Klasy w Dungeons and Dragons – poradnik – którą wybrać?


Dungeons & Dragons oferuje bogaty wybór klas, z których każda ma swoje unikalne zdolności i style gry. Wybór klasy to jedna z najważniejszych decyzji, jaką musisz podjąć, tworząc postać. Poniżej poznasz klasy w D&D,  a także wskazówki, które pomogą Ci wybrać tę, która najlepiej pasuje do Twojego stylu gry.

Wojownik (Fighter)

Wojownik, znany także jako Fighter w Dungeons & Dragons, to jedna z najbardziej wszechstronnych i uniwersalnych klas dostępnych w grze. Wojownik może być zarówno potężnym wojownikiem na pierwszej linii frontu, jak i umiejętnym strzelcem. Wojownicy to mistrzowie walki wręcz, wyposażeni w różnorodne umiejętności i talenty, które pozwalają im walczyć w różnorodny sposób. Mogą wybierać spośród wielu różnych broni i stylów walki.

Cechy Klasy
  • Kości Życia (Hit Dice): d10, co oznacza, że wojownik ma dobry zapas punktów życia.
  • Umiejętności Pierwszorzędne: Siła i Zręczność, w zależności od stylu walki.
  • Dostępne Umiejętności: Wojownik może wybrać spośród wielu różnych umiejętności, takich jak Wytrzymałość, Władanie Zwierzętami, Naprawianie i inne.
  • Zbroje i Bronie: Wojownicy mają dostęp do wszystkich typów zbroi i broni, co daje im dużą wszechstronność.
Podklasy (Archetypy)
  • Berserker: Skupia się na bezpośredniej walce i zadawaniu olbrzymich obrażeń.
  • Strzelec Wyborowy (Sharpshooter): Specjalizuje się w strzelaniu z łuku i innych broni dystansowych.
  • Rycerz: Skupia się na obronie i ochronie sojuszników.
Styl Walki

Wojownicy mogą wybrać styl walki, który najlepiej pasuje do ich sposobu gry:

  • Obrona: Zwiększa zdolność do obrony, nosząc zbroję.
  • Dwuręczność: Pozwala efektywniej walczyć dwoma broniami naraz.
  • Walka Wręcz: Ulepsza umiejętności w walce na bliski dystans.
  • Precyzja: Zwiększa celność strzałów z broni dystansowej.
Kiedy Wybrać Wojownika?

Wojownik jest doskonałym wyborem, jeśli:

  • Chcesz być na pierwszej linii frontu, walcząc z wrogami twarzą w twarz.
  • Chcesz mieć dostęp do szerokiej gamy broni i stylów walki.
  • Cenisz prostotę i wszechstronność w grze.
Przykładowe Buildy
  • Rycerz w Pełnej Zbroi: Wybierz styl Obrony, zainwestuj w Siłę i Wytrzymałość, nosząc ciężką zbroję.
  • Łucznik Mobilny: Wybierz styl Precyzji, zainwestuj w Zręczność, skupiając się na broni dystansowej i unikaniu walki wręcz.

Wojownik to klasa, która oferuje nieograniczone możliwości, zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych graczy D&D. Wybór tej klasy daje dużą swobodę i umożliwia dostosowanie postaci do własnego stylu gry. Niezależnie od tego, czy chcesz być nieustraszonym rycerzem, czy zwinny łucznikiem, wojownik daje Ci narzędzia, których potrzebujesz, aby osiągnąć sukces na polu bitwy.

Czarodziej (Wizard)

Czarodziej to jedna z najbardziej wszechstronnych i skomplikowanych klas w Dungeons & Dragons, łącząca w sobie szeroką gamę możliwości magii z intelektualną głębokością. Czarodzieje są mistrzami magii arkanicznej, którzy studiują starożytne zaklęcia, by opanować różne aspekty magii. W przeciwieństwie do innych klas magicznych, czarodzieje muszą wydobywać i nauczyć się swoich zaklęć, co oznacza, że ich moc często zależy od wiedzy i przygotowania.

