Darkest Dungeon – Poradnik strategii na wszystkich bossów


Darkest Dungeon to jeden z moich osobistych hiciorów. Nikt nie wie ilu bohaterów zginęło pod moimi błędnymi decyzjami i jak wiele podziemi udało mi się ukończyć lub też nie. Jak wielu dzielnych wojaków straciło poczytalność i tych kilku którym ze stresu po prostu pękło serce. Piękna gra. Zachwycałem się Darkest Dungeon już kiedyś, i robię to ponownie ponieważ w moje ręce wpadł dodatek DLC – Crimson Court.

Ale ja nie o tym. Artykuł powstał jako moje niewielkie kompendium wiedzy dla każdej straconej duszy która mierzy się z najpotężniejszymi wrogami w grze. Wszystkie informacje tutaj zawarta są napisane na podstawie moich własnych spostrzeżeń. Dziesiątki herosów zmarło podczas próby walki z tymi przeciwnikami, oddając swoje życie na ołtarz wiedzy którą teraz wam przekazuję. No to jedziemy. Mam nadzieję że stosując się do moich rad bez problemu uda wam się pokonać mrok podziemi.

Dodatkowo nagrywam poradniki z życia wzięte na zabijanie poszczególnych bossów i będę je publikować w treści na bieżąco. To samo się tyczy wędrujących bossów – jak spotkam to nagram i napiszę kilka słów.

Podoba się poradnik? Pamiętaj, żeby subskrybować nasz kanał na YouTube, gdzie znajdziesz więcej zawartości nie tylko dotyczącej bossów w Darkest Dungeon 🙂

Zobacz także naszą recenzję gry Darkest Dungeon.

Poradnik do bossów w Darkest Dungeon – Spis Treści

Ruiny / Ruins

  • Nekromanta / Necromancer
  • Prorok / Prophet

Norowisko / Warrens

  • Knurzy Książę / Swine Prince
  • Miąższ / Flesh

Knieja / Weald

  • Wiedźma / Hag
  • 8 funtówka Brygantów / Brigand Pounder

Zatoka / Cove

  • Syrena / Siren
  • Załoga  / Drowned Crew

Wędrujący Bossowie

  • Fanatyk

The Colors of Madness

  • Młynarz
  • Gwiezdny Stwór

Ruiny / Ruins

Nekromanta / Necromancer

Prawdopodobnie pierwszy boss z którym się zmierzysz. Potrafi dać w kość, ale wymięka przy konkurencji. Jego główną cechą jest przywoływanie szkieletów po użyciu umiejętności. Dlaczego jest ważny fakt że robi to po użyciu umiejętności? No bo bossa można próbować ogłuszyć, wtedy nie przywoła kompanów. Jednak najlepszą strategią jest zabranie przynajmniej dwóch postaci które mają silne ataki grupowe. Boss nie należy do najtrudniejszych więc możesz zarówno wykrwawić go na śmierć za pomocą Łowczego + Łotra + Flagelanta lub zatłuc za pomocą silnych ataków Awanturniczki, Krzyżowca oraz Trędowatego. Z uwagi na fakt że akcja dzieje się w Ruinach gdzie pozostali przeciwnicy słabo krwawią, raczej wybierz opcję tłuczenia potężnymi atakami.

Jakich bohaterów wybrać do walki z Nekromantą?

Moim faworytem jest zdecydowanie Krzyżowiec z uwagi na silny atak na dwie pierwsze pozycje oraz dodatkowe obrażenia przeciwko Unholy. Drugim typem jest Trędowaty (bardzo dobre wzmocnienie ataku zwieńczone potężnym atakiem obszarowym). Z uwagi na fakt że za każdym przywołaniem Nekromanta się cofa, dobrym wyjściem jest zabranie Okultysty zamiast Kapłanki (przyciągnięcie oraz atak obszarowy). Nekromanta ma niską odporność na krwawienie i zarazę więc zabranie Doktora Plagi lub Łowczego na trzecią pozycję jest dobrym wyborem. Możesz także zabrać Arlekina żeby wzmacniał naszą drużynę oraz ewentualnie upuszczał krwi bossowi.

