Syberia Remastered – Poradnik Solucja – Pełne Przejście Gry to idealne miejsce dla każdego, kto chce w pełni zanurzyć się w odświeżonej przygodzie Kate Walker. Jeśli dopiero zaczynasz swoją podróż lub wracasz do klasyka po latach, ten wstęp szybko wprowadzi Cię w atmosferę niezwykłego świata stworzonego przez Benoîta Sokala. Syberia Remastered nie tylko odświeża grafikę i poprawia płynność rozgrywki, ale przede wszystkim pozostaje wierna emocjom, zagadkom i magii, które sprawiły, że pierwotna Syberia stała się jedną z najważniejszych gier point-and-click początku XXI wieku.
To właśnie ta mieszanka tajemnicy, nostalgii i mechanicznego kunsztu sprawia, że gracze wciąż z zainteresowaniem wracają do tej historii. W remasterze świat automatów nabiera nowego blasku, a podróż przez fikcyjną Europę staje się jeszcze bardziej angażująca. Jednak nawet przy ulepszonych wizualiach i usprawnionej obsłudze, Syberia pozostaje grą pełną łamigłówek, zagadek logicznych i poszukiwania kluczowych przedmiotów, które wymagają odpowiedniego planowania i uważnej eksploracji.
W naszym poradniku znajdziesz dokładną solucję i pełne przejście gry, które poprowadzi Cię krok po kroku przez wszystkie rozdziały Syberia Remastered. Wyjaśniamy każdy etap, tłumaczymy działanie mechanizmów, wskazujemy lokalizacje przedmiotów oraz sugerujemy optymalny sposób rozwiązywania zagadek. Dzięki temu nie utkniesz na żadnym etapie, a fabuła będzie rozwijać się przed Tobą w sposób płynny i satysfakcjonujący. Niezależnie od tego, czy grasz po raz pierwszy, czy chcesz po prostu przypomnieć sobie konkretne momenty – ten przewodnik pozwoli Ci przeżyć historię Kate Walker w pełni i bez frustracji.
Syberia Remastered to nie tylko gra, lecz także emocjonalna opowieść o determinacji, przemianie i odkrywaniu własnej drogi. Nasza solucja została przygotowana tak, aby nie tylko pomagać, ale również wzbogacać doświadczenie płynące z tej podróży. Pomożemy Ci lepiej zrozumieć kontekst wydarzeń, zwrócimy uwagę na detale świata przedstawionego i pokażemy, jak najlepiej wykorzystać mechanikę gry, by niczego nie przegapić.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o ulepszeniach, atmosferze i naszym spojrzeniu na odświeżoną wersję tej klasycznej przygody, ten artykuł będzie idealnym punktem wyjścia. A gdy będziesz gotów, możesz przejść dalej do pełnej solucji Syberia Remastered. Zobacz też naszą recenzję gry Syberia Remastered.
Spis Treści
Część Pierwsza: Valadilene
![Syberia Remastered PL Dubbing – Valadilene, Kaplica i Grobowiec | Rozdział 1 PS5 Gameplay [4K 60FPS]](https://i.ytimg.com/vi/RS9R8bP5rXU/hqdefault.jpg)
Przyjazd do Hotelu i Pierwsze Kroki w Valadilene
Po kultowej scenie otwarcia Kate Walker budzi się w hotelu, gdzie rozpoczyna swoją misję związaną z przejęciem fabryki automatów. Pierwszym zadaniem jest zbadanie walizki stojącej przy recepcji – Kate zauważy, że nie może jej podnieść i będzie musiała poprosić o pomoc obsługę. Zanim jednak to zrobi, warto zerknąć na tablicę ogłoszeń tuż za walizką, by podnieść i przeczytać broszurę wprowadzającą w realia świata pełnego mechanicznych cudów.
Po lewej stronie sali głównej siedzi Momo – chłopiec o wyraźnym upodobaniu do automatów i rysowania mamutów. Porozmawiaj z nim, a następnie skieruj się do recepcji. Na blacie znajdziesz Klucz Automatu, który należy umieścić w mechanizmie małego automatu z młotkiem. Naciśnięcie czerwonego przycisku przywoła hotelowego właściciela. W trakcie rozmowy dowiesz się o śmierci Anny Voralberg, kluczowej postaci, którą Kate miała odnaleźć, oraz zobaczysz, jak Momo wybiega z hotelu. Po krótkim wprowadzeniu hotelarz odprowadzi Kate do pokoju.
W pokoju odbierz faks leżący na stoliku przy lampie, a następnie zatelefonuj do Edouarda Marsona, by przekazać mu wieści o Annie. Wkrótce wyśle kolejny faks z adresem notariusza Alfoltera. Po opuszczeniu pokoju wróć na dół, porozmawiaj z hotelarzem i odbierz dokument. Przy stoliku Momo znajdziesz również cztery Zębatki, które przydadzą się później.
Wyjdź z hotelu, aby znaleźć się na głównej ulicy Valadilene. Kieruj się w lewo, mijając piekarnię zamkniętą z powodu żałoby po Madame Voralberg. Po drodze podnieś gazetę z ławki i wejdź po schodach do biura notariusza. Aby wejść do środka, musisz umieścić faks w dłoni automatu przy drzwiach, przesunąć suwak na jego piersi i pociągnąć dźwignię. Gdy Alfolter przeczyta dokument, wpuści Cię do środka.
Spotkanie z notariuszem ujawnia, że Hans Voralberg – rzekomo zmarły brat Anny – wciąż żyje, a ostatni raz widziano go w odległej Syberii. Alfolter wręczy Kate testament oraz odeśle ją do archiwów fabryki automatów. Po wyjściu z gabinetu koniecznie zabierz Klucz do Fabryki z poczekalni – będzie potrzebny, by kontynuować misję.
