Silent Hill F – Poradnik Osiągnięć – Jak zdobyć platynę?


Silent Hill F to produkcja, która od pierwszych zapowiedzi budziła ogromne emocje. Powrót serii, tym razem osadzony w Japonii lat 60., łączy dobrze znaną atmosferę psychologicznego horroru z nowym podejściem do rozgrywki. Oprócz typowego dla cyklu klimatu niepokoju i surrealizmu czeka tu na graczy sporo akcji, system kontr, uniki i wymagające starcia z bossami. Ale dla wielu osób prawdziwe wyzwanie kryje się gdzie indziej – w zdobyciu platynowego trofeum.

Ten poradnik powstał właśnie z myślą o łowcach osiągnięć. Zebrałem w nim wszystkie najważniejsze informacje: od tego, ile godzin musisz poświęcić na platynę, przez najtrudniejsze trofea, aż po praktyczny plan kolejnych przejść gry. Dzięki temu unikniesz sytuacji, w której jedno źle podjęte decyzje zmusi Cię do ponownego zaczynania przygody.


Platyna w Silent Hill F – czy warto?

Nie ma co ukrywać – zdobycie kompletu osiągnięć w Silent Hill F nie będzie zadaniem dla każdego. Gra wymaga kilku przejść, dokładnego zbierania przedmiotów i zmierzenia się z najtrudniejszym poziomem trudności. Ale jeśli kochasz survival horrory i chcesz wycisnąć z gry absolutnie wszystko, satysfakcja ze zdobycia platyny jest ogromna.

Co więcej, to jedna z tych produkcji, gdzie osiągnięcia rzeczywiście skłaniają do poznania wszystkich zakończeń, eksperymentowania z mechaniką i uważnego śledzenia fabuły. Innymi słowy – platyna nie jest tu „sztucznym” wyzwaniem, tylko naturalnym sposobem na zobaczenie wszystkiego, co Silent Hill F ma do zaoferowania.


Podstawowe informacje o trofeach

Zanim zaczniesz planować kolejne kroki, warto rzucić okiem na najważniejsze fakty:

  • Szacowany poziom trudności: 5–6/10 (zależnie od tego, kiedy podejdziesz do najwyższego poziomu Lost in the Fog).

  • Czas potrzebny do platyny: ok. 30–40 godzin.

  • Liczba trofeów offline: 57 (1 platyna, 1 złoto, 9 sreber, 46 brązów).

  • Trofea online: brak.

  • Trofea możliwe do pominięcia: aż 36 – wszystkie niezwiązane z fabułą.

  • Trofea zbugowane: brak.

  • Minimalna liczba przejść gry: 3 pełne + jedno częściowe (dla kompletu zakończeń).

Warto od razu zaznaczyć, że poziom trudności ma znaczenie – aby zdobyć komplet, trzeba ukończyć grę zarówno na Lost in the Fog (akcja), jak i Lost in the Fog (zagadki). Co ważne, trofea akcyjne się nakładają, ale te związane z łamigłówkami już nie.


Największe wyzwania

Większość trofeów odblokujesz naturalnie, eksplorując świat i zbierając kolekcjonerskie przedmioty. Jednak dwa osiągnięcia wyróżniają się poziomem trudności:

  • Clear Skies (srebro) – wymaga ukończenia gry na najwyższym poziomie akcji w trybie Lost in the Fog.

  • Puzzle Master (srebro) – za przejście gry na najwyższym poziomie zagadek w tym samym trybie.

To właśnie one będą prawdziwym testem Twojej cierpliwości i umiejętności. Na szczęście odpowiednia konfiguracja Omamori i mądre zarządzanie zapisami pozwalają znacząco ułatwić sobie zadanie.


Ile razy trzeba przejść grę?

Jeśli planujesz platynę, przygotuj się na przynajmniej trzy pełne przejścia plus jedno dodatkowe, częściowe. Wynika to z faktu, że gra oferuje aż pięć zakończeń, a niektóre z nich odblokujesz dopiero po wcześniejszym zaliczeniu innych.

  • Pierwsze przejście – najlepiej zacząć na poziomie Story i zdobyć Ending 1 oraz pierwszą porcję kolekcjonerskich dokumentów.

  • Drugie przejście (New Game+) – tu wchodzą w grę Ending 2, Ending 3 i Ending 5 (UFO). To także moment na trudniejszy poziom zagadek.

  • Trzecie przejście (New Game+2) – czas zmierzyć się z Lost in the Fog i odblokować Ending 4. To też najlepszy moment na zdobycie najbardziej wymagających trofeów.

  • Czwarte, opcjonalne przejście – jeśli coś pominiesz, możesz wrócić do wcześniejszych zapisów i nadrobić brakujące elementy.

Dzięki takiemu planowi zminimalizujesz ryzyko dodatkowych godzin spędzonych na powtarzaniu całych fragmentów gry.


New Game+ i system zapisów

Na szczęście Silent Hill F daje sporo narzędzi, które pomagają w drodze do platyny. New Game+ pozwala przenosić ulepszenia postaci, zebrane Omamori i część przedmiotów, co sprawia, że kolejne przejścia stają się zauważalnie łatwiejsze.

Do tego dochodzi system zapisów: 10 slotów manualnych i 3 automatyczne. Umiejętne zarządzanie nimi pozwala odblokować kilka zakończeń w ramach jednego przejścia, co oszczędza sporo czasu.


Kolekcjonerskie przedmioty i Omamori

Jednym z największych wyzwań są kolekcjonerskie dokumenty – w sumie do zebrania jest ich 93. Część z nich pojawia się tylko w konkretnych przejściach (np. Sakuko’s Diary czy Clinical Trial). Jeśli je przegapisz, grozi Ci dodatkowe przejście gry, dlatego warto skrupulatnie śledzić poradnik.

Nie mniej ważne są Omamori, czyli talizmany wpływające na walkę. Odpowiednie ich zestawienie potrafi całkowicie odmienić starcia z bossami, zwłaszcza na najwyższym poziomie trudności. Postaw na te, które poprawiają uniki, kontrataki i regenerację – różnica będzie kolosalna.


Czy platyna w Silent Hill F jest dla Ciebie?

Jeśli jesteś graczem, który lubi planować, skrupulatnie eksplorować każdy zakamarek i nie boi się kilku wymagających walk, Silent Hill F to gra idealna na zdobycie platyny. Czas potrzebny na wbicie wszystkich osiągnięć nie jest przesadnie długi jak na standardy survival horrorów, a do tego nie musisz martwić się bugami czy trofeami online.

To 30–40 godzin intensywnej, klimatycznej przygody, po której z dumą będziesz mógł pochwalić się platynowym trofeum.

Osiągnięcia w Silent Hill F związane z kampanią fabularną

Trofea: 14/57

Pierwsze 14 osiągnięć związana jest bezpośrednio z kampanią fabularną. Nie będziemy ich opisywać z uwagi na spoilery, ale z drugiej strony w dalszej części artykułów czasami będziemy musieli spoilerować osiągnięcia, bo naprawdę wiele z nich jest łatwa do pominięcia.

