Returnal to gra wydana na Playstation 5, która oferuje wyzwanie inne niż wszystkie tytuły do tej pory wydane ekskluzywnie na konsole Sony. Czy zdobycie w niej platyny będzie dużym wyzwaniem, czy też będzie to proste zadanie?

Returnal oferuje do zdobycia 31 trofeów o różnym poziomie trudności, jednak całość opisałbym na bardzo łatwą do zdobycia … o ile przyzwyczaicie się do samej gry, która jest znacznie trudniejsza od standardowych gier wydanych ekskluzywnie na konsole Sony (no może z wyjątkiem Bloodborne). Same wyzwania jednak nie są trudne i spora część z nich zdobywa się automatycznie w ramach przechodzenia gry. Istnieje jednak szereg trofeów, które mogą stanowić duży problem, a część z nich zdobędziecie jedynie po zdobyciu wszystkich ulepszeń. Tradycyjnie, podzieliłem je na kategorie.

W Returnal nie ma żadnych osiągnięć, które mogą zostać pominięte, jednak część z nich wymaga różnych statystyk oraz działalności w sieci. Dlatego też upewnij się, że gra jest non stop podłączona do internetu podczas rozgrywki, w innym wypadku część wyzwań może się zepsuć.

Osiągnięcia fabularne

Osiągnięcia: 3/31

Te zdobędziesz bez problemu po prostu przechodząc kolejne etapy gry. Nic tutaj nie ma bardziej złożonego, więc tylko je wymienimy.

Nieudana ucieczka / Failed Escape

Ukończ pierwszy akt.

Ostatnia przejażdżka / Last Drive

Ukończ drugi akt.

Biały Cień / White Shadow

Ukończ trzeci akt.

Bossowie

Osiągnięcia: 8/31

Tutaj jest trochę ciężej, ale podobnie jak poprzednio, musisz pokonać tych przeciwników by przejść grę, więc raczej nie są one możliwe do ominięcia czy zgubienia. Każdy boss specjalizuje się w innych atakach, jednak jeżeli utrzymujemy odpowiednio duży dystans, to bez problemu powinniśmy wyminąć każdy atak. Tradycyjnie jak przy każdej grze – obserwuj i analizuj, a jak będziecie potrzebować to nagram filmiki z każdego z bossów. Możecie je także znaleźć na naszym kanale w serii Let’s Play z Returnal.

Cień we mgle / A Shadow in the Fog

Pokonaj bossa o nazwie Phrike.

Wyniesienie / Ascension

Pokonaj bossa o nazwie Ixion.

Surowy wyrok / Trial by Judgement

Pokonaj bossa o nazwie Nemesis.

Ucisz melodię / Silence the Song

Pokonaj bossa o nazwie Hyperion.

Wewnętrzny mrok / Inner Darkness

Pokonaj bossa o nazwie Ophion.

Eksploracja

Osiągnięcia: 14/31

Kolejny pakiet osiągnięć dotyczy eksploracji. Te zdobędziesz w większości dopiero w momencie odblokowania wszystkich elementów potrzebnych do przemieszczania się po mapach – potrzebujesz miecza, grappling hook oraz systemu do oddychania pod wodą. Jak pewnie się domyślasz, wszystko otrzymasz w trakcie gry – dokładnie za pokonywanie bossów. Więc póki nie zdobędziesz ostatniego z tych systemów, to nawet nie ma sensu bawić się w te osiągnięcia. A co musisz zdobyć, żeby pozyskać osiągnięcie z danego biomu? Chodzi tutaj o wszystkie szyfry obcych, archiwa obcych oraz dzienniki zwiadowców. Każdy z tych elementów jest oznaczony na mapie, więc nie ma siły, żebyś je ominął – problemem jest do nich dotarcie, ale ponownie, nie zrobisz tego bez potrzebnego sprzętu do eksploracji.