Tak kończy się pierwszy etap podróży Kate Walker, który otwiera drzwi do głębszego poznania tajemnic Valadilene i rodu Voralbergów. W następnej części solucji wyruszysz do słynnej Fabryki Voralbergów, gdzie czeka na Ciebie seria pierwszych złożonych mechanicznych zagadek.
Voralberg Assembly Factory – Archiwa, Zasilanie i Spotkanie z Oscarem
Po opuszczeniu biura notariusza wróć na główną ulicę Valadilene i skieruj się ponownie w stronę hotelu. Zanim do niego dotrzesz, po prawej stronie zauważysz drewnianą bramę prowadzącą do imponującego kompleksu Fabryki Voralbergów. Użyj odebranego wcześniej Klucza Fabryki: umieść go w górnym automacie, następnie aktywuj klucz z tyłu dolnego automatu i pociągnij dźwignię, aby otworzyć bramę. Przejdź na teren fabryki.
W głębi placu dojdziesz do fontanny będącej centralnym punktem, z którego rozchodzą się ścieżki w cztery różne strony. Na początek podejdź do rampy załadunkowej. Pociągnięcie dźwigni uruchomi mechanizm przesyłający beczkę do wnętrza fabryki – ten krok będzie kluczowy w późniejszym przywracaniu zasilania.
Wróć do fontanny i tym razem skieruj się ścieżką na zachód, docierając do głównego wejścia. W środku skręć w prawo, by odnaleźć boczne pomieszczenie techniczne. Znajdziesz w nim maszynerię wyposażoną w dwa ważne przełączniki – aktywowanie ich przygotuje system zasilania do pełnego uruchomienia.
Teraz wróć do głównego holu i przejdź w lewo, mijając metalowe schody. W tym momencie Kate odbierze kolejny telefon, tym razem od swojej matki. Po zakończeniu rozmowy podejdź do wózka widłowego. Wystarczy przekręcić korbę, by beczka z rampy załadunkowej została przetransportowana do centralnego reaktora fabryki. Gdy beczka trafi na miejsce, zasilanie całego obiektu zostanie przywrócone, uruchamiając skomplikowane systemy automatów.
Zasilona fabryka otwiera Kate drogę do kolejnych pomieszczeń. Skieruj się do warsztatu za drewnianymi drzwiami z czerwonym sygnałem świetlnym. Wewnątrz zobaczysz podwieszonego automata – to Oscar. Aby go uwolnić, podejdź do mechanizmu linowego i przekręć korbę, która opuści go na podłogę. Gdy Oscar odzyska ruchomość, porozmawiaj z nim, aby dowiedzieć się, że jest maszynistą pociągu Voralbergów. Poprosi Cię o stworzenie nowych stóp modelu XZ2005_B i przekaże swoją kartę perforowaną niezbędną do sterowania urządzeniami fabrycznymi.
Kolejnym krokiem jest udać się na piętro fabryki. Po wyjściu z warsztatu wejdź po metalowych schodach, które prowadzą do biura Anny Voralberg. W tym ciepłym, pełnym pamiątek gabinecie znajdziesz kilka kluczowych przedmiotów: plan pociągu, list Anny, pismo komornicze oraz unikalny walc muzyczny. To dokumenty odsłaniające kontekst rodzinnej historii Voralbergów.
W szafce z rzeźbionymi drzwiczkami czeka kolejny ważny element – zielona książka oraz walec muzyczny na średniej półce. Gdy je zabierzesz, możesz ruszyć dalej, by spełnić prośbę Oscara.
Na metalowej kładce nad halą produkcyjną znajduje się stanowisko sterowania maszyną formującą części automatów. Najpierw obejrzyj plan konstrukcyjny wiszący na ścianie, by zapamiętać model i rodzaj drewna używanego do stóp Oscara. Następnie włóż jego kartę perforowaną do panelu, ustaw cylinder na właściwy kolor i aktywuj przełączniki w odpowiedniej kolejności. Uruchomienie prawej dźwigni rozpocznie produkcję pary eleganckich, drewnianych stóp.
Po zakończeniu pracy wróć na dół i odbierz gotowe części. W warsztacie podłóż je Oscarowi na stół, po czym mechaniczny maszynista wdzięcznie zamontuje je i zyska pełnię sprawności. Dzięki temu Kate otwiera sobie drogę do kolejnego etapu wyprawy – odwiedzin w posiadłości Voralbergów.
![Syberia Remastered PL Dubbing – Fabryka Automatów, Dworzec | Rozdział 2 PS5 Gameplay [4K 60FPS]](https://i.ytimg.com/vi/hMzrPG7_CyQ/hqdefault.jpg)
Posiadłość Voralbergów – Strych, Rysunek Mamuta i Wyprawa z Momo
Po udanej pomocy Oscarowi opuść fabrykę i wróć do fontanny, skąd tym razem skieruj się ścieżką prowadzącą do imponującej Posiadłości Voralbergów. Główne drzwi rezydencji są zamknięte, dlatego obejdź dom od prawej strony, podążając kamienną ścieżką. Po drodze miniesz charakterystycznego automata drabinowego, ale na razie nie możesz go aktywować. Idź dalej, aż dotrzesz do kamiennej misy, w której leży niewielki metalowy przedmiot – to Klucz Drabiny. Zabierz go i wróć do automata, aby umieścić klucz we właściwym miejscu. Maszyna posłusznie rozłoży drabinę prowadzącą na strych.
Na poddaszu panuje półmrok. Skieruj się w prawo i otwórz zamkniętą skrzynkę na stole, wewnątrz której znajdziesz Księgę Anny oraz Kałamarz. Oba przedmioty zabierz, po czym rusz w głąb strychu, gdzie na ścianie przy żarówce znajduje się sznurek od lampy. Pociągnięcie go rozświetli pomieszczenie, a w tej samej chwili pojawi się Momo. Chłopiec prosi Kate o narysowanie mamuta, podobnego do tych, które kocha rysować.