Surrounded by Fog / W oparach mgły

The Fox’s Guidance / Wskazówki Lisa

Scarecrows’ Whispers / Szepty stracha na wróble

Cleansed / Oczyszczenie

On the Way to School / W drodze do szkoły

Shell of the Past / Widmo przeszłości

The Farewell Party / Impreza pożegnalna

A Dangerous Path / Niebezpieczna ścieżka

Plucked Wings / Wyrwane skrzydła

Parting on Good Terms / Rozstanie bez złości

Solar & Lunar Eclipse / Zaćmienie Słońca i Księżyca

The Path of Self-Preservation / Droga niezależności

The Path of Exultation / Droga Euforii

Coming Home to Roost / Powrót do rodzinnego gniazda

Osiągnięcia związane z poziomami trudności gry w Silent Hill F

Trofea: 20/57

Poniższe osiągnięcia wymagają ukończenia gry na poziomach trudności historia, trudny oraz zagubiony we mgle. Co więcej, w każdym tym poziomie trudności musicie ukończyć grę w z włączonym poziomem trudności puzzle. Czyli musicie ukończyć grę przynajmniej trzy razy. A dokładnie:

  • Pierwsze przejście – story z poziomem trudności puzzle
  • Drugie przejście – hard z poziomem trudności puzzle
  • Trzecie przejście – lost in fog z poziomem trudności puzzle

Thankful to Be Here / Wdzięczna, że mogę tu być

Grateful for a Worthy Foe / Widzięczna za godnego wroga

Clear Skies / Czyste niebo

Intellectual Pursuits / Intelektualne poszukiwania

Wise Researcher / Mądra badaczka

Puzzle Master / Mistrzyni zagadek

Osiągnięcia związane z zakończeniami gry w Silent Hill F

Trofea: 24/57

Poniższe cztery osiągnięcia powiązane są z różnymi zakończeniami gry.

Fox’s Wedding / Ślub Lisa

„Dolls are happiest when they are loved.” To osiągnięcie jest ściśle związane z Endingiem 2: Fox’s Wedding i należy do kategorii MISSABLE – bardzo łatwo je pominąć, jeśli nie będziesz uważny. Platynowi łowcy powinni więc zaplanować tę część rozgrywki z wyprzedzeniem.

Aby odblokować zakończenie, musisz przejść grę w trybie New Game+ i spełnić kilka konkretnych warunków. Najważniejsze to nie używać żadnych Red Capsules przez cały przebieg gry – jeśli sięgniesz po choć jedną, Ending 2 stanie się nieosiągalny. Kolejnym krokiem jest odpowiednie podejście do Sacred Sword: albo je oczyścisz, albo… całkowicie zignorujesz. Ostatni wymóg to podniesienie Agura no Hotei-Sama, co fabularnie domyka drogę do tego zakończenia.

Zakończenie „Fox’s Wedding” wyróżnia się klimatem i jest jednym z bardziej charakterystycznych finałów Silent Hill F. Pamiętaj, żeby zrobić manualny zapis przed kluczowymi decyzjami – dzięki temu w prosty sposób przełączysz się między Endingiem 2 i Endingiem 3, bez konieczności powtarzania całej gry.

The Fox Wets Its Tail / Lis moczy swój ogon

„A hell of your own choosing. Nothing else matters, now.” To osiągnięcie odblokujesz po ukończeniu gry z Endingiem 3: The Fox Wets Its Tail. Jest ono MISSABLE, więc jeśli nie będziesz przestrzegał wymagań, możesz je łatwo przeoczyć i zmarnować cały przebieg.

Podobnie jak w przypadku Endingu 2, Ending 3 dostępny jest dopiero w New Game+. Kluczowym warunkiem ponownie jest niewykorzystywanie Red Capsules – nawet jedno użycie zablokuje Ci drogę do tego zakończenia. Następnie musisz zdobyć Sacred Sword, ale w przeciwieństwie do poprzedniego finału, nie możesz go oczyścić. To właśnie ta decyzja fabularna otworzy przed Tobą alternatywną ścieżkę prowadzącą do zakończenia „The Fox Wets Its Tail”.

Dla łowców trofeów najlepszym rozwiązaniem będzie wykonanie manualnego zapisu w momencie, gdy masz już dostęp do Sacred Sword. Dzięki temu z łatwością zaliczysz oba zakończenia (Ending 2 i Ending 3) w ramach jednego przejścia, oszczędzając sobie kolejnych godzin.

 

Ebisugaoka in Silence / Ebisugaoka pogrążona w ciszy

To jedno z najważniejszych osiągnięć w Silent Hill F, ponieważ jest powiązane z Endingiem 4: Ebisugaoka in Silence. To zakończenie można odblokować dopiero podczas New Game+2, a do tego potrzebujesz zapisu, na którym ukończyłeś wcześniej przynajmniej dwa pełne zakończenia (Ending 1, 2 lub 3 – Ending 5 nie jest liczony).

Droga do tego finału wymaga wyjątkowej konsekwencji. Podobnie jak przy innych alternatywnych endingach, przez całą grę nie wolno korzystać z Red Capsules. Musisz również oczyścić Sacred Sword, a następnie złożyć Brooch w ofierze przy Ancient Jizo Statue. Dopiero po spełnieniu wszystkich tych warunków odblokuje się Ending 4.

Ponieważ to zakończenie wymaga wcześniejszych ukończeń gry, najlepiej planować je jako ostatni pełny finał w drodze po platynę. Dobrą praktyką jest trzymanie kilku manualnych zapisów, aby nie musieć powtarzać całych rozdziałów, jeśli coś pójdzie nie tak. Ending 4 jest też jednym z najbardziej klimatycznych i emocjonalnych momentów całej gry – idealne zwieńczenie Twojej drogi do platyny.

The Great Space Invasion! / Wielka inwazja z kosmosu!

To jedno z bardziej nietypowych i humorystycznych osiągnięć w Silent Hill F, związane z Endingiem 5: The Great Space Invasion!. Ten finał możesz zdobyć już podczas New Game+, jednak pamiętaj, że nie liczy się on jako pełne zakończenie – oznacza to, że nie pomoże Ci w odblokowaniu Endingu 4 ani w trofeach powiązanych z poziomem trudności.

Aby uzyskać dostęp do tego ending’u, musisz spełnić kilka konkretnych warunków: przede wszystkim wysłuchać UFO Radio Broadcast, a następnie przeczytać wszystkie trzy plakaty filmowe „The Great Space Invasion” w odpowiedniej kolejności. Na końcu konieczne jest także zapoznanie się z recenzją filmu – dopiero wtedy odblokuje się droga do zakończenia.

Nagrodą za ukończenie tego finału jest nie tylko sam pucharek, ale również możliwość zdobycia specjalnej broni – PP-8001. Otrzymasz ją, gdy wczytasz save z ukończonym Endingiem 5 i ponownie wejdziesz w interakcję z pierwszym plakatem filmowym. To jedno z bardziej „easter-eggowych” osiągnięć w grze, które świetnie uzupełnia mroczny klimat Silent Hill o nutę absurdalnego humoru.

