Mass Effect Legendary Edition oferuje w swoim pakiecie trzy gry od studia Bioware oraz szereg dodatków DLC. Główną osią tych gier są postacie, które dołączają do naszej drużyny. Dzisiaj omówimy je wszystkie.

Jedną z wielu rzeczy, które BioWare zaprezentowało po prostu idealnie w swoich grach, to towarzysze którzy do nas dołączają i nam pomagają w trakcie kolejnych zadań i walce ze Żniwiarzami. Relacje z nimi są bardzo zróżnicowane i odpowiednio je rozwijając, możemy uzyskać najróżniejsze benefity, takie jak nowe umiejętności dla tych postaci, dodatkowe scenki z gry czy też inne możliwości uzyskania lepszego zakończenia. Słowem – warto dbać o swoją drużynę. W końcu jesteście Komandorem i czeka Was bardzo trudne zadanie. Nie zawiedźcie nas żołnierzu.

Na początku ten artykuł / felieton / poradnik miał mieć formę rankingu postaci od najlepszej i najciekawszej (pewnie Tali i Garus) do najgorszych i najnudniejszych (pewnie tych typów którzy dołączają do nas zawsze na początku gry). Doszedłem jednak do wniosku, że dużo lepiej zaprezentuje się lista z podziałem na gry, dzięki czemu będzie porządek a i tak przy każdej z postaci wspomnę o moim stosunku do niej.  W zestawieniu pojawią się oczywiście postacie z DLC, jednak pominiemy wszystkich bohaterów, którzy dołączają do nas tylko na chwilę. Zaczynamy?

Mass Effect 1

Kaidan Alenko

Kaidan przyłączy się do nas początku gry i nie da się go pominąć (podobnie zresztą jak każdej innej postaci w pierwszej części) – jest jednym z żołnierzy, który wyrusza na Eden Prime wraz z Shepardem by sprawdzić co się dzieje na planecie. Jest on biotykiem, który ma poważne problemy z systemem kontrolującym jego moce. Nie zna się na broni, ale może pomóc w technologii. Dla mnie jednak jest jedną z najnudniejszych postaci w grze i wybierałem go tylko by zdobyć odpowiednie osiągnięcie za pięć misji. Team Ashley.

Tali’Zorah nar Rayya

Nasza ulubiona gwiazda. Dołączy do nas na Cytadeli, w zadaniu które będzie od nas wymuszać znalezienie Quarianki, która posiada jakieś informacje dotyczące Sarena. Całość szybko skończy się strzelaniną, a na samym końcu tej przygody Tali przyłączy się do naszej drużyny. Tali umie otwierać wszystkie zamki i deszyfrować zabezpieczenia, zwana jest też mordercą Gethów, pogromcą droidów i masakratorem tarcz. Najlepiej sobie radzi właśnie w walce z syntentycznym wrogami, jednak i Ci biologiczni powinni się bać Tali.

Liara T’Soni

Liara jest biotyczką z krwi i kości. Możliwość jej zrekrutowania pojawi się zaraz po opuszczeniu Cytadeli, w momencie kiedy Shepard zostanie mianowany na widmo. Znajduje się na jednej z planet, które mamy zbadać – Therum w układzie Knossos i gromadzie Artemis Tau. Liara jest przeciwieństwem Tali – jej moce biotyczne nie pomagają przy walce z wrogami z tarczami, ale są idealne do walki z ludźmi lub tłumem wrogów. Jej pchnięcia czy też podnoszenia są idealne do kontroli tłumu, a dodatkowe moce wzmacniające bariery sprawiają, że nie jest wcale łatwo ją pokonać. Z Liarą możemy wejść w romans jeżeli gramy męskim Shepardem.

Garrus Vakarian

Garrus przyłączy się do nas automatycznie na cytadeli podczas szukania jakiś poszlak, które pomogą pozbyć się Sarena. Jest on także jedną z dwóch postaci, która jest możliwa do zrekrutowania w każdej z części Mass Effect. Garrus to kombinacja żołnierza oraz specjalisty od technologii. Używa karabinu szturmowego i snajperki, a oprócz tego radzi sobie z zabezpieczeniami. Dobra, uniwersalna postać. On albo Tali albo Kaiden (ale jego nie bierzemy pod uwagę?) zawsze powinien znaleźć się w drużynie, o ile sam nie posiadasz umiejętności potrzebnych do otwierania zabezpieczeń.