Prorok / Prophet

Kolejny boss w ruinach także krwawi i rozpuszcza się w pladze aż miło. Problemy są dwa – nasz wróg stoi na czwartej pozycji oraz ma niewrażliwość na przemieszczanie. Atakuje głównie za pomocą plagi oraz stresu. Jego najgroźniejszy atak powoduje zrzut kamieni na wybrana pozycję. Bardzo potężne obrażenia, mogą zgasić bohatera jednym uderzeniem więc warto zastanowić się nad zmianą pozycji naszego bardziej delikatnego bohatera (atak wskazuje miejsce, a nie postać).

Jakich bohaterów dobrać do walki z Prorokiem?

Podejścia są dwa – damage over time lub silne ataki. Z uwagi na fakt grania w Ruinach (wielu wrogów w drodze do Proroka będzie odpornych na krwawienie), lepiej skupić się na zadawaniu obrażeń. Najlepszy wybór to Helion na pierwszej pozycji z atakiem czwartej, Okultysta oraz Łowczy lub Kuszniczka. Pierwszy Markuje, drugi zadaje olbrzymie obrażenia. Warto rozważyć zabranie Zbrojnego tylko w celu używania gardy na postaci która jest zagrożona atakiem Proroka. W ten sposób przekierujemy główne obrażenia na jedną postać.

Mój najlepszy Team – kolejność od pierwszej pozycji – Awanturniczka, Zbrojny, Łowczy/Kuszniczka oraz Okultysta.

Norowisko / Warrens

Książę Świniak 🙂 / Swine Prince

Moje pierwsze podejście do bossa zakończyło się totalną masakrą moich bohaterów. Mój błąd który popełniłem to atak przybocznego i zabicie jego pierwszego. Skutkuje to potężnym atakiem obszarowym głównego bossa i ogólnie morderstwo Wilbura pierwszego jest złym pomysłem. W standardowym wykonaniu, Wildbur markuje jednego lub dwóch bohaterów, a Książę atakuje. Grubas zajmuje trzy pierwsze pola, odpuszczamy sobie ataki obszarowe oraz ripostę która może trafić Wildbura, go bijemy dopiero po zabiciu Księcia. Warto zabrać coś na obronę przed ogłuszeniem, bo samotny Wildbur atakuje co rundę masowym atakiem który ogłusza naszych bohaterów.

Jacy bohaterowie będą najlepsi aby rozprawić się z Świniakiem?

Świnia ładnie krwawi i otrzymuje obrażenia od zarazy, więc w przeciwieństwie do Ruin, drużyna której nacisk jest na ten typ obrażeń będzie dobrym wyborem. Wybieram Doktora Plagi, Łotra, Flagelanta oraz do leczenia Kapłankę. Można zabrać Kuszniczkę która zdejmie oznaczenie z naszych bohaterów i znacznie zmniejszy obrażenia które zadaje Wielka Świnia oraz do pary Łowczego którego atak zadaje dodatkowe obrażenia oznaczonym wrogom (zarówno kuszniczka jak i łowczy mogą oznaczyć przeciwnika i zadań mu większe obrażenia). Jeżeli idziemy tą drogą to wymieniamy Kapłankę na Okultystę oraz dajemy Wstęta zamiast Flagelanta. Uwielbiam Wstręta, ale wiem że wielu graczy unika go jak ognia więc jeżeli należysz do nich to zostaw Flagelanta. Pamiętaj że Łowczy może leczyć ze stresu, co przydaje się kiedy zabieramy Wstręta.