Cechy Klasowe
  • Rzucanie Zaklęć: Czarodzieje mają dostęp do szerokiego zakresu zaklęć arkanicznych, od prostych do potężnych.
  • Księga Zaklęć: Unikalna cecha, która pozwala na zapisywanie i studiowanie zaklęć.
  • Arcane Tradition: Wybór specjalizacji magicznej, wpływający na styl gry.
Podklasy (Tradycje Arkaniczne)
  • Szkoła Wybuchów: Skupia się na magii ofensywnej i destrukcji.
  • Szkoła Iluzji: Specjalizuje się w tworzeniu mylących iluzji.
  • Szkoła Nekromancji: Skupia się na kontrolowaniu martwych i manipulowaniu życiem.
  • Szkoła Enchanting: Skoncentrowana na kontrolowaniu i manipulowaniu umysłami innych.
Przykładowe Buildy
  • Mag Bojowy: Skupiający się na destrukcyjnych zaklęciach ofensywnych, takich jak Fireball i Lightning Bolt.
  • Bibliotekarz: Koncentruje się na wiedzy, zastosowaniu zaklęć takich jak Identify i Legend Lore.
  • Mag Ochronny: Wykorzystuje zaklęcia obronne i wspierające, takie jak Shield i Counterspell.
Rola w Drużynie

Czarodzieje mogą pełnić wiele różnych ról w drużynie, od ataku i obrony po wsparcie i kontrolę tłumu. Wybór zaklęć i tradycji arkanicznej wpływa na to, jak czarodziej najlepiej działa w zespole.

Przykładowe Anegdoty
  • Wiedza to Siła: Czarodziej może opanować zaklęcia, które nikt inny w drużynie nie zna, dzięki studiowaniu starych ksiąg.
  • Ratownik w Ostatniej Chwili: Czarodziej może użyć zaklęcia teleportacji, takiego jak Dimension Door, aby uratować drużynę z opresji.

Czarodziej to klasa dla tych, którzy chcą eksplorować i manipulować magią na głębokim poziomie. Oferuje szeroki wachlarz możliwości i stylów gry, ale wymaga również strategicznego myślenia i planowania. Wybór odpowiedniej tradycji arkanicznej i odpowiednie zarządzanie zaklęciami mogą uczynić czarodzieja potężnym i wszechstronnym członkiem drużyny.

Łotrzyk (Rogue)

Łotrzyk to zręczna i przebiegła klasa, znana z umiejętności sztyletowania, kradzieży, i skradania się. Charakteryzuje się zdolnością do unikania wykrycia oraz zdolnością do wykorzystywania różnych umiejętności w nietypowy sposób. Łotrzyk to mistrzowie podstępu, zwinności i oszustwa. Mogą być złodziejami, szpiegami, zabójcami lub awanturnikami, którzy używają swoich umiejętności do zysku, rozrywki, czy też służby szlachetnej sprawie.

Cechy Klasowe
  • Sneak Attack: Główna umiejętność, pozwalająca zadać dodatkowe obrażenia, gdy przeciwnik jest nieświadomy lub zaskoczony.
  • Evasion: Zdolność do unikania efektów, które normalnie wpływałyby na innych.
  • Thieves’ Cant: Sekretny język używany do komunikacji z innymi złodziejami i przestępcami.
  • Expertise: Podwajanie premii do wybranych umiejętności.
Podklasy (Archetypy Łotrzyka)
  • Assassin: Specjalizuje się w zamachach i zaskoczeniach.
  • Thief: Mistrz kradzieży, zwinności i ucieczek.
  • Arcane Trickster: Łączy podstęp z magią iluzji i enigmatyczną magią.
  • Swashbuckler: Uwielbia pojedynki, łącząc szermierkę z sztuczkami i wdziękiem.
Przykładowe Buildy
  • Skrytobójca: Skupiający się na atakach z zaskoczenia, często używając trucizn i pułapek.
  • Złodziej Arcymistrz: Ekspert od włamań i kradzieży, z niezrównaną zdolnością do unikania wykrycia.
  • Wirtuoz Szermierki: Łączy zręczność w walce z szablą z oszałamiającym stylem i wdziękiem.
Rola w Drużynie

Łotrzyk może pełnić wiele ról, od rozpoznawania i wyłączania pojedynczych celów, po manipulowanie i oszukiwanie przeciwników. Jest także ekspertem od rozwiązywania zagadek i unikania pułapek.