 

Ashley Williams

Druga postać, która przyłączy się do naszej drużyny na początku gry, mniej więcej na samym początku przygody na Eden Prime. Typowy żołnierz bez innych umiejętności, ale w tym tkwi jej siła, która jest brutalna i niepowstrzymana. Idealnie sprawdza się jako strzelec czy też snajper, a dzięki umiejętnościom wzmacniającym wytrzymałość, świetnie nada się do szturmu i ściągania na siebie ognia wroga. Posiada nawet chwilową nieśmiertelność. Bardzo dobra postać, z którą dodatkowo możemy wejść w romans jeżeli gramy męskim Shepardem.

Urdnot Wrex

I ostatni i największy. Kroganin z krwi i kości, groźny przeciwnik na polu bitwy. Połączenie biotyka oraz żołnierza, przyłączy się do nas w cytadeli na początku gry. Cała frajda Urdnota polega na tym, że jest chodzącym czołgiem, najlepiej radzącym sobie ze strzelbą na bliskim dystansie, a dodatkowo posiada szereg umiejętności zwiększających odporność. On albo Ashley i nie musicie się martwić o obronę w waszej drużynie – cały ogień na siebie weźmie jedna postać z tej dwójki, a sprytne używanie umiejętności dodatkowo pozwolą na prawdziwą nieśmietelność bohatera.

Mass Effect 2

Tali’Zorah vas Neema

Podobnie jak w poprzedniej części, Tali idealnie nadaje się do walki z wszelkiej maści syntentykami. Potem jednak uzyskuje umiejętność pochłonięcia tarczy przeciwnika i wszystko się zmienia i Tali uczy się wysysania tarcz wrogów i wzmacniania swoich. Oprócz tego specjalizuje się w pistoletach oraz strzelbach i jest świetnym technologiem. Bojowe drony także się bardzo przydadzą, szkoda że mają tak długi Cooldown. Podobnie jak większość bohaterów, rekrutujesz ją z specjalnej misji którą uzyskasz w trakcie gry.

Samara

Ta i następna jest specyficzna. Mamy do czynienia z potężną biotyczką, która poluje na swoją córkę Morith, także będącą potężną biotyczką. Całość jest dosyć skomplikowana fabularnie, ale musisz jedynie wiedzieć, że Samara jest niesamowicie potężna oraz przydatna, posiada standardowe przyciągnięcie oraz odepchnięcie i korzysta z karabinów szturmowych oraz pistoletów maszynowych. Posiada fajną umiejętność, która blokuje leczenie wroga.

Morith

Alternatywnie podczas zadania dla Samary, możesz podjąć decyzję o rekrutacji Morith. Jest praktycznie identyczna co jej matka, z tą różnicą, że posiada umiejętność dominacji pozwalającą na przejęcie kontroli nad organiczną formą życia. Oprócz tego wszystko jest identyczne. Przyjęło się, że Samara to wybór Paragona, a Morith to wybór Renegata, jednak tą kwestię pozostawiam Tobie.

Mordin Solus

Bardzo symaptyczny Salariański naukowiec, który przyłączy się do nas wcześnie w grze. Nie radzi sobie z tarczami, ale topi pancerze aż miło. Trochę to dziwne, że gość który ma tyle umiejętności technologicznych nie potrafi przepalić tarczy wroga. Oprócz tego posiada lodowy wybuch, bardzo fajnie radzący sobie z nieosłoniętymi wrogami.

Jacob Taylor

Jacob przyłączy się do nas na samym początku gry i może jest trochę ciekawszą postacią, niż Kalenko z pierwszej części, jednak nie wiele bardziej ciekawszą. Typowy żołnierz, który łączy walkę z biotyką. Posiada podpalającą amunicję oraz pchnięcie dając solidny pakiet startowy wraz z jego strzelbą. To nie jest zła postać, tylko nudna.

Garrus Vakarian

Garrus po raz drugi. Nasz ulubiony Turianin z poczuciem wyższej sprawiedliwości znowu powraca i tym razem staje się naszym drużynowym snajperem. Radzi sobie na każdym froncie dzięki Overload do palenia tarcz oraz specjalnej amunicji przebijającej tarcze po wykonaniu lojajnościowego zadania. Wojownik uniwersalny, powinien często znajdować się w twojej drużynie. No i posiada świetne teksty.

Kasumi Goto

Kasumi to postać, która dołączy do nas w DLC z Skradzionymi Wspomnieniami, które będziemy mogli wykonać dosyć szybko w grze. Samo DLC jest jednym z ciekawszych w serii, a postać daje niesamowitą przewagę dzięki teleportacji i ataku z zaskoczenia. Dodatkowe rzeczy jak granat ogłuszający albo overload, podobny do tego który posiada Garrus, sprawia, że jest to postać która regularnie będzie trafiać do twojej drużyny.