Miąższ / Flesh

Kawał zdeformowanego mięcha jest specyficznym bossem. Flesh składa się z czterech przeciwników którzy zmieniają swoją formę oraz posiadają jeden wspólny pasek punktów życia. Problem jest taki że wszystkie części ciała, z wyjątkiem serca, posiadają bardzo wysoką ochronę. Dlatego ataki konwencjonalne zawsze próbują trafić w serce. Jednak jest bardzo prosty sposób pokonania tego przeciwnika. Wystarczy dużo ataków zarazy oraz krwawienia. Z uwagi na to że mamy cztery obiekty i jeden wspólny pasek życia, to możemy doprowadzić do olbrzymich obrażeń związanych z zarazą oraz krwawieniem. Strategia jest bajecznie prosta.

Bohaterowie do walki z Miąższem

Jak już wcześniej wspomniałem, Flesh obficie krwawi. Zabieramy obowiązkowo Flagelanta, Łowczego i Doktora Plagi. Na wsparcie dobieramy kultystę który zadaje dodatkowe obrażenia dla nadrealnych oraz markuje serce dla Łowczego. Taka drużyna to 99% wygrana. Dodatkowy plus jest taki że potwory w Norowisku także łatwo krwawią więc przejście do bossa powinno być łatwe, szybkie i przyjemne. Alternatywnie możemy zabrać Arlekina (krwawienie, boost, kurtyna na serce), oraz Hienę która zmniejszy odporność na krwawienie.

Warto zabrać przynajmniej jedną umiejętność która tamuje krwawienie i zarazę. Ewentualnie zabrać przedmioty które zwiększają odporność na te przykrości. Wróg korzysta z tej samej taktyki na którą jest najbardziej podatny.

Knieja / Weald

Wiedźma / Hag

Kolejny boss który przy odpowiednim podejściu jest śmiesznie prosty. Główną jego strategią jest wrzucenie do gara jednego z naszych bohaterów. Taki nieszczęśnik gotuje się i co turę otrzymuje kilka obrażeń aż nie trafi do wrót śmierci, wtedy jest wylewany wraz z zawartością. Boss ma jeden atak zadający obrażenia (znikome) oraz kilka które stresują. Nie powinien być wyzwaniem jeżeli dobierzecie odpowiednich bohaterów. Wiedźma okupuje dwa ostatnie miejsca, ma raczej wysoką odporność na zarazę oraz znikomą odporność na krwawienie. Najlepszym jednak wyjściem są silne ataki konwencjonalne.

Bohaterowie do walki z Wiedźmą w Darkest Dungeon

Pierwsze co zawsze robię przy walce z Wiedźmą – nie atakuje garnka z bohaterem i zabieram herosów którzy mają dużo punktów życia. Nie możesz dopuścić do sytuacji kiedy jeden twój bohater będzie także jedynym źródłem obrażeń. Dlatego zabieramy do drużyny Awanturniczkę (potężny atak na ostatnią pozycję), Kuszniczkę (jeżeli mamy dla niej świecidełka to zmasakruje Wiedźmę w kilka tur), Wstręt (olbrzymie obrażenia), Okultystę (jeżeli zabieramy Wstręta, dodatkowy marker dla Kuszniczki), Łowczy (dodatkowy marker, silny atak psem na każdą pozycję, leczenie stresu Wstręta), Arlekin (kurtyna, leczenie stresu Wstęta).

8 funtówka Brygantów / Brigand Pounder

Ten boss jest jednym z najgorszych dla mnie. Przez pierwsze 3 próby po prostu przegrałem, trzeba nauczyć się jego nawyków ponieważ jeden atak potrafi doprowadzić całą drużynę pod Drzwi Śmierci. Kluczem jest zabicie gościa zanim zapali lont działa. Najczęściej aktywuje się on ostatni w rundzie, więc będzie czas na zabicie dupka. Jeżeli się nie uda, jest niewielka szansa że działo nie trafi, ale nie liczcie na szczęście. Jak rąbnie to jest duża szansa że przegraliście. Boss zajmuje tylko jedno miejsce i pojawia się z trzema bandytami. Posiada bardzo wysoki współczynnik obrony i jest odporny na wszystkie statusy. PRO TIP: można markować.

