W Minecraftie powstała replika działającej elektrowni jądrowej. Została ona zbudowana przez dwóch polskich youtuberów, Karola „Dealereqa” Kutermankiewicza i Mikołaja „Żelaznego” Cieślaka, w ramach promocji programu Polski Atom.
W ramach promocji programu Polski Atom, Ministerstwo Klimatu i Środowiska, przy współpracy agencji gaming marketingu Gameset (Grupa Lifetube) oraz Grupy Defence24, zrealizowało kampanię, w której popularni twórcy gamingowi Karol „Dealereq” Kutermankiewicz i Mikołaj „Żelazny” Cieślak zbudowali działającą elektrownię jądrową w grze Minecraft. Minecraft to gra komputerowa, która umożliwia tworzenie obiektów i budowli w wirtualnej rzeczywistości. Dzięki temu, że jest to gra popularna wśród młodzieży, Ministerstwo Klimatu i Środowiska uznało, że może być ona skutecznym narzędziem w promocji programu Polski Atom. W ramach kampanii, Karol „Dealereq” Kutermankiewicz i Mikołaj „Żelazny” Cieślak opublikowali na platformie YouTube cztery filmy, w których prezentowali etapy budowy elektrowni jądrowej w Minecrafcie. W filmach tych wyjaśniali również, jak działają reaktory jądrowe i jak pozyskuje się energię z atomu. Zagadnienia techniczne były przedstawiane w prosty i przystępny sposób przez Jakuba Wiecha, analityka i eksperta od energetyki, będącego redaktorem naczelnym portalu Energetyka24. Kampania spotkała się z pozytywnym odbiorem wśród widzów. Filmy Karola „Dealereqa” Kutermankiewicza i Mikołaja „Żelaznego” Cieślaka zdobyły ponad 10 milionów wyświetleń.
Byłem pod wielkim wrażeniem elektrowni jądrowej, którą Dealereq i Żelazny zbudowali w Minecrafcie. Przede wszystkim, w oczy rzucała się szczegółowość całej konstrukcji. Jednostka imponowała też rozmachem i kreatywnym wykorzystaniem elementów dostępnych w grze. Wszystko to pozwalało odtworzyć pracę prawdziwej elektrowni jądrowej. Widownia YouTuberów mogła dzięki temu szybko i łatwo zrozumieć, na czym polega działanie takiej jednostki – mówi Jakub Wiech, redaktor naczelny portalu Energetyka24.com (Grupa Defence24).
Wspomniane działania na platformie YouTube są skierowane do młodych odbiorców i mają charakter edukacyjny. Celem aktywacji jest pokazanie tej grupie, że energia pozyskiwana z atomu jest bezpieczna i potrzebna. W ramach kampanii nagrany został również specjalny odcinek podcastu, w którym Jakub Wiech porozmawiał ze wspomnianymi twórcami gamingowymi.
Zabawa jest jedną z najbardziej skutecznych form nauki. Celem tego projektu było dotrzeć z edukacyjnym przekazem do młodego pokolenia w przyjemny i ciekawy sposób. Dziś czytając komentarza i opinie pod opublikowanymi filmami Dealereqa i Żelaznego możemy śmiało stwierdzić, że cel został osiągnięty. To bardzo udana kampania – mówi Paweł Kupisz, Head of Sales and Business Development w Grupie Defence24.
Za pomysł i realizację kampanii odpowiadają agencja gaming marketingu Gameset będąca częścią Grupy Lifetube oraz Grupa Defence24. Pierwszy z podmiotów jest również odpowiedzialny za działania z influencerami, natomiast drugi za koordynację współpracy z Ministerstwem Klimatu i Środowiska.