Przykładowe Anegdoty
  • Wielki Skok: Łotrzyk może użyć swoich umiejętności, aby włamać się do niemal niezdobędnej fortecy i wykraść cenne przedmioty.
  • Ostatni Cios: W krytycznym momencie walki, Łotrzyk może zadać decydujący cios, który zakończy pojedynek.

Łotrzyk to klasa dla tych, którzy lubią żyć na krawędzi, stosując zwinność, przebiegłość i oszustwo, aby osiągnąć swoje cele. Oferuje wiele stylów gry, od bezpośredniej walki do skradania się i manipulacji. Wybór odpowiedniego archetypu i umiejętności może uczynić Łotrzyka kluczowym i ekscytującym elementem każdej drużyny.

Kleryk (Cleric)

Kleryk to duchowy wojownik i uzdrowiciel, służący swojemu bóstwu i dążący do wyrażania jego woli na świecie. To klasa, która łączy walkę wręcz z mocą boską, oferując wsparcie i ochronę swoim sojusznikom. Kleryk to sługa boski, który czerpie swoją moc od swojego bóstwa. Może pełnić rolę kapłana, uzdrowiciela, egzorcysty, czy wręcz świętego wojownika.

Cechy Klasowe
  • Rzucanie Zaklęć: Kleryk ma dostęp do wielu zaklęć, zarówno leczniczych, jak i ofensywnych.
  • Channel Divinity: Unikalna zdolność, która pozwala na wykorzystanie boskiej energii na różne sposoby.
  • Divine Domain: Wybór bóstwa, które wpływa na styl gry i dostępne zaklęcia.
Podklasy (Domeny Boskie)
  • Domena Życia: Skupia się na leczeniu i ochronie.
  • Domena Wojny: Podnosi umiejętności bojowe.
  • Domena Wiedzy: Zwiększa zdolności badawcze i wiedzę.
  • Domena Triku: Specjalizuje się w podstępie i manipulacji.
Przykładowe Buildy
  • Święty Uzdrowiciel: Skupiony na wsparciu i leczeniu sojuszników.
  • Bojowy Kapłan: Łączy umiejętności bojowe z boską magią, aby walczyć na pierwszej linii.
  • Prorok Wiedzy: Wykorzystuje magię do zdobywania informacji i rozwiązywania zagadek.
Rola w Drużynie

Kleryk jest wszechstronną klasą, która może pełnić wiele ról, od uzdrowiciela i wsparcia do bojownika i kontrolera. Jego zaklęcia i zdolności mogą dostosować się do potrzeb drużyny.

Przykładowe Anegdoty
  • Cudowne Uzdrowienie: Kleryk może użyć swojej boskiej mocy, aby uratować umierającego sojusznika w krytycznym momencie.
  • Święta Wojna: Z boskim wsparciem, Kleryk może stanąć naprzeciwko przeważającym siłom zła i wyjść zwycięsko.

Kleryk to klasa, która oferuje wiele różnorodności i wszechstronności, dostosowując się do różnych stylów gry. Wybór odpowiedniej Domeny Boskiej i zręczne wykorzystanie zaklęć i zdolności kleryka może uczynić go nieocenionym sojusznikiem w każdej sytuacji. To klasa, która może zarówno prowadzić w walce, jak i chronić i wspierać swoją drużynę w najtrudniejszych momentach.

Barbarzyńca (Barbarian)

Barbarzyńca to dzika i nieposkromiona klasa wojownika, czerpiąca swoją siłę z gniewu i pierwotnej mocy. To nieustraszony wojownik, który nie zna strachu i nie cofa się przed niczym. Barbarzyńca to surowy i dziki bojownik, który walczy z pierwotnym szałem i brutalną siłą. Może pochodzić z plemienia, które żyje na odludziu, lub być samotnym wojownikiem, który oddał się ścieżce walki.

