New World – Zbieranie, Przetwarzanie, Rzemiosło – Poradnik do wszystkich profesji!


New World da możliwość rozwijania każdej z profesji bez konieczności rezygnowania z innych. Problem jest jednak taki, że nie wszystko będzie potrzebne dla każdego, a rozwinięcie wszystkich profesji to zabawa na setki godzin. Dobrze więc wybrać te, które dadzą nam potrzebne elementy lub też odpowiednią dozę frajdy.

Lubię kiedy gry MMO dają możliwość rozwijania wszystkiego bez ograniczania się do paru profesji lub klas. Taki jest właśnie New World, gdzie to możemy rozwijać nie tylko każdą broń którą chcemy, ale także i dowolne profesje. Co ciekawe, sporo z nich zostało rozwiązanych inaczej, niż zostałem przyzwyczajony w innych grach RPG gdzie znajdowaliśmy te profesje. Dlatego też poniżej podam informacje jak najlepiej rozwijać poszczególne profesje oraz co za ich pomocą uzyskamy. Jeżeli jakieś informacje jeszcze będą potrzebne, to dajcie znać w komentarzu.

Profesje nie raz wzajemnie się uzupełniają i te niższego rzędu (jak np. zbieranie) wpływają na wiele profesji wyższego rzędu (górnictwo dostarcza zasobów dla praktycznie każdego rzemiosła). Sprawia to, że surowce są przydatne na wielu etapach produkcyjnych i w różnych profesjach, co znacznie wpływa na ceny materiałów w domach handlowych … i jednocześnie powodują, że zasoby przetworzone są tańsze od ich surowych odpowiedników. Nie jest to regułą, ale pewne podobieństwo zauważyłem parę razy.

Zbieranie

Ze zbieraniem jest o tyle ciekawie, że zasoby z prawie każdej profesji mogą być wykorzystane w różnych profesjach rzemiosła – przykładowo, górnictwo zapewni zasoby dla Płatnerstwa, Kucia Broni, Inżynierii, Jubilerstwa, Arkan i Umeblowania. Niektóre znalezione rzeczy przydadzą się nawet przy gotowaniu. Nie radzę jednak przywiązywać dużej wagi do rozwijania wszystkich profesji, gdyż zajmie to wiele czasu, a zarobione pieniądze i tak warto gdzieś wydawać, więc równie dobrze można kupować bardziej zaawansowane surowce z profesji których nie rozwinęliśmy. Chyba że wolicie spędzić dziesiątki (jak nie setki) godzin na rozwijaniu wszystkich profesji.

Wyrąb

Wyrąb służy do rąbania drewna (odkrycie) i w zasadzie tyle. Drewno jest potrzebne do większości profesji rzemieślniczych, jednak jest stosunkowo bardzo łatwo dostępne (drzewa rosną wszędzie i odnawiają się po chwili). Problemem będą bardziej zaawansowane zasoby, jak na przykład tajemnicze niebieskie drzewa, z których zasoby są potrzebne do tworzenia najbardziej zaawansowanych broni oraz narzędzi. Niestety jednak na niższych poziomach nie dorobisz się majątku, drewno jest łatwo dostępne i kosztuje grosze, zresztą większość graczy kiedy potrzebuje drewna po prostu idzie za miasto i rąbie ile potrzebuje. Zdobycie setnego poziomu jest momentem przełomowym, który odsieje specjalistów od amatorów. Będziesz potrzebować sporo czasu by dobić do przysłowiowej stówy.

