W dobie nowych technologii, uprawianie hazardu za pośrednictwem internetu i telefonii komórkowej zyskuje na popularności. Wystarczy spojrzeć na zestawienie prezentujące bogatą ofertę polskich kasyn internetowych. Czy podobnie jest też w innych częściach świata?

Kiedy mówi się o młodych Afrykańczykach używających smartfonów, dominuje przekonanie, że te gadżety służą im głównie do łączenia się z innymi. Dzięki nim komunikują się, pozdrawiają, dzielą informacjami przekazywanymi za pomocą tekstu i obrazów. Facebook, Instagram, Twitter, WhatsApp i Signal cieszą się wielką popularnością. To, na co rzadko zwraca się uwagę, to fakt, że smartfony wpływają również na inne aspekty życia tych młodych ludzi. Jednym z takich obszarów jest stale rosnąca liczba osób obstawiających zakłady sportowe w Afryce.

Zjawisko uczestniczenia w zakładach sportowych zawładnęło afrykańską młodzieżą. Ostatnie sondaże i sprawozdania wskazują na realizację ponurego scenariusza, zwłaszcza w Afryce Subsaharyjskiej. Badanie GeoPoll z 2017 r. wykazało, że aż 54% młodych ludzi z Afryki Subsaharyjskiej, mających od 17 do 35 lat, uprawia hazard sportowy. Kenia, z 74% udziałem w zakładach sportowych, miała zdecydowanie największy odsetek młodzieży zaangażowanej w tę aktywność. Badaniem objęto około 2 726 afrykańskich przedstawicieli pokolenia Y. Zostało ono przeprowadzone w Ghanie, Kenii, Nigerii, Republice Południowej Afryki, Tanzanii i Ugandzie.

Głównym motorem tego trendu była rosnąca wszechobecność telefonii komórkowej na całym kontynencie w połączeniu z dostępnością smartfonów. Do tego dochodzi jeszcze większa łączność – w tym dostęp do transmisji meczów sportowych przez satelitę – oraz rosnąca liczba młodych ludzi, której towarzyszy wysoki poziom bezrobocia.

W badaniach na ten temat widzimy, że zakłady sportowe stały się przyczyną wielu negatywnych zjawisk w środowisku młodych ludzi w Afryce Subsaharyjskiej. Powodują między innymi poważne uzależnienie od hazardu i nasilają zjawisko prania brudnych pieniędzy. Problemy będące konsekwencją postępu technologicznego występują również w innych częściach świata. Należą do nich między innymi uzależnienie od smartfonów i ściśle powiązane z nim zjawisko uzależnienia od internetu. To z kolei prowadzi do zwiększonego poziomu niepokojów społecznych i samotności wśród dotkniętej nimi ludności.

Liczba użytkowników smartfonów na całym kontynencie niezwykle szybko wzrasta. Na przykład w Kamerunie w 2016 r. wśród osób w wieku od 15 do 24 lat 72% stanowili zarejestrowani użytkownicy portali społecznościowych. Wskaźnik ten wzrósł do wspomnianego poziomu z 43% w pierwszej połowie 2016 roku. Najbardziej popularnymi portalami społecznościowymi w tej części świata były Facebook, Google+, Instagram i Twitter. Rozwój ten nastąpił w czasie, gdy wzrastało zainteresowanie zakładami sportowymi – najpopularniejszą opcją hazardu wśród afrykańskiej młodzieży. Telefony komórkowe są preferowanym narzędziem umożliwiającym obstawianie zakładów sportowych.

Oczywiście rosnąca dostępność smartfonów uwalnia innowacyjny potencjał wielu młodych ludzi z Afryki Subsaharyjskiej. Mnogość platform mediów społecznościowych ma potencjał, by zmienić życie na całym kontynencie. Wiele adaptacji tego rodzaju mediów jest wynikiem pomysłowości subsaharyjskiej młodzieży. Warto wymienić M-Pesa, Ensbuuko i WorldRemit (usługi finansowe); ButterflyiQ, Momconnect, Usalama (zdrowie i bezpieczeństwo); Cityaps, Musanga i Twiga Foods (platformy łańcucha dostaw); oraz Ushahidi, czy tajirat al-Facebook.

Kolejnym motorem jest sprytny marketing i postęp technologiczny – poprzez satelitarne platformy cyfrowe na całym kontynencie transmitowane są wydarzenia sportowe klubów afrykańskich i popularnych europejskich lig piłki nożnej. W Ghanie, Kenii, Nigerii i w dużej części Afryki Subsaharyjskiej, pojawienie się DStv (Digital Satellite Television) i innych platform transmisji doprowadziło do tego, że zagraniczne mecze ligowe można teraz śledzić w telewizji.

Trzecim czynnikiem wzrostu jest ogromna liczba młodych w afrykańskim społeczeństwie. Kontynent ten ma najmłodszą populację na świecie – szacuje się, że 60% osób ma poniżej 25 lat. Wśród 420 milionów młodych ludzi w Afryce większość jest bezrobotna, ma niestabilną pracę lub pracuje dorywczo. Dla wielu osób na tym kontynencie zręczna reklama firm oferujących zakłady sportowe stanowi propozycję nie do odrzucenia.

No Comment

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Previous Dog Duty - gra taktyczna czasu rzeczywistego - recenzja
Next Tainted Grail - Czy wersja komputerowa dorówna planszowej?