Zaczynasz zabawę z Alan Wake 2 i nie wiesz do końca lub nie pamiętasz o co chodzi w pierwszej części? Przygotowaliśmy specjalnie dla Ciebie streszczenie historii podstawki i dzięki temu bez problemu wsiąkniesz w historię drugiej części!
Po 13 długich latach oczekiwania fani wreszcie otrzymują kontynuację przebojowej psychologicznej gry akcji z 2010 roku, Alan Wake, i wielu z nas już rozpoczęło zabawę z tym tytułem. Choć seria Max Payne sprawiła, że deweloper został zauważony i zdobył swoich stałych fanów, Alan Wake był jednak nadal jednym z najbardziej wpływowych i rozpoznawalnych tytułów Remedy Entertainment i choć pierwsza gra z pewnością ma swoje wady, łatwo zrozumieć, dlaczego stała się takim kultowym hitem w ciągu ostatniej dekady. Jeśli wierzyć w szum i zamieszanie, jakie zrobiła dwójka przed premierą, Alan Wake 2 zapewni przerażające wrażenia, które są jeszcze bardziej przekonujące niż jego poprzednik.
Akcja Alan Wake 2 rozgrywa się 13 lat po wydarzeniach z pierwszej gry i skupia się na dwóch głównych bohaterach, z których jednym jest sam tytułowy pisarz powieści kryminalnych, a drugim agentka FBI o nazwisku Saga Anderson, która próbuje odkryć tajemnicę jego zaginięcia oraz swojego kolegi z FBI (którego także poznaliśmy w pierwszej części). Podczas gdy Remedy jasno dało do zrozumienia, że nowicjusze będą mogli cieszyć się Alan Wake 2 bez konieczności grania w pierwszą grę, zawsze warto odświeżyć sobie fabułę przed rzuceniem się w wir kontynuacji, zwłaszcza gdy jest to seria tak psychodeliczna jak Alan Wake.
Po uruchomieniu pierwszej odsłony gry Alan Wake, tytułowy bohater krótko opowiada graczom o wydarzeniach z ostatnich kilku lat swojego życia. Alan, niegdyś cieszący się wielkim uznaniem autor powieści kryminalnych, cierpi na trwającą dwa lata blokadę pisarską i niemoc twórczą. W celu jej przełamania Alan i jego żona Alice postanawiają wybrać się na krótki urlop do górskiego miasteczka Bright Falls. W drodze do Bright Falls Alan ma okropny koszmar, w którym ścigają go cienie, a tajemnicza postać uczy go, jak używać światła do ich pokonania. Po przybyciu do Bright Falls, Alan udaje się do pobliskiej restauracji, aby odebrać klucze do pensjonatu, w którym zamierzają się zatrzymać. Zamiast właściciela Carla Stucky’ego, Alan spotyka tajemniczą starą kobietę, ubraną na czarno i noszącą welon. Kobieta twierdzi, że jest tam w zastępstwie Carla i wręcza mu klucze do kabiny. Gdy Alan i Alice odjeżdżają, Carl wybiega z restauracji krzycząc, że zapomnieli kluczy. Kiedy para dociera do pensjonatu na środku jeziora Cauldron Lake, Alice mówi Alanowi, że tak naprawdę przywiozła go tutaj, aby spotkał się z uznanym psychologiem, dr Emilem Hartmanem, który specjalizuje się w pomaganiu artystom i pisarzom. Alan, czując się zdradzony, wybiega z domku, ale szybko wraca, gdy słyszy krzyk Alice. Następnie widzi, jak Alice zostaje wciągnięta do jeziora przez dziwny cień i skacze za nią.
Zobacz nasz poradnik osiągnięć do Alan Wake 2!
Jakiś nieznany czas później, Alan budzi się na siedzeniu swojego samochodu, prawdopodobnie po wypadku w środku lasu. Nie mając pojęcia, jak się tam znalazł, Alan przedziera się przez las i zostaje wielokrotnie zaatakowany przez tajemnicze cienie, które bardziej rani zwykła latarka, niż broń palna. Alan wkrótce znajduje stronę rękopisu zatytułowanego „Departure”, co było nazwą książki, którą właśnie zaczął pisać, ale teraz wydaje się, że została ukończona za niego i opisuje wydarzenia, które obecnie mu się przytrafiają. Alan w końcu odnajduje miejscową szeryf, Sarah Breaker, i po błaganiu o pomoc, szeryf pokazuje Alanowi, że na jeziorze Cauldron nie ma żadnego pensjonatu. Po nocy spędzonej w areszcie Alan otrzymuje telefon od nieznanej osoby, która twierdzi, że jest porywaczem Alice i żąda pozostałych stron rękopisu Departure. Agent Alana, Barry Wheeler, towarzyszy mu w poszukiwaniu zaginionych stron, a dwójka ta natyka się na agenta FBI Roberta Nightingale’a, który będzie także ważną osobą w drugiej części. Podczas gdy Barry odwraca uwagę agenta, Alan spotyka się z porywaczem, ale po dotarciu na miejsce Alan zastaje porywacza torturowanego przez starą kobietę ubraną na czarno. Porywacz przyznaje się wtedy Alanowi, że nigdy nie miał Alice, a obaj zostają wciągnięci do jeziora Cauldron przez tornado z cieni.
