The Game Awards 2019 – Już można głosować! Ale nie ma na co ….


Niedawno wystartował The Game Awards. Jest to jedno z najbardziej popularnych i prestiżowych podsumowań giereczkowego roku. Plebiscyt można porównywać do Oskarów.

I zarówno Oskary, jak i The Game Awards ciężko traktować poważnie patrząc na listę przygotowanych przez organizatorów gier. Wiele tytułów nie pojawiło się wcale, wiele innych jest mimo że tam nie powinny być. Oczywiście to tylko moje zdanie, ale właśnie w tym momencie toczy się wiele dyskusji na temat sensowności tak dużego konkursu. Osobiście już zagłosowałem, ale w większości kategorii wygrywał dla mnie Resident Evil 2 oraz The Outer Worlds. Brakowało mi wielu dobrych gier, które także miały premierę w ostatnich miesiącach i które skutecznie gasiłyby konkurencję. Ale jak już mówiłem, ciężko traktować ten konkurs poważnie. Jak wyglądają poszczególne kategorie? Pogrubione tytuły to moje głosy. Nie sugeruje na co macie głosować, wybierajcie co chcecie, ale część z nich będę chciał omówić. Tam gdzie są recenzje, tam będą też linki. Głosować możecie klikając ten link – Głosowanie w The Game Awards 2019.

Game of the Year / Gra roku

Tutaj z powyższej listy wahałem się między Resident Evil 2 oraz The Outer Worlds. Finalnie wybieram Resident Evil 2 bo spędziłem przy nim zdecydowanie więcej godzin, mimo że jedno przejście trwało 2 – 3 godziny i zdecydowanie lepiej je wspominam. Nie wiem co robi na tej liście Control, który był przyzwoitą, ale spieprzoną technicznie grą i FPS traciła na Playstation 4 jak szalona. I to nie daje jej prawa do bycia nawet podnóżkiem gry roku. Nie wiem też gdzie jest Metro Exodus, który spokojnie gasi zarówno Control, jak i Death Stranding, Sekiro oraz The Outer Worlds. O Super Smash Bros. Ultimate się nie wypowiem. Nie mam Switcha. Nie ma też Jedi: Fallen Order, które miało premierę tydzień później od Death Stranding. Na grę roku nie ma szans, ale na pewno zasługuje na branie udział w głównej nagrodzie bardziej niż Control.

Action Game / Gra Akcji

I znalazło się nasze Metro Exodus, co prawda w kategorii gier akcji, ale jednak. Zabawna sprawa, bo Metro Exodus to bardziej narracyjny film, a Control jest bardziej nastawiony na szybką akcję, co wie każdy kto miał przyjemność ograć oba tytuły. Oczywiście wybieram Metro Exodus, chociaż Devil May Cry 5 też jest całkiem niezły. Call of Duty 17 Modern Warfare 4 (prawa do tytułu dla mistrzów z Forumogadki) mnie nie interesuje, sieciowe strzelanie w Apex Legends też nie (chociaż lubię oglądać streamy z tej gry). W Gears 5 grałem przez chwilę tylko na PGA. Astral Chain to exclusive na Switcha więc nie ma szans 🙂

Action Adventure Game / Gry przygodowe i akcji

Gry przygodowe akcji, z niewiadomych powodów nie ma tutaj Metro: Exodus które jest znacznie większą przygodą, niż akcją. Zwłaszcza w porównaniu do Control. Pojawił się też Borderlands 3, czyli pierwsza gra której nie kupiłem z uwagi na jej żałosny stan na premierę. I nie kupię, bo teraz wychodzą ciekawsze gry i patrząc na kalendarz premier, to na bank nigdy nie zagram w Borderlands 3. Nie boli mnie to, bo czemu by miało, skoro twórcy olewają mnie jako konsumenta wydając niedokończony produkt? Sekiro to przygoda niszczenia padów, totalnie nie wiem co ta gra robi w tym zestawieniu bo jak każdy souls’like jest bardzo niszowy.

Art Direction

Tutaj wyjątkowo zagłosowałem na grę, w którą nigdy nie zagrałem, ale planuję to zrobić, chociaż nie wiem czy jest to wykonalne. Mam półkę wstydu na trello i coraz bardziej pęcznieje zamiast się kurczyć. Grisa oglądałem na streamach i let’s playach na YouTube i muszę powiedzieć, że w moim odczuciu artystycznie masakruje zarówno Control, jak i Death Stranding. No właśnie. Co robi tutaj znowu Control?

Audio Design

Znowu Control i Death Stranding hahaha. Niewiarygodne. Audio Design, to nie tylko soundtrack, ale całe doświadczenia dźwiękowe. Potrafię wymienić co najmniej 5 gier z tego roku, które miały lepiej zrobiony dźwięk niż powyższe tytuły. Zdecydowanie najlepiej wypada Resident Evil 2, przy którym można było spokojnie narobić w majty grając w nocy, co zresztą widzieliście na streamach (znaczy na szczęście nie widzieliście, ale słyszeliście wrzaski prowadzącego). Pozostałe gry są niezłe jeżeli chodzi o udźwiękowienie, ale nie zasługują na żadne nagrody. Chociaż ktoś te pozycje wybrał.