Osiągnięcia pomijalne w Slient Hill F

Trofea: 56/57

Wszystkie pozostałe osiągnięcia są w zasadzie pomijalne, radzę dokładną lekturę poniższych osiągnięć by wiedzieć, na co się piszecie przy platynowaniu tej gry.

Like the Fleeing Hare / Jak uciekający zając

To osiągnięcie zdobędziesz podczas pierwszej wizyty w Ebisugaoka, kiedy po wyjściu ze sklepu Chizuruya General Store rozpocznie się sekwencja ucieczki przed Fog Monsterem. Aby odblokować puchar, musisz przejść cały fragment bez otrzymania żadnego obrażenia.

Na szczęście nie jest to szczególnie trudne, jeśli będziesz trzymał się zasad. Po rozpoczęciu pościgu wciśnij L3, aby biec, i trzymaj się wyznaczonej ścieżki. Po drodze pojawią się przeszkody – przeskocz je wciskając X. Największe zagrożenie stanowią czerwone macki pojawiające się na ziemi i ścianach – dotknięcie ich oznacza stratę zdrowia i niepowodzenie.

Jeśli jednak popełnisz błąd, nic straconego – możesz przerwać grę i wczytać kontynuację albo po prostu pozwolić się zabić i spróbować ponownie. Trofeum odblokuje się automatycznie w momencie rozpoczęcia scenki kończącej ucieczkę. To jedno z prostszych missable osiągnięć, ale wymaga pełnego skupienia.

Untouchable / Niewidoczna

To trofeum zdobędziesz na Shrine Path, podczas zadania z odnalezieniem kodu do drzwi prowadzących do Shrine Vault. W tym fragmencie pojawi się nowy typ przeciwnika – musisz go pokonać, rozwiązać zagadkę i otworzyć skarbiec bez otrzymania żadnego obrażenia.

Wróg dysponuje dwoma głównymi atakami. Pierwszy to cios z góry, który można sparować przy pomocy R2. Drugi to kombinacja dziewięciu uderzeń – przy czym ostatnie, dziewiąte, również jest ciosem z góry, który da się sparować. Najlepszą taktyką jest cofanie się poza zasięg, liczenie ataków, a następnie szybkie podejście po ósmym ciosie, aby sparować finałowy overhead. Charakterystyczne czerwone rozbłyski podpowiadają, kiedy jest właściwy moment na parowanie.

Jeśli chcesz ułatwić sobie zadanie, możesz po każdym zdobytym ema wracać do Hokora i robić manualny zapis, aby w razie błędu szybko spróbować ponownie. Alternatywną metodą jest podejście na New Game+ – wtedy wystarczy od razu wpisać kod do Vaultu, omijając starcie i zagrożenie.

Acupuncture Specialist / Specjalista od akupunktury

To osiągnięcie zdobędziesz podczas drugiej wizyty w Ebisugaoka, gdy pojawi się zagadka ze strachami na wróble. Twoim zadaniem będzie wskazanie poprawnego stracha w pięciu różnych obszarach. Aby odblokować trofeum, musisz rozwiązać wszystkie etapy bez ani jednego błędu.

Na szczęście gra jest dość wyrozumiała – jeśli pomylisz się przy wyborze, możesz po prostu wyjść do menu i wczytać kontynuację. Checkpoint ustawia się zawsze na początku danego obszaru, więc nie stracisz dużo czasu. Dzięki temu możesz próbować do skutku bez obawy, że cała sekwencja pójdzie na marne.

Najlepiej podchodzić do tej łamigłówki spokojnie i dokładnie obserwować wskazówki wizualne, które wyróżniają właściwego stracha. Po prawidłowym rozwiązaniu wszystkich pięciu części i dotarciu do rezydencji Nishida trofeum wpadnie automatycznie. To jedno z prostszych missable osiągnięć, ale wymaga pełnego skupienia i unikania niepotrzebnych pomyłek.

A Federal Offense / Masz pocztę

To trofeum można zdobyć podczas drugiej wizyty w Ebisugaoka. Aby je odblokować, musisz znaleźć i wykorzystać Key to Sakuko’s Mailbox. Klucz leży przed Sennensugi Shrine, na samym północy pól.

Po jego zdobyciu trzeba wrócić na początek obszaru – w okolice General Store – a następnie skierować się na północny zachód, gdzie znajduje się dom Sakuko. W wąskiej alejce prowadzącej do jej rezydencji znajdziesz skrzynkę pocztową. Użyj klucza, aby ją otworzyć, a puchar pojawi się natychmiast.

Trofeum jest łatwe do zdobycia, ale łatwo je przeoczyć, bo wymaga sporego backtrackingu. Jeśli skupisz się wyłącznie na głównych celach fabularnych, możesz przegapić skrzynkę i klucz. Dlatego najlepiej zaplanować tę czynność od razu po odnalezieniu klucza – zajmie to tylko kilka minut i zapewni Ci dodatkowy punkt na drodze do platyny.

The Sound of Silence / Dźwięk ciszy

To osiągnięcie jest powiązane z walką z Sakuko pod koniec obszaru Corridors. Kluczem do zdobycia pucharu jest uniknięcie obrażeń od specjalnego ataku z dzwonkiem suzu.

W trakcie starcia Sakuko dwukrotnie wycofa się i zacznie przygotowywać serię ataków. Każda z tych faz polega na tym, że przeciwniczka ładuje moc, a jeśli jej nie przerwiesz, uderzy dzwonkiem, zadając obrażenia. Za każdym razem wykona trzy próby, co łącznie daje sześć momentów, w których musisz zareagować. Twoim zadaniem jest natychmiastowe podbiegnięcie i zadanie ciosu, aby przerwać przygotowanie ataku.

Jeżeli uda Ci się powstrzymać wszystkie sześć prób i ukończyć walkę bez otrzymania obrażeń od dzwonka, trofeum zostanie odblokowane po zwycięstwie. Najlepiej zachować spokój i kontrolować dystans – liczy się szybka reakcja i gotowość do natychmiastowego ataku, gdy tylko Sakuko zacznie ładować energię.

Go Away! You’ll Ruin the Shop’s Reputation! / Wynocha stąd! To porządny sklep!

Trofeum to zdobędziesz podczas trzeciej wizyty w Ebisugaoka, gdy wraz ze Shu i Rinko dotrzesz do Chizuruya General Store. Przed sklepem pojawi się Giant Monster w towarzystwie kilku zwykłych przeciwników. Normalnie gra sugeruje, aby ominąć to starcie i udać się w innym kierunku, jednak aby odblokować puchar, musisz pokonać potwora.

Najbezpieczniejszą strategią jest najpierw wywabienie i eliminacja mniejszych wrogów, którzy mogą przeszkadzać w walce z bossem. Gdy teren będzie czysty, skup się na samym Gigancie. Walka przebiega podobnie jak przy wcześniejszym spotkaniu z tym przeciwnikiem, więc mechanika powinna być Ci już znana.