Co kryje się w Cauldron Lake zapytacie? Nie dowiecie się i tym razem ponieważ Alan budzi się w szpitalu psychiatrycznym dr Hartmana, który próbuje przekonać go, że po prostu przechodzi załamanie psychiczne po zaginięciu żony. Szpital zostaje wkrótce zaatakowany i zniszczony przez ciemność, a Alan ledwo ucieka z pomocą Barry’ego. Po szybkim śledztwie w mieście Alan i Barry dowiadują się, że w jeziorze Cauldron żyje Ciemna Obecność (Dark Presence), która już wcześniej próbowała wydostać się z jeziora, wykorzystując poetę o nazwisku Thomas Zane, próbując nakłonić go do napisania drogi wyjścia z więzienia i przyjmując formę zmarłej żony Barbary Jagger, aby nim manipulować. Swoją drogą, byłby to fantastyczny temat na prequel.
Zobacz także nasz poradnik dla początkujących do Alan Wake 2!
Gdy Alan i Barry piją razem, ciesząc się z ostatnich chwil przed spotkaniem z Dark Presence, Alan w końcu przypomina sobie, że napisał „Departure” w tygodniu, w którym stracił przytomność po skoku do jeziora i zdaje sobie sprawę, że Ciemna Obecność próbuje wykorzystać jego pisma, aby uciec z jeziora, tak jak próbowała zrobić z Thomasem Zane w latach 70-tych. Alan i Barry zostają odnalezieni i aresztowani przez agenta FBI Nightingale’a, choć zostaje on zaatakowany przez cienie, a po zobaczeniu dowodów na istnienie Ciemnej Obecności, szeryf Breaker zabiera ich do kobiety o imieniu Cynthia Weaver, która znała Zane’a. Weaver zabiera Alana Wake’a do miejsca znanego jako „Well-Lit Room” i pokazuje mu stary przełącznik światła o nazwie „The Clicker” lub też po naszemu Pstrykacz, który Alan nasyca magiczną mocą poprzez swoje pisma. Z Clickerem w ręku, Alan wraca do jeziora Cauldron i znajduje się w tajemniczym wymiarze pośrednim znanym jako Dark Place. Po znalezieniu Ciemnej Obecności – która nadal pojawia się jako Jagger – Alan używa Clickera, aby zniszczyć ją światłem. Ale chociaż złoczyńca zniknął, Alan nadal musi dokończyć historię. Poświęcając się, Alan uwalnia Alice, ale sam zostaje uwięziony w Dark Place, gdzie najwyraźniej przebywał przez ostatnie 13 lat.
Właśnie dotarliśmy do kolejnego ważnego punktu: Dark Place. Po pokonaniu awatara Obecności i uwolnieniu Alice, Obecność uwięzi go w Dark Place, próbując zmusić go do napisania nowej historii i ponownej próby uwolnienia tajemniczej istoty. Kiedy kreatywna osoba znajduje się w pobliżu lub wewnątrz królestwa Obecności, jej kreacje zyskują zdolność wpływania na rzeczywistość, choć ponownie musi to być w granicach ich medium. Oczywiście Alan nie uwolniłby po prostu Dark Presence, gdyby mógł temu zapobiec, ale musiał wymyślić historię, która mogłaby doprowadzić do pokonania Obecności i jego uwolnienia. Stres związany z próbą wymyślenia tej historii, w połączeniu z przytłaczającą atmosferą Dark Place, sprawił, że Alan na krótko oszalał. Dlatego w dodatkowych odcinkach w dodatku gramy jako jego odrębna część; jego mania skłania go do próby ukarania siebie za to, że w ogóle wylądował w Dark Place.
Na krótką chwilę odchodząc od tematu, ze względu na tajemnice, które pojawiły się wokół wydarzeń z głównej gry, zaczęło krążyć wiele plotek na temat Alana, przedstawiających go jako mordercę i lunatyka. Jako produkt uboczny jego uwięzienia w Dark Place, został stworzony ciemny sobowtór zwany Mr. Scratch, który próbował przejąć kontrolę nad życiem Alana. Ponieważ Mr. Scratch