Dungeons & Dragons to gra fabularna, która oferuje nieograniczone możliwości przygody i narracji. Jednym z najważniejszych elementów D&D są przygody i kampanie, które dostarczają niezapomnianych doświadczeń graczom. W artykule przedstawiamy wybrane najciekawsze przygody i kampanie w D&D, które zapewniają emocje, intrygę i epickie wyzwania.
Lost Mines of Phandelver
Lost Mines of Phandelver to idealna przygoda dla początkujących graczy. Przygoda ta jest zaprojektowana dla postaci od 1 do 5 poziomu i skupia się na eksploracji zrujnowanej kopalni w Phandelver’s Pact niedaleko miasteczka Phandalin. Grupa bohaterów zostaje zatrudniona przez krasnoluda Gundrena Rockseekera, aby eskortować wóz do miasteczka Phandalin. Gundren ma jednak inne plany – odkrył wejście do Wave Echo Cave, starożytnej kopalni pełnej skarbów i magicznych artefaktów. Niestety, informacje o tym odkryciu wyciekły do złych sił, a Gundren zostaje porwany. Grupa musi teraz odnaleźć i uratować Gundrena, a także odkryć sekrety Wave Echo Cave. Przygoda jest prosta do zrozumienia, dobrze zorganizowana i obejmuje różne rodzaje zadań, takie jak eksploracja lochów i walki. Daje również DMs wiele przestrzeni do dodania własnych pomysłów i rozwinięcia historii po zakończeniu głównej linii fabularnej.
Curse of Strahd
Curse of Strahd to kampania, która przenosi graczy do przerażającej krainy Barovii przez list, który okazuje się być pułapką stworzoną przez Strahda. W trakcie przygody odkrywają, że Barovia jest krainą pełną strachu i potworów, z ludźmi żyjącymi w ciągłym strachu przed swoim okrutnym panem. Strahd jest zainteresowany bohaterami z powodu przepowiedni, które sugerują, że mogą być kluczem do ukończenia jego długowiecznej klątwy. Podczas przygody, gracze mają za zadanie zbadanie różnych lokacji w Barovii, od małych wiosek po ogromny zamek Strahda, spotkać różne postacie, stawić czoła potworom i ostatecznie zmierzyć się z samym Strahdem. Curse of Strahd jest przygodą pełną niepewności, grozy i wyzwań, gdzie bohaterowie muszą nie tylko stawić czoła fizycznym przeciwnikom, ale także zmagać się z moralnymi dylematami i osobistymi strachami. Mistrz Gry, ma dużo przestrzeni do dostosowania i rozwinięcia tej kampanii według własnej wizji i stylu gry.
Tomb of Annihilation
Przygoda Tomb of Annihilation zwykle jest przeznaczona dla postaci od 1 do 11 poziomu. Jest to jedna z najbardziej wyjątkowych kampanii D&D, ze względu na swoją lokalizację, tematykę i stopień trudności. Przygoda rozgrywa się w Chult, egzotycznym i niebezpiecznym półwyspie pełnym dzikich dżungli, nieznanych ruin, smoczych gór i niezgłębionych tajemnic. Głównym wątkiem jest klątwa, która uniemożliwia wskrzeszenie zmarłych i powoli pozbawia życia istoty, które wcześniej zostały wskrzeszone. Grupa bohaterów musi odnaleźć źródło tej klątwy i zakończyć ją, zanim dotknie ona całego świata. Ta kampania oferuje wiele możliwości odkrywania tajemnic i epickich starć.
Waterdeep: Dragon Heist
Waterdeep: Dragon Heist jest kampanią dla postaci od 1 do 5 poziomu. Jest to nieco inny rodzaj przygody w porównaniu do wielu innych kampanii D&D, ponieważ skupia się na miejskich przygodach, intrygach politycznych i, jak sama nazwa wskazuje, na heist – wielkim skoku. Akcja rozgrywa się w Waterdeep, jednym z najbardziej znanych miast w Forgotten Realms. Jest to metropolia pełna różnorodności, intryg i tajemnic. W „Dragon Heist”, gracze będą musieli zmierzyć się z różnymi frakcjami, postaciami i zagrożeniami, aby odnaleźć ukryty skarb. Co ciekawe, Dragon Heist oferuje cztery różne scenariusze, w zależności od pory roku, w której rozgrywa się akcja. Każdy z tych scenariuszy ma różne główne „przeciwniki”, co zwiększa powtarzalność przygody. To świetna kampania dla graczy, którzy cenią sobie intrygi miejskie, interakcje z NPC-ami i zagadki. Jest to też dobra kampania dla Mistrzów Gry, którzy chcą poprowadzić kampanię miejską i chcą skupić się na elementach takich jak polityka, frakcje i rozwijająca się fabuła.