Grunt

Grunt to idealny Kroganin wychodowany w probówce. Różni się trochę od innych Krogan, ale jest to typowy czołg tak jak pozostali jego pobratymcy. Posiada strzał ogłuszający oraz amunicję podpalającą sprawiając, że jest idealny do walki z opancerzonymi wrogami oraz ludźmi. Dodatkowo dzięki fortyfikacji odblokowywanej przy lojalnościówce znacznie zwiększa swoją obronę pozwalając na częstsze szarże na pozycje wroga.

Thane Krios

Thane przyłączy się do nas w połowie gry i jest połączeniem snajpera oraz zabójcy. Dzięki specjalnej amunicji, zadaje zwiększone obrażenia nieopancerzonym wrogom, dodatkowo ma zniekształcenie do niszczenia barier i pancerza oraz pchnięcie do dalszego uszkadzania barier oraz wyrzucania wrogów zza osłon. Nie jest moją ulubioną postacią, zwłaszcza że jego role mogą lepiej przejąć Garus, Legion oraz Kasumi. Zwłaszcza, że na wyższych poziomach trudności bardziej istotne jest niszczenie barier i pancerzy, niż uszkadzanie surowej tkanki wroga.

Jack

Jack podobnie jak Samara jest specjalistką od biotyki, tym razem jednak jest idealna do kontroli tłumu dzięki psychicznej fali. Dodatkowo posiada przyciągnięcie do wyciągania wrogów zza bariery i unikalną umiejętność lojalnościową zadającą obrażenia barierom wroga. W ten o to sposób idealnie sprawdza się do walki z Zbieraczami, którzy także używają barier. W ten o to sposób Jack staje się niezastąpioną postacią, bardzo ułatwiającą niektóre misje.

Miranda Lawson

Miranda to kolejna postać, która dołączy do nas początku zabawy. Tym razem jednak mamy do czynienia z kombinacją technologii i biotyki, co daje iście wybuchowe połączenie. Dodatkowo jej umiejętność wstrząsu pozwala na przewracanie wrogów, ale uwaga! Warto wydać tylko jeden punkt na tą umiejętność by mieć możliwość przewracania przeciwnikami. Pozostałe punkty zainwestuj w jej pasywną umiejętność, która jest najlepszą w grze, gdyż zwiększa atak i punkty życia całej drużyny. Warto.

Legion

Legion to jedna z najfajniejszych postaci w grze pod względem fabularnym – zbuntowany Geth szukający pomocy komandora Sheparda, to postać obok której nie da się przejść obojętnie. Oprócz tego idealnie zastępuje Garrusa na miejscu snajpera, zwłaszcza że ma dostęp do niepowtarzalnego karabinu snajperskiego M-98 Wdowa, jednej z najlepszych broni w grze. Oprócz tego hakuje AI oraz przywołuje rozpraszające drony. Niestety nie radzi sobie z tarczami czy też pancerzem, dlatego tutaj musi polegać na innych członkach drużyny. W zależności od twojego głównego bohatera, Legion może stać się najsilniejszym towarzyszem zadającym surowe obrażenia lub też najmniej przydatnym z uwagi na problem z radzeniem sobie z opancerzeniem wrogów.

Zaeed Massani

I ostatni z bohaterów w drużynie Sheparda w mass effect to Zaeed Massani, czyli żołnierz weteran. Groźny typ, typowy wojak z ogłuszającym strzałem i specjalną amunicją niszczącą tarczę. Po uzyskaniu lojalności jest w stanie używać ognistych granatów do niszczenia pancerzy przeciwników, co sprawia że jest idealną i uniwersalną bronią i częstym członkiem drużyny. Dostajesz go w DLC z najemnikiem, właściwie możesz go zrekrutować już na samym początku gry.

Mass Effect 3

Ashley Williams

Pierwszy poważny efekt twoich wyborów w Mass Effect 1 to fakt, czy w trójeczce przyłączy się do Ciebie Ashley czy też Kaidan. Oczywiście chodzi o to, które z nich przeżyło. Tutaj Ashley jest praktycznie kopią Zaeeda z Mass Effect 2 – posiada granaty ogniste oraz amunicję na tarczę. Dodatkowo ogłuszający atak i z tym wszystkim staje się dosyć podstawowym i uniwersalnym członkiem drużyny. Warto ją mieć. Przyłączy się do nas w misji na Marsie w akcie drugim.

