„The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered” to odświeżona wersja kultowego RPG od studia Bethesda, która po raz kolejny przenosi graczy do rozległego świata Cyrodiil. Choć od premiery oryginalnego Obliviona minęło już sporo czasu, gra nadal cieszy się niesłabnącą popularnością.
Jednym z kluczowych powodów, dla których fani wciąż wracają do tej klasyki, jest ogromna swoboda wyboru oraz możliwość dołączenia do licznych frakcji i gildii. To właśnie różnorodność frakcji oraz unikalne linie fabularne z nimi związane sprawiają, że każda rozgrywka może wyglądać zupełnie inaczej. Zaraz po ucieczce z lochów Cesarskiego Miasta, gracz ma możliwość rozpoczęcia przygody z różnymi organizacjami, od gildii magów i wojowników, po bardziej mroczne i tajemnicze ugrupowania jak Mroczne Bractwo czy Gildia Złodziei. Dołączenie do każdej z nich wiąże się z określonymi wymaganiami – niektóre frakcje można odwiedzić bezpośrednio i rozpocząć zadania rekrutacyjne, inne natomiast wymagają spełnienia specjalnych warunków lub wykonania konkretnej misji.
W niniejszym poradniku krok po kroku wyjaśnimy, jak dołączyć do najważniejszych frakcji dostępnych w Oblivionie Remastered. Skupimy się wyłącznie na tych organizacjach, które oferują pełnoprawne członkostwo i ścieżkę fabularną – pominiemy więc frakcje tymczasowe, takie jak Mythic Dawn czy Blackwood Company, do których dołączenie jest ograniczone fabularnie i nie daje pełnej swobody działania. Zobacz też nasz artykuł, gdzie sprawdzamy jakie są największe zmiany w wersji remastered!
Jeśli chcesz wiedzieć, jak zostać Arcymagiem w Gildii Magów, przywódcą Gildii Wojowników, mistrzem złodziejskiego fachu czy bezlitosnym asasynem Mrocznego Bractwa – jesteś we właściwym miejscu. Nasz poradnik to kompleksowe źródło wiedzy, które nie tylko pomoże ci wstąpić do wybranej frakcji, ale również wskaże korzyści z członkostwa i ewentualne wyzwania, które czekają na śmiałków gotowych wkroczyć na ścieżkę lojalności wobec wybranej organizacji. Gotowy, by zanurzyć się w świat frakcyjnych intryg, sekretów i chwały? Czytaj dalej i odkryj wszystkie tajemnice frakcji w Oblivion Remastered!
Ostrza – Obrońcy Cesarza i Tamriel
Ostrza (The Blades) to elitarna organizacja wojowników i szpiegów, od wieków lojalna wobec dynastii Septimów. Ich głównym zadaniem jest ochrona cesarza Tamriel oraz wspieranie go w politycznych i militarnych działaniach. Od czasów Tybera Septima (znanego również jako Talos), Ostrza strzegą porządku w imperium, a w Oblivion Remastered ich rola nabiera jeszcze większego znaczenia – to właśnie oni stają na pierwszej linii frontu w walce z inwazją daedr z Otchłani i pomagają ostatniemu dziedzicowi tronu, Martinowi Septimowi.
Dołączenie do Ostrzy nie odbywa się w sposób tradycyjny, jak w przypadku innych frakcji. Gracz musi najpierw rozpocząć główny wątek fabularny gry. Kluczowym momentem jest misja, w której gracz eskortuje Martina Septima do Świątyni Chmur (Cloud Ruler Temple) – starożytnej twierdzy Ostrzy, położonej w górach niedaleko Brumy. Po dotarciu na miejsce i oficjalnym przedstawieniu Martina jako dziedzica tronu, wystarczy porozmawiać z Jauffrem – przywódcą Ostrzy. Ze względu na zasługi dla Imperium, Jauffre powita gracza jako nowego członka zakonu. Od tej chwili gracz staje się częścią jednej z najbardziej prestiżowych organizacji w świecie The Elder Scrolls.
Mroczne Bractwo – Skrytobójcy w służbie Cienia
Mroczne Bractwo to jedna z najbardziej intrygujących i uwielbianych frakcji w The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered. Ta tajemnicza gildia zabójców działa w cieniu, realizując kontrakty dla tych, którzy potrafią zapłacić odpowiednią cenę za odebranie życia. Członkowie Bractwa są mistrzami skrytobójstwa i wierzą w kult Sithis – mrocznej, boskiej siły chaosu. Cała linia fabularna tej frakcji jest przesiąknięta klimatem grozy, zdrady i moralnej dwuznaczności, co sprawia, że wielu graczy uznaje ją za najlepszą ścieżkę fabularną w całej grze.