Za Ruiny / Past the Ruins

Droga na szczyt / Ascending the Mountain

Przez zapomniane miasto / Through the Forgotten City

Pogłos przeszłości / Echoes of the Past

Zamrożone w czasie / Frozen in Time

Głębia wspomnień / Submerged in Memories

Pozostałe

Osiągnięcia: 15/31

Czyli najróżniejsze osiągnięcia, których zdobycie wymaga od nas różnych czynności. Zatrzymamy się przy każdym z nich.

Druga szansa / Second Chance

Część artefaktów jest w stanie przywrócić Ciebie do życia po porażce. Wystarczy, że jeden z nich zostanie zużyty. Jednym z takich artefaktów będzie figurka astronauty, którą odnajdziemy przy pierwszej eksploracji domu. W ten sposób także ją odblokujesz na stałe sprawiając, że figurka będzie możliwa do pozyskania na różne sposoby w grze.

Enigmatyczne wiadomości / Cryptic Messages

Kolejny raczej automatyczne osiągnięcie – musisz zeskanować jeden Xenoglyph – są to namazane czerwoną farbą ślady na ścianach. Są one zaznaczone na twojej mini mapie. Musisz zeskanować jeden taki xenoglyph.

Enigmatyczne tłumaczenia / Cryptic Translations

Każda lokacja posiada obelisk, na którym możemy rozszyfrowywać wiadomości. Kiedy zdobędziemy dość xenoglyphów będziemy w stanie rozszyfrować całą wiadomość od obcych i zdobyć to osiągnięcie. Robi się raczej samo i automatycznie, zwłaszcza kiedy celujesz w platynę i eksplorujesz wszystko na 100%.

Chirurgiczna precyzja / Surgical Precision

To osiągnięcie powinieneś zdobyć automatycznie – wystarczy, że pięć razy z rzędu użyjesz Overloads, czyli przeładowania w odpowiednim czasie. Ja to zrobiłem podczas walki z pierwszym bossem.

Adaptacja do okoliczności / Adapting to Circumstance

Musisz zdobyć 30 poziom biegłości, czyli maksymalny. Raczej nie zdobędziesz przed końcem gry. Tutaj warto poczekać do szóstego biomu, gdzie to na starcie otrzymasz specjalny przedmiot, który podbije Tobie poziom biegłości i resztę dobijesz podczas samej eksploracji. Prędzej czy później powinno się Tobie udać zdobyć ten poziom. Podczas rozgrywki znajdziesz także liczne przedmioty wzmacniające zdobywanie biegłości lub też po prostu dające doświadczenie – skup się na nich. Biegłość zdobywasz także oczywiście podczas walk z wrogami.

Szkolenie terenowe / In-Field Training

Po pokonaniu pierwszego bossa otrzymasz możliwość wykonywania symulacji zadań codziennych. Za ich ukończenie (czytaj zagranie, nie musisz przechodzić ich do końca) otrzymasz eter, a kiedy zrobisz to pierwszy raz także i to osiągnięcie. Jest to jednak zadanie online, więc konsola musi być podłączona do internetu. Bez niego zresztą, jak to mówiliśmy na początku tego materiału, nie zdobędziesz także i paru innych osiągnięć.

Wzmocniona powłoka / Hardened Shell

Musisz osiągnąć 200% integralności (punktów życia) czyli praktycznie podwoić pasek życia. Możesz to zrobić zbierając specjalne zielone dziubki (sylfon), zdobywając ulepszenia poprawiające integralność oraz dzięki pasożytom, które zwiększają punkty życia. Raczej nie jest to proste do zdobycia i prawdopodobnie będziesz musiał poświęcić jedno przejście tylko na skupieniu zdobywania integralności.

Ocena ryzyka / Risk Assessment

Musisz otwierać skrzynki skażone fioletową skazą, które nakłada na Ciebie uszkodzenia. Musisz zebrać odpowiednią ilość tych przedmiotów oraz obiektów i prędzej czy później osiągnięcie wskoczy automatycznie – po prostu nie omijaj wszystkich fioletowych obiektów.