Bohaterowie do walki z 8 funtówką

Wyjątkowo zabieram Kapłankę z uwagi na ogłuszenie i najlepsze leczenie w grze. Próba ogłuszenia podpalacza jest realna, jeżeli się nie uda to może być problem, ale bardzo często może być to jedyna szansa na uratowanie życia. Niestety jak weźmiemy kapłankę, to nie weźmiemy Wstręta który jest ekstremalnie skuteczny w tej potyczce (po aktualizacji można już zabierać Wstręta). Zastanowić się można czy wymiana kapłanki na okultystę ma sens, na korzyść tego drugiego wskazuje dodatkowe markowanie które przydaje się przy walce z działem. Silne ataki obszarowe to klucz do zwycięstwa, więc święta drużyna może zabrać jeszcze Trędowatego i Krzyżowca, ale warto mieć na uwadze żeby bohaterowie mogli atakować jak najwięcej pól na polu walki. Flagelant się nada (jeżeli nie zabiją obrażenia to potężne krwawienie), Awanturniczka (silny atak na prawie każdą pozycję), Kuszniczka (kolejny silny atak) i Łotr (znowu potężny atak). Wybieramy więc takich bohaterów którzy potrafią mocno walnąć. Olewamy krwawienie i zarazę.

W przypadku tego bossa nie ma jedynej i dobrej kompozycji bohaterów i wszystko zależy który z naszych herosów ma największe szanse zadania potężnych obrażeń.

Zatoka / Cove

Zarówno konwencjonalni wrogowie, jak i bossowie są trochę trudniejsi od tych w pozostałych trzech lokalizacjach. Zalecam wchodzenie tutaj tylko dobrze uzbrojonymi bohaterami którzy znają siebie nawzajem i pracują jako drużyna, jednak na tym etapie rozgrywki w Darkest Dungeon powinieneś mieć to już opanowane, prawda?

Syrena / Siren

Nienawidzę i omijam z dala, ale da się pokonać. Robi dwie brzydkie rzeczy – przejmuje bohatera i przywołuje wrogów. Pozostałe dwa ataki zadają znikome obrażenia i narzucają trochę stresu lub krwawienie. Twoim największym problemem jest kradzież bohatera. Boss słabo krwawi, jest słabo odporny raczej na zarazę oraz ogłuszenie. Nie ma pancerza więc najlepiej tłuc na śmierć. Drugi boss wam bardziej dokopie wiec zanim zajmiecie się Załogą, przetestujcie swoją cierpliwość z Syreną.

Bohaterowie do walki z Syreną

Najlepiej wybrać drużynę która posiada zdolność samoleczenia. Najlepszy wybór to Kapłanka, Łowca, Flagelant, Krzyżowiec, i dobranie umiejętności które wpływają tylko na bohatera. Zauważyłem że Syrena jest sprytna i najczęściej wybiera bohaterów z najmniejszą odpornością na statusy. A więc my jesteśmy sprytni i wybieramy bohaterów którzy mają wysoką odporność + jednego który ma ją znikomą. W ten sposób wiemy kogo ukradnie nam Syrena. Dobrym pomysłem jest Łowca który będzie ogłuszać naszego bohatera przy niewielkich obrażeniach.

Omijamy Zbrojnego – jak wpadnie w ręce syreny to wzmocni ją swoimi zdolnościami. Jeżeli macie jakąś w miarę zahartowaną antykwariuszkę (ja nigdy nie mam) to zabranie jej i nadanie dla niej znikomej ochrony przed statusami spowoduje że cwana Syrena ukradnie nam najsłabszego członka drużyny.