Cechy Klasowe
  • Rage: Główna zdolność Barbarzyńcy, która pozwala mu wpadać w szał, zwiększając tymczasowo swoją siłę i wytrzymałość.
  • Unarmored Defense: Zwiększa obronę, nawet gdy Barbarzyńca nie nosi zbroi.
  • Reckless Attack: Pozwala na bardziej ryzykowne ataki w zamian za możliwość zadawania większych obrażeń.
  • Brutal Critical: Dodaje dodatkowe kości do rzutów krytycznych.
Podklasy (Drogi Barbarzyńcy)
  • Berserker: Skupia się na brutalnej sile i agresji.
  • Totem Warrior: Czerpie moc od ducha zwierzęcia-totemu, który wybiera jako przewodnika.
  • Battlerager: Specjalizuje się w dzikiej i nieokiełznanej walce wręcz.
  • Storm Herald: Związany z żywiołami, może wzbudzać burze podczas walki.
Przykładowe Buildy
  • Niszczyciel: Skoncentrowany na maksymalizacji obrażeń i zniszczeniu wrogów.
  • Duchowy Wojownik: Łączy siłę z duchowym przewodnictwem, takim jak Droga Totemu.
  • Żywiołak: Wykorzystuje siły natury, takie jak ogień lub wiatr, do zwiększenia swojego potencjału bojowego.
Rola w Drużynie

Barbarzyńca to przede wszystkim wojownik na pierwszej linii, który może absorbować ogromne ilości obrażeń i zadawać je w zamian. Jego zdolność do wchodzenia w szał czyni go kluczowym elementem w wielu walkach.

Przykładowe Anegdoty
  • Samotny Stawiciel Czoła: Barbarzyńca może stanąć samotnie przeciwko przeważającym siłom, walcząc do ostatniego tchu.
  • Dziki Szał: W krytycznym momencie, Barbarzyńca może wprowadzić się w szał, który przewraca losy walki na korzyść swojej drużyny.

Barbarzyńca to emocjonująca i eksplozywna klasa, która przyciąga graczy, którzy cenią sobie bezpośrednią i surową walkę. Wybór odpowiedniej Drogi i umiejętne wykorzystanie zdolności takich jak Rage może uczynić Barbarzyńcę prawdziwą siłą na polu bitwy. Ta klasa to doskonały wybór dla tych, którzy chcą być w samym środku akcji, nie bojąc się ryzyka i nieustannie dążąc do zwycięstwa.

Druid

Druid to tajemnicza i wszechstronna klasa w Dungeons & Dragons, łącząca moc natury z zdolnościami magicznymi. Czerpiąc energię z sił żywiołów i zwierząt, druid pełni wiele ról i może dostosować się do różnorodnych sytuacji. Druid to kapłan natury i strażnik równowagi świata. Działa w zgodzie z siłami przyrody, wykorzystując je do uzdrawiania, ochrony lub zniszczenia, zależnie od potrzeb.

Cechy Klasowe
  • Rzucanie Zaklęć: Druid ma dostęp do unikalnej listy zaklęć, związanych z naturą, zwierzętami i żywiołami.
  • Wild Shape: Możliwość przemiany w różne zwierzęta, co oferuje wszechstronność w walce i poza nią.
  • Natural Recovery: Umożliwia odzyskiwanie części wykorzystanych zaklęć podczas odpoczynku.
Podklasy (Kręgi Druidów)
  • Krąg Lądu: Skupia się na mocach ziemi i roślinności, zapewniając dodatkowe zaklęcia i umiejętności kontrolne.
  • Krąg Księżyca: Ulepsza zdolność Wild Shape, umożliwiając przemianę w silniejsze zwierzęta.
  • Krąg Strażników: Skoncentrowany na ochronie i straży nad naturą.
  • Krąg Szepców: Wykorzystuje duchy i tajemne moce do manipulacji i walki.
Przykładowe Buildy
  • Leczący Strażnik: Skupiony na wsparciu i leczeniu sojuszników, z wykorzystaniem mocy roślin i wody.
  • Bestialny Wojownik: Wykorzystuje Wild Shape do walki wręcz jako potężne zwierzę.
  • Mistrz Żywiołów: Specjalizuje się w rzucaniu zaklęć ofensywnych, związanych z ogniem, wodą, powietrzem i ziemią.
Rola w Drużynie

Druid może pełnić wiele ról, od uzdrowiciela i wsparcia, przez kontrolera, aż po bojownika na pierwszej linii. Wybór odpowiedniego Kręgu i zaklęć pozwala na dostosowanie druida do różnych scenariuszy.

Przykładowe Anegdoty
  • Przemiana w Orła: Druid może wykorzystać swoją zdolność Wild Shape, aby przemienić się w orła i zwiadować teren z powietrza.
  • Przywołanie Burzy: W krytycznym momencie, druid może przywołać potężną burzę, odwracając losy walki.

Druid to fascynująca i złożona klasa, która oferuje bogactwo możliwości i stylów gry. Wybór odpowiedniego Kręgu, umiejętności i zaklęć może uczynić druida kluczowym elementem drużyny w różnorodnych sytuacjach. To klasa, która ceni sobie równowagę i harmonię, wykorzystując siły natury do osiągnięcia celów i ochrony tego, co cenne. Bez względu na to, czy chodzi o uzdrawianie, walkę, eksplorację czy kontrole nad polem bitwy, druid ma coś do zaoferowania.

Paladyn

Paladyn to szlachetny i nieugięty wojownik, który łączy umiejętności bojowe z mocą boską. Posiada silne przekonania i ideały, które kierują jego działaniami i udzielają mu mocy. Paladyn to bohater, który łączy cechy rycerza i kapłana. Walczy za pomocą broni i zbroi, ale także posiada dostęp do boskich zaklęć i zdolności. Jest to klasa z silnym kodem moralnym, związanym z Przysięgą, którą składa.

Cechy Klasowe
  • Lay on Hands: Umiejętność leczenia siebie i innych przez dotyk.
  • Smite: Możliwość wykorzystania punktów mocy do zadawania dodatkowych obrażeń świętym światłem.
  • Aura of Protection: Zwiększa obronę sojuszników w pobliżu.
  • Rzucanie Zaklęć: Dostęp do wybranych boskich zaklęć, takich jak uzdrowienie i ochrona.
Podklasy (Przysięgi Paladynów)
  • Przysięga Dobra: Skupia się na ochronie niewinnych i zwalczaniu zła.
  • Przysięga Zemsty: Skoncentrowana na tropieniu i niszczeniu wrogów.
  • Przysięga Królewstwa: Przysięga lojalności wobec królestwa i władcy.
  • Przysięga Przeznaczenia: Poszukiwanie i spełnianie boskiego przeznaczenia.
Przykładowe Buildy
  • Rycerski Obrońca: Skoncentrowany na ochronie sojuszników i wytrzymałości w walce.
  • Zwolennik Świętego Światła: Wykorzystuje zaklęcia i Smite do zadawania obrażeń i wsparcia drużyny.
  • Mściciel: Skupia się na tropieniu i niszczeniu konkretnych wrogów.
Rola w Drużynie

Paladyn jest wszechstronnym wojownikiem, który może służyć jako tank, leczący sojuszników, lub ofensywny bojownik. Jest to klasa, która działa najlepiej, gdy działa zgodnie z swoją Przysięgą i ideałami.

Przykładowe Anegdoty
  • Ostatni Bastion: W krytycznym momencie, Paladyn może stać się ostatnią linią obrony, chroniąc niewinnych i sprzymierzeńców przed zgubą.
  • Szlachetne Wybawienie: Paladyn może ofiarować swoją moc, aby uzdrowić upadłego towarzysza, nawet w najbardziej beznadziejnej sytuacji.

Paladyn to klasa dla tych, którzy chcą łączyć umiejętności bojowe z boską mocą i silnymi przekonaniami. Wybór odpowiedniej Przysięgi i zdolności może prowadzić do różnorodnych i satysfakcjonujących stylów gry. Od świętego rycerza, przez mściciela, po lojalnego strażnika – Paladyn oferuje szeroką gamę możliwości dla graczy, którzy chcą łączyć siłę i wiarę w jednej, potężnej postaci. Bez względu na to, czy chodzi o czołowanie, leczenie, czy wsparcie – Paladyn ma coś do zaoferowania każdej drużynie.

Bard

Bard to zręczny i wszechstronny artysta, który łączy magię, muzykę i oszustwa, by inspirować swoją drużynę i zdezorientować wrogów. Jest to klasa, która korzysta z zarówno zaklęć, jak i umiejętności społecznych, aby wpłynąć na przebieg przygody. Bard to kreatywny duch, który korzysta z muzyki, poezji i teatralności, aby wpływać na świat wokół siebie. Mają dostęp do szerokiego zakresu zaklęć i umiejętności, co czyni ich jedną z najbardziej wszechstronnych klas w grze.