Starcie nie należy do szczególnie trudnych, ale wymaga cierpliwości i kontrolowania pola walki. Po pokonaniu potwora i oczyszczeniu terenu przed sklepem trofeum wpadnie automatycznie. To proste, choć łatwe do przeoczenia osiągnięcie, bo większość graczy instynktownie pójdzie ścieżką fabularną, omijając walkę.

No One Left Behind / Nikt nie pozostał

To osiągnięcie zdobędziesz w Worship Hall, wybierając wschodnią sekcję za drzwiami z białym królikiem. W tym fragmencie pojawia się nowa mechanika – niebieskie lampiony, które uniemożliwiają przeciwnikom ponowne ożywanie, jeśli zostaną zabici w ich świetle.

Aby zdobyć trofeum, musisz zabić osiem wrogów w zasięgu światła niebieskich lampionów. Przeciwnicy objęci działaniem lampionu świecą delikatnym, błękitnym blaskiem. Niektórzy przeciwnicy znajdują się od razu w odpowiednich pomieszczeniach, ale część musisz zwabić do pokoju z lampionem, manipulując dźwigniami i drzwiami.

Cała sekwencja wymaga cierpliwości i ostrożnego planowania ruchów, ponieważ łatwo przeoczyć któregoś wroga. Na poziomie Story w obszarze znajduje się dokładnie ośmiu niezbędnych przeciwników, na wyższych poziomach może ich być więcej, co paradoksalnie ułatwia zadanie.

Po wyeliminowaniu wymaganej liczby przeciwników we właściwy sposób trofeum wpadnie automatycznie. To jedno z bardziej wymagających missable osiągnięć, bo wymaga zarówno dobrej orientacji w terenie, jak i umiejętnego korzystania z otoczenia.

Agile Escape / Zwinna uciekinierka

Trofeum zdobędziesz podczas czwartej wizyty w Ebisugaoka, w sekwencji ucieczki przed Fog Monsterem. Fragment rozpoczyna się po zdobyciu klucza do bramy w Mountain Hut – po zeskoczeniu z półki rozpocznie się pościg przypominający ten z początku gry.

Twoim celem jest ucieczka bez otrzymania obrażeń. Tym razem jednak droga jest trudniejsza – pojawią się dodatkowi przeciwnicy oraz czerwone macki na ziemi, które również zadają obrażenia. Najlepiej biec cały czas przed siebie, uważnie omijając przeszkody i unikając wrogów. Jeśli wcześniej zdobyłeś Horse Omamori, koniecznie go załóż – wydłużona wytrzymałość na sprint znacząco ułatwia ten fragment.

Po dotarciu do bramy czeka Cię chwila przerwy na zebranie kilku przedmiotów, ale zaraz potem rozpocznie się druga sekwencja pościgu. Największym zagrożeniem będą na końcu dwaj Screamerzy, którzy blokują przejście. Poczekaj, aż skończą krzyczeć, i dopiero wtedy biegnij dalej – próba przebiegnięcia w trakcie krzyku zakończy się porażką.

Jeśli dostaniesz obrażenia, możesz szybko wyjść do menu głównego lub zginąć – gra cofnie Cię tuż przed daną sekwencją. Trofeum odblokuje się po dotarciu do Hokora Shrine na końcu drugiego pościgu.

Echoes of Jealousy / Echo zazdrości

To osiągnięcie zdobędziesz podczas walki z Rinko w obszarze Main Hall. Kluczowym warunkiem jest ukończenie starcia bez otrzymania obrażeń od jej marionetek.

W trakcie walki boss regularnie przyzywa lalki, które powoli podchodzą w Twoją stronę. Na początku są niegroźne – wystarczy 1–2 ciosy, aby je zniszczyć. Warto likwidować je od razu, zanim zdążą zbliżyć się do Ciebie. Możesz także wykonać Soul Siphon (X), by dodatkowo naładować swoje zdolności.

Największe zagrożenie pojawia się, gdy Rinko przygotowuje atak ogniowy. Jeśli ogień dosięgnie lalek, staną się one wybuchającymi pociskami i natychmiast sprintują w Twoją stronę. W takiej sytuacji najlepiej odsunąć się na bezpieczną odległość, wstrzymać ataki i skupić się na unikach – poczekaj, aż eksplodują, a następnie wróć do ofensywy.

Dzięki szybkim reakcjom i ostrożności można dość łatwo uniknąć obrażeń. Po zwycięstwie, jeśli żadna marionetka Cię nie trafiła, puchar zostanie przyznany automatycznie.

O Divine Tree / Pradawne drzewo

To trofeum możesz zdobyć podczas czwartej lub piątej wizyty w Ebisugaoka, zaraz po drugiej sekwencji ucieczki przed Fog Monsterem. W tym miejscu znajdziesz rozwidlenie – jedne schody prowadzą do sanktuarium, a drugie do ogromnego drzewa, znanego jako Thousand Year Cedar.

Wystarczy, że podejdziesz do drzewa i je odkryjesz, aby puchar wpadł automatycznie. Nie ma tu żadnej walki ani zagadki, jednak osiągnięcie jest missable, ponieważ łatwo pobiec prosto do celu fabularnego i zupełnie zignorować dodatkową ścieżkę.

Warto dodać, że podczas New Game+ i tak będziesz musiał odwiedzić to miejsce, by zdobyć Sacred Sword, niezbędny do odblokowania alternatywnych zakończeń. Jeśli więc nie zrobisz tego w pierwszej okazji, gra praktycznie „zmusza” Cię do powrotu, dzięki czemu łatwo uzupełnić brakujące trofeum na drodze do platyny.

Just Shut Up for Once, Dad! / Choć raz nic nie mów, tato!

To osiągnięcie zdobędziesz podczas walki z rodzicami Hinako w rezydencji Shimizu. W tym starciu pojawi się dwóch przeciwników – mniejszy oraz znacznie większy, uzbrojony w ostrze. Aby odblokować puchar, musisz najpierw pokonać ojca Hinako (giganta z bronią), a dopiero później zająć się jego żoną.

Najprostsza taktyka to całkowite zignorowanie mniejszego bossa i skupienie się wyłącznie na dużym przeciwniku. W walce warto zachować mobilność – uniki i kontrataki będą kluczowe, bo ojciec zadaje silne, ale stosunkowo powolne ciosy, które łatwo przewidzieć.

Po wyeliminowaniu giganta reszta starcia stanie się znacznie prostsza. Trofeum zostanie przyznane automatycznie po zwycięstwie, pod warunkiem że kolejność zabijania została zachowana. To łatwe do pominięcia osiągnięcie, bo naturalnym odruchem jest walka z oboma przeciwnikami jednocześnie.

Sly Like the Fox / Szczwany lis

To trofeum zdobędziesz w Treasure Hall, rozwiązując zagadkę z posągami Inari. Twoim zadaniem jest zdobycie wszystkich trzech herbów bez popełnienia żadnego błędu podczas wyboru drzwi.

W kilku pomieszczeniach znajdziesz po kilka wyjść, ale tylko jedno z nich jest poprawne. Wskazówką są posągi lisów, które mają wbite strzałki. Wyciągając grot, posąg odwróci się w stronę właściwych drzwi. Niektóre z posągów są ukryte i pojawią się dopiero po przytrzymaniu L2 w pobliżu kałuż krwi.

Co ważne – układ drzwi jest zawsze taki sam, niezależnie od poziomu trudności czy przejścia. Oznacza to, że jeśli znasz właściwą ścieżkę, możesz przechodzić przez odpowiednie drzwi bez sprawdzania posągów. Dzięki temu łatwo zdobyć trofeum już przy pierwszym podejściu, a w kolejnych przejściach praktycznie nie da się go przegapić.

Po prawidłowym zebraniu wszystkich trzech herbów bez żadnej pomyłki puchar pojawi się automatycznie

Where Are You Going? / Dokąd idziesz? 

To trofeum zdobędziesz podczas szóstej wizyty w Ebisugaoka, gdy rozpocznie się sekwencja pościgu za Fog Monsterem. Aby je odblokować, musisz trzykrotnie dogonić potwora w trakcie tego fragmentu.

Nie musisz śpieszyć się od samego początku – Fog Monster pojawia się dopiero, gdy osiągniesz konkretne punkty na ścieżce. Gdy tylko zobaczysz go przed sobą, ignoruj wszystkich wrogów i biegnij prosto do potwora. Jeśli uda Ci się go dogonić, teleportuje się dalej i zablokuje przejście, zmuszając Cię do stoczenia walki z pojawiającymi się przeciwnikami.

Uważaj jednak – jeśli pozwolisz Fog Monsterowi odejść zbyt daleko w mgłę, teleport nie nastąpi i stracisz jedną z okazji. Musisz powtórzyć tę akcję łącznie trzy razy w obrębie tej samej sekwencji, aby trofeum się odblokowało.

To osiągnięcie jest stosunkowo proste, ale łatwe do przeoczenia, jeśli zbyt długo walczysz z innymi wrogami zamiast natychmiast gonić głównego przeciwnika.

The Bird that Flies Highest / Ptak w najdalszych przestworzach

To trofeum zdobywa się podczas walki z Shiromuku w Dark Shrine, czyli w trakcie Endingu 1. Warunek jest prosty, ale wymagający – musisz pokonać bossa bez ani jednej śmierci.

Najlepiej zrobić manualny zapis tuż przed wejściem do walki, aby w razie niepowodzenia móc szybko spróbować ponownie. Sam pojedynek jest długi, więc warto zaopatrzyć się w spory zapas przedmiotów leczących. Na poziomie Story nie powinno być z tym problemu, ponieważ gra hojnie rozdaje bandaże i apteczki.

Walka sprowadza się głównie do konsekwentnego atakowania i unikania obrażeń. Najgroźniejszy moment to faza, gdy boss rozrzuca po ziemi czerwone kwiaty – powoli wysysają one Twoje życie, a po około 10 sekundach następuje silna eksplozja. W tym czasie lecz się regularnie, aby uniknąć natychmiastowej śmierci od wybuchu.

Dodatkową pomocą może być Blessed Hand Mirror Omamori, który automatycznie przywraca zdrowie, wytrzymałość i poczytalność przy śmiertelnym ciosie – choć nie ma pewności, czy jego użycie nie liczy się jako „śmierć”. Dla bezpieczeństwa, jeśli jednak zginiesz, wyjdź do menu głównego i wybierz kontynuację, zamiast klikać „continue” na ekranie śmierci. Dzięki temu trofeum wciąż będzie możliwe do odblokowania.

Fox Tamer / Poskramiaczka lisów

To osiągnięcie odblokujesz podczas walki ze Shichibi w Dark Shrine, czyli w trakcie Endingu 3 (New Game+). Warunek jego zdobycia polega na pokonaniu wszystkich przyzwanych potworów, zanim zakończysz starcie z bossem.

W trakcie walki Shichibi trzykrotnie osłabnie i zacznie przywoływać fale przeciwników. To właśnie wtedy musisz zachować czujność – nie atakuj bossa, dopóki nie wyeliminujesz absolutnie każdego z pojawiających się wrogów. Dopiero po oczyszczeniu pola walki możesz przejść do zadawania obrażeń głównemu przeciwnikowi.

Najlepsza strategia to szybkie skupienie się na dodatkach – walka staje się chaotyczna, więc łatwo przegapić pojedynczego wroga, a to automatycznie uniemożliwi zdobycie trofeum. Warto korzystać z umiejętności obszarowych i ataków o szerokim zasięgu, aby szybciej poradzić sobie z grupami.

Jeśli przedwcześnie zakończysz pojedynek, puchar nie wpadnie, dlatego pilnuj każdej fazy przyzwania. Po pokonaniu wszystkich fal i samego Shichibi trofeum odblokuje się automatycznie.

Puppetmaster / Władczyni marionetek

To trofeum zdobędziesz podczas walki z Tsukumogami w Dark Shrine, czyli w trakcie Endingu 2 (New Game+). Aby je zdobyć, musisz ukończyć fazę z złotymi strzałami bez przyjęcia ani jednego trafienia.

Boss w tej sekwencji teleportuje się na odległość i zaczyna korzystać z trzech różnych ataków dystansowych:

  • Trzy strzały wystrzelone w powietrze, które spadają w Twoją stronę – unikaj każdej osobnym dodge’em.

  • Szybka salwa lecąca prosto w Ciebie – wymaga serii szybkich uników w odpowiednim rytmie.

  • Deszcz strzał z góry, który pokrywa całą arenę – najlepiej przetrwać, wykonując ciągłe uniki w różnych kierunkach.

Ważne jest, by cały czas biec w stronę bossa, bo tylko tak zakończysz tę fazę. Inne jego ataki (np. fale energii) nie mają znaczenia dla trofeum – możesz w nie oberwać i puchar nadal się odblokuje, jeśli nie trafi Cię żadna strzała.

Dla ułatwienia zaleca się użycie Suzuran Omamori (łatwiejsze Perfect Dodges i regeneracja staminy) oraz Boar Omamori (szybszy regen staminy). Alternatywnie Shrew Mole Omamori usuwa koszt dodge’ów kosztem zdrowia – ryzykowna, ale skuteczna opcja.

Jeśli grasz na Hardzie lub Lost in the Fog i masz problem z dojściem do tej fazy, możesz obniżyć poziom do Story po kilku porażkach – ale wtedy nie zdobędziesz trofeum za ukończenie gry na wyższym poziomie.

God Slayer / Pogromczyni bogów

To jedno z bardziej wymagających trofeów, które zdobędziesz podczas Endingu 4 (New Game+2) w Dark Shrine. Na końcu czeka Cię podwójna walka – z Kyubi i Tsukumogami. Każdy z bossów ma trzy fazy, a gra zmusza Cię do naprzemiennego starcia: jedna faza z Kyubi (z użyciem Fox Arm), następnie jedna faza z Tsukumogami (z regularnymi broniami, w tym Sacred Sword), i tak na zmianę.

Aby zdobyć trofeum, musisz pokonać obydwu bossów w mniej niż 10 minut od rozpoczęcia walki. Brzmi trudniej, niż jest w rzeczywistości – ponieważ po każdej parze faz gra daje checkpoint, a śmierci i kontynuacje nie doliczają się do czasu. Dzięki temu możesz ćwiczyć każdy segment osobno, a następnie przejść go szybko, aż łączny czas będzie odpowiedni.

Dobrze przygotuj się do tego starcia: zabierz dużo przedmiotów odnawiających Sanity (Ramune, Divine Water, Inari Sushi), by móc często korzystać z Bestial Form podczas faz Kyubi. Co do Omamori – najlepsze zestawienie to Rabbit, Boar, Serpent, Suzuran i Beetle. Ten komplet daje bonusy do kontr, Perfect Dodge’ów oraz zadawania dodatkowych obrażeń ogłuszonym wrogom, co znacząco skraca czas walki.

Nawet na Lost in the Fog jest to możliwe do zrobienia w limicie 10 minut, ale jeśli masz problemy, możesz celowo zginąć kilka razy i obniżyć poziom trudności do Story – wtedy starcie stanie się znacznie prostsze.

Winners Don’t Do Drugs / Zwycięzcy nie biorą narkotyków

To trofeum zdobywasz podczas czwartej wizyty w Ebisugaoka, w domu Shu. Warunek jest prosty: musisz dotrzeć do jego warsztatu bez użycia ani jednej czerwonej kapsułki.

Możesz je podnosić w trakcie gry, ale nigdy nie wolno ich spożyć. Aby uniknąć przypadkowego użycia, najlepiej od razu wejść do ekwipunku i wyrzucić kapsułki przyciskiem □. Dzięki temu znikną z torby i nie będą Cię kusiły. Gdy już dotrzesz do warsztatu Shu, zobaczysz na biurku list i kolejne kapsułki. Zignoruj je całkowicie – podnieś wyłącznie list. W trakcie następującej cutscenki odblokuje się osiągnięcie.

Ten krok ma szczególne znaczenie, bo brak użycia kapsułek jest też kluczowym wymogiem do odblokowania Endingów 2, 3 i 4. Oznacza to, że i tak będziesz musiał powtarzać tę czynność przy kilku podejściach. Najlepiej od samego początku każdego przejścia przyjąć zasadę „zero kapsułek”, by uniknąć pomyłek i nie utrudniać sobie drogi do platyny.

The Malevolent Blade Never Rusts / Ostrze zła nigdy nie rdzewieje

To trofeum związane jest z Sacred Sword, którego zdobycie jest wymagane dla Endingów 2, 3 i 4. Broń możesz otrzymać wyłącznie w New Game+, a aby ją odblokować, musisz poznać jej legendę poprzez rytuał ofiarowania przedmiotów pięciu posągom Jizo podczas kolejnych wizyt w Ebisugaoka.

Na każdej z pięciu wizyt znajdziesz kluczowy przedmiot oraz odpowiadający mu posąg Jizo, któremu musisz go ofiarować:

  • Pierwsza wizyta – skarb w domu otwartym tylko w NG+, a Jizo w ogrodzie domu na dole wzgórza.

  • Druga wizyta – przedmiot przy Sennensugi Shrine, a Jizo na południe od świątyni, za podwórzem.

  • Trzecia wizyta – kluczowy przedmiot koło wejścia do szkoły, Jizo na wzgórzu za ostatnim Hokora Shrine.

  • Czwarta wizyta – przedmiot obok warsztatu Shu, Jizo niedaleko ostatniego Hokora Shrine.

  • Piąta wizyta – przedmiot utkwił w drzewie przy schodach prowadzących do Inari-sama Shrine, a Jizo znajduje się kawałek dalej, za domem na schodkach.

Dopiero po złożeniu wszystkich pięciu ofiar posągom możesz udać się do Thousand Year Cedar, aby odebrać Sacred Sword. Puchar odblokuje się w momencie, gdy wejdziesz w interakcję z drzewem i zdobędziesz legendarną broń.

Treasured Belonging / Cenny dobytek

To trofeum zdobędziesz w Main Hall podczas New Game+, a jest ono wymagane do odblokowania Endingu 2. Twoim celem jest zdobycie małej fiolki zawierającej Agura no Hotei-sama.

Po dotarciu do Main Hall udaj się na górne piętro, w okolice drugiego miejsca rytuału. Znajdziesz tam drzwi Inari-sama, które są dostępne wyłącznie podczas New Game+. Za drzwiami prowadzi ścieżka na zewnątrz – wejdź po schodach do niewielkiej świątyni. Na ołtarzu leży Agura no Hotei-sama.

Wystarczy podnieść przedmiot, aby odblokować puchar. Osiągnięcie jest łatwe do przeoczenia, bo drzwi Inari-sama są zamknięte podczas pierwszego przejścia gry, więc gracze, którzy nie eksplorują dokładnie podczas New Game+, mogą je zignorować. Ponieważ fiolka jest kluczowa dla uzyskania Fox’s Wedding, warto zaplanować jej zdobycie od razu przy drugim przejściu.

Be Free of Your Hatred / Uwolnij się od nienawiści

To trofeum jest powiązane z oczyszczeniem Sacred Sword i można je zdobyć wyłącznie w New Game+, podczas przygotowań do Endingu 2 i Endingu 4. Proces odbywa się dwuetapowo – najpierw w Main Hall, a potem podczas piątej wizyty w Ebisugaoka.

W Main Hall udaj się na górę, w okolice drugiego miejsca rytuału. Tam znajdziesz drzwi Inari-sama prowadzące na zewnątrz. Zejdź w dół do wody i odczytaj kamień z zagadką Crimson Water. Aby ją rozwiązać, musisz zadzwonić trzema z pięciu dzwonów w odpowiedniej kolejności, zsynchronizowanych z momentem, gdy fontanna wody w centrum przechyla się z charakterystycznym stukiem:

  1. Wulkan – dzwon przy wejściu do świątyni.

  2. Woda – dzwon na małej wyspie obok kamienia z zagadką.

  3. Drzewo – dzwon na kamiennym moście po prawej stronie.

Po poprawnym wykonaniu sekwencji woda zabarwi się na czerwono. Następny krok wykonasz dopiero przy piątej wizycie w Ebisugaoka. Udaj się do Inari-sama Shrine, gdzie znajdziesz basen wypełniony karmazynową wodą. Włóż do niego Sacred Sword, a broń zostanie oczyszczona, co automatycznie odblokuje trofeum.

A Gift I Cannot Accept / Prezent, którego nie mogę przyjąć

To trofeum zdobędziesz podczas piątej wizyty w Ebisugaoka w New Game+2, a jest ono częścią wymagań do odblokowania Endingu 4.

Po przejściu przez park i obowiązkowej walce skieruj się schodami w górę. Po prawej stronie znajdziesz nową ścieżkę prowadzącą do Ancient Jizo Statue. Aby zdobyć puchar, podejdź do posągu i przytrzymaj X, by złożyć Brooch w ofierze.

Jest to bardzo łatwe do przeoczenia osiągnięcie, ponieważ ścieżka do posągu nie jest oczywista, a gra nie kieruje Cię tam fabularnie. Ponieważ jednak ofiarowanie broszki jest niezbędne do uzyskania właściwego zakończenia, najlepiej zaplanować tę czynność z wyprzedzeniem. Trofeum wpadnie natychmiast po dokonaniu ofiary.

Close to the Sun / Blisko słońca

To trofeum wymaga maksymalnego ulepszenia trzech atrybutów postaci – Health, Sanity i Stamina. System rozwoju opiera się na dwóch walutach: Faith oraz Ema. Faith zdobywasz poprzez ofiarowanie przedmiotów w Hokora Shrines, natomiast Ema to specjalne tabliczki znajdowane w różnych miejscach gry.

Łącznie w trakcie przejść (New Game, New Game+ i New Game+2) możesz znaleźć 22 Ema, a do pełnego rozwoju potrzebujesz 18. Oprócz tego musisz uzbierać 22 500 Faith, aby opłacić wszystkie ulepszenia. Oznacza to, że kluczowe jest regularne odwiedzanie Hokora i dokładne przeszukiwanie lokacji, bo Ema są jednym z najważniejszych elementów dla platynowców.

Najlepiej zaplanować rozwój równomiernie – wczesne inwestowanie w Staminę i Health ułatwi Ci przetrwanie trudniejszych sekwencji, podczas gdy Sanity będzie szczególnie przydatne w starciach z bossami. Gdy w końcu odblokujesz wszystkie ulepszenia, puchar wpadnie automatycznie.

To jedno z tych osiągnięć, które „same się robią” przy dokładnym stylu gry, ale wymaga cierpliwości i systematycznego zbierania zasobów przez wszystkie przejścia.

Fervent Collector / Żarliwa zbieraczka

To trofeum zdobędziesz po odnalezieniu wszystkich sześciu przedmiotów powiększających ekwipunek. Każdy z nich zwiększa maksymalną pojemność torby o 1, co nie tylko przybliża Cię do platyny, ale też znacząco ułatwia rozgrywkę – zwłaszcza na wyższych poziomach trudności, gdzie zarządzanie zasobami ma kluczowe znaczenie.

Przedmioty te są rozrzucone pomiędzy New Game i New Game+, więc nie da się zdobyć ich wszystkich przy pierwszym przejściu. Warto więc od początku zwracać uwagę na wszystkie możliwe ścieżki poboczne i eksplorować dokładnie lokacje, bo skrzynki z ulepszeniami ekwipunku łatwo przeoczyć.

Najlepszą taktyką jest robienie manualnych zapisów w nowych obszarach i sprawdzanie każdego zakamarka, zanim ruszysz fabularnie dalej. Po zebraniu wszystkich sześciu ulepszeń puchar odblokuje się automatycznie.

Choć osiągnięcie jest missable, większość graczy celujących w platynę i tak naturalnie je zdobędzie dzięki dokładnej eksploracji.

Omamori Collector / Zbieraczka omamori

To trofeum wymaga zdobycia wszystkich 23 Omamori, które można losować w Hokora Shrines. Proces polega na składaniu ofiar, aby uzyskać Faith, a następnie losowaniu talizmanów. Choć system opisany jest jako losowy, w praktyce działa przewidywalnie – jeśli zapiszesz grę przed losowaniem, zawsze otrzymasz ten sam Omamori po wczytaniu. Dopiero po upływie czasu w grze pula się „odświeża”.

Koszt losowania zaczyna się od 300 Faith i rośnie o 100 przy każdym kolejnym, aż do 1 000. Aby zdobyć wszystkie Omamori, będziesz musiał zainwestować łącznie 20 200 Faith. To spora suma, dlatego kluczowe jest regularne ofiarowywanie przedmiotów w Hokora. Faith możesz zdobywać zarówno z konsumabli (np. Ramune, Yokan, Inari Sushi), jak i z rzadszych przedmiotów (Dried Carcass, Antique Comb, Shriveled Abura-age).

Najlepszą strategią jest zachowywanie cenniejszych ofiar na późniejsze etapy, gdy potrzebujesz większych ilości Faith. Ponieważ talizmany są unikalne, nie musisz się martwić o duplikaty – w końcu uzbierasz komplet.

Po zdobyciu wszystkich 23 Omamori puchar odblokuje się automatycznie. To czasochłonne, ale satysfakcjonujące osiągnięcie, które dodatkowo ułatwi Ci grę dzięki potężnym efektom talizmanów.

Omamori Sage / Mędrczyni Omamori

To osiągnięcie wymaga zdobycia wszystkich 17 ukrytych Omamori, które można znaleźć podczas New Game i New Game+. W odróżnieniu od talizmanów losowanych w Hokora, te są rozmieszczone w konkretnych lokacjach i trzeba je samodzielnie odszukać. Każdy Omamori zapewnia unikalny bonus – od poprawy wytrzymałości na obrażenia, przez szybszą regenerację staminy, aż po ułatwienie Perfect Dodge’ów.

Ponieważ Omamori są porozrzucane po różnych etapach gry i często ukryte w mało oczywistych miejscach, bardzo łatwo je przeoczyć. Część z nich dostępna jest dopiero w New Game+, dlatego nie da się zdobyć wszystkich w jednym przejściu.

Najlepiej grać w stylu dokładnej eksploracji: sprawdzać boczne ścieżki, zaglądać za budynki, do wnęk i na poboczne alejki. Warto też robić manualne zapisy w nowych obszarach, żeby w razie pominięcia szybko wrócić i sprawdzić teren.

Po odnalezieniu wszystkich 17 ukrytych Omamori puchar odblokuje się automatycznie. To trofeum jest łatwe do przeoczenia, ale jednocześnie bardzo przydatne, bo posiadanie pełnej kolekcji talizmanów znacząco wzmacnia postać i ułatwia drogę do platyny.

Inari-sama’s Secrets / Tajemice inari-samy

To trofeum odblokujesz dopiero w New Game+, gdy otrzymasz możliwość korzystania z Brooch, aby otwierać drzwi i skrzynie oznaczone pieczęcią Inari-sama. Łącznie do znalezienia i otwarcia są 4 drzwi oraz 7 skrzyń.

Drzwi prowadzą zazwyczaj do nowych lokacji, w których kryją się przedmioty kluczowe dla alternatywnych zakończeń lub dodatkowe znajdźki. Skrzynie natomiast zawierają różne nagrody – od materiałów fabularnych po rzadkie przedmioty wspierające rozwój postaci. Ponieważ żadna z nich nie jest otwierana automatycznie w ramach głównej fabuły, bardzo łatwo je przeoczyć.

Najlepszym sposobem na zdobycie tego pucharu jest skrupulatna eksploracja i zapamiętywanie miejsc, w których natrafiłeś na zamknięte pieczęcie podczas pierwszego przejścia. Dzięki temu w New Game+ możesz systematycznie odwiedzać te lokacje i otwierać kolejne sekrety.

Po odblokowaniu wszystkich czterech drzwi i siedmiu skrzyń trofeum pojawi się automatycznie. To osiągnięcie jest nie tylko wymagane do platyny, ale też pozwala odkryć dodatkowe fragmenty historii i unikalne przedmioty w Silent Hill F.

The Truth about the Tsuneki Family / Prawda o rodzinie Tsuneki

To trofeum wymaga zebrania wszystkich dokumentów związanych z rodziną Tsuneki: 4 Housemaid’s Notes, 5 Family Physician’s Logs oraz 5 Strict Mother’s Letters – łącznie 14 znajdziek dostępnych podczas pierwszego przejścia gry (New Game).

Dokumenty te są porozrzucane w różnych lokacjach i nie są wymagane fabularnie, więc bardzo łatwo je przeoczyć. Każdy z trzech typów odsłania inny fragment historii rodziny Tsuneki – od perspektywy służącej, przez zapisy lekarza, po listy wymagającej matki. Zbierając je wszystkie, poznasz pełen obraz tej dramatycznej opowieści.

Aby nie stracić czasu na dodatkowe przejście, najlepiej eksplorować każdy obszar bardzo dokładnie i robić manualne zapisy, zanim przejdziesz do kolejnych etapów. Jeśli przegapisz choć jeden dokument, trofeum nie odblokuje się.

Po zebraniu kompletu 14 notatek puchar pojawi się automatycznie. To jedno z bardziej „kolekcjonerskich” osiągnięć, które nagradza graczy za skrupulatność i uwagę do detali.

Fate of the Apostate / Los odszczepieńca

To osiągnięcie wymaga zebrania wszystkich sześciu egzemplarzy “Diary of Revenge”, które są dostępne wyłącznie podczas New Game+. Każdy z nich ukryty jest w skrzynkach oznaczonych pieczęcią Inari-sama, dlatego do ich otwarcia niezbędny będzie Brooch.

Dzienniki te rozszerzają historię poboczną, pokazując dramatyczne losy apostaty, i są całkowicie opcjonalne z punktu widzenia głównej fabuły. Łatwo je przeoczyć, bo skrzynki Inari-sama nie są obowiązkowe do ukończenia gry, a część z nich znajduje się w miejscach bocznych, które wielu graczy pomija.

Najlepiej przyjąć strategię systematycznego otwierania każdej skrzyni Inari-sama, jaką napotkasz w New Game+. W ten sposób nie tylko zdobędziesz wymagane dokumenty, ale też przybliżysz się do trofeum Inari-sama’s Secrets, które wymaga otwarcia wszystkich drzwi i skrzyń z tą pieczęcią.

Po zebraniu wszystkich sześciu Diary of Revenge trofeum odblokuje się automatycznie.

A Miko Possessed / Opętana miko

To trofeum wymaga zebrania wszystkich ośmiu stron “Sakuko’s Diary”, które są rozmieszczone w Worship Hall. Strony są rozłożone na trzy przejścia gry: 3 podczas New Game, 3 w New Game+ i ostatnie 2 w New Game+2.

Każdy fragment pamiętnika odsłania kolejne szczegóły historii Sakuko, więc ich komplet daje pełny obraz jej losów i powiązań z wydarzeniami w grze. Ze względu na to, że dokumenty podzielone są między trzy różne przejścia, trofeum jest łatwe do przeoczenia, jeśli nie eksplorujesz lokacji bardzo dokładnie.

Najlepszą metodą jest dokładne sprawdzanie wszystkich pomieszczeń w Worship Hall przy każdej wizycie – strony zawsze pojawiają się w stałych miejscach, ale dostępność zmienia się w zależności od przejścia. Warto też robić manualne zapisy, by nie przegapić żadnej kartki przed pójściem dalej fabularnie.

Po odnalezieniu wszystkich ośmiu stron pamiętnika trofeum zostanie odblokowane.

Fires of Jealousy / Płomienie zazdrości

To osiągnięcie polega na zebraniu wszystkich pięciu stron “Rinko’s Diary”, dostępnych wyłącznie podczas New Game+2 w lokacji Worship Hall.

Strony te odsłaniają dodatkowe szczegóły związane z postacią Rinko i jej motywacjami. Pojawiają się tylko w trzecim przejściu gry, dlatego bardzo łatwo je przeoczyć, jeśli nie eksplorujesz Worship Hall dokładnie lub skupiasz się wyłącznie na celach fabularnych.

Najlepiej traktować ten fragment jako obowiązkową część eksploracji podczas NG+2 – sprawdzaj wszystkie pomieszczenia i korytarze, ponieważ kartki są rozmieszczone w stałych miejscach i nie zmieniają się między podejściami. Dobrą praktyką jest robienie manualnych zapisów w tej lokacji, aby mieć możliwość cofnięcia się, jeśli coś pominiesz.

Po zebraniu wszystkich pięciu stron pamiętnika Rinko, trofeum odblokuje się automatycznie.

Good Intentions… / Dobre intencje …

To trofeum wymaga zebrania wszystkich trzech stron dokumentu “Clinical Trial”, które znajdują się podczas piątej wizyty w Ebisugaoka. Każda z trzech stron przypisana jest do innego przejścia gry – jedna w New Game, jedna w New Game+ i jedna w New Game+2.

Dokumenty te odsłaniają szczegóły eksperymentów medycznych i ich wpływu na wydarzenia w grze, stanowiąc jedną z bardziej niepokojących pobocznych historii. Ponieważ pojawiają się tylko raz na każde przejście, łatwo je przegapić, jeśli nie eksplorujesz dokładnie tego obszaru w każdej wersji gry.

Najlepszą metodą jest traktowanie piątej wizyty w Ebisugaoka jako obowiązkowego punktu eksploracyjnego przy każdym przejściu – dokładnie sprawdzaj wszystkie domy, boczne ścieżki i miejsca związane z fabułą. Dzięki temu nie pominiesz żadnej z trzech stron.

Po zebraniu całego kompletu trofeum odblokuje się automatycznie.

Platyna w Silent Hill F

Trofea: 57/57

I Still Have Wings / Wciąż mam skrzydła

Gratulacje za zdobycie platyny w Silent Hill F. To duże osiągnięcie, wymagające kilku przejść gry, opanowania trudnych walk, zebrania wszystkich dokumentów i odkrycia ukrytych sekretów. Dzięki temu poznałeś Silent Hill F w pełni i zobaczyłeś wszystko, co gra ma do zaoferowania.

To była długa i wymagająca droga, ale satysfakcja z ukończenia gry w 100% z pewnością wynagradza włożony wysiłek. Platynowe trofeum należy teraz do Ciebie.

Zobacz też:

Poradnik Osiągnięć do Metal Eden

Poradnik Osiągnięć do Borderlands 4

Kupuj na naszym Sklepie z Grami

Poprzednio Nowy rozdział Palworld – Palfarm zapowiedziane
To jest najnowszy artykuł.