Fallout 76 to gra bardzo specyficzna i nie chodzi tutaj tylko o aspekty techniczne, z którego zdążyła już zasłynąć. Okazuje się bowiem, że bardzo słabo tłumaczy konkretne elementy oraz jakie zachowanie jest najbardziej skuteczne. Nawet zadania zawarte w grze robiące za samouczek, na dłuższą metę nie tłumaczą najbardziej istotnych elementów gry. Właśnie dlatego powstał ten tekst.

Fallout 76 to wbrew temu co mówiłem na streamach, całkiem niezła gra. Są błędy, ale mamy nadzieję że Bethesda je naprawi. A jeżeli nie, to oberwie się w recenzji. Wróćmy jednak do samej gry, poniżej prezentuje kilka porad oraz trików, dzięki którym zabawa w tej grze będzie dużo przyjemniejsza. Część z nich będzie oczywista, inne mniej, jednak każdy z nich jest bardzo istotny do tego czy uda wam się osiągnąć sukces i przetrwać na skażonym pustkowiu.

Jedz i Pij – zapewnij sobie łańcuch pożywienia

Kluczową zmianą w porównaniu do poprzednich części, jest potrzeba jedzenia i picia. Trzeba mieć na uwadze, że picie tylko oczyszczonej wody nie generuje u nas promieniowania. W innym wypadku dostajemy oprócz porcji odżywczych płynów rady. To samo dotyczy żywności. Większość tego co znajdziemy spowoduje że będziemy bardziej świecić w ciemności. Aby tego uniknąć, należy gotować wodę i ją oczyszczać (na początku gry niemożliwe, będziemy zmuszeni pić większość czasu brudną lub tylko częściowo oczyszczoną wodę).

Jedzenie terenowego jedzenia niesie ze sobą ryzyko wywołania choroby. Dzieją się po niej różne, złe rzeczy (to coś innego niż choroba popromienna). Dobrze sobie wyczaić jakieś miejsce gdzie pojawiają się zwierzęta i po prostu regularnie tam polować, a następnie właśnie w obozie dbać o przetworzenie żywności w smaczne steki z karaluchów lub tatar ze szpona śmierci. Przepisy będziesz znajdować wszędzie, ale surowe mięso szybko się psuje. Mniej to na uwadze i jak już zbierzesz jakieś zapasy to wróć do obozu i je przetwórz.

Karty umiejętności oraz S.P.E.C.I.A.L

Kolejna ważna sprawa to karty umiejętności oraz inwestowanie w tak zwany S.P.E.C.I.A.L. Tutaj celujemy, zwłaszcza na początku gry, w nasze przetrwanie. W moim odczuciu najlepiej inwestować w siłę oraz wytrzymałość. Dzięki sile będziemy nosić więcej przedmiotów, uzyskamy dostęp do kart pozwalających na noszenie więcej wyszabrowanego śmiecia (na początku gry bardzo przyda się karta zmniejszająca wagę śmieci do przetworzenia). Wytrzymałość natomiast da nam dostęp do fantastycznych kart zmniejszających zapotrzebowanie na żywność i picie, a także zapewniających odporność na niektóre efekty związane z jedzeniem. Dzięki wyższej wytrzymałości dłużej też będziemy syci. Pozostałe zdolności to już w zasadzie kwestia waszego stylu gry.

Odradzam natomiast szczęście, jak w większości gier, tak samo tutaj poleganie na szczęściu kończy się źle. Ale to moje odczucia, osobiście zawsze wolałem bardziej konkretne bonusy z innych perków. Charyzma to perk przydatny praktycznie tylko jeżeli gramy z innymi graczami. W przypadku gry sole lepiej sobie odpuścić. Percepcja wpływa na celność przy korzystaniu z systemu VATS, a Zwinność pozwoli nam zdobyć więcej punktów przy korzystaniu z systemu VATS. Obie to zdolności wpływają także na nasze skradanie się.

Szabruj wszystko

Zasada niewiarygodnie ważna na początku gry – szabruj wszystko co nie jest przytwierdzone siłą do ziemi. A nawet jeżeli jest, to spróbuj uderzyć parę razy łomem i może odpadnie. Wszystkie znalezione śmieci będziesz mógł rozłożyć na czynniki pierwsze w swoim obozie. Dzięki temu uzyskasz dostęp do bardziej unikalnych i potrzebnych surowców, a że na początku nie będziesz wiedział które śmieci dają jakie surowce, to lepiej zbierać po prostu wszystko. Dlatego też lepiej zbierać wszystko i później martwić się jeżeli będziemy mieć za dużo surowców.

