Wywiad (nie)codzienny


Witajcie ­čÖé po moim ostatnim debiucie zwi─ůzanym z wywiadem, mia┼éam ochot─Ö na wi─Öcej. I znalaz┼éam co┼Ť w troszk─Ö innym nurcie, bo takiego czego┼Ť jest u nas ma┼éo, aczkolwiek dalej w temacie gier planszowych. Ostatnio przes┼éuchiwa┼éam Mateusza Ko┼Ťcielnickiego, to w┼éa┼Ťnie on wykorzystuj─ůc pasj─Ö do gier planszowych stworzy┼é wydawnictwo Sharp Games. Wydawnictwo inne od wszystkich, nie tworz─ů gier typowo rozrywkowych. ┬áPostanowili ┼é─ůczy─ç nauk─Ö z zabaw─ů a rozrywk─Ö z marketingiem pracuj─ůc nad grami do cel├│w edukacyjnych, reklamowych, a nawet szkoleniowych. S─ů m┼éodziutk─ů firm─ů, ale id─ů przed siebie podejmuj─ůc nowe wyzwania, z kt├│rych wyniknie co┼Ť niezwyk┼éego.

Pocz─ůtki poszczeg├│lnych kwestii b─Öd─Ö oznacza┼éa inicja┼éami imienia mojego rozm├│wcy i swojego. O-Ola, M- Mateusz.

Ola: Witaj Mateusz ­čÖé mo┼╝esz uchyli─ç r─ůbka tajemnicy wok├│┼é swojej osoby i opowiedzie─ç nam o sobie i swoich pasjach?

Mateusz: Najci─Ö┼╝ej jest m├│wi─ç o samym sobieÔÇŽ Kim jestem? No c├│┼╝ przede wszystkim jestem graczem, gram od kiedy pami─Ötam ÔÇô i uwielbiam gra─ç. Od dziecka gra┼éem na komputerze, a tak┼╝e amatorsko trenowa┼éem pi┼ék─Ö no┼╝n─ů. W wieku oko┼éo 10-11 lat zacz─ů┼éem si─Ö interesowa─ç fantastyk─ů, dzi─Öki czemu pozna┼éem nowy typ zabawy: gry RPG, a tak┼╝e mia┼éem okazj─Ö pogrywa─ç w legendarn─ů ju┼╝ Magi─Ö i Miecz. Gram wi─Öc zar├│wno w plansz├│wki, jak i RPG-i, i gry komputerowe ÔÇô oczywi┼Ťcie o ile znajd─Ö na to czas, kt├│re niestety jest coraz mniej. Je┼╝eli chodzi o gry planszowe, to na powa┼╝nie zacz─Ö┼éo si─Ö od Gry o Tron ÔÇô pierwszej edycji, kt├│r─ů zakupi┼éem tu┼╝ po premierze, gdy┼╝ by┼éem wtedy ┼Ťwie┼╝o po lekturze ksi─ů┼╝ki ÔÇô co warto nadmieni─ç nikt wtedy nawet nie my┼Ťla┼é o serialu. Opr├│cz grania, interesuj─Ö si─Ö wci─ů┼╝ pi┼ék─ů no┼╝n─ů, teraz g┼é├│wnie jako kibic z trybun stadionu, a tak┼╝e histori─ů ÔÇô kt├│r─ů zreszt─ů z powodzeniem studiowa┼éem.

O: Stworzy┼ée┼Ť wydawnictwo gier planszowych troch─Ö inne od tych, kt├│re istniej─ů na rynku. Projektujecie gry edukacyjne, s┼éu┼╝─ůce jako materia┼éy szkoleniowe, oraz gry do cel├│w reklamowych. Sk─ůd pomys┼é, ┼╝eby co┼Ť takiego powsta┼éo?

M: Jeszcze nie produkujemy, ale planujemy ­čÖé Kiedy┼Ť pracowa┼éem ju┼╝ dla pewnej firmy tworz─ůcej gry dla biznesu ÔÇô typowo pod szkolenia, stwierdzi┼éem, i┼╝ to jest rzecz kt├│r─ů chce robi─ç w ┼╝yciu ÔÇô tworzy─ç gry planszowe. Zastanawia┼éem si─Ö wi─Öc gdzie jest luka w rynku, albo co jeszcze mo┼╝na doda─ç ÔÇô wszak wszystko to ju┼╝ jest znane. Dlatego postawi┼éem na elastyczno┼Ť─ç, czy pomys┼é si─Ö sprawdzi? Mam nadziej─Ö ÔÇô kieruj─Ö si─Ö zasad─ů, i┼╝ gr─Ö mo┼╝na zrobi─ç o wszystkim i dostosowa─ç do ka┼╝dego grona odbiorc├│w.