Załoga / Crew

Sprawa jest specyficzna. Załoga to drugi boss w Zatoce i drugi który może doprowadzić do prawdziwego szału (lub szaleństwa). Topielce na początku walki łapią jednego z bohaterów, ściągają go na początek i przywiązują do ziemi. Gość może atakować i wykonywać swoje akcje, ale co rundę otrzymuje niewielkie obrażenia od stresu. Dodatkowo przydupas bossa generuje na nim silną obronę za każdym razem kiedy zaatakuje, więc jego skreślamy pierwszego. Teraz zasada podstawowa – zabijamy najpierw Anchormana. Póki będzie żywy, będzie wzmacniać bossa. Najczęściej rundę po jego śmierci przywoła go ponownie.  Walka z tym bossem to walka na czas, im dłużej się ciągnie tym większa szansa że przegracie.

Jaka drużyna do walki z Załogą?

Odpowiednie podejście sprawi że będzie to najłatwiejszy boss w grze. Przede wszystkim dobieramy bohaterów którzy mają bardzo dobrą synergię i wspólny typ walki. Pierwszym podejściem jest drużyna zadająca potężne obrażenia konwencjonalne. Mój typ tutaj to Wstęt, Łowca Nagród, Łowczy i Okultysta. Dlaczego tak? Wstręt zadaje miażdżące obrażenia, najczęściej jednym atakiem niszczy Anchormana, Łowca Nagród (wymienny na Łotrzyka) także posiada potężny atak, Łowczy zadaje spore obrażenia od krwawienia i ma silny atak podstawowy, Okultysta naznaczeniem wspiera Łowczego oraz Łowcę nagród. Któregokolwiek z tej dwójki można wymienić na Kuszniczkę, która także uwielbia pracować z Okultystą.

Alternatywną i równie skuteczną drużyną będzie taka złożona z Krzyżowca który zadaje potężne obrażenia nieumarłym, Trędowatego, który także ma potężne uderzenie oraz silny boost, Kapłanka z uwagi na leczenie oraz fantastyczny stun oraz łotr/łowczy. Trzecią drużyną jest taka, która zadaje duże obrażenia od krwawienia i zarazy – wróg atakuje trzy razy w ciągu rundy, za każdym razem otrzymując obrażenia. W tym przypadku zabieramy Flagelanta, Doktorkę Zarazy, Hienę Cmentarna z Zatrutą Strzałką, ewentualnie wymieniamy Flagelanta na Wstręta.


Wędrujący Bossowie w Darkest Dungeon

Fanatyk

Nie ma co się oszukiwać – pokonanie Fanatyka bez przygotowań jest ekstremalnie trudne lub nawet niemożliwe. Miałem z nim już łącznie trzy spotkania. Pierwsze przegrałem tracąc dwóch bohaterów na czwartym poziomie woli, drugie wygrałem tracąc trzech bohaterów na trzecim poziomie woli i trzecie wygrałem nikogo nie tracąc jednak walczyłem z fanatykiem na drugim poziomie woli w łatwych podziemiach więc nie oszukuję się – miałem szczęście.

Kwestia fanatyka jest taka, że posiada aż trzy akcje w trakcie rundy, zajmuje dwie pozycje i ciągle wymienia się miejscami ze stosem na którym płonie nasz bohater. Walkę rozpoczyna najczęściej właśnie od wrzucenia na ruszt jednego z naszych bohaterów który powoli się spala, aż do momentu kiedy zawita do wrót śmierci. Mechanizm ten sam co przy babie jadze, niestety sam boss jest nieporównywalnie silniejszy. Jeżeli przygotowujecie się do walki z nim to koniecznie zabierzcie bohaterów którzy mogą atakować wszystkie pozycje z wszystkich pozycji. Fanatyk zmienia miejsca z 1/2 oraz 3/4, dodatkowo ciągle brudzi w szyku naszej drużyny.

Fanatyk nie jest odporny na krwawienie i zarazę, łatwo go zniszczyć atakując zdolnościami wywołującymi te dolegliwości. Jest to jego największa słabość właśnie z uwagi na trzy akcje w rundzie. Alternatywą jest zabranie bohaterów z wysokim współczynnikiem uniku. Będzie duża szansa że po prostu nie uda mu się wrzucić jednego z naszych na stos. Przygotowując się do walki z Fanatykiem zabieram ze sobą Flagelanta, Badaczkę Zarazy oraz Kapłankę.


Darkest Dungeon: The Colors of Madness

Młynarz / Miller

Młynarz to pierwszy boss z dodatku The Colors of Madness z którym walczymy. Udało mi się go pokonać już przy pierwszym podejściu, jednak należy uważać, bo walka następuje po bardzo długiej wędrówce przez lochy, gdzie pokonamy wielu przeciwników, w moim przypadku było to około 30, zarówno zwykłych jak i elit. Młynarz posiada zróżnicowane ataki, ale brakuje mu jednej destrukcyjnej cechy z których słyną inni bossowie. Dlatego nałoży on na nas trochę stresu, zada średnie obrażenia całej drużyny oraz przywoła wsparcie. To właśnie ostatnie z nich jest największym wyzwaniem, zwłaszcza kiedy przywoła Strachy na Wróble. Trzeba też uważać na jego obronę i przekierowanie obrażeń na swoich towarzyszy.

Jaka drużyna do walki z Młynarzem w Darkest Dungeon?

W moim przypadku kompozycja była raczej zła. Po walce z Młynarzem widzę dwa podejścia:

  • Czyste obrażenia oparte o target – najlepiej dobrać tutaj kuszniczkę, łowcę nagród oraz okultystę zamiast kapłanki (chociaż może być ciężko z uwagi na walkę o przetrwanie w przejściu do bossa). Na pierwszy slot zabrać najlepiej Łamaczkę Tarcz.
  • Z uwagi na mniejszą odporność na zatrucie, warto zastanowić się nad drużyną opartą właśnie na tym statusie – tutaj wymiata szczególnie łamaczka tarcz oraz badaczka zarazy. Dzięki dwóm aktywacjom, Młynarz bardzo szybko otrzyma duże obrażenia. Zastanawiałbym się jednak nad skutecznością tego podejścia, z uwagi na raczej wysokie odporności na zatrucie mijanych przeciwników.

Gwiezdny Stwór

Wędrujący boss, ale w jego przypadku znamy pozycję gdzie możemy go spotkać, dzięki czemu możemy się odpowiednio przygotować. Przeciwnik nie należy do najtrudniejszych bossów, ale bez odpowiedniego przygotowania może być bardzo ciężko. Wróg posiada dwie akcje na rundę – najgroźniejsze jest zatrucie, może na początku nie zada nam wielu obrażeń, ale szybko się zgrupuje z poprzednimi (trwa chyba 5 rund) i zada nam olbrzymie obrażenia. Zgadza się, jest to walka na przetrwanie. Co najgorsze, wróg od pewnego momentu otrzyma potężne wzmocnienie odporności i ataku. Na filmiku poniżej walczyłem z nim pierwszy raz i powiem otwarcie – miałem szczęście.

Wróg przywołuje na początku rundy specjalny kamień, który wybucha na koniec rundy i zadaje niewielkie obrażenia całej drużynie lub duże pojedynczemu bohaterowi. Możemy go zniszczyć i otrzymać niewielkie leczenie – osobiście kamienia unikałem żeby zniszczyć szybciej bossa. Im dłużej walczymy, tym więcej zatruć będziemy mieli.

Jaka Drużyna?

Wroga można zatruć i zakrwawić, więc w ten sposób bym do niego podszedł kolejnym razem. Drużyna marzeń to flagelant / łamaczka tarcz i badaczka zarazy z kapłanką na wsparcie, ewentualnie z okultystą z uwagi na większy atak przeciwko nadrealnym. Alternatywnie naprawdę potężne ataki (chociaż jest to ryzykowne z uwagi na duża odporność pod koniec walki) z oparciem na oznaczenie – łowczy, łamaczka tarcz, łowca głów, muszkieter lub kuszniczka.

4 komentarze

Poprzednio Wojownicy Midgardu - Unboxing gry
Następny Boże Igrzysko: Magnaci - Recenzja gry planszowej