Obóz C.A.M.P – Twój dom

Obóz w Fallout 76 to, w przeciwieństwie do obozu z poprzedniej części, jeden z najfajniejszych elementów gry. Dzięki niemu już na początku zabawy będziesz mógł zapewnić sobie cztery ściany, warsztaty i miejsce do spania w jakimś ustronnym miejscu. Nie spiesz się jednak z budową obozu przy krypcie. Zaraz na początku gry znajdziesz obóz należący do nadzorczyni krypty. W nim będziesz mógł wykonać pierwsze przedmioty, naprawy i się przespać by zregenerować punkty życia.

Spanie na podłodze jest bardzo niezdrowe. Wiedzą o tym wszyscy. W Fallout 76 dodatkowo jeszcze możesz ucierpieć otrzymując chorobę. Nie chcesz tego, po co ci smarkanie na akcji. Dlatego w swoim obozie jednym z pierwszych przedmiotów powinno być łóżko. Dzięki niemu zregenerujesz punkty życia bez potrzeby zużywania stimpaków.

Obóz gwarantuje tobie darmową szybką podróż. W innym wypadku kosztuje to kapsle, a że ekonomia w grze jest bardzo skopana, to nie chcesz ich marnować na podróżowanie. Dlatego też najlepiej rozbić obóz w miejscu które masz zamiar zwiedzać przez dłuższy okres czasu. Nie będziesz musiał płacić za transport. Pamiętaj też, że twój obóz możesz przenieść z ekranu interfejsu. Po ponownym uruchomieniu gry, wszystkie przedmioty które znajdowały się w twoim starym obozie będą dostępne z punktu interfejsu twojego CAMP.

Pamiętaj przy tym, że możesz całą swoją konstrukcję zapisać jako szkic. W ten sposób po przeniesieniu obozu, będziesz mógł jednym kliknięciem wybudować wszystko od nowa w innej lokalizacji. Problem jest taki, że odbudowa zbyt pokręconej konstrukcji jest prawie niemożliwa w innym miejscu, dlatego najlepiej budować budynki złożone z kwadratów 3×3 i które idą w górę i tam umieszczasz kolejne elementy. I tak będzie tobie ciężko postawić taki budynek w innej lokalizacji, więc nie szalej mocno jeżeli chcesz mieć swój stały domek w kieszeni.

V.A.T.S, Zadania, Broń

Z uwagi na specyfikę gry, VATS działa tylko w czasie rzeczywistym namierzając jednak automatycznie wrogów. Innym jego ciekawym zastosowaniem, jest wyszukiwanie wrogów w różnych lokacjach. Dzięki temu nie zaskoczy ciebie potwór z krzaków (inna sprawa to ich resp, czasami spadają dosłownie na głowę). Dlatego też VATS raczej w walce bardzo rzadko się przyda, ja osobiście korzystałem z niego tylko do namierzania takich małych szybkich stworków jak kleszcze i karaluchy. No i spaleni, oni nie są mali ale szybcy i przez to ciężko ich czasem trafić.

Dodatkowy TIP ode mnie to zadania. Na początku gry, kiedy nie czujesz się komfortowo z amunicją i stimpakami, nie rób ich. Wykonanie zadania, obojętnie czy samemu czy z innymi graczami, będzie ciebie kosztować sporo magazynków, a na początku gry nie chcesz sobie na to pozwolić. Ten moment kiedy już zadania robiłem na luzie był mniej więcej wtedy, kiedy w bazie rozpocząłem produkcję amunicji. Nie potrzebujesz do tego wielu surowców i najważniejszym będzie oczywiście proch i za jednym razem będziesz mógł zrobić kilkanaście pocisków do wybranego przez ciebie kalibru.

Twoją ulubioną bronią przez początek gry i późniejsze etapy będzie karabin jednostrzałowy pozostawiany przez supermutanty. Z uwagi na fakt, że mniej więcej po wykonaniu pierwszych zadań o ratownikach, zaczniesz na nie trafiać, to powinieneś dosyć szybko zebrać pokaźną ilość amunicji do tej broni. Jest to jednostarzłowy karabin który trzeba przeładować po każdym strzale, ale zadaje duże obrażenia i na wrogów humanoidalnych którzy są strasznie głupi, nada się idealnie. Wrogowie są mało mobilni, więc nie musisz mieć talentu snajperskiego by skutecznie strzelać.

Previous Staropolski Wokabularz - Recenzja - Konspiracyjne Arcydzieło
Next Fallout 76 - Recenzja - Gra której nikt nie chciał