Górnictwo

Górnictwo jest teraz najbardziej pożądaną profesją wydobywczą, a ceny nawet zwykłego żelaza są znacznie wyższe niż drewna czy też tkanin. Wynika to z tego, że skały z których możemy kopać pojawiają się bardzo rzadko, a żelazo jest potrzebne do wielu rzeczy. Paradoksem jest tutaj srebro oraz złoto, które jest znacznie tańsze od żelaza i zdecydowanie zbyt łatwo dostępne (rynek jest przesycony). Jeżeli jednak chcesz szybko zarobić, to znajdując dobre miejscówki z żelazem szybko zdobędziesz dużo pieniędzy. Dodatkowo regularnie będziesz zdobywać także kryształy, które są potrzebne do tworzenia świecidełek montowanych w zbrojach i broniach. Tutaj znajduje się sporo pieniędzy, jednak górnictwo przez ciężki dostęp do surowców wbija się stosunkowo długo. Przebicie poziomu między 90 a 100 górnictwa jest momentem kluczowym, gdyż od 100 poziomu otrzymamy dostęp do tak zwanego Gwiezdnego Metalu, który jest surowcem potrzebnym do tworzenia pancerzy i broni T4. A te skałki chodzą po naprawdę wysokich cenach. Zresztą zobaczcie sami, jak długo trzeba farmić by się dokopać oglądając jeden z moich poprzednich live.

Żniwa

Żniwa to kolejne źródło cennych zasobów do tworzenia pancerzy, tym razem lekkich. Oprócz tego wielu z nas zdobędzie spory poziom przy okazji, zbierając żywność z rozrzuconych po całym świecie gry farmach. Żniwa są więc źródłem nie tylko tkanin do szycia, ale i marchewek, cebuli, a nawet magicznych roślin czy też elementów potrzebnych do tworzenia kryształów. Duże zróżnicowanie zdobywanych zasobów bardzo zwiększa przydatność żniw, ale większość z graczy będzie chciała skupić się na zdobywaniu tkanin do szycia, jak konopie. Te są równie rzadkie jak żelazo czy też gwiezdny metal, ale z drugiej strony nie są tak szeroko stosowane, dlatego i ceny tych surowców są mniejsze. Zbieranie jednak warzyw i owoców jest świetnym sposobem na zdobycie sporych zasobów pieniężnych.

Tropienie i skórowanie

Tutaj sprawa jest prosta – z zabitych dzikich i gospodarczych zwierząt otrzymasz skóry i mięso. Czasami także wypadną rzadkie komponenty do dodawania cech przy pancerzach i broniach, jednak są one bardzo rzadkie. Skóry są potrzebne do tworzenia pancerzy, a zwierzyna jest łatwo dostępna, więc i skóry nie sprzedają się zbyt dobrze. Mięso zresztą podobnie, bo gra nie wymaga używania mięsa do każdego dania i wegetarianie mogą całkiem porządnie się najeść w New World. Skórowanie ćwiczy się też bardzo prosto, znacznie szybciej niż poprzednie trzy profesje. Wystarczy po prostu skórować wszystkie znajdowane zwierzęta.

Rybołówstwo

Rybołówstwo zostawiłem na sam koniec jako ciekawy smaczek. W większości gier czy MMO rybołówstwo służy jako ciekawą czynność dodatkową dającą nam raczej przerwę od poważnych akcji niż źródło czegoś ciekawego i przydatnego w grze. W New World jednak Rybołówstwo będzie źródłem nieograniczonych zasobów pieniężnych na najwyższych poziomach w grze – zasoby zdobywane tylko z tego źródła dadzą nam możliwość gotowania najlepszego jedzenia dającego świetne bonusy, przez co zarówno te zasoby, jak i żywność jeżeli sami ją stworzymy, będzie kosztowała majątek na aukcjach – każdy klan skupiający się na podboju będzie chciał mieć dostęp do każdej przewagi. Oprócz tego znajdowane czasami skrzynie ze skarbami dadzą nam dostęp do bardzo rzadkich zasobów pozwalających tworzyć lepsze przedmioty – te także będzie można sprzedać lub użyć do tworzenia potężniejszych broni oraz pancerzy.

Przetwarzanie

Przy przetwarzaniu sprawa jest prosta – surowe surowce stają się surowcami gotowymi do rzemiosła. Niektóre z poniższych profesji pozwolą na pewne odstępstwa, ale większość jest prosta jak konstrukcja cepa i poziom zwiększa się w nich bardzo łatwo.

Wytapianie

Wytapianie jest naturalnym rozwinięciem górnictwa. Z wykopanej rudy stworzysz sztabki, a jeżeli chcesz wytopić sztabki na wyższe poziomy, to potrzebujesz także i przedmiotów o wyższym poziomie ORAZ przetopionych sztabek z niższego poziomu. Przykładowo, by stworzyć sztabę z gwiezdnego metalu, potrzebujesz także już przygotowanych sztab stali oraz żelaza. Potrzebny będzie Tobie także topnik, który znajdziesz w terenie w skrzynkach rozrzuconych w różnych lokacjach. Sztabki przetopisz w piecu hutniczym znajdującym się w każdym mieście.

Stolarstwo

Jak wyżej, drewno przerobisz na deski potrzebne do tworzenia broni i mebli. Ich ceny na aukcjach są śmieszne, nieraz tańsze niż surowe drewno i lubię je kupować do tworzenia węgla drzewnego potrzebnego do wytapiania bardziej zaawansowanych sztabek. Wyższe poziomy przedmiotów ze stolarstwa potrzebują zasobów niższego rzędu podobnie jak przy górnictwie. Deski przygotujesz przy stole stolarskim w każdym mieście.

Garbarstwo

I po raz kolejny – surowe skóry przygotujesz tutaj do tworzenia zbroi. Więcej skóry raczej się nie przydadzą. Garbarstwo nie nadaje się do niczego innego. Pracę wykonasz oczywiście w garbarni w każdym mieście.

Tkactwo

No i ostatni raz – Tkactwo pozwoli Tobie przerobić włókna na tkaniny potrzebne do tworzenia lekkich zbroi. Robotę wykonasz przy krośnie w każdym mieście.

Kamieniarstwo

Najlepsze zostawiłem na koniec – kamieniarstwo bardzo się wyróżnia przy innych profesjach, gdyż pozwala ono tworzyć kryształy które możemy wmontować w zbroje i bronie. Kryształy tworzymy ze znajdowanych surowych świecidełek oraz magicznych elementów znajdowanych przy magicznych roślinach oraz magicznych rudach. Niektóre kamienie osiągają zawrotne ceny na aukcjach, więc dzięki temu zaoszczędzisz kupę pieniędzy, lub też zarobisz ich jeszcze więcej. Kamieniarstwo idealnie rozwija się z górnictwem oraz hutnictwem.

Rzemiosło

Finalnym elementem będzie wreszcie rzemiosło, które pozwoli Tobie wykorzystać zebrane oraz przetworzone przedmioty.

Płatnerstwo

Płatnerstwo pozwoli tworzyć opancerzenie i to nie jedynie ciężkie zbroje, ale także i lekkie oraz średnie. Do tworzenia pancerza potrzebujesz nie tylko odpowiedniego materiału, ale i mniejszej ilości pozostałych dwóch. Przykładowo tworząc ciężki pancerz, najwięcej pójdzie sztabek żelaza oraz stali, ale będziesz potrzebować także przetworzonych skór i tkanin zrobionych w poprzednim punkcie. Jeżeli użyjesz przedmiotów na wyższym poziomie, to i poziom finalnego przedmiotu będzie wyższy. W trakcie tworzenia możesz użyć eter by zwiększyć szansę na pojawienie się gniazd oraz dodatkowych cech. Bardzo ciężko expi się powyżej 80 poziomu, ale dzięki temu, że możesz to robić także na lekkich i średnich pancerzach, jesteś w stanie kupić za grosze tysiące skór i tkanin, a jedynie skałki wykopać i tworzyć lekkie i średnie pancerze by dobić ten poziom.

Kucie broni

Albo kucie broni, albo płatnerstwo. Tutaj jest potrzebne drewno oraz metal, który jest zbyt cenny by zużywać na obie profesje (chyba że macie nadmiar czasu wolnego). Profesja znacznie bardziej ograniczona niż Płatnerstwo, zwłaszcza że nie zrobisz tutaj wszystkich broni. Część z nich podlega pod arkana oraz inżynierię. Z drugiej jednak strony, jeżeli nie chcesz wydać majątku na potężny pakiet broni, to musisz dobić kucie broni do 200. A będzie to trudna i długa droga. Zastanów się czy chcesz to robić.

Inżynieria

Pamiętacie jak działała Inżynieria w World of Warcraft? Dziesiątki dziwnych i przydatnych rzeczy, a także zajebiste mounty jak np. motor. Tutaj jest podobnie, tylko że bez mountów. No i jest nudniej trochę. Za pomocą inżynierii zrobisz karabiny, włócznie, siekierki (nie pytajcie czemu tutaj nie w kuciu broni), łuki oraz uwaga, uwaga: narzędzia do zbierania surowców. Im lepsze masz narzędzia, tym więcej i szybciej surowców wykopiesz, temu są one towarem pierwszej potrzeby. Zwłaszcza te bardziej zaawansowane będą sprzedawać się błyskawicznie. No i za pomocą inżynierii stworzysz pociski i strzały, więc jest to obowiązkowa pozycja dla osób chcących używać broni dystansowej.

Jubilerstwo

Za pomocą jubilerstwa stworzysz błyskotki – naszyjniki, pierścionki i kolczyki. I nic więcej. Klejnoty maja takie same bonusy, jak ich wersje osadzone w zbrojach + perk z dodatkowego przedmiotu jeżeli taki użyjesz i który może wpłynąć na Twoje statystyki. Wydaje mi się, że jest to bardzo słaba profesja i lepiej tworzyć przedmioty do gniazd.

Arkana

Czytacie Arkana i myślicie, jest to profesja skierowana do magów. Dużo w tym prawdy, bo za pomocą Arkana stworzycie magiczną broń – rękawice, ognisty kijek i leczący kijek. Dodatkowo mikstury lecznicze oraz many.  Będziesz także w stanie przerabiać magiczne zasoby oraz tworzyć maści na broń skuteczne wobec konkretnych wrogów. Bardzo trudna gałąź rzemiosła, która opiera się na magicznych esencjach znajdowanych w bardzo rzadkich źródłach. Jednak mikstury sprzedają się na aukcjach jak szalone, zwłaszcza te na wyższe poziomy.

Gotowanie

Gotować każdy w New World może. Tworzenie prostych potrawek dających regenerację kosztuje trzy różne składniki i wybór jest naprawdę duży. Z czasem będziesz też tworzyć dużo bardziej zaawansowane potrawki leczące więcej. Oprócz tego stworzysz żywność poprawiającą statystyki oraz umiejętności profesji, więc dobrze po prostu zbierać tą żywność i inwestować w gotowanie. Zwłaszcza że zasoby zbiera się przy okazji – głównie z farm oraz znajdowanych skrzynek. Na wyższych poziomach jedzenie daje potężne premie i niesamowicie dobrze sprzedaje się na aukcjach.

Meblarstwo

Opcja dla burżuazji, bo meble można użyć jedynie domu, którego zresztą zakup mija się z celem z uwagi na konieczność opłacania czynszu, a szybka podróż jest możliwa raz na parę godzin nawet w najdroższej rezydencji. Nie ma w tej profesji nic, co przyda się osobom bez domu. Jeżeli lubisz bawić się w simsy w innych grach niż simsy, to jest to profesja dla Ciebie. W innym wypadku szkoda czasu.

Podsumowanie profesji z New World

Jak widzicie, sporo profesji w New World jest ze sobą ściśle powiązana i wielokrotnie rozwijając jedną gałąź będziemy w stanie i skupić się na innej. W przeciwieństwie do wielu innych MMO, tutaj rozwijanie profesji nie wyklucza się nawzajem, jednak wiele razy może wymagać sporo pracy jeżeli z jakiegoś powodu będziemy chcieli rozwinąć je wszystkie. Wybór czy tak chcecie postąpić należy do Was.

Zobacz także Poradnik dla początkujących w New World!

No Comment

Zostaw komentarz

Previous Naturalny szampon do włosów - dobro z natury
Next New World - Niedźwiedź z Jamy Podrapanych Skał, Ekspedycja do Saircora, Przegrana Sprawa, Iskry