Marzy ci się łatwa i przyjemna platyna w klimatycznej przygodówce point & click? „Simon The Sorcerer Origins – Poradnik Osiągnięć – Jak zdobyć platynę?” to kompletny przewodnik, który przeprowadzi cię przez wszystkie trofea i osiągnięcia w prequelu kultowej serii z lat 90. Wcielisz się ponownie w Simona – dalekiego od klasycznego bohatera, za to po uszy wplątanego w świat magii, wiedźm, dziwacznych stworów i zagadek o pokręconej logice. W tym artykule pokażemy ci, jak bezboleśnie przejść grę na 100% i odblokować wszystkie 33 trofea/osiągnięcia na PlayStation, Xboxie, Nintendo Switch oraz PC (Steam).
Simon The Sorcerer Origins – co to za gra?
Simon The Sorcerer Origins to nowa gra przygodowa typu graphic adventure / point & click, która pełni rolę prequela całej serii. Podczas rozgrywki eksplorujesz zróżnicowane, interaktywne lokacje, zbierasz kluczowe przedmioty, rozwiązujesz zagadki i rozmawiasz z kreskówkowymi postaciami, które nieustannie rzucają żartami i absurdalnymi kwestami. Mechanicznie gra jest prosta, ale – jak na dobrą przygodówkę przystało – wymaga dużej uwagi: każde kliknięcie, każdy dialog i każda kombinacja przedmiotów może okazać się ważna.
Gra dostępna jest na Nintendo Switch, PlayStation 4 i 5, Xbox Series oraz Steam, a jej bazowa cena to ok. 30 euro. Simon The Sorcerer Origins oferuje kilka wersji językowych: hiszpańską, angielską, francuską, włoską i niemiecką, dzięki czemu bez problemu możesz dobrać interfejs i napisy pod siebie.
Platyna w Simon The Sorcerer Origins – trudność, czas i liczba przejść
Jeśli interesuje cię przede wszystkim platyna i 100% osiągnięć, mamy dobrą wiadomość:
Szacowany czas na 100%: ok. 50 godzin
Poziom trudności platyny: około 2/10
Liczba trofeów/osiągnięć: 33
Wymagana liczba przejść: 1 pełne przejście (ale koniecznie z zapisami przed końcem rozdziału 11)
Poziom trudności nie ma wpływu na trofea/osiągnięcia, więc możesz spokojnie grać na takim, który będzie dla ciebie komfortowy. Nie ma też żadnych trofeów online, więc wszystko zrobisz w trybie dla jednego gracza. Na PlayStation brak autopopu, więc każde trofeum trzeba odblokować normalnie, grając.
Warto jednak pamiętać, że w grze występują trofea/osiągnięcia do przeoczenia, dlatego w naszym poradniku podpowiemy, kiedy zapisywać grę i na co zwrócić szczególną uwagę, by nie musieć rozpoczynać wszystkiego od zera.
Ważne wskazówki przed startem – jak nie zablokować sobie platyny?
Zanim zaczniesz walczyć o platynę w Simon The Sorcerer Origins, zwróć uwagę na kilka kluczowych kwestii:
Unikaj teleportacji i mapy – dla jednego z trofeów/osiągnięć nie powinieneś korzystać z teleportacji, najlepiej nawet nie otwierać mapy ani nie klikać na piny. Dodatkowo nie pomijaj dialogów. Część graczy meldowała problemy z tym pucharkiem i sugeruje też nieskorzystanie z przycisku biegu. Twórcy są świadomi problemu i pracują nad poprawkami.
Zbieraj wszystkie przedmioty w jednym przejściu – eksploruj dokładnie każdą lokację i podnoś wszystko, co się da, w tym mniej oczywiste rzeczy (jak np. broda, mikstura, która spada na ziemię w sklepie, gra wideo czy przedmioty w piwnicy w rozdziale 10).
Zapisuj grę co 3 rozdziały w osobnych slotach – to prosta i skuteczna metoda, by zabezpieczyć się przed ewentualnymi pomyłkami i trofeami do przeoczenia, a także ułatwić sobie powrót do kluczowych momentów fabuły (szczególnie przed końcem rozdziału 11).
W dalszej części poradnika znajdziesz szczegółową analizę trofeów oraz krok po kroku opisane działania, które pozwolą ci zdobyć platynę w Simon The Sorcerer Origins w jednym przejściu – bez zbędnej frustracji i błądzenia po zaczarowanym świecie Simona.
Spis Treści
Osiągnięcia związane z kampanią fabularną w Simon The Sorcerer Origins
Trofea: 21/33
Ponad 21 osiągnięć związanych jest z kampanią fabularną i są niepomijalne. Wrzuciłem tutaj osiągnięcia nie tylko związane z fabułą, ale też z przedmiotami, które zdobywamy w trakcie gry w ramach kampanii. Chodzi tutaj o osiągnięcia związane z magicznymi kapeluszami oraz zaklęciami. Większość pozostałych zdobędziesz pod koniec każdego rozdziału.

New home, old adventures / Nowy dom, stare przygody

The Prophecy / Przepowiednia

Model Student / Wzorowy Student

Amateur arsonist / Podpalacz Amator

Magic, talking pictures and other clichés / Magia, gadające obrazy i inne nudziarstwa

Icicle / Sopel

Lord of the winds / Władca Wiatrów

White magic / Biała Magia

Dark ritual / Mroczny Rytuał

Dungeon break / Ucieczka z Lochu

Natural 20! / Naturalna dwudziestka!

Grand Theft Boat / Młódź kradnie łódź

Menace to society / Zagrożenie dla społeczeństwa

Lateral thinking / Niekonwencjonalne myślenie

A delicate aftertaste of mud / Subtelny posmak błocka

A Better Wetter Wizard / Zalany Czarodziej

Stealing the glory / Kto zgarnie chwałę?

Friendship Stew / Gulasz przyjaźni

The impudent child from another world / Bezczelny chłopiec z innego świata

He’ll be back / On Powróci
Tutaj jedyny komentarz do osiągnięć fabularny – musisz obejrzeć napisy końcowe, by otrzymać to jedno osiągnięcie.

The Beginning / Początek
Osiągnięcia o których musisz pamiętać przez całą grę
Trofea: 23/33
Poniższe osiągnięcia związane są z szybką podróżą oraz zbieraniem przedmiotów w grze. W pierwszym osiągnięciu nie możesz użyć szybkiej podróży ani razu (nie jest to zbyt męczące, bo gra jest dosyć mocno skondensowana), a w drugim musisz odnaleźć wszystkie przedmioty główne i poboczne w grze.

Grabber / Zbieracz

Marathon runner / Maratończyk
Nie możesz używać szybkiej podróży w grze.

Slackers / Leń
Po tym jak zdobędziesz poprzednie osiągnięcie na koniec gry, wczytaj wcześniejszy zapis i użyj szybkiej podróży kilkanaście razy by zdobyć to osiągnięcie.
Pozostałe osiągnięcia podzielone na rozdziały
Trofea: 32/33
Pozostałe osiągnięcia zdobywasz w określonym rozdziale gry. Poniżej tłumaczymy dokładnie gdzie, jak i kiedy.

Just five minutes / Wystarczy Pięć Minut
Rozdział 01 -„Wystarczy Pięć Minut” to jedno z tych osiągnięć, które bardzo łatwo przegapić, jeśli nie wiesz, w którym momencie je wykonać. Trofeum odblokujesz na samym początku rozdziału, więc tuż po jego rozpoczęciu skieruj Simona do kuchni. Twoim zadaniem jest wielokrotne otwieranie i zamykanie lodówki, aż w końcu ulegnie awarii. Zanim jednak zaczniesz spamować drzwiami, koniecznie zabierz magnes, który znajduje się na lodówce – przyda się później w fabule oraz innych zagadkach.
Po zabraniu magnesu rozpocznij właściwy proces. W pewnym momencie pojawi się kwestia dialogowa wypowiadana przez matkę Simona – to znak, że jesteś na dobrej drodze. Kontynuuj nieustanne otwieranie i zamykanie lodówki, aż gra zarejestruje odpowiednią liczbę interakcji. Może to chwilę potrwać, dlatego uzbrój się w cierpliwość i wykonuj czynność konsekwentnie. Gdy drzwi ostatecznie „padną”, trofeum automatycznie się odblokuje.
Pamiętaj, że jeśli opuścisz kuchnię lub pójdziesz dalej z fabułą bez wykonania tej sekwencji, osiągnięcie przepadnie i konieczne będzie wczytanie wcześniejszego zapisu.

Magical accident / Magiczny wypadek
Rozdział 03 – „Magiczny Wypadek” to jedno z prostszych i bardziej humorystycznych osiągnięć w Simon The Sorcerer Origins, które możesz zdobyć niemal od razu po zdobyciu i naprawieniu różdżki. Gdy już zdobędziesz różdżkę oraz skleisz ją klejem, otwórz ekwipunek i przyjrzyj się jej dokładnie – jest w pełni gotowa do użycia. Teraz wystarczy wykonać jeden nietypowy krok: zamiast kierować zaklęcie na przedmiot lub postać fabularną, użyj naprawionej różdżki bezpośrednio na Simonie.
Po wybraniu tej akcji zobaczysz krótki, zabawny efekt nieudanego zaklęcia – charakterystyczny dla absurdalnego humoru serii. To właśnie ta błędna próba czarowania jest kluczem do odblokowania trofeum/osiągnięcia.
Nie jest to osiągnięcie do przeoczenia, ale wielu graczy łatwo je omija, bo zwykle używa różdżki zgodnie z jej przeznaczeniem. Dlatego pamiętaj: jeśli chcesz zdobyć „Magiczny Wypadek”, po prostu spróbuj użyć magii na samym Simonie, a trofeum odblokuje się natychmiast.

Read the instructions / Czytaj Instrukcje
Rozdział 03 – „Czytaj Instrukcje” to lekkie, ale bardzo łatwe do pominięcia osiągnięcie, które możesz zdobyć podczas spotkania z trollem pilnującym mostu. Aby je odblokować, musisz mieć już przepustkę do akademii oraz różdżkę, bo dopiero wtedy troll poinformuje cię, że musisz udowodnić swoje czarodziejskie kompetencje. W tym momencie zamiast próbować klasycznej magii, wyciągnij z ekwipunku pióro i użyj go na trollu.
Simon za każdym razem skomentuje, że efekt jest mało imponujący, co stanowi część humorystycznej gry z konwencją czarów. Twoim zadaniem jest powtarzać tę czynność wielokrotnie, aż gra uzna, że Simon naprawdę przesadził z próbami udowodnienia swojej „mocy”. Po wystarczającej liczbie interakcji trofeum/osiągnięcie wyskoczy automatycznie.
To jedno z tych odznaczeń, które powstaje z prostego, powtarzanego żartu, więc jeśli chcesz je zdobyć, po prostu uparcie machaj piórem przed trollem, a sukces przyjdzie sam.

Temporal paradox / Paradox czasu
Rozdział 05 – „Paradox Czasu” to kolejne zabawne osiągnięcie, które zdobędziesz bardzo wcześnie podczas wizyty u dyrektora akademii. Po pierwszej rozmowie z dyrektorem rozejrzyj się po jego biurze. Po lewej stronie, na podłodze, zauważysz skrzynkę. Zbadaj ją dwukrotnie, a Simon odkryje w środku przedmiot przypominający grę wideo. Gdy go podniesiesz, dyrektor gwałtownie zareaguje – podskoczy ze zdziwienia, co jest humorystycznym efektem ubocznym ingerowania w czasoprzestrzeń.
Właśnie w tym momencie trofeum/osiągnięcie zostanie odblokowane. Nie da się go raczej przegapić, o ile pamiętasz, by dokładnie zbadać otoczenie dyrektora tuż po pierwszym dialogu.

Nosy / Ciekawski
Rozdział 06 – Musisz wejść w interakcję z pewną liczbą pobocznych przedmiotów. U mnie wpadło to osiągnięcie w szóstym rozdziale. Po prostu wchodź w interakcję ze wszystkim i do końca gry zdobędziesz to osiągnięcie.

Improvised cosplay / Improwizowany cosplay
Rozdział 08 – „Improwizowany cosplay” to bardzo szybkie i intuicyjne osiągnięcie, które zdobędziesz podczas wizyty w pokoju Sordido. Po wejściu do pomieszczenia zwróć uwagę na regał z książkami – tuż za nimi ukryty jest przedmiot, który Simon może podnieść. Podejdź, sięgnij po ukryty obiekt, a po chwili zobaczysz, jak Sordido podskakuje z zaskoczenia lub dezaprobaty.
Ta reakcja NPC jest kluczowym mechanizmem, który odblokowuje osiągnięcie. Choć trofeum wydaje się błahe, łatwo je ominąć, jeśli przejdziesz przez pokój zbyt szybko lub nie sprawdzisz obszaru za książkami. Dlatego podczas wizyty w pokoju Sordido dokładnie przeszukuj otoczenie i podnieś każdy dostępny przedmiot, a „Improwizowany cosplay” wpadnie bez najmniejszego wysiłku.

Wanderer / Wędrowiec
Rozdział 11 – „Wędrowiec” to osiągnięcie, które w większości przypadków odblokuje się praktycznie samo, pod warunkiem że zwiedzasz świat gry w naturalnym tempie. Trofeum wpada podczas przejścia w stronę finałowego starcia z Sordido, gdy Simon odwiedzi wszystkie główne lokacje dostępne w grze. W takim momencie przeciwnik „wskoczy” na ekran z typową dla siebie energią – to sygnał, że właśnie zdobyłeś osiągnięcie.
Jedynym miejscem, które łatwo przeoczyć, jest skrót przez bagno. To właśnie ten obszar najczęściej powoduje, że gracz nie odblokowuje trofeum automatycznie. Dlatego upewnij się, że otwierasz przejście w bagnach, nawet jeśli nie wydaje ci się ono niezbędne fabularnie. Po odwiedzeniu wszystkich lokacji i wyruszeniu w stronę walki z Sordido osiągnięcie zaliczy się automatycznie.

GAME OVER / KONIEC GRY
Rozdział 12 – Podczas ostatniego starcia musisz przegrać. Po prostu nic nie rób podczas starcia z bossem i po paru trafieniach to osiągnięcie wpadnie.
Platyna w Simon The Sorcerer Origins
Trofea: 33/33

Heir of the First Wizard / Następca Pierwszego Czarodzieja
Jeśli dotarłeś do końca tego poradnika, możesz już świętować – zdobycie platyny lub pełnego zestawu osiągnięć w Simon The Sorcerer Origins masz praktycznie w kieszeni. Ta pełna humoru i nostalgii przygodówka potrafi zaskoczyć nietypową logiką, ale dzięki dokładnym wskazówkom, opisom pucharków i poradom krok po kroku uniknąłeś wszystkich pułapek, trofeów do przeoczenia i momentów, które mogłyby zatrzymać twoje postępy.
Przejście gry na 100% wymagało dokładnej eksploracji, cierpliwości oraz uważnego śledzenia dialogów – a ty zrobiłeś to wszystko, udowadniając, że żadne zaklęcie, łamigłówka ani magiczna prowizorka nie są ci straszne. Teraz możesz z dumą spojrzeć na swoją listę trofeów i cieszyć się satysfakcją z perfekcyjnie ukończonej przygody Simona.
Dziękujemy, że skorzystałeś z tego poradnika. Oby każda kolejna platyna była równie przyjemna, a przygody – równie absurdalne i pełne czaru! Powodzenia w kolejnych wyprawach po trofea!
Zobacz też:



