Określenie streaming, oznaczające strumieniowe przesyłanie danych, stało się w ostatnim czasie bardzo popularne, zwłaszcza w kontekście platform takich jak YouTube lub Netflix. Niewiele osób zastanawiało się jednak, na czym tak naprawdę polega streaming. Które serwisy streamingowe są warte uwagi? Live streaming – co to takiego i czym różni się od streamingu na żądanie?

Streaming – co to właściwie takiego?

Technologia przesyłania strumieniowego wykorzystuje tak zwany bufor danych utworzony na komputerze użytkownika, w którym informacje przechowywane są tymczasowo, gdy użytkownik uzyskuje do nich dostęp. Pod koniec sesji przesyłania strumieniowego bufor jest automatycznie usuwany. Dzięki temu odbiorca nie musi pobierać całej zawartości pliku na swoje urządzenie jednocześnie. Skraca to czas uzyskania dostępu do treści, a także pomaga zaoszczędzić miejsce na dysku.

Z transmisji strumieniowej można korzystać na żądanie, tak jak w przypadku popularnych serwisów typu Netflix lub na żywo – jednymi z najbardziej popularnych są transmisja radiowa online i telewizja internetowa. W przypadku streamingu na żądanie, przesyłać można skompresowane pliki audio i wideo bezpośrednio na serwer, a następnie udostępniać je użytkownikom przez dany czas. Pliki mogą być dostępne publicznie lub chronione hasłem. Podczas oczekiwania na wczytanie pliku często widzimy poruszające się kółeczko – jest to buforowanie, podczas którego następuje całkowite przesłanie plików. Pozwala to uniknąć ewentualnych spowolnień lub przerw z powodu problemów z połączeniem.

Podczas transmisji na żywo natomiast, słuchacze łączą się z serwerem przesyłania strumieniowego za pomocą jednego łącza, zwykle składającego się z portu na serwerze przesyłania strumieniowego, dzięki czemu otrzymują dostęp do strumienia wysyłanego przez nadawcę i mogą w efekcie słuchać sygnału audio na żywo lub oglądać transmisję wideo.

Nie tylko Netflix

Do najpopularniejszych serwisów streamingowych na żądanie w Polsce poza Netflixem należą na przykład DAZN Polska oferujący transmisje sportowe na żywo, HBO GO, VOD, czy należąca do Polsatu Ipla. Najnowszą platformą streamingową, która w wielu krajach już bije rekordy popularności jest Disney+, która oferuje filmy i seriale produkcji Disneya, Pixar, Marvel, National Geographic, a także „Gwiezdne wojny”.

Premiera Disney+ miała miejsce pod koniec ubiegłego roku, a obecnie dostępna jest już w kilku krajach europejskich. Dokładna data uruchomienia serwisu w Polsce nie jest jeszcze znana, ale nastąpi prawdopodobnie jeszcze w tym roku. Do najbardziej oczekiwanych produkcji należą „Mandalorian” – pierwszy serial osadzony w realiach „Gwiezdnych wojen”, pełnometrażowa adaptacja filmu animowanego „Zakochany kundel” z 1955 roku, czy „Togo” – dramat z udziałem Willema Dafoe.

Wiemy już, że każdy użytkownik może zarejestrować do siedmiu różnych profili. Ciekawą funkcją jest możliwość pobrania filmu lub odcinków serialu do obejrzenia na później. Jeśli chodzi o cennik serwisu, to w Stanach Zjednoczonych miesięczna subskrypcja wynosi 6,99 USD, czyli około 30 zł miesięcznie. Pakiet roczny kosztuje 69,99 USD (300 zł), a wersja rozszerzona z dostępem do ESPN+ i Hulu – 12,99 USD miesięcznie.

Live streaming jako narzędzie marketingowe


Dzięki coraz nowocześniejszym modelom telefonów komórkowych, szybszym połączeniom mobilnym, aparatom o wyższej jakości i coraz lepszej wydajności, właściwie każdy może obecnie przeprowadzić własną transmisję na żywo. Od końca lat dziewięćdziesiątych próby telewizji internetowej kończyły się niepowodzeniem z powodu wymaganej przez sygnał wideo znacznej przepustowości.

Obecnie wystarczy smartfon z Internetem i odrobina kreatywności. Tak zwany social streaming lub live streaming staje się również bardzo przydatnym narzędziem dla agencji marketingu online i może być często wykorzystywany do promocji danego produktu lub wydarzenia. Transmisja w czasie rzeczywistym sprawia wrażenie bliskości i jest natychmiastowa. Facebook, Twitter i YouTube dają nawet pierwszeństwo przed innymi publikacjami markom lub użytkownikom, którzy korzystają z transmisji na żywo.

Odbiorca może również uczestniczyć aktywnie w audycji, komentować treść nagrania i wysyłać reakcje, widoczne dla innych widzów. Informacje zwrotne pozwalają zrozumieć potencjalnych klientów i uzyskać informacje o ich zachowaniach, zainteresowaniach i opiniach. Jednocześnie ścisła relacja między marką a nabywcą zwiększa pamięć produktu w świadomości konsumentów. Wykorzystanie live streaming znacznie poprawia pozycjonowanie marki lub witryny, co generuje większą liczbę odwiedzin na stronie lub w sklepie internetowym.

No Comment

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Previous Resident Evil 3 Nemesis - Poradnik Solucja - Pełne przejście gry
Next Papierowe RPG - S.T.A.L.K.E.R czyli jak nuda stworzyła grę - zasady i jak grać