 

Subskrybuj nasz kanał na YouTube

 

Community support / Wsparcie społecznościowe

Z powyższych gier grałem w tylko dwie i w Final Fantasy XIV nie zauważyłem żadnego Community Support. Zdecydowanie tą kategorię wygrywa Destiny 2, a dokładnie studio Bungie które wykonało nieprawdopodobną robotę przenosząc tak dużą grę jak Destiny 2 na Steam, dając ją za darmo w tak potężnej zawartości i tworząc świetne aktywności społecznościowe. Gorąco polecam Destiny 2.

Content Creator of the Year / Twórca roku

  • Courage
  • Dr. Lupo
  • Ewok
  • Grefg
  • Shroud

Kim są ci ludzie?

Serio?

Wybieram Shrouda, bo tylko go znam i nawet lubię jego materiały. Gdybym miał kogoś wybrać na samej polskiej scenie byłby to na pewno Rock i Borys ze swoim fantastycznym kanałem na YouTube oraz Forumogadka, bo Ci goście robią najfajniejsze recenzje i najlepszy podcast giereczkowy. Gdyby jeszcze nie robili tyle błędów.

Do Forumogadki: w Death Stranding Fragile opowiada czemu tylko jej głowa nie była postarzała, a to jak uciekać od wdarcia i deszczu temporalnego to jest wyjaśnione od razu jak trafiamy na pierwszych wynurzonych.  Wstrzymywanie oddechu jest po to, żeby wynurzeni nas nie słyszeli, co też jest wyjaśnione. Tartak, naucz się chodzić jak wpadasz do szczelin. Ale nawet mimo błędów i tak robicie świetną robotę.

A jeżeli chodzi o twórców z zasięgiem międzynarodowym, to media ciągle cytują np. Dr DisRespect oraz CohhCarnage. Tworzą fenomenalne materiały giereczkowe i posiadają super wiedzę. No i sporo czasu było rozmawiane o Ninja. Naprawdę nie wiem skąd się wzięli powyżsi twórcy i co oni właściwie robią.

Esports Coach / Trener esportowy

ESPORTS COACH. Poheheszkujemy innym razem. Pass.

Esports Event / Wydarzenie Esportowe

Tutaj wybieram IEM Katowice, bo to polskie, ale ogólnie esport mnie niezbyt interesuje 🙂

Esports game of the year / esportowa gra roku

  • Counter Strike Global Offensive
  • Dota 2
  • Fortnite
  • League of Legends
  • Overwatch

Ta kategoria także mnie nie obchodzi, ale jeżeli miałbym coś wybrać, to wybrałbym Overwatch. Uwielbiam oglądać live z Overwatch, zwłaszcza z turniejów zawodowych graczy. To co Ci ludzie robią jest niewiarygodne.

Esports Host

Że kto? Passss.

Esports Player

Tyle gwiazd, a ja nie mam swojej ulubionej. Pass

Esports Team

…… pass ……

Family Game

Parodia – wszystko na Switcha. Dobrze że mieszkam z kotem i nie mam dzieci. Pass. Nie mam Switcha.

Fighting Game

  • Dead or Alive 6
  • Jump Force
  • Mortal Kombat 11
  • Samurai Showdown
  • Super Smash Bros. Ultimate

W naszej szerokości demograficznej najbardziej dominuje Mortal Kombat 11 i w niego grałem i na niego zagłosuję.

Fresh Indie Games

  • Disco Elysium
  • Gris
  • My friend pedro
  • Outer Wilds
  • Slay the Spire
  • Untitled goose game

Raczej tego nie wiecie, chociaż część z Was może wiedzieć bo mówiłem o tym parę razy na live, ale jestem olbrzymim fanem Slay the Spire. Zdecydowanie dla mnie najbardziej odświeżająca z gier z tego zestawienia i gorąco polecam.

Game Direction

Opis kategorii na stronie:

AWARDED FOR OUTSTANDING CREATIVE VISION AND INNOVATION IN GAME DIRECTION AND DESIGN.

Games for Impact / Gry mające wpływ

  • Concrete Genie
  • Gris
  • Kind Worlds
  • Life is Strange 2
  • Sea of Solitude

Jedna z niewielu kategorii, w których Death Stranding idealnie by pasował i go nie ma. W sumie to jasne, bo zgasiłby całą konkurencję. Osobiście wybieram raczej nic, bo żadna z gier w tym roku nie zmieniła mojego życia nawet o milimetr. Chociaż wiele z nich miło wspominam.