Storm King’s Thunder
Storm King’s Thunder to epicka przygoda prowadzi graczy przez rozległe krainy Forgotten Realms i angażuje ich w konflikty z gigantami różnych typów. Porządek gigantów, zwany Ordenningiem, został zakłócony. Tradycyjna hierarchia, która utrzymywała różne rasy gigantów w porządku, została rozbity przez nieobecność Króla Burzy – Hekatona. W wyniku tego chaosu, różne rasy gigantów zaczynają prowadzić swoje własne kampanie, aby podnieść swoje statusy. To prowadzi do destrukcji, strachu i chaosu na całym kontynencie. Grupa bohaterów zostaje wplątana w te wydarzenia i musi podróżować po Forgotten Realms, aby powstrzymać giganty, odnaleźć zaginionego Króla Burzy i przywrócić porządek. Kampania obejmuje wiele różnych miejsc i typów zadań, od obrony miast przed gigantami do poszukiwania artefaktów i odwiedzania siedzib gigantów. Storm King’s Thunder jest dobrą kampanią dla graczy, którzy cenią sobie duże, epickie przygody z mnóstwem podróży i różnorodnych miejsc do odwiedzenia. Kampania ta oferuje również wiele przestrzeni Mistrzowi Gry do dostosowania i dodania własnych elementów, dzięki czemu można ją łatwo dostosować do różnych stylów gry.
Out of the Abyss
Przygoda Out of the Abyss prowadzi graczy do Underdark, mrocznej i niebezpiecznej sieci jaskiń i tuneli pod powierzchnią świata Forgotten Realms. Grupa bohaterów zostaje schwytana przez drowów i trafia do więzienia w ciemnościach Underdark. Muszą znaleźć sposób na ucieczkę, zanim stanie się coś gorszego. Ale ucieczka z więzienia drowów to dopiero początek – odkrywają, że demony z Chaotic Abyss zostały uwolnione w Underdark i sieją chaos. Bohaterowie muszą podróżować przez mroczne i nieprzyjazne tereny Underdark, spotkać różne rasy, takie jak svirfneblin, krasnoludy i mind flayers, i ostatecznie powstrzymać demoniczną inwazję. Out of the Abyss jest kampanią pełną niebezpieczeństw, dziwnych i mrocznych miejsc, a także niezwykłych postaci. To dobra opcja dla graczy, którzy cenią sobie niekonwencjonalne przygody, z elementami survivalu, eksploracji i horroru. Oferuje unikalne wyzwania, które mogą wymagać od graczy innego podejścia niż w typowych kampaniach fantasy.
Princes of the Apocalypse
Princes of the Apocalypse przenosi graczy do regionu Dessarin Valley w Forgotten Realms, gdzie muszą stanąć przeciwko czterem kultom elementarnym, które zagrażają całemu świata. Cztery apokaliptyczne kulty, każdy poświęcony jednemu z czterech elementarnych książąt – Powietrza, Ziemi, Ognia i Wody – szaleją na pustyniach Dessarin Valley. Kulty te planują wyzwolić swoje elementarne książęta, co doprowadziłoby do destrukcji świata. Grupa bohaterów musi zbadać źródło tajemniczych kataklizmów nawiedzających region, rozbić kulty i ostatecznie pokonać książąt elementarnych. Princes of the Apocalypse jest kampanią pełną akcji, eksploracji i walki. Oferuje ona graczom różne zadania, od rozbijania kultów, przez badanie tajemniczych jaskiń i twierdz, po walkę z potężnymi przeciwnikami. Jest to dobra przygoda dla graczy, którzy cenią sobie klasyczne przygody fantasy z elementami heroizmu i walki ze złem.
