W świecie zdominowanym przez technologie, automatyzację, liczby i wykresy, rośnie zapotrzebowanie na osoby kreatywne, empatyczne i ze zdolnościami percepcji sensorycznej. Zdolności kreatywnych osób nie można zastąpić nowymi technologiami i robotami, potrzebny jest ludzki faktor, który tworzy unikalne treści.
Osoby kreatywne to bardzo często osoby bardziej wrażliwe niż inni. Nie oznacza to, że są oni inni od reszty. Wysoko wrażliwe osoby (WWO) tak samo mogą pracować, odpoczywać, grać w kasyno online czy jeździć na wycieczki rowerowe.
Kim są osoby wysoko wrażliwe
W psychologii używa się terminu wysoko wrażliwe osoby ((highly sensitive person) w odniesieniu do osób, które przetwarzają informacje bardziej wrażliwie i sensorycznie niż przeciętne osoby. WWO stanowią mniejszość w społeczeństwie. Badania przeprowadzone przez dr Elaine Aron PhD, psychologa klinicznego, wykazały, że co piąta osoba jest wysoko wrażliwa, ponieważ odziedziczyła takie geny.
Z tego wynika również to, że takie osoby mają wrażliwszy charakter, delikatniejszy system nerwowy, co oznacza, że intensywniej odbierają wszystkie bodźce ze świata zewnętrznego. Osoby wysoko wrażliwe mają wyższy poziom empatii i współczucia. Martwią ich problemy swoje, ale także innych. Takie osoby nie potrafią być agresywne, a wręcz przeciwnie często czują się zawstydzeni, zestresowani i zmartwieni.
Takim osobom bardzo zależy na tym, aby inni mieli o nich pozytywne zdanie. Bardzo przejmują się oni oceną otaczającego ich środowiska, chcą być zawsze lubiani, czy to w pracy, czy na uczelni.
Wysoka wrażliwości to nie brzemię, a zaleta
WWO często widzą, że różnią się od innych sposobem bycia i uważają się za gorszych, czują się jeszcze bardziej niepewnie wtedy. Wiele takich osób w pracy i ze znajomymi często słyszy frazę: “Co taki wrażliwy jesteś?” Niektóre osoby zapewne są już przyzwyczajone do takich fraz, ale należy pamiętać, że wszyscy oni mimo wszystko są bardziej wyczuleni na takie rzeczy, a także emocjonalni.
Należy zrozumieć, że wysoka wrażliwość nie musi być kulą u nogi, a wręcz przeciwnie, może być najlepszym prezentem, jaki dostało się od rodziców. Osoby wrażliwe muszą pogodzić się z tym, kim są i zrozumieć, że nie ma w tym nic złego.
Wcześniej wspomniana Elaine Aron uważa, że takie osoby, będąc mniejszością w miejscu pracy, to osoby oceniane jako lepsi pracownicy przez swoich menedżerów. Krótko mówiąc, są oni idealnymi pracownikami. Według Aron takie osoby są zdolne do patrzenia na świat bardziej kreatywnie, szerzej, poza realną rzeczywistość.
Mają oni lepszą intuicję, zachowują się bardzo troskliwie, myślą o potrzebach innych i dobrze wpływającymi na atmosferę w pracy. WWO to sumienni i lojalni pracownicy, potrafiący wychwycić wszelkie „zgrzytanie” w otoczeniu oraz w komunikacji międzyludzkiej i często są uzdolnieni.
Niestety managerowie nie zawsze wiedzą w jaki sposób wykorzystać takich pracowników, aby ich praca przynosiła jeszcze większe efekty. Wiele osób nie zmienia modelu relacji z pracownikami, bo nie widzą w tym potrzeby, Są uprzedzeni wobec wrażliwych osób i nie doceniają ich zdolności.
Jak wykorzystać wysoką wrażliwość w pracy?
Jak wspomnieliśmy wyżej, WWO są bardziej kreatywne i patrzą na świat inaczej, co bardzo się ceni w dzisiejszym coraz bardziej zautomatyzowanym świecie. Umiejętności te są oryginalne i trudno je powtórzyć, nie mogą one być też łatwo powielone przez technologie.
