Czas, by wszyscy to zrozumieli: esport jest większy niż niejedna tradycyjna dyscyplina


Popularność wirtualnego świata staje się coraz większa. Nie mowa już tylko o grach, ale też o wielu innych aspektach. Rozrywka, wiedza czy praca coraz częściej przeplatają się z siecią Internet i nowymi technologiami. Również i rywalizacja poszła w stronę cyfryzacji, co doskonale obrazuje esport i jego popularność. Rozgrywki w najpopularniejszych tytułach gier oglądane są przez miliony widzów jednocześnie, a pule nagród przekraczają najśmielsze wyobrażenia „przeciętnego Kowalskiego”.

Przede wszystkim rozróżnij esport od zwykłej rozrywki

Jeśli mówimy tylko o liczbach, esport zdecydowanie może konkurować z innymi „dużymi graczami” branży gier. Sport elektroniczny stał się tak duży, że wiele znanych firm, takich jak casino Betsafe,  Levi’s czy BMW zaczęło pochłaniać tę modę, sponsorując popularne imprezy i organizacje esportowe. Wiele osób, które niespecjalnie kibicują sportom elektronicznym popełnia ogromny błąd. Zarówno rozgrywki esportowe, jak i zwykłe formy rozrywki wrzucają do jednego worka. Możemy wyróżnić jedynie kilka produkcji, w których gracze mają szansę na prawdziwą pracę i udział w dużych turniejach. Mowa tutaj o wcześniej wspomnianych CS:GO i LoL, a także Valorant, DOTA 2 czy nawet Rocket League. Popularność tych gier wideo jest zdecydowanie największa i to właśnie na nich trzeba się skupić oceniając branżę esportu. Podczas, gdy darmowe spiny  to idealna zachęta dla nowych graczy, esport ma inne sposoby na przyrost liczby fanów. Głownie dzieje się to poprzez duże turnieje, streamy i oferty sponsorskie z popularnymi markami.

Esport w liczbach – robi wrażenie

Za tym, że esport jest większy niż niejedna tradycyjna dyscyplina sportu przemawiają przede wszystkim liczby. Najbardziej znane turnieje, a co za tym idzie, najlepiej premiowane, posiadają pule nagród liczone w dziesiątkach milionach dolarów. Jest to zdecydowanie więcej niż chociażby popularne w Polsce skoki narciarskie. Dla przykładu turniej The International 2021 w grze DOTA 2 osiągnął pulę lekko ponad 40 milionów dolarów, z czego 18,2 miliona trafiło do zwycięskiego zespołu.

W czołówce tego rankingu znajduje się też turniej Fortnite, gdzie pula nagród Mistrzostw Świata wynosiła łącznie nie ma 30,4 miliona dolarów. Szczęśliwcy podzielili się ogromnymi pieniędzmi zarówno w formacie solo jak i duo.

Nie samymi pieniędzmi człowiek żyje! Pod względem oglądalności esport również nie ma sobie równych w porównaniu do sporej części tradycyjnych dyscyplin sportowych. Dla przykładu, finały Mistrzostw Świata w League of Legends w roku 2019 oglądało 100 milionów unikalnych użytkowników, z czego maksymalnie w jednym momencie 44 miliony. Dla przykładu, Super Bowl oglądało koło 150 milionów użytkowników. Liczby te robią wrażenie, szczególnie biorąc pod uwagę, jak niewielką jeszcze historię mają gry wideo w porównaniu do futbolu amerykańskiego.

Sport elektroniczny to nie tylko granie w gry

Statystyki jasno pokazują, że esport to naprawdę poważny biznes. Co za tym idzie, już dawno przestał on być jedynie graniem w gry, a stał się prawdziwym wielopoziomowym przygotowaniem graczy do kilkudziesięciominutowego pojedynku z rywalem. Aktualnie w większości e-dyscyplin, za graczami stoi sztab trenerów (zarówno mentalnych, jak i fizycznych), dietetyków, analityków i scoutów.

Największe organizacje esportowe posiadają swoje siedziby, tzw gaming house’y, gdzie gracze mają do dyspozycji najlepsze warunki treningowe oraz szansę na dobre socjalizowanie się z drużyną. W walce o niewyobrażalne kwoty trzeba być przygotowanym na wszystko, co odpowiednio starają się wpoić psycholodzy.

Za najlepszymi idą również rzesze fanów, którzy wynoszą swoich idoli pod niebiosa. Aktualnie w Skandynawii oraz Azji gracze esportowi są prawdziwymi gwiazdami showbiznesu, a reklamy i rzeczy do nabycia z ich wizerunkiem widywane są naprawdę często. Jest to nie tylko pokłosie ich świetnych wyników na międzynarodowych imprezach, ale również samej prezencji i otwartości na fanów. Odpowiednie zadbanie o PR pozwoli cieszyć się sławą na długo po zakończeniu kariery, a co za tym idzie, gracze nadal mają szansę na zarobek, co jest szczególnie ważne w przypadku ich jedynie kilkuletniego bycia w czołówce.

No Comment

Zostaw komentarz

Previous Back 4 Blood - Piekielne dzwony, Opuszczone, Odgłos Grzmotu, Majsterkowicz, Czyszczenie Rur, Zator
Next 7 Cudów Świata Architekci - Recenzja - też możesz zbudować własny cud!