Kaidan Alenko

Alternatywnie, jeżeli jakimś cudem w jedynce uśmierciłeś Ashley, teraz pojawi się możliwość zrekrutowania Kaidana i ponownie, pojawi się on na marsie w akcie drugim. Dalej jest kombinacją technologicznej i biotycznej postaci. Overload nada się do palenia tarcz wrogów, a Cryo blast do osłabiania grup nie opancerzonych wrogów. Umiejętność Reave pomoże Tobie w osłabianiu wrogów, niszczeniu ich tarcz i barier. Podobnie jak Ashley, Kaidan jest bardzo uniwersalny tylko jego przeznaczenie się zmienia.

Javik

Javik to postać która dołącza do nas w DLC Z Prochów. Jest on biotykiem i przedstawicielem antycznej oraz wymarłej rasy Protean. Posiada przez to specyficzne umiejętności, jak uderzenie rozpraszające wrogów oraz zadające potężne obrażenia granaty biotyczne, które mogą rozproszyć grupy wrogów. No i tradycyjne pchnięcie, które jeszcze bardziej pomoże w kontroli tłumu przez Javika. Bardzo fajna postać specjalizująca się w biotyce.

Tali’Zorah vas Normandy

Tali po raz trzeci, poznamy ją ponownie w drugim akcie, o ile przetrwała poprzednią grę. Nic się tutaj za bardzo nie zmieniło – wyssanie energii idealne do wampirczego wzmacniania Quarianki, sabotaż do rozwalania Gethów i innych maszyn oraz drony. Tym razem ma ona do dyspozycji dwa drony – tradycyjną bojową do wkurzania wrogów oraz obronne drony, które służą jako stacjonarne wieżyczki. Tradycyjnie Twój osobisty wymiatacz wszelkich maszyn, ale dzięki bardziej uniwersalnym umiejętnościom poradzi sobie także z innymi wrogami. Szkoda że nie radzi sobie z opancerzeniem wrogów.

Liara T’Soni

Liara wreszcie jest jako prawdziwy biotyk w serii Mass Effect. Bardzo wrażliwa na ataki wroga, jednak jej moce biotyczne są niesamowicie potężne i skuteczne w walce. Osobliwość rozproszy całe grupy wrogów, a staza zamrozi wroga w miejscu niwelując go z walki (nie działa na opancerzonych). Warp pojawiał się już w innych grach, ale tym razem jest naprawdę potężną umiejętnością zadającą obrażenia na poziomie molekularnym i wreszcie amunicja warp do niszczenia pancerza wroga. Świetna postać. Liara dołączy do nas w prologu.

Garrus Vakarian

Garrus po raz trzeci, znany także jako archanioł, nic się nie zmienił przez całą trylogię. Dalej jest to kawał morderczego snajpera z uniwersalnymi umiejętnościami. Tym razem dostał do pakietu minę zbliżeniową zadającą jakieś niepoważnie wysokie obrażenia. No i amunicja przebijająca pancerz. I overload palący tarcze. Garrus nie bez powodu, tak jak Tali znalazł się we wszystkich trzech grach. Musisz go polubić.

James Vega

No cóż, w każdym Mass Effectcie musi być jakiś cienki gość którego raczej niechętnie zabieramy na misje. Tutaj jest to Vega, który służy za Kroganina, pomimo tego że jest człowiekiem. Posiada zdolność wzmacniającą obronę oraz może poprawić statystyki innych postaci. Posiada także samodzielnie tworzone combo, które generuje za pomocą amunicji i wyzwala za pomocą umiejętności Carnage. Jednak nigdy nie czułem z nim chemii i rzadko pojawiał się w mojej drużynie. Wytrzymały, ofensywny gość. Ale albo on, albo Ashley, nie ma sensu mieć dwóch karabinów w drużynie. Wybieram Ashley z uwagi na granaty i niszczenie tarcz. Sorry. Dołącza do nas w prologu.

EDI

I ostatnia postać, która także pojawiła się w poprzedniej części. Edi tym razem w powłoce jest zajebiście cennym członkiem drużyny. Posiada trzy bardzo dobre umiejętności: podpalenie, przeciążenie i zmyłkę, która rozproszy wrogów. No i matryca obronna, która podkręci jej obronę, a przy odpowiedniej kombinacji przy rozwoju postaci da Tobie możliwość wzmocnienia pozostałych umiejętności. Jeżeli grasz na najwyższym poziomie trudności, to jej zdolności będą Tobie potrzebne, gdyż idealnie łączą się z innymi umiejętnościami.

Poprzednio Pokemon Snap - poradnik - punktacja gwiazdkowa - Jak zrobić czterogwiazdkowe zdjęcie?
Następny Mokra paleta - membrana którą można umyć od RedgrassGames