W pracy takie osoby są skłonne ku nadmiernemu myśleniu, co przekłada się na bardziej staranną pracę oraz rozważanie problemów z różnych perspektyw. Mówi się, że wrażliwe osoby są również bardziej skłonne do konfliktów, ale to raczej wychodzi od innych osób, a nie tych wysoce wrażliwych.
Aby lepiej radzić sobie w pracy, WWO powinni stosować kilka podstawowych zasad, które ułatwią im komunikację z kolegami i lepszą atmosferę w firmie.
- Dyplomatyczne podejście
Starannie dobieraj słowa i styl rozmowy do osoby, z którą właśnie rozmawiasz. Jako osoba wrażliwa, potrafisz lepiej obserwować innych i dłużej myśleć, zanim podejmiesz działanie. A zatem wykorzystaj swoje umiejętności do obserwacji i słuchania innych, zanim ty coś powiesz.
- Odezwij się, gdy inni coś przegapili
Odezwij się wtedy, gdy widzisz, że twoi koledzy przeoczyli pewne rzeczy. Twoim atutem jest to, że łatwiej wyłapujesz pewne niuanse, których inni nie zauważyli. Prawdopodobnie szybciej dostrzeżesz luki w planie czy najnowszym raporcie.
- Przełam strach występowania na publiczność
Postaraj się być pierwszą osobą, która zabiera głos po prezentacji i rozpoczyna dyskusję, Osoby, które odzywają się jako pierwsze, są postrzegane jako pewne siebie osobowości i łatwiej je zapamiętujemy.
Jeśli chwilowo ogarnie cię strach, nie martw się tym, po prostu wykorzystaj kilka szablonowych fraz, które pozwolą ci się rozluźnić. Rzuć jakiś żart albo coś w tym stylu. Postaraj się, aby kierownictwo cię zapamiętało. Dodaj swoje spostrzeżenia, zaoferuj coś nowego.
- Trzymaj puls na moralności
Badania pokazują, że WWO mają bardziej aktywne neurony, które odpowiadają za empatię. Jeśli potrafisz lepiej zrozumieć innych, dlaczego nie wykorzystać by tego w pracy? Takie umiejętności zawsze pomogą w nawiązaniu bliższego kontaktu z kolegami. Później oni za twoją empatię mogą ci odpłacić pomocą w pracy i już na pewno będą dla ciebie życzliwi i uprzejmi, co stworzy lepszą atmosferę w biurze.
Skłonni do zajmowania wysokich pozycji w firmie
Bycie bardziej wyczulonym na problemy i uczucia innych, to bardzo ważna cecha dla tych, którzy chcą kierować innymi. Obecnie tylko 40% liderów posiada umiejętność empatii, zrozumienia swoich pracowników nawet bez słów i możliwości pomocy im. Empatia to najważniejsza umiejętność przywódcza. Jak pokazuje doświadczenie, kierownik, który potrafi sobie radzić z zespołem, osiąga lepsze wyniki, bo jego team pracuje efektywniej i staranniej. Nic nie chce zawieść lubianego szefa.
Jeśli jesteś osobą wysoce wrażliwą, przykuwasz większą uwagę do człowieka, jego emocji, ruchów i działań w pracy. Obserwujesz jego ruchy, które bez słów mówią ci o jego stanie mentalnym. Jeśli manager jest w stanie zadać właściwe pytania dotyczące tego, jak sobie radzisz i jak ci się pracuje, to otrzyma od ciebie prawdziwe odpowiedzi oraz szacunek. WWO jako lider może sprawić, że jego zespół poczuje się doceniony.
Dla wrażliwych osób zauważanie niektórych problemów wewnątrz zespołu to bułka z masłem. Szczerze angażują się oni również w pomoc przy konfliktach oraz zmaganiach podczas pracy. Taki cechy jak empatia sprawiają, że ludzie chcą pracować pod tym kierownictwem, Dzięki takim liderom stajemy się graczami zespołowymi. Pracownicy często potrafią dziękować za empatię i zrozumienie.
Jak widzimy, osoby z wysoką wrażliwością posiadają oryginalne cechy, które przydadzą się w każdym zespole bądź to jako część teamu czy nawet na pozycji liderów.