Ghosts of Saltmarsh
Ghosts of Saltmarsh to kampania D&D przeznaczona dla postaci od 1 do 12 poziomu. Jest to zbiór przygód, które zostały przekształcone i zaktualizowane z wcześniejszych edycji D&D do 5th Edition i połączone w jednolitą kampanię. Przygoda rozgrywa się w mieście Saltmarsh, położonym na wybrzeżu Królestwa Greyhawk, choć Mistrz Gry może łatwo przenieść ją do dowolnej nadmorskiej lokalizacji w swoim świecie. Głównym wątkiem kampanii jest konflikt pomiędzy tradycyjnymi, przywiązanymi do ziemi mieszkańcami Saltmarsh a nowymi, ambitnymi przybyszami z głębi Królestwa, którzy widzą w mieście potencjał do rozwoju i ekspansji. Przygoda zaczyna się od badania nawiedzonego domu, gdzie grupa bohaterów musi odkryć co kryje się za mrocznymi tajemnicami, które owładnęły starą budowlę. Późniejsze przygody prowadzą graczy w głąb morza, gdzie będą walczyć z piratami i morskimi potworami, odkrywać zapomniane ruiny i zatopione miasta, a nawet przyjrzeć się polityce lokalnej Saltmarsh. Jest dobra kampanią dla graczy, którzy cenią sobie różnorodność przygód – od horroru, przez akcję, aż po intrygi polityczne.
Hoard of the Dragon Queen
Hoard of the Dragon Queen jest pierwszą z dwuczęściowej serii Tyranny of Dragons a jej kontynuacją jest Rise of Tiamat. Kult Smoczego Królowej, potężnej organizacji oddanej sprawie przywrócenia Tiamat, Smoczej Królowej, z Płaszczyzny Dziewięciu Piekł na Materialną Płaszczyznę, zaczyna gromadzić skarb dla swojej pani. Bohaterowie zostają wplątani w te działania, gdy wioskę, w której przebywają, zaatakują siły Kultu. Przygoda prowadzi graczy przez różne lokalizacje w Forgotten Realms, gdy próbują powstrzymać Kult i jego sojuszników. Będą musieli stawić czoła członkom Kultu, ich sprzymierzeńcom, a także smokom, które Kult wykorzystuje do swoich celów. Hoard of the Dragon Queen to kampania dla graczy, którzy cenią sobie epickie, skoncentrowane na fabule przygody z dużą ilością akcji i walki. Ta przygoda oferuje graczom możliwość stawienia czoła jednym z najbardziej ikonicznych przeciwników w D&D – smokom – a także możliwość zbadania planów i struktur Kultu Smoczego Królowej.
Rise of Tiamat
Przygoda Rise of Tiamat rozpoczyna się tam, gdzie Hoard of the Dragon Queen się skończyło. Kult Smoczego Królowej jest bliżej niż kiedykolwiek przyprowadzenia Tiamat, Królowej Smoków, z Płaszczyzny Dziewięciu Piekł na Materialną Płaszczyznę. Bohaterowie muszą zyskać wsparcie różnych frakcji, powstrzymać Kult i ostatecznie zapobiec przywróceniu Tiamat. Jest kampanią, która kładzie duży nacisk na dyplomację, planowanie i taktykę. Gracze będą musieli negocjować z różnymi frakcjami, planować swoje ruchy i podejmować decyzje, które mogą mieć daleko idące konsekwencje. Jednocześnie, kampania ta oferuje graczom wiele akcji i walki, w tym starcia z potężnymi przeciwnikami i ostateczne starcie z Tiamat, jeśli nie uda im się powstrzymać ceremonii przywołania. Rise of Tiamat oferuje Mistrowi Gry możliwość prowadzenia kampanii o dużej skali, z wieloma możliwościami i potencjalnymi konsekwencjami. Ta kampania daje również możliwość przedstawienia graczom jednego z najbardziej potężnych i ikonicznych przeciwników w D&D – pięciogłowej Królowej Smoków.
Jak widzicie, Dungeons & Dragons oferuje wiele niezapomnianych przygód i kampanii, które zapewniają graczom emocje, wyzwania i możliwość odkrywania wspaniałych światów. Opisane wyżej top 10 przygód i kampanii w D&D oferują różnorodność tematyczną, interesujące postacie, unikalne wyzwania i niesamowite historie. Bez względu na to, czy jesteś nowym graczem, czy doświadczonym mistrzem gry, te przygody zapewnią niezapomniane doświadczenia w świecie D&D. Jakie są według Was najciekawsze przygody i kampanie w D&D?
Zobacz też: Poradnik dla początkujących graczy D&D
Brak komentarzy