O: Z wcze┼Ťniejszy rozm├│w z Tob─ů wiem, ┼╝e wsp├│┼épracuj─ůc z organizatorami rockÔÇÖowego festiwalu Gruzilla pracujecie nad gr─ů, kt├│ra zadebiutuje nad tym┼╝e evencie. M├│g┼éby─ç opowiedzie─ç jak wygl─ůda┬á od podstaw proces tworzenia gry pod jakie┼Ť przedsiewzi─Öcie? Od otrzymania zlecenia po realizacj─Ö projektu.

M: Wi─Ökszo┼Ť─ç zale┼╝y od zlecenia i jego specyfiki ÔÇô ka┼╝da gra jest inna. Na pocz─ůtku jest ÔÇ×zlecenieÔÇŁ koncept gry ÔÇô kt├│ry kszta┼étujemy ÔÇô o czym jest gra, co ma w sobie zawiera─ç, jaki jest jej cel i do kogo gra ma trafi─ç. Potem nadchodzi proces tworzenia mechaniki ÔÇô potem tworzenie prototypu, wst─Öpna wizualizacja graficzna, a nast─Öpnie testy, docieranie mechaniki etc. Potem s─ů testy zewn─Ötrzne, tworzenie instrukcji. Na ko┼äcu wysy┼éamy gr─Ö do drukarni iÔÇŽ czekamy.

Aktualnie pracuj─Ö nad trzema projektami ÔÇô pierwszy z nich wspomniana Gruzilla jest na wyko┼äczeniu dopracowywane s─ů grafiki, poprawiana instrukcja ÔÇô wkr├│tce gra wyl─ůduje w drukarni. Tutaj proces by┼é stosunkowo kr├│tki ÔÇô oko┼éo 1,5 miesi─ůca, ale tak┼╝e sama gra jest dosy─ç prosta i nie wymaga┼é, a┼╝ tak intensywnej uwagi.

O: Ile miesi─Öcy trwa praca nad gr─ů zlecon─ů przez indywidualnego klienta? Ile os├│b pracuje nad takim┬á projektem?

M: Jak ju┼╝ wspomnia┼éem wy┼╝ej wszystko zale┼╝y od gry ÔÇô Gruzzila powsta┼éa w ci─ůgu 1,5 miesi─ůca. Gr─Ö projektuj─Ö sam, mamy jednego grafika i drugiego ÔÇ×dochodz─ůcegoÔÇŁ do tego grono znajomych z kt├│rymi testuj─Ö. Opr├│cz tego piecz─Ö nad wszystkim trzyma moja narzeczona, kt├│ra zawsze wesprze mnie dobrym s┼éowem, rad─ů lub zasadn─ů krytyk─ů.

O: Gry planszowe s─ů Wasz─ů mo┼╝na powiedzie─ç mi┼éo┼Ťci─ů. Czy ÔÇťpo godzinachÔÇŁ grasz w gry planszowe? Je┼Ťli tak to jakie (je┼Ťli to nie tajemnica)?

M: Oczywi┼Ťcie nie jest to tajemnica. Gram w r├│┼╝ne gry, ale zdecydowanie bli┼╝ej mi gier euro i strategicznych, do tego nie pogardz─Ö dobr─ů karciank─ů. Niezbyt trawi─Ö gry przygodowe i imprezowe, ale zdarza mi si─Ö grywa─ç. Ostatnio zagrywam si─Ö w Roll For The Galaxy, Concordi─Ö i 51 Stan, cho─ç wczoraj na stole wyl─ůdowa┼éa Zimna Wojna. Od kilku tygodni z kilkoma znajomymi rozgrywamy tak┼╝e kampanie w Imperium Atakuje.

┬áO: Dzi─Ökuj─Ö bardzo za rozmow─Ö ­čÖé

Wi─Öcej informacji dotycz─ůcych wydawnictwa Sharp Games znajdziecie na:┬á

Facebook: https://www.facebook.com/gamessharp/

Oficjalna strona: http://sharpgames.pl/

Brak Komentarzy. Mo┼╝e co┼Ť napisz?

Zostaw odpowied┼║

Tw├│j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt├│rych wype┼énienie jest wymagane, s─ů oznaczone symbolem *

Poprzedni Roll for the Galaxy - Unboxing
Nast─Öpny Iluzja 2 - Recenzja i Wra┼╝enia z filmu