Porozmawiaj z Momo i odbierz od niego Arkusz do Rysowania. Podejdź do deski z rytunkiem mamuta, tuż przy lampie. Połóż arkusz na tablicy, a następnie użyj Kałamarza. Klikając kolejne punkty, wypełnisz kontury i stworzysz podobiznę mamuta. Gotowy rysunek zabierz i wręcz go Momo. W zachwycie chłopiec zaprosi Kate, by poszła za nim – chce pokazać jej swoje „sekretne miejsce”.
Podążaj za Momo, przechodząc przez kolejne lokacje, aż w końcu dotrzecie do drewnianej furtki na końcu ulicy Valadilene. To wejście do lasu, położone za Biurem Notariusza. Po przejściu przez drzwi skręć na lewo i wspinaj się po kamiennych schodach. Droga prowadzi w głąb gęstego, spokojnego lasu. W pewnym momencie miniesz porzuconą łódkę – koniecznie zabierz z niej Wiosło. Dalej na skałach siedzi Momo, gotów opowiedzieć Ci o legendzie o mamucim posążku ukrytym w jaskini.
Za radą chłopca podejdź po schodkach w prawo do mechanizmu kontrolującego drewnianą tamę. Pierwsze pociągnięcie za patyk spowoduje jego złamanie, dlatego w otwarty slot musisz włożyć znalezione wcześniej Wiosło. Po jego użyciu tama otworzy się, odprowadzając wodę i umożliwiając wejście do jaskini, która chwilę wcześniej była zalana.
Wróć do Momo i wejdź w lewo, kierując się teraz odsłoniętą ścieżką. Przejdź przez skalny korytarz, aż dotrzesz do niewielkiej jamy, w której na ziemi leży poszukiwany Mamuci Posążek. Podnieś go – to jeden z kluczowych przedmiotów w całej historii Syberii.
Po wyjściu na powierzchnię Kate odbierze telefon od Olivii. Po zakończonej rozmowie możesz wrócić do miasteczka Valadilene, gdzie czeka kolejny ważny punkt wyprawy: monumentalny Kościół i tajemnice duchownego, które zbliżą Cię do prawdy o rodzie Voralbergów.
Kościół w Valadilene – Spowiedź Księdza, Karta Kościelna i Wejście do Grobowca
Po powrocie na główną ulicę Valadilene skieruj się w górę drogi, mijając hotel, aż dotrzesz do metalowej bramy prowadzącej na teren Kościoła. Po wejściu na dziedziniec Kate odbierze kolejny telefon od Edouarda Marsona, który ponownie ponagla ją w kwestii podpisania umowy dotyczącej fabryki. Gdy rozmowa się zakończy, ruszaj w prawo, mijając nagrobki i posuwając się wzdłuż kamiennej ścieżki.
Na jej końcu znajdziesz drzwi prowadzące bezpośrednio do biura miejscowego księdza. Wewnątrz panuje półmrok, ale Twoim celem jest ściana na tylnej części pomieszczenia. Na niej wisi krucyfiks. Zbliż się do niego i kliknij dolną część, która odsłoni wnękę ukrywającą Klucz do Szafki.
Weź klucz i podejdź do drewnianej szafki stojącej przy ścianie. Użyj go w górnym prawym zamku, by otworzyć cały mebel. Za drzwiczkami znajdziesz pięć szuflad, które koniecznie otwórz po kolei. Trzy z nich zawierają fragmenty perforowanej karty – są kluczowe dla późniejszej aktywacji automatu w kościelnym strychu. Po otwarciu środkowej szuflady kliknij małą dźwignię po jej prawej stronie, aby odsłonić ukrytą skrytkę. Leży w niej Klucz do Grobowca oraz Spowiedź Księdza – notatka, która ujawnia dramatyczne szczegóły związane z Hansiem Voralbergiem i jego tragiczny wypadek z dzieciństwa.
Z dokumentami w ręku podejdź do urządzenia stojącego na pobliskim stole. Jest to prosty mechanizm służący do odtwarzania wzoru na karcie perforowanej. Włóż trzy fragmenty i zapamiętaj kolejność symboli widocznych na arkuszu. Następnie wciśnij odpowiednie przyciski na panelu urządzenia, kierując się układem dziurek:
Kółko
Kółko–Kreska
Kreska
Podwójne Kółko
Kreska
Kreska–Kółko
Po wprowadzeniu sekwencji pociągnij korbę – urządzenie stworzy nową, kompletną Kartę Kościelną. Koniecznie ją zabierz.
Gdy będziesz wychodzić z biura księdza, skieruj się tym razem w stronę wejścia głównego kościoła. Po prawej stronie zauważysz drzwi z zamkniętym mechanizmem zębatkowym. To miejsce, w którym wykorzystasz cztery Zębatki zebrane wcześniej przy stoliku Momo w hotelu. Ułóż je zgodnie z właściwym rozmiarem i liczbą zębów, a następnie pociągnij korbę. Drzwi otworzą drogę na kościelny strych.
Wejdź na górę i podejdź do wielkiego automatu stojącego pośrodku pomieszczenia. Z tyłu maszyny znajduje się slot na Kartę Kościelną – włóż ją, by uruchomić mechanizm. Po krótkiej sekwencji automaton aktywuje system dzwonów i ujawni ukryte przejście na cmentarz.
Po opuszczeniu strychu skręć w lewo i idź wzdłuż kościelnego muru, aż dotrzesz do bramy grobowej. Użyj Klucza do Grobowca, aby otworzyć ciężkie żelazne drzwi. Wewnątrz znajdziesz imponującą kryptę rodu Voralbergów, a w jej centrum – pusty sarkofag Hansa. Wyciągnij go, otwórz wieko i zabierz dwa ważne przedmioty: Wycięty Artykuł z Gazety oraz wyjątkowy Walec Valadilene.
Po zbadaniu grobu możesz opuścić kryptę – czas wrócić do fabryki i odkryć dalszą część historii Anny i Hansa.
Stacja Kolejowa – Walce, Pamiątki, Bilet i Przygotowanie Pociągu do Drogi
Po opuszczeniu grobowca wróć do głównej części Valadilene i skieruj się ponownie do Fabryki Voralbergów, aby odwiedzić biuro Anny na piętrze. To właśnie tam, w szafce z muzycznym mechanizmem, musisz umieścić zdobyty w grobowcu Walec Valadilene. Włóż go do odtwarzacza, aby wywołać długą, emocjonalną scenę, odkrywającą kulisy relacji Anny i Hansa oraz ich wspólnej pasji do automatów.
Gdy nagranie się zakończy, odbierz Walec oraz niewielką Zabawkę Mechaniczną Hans–Anna, ukrytą w przegródce odtwarzacza. Przedstawia rodzeństwo jako dzieci i będzie jednym z pamiątkowych przedmiotów, które możesz zabrać ze sobą w podróż. Teraz czas udać się na stację kolejową.
Po dotarciu na peron przejdź wzdłuż pociągu i wejdź do środka przez boczne drzwi. W pierwszym wagonie spotkasz Oscara, ale zanim rozpoczniesz rozmowę, warto przejść do drugiego przedziału. To tam znajdują się specjalne półki na pamiątki, które Kate zbiera podczas przygody. Umieść Zabawkę Hans–Anna na środkowym piedestale, a Mamuci Posążek na lewej półce. W prawym rogu możesz dodatkowo ustawić wszystkie walce muzyczne, które zgromadziłaś do tej pory. Te elementy nie są wymagane do ukończenia gry, ale podkreślają symboliczny charakter podróży oraz rozwój więzi Kate z historią rodu Voralbergów.
Wróć do Oscara w przedziale pierwszym. Po krótkiej rozmowie poprosi Cię o Bilet, ale natychmiast doda, że kasa biletowa jest już otwarta i opuści wagon. Wyjdź za nim na peron. Teraz stoi w okienku jako kasjer–automat i po wybraniu opcji „Misja” wręczy Ci Bilet Kolejowy oraz Dokument Wyjazdu. Zbierz oba i ruszaj z powrotem do miasta.
Przejdź do biura notariusza Alfoltera na głównej ulicy. Za ladą znajduje się urządzenie do stempli. Połóż na nim Dokument Wyjazdu, otwórz głowę automatu i użyj Kałamarza ze strychu, aby napełnić go tuszem. Wciśnięcie czerwonego przycisku opieczętuje dokument i tym samym nada mu pełną ważność.
Teraz możesz ponownie udać się na stację. Oscar dokładnie sprawdzi oba dokumenty, ale wspomni, że pociąg nie może ruszyć bez nakręcenia głównego mechanizmu. W tym celu wyjdź na prawą stronę peronu, podejdź do panelu sterowania i kliknij zawór pośrodku, aby wysunąć wielki mechanizm nakręcający. Następnie użyj dźwigni, by naładować pociąg energią. Po nakręceniu wróć do zaworu, aby wsunąć urządzenie z powrotem.
Zakończywszy przygotowania, wróć do wnętrza pociągu. Kate odbierze kolejny telefon od Dana, a po zakończeniu rozmowy możesz przekazać Oscarowi Bilet Kolejowy. Gdy maszynista potwierdzi gotowość, pociąg słynnych Voralbergów majestatycznie opuści Valadilene, rozpoczynając podróż na wschód – w kierunku tajemnic Hansiego, automatów i krain, o których wielu tylko słyszało w legendach.
Część Druga: Barrockstadt
![Syberia Remastered PL Dubbing – Stacja Kolejowa w Barrockstadt | Rozdział 3 PS5 Gameplay [4K 60FPS]](https://i.ytimg.com/vi/gtI-Bqdm-P8/hqdefault.jpg)
Stacja Kolejowa w Barrockstadt
Po opuszczeniu Valadilene pociąg majestatycznie wtacza się na stację Uniwersytetu Barrockstadt, otoczoną egzotyczną roślinnością i dźwiękami ptaków. W środku wagonu Kate powinna zabrać Mamuci Posążek, zanim ruszy dalej. Próba wyjścia z pociągu kończy się jednak krótką rozmową z Oscarem, który informuje, że skład trzeba ponownie nakręcić. Nie potrafi jednak wskazać miejsca mechanizmu, co zmusza Kate do dokładnego zbadania stacji.
Po zejściu lewą stroną peronu i przejściu przez skalisty teren Kate dostrzega podwyższoną platformę z mechanizmem przypominającym ten z Valadilene. To znak, że pociąg trzeba będzie przetoczyć w to właśnie miejsce. Po powrocie Oscar przekazuje Kate, że rektorzy Uniwersytetu domagają się natychmiastowego spotkania. Tym samym rozpoczyna się kolejny etap jej misji.
Zwiedzanie Stacji Kolejowej
Prawa strona peronu prowadzi do drabiny, którą zablokowały ptaki. Na razie nie da się z niej skorzystać. Przejście mostem na drugą stronę stacji pozwala Kate spotkać Zawiadowcę – pierwszą osobę, która zna prawdę o ogrodach i sekretnych roślinach Barrockstadt. Jego nieufność oraz wymijające odpowiedzi będą towarzyszyć Kate przez dłuższą część rozdziału.
Schody prowadzące na dół zabierają Kate do przystani, gdzie marynarze oferują swą pomoc w przesunięciu pociągu. Usługa kosztuje 100 dolarów, które Kate dopiero musi zdobyć. W pobliżu znajduje się także Hak – narzędzie konieczne do zaczepienia łańcucha podczas manewrowania barką.
Rozmowa z Rektorami Uniwersytetu
Gdy Kate dotrze do monumentalnego kampusu, uwagę przyciąga waga zamykająca wejście do Altany. Brak jednego elementu wskazuje, że konieczne będzie znalezienie specjalnego automatycznego jaja. Rektorzy Uniwersytetu przyjmują Kate chłodno, ale jasno przedstawiają warunek współpracy – altana musi zostać naprawiona, tylko wtedy otrzyma 100 dolarów potrzebne do opłacenia marynarzy. Rozpoczyna się więc szeroko zakrojona eksploracja budynku.
Zwiedzanie Uniwersytetu Barrockstadt
Biblioteka kryje w sobie pierwszą część mechanizmu altany oraz dwie księgi – o lokalnych grzybach i o egzotycznym Amerzone – które są ważnymi wskazówkami. W sali wykładowej Kate odnajduje kolejną część mechanizmu. Spotkanie z profesorem Ponsem stanowi kluczowy moment – oddanie mu Mamuciego Posążka otwiera Kate drogę do laboratorium. W środku znajduje się walec Barrockstadt, kombinerki oraz Yangala Cola – wszystkie te przedmioty będą niezbędne w kolejnych etapach.
Jak Zdobyć Winogrona Sauvignon
Aby uwolnić drabinę na stacji od ptaków, Kate musi zdobyć winogrona Sauvignon. Zawiadowca początkowo zaprzecza, że takie owoce istnieją, jednak rozmowy z profesorem i rektorami ujawniają prawdę – ogród z Sauvignon znajduje się tuż przy stacji. Po konfrontacji Zawiadowca w końcu otwiera Kate wejście do ogrodu. Po przejściu między rzędami roślin bohaterka zbiera kiść Sauvignon, kluczową do odgonienia ptaków.
![Syberia Remastered PL Dubbing – Wykład Corneliusa Ponsa | Rozdział 4 PS5 Gameplay [4K 60FPS]](https://i.ytimg.com/vi/r842toeCF6I/hqdefault.jpg)
Jak Naprawić Altanę
Z winogronami w dłoni Kate wraca na peron i kładzie je pod drabiną, co odciąga ptaki. Na górze, przy metalowym ptaku, używa kombinerek, by odzyskać Automatyczne Jajo. W drodze powrotnej Zawiadowca wręcza jej butelkę lokalnego wina jako przeprosiny. Mając wszystkie części, Kate wraca do altany, montuje elementy zgodnie z układem z podartej kartki, umieszcza jajo w mechanizmie i uruchamia całość. Altana zostaje naprawiona, a rektorzy wypłacają jej zasłużone 100 dolarów.
Jak Otworzyć Śluzę Barki
Po opłaceniu marynarzy Kate otrzymuje klucz do śluzy. Obsługa panelu wymaga najpierw rozmowy z automatycznym operatorem, a potem wpisania kodów obniżających i podnoszących poziom wody. Marynarze rzucają łańcuch, który Kate zaczepia na pociągu za pomocą Haka. Barka przetacza go na platformę z mechanizmem nakręcającym.
Jak Nakręcić Pociąg w Barrockstadt
Nim Kate zdąży uruchomić mechanizm, dzwoni profesor Pons i zaprasza ją na swój wykład. Po jego wysłuchaniu Kate wraca do laboratoriów po notatki oraz Mamuci Posążek. W środku wagonu może odtworzyć Walec Barrockstadt, który odsłania następny fragment historii Hansa. Po tej krótkiej przerwie Kate udaje się do mechanizmu i wreszcie nakręca pociąg. Jednak prywatne napięcia narastają – telefon od Dana pogarsza jej nastrój tuż przed wyruszeniem dalej.
Jak Zdobyć Wizę Wyjazdową z Barrockstadt
Pociąg zatrzymuje się przed ogromnym murem granicznym. Oscar kieruje Kate do osady granicznej, gdzie rządzi Kapitan Malatesta – człowiek bardzo ostrożny i niechętny ryzykowaniu. Nie pomaga nawet potwierdzenie braku zagrożenia w teleskopie. Dopiero mieszanka wina i Yangala Coli przekonuje go do wydania Wizy Wyjazdowej.
Po powrocie do Oscara Kate wręcza mu dokument, odbiera bilet i może wreszcie opuścić Barrockstadt, kierując się ku industrialnym pustkowiom Komkolzgradu – miejscu, w którym historia Hansa Voralberga stanie się jeszcze bardziej mroczna i tajemnicza.
Część Trzecia: Komkolzgrad
![Syberia Remastered PL Dubbing – Fabryka w Komkołzgrad | Rozdział 5 PS5 Gameplay [4K 60FPS]](https://i.ytimg.com/vi/O6ZFWhl2Kdg/hqdefault.jpg)
Nakrecenie pociągu w Komkolzgrad
Rozdział zaczyna się w znajomy sposób — Kate jest w swoim wagonie, tym razem w ponurej, industrialnej scenerii Komkolzgradu. Po wyjściu z pociągu i przejściu peronu Oscar zatrzymuje ją, informując, że mechanizm pociągu znów się odwinął. Aby ruszyć dalej, konieczne jest jego ponowne nakręcenie. Tym razem jednak mechanizm znajduje się w miejscu o wiele bardziej niepokojącym.
Kate rusza w stronę gigantycznego posągu automatu majaczącego w oddali. U podstawy konstrukcji znajduje się drabina, którą należy wejść aż do sterowni ulokowanej w głowie kolosa. Zanim Kate zacznie obsługiwać panel, powinna przeszukać półkę nad sobą — znajdzie tam Walec Komkolzgrad, Schemat Giganta oraz Uchwyt do mechanizmu. Po zebraniu przedmiotów Kate montuje uchwyt w panelu sterowania i przesuwa go maksymalnie w prawo, aby przyciągnąć kolosa do pociągu. Wciśnięcie czerwonego przycisku nakręca mechanizm, a odciągnięcie uchwytu ponownie ustawia automat w pozycji wyjściowej.
Kiedy Kate wraca na peron, w krótkiej scenie widzi dziwnego automata uciekającego od pociągu. Po wejściu do środkowego przedziału odkrywa Oscara skrępowanego na łóżku. Rozmowa ujawnia szokującą prawdę — automaton ukradł Oscarowi dłonie. Kate nie może ruszyć w dalszą drogę bez ich odzyskania.
Jak wejść do kopalni
Po rozmowie z Oscarem Kate powinna zabrać Palnik Acetylenowy leżący pod stolikiem. Następnie schodzi z peronu w stronę kopalni — wejście znajduje się przy dźwigni prowadzącej na niższy poziom. Wewnątrz kopalni panują egipskie ciemności. Panel sterowania po prawej stronie jest niekompletny, co uniemożliwia zapalenie światła.
Kate musi wrócić na szczyt Giganta i ustawić uchwyt w położeniu środkowym — dopiero wtedy możliwe będzie przeskoczenie na sąsiedni budynek. Po wejściu przez stalowe okno, które Kate otwiera palnikiem, trafia do pomieszczenia magazynowego. W głębi znajduje się poszukiwany podzespół — Świeca Zapłonowa.
Po powrocie do panelu w kopalni Kate umieszcza świecę w pustym gnieździe i przesuwa dźwignię w prawo, zapalając oświetlenie tuneli. Teraz może przejść całą kopalnię i wejść do windy prowadzącej do fabryki Sergueia Borodina.
Jak odnaleźć Złodzieja Rąk
Wyjście z windy prowadzi do monumentalnej fabryki. Kate może wejść po schodach na scenę, gdzie przy organach siedzi automat wyposażony w Oscarowe dłonie. Niestety nie sposób ich jeszcze odkręcić, ale na pulpicie leży Śrubokręt, który zdecydowanie przyda się później.
Teraz należy wrócić w okolice wejścia do kopalni, skręcić w prawo i wspiąć się po drabinie, której wejście Kate odblokowuje, odkręcając znak śrubokrętem. Na szczycie znajduje się centrum monitoringu oraz sam Serguei Borodine — reżyser, dyrektor fabryki i obsesyjny fan Heleny Romanski. To właśnie on ukradł dłonie Oscara, by wykorzystać je do „doskonałego przedstawienia”. Zgodzi się je zwrócić dopiero wtedy, gdy Kate sprowadzi słynną śpiewaczkę, by wystąpiła dla niego.
Jak odnaleźć Helenę Romanski
Kate wraca na dół, gdzie otwiera się wcześniej niedostępna komnata — sanktuarium Sergueia, pełne teatralnych manekinów w kolorowych sukniach. W skrzyni na końcu pomieszczenia Kate ustawia pokrętła według kolorów manekinów: czerwony, niebieski, fioletowy. W środku znajduje się Fanbook Heleny, który ujawnia nazwisko jej dawnego menedżera — Francka Malkowitcha. Kate dzwoni do swojej matki, która potwierdza, że Helena obecnie odpoczywa w luksusowym kurorcie Aralbad.
Powrót do Sergueia pozwala Kate zapytać o Aralbad. Borodine zdradza, że jedyną osobą, która może tam ją zabrać, jest „pijany pilota kosmiczny” pracujący na pobliskim kosmodromie. Po kolejnej rozmowie telefonicznej z Danem Kate rusza w stronę nowej lokacji.
Jak odnaleźć Pilota Kosmicznego
Kosmodrom to opuszczona baza z licznymi korytarzami i stalowymi przejściami. Podczas eksploracji dzwoni Olivia, lecz Kate kontynuuje wędrówkę aż na balkon prowadzący do pomieszczenia pilota. W środku znajduje się Boris — były kosmonauta, obecnie całkowicie pijany i w kiepskiej formie. Po rozmowie Kate podnosi butelkę wódki, a gdy Boris wychodzi, z półki zabiera Klucz Maszyny oraz program XP25.
Chwilę później pilot spada z platformy do pojemnika i zasypia. Aby go obudzić, Kate używa klucza w panelu sterowania i wykonuje sekwencję ruchów joystickami: środek w lewo, lewy do góry, środkowy do góry. Wiadro lodowatej wody robi swoje — Boris wraca do przytomności. Po kolejnej rozmowie zdradza, że sterowiec kursujący do Aralbad znajduje się na platformie startowej.
Jak wejść na sterowiec
Kate odnajduje sterowiec na górnej platformie, ale drzwi są zamknięte. Musi wrócić do Borisa, który wręcza jej Klucz do Sterowca. Po powrocie Kate otwiera drzwi i testuje dźwignię wewnątrz, lecz sterowiec nie reaguje. Boris twierdzi, że pomoże tylko wtedy, gdy Kate pomoże mu spełnić życiowe marzenie — polecieć w kosmos.
Jak pomóc Borisowi polecieć do gwiazd
Po lewej stronie platformy Kate znajduje Control Room z głównym komputerem. Z szafki bierze Klucz Konsoli i uruchamia panel. Po podłączeniu kolorowych kabli otwiera ekran diagnostyczny. Pierwsze komendy wymagają prób, aż komputer prosi o próbkę krwi. Tester pobrany z panelu umożliwia pobranie krwi Borisa, lecz komputer odrzuca próbkę z powodu wysokiego poziomu alkoholu. Kate musi ponownie użyć testera i zarejestrować własną krew, którą urządzenie akceptuje.
Wciśnięcie trzeciego, a następnie czwartego przycisku aktywuje sekwencję startową rakiety. Boris wsiada do kapsuły i rzuca Kate korbę do ręcznego uruchomienia sterowca.
Jak nakręcić sterowiec
Kate wraca na dół, podnosi Korbę i wspina się na drugą stronę platformy, gdzie znajduje się syrena oraz ręczny mechanizm. Po zamontowaniu korby uruchamia system, a sterowiec zostaje przygotowany do odlotu.
Po powrocie na pokład Kate pociąga dźwignię — sterowiec startuje i kieruje ją do Aralbad, gdzie czeka Helena Romanski.
Część Czwarta: Aralbad
![Syberia Remastered PL Dubbing – Spa w Aralbad | Rozdział 6 PS5 Gameplay [4K 60FPS]](https://i.ytimg.com/vi/VEIwjTkDCeE/hqdefault.jpg)
Jak wejść do Spa w Aralbad
Po przylocie sterowcem do Aralbad Kate wysiada i rusza w stronę hotelu położonego nad mroźnym wybrzeżem. Po drodze odbiera telefon od Edouarda Marsona, który ponownie przypomina o kontrakcie i terminach. Warto zauważyć fontannę przed wejściem – za chwilę odegra swoją rolę. Na razie wejdź do środka.
Przy recepcji najpierw przyjrzyj się ladzie i zabierz broszurę Edenor Hotels. Po jej otwarciu Kate zwróci uwagę na czerwony numer na drugiej stronie: 46433643 – będzie to ważny numer telefonu. Po lekturze zadzwoń dzwonkiem na ladzie i porozmawiaj z recepcjonistą, Felixem Smetną. Wybierz opcję „Misja”. Felix, oschły i zasadniczy, odmawia wstępu do części spa.
Po rozmowie odwróć się, pociągnij za sznur przy zasłonie i odsłoń korytarz. Z lewej strony znajduje się brązowe drzwi prowadzące do schowka na środki czystości – wewnątrz zabierz butelkę z Mydłem. Wyjdź na zewnątrz, podejdź do fontanny i wlej do niej mydło. Woda natychmiast zamienia się w pianę. Wróć do środka, znów użyj dzwonka – Felix, widząc bałagan przez okno, w panice wybiega na zewnątrz.
To idealny moment, aby obejść recepcję od środka. Przy ladzie możesz próbować nacisnąć czerwony przycisk, ale na razie nie działa. Za to z księgi gości zabierzesz ważne informacje: kod rezydenta Heleny Romanski – 1270 oraz wpis Hansa Voralberga z kodem 1478. Teraz spójrz na panel z przyciskami na ścianie. To mała łamigłówka logiczna – naciśnięcie przycisku zmienia kolor jego i sąsiednich pól. Aby zamienić wszystkie pola na białe, wciśnij kolejno: 1, 9, 5, 3, 7. Gdy puzzle są rozwiązane, możesz wrócić do czerwonego przycisku przy recepcji – tym razem otworzy on szklane drzwi prowadzące do części basenowo–spa.
Jak znaleźć Helenę Romanski
W strefie basenowej najpierw przejdź na koniec hali i korytarzem dotrzyj do wózka kelnerskiego. Na nim znajdziesz Przycisk nr 0 oraz Kryształowy Kieliszek. Następnie wróć w okolice wejścia i skręć w lewo, do sali restauracyjnej. Na barze leży Notatka Muzyczna – instrukcja do późniejszego zagadkowego koktajlu. Z tyłu baru otwierają się półki z zapasami – stamtąd zabierz Miód i Cytrynę.
Przy barze stoi automatyczny kamerdyner–pielęgniarz James. Porozmawiaj z nim, aby dowiedzieć się więcej o stanie Heleny. Dalej w korytarzu znajdziesz panel sterujący pomieszczeniami spa. Brakuje w nim dwóch przycisków – jeden z nich to właśnie zdobyty Przycisk nr 0. Umieść go w odpowiednim miejscu, a następnie wprowadź kod rezydenta Heleny: 1270, po czym pociągnij dźwignię. Otwiera się szatnia po prawej stronie basenu.
W środku znajdziesz Kartę Dostępu z numerem 0968. Wyjdź z szatni, skręć w prawo i podejdź do jacuzzi, w którym dwie osoby grają w szachy. Przy zaworze za nimi podkręć temperaturę – zrobi im się za gorąco, więc opuszczą wannę. Teraz możesz obejrzeć szachownicę i podnieść Przycisk nr 8.
Wróć do panelu, umieść Przycisk nr 8 na swoim miejscu i wpisz kod z karty: 9068, a następnie pociągnij za dźwignię. Otwiera się kolejne pomieszczenie po prawej. W środku Kate zakłada wiszącą na wieszaku Maskę Gazową, po czym przechodzi przez drzwi na zewnątrz. Wychodzi na pomost prowadzący ku mglistemu wybrzeżu. Na końcu, w altance, siedzi Helena Romanski, dawna gwiazda sceny, teraz schorowana i odizolowana.
Jak przygotować koktajl dla Heleny
Rozmowa z Heleną ujawnia jej kapryśny charakter – wciąż przywiązana do dawnej sławy, prosi Kate, by wezwała jej wiernego służącego Jamesa. Po scenie z Felixem, którego Helena natychmiast odsyła, Kate musi zadbać o to, aby dźwięk dzwonu faktycznie dotarł do automatu.
Najpierw przy altance pociągnij za sznur dzwonu – nic się jednak nie dzieje. Zdejmij więc Dzwon i wróć w stronę hotelu, aż znajdziesz słup z pustym uchwytem na dzwon. Umieść tam swój dzwonek i pociągnij sznur – nadal brak reakcji, ale dźwięk przynajmniej rozbrzmiewa w odpowiednim miejscu. Następnie wróć do budynku i odwiesź maskę gazową na jej miejsce w szatni, po czym udaj się do baru przy basenie, by porozmawiać z Jamesem. W tym czasie zadzwoni jeszcze matka Kate, co dodatkowo komplikuje jej życie prywatne.
James w końcu przyprowadza Helenę do baru. W rozmowie na temat Hansa Romanskiego śpiewaczka zaczyna się wahać, czy w ogóle jej głos nadaje się jeszcze do występu. Zgodzi się wrócić do Komkolzgradu tylko pod jednym warunkiem – Kate przygotuje jej ulubiony drink, legendarny Blue Helena.
Teraz przydaje się numer z broszury Edenor Hotels: 46433643. Zadzwonienie pod ten numer łączy Kate z barmanem, który krok po kroku opisuje recepturę drinka. Do tego dochodzi Notatka Muzyczna, która podpowiada kolejność użycia pianina i przycisków na maszynie koktajlowej.
Przy automacie należy umieścić u góry kolejno: Cytrynę, Butelkę Wódki oraz Miód. Następnie:
nacisnąć przycisk start,
uderzyć drugi klawisz pianina (wódka),
przełączyć pokrętło obok klawiszy,
uderzyć trzeci klawisz (Blue Curaçao),
wcisnąć środkowy przycisk po prawej (miód),
wcisnąć lewy przycisk po prawej (cytryna),
wcisnąć środkowy przycisk po lewej (lód),
na koniec wcisnąć ostatni przycisk po prawej, aby wstrząsnąć koktajl.
Helena wypija Blue Helenę i śpiewa, ale wciąż twierdzi, że jej głos to już nie to. Wtedy Kate stawia na barze Kryształowy Kieliszek i prosi o jeszcze jeden utwór. Tym razem głos Heleny rozbija szkło jednym wysokim dźwiękiem, co ostatecznie przekonuje ją, że wciąż jest prawdziwą diwą. Zgadza się wrócić z Kate do Komkolzgradu.
Kate wraca sterowcem z Heleną na pokładzie, a po drodze odbiera ostatni, emocjonalny telefon od Olivii.
![Syberia Remastered PL Dubbing – Ucieczka z Fabryki, Epilog | Rozdział 7 PS5 Gameplay [4K 60FPS]](https://i.ytimg.com/vi/1ftI_xTCJ2w/hqdefault.jpg)
Jak uciec z Komkolzgradu
Po powrocie do Komkolzgradu Kate wchodzi na scenę, gdzie Helena ma zaśpiewać dla Sergueia. Zanim dojdzie do występu, należy uwolnić dłonie Oscara. Podejdź do zablokowanej klatki z automatycznym pianistą i użyj palnika, aby przeciąć blokadę. W środku odkręć obiema rękami automatu za pomocą śrubokręta — to skradzione Dłonie Oscara.
Kiedy Kate próbuje wyprowadzić Helenę przez wielkie stalowe drzwi, Serguei aktywuje pułapkę i zamyka je, odcinając Kate od piosenkarki. Na szczęście Helena potrafi samodzielnie dotrzeć do pociągu. Kate musi wydostać się inną drogą. Po lewej stronie znajduje się winda w dół, do kopalni. Zbiegając w ciemne tunele, dociera do wyjścia prowadzącego z powrotem na peron Komkolzgradu.
Przy wyciągu towarowym Kate ściąga windę na dół — w środku znajduje Bombę. W krótkiej scenie widzimy, jak Kate instynktownie ucieka przed eksplozją. Po wybuchu część przejścia zostaje zasypana, ale Kate może wspiąć się po gruzach na powierzchnię. Na peronie panuje chaos – gigantyczny automat zbliża się do pociągu, grożąc jego zniszczeniem.
Najpierw wróć do wagonu i zamontuj odzyskane dłonie Oscarowi, a następnie odbierz kolejny, pełen napięcia telefon od Dana. Po rozmowie wyjdź na peron, podejdź do przodu pociągu i porozmawiaj z Oscarem. Wyjaśnia, że pociąg nie może odjechać, dopóki zagrożenie ze strony Giganta nie zostanie zneutralizowane.
Kate wraca w okolice wejścia do kopalni i przeszukuje skrzynie – w jednej z nich znajduje Dynamit. Z ładunkiem w rękach biegnie pod nogi kolosa i umieszcza go u podstawy automatu. Po krótkiej scenie widzimy, jak Kate rzuca się w stronę pociągu. Eksplozja niszczy Giganta i toruje drogę do ucieczki. Pociąg rusza w stronę Aralbad po raz ostatni.
Zakończenie przygody
Po przybyciu do Aralbad pociąg zatrzymuje się na znajomym już peronie. Kiedy Kate wychodzi na zewnątrz, Oscar stoi na końcu platformy i prosi o standardową procedurę – ponowne nakręcenie pociągu. Na szczęście tym razem mechanizm znajduje się tuż obok. Po kilku prostych działaniach pociąg jest gotowy do odjazdu.
Zanim jednak bohaterka ruszy dalej, na peron wpada zdyszany Felix, informując, że przyszła dla niej paczka. W hotelowym lobby na ladzie recepcji czeka przesyłka: Mały Automat Mamuta. Kiedy Kate podnosi pamiątkę, dzwoni Edouard Marson – tym razem pełen zachwytu, pewien, że sprawa Hansa Voralberga jest ostatecznie zamknięta.
Felix przekazuje jeszcze jedną informację: Helena Romanski prosi Kate do baru. W rozmowie sugeruje, by rozejrzała się na zewnątrz – być może czeka tam ktoś wyjątkowy. Kate udaje się więc na pomost, w to samo miejsce, gdzie po raz pierwszy spotkała Helenę. Na ławce siedzi starszy mężczyzna – Hans Voralberg.
Rozmowa z Hansem jest spokojna, pełna melancholii i marzeń o Syberii. Kate przedstawia kontrakt, który Hans podpisuje, tym samym formalnie kończąc jej „misję biznesową”. Chwilę później dzwoni Marson, gratulując sukcesu i zachęcając Kate do powrotu. Po telefonie Hans jeszcze raz zwraca się do Kate, mówiąc o swoich marzeniach i wyprawie za mamutami.
Ostatnia scena pokazuje kluczowy wybór Kate Walker – zamiast wrócić do dawnego życia, decyduje się zostać na pokładzie pociągu i kontynuować podróż z Hansem w nieznane, w stronę mitycznej Syberii. To symboliczne zakończenie pierwszej części jej historii i jednocześnie otwarcie drzwi do dalszych przygód w kontynuacjach serii.
Grę Syberia Remastered możesz kupić w naszym Sklepie z Grami



