmioty. Dopiero tworzenie zaawansowanych przedmiotów, hakowanie trudniejszych paneli czy też testy perswazji mogą wymagać od Ciebie wyższego poziomu atrybutu. Poniżej wszystko wyjaśniam.

Jest jednak inny problem: nie można resetować atrybutów w Cyberpunk 2077. To oznacza że nie rozwiniesz wszystkiego. V może zdobyć 50 poziomów, a każdy z atrybutów rozwinąć możesz do 20 poziomu. To bardzo, bardzo zła wiadomość, gdyż od pewnego momentu musisz zdecydować, co chcesz rozwinąć na maksimum, a co na niższe poziomy. Jakie atrybuty mamy dostępne?

  • Budowa – wpływa na punkty życia oraz staminę, pozwala otwierać siłą drzwi, większe obrażenia przy walce wręcz oraz bronią białą, szybszy ruch z ciężkim karabinem maszynowym;
  • Inteligencja –  wpływa na możliwość hakowania paneli, zwiększa obrażenia haków oraz pojemność ramu;
  • Reflex – zwiększa szybkość ruchu, szansę na unik, szansę na atak krytyczny, obrażenia od ostrzy modliszkowych. Wpływa także na broń palną, w szczególności na karabiny automatyczne, broń boczną i snajperską;
  • Technika – lepsze tworzenie przedmiotów oraz specjalizacja w eksplozjach. Zwiększa także pancerz;
  • Zimna krew – odporność, czas odkrycia, obrażenia podczas skradania, obrażenia od struny, obrażenia od trafienia krytycznego. Ważna dla postaci skradających się, w innym wypadku nie warto o tym myśleć.

Możesz jednak resetować umiejętności w każdym drzewku. Kosztuje to sporo, bo ponad 100 000 eurodolarów, myślę że jest to rozrywka dopiero w połowie gry, kiedy wyraźnie będziecie wiedzieli czego oczekujecie. Postarajcie się także, żeby rozwinąć przynajmniej jeden atrybut do 20 (u mnie to będzie reflex, lubię strzelać, drugie miejsce ma budowa, trzecie technika i inteligencja po równo, ale bez parcia na jedno z nich).

Podsumowanie

I to było na tyle. Same podstawy oraz luźne spostrzeżenia które każdy powinien znać. Możliwe, że w przyszłości napiszę poradnik z bardziej zaawansowanymi elementami lub też moim buildem do którego dążę (dosyć uniwersalna postać, bardziej pod eksperymenty i szybkie wpadanie i rozwalanie wrogów). Jeżeli chcecie także, bym dodatkowo opisał jakiś element w grze, to dajcie śmiało znać w komentarzu. To samo jeżeli chodzi o wasze spostrzeżenia lub też własne uwagi.

2 komentarze

Poprzednio Skytear - recenzja - MOBA na planszy w najlepszym wydaniu
Następny Haven - Recenzja - Duet prawie idealny