Silent Hill f – Jak odblokować wszystkie zakończenia w grze? – Poradnik


Silent Hill f to jedna z tych produkcji, które potrafią wciągnąć nie tylko fabułą i klimatem, ale również wielowarstwową strukturą zakończeń. Dla wielu graczy satysfakcja z ukończenia historii to dopiero początek – prawdziwe wyzwanie zaczyna się wtedy, gdy próbują odkryć wszystkie alternatywne finały. Gra oferuje aż pięć różnych zakończeń, z których każde odsłania inną perspektywę oraz nadaje wydarzeniom nowy, często zaskakujący ton. Co więcej, każde z nich jest powiązane z dedykowanymi trofeami i osiągnięciami, dzięki czemu kompletne ich odblokowanie staje się nie tylko gratką dla miłośników fabuły, ale także obowiązkowym punktem dla tych, którzy celują w pełne 100% progresu.

Wielu graczy na początku może być zaskoczonych tym, że pierwsze zakończenie – Coming Home to Roost – jest jedynym finałem dostępnym w trakcie pierwszego przejścia gry. Trafi na nie każdy, niezależnie od podjętych decyzji czy stylu rozgrywki. To swoisty próg wejścia, który wprowadza w realia Silent Hill f i przygotowuje na bardziej złożone ścieżki dostępne dopiero później. Aby jednak odkryć głębię narracji i zobaczyć wszystkie alternatywne warianty, trzeba wejść w tryb New Game+ i korzystać z możliwości, które odblokowują się dopiero po pierwszym ukończeniu.

Zakończenia oznaczone jako 2, 3 i 5 to finały dostępne wyłącznie w New Game+. Konieczne są tu dodatkowe interakcje z przedmiotami i krokami, które w pierwszym przejściu pozostają zablokowane. Dzięki temu każde kolejne podejście do gry staje się bardziej świadome, a eksploracja nabiera nowego znaczenia – nawet znajome lokacje potrafią skrywać elementy, które wcześniej były nieosiągalne. Najbardziej wymagające okazuje się zakończenie numer 4 – Ebisugaoka in Silence – możliwe do uzyskania dopiero w New Game+2, a więc na zapisie, który ma już na koncie co najmniej dwa pełne zakończenia z trzech głównych: 1, 2 lub 3. Co istotne, piąte zakończenie, mimo swojej wyjątkowości, nie jest traktowane jako pełne i nie wlicza się do tego wymogu.

Dla graczy chcących zoptymalizować liczbę przejść istnieje sposób pozwalający znacząco skrócić drogę do kompletu trofeów. Gra umożliwia tworzenie ręcznych zapisów, dzięki którym można manipulować finałem, jaki otrzymamy. Kluczowy jest moment wejścia do obszaru Shimizu Residence – to wtedy gra ostatecznie przypisuje zakończenie. Odpowiednio zarządzając zapisami, można zdobyć dwa różne zakończenia w ramach jednej rozgrywki New Game+, ograniczając całkowitą liczbę pełnych przejść do minimum, czyli trzech.

Zobacz też:

Poradnik osiągnięć do Silent Hill f

Recenzja Silent Hill f 

Silent Hill f możesz kupić w Sklepie z Grami

Po ukończeniu gry choć raz gracze zyskują dostęp do specjalnego menu z zakończeniami. To praktyczna encyklopedia, która prezentuje każdy finał wraz z jego wymaganiami, co pozwala łatwiej zaplanować kolejne kroki i wybrać najbardziej efektywną ścieżkę. Dzięki temu kompletowanie wszystkich zakończeń staje się nie tylko wykonalne, ale również satysfakcjonujące – szczególnie gdy każde z nich odkrywa nowe elementy historii i jeszcze mocniej buduje atmosferę tajemnicy, z której seria Silent Hill słynie od lat.

Ending 1: Coming Home to Roost  / Powrót do rodzinnego gniazda – podstawowy finał dla każdego gracza

Coming Home to Roost to pierwsze i zarazem domyślne zakończenie Silent Hill f. Niezależnie od tego, jak grasz podczas pierwszego przejścia, to właśnie ten finał zobaczysz po raz pierwszy. Jest on integralną częścią fabuły i wprowadza w wydarzenia związane z bohaterką oraz mroczną historią Ebisugaoki. Co ważne, nawet jeśli w New Game+ nie spełnisz warunków potrzebnych do uzyskania alternatywnych zakończeń, gra ponownie „zrzuci” cię na Ending 1. Jest to więc punkt wyjścia do całej dalszej zabawy z odblokowywaniem pozostałych finałów i budowania zapisu z kolejnymi symbolami na wstążce save’a.