Cechy Klasowe
  • Bardic Inspiration: Możliwość inspirowania sojuszników, dodając im bonusy do rzutów.
  • Spellcasting: Dostęp do różnorodnych zaklęć zarówno ofensywnych, jak i wsparcia.
  • Jack of All Trades: Bonus do wszystkich umiejętności, których nie jest specjalistą.
  • Song of Rest: Umiejętność szybszego leczenia sojuszników podczas odpoczynku.
Podklasy (College)
  • College of Lore: Skupia się na zdobywaniu wiedzy i dodatkowych umiejętnościach.
  • College of Valor: Daje większe zdolności bojowe i obronne.
  • College of Glamour: Używa magii, aby zaskarbić sobie przychylność i manipulować innymi.
  • College of Whispers: Specjalizuje się w tajnych sztukach i intrygach.
Przykładowe Buildy
  • Wędrowny Pieśniarz: Bard, który skupia się na wsparciu drużyny i kontroli tłumu.
  • Bard Wojownik: Skoncentrowany na bezpośrednim starciu i używaniu magii do zwiększenia swoich umiejętności bojowych.
  • Intrygant: Bard, który wykorzystuje swój urok i zdolności do manipulowania i intryg.
Rola w Drużynie

Bard może pełnić wiele ról w drużynie, od wsparcia i leczenia po kontrolę tłumu i dyplomację. Ich wszechstronność pozwala im dostosować się do różnych sytuacji.

Przykładowe Anegdoty
  • Pieśń Ocalenia: Bard, który swoją pieśnią pomaga drużynie przetrwać w niemożliwych okolicznościach.
  • Mistrz Intrygi: Bard, który wykorzystuje swój urok i zdolności, aby odkryć tajemnice i zyskać sojuszników tam, gdzie inni by ponieśli porażkę.

Bard to klasa dla tych, którzy cenią sobie kreatywność, wszechstronność i zdolność do wpływania na świat wokół siebie w różnorodny sposób. Mogą pełnić wiele różnych ról w drużynie i dostosowywać się do wielu sytuacji. Wybór odpowiedniego college’u i umiejętności może prowadzić do unikalnych i satysfakcjonujących stylów gry. Od wędrownego muzyka, przez dzielnego bojownika, po przebiegłego intryganta – Bard oferuje szeroką gamę możliwości dla graczy, którzy chcą wpłynąć na świat za pomocą sztuki, magii i osobowości. Bez względu na to, czy chodzi o wsparcie, ofensywę, czy dyplomację – Bard ma coś do zaoferowania każdej drużynie.

Którą Klasę Wybrać?

Wybór klasy zależy od wielu czynników, takich jak twoja rola w zespole, styl gry, który preferujesz, i fabuła kampanii. kilka wskazówek, które mogą Ci pomóc:

  • Zrozum swoją rolę: Jeśli drużyna potrzebuje „lekarza”, klasy takie jak kleryk lub druid mogą być idealne.
  • Dopasuj do swojego stylu: Jeśli lubisz być w samym środku walki, wojownik lub barbarzyńca może być dla ciebie. Jeśli wolisz strategiczną grę z tyłu, czarodziej może być odpowiedni.
  • Pomyśl o fabule: Twoja postać powinna pasować do świata i historii, w której grasz. Porozmawiaj z Mistrzem Gry o tym, co będzie pasować.
  • Eksperymentuj: Nie bój się próbować różnych klas, aby znaleźć tę, która najlepiej Ci odpowiada. D&D jest o wyobraźni i zabawie, więc wybierz klasę, która sprawia Ci najwięcej radości!

Pamiętaj, że to ty decydujesz, kim jest twoja postać w D&D, a nie tylko statystyki i zdolności!

 

 

Jakie są wasze preferowane klasy w D&D?

 

Zobacz też: Rasy w d&d – poradnik – którą wybrać?

Księgę gry D&D możecie nabyć w księgarniach – moją preferowaną jest Tania Książka! 

Poprzednio Remnant 2 - Jak działa Power Level? - Poradnik
Następny Amouranth już nie jest drugą najpopularniejszą streamerką na Twitchu