Independent Game / Gry niezależne

  • Baba is You
  • Disco Elysium
  • Katana Zero
  • Outer Wilds
  • Untitled goose game

Zdecydowanie najciekawsza kategoria, tak jak gry w niej wybrane. Nie wiem czym kierują się twórcy zestawienia, bo brakuje naprawdę fantastycznych gier niezależnych jak Gris czy Slay the Spire. Bez sensu. Może potraktowano tą kategorię jako śmietnik gier, które nie pokazały się gdzieś indziej? Wybieram Katana Zero, którego niestety nie zrecenzowałem, a także bardzo lubię.

Mobile Games / Gry Mobilne

Wkurzające reklamy facebooka nauczyły mnie, by nie grać w gry mobilne. Tak głosuje się portfelem panowie i panie. Pass.

Multiplayer Games / Gry Multiplayer

Nawet w gry multiplayer, jak Monster Hunter: World czy The Division 2 gram tylko samemu. Pass, ale gdybym miał wybierać to właśnie The Division 2.

Narrative / Narracja

Wreszcie pojawiło się A Plague Tale: Innocence, czyli jedna z moich najbardziej ulubionych gier (która zdecydowanie masakruje Control i Death Stranding). Pod względem narracji nie ma lepszego wyboru tutaj, chociaż i Control z gadaniem i docinkami głównej bohaterki jest całkiem niezły pod tym względem.

Ongoing Game / Najbardziej rozwojowa gra

  • Apex Legends
  • Destiny 2
  • Final Fantasy XIV
  • Fortnite
  • Rainbow Six: Siege

Z powyższych gier regularnie grywam tylko w Destiny 2, ale znowu patrząc jak Bungie sobie poradziło z migracją oraz jakie możliwości dają przepustki sezonowe oraz nowy dodatek w Destiny 2, to zdecydowanie zasługuje na nagrodę w tej kategorii.

Performance

  • Ashly Burch (Parvati w The Outer Worlds)
  • Courtney Hope (Jesse w Control)
  • Laura Bailey (Kait w Gears 5)
  • Mads Mikkelsen (Cliff w Death Stranding)
  • Matthew Porretta (Dr. Darling w Control)
  • Norman Reedus (Sam Porter Bridges w Death Stranding)

Mimo po prostu ohydnego promowania dwóch tytułów w The Game Awards 2019, to tutaj zdecydowanie oddaje ukłon wobec aktorów którzy przekazali swoje facjaty na potrzeby gier. I muszę powiedzieć, że miałem trudny wybór, ale zdecydowanie najbardziej mi się podobała gra Normana Reedusa w Death Stranding. Chociaż Jesse też była fantastyczna. I Mads Mikkelsen. I Porretta. Kłaniam się w pas, dobra robota panowie i panie. Wiecie kto za rok wygra? Ja już wiem.

Role-Playing Game

Bardzo fajna kategoria, jednak wybór dla mnie jest prosty. Final Fantasy XIV to MMORPG i nie ma żadnego roleplay przy questach na 10 mobów. Kingdom Hearts III okupuje moją półkę wstydu. Iceborne niestety nie grałem i nawet chciałem to zrobić, ale mam ponad 150 godzin rozegranych w podstawce na PC i nie chcą mi save przenieść na konsolę, więc czekam na premierę PCtową. Zostaje więc The Outer Worlds, który i tak ma bardzo dobrą rozgrywkę RPG. Jeszcze nigdy bycie wrednym nie dawało mi tyle przyjemności. No może w Tyranny.

SCORE & MUSIC / Muzyka

  • Cadence of Hyrule
  • Death Stranding
  • Devil May Cry 5
  • Kingdom Hearts III
  • Sayonara Wild Hearts

Nie ma A Plaguetale: Innocence, a tam muzyka była fenomenalna. Z uwagi na jego brak, wybieram Devil May Cry 5. Mocne techno, mocny rock idealnie komponują się z krwawymi i widowiskowymi walkami. Sorry Kojima. Twoja muzyka totalnie nie trafiła w mój gust.

Sports/ Racing Game

Nie gram w takie gry, więc nie głosuje. Pass.

Strategy Game / Gry Strategiczne

Najsmutniejsza z kategorii, bo pokazuje też koniec ery RTS. Nie ma tutaj żadnego i jednocześnie znajduje się na samym końcu, co pokazuje jak niszowe stają się gry strategiczne. Wielka szkoda. Osobiście wybieram Total War: Three Kingdoms przy którym spędziłem prawie 100 godzin. Przełożenie filozofii równowagi na tak olbrzymią grę strategiczną dało niewiarygodny efekt.

VR/AR Game / Gry VR/AR

Nie gram w takie gry, wiec Pass. Ale gdybym grał to bym grał w Beat Saber. Lubię oglądać je na YouTube.

 

 

1 komentarz

Poprzednio Najciekawsze premiery gier niezależnych - Październik 2019
Następny Pięć gier pod choinkę 2019