To zakończenie nie wymaga od gracza żadnych specjalnych działań ani wstrzemięźliwości związanych z używaniem przedmiotów, jak ma to miejsce w bardziej skomplikowanych finałach. Po ukończeniu gry po raz pierwszy odblokujesz Clear Save File, które umożliwi rozpoczęcie New Game+ i przygotowanie się na pozostałe alternatywy fabularne.


Ending 2: Fox’s Wedding / Ślub Lisa – sekretne zakończenie wymagające czystości i ostrożności

Fox’s Wedding to pierwsze z trzech zakończeń dostępnych wyłącznie podczas New Game+. Aby odblokować Ending 2, musisz podjąć serię przemyślanych działań – wiele z nich obejmuje elementy pominięte w podstawowym przejściu gry.

Wymagania:

  • Nie używaj żadnych czerwonych kapsuł (Red Capsules) przez całą rozgrywkę.

  • Oczyść Sacred Sword lub… nie podnoś go wcale.

  • Podnieś Agura no Hotei-Sama.

Kluczowy w tym zakończeniu jest Sacred Sword – miecz będący centrum jednego z najbardziej rozbudowanych zagadek w grze. Aby go zdobyć, musisz odnaleźć i umieścić specjalne przedmioty w posągach Jizo podczas kolejnych odwiedzin Ebisugaoki (1–5). Z kolei Agura no Hotei-Sama to fiolka zamknięta za drzwiami Inari-sama w Main Hall.

Oczyszczenie miecza wymaga wykonania łamigłówki Crimson Water w tym samym pomieszczeniu, w którym znajduje się Agura no Hotei-Sama. Dopiero po jej ukończeniu możesz udać się do Ebisugaoki podczas piątej wizyty, aby dokonać rytualnego oczyszczenia Sacred Sword.

Ending 2 to piękne, symboliczne zamknięcie jednej z ważnych linii fabularnych gry, a jednocześnie trofeum wymagające od gracza dyscypliny i starannego planowania.


Ending 3: The Fox Wets Its Tail / Lis moczy swój ogon – alternatywa dla poszukiwaczy mroku

Trzecie zakończenie w Silent Hill f również dostępne jest tylko w New Game+, jednak tym razem skupia się na ciemniejszym aspekcie historii związanej z mieczem i duchową równowagą.

Wymagania:

  • Nie używaj czerwonych kapsuł.

  • Zdobądź Sacred Sword.

  • Nie oczyszczaj Sacred Sword.

Brzmi podobnie do Ending 2, ale różnica polega na tym, że tym razem masz zachować miecz w stanie splamionym. W tym wariancie historia podąża inną, znacznie mroczniejszą ścieżką, która stawia w centrum nie duchowe oczyszczenie, a konsekwencje nieukończonych rytuałów.

Sacred Sword zdobywa się tak samo – poprzez odnajdywanie kluczowych elementów i umieszczanie ich w posągach Jizo. Pominięcie etapu oczyszczenia otwiera alternatywny finał, co czyni Ending 3 naturalnym kontrastem dla Ending 2.


Ending 4: Ebisugaoka in Silence / Ebisugaoka pogrążona w ciszy – najtrudniejsze i najbardziej wymagające zakończenie

Ending 4 to finał przeznaczony wyłącznie dla najbardziej zdeterminowanych graczy – taki, do którego dojście wymaga aż New Game+2. To jedyny finał, który wymaga od zapisów posiadania przynajmniej dwóch pełnych zakończeń. Co kluczowe – Ending 5 nie liczy się jako „pełny”.

Wymagania:

  • Miej ukończone co najmniej dwa pełne zakończenia (1, 2 lub 3).

  • Nie używaj czerwonych kapsuł.

  • Oczyść Sacred Sword.

  • Złóż Brooch w Ancient Jizo Statue.

Sacred Sword wymaga tradycyjnej sekwencji pięciu wizyt w Ebisugaoka, natomiast jego oczyszczenie odbywa się podczas piątej wizyty w Ebisugaoka oraz w miejscu za drzwiami Inari-sama, gdzie znajduje się łamigłówka Crimson Water. W New Game+2 nie musisz rozwiązywać łamigłówki ponownie – wystarczy odwiedzić odpowiednie miejsce.

Najważniejszym etapem, unikalnym dla Ending 4, jest interakcja z Ancient Jizo Statue podczas piątej wizyty. To tam musisz złożyć Brooch, co ostatecznie przypieczętuje los twojej postaci i zdecyduje o wywołaniu Ending 4.


Ending 5: The Great Space Invasion! / Wielka inwazja z kosmosu!– humorystyczny i sekretowy easter egg

Ending 5 to najbardziej nietypowe zakończenie w grze. Pełne humoru, odniesień do UFO i klasycznych „sekretnych” finałów znanych ze starszych odsłon Silent Hill, jest jednocześnie finałem, który nie liczy się jako pełne zakończenie przy odblokowywaniu Ending 4.

Wymagania:

  • Wysłuchaj UFO Radio Broadcast podczas pierwszej wizyty w Ebisugaoka.

  • Przeczytaj trzy plakaty „The Great Space Invasion” – w odpowiedniej kolejności podczas trzeciej wizyty.

  • Przeczytaj recenzję filmu „The Great Space Invasion” również podczas trzeciej wizyty.

Po ukończeniu Ending 5 otrzymasz dostęp do specjalnej broni – PP-8001 – dostępnej na zapisie, na którym masz to zakończenie. Wystarczy ponownie wejść w interakcję z pierwszym filmowym plakatem.

To idealny finał dla completionistów i fanów nietypowych smaczków.


Jak zdobyć wszystkie zakończenia w trzech przejściach – optymalna strategia

Silent Hill f zostało zaprojektowane tak, by naturalnie wymagać więcej niż trzech pełnych przejść gry, jeśli chcesz zobaczyć wszystkie zakończenia. Jednak dzięki sprytnemu wykorzystaniu manualnych zapisów możesz skrócić tę pracę do niezbędnego minimum.

Poniżej znajdziesz optymalny plan.


Playthrough 1 – domyślne zakończenie (Ending 1)

Twoje pierwsze przejście będzie liniowe – niezależnie od działań otrzymasz Coming Home to Roost. Po ukończeniu gry stwórz Clear Save File, a następnie wczytaj je, by rozpocząć New Game+.


Playthrough 2 (New Game+) – trzy zakończenia naraz: 2, 3 i 5

To najbardziej złożony etap i miejsce, gdzie manualne zapisy robią różnicę.

Podczas tej rozgrywki:

  • Zdobądź Sacred Sword.

  • Odnajdź Agura no Hotei-Sama.

  • Wykonaj łamigłówkę Crimson Water.

  • Znajdź wszystkie elementy wymagane dla Ending 5.

Teraz wykonaj następujące kroki:

  1. Zrób manualny zapis przed aktywacją Ending 5 → ukończ Ending 5.

  2. Wczytaj zapis → kontynuuj rozgrywkę → zdobądź Ending 2.

  3. Zrób kolejny manualny zapis przed oczyszczeniem miecza → po zdobyciu Ending 2.

  4. Wczytaj zapis → nie czyść miecza → ukończ Ending 3.

Po tym powinieneś mieć Clear Save File z co najmniej dwoma pełnymi zakończeniami (1 i 2 lub 1 i 3). Wczytaj je, by rozpocząć New Game+2.


Playthrough 3 (New Game+2) – ostatnie zakończenie (Ending 4)

W tym przejściu musisz:

  • Ponownie zdobyć Sacred Sword.

  • Oczyścić go przy Inari-sama.

  • Odnaleźć Ancient Jizo Statue podczas piątej wizyty.

  • Złożyć Brooch.

Po wykonaniu tych kroków gra zablokuje cię na Ending 4 – ostatnim, którego potrzebujesz do kompletu.


Dzięki tej strategii możesz ukończyć Silent Hill f w pełni, zdobyć wszystkie trofea powiązane z zakończeniami oraz poznać każdy wariant historii, wykonując tylko trzy główne przejścia i dwa fragmentaryczne cofnięcia dzięki manualnym zapisom.

Poprzednio Burza wokół Gothic Remake – gracze krytykują rzekomą cenzurę i redesign bohaterek
To jest najnowszy artykuł.