Skok adrenaliny / Adrenaline Spike

Musisz osiągnąć piąty poziom adrenaliny. Wymaga to trochę wprawy, jednak prędzej czy później je zdobędziesz. Adrenalinę zdobywasz za każdych trzech zabitych wrogów bez otrzymania obrażeń. Istnieją artefakty oraz pasożyty wpływające na zdobywanie adrenaliny, jednak z mojego doświadczenia, o ile nie polujesz na trofeum, to nie warto do niej przykładać większej wagi i raczej traktować jako miły dodatek.

Nieodwracalne skażenie / Irreversibly Contaminated

Musisz posiadać pięć pasożytów jednocześnie. Ogólnie zachęcam do posiadania pasożytów, bardziej niż do otwierania fioletowych obiektów w ciemno – tutaj zawsze wiemy co tracimy co zyskujemy, a najczęściej zysk jest znacznie większy niż straty (wyjątek to ograniczony unik z jednego z pasożytów, co może uniemożliwić walkę z bossami). Jeżeli masz problem ze znalezieniem pasożytów, to zwróć szczególną uwagę na fioletowe kwiaty. Ich zniszczenie ma szansę, że pojawi się pasożyt.

Wieczny powrót/ Eternal Return

Umrzyj 🙂 Chociaż raz i trofeum wpadnie. Raczej automat.

Splątane losy / Alternate Fates

Musisz zdobyć dziesięć dzienników. Zdobędziesz automatycznie bez większego problemu.

Witaj w domu / Welcome Home

Witaj w domu! czyli pierwszy raz ukończ sekwencje z domem. Pojawią się one w losowych miejscach, a klucz uzyskasz w trakcie eksploracji pierwszego biomu.

Matczyne grzechy / Sins of the Mother

Musisz odkryć wszystkie sekwencje z domu. Niestety wymaga to od Ciebie eksploracji pierwszego biomu do momentu, aż nie odnajdziesz ich wszystkich. Wydaje się, że każda kolejna sekwencja jest możliwa do pozyskania po pokonaniu kolejnego bossa.

Wizje przeszłości / Visions of the Past

Archiwa obcych są jedną z opcjonalnych lokacji w grze. Musisz po prostu obiec i aktywować wszystkie hologramy w jednym z nich. Czasami będziesz potrzebować jakiegoś przedmiotu jak np. grappling hook, ale ogólnie to osiągnięcie zdobędziesz automatycznie.

Tutorial

Osiągnięcia: 30/31

Ot taki psikus 😉 przedostatnie osiągnięcie, które przecież zdobyłeś na początku gry to te związane z tutorialem. Po ukończeniu jego na samym początku zabawy otrzymasz odznakę i możesz ruszać na wyprawę ku przygodzie. Ale dotarłeś tak daleko to przecież już ją masz prawda?

Podstawy przetrwania / Atropian Survival

Ukończ tutorial – teraz jesteś gotowy na zagrożenia na planecie Atropos (nie, ani trochę nie jesteś, ale wszystko przed tobą). Tutorial ukończy się w momencie pozyskania Atro ostrza, czyli do tego momentu możesz i nawet parę razy paść, ale nie denerwuj się – bez problemu je zdobędziesz.

Platyna

Osiągnięcia: 31/31

Helios

Masz to – platyna zdobyta. Osiągnięcie wpadnie od razu kiedy zdobędziesz wszystkie pozostałe 30 osiągnięć. Gratulacje! Returnal nie ma przed Tobą tajemnic!

No Comment

Zostaw komentarz

Previous Nauka szachów dla dzieci: jak umiejętnie wprowadzić w strategiczny świat i nie zniechęcić syna, lub córki?
Next Returnal - Opuszczona Cytadela, Tajemniczy Dom i Kim jest astronauta?