Aby dołączyć do Mrocznego Bractwa, należy… zabić niewinnego. Nie wystarczy pokonać bandytę – musi to być cywil, który nie stanowił zagrożenia. Po dokonaniu takiego morderstwa trzeba znaleźć łóżko i przespać się. Po przebudzeniu gracza odwiedzi Lucien Lachance, który zleci pierwsze zadanie – zabójstwo Rufia w gospodzie „Zły Omen”. Po jego eliminacji należy znów przespać się w jego pokoju. Lucien zdradzi wtedy lokalizację Sanktuarium Bractwa w Cheydinhal. By wejść do środka, trzeba wypowiedzieć hasło: „Sanguine, mój Bracie” przy mrocznych drzwiach. Od tej chwili stajesz się częścią mrocznego kręgu zabójców.
Arena – Droga wojownika i szybki zarobek
Arena w Cesarskim Mieście to jedno z najbardziej ikonicznych miejsc w Oblivionie, znane nie tylko z emocjonujących pojedynków, ale i z legendarnego Natrętnego Fana, który zaczyna podążać za graczem po osiągnięciu tytułu Wielkiego Mistrza. Dołączenie do Areny to świetna okazja, by sprawdzić swoje umiejętności bojowe w bezpośrednich starciach, a przy okazji łatwo i szybko zarobić złoto. Walki odbywają się na oczach wiwatującej publiczności, a każde zwycięstwo przybliża gracza do tytułu mistrza i sławy w całym Cyrodiil.
Aby dołączyć do Areny, wystarczy udać się do Cesarskiego Miasta – lokalizacja ta jest dostępna do szybkiej podróży od samego początku gry. Wejście do Areny znajduje się w dzielnicy Arena District. Na miejscu należy porozmawiać z rejestratorem, który skieruje gracza do Krwawych Piwnic (Bloodworks). Tam czeka Owyn – surowy redgard, który początkowo nie darzy nowicjuszy sympatią. Wystarczy jednak z nim porozmawiać, ustawić pierwszą walkę i udowodnić, że potrafimy się bić. Od tego momentu rozpoczyna się droga ku chwale i tytułowi Wielkiego Mistrza Areny.
Gildia Złodziei – Cień, Spryt i Zysk
Gildia Złodziei w The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered to frakcja idealna dla miłośników skradania się, otwierania zamków i unikania bezpośredniej konfrontacji. Jej tajemniczy przywódca – Szary Lis (Gray Fox) – to postać owiana legendą, której wizerunki zdobią listy gończe porozwieszane po całym Cesarskim Mieście. Gildia działa w cieniu prawa, ale z własnym kodeksem etycznym – nie toleruje przemocy wobec niewinnych i stawia na subtelność oraz spryt.
Dołączenie do Gildii Złodziei może odbyć się na kilka sposobów. Najprostszym jest popełnienie niewielkiego przestępstwa, np. kradzieży kieszonkowej, i odsiedzenie krótkiego wyroku. Po odpoczynku gracz zostanie odwiedzony przez Myvyrnę Arano, która przekaże zaproszenie od Szarego Lisa. Alternatywnie, można porozmawiać z miejskimi żebrakami po przeczytaniu listu gończego lub odwiedzić dzielnicę portową Cesarskiego Miasta nocą i spotkać się z Armandem Christophe’em – strażnikiem gildii. Po krótkiej rozmowie i zwiększeniu jego przychylności, zostaniemy zaproszeni do udziału w próbie. Wyzwanie polega na tym, by jako pierwszy ukraść i dostarczyć wskazany przedmiot – tylko jeden kandydat może zostać przyjęty. Uda się? Witaj w Gildii Złodziei.
Gildia Wojowników – Siła, Honor i Walka
Gildia Wojowników to idealna frakcja dla graczy, którzy preferują bezpośrednie starcia, miecz w dłoni i działanie z otwartą przyłbicą. Ta klasyczna organizacja zrzesza najemników, strażników i wojowników, którzy za odpowiednią zapłatą wykonują różne zadania – od ochrony majątku po eliminację potworów i opryszków. W Oblivion Remastered Gildia Wojowników oferuje rozbudowaną linię zadań, która nie tylko sprawdza umiejętności bojowe gracza, ale także rzuca światło na wewnętrzne konflikty i pojawiającą się konkurencję w postaci Czarnoleskiej Kompanii.
Aby dołączyć do Gildii Wojowników, należy udać się do jednej z trzech głównych siedzib: w Anvil, Chorrol lub Cheydinhal. Choć niemal każde miasto – poza Kvatch i Cesarskim Miastem – posiada oddział gildii, tylko te trzy umożliwiają oficjalne przyjęcie nowych członków. Wystarczy porozmawiać z osobą dowodzącą lokalnym oddziałem i wyrazić chęć dołączenia. W niektórych przypadkach może być wymagane wykonanie prostego zadania na start, ale zazwyczaj rekrutacja przebiega szybko. Od tego momentu gracz może brać udział w kolejnych misjach i wspinać się po hierarchii Gildii, zdobywając reputację i nagrody.
Gildia Magów – Wiedza, Moc i Magia
Gildia Magów w Oblivion Remastered to frakcja przeznaczona dla czarodziei, alchemików i wszystkich tych, którzy pragną zgłębiać tajemnice magii. Na szczycie tej organizacji znajduje się Uniwersytet Arkany – potężna instytucja magiczna w Cesarskim Mieście, dostępna jedynie dla wtajemniczonych. Dołączenie do Gildii Magów nie jest jednak takie proste – wymaga cierpliwości, wytrwałości i zdobycia zaufania lokalnych oddziałów w całym Cyrodiil.
Aby zostać pełnoprawnym członkiem Gildii Magów, należy uzyskać rekomendacje od każdej z lokalnych placówek gildii w miastach – z wyjątkiem Kvatch i Cesarskiego Miasta, które nie posiadają własnych siedzib. Każda z tych filii zleci graczowi osobne zadanie, zazwyczaj związane z rozwiązaniem jakiegoś magicznego problemu lub pomocą innemu członkowi gildii. Budynki gildii można łatwo rozpoznać po niebieskich sztandarach i tabliczce z napisem „Mages Guild”.
Po zebraniu wszystkich rekomendacji należy udać się do głównego wejścia Uniwersytetu Arkany w Cesarskim Mieście. Tam gracz zostanie uroczyście przyjęty w szeregi Gildii Magów i zyska dostęp do najbardziej zaawansowanych zaklęć, laboratoriów alchemicznych i potężnych zaklęć defensywnych oraz ofensywnych.
Rycerze Dziewięciu – Święta Misja w Imię Boskich
Rycerze Dziewięciu (Knights of the Nine) to zakon wojowników i krzyżowców, którzy służą Dziewięciu Boskim – głównym bóstwom panteonu Tamriel. Frakcja ta jest dostępna wyłącznie w dodatku Knights of the Nine, który wprowadza zupełnie nową linię fabularną opartą na wierze, sprawiedliwości i walce ze starożytnym złem. Rycerze noszą zbroje stylizowane na średniowiecznych krzyżowców, a ich celem jest pokonanie Umarila Bezskrzydłego – dawnego sługi Ayleidów, który powrócił, by siać zniszczenie i bluźnić wobec bogów.
Aby dołączyć do Rycerzy Dziewięciu, należy rozpocząć wątek fabularny dodatku i ukończyć misję „Priory of the Nine”. Zadanie to dzieli się na cztery główne etapy, podczas których gracz musi odnaleźć święte relikwie należące niegdyś do Pelinala Białorękiego – legendarnego bohatera i pierwotnego Rycerza Dziewięciu. Zebranie wszystkich relikwii nie tylko daje dostęp do potężnego ekwipunku, ale także pozwala na formalne wstąpienie w szeregi zakonu. Po przyjęciu do bractwa, gracz bierze udział w ostatecznej walce ze złem i może stanąć na czele odrodzonych Rycerzy, stając się symbolem światłości i boskiej sprawiedliwości w Cyrodiil.
Dwór Szaleństwa – Służba u samego Księcia Obłędu
Dwór Szaleństwa (Court of Madness) to ekskluzywna frakcja dostępna wyłącznie w dodatku Shivering Isles, który przenosi gracza do zupełnie nowego, surrealistycznego świata – krainy Daedrycznego Księcia Szaleństwa, Sheogoratha. Dwór stanowi wewnętrzny krąg jego służby i składa się z dwóch kontrastujących części: Mani i Demencji. Każda z nich symbolizuje inny rodzaj obłędu – ekscentryczny entuzjazm i impulsywność Mani oraz mroczną paranoję i melancholię Demencji. Te dwie strony odbijają się nie tylko w estetyce regionów, ale też w postaciach i decyzjach, które przyjdzie graczowi podejmować.
Aby dołączyć do Dworu Szaleństwa, należy udać się na tajemniczą wyspę w Zatoce Niben, na wschód od Bravil. Tam znajduje się nietypowe drzwi prowadzące do Shivering Isles. Po ich otwarciu i pokonaniu napastnika ogarniętego szaleństwem, gracz spotka Haskilla – osobistego doradcę Sheogoratha. Po krótkiej rozmowie otrzymamy propozycję zostania czempionem Księcia Szaleństwa. Zgoda otworzy dostęp do całej wyspy, a także zapewni miejsce w jego osobistym dworze. Z czasem gracz może nawet stać się nowym Sheogorathem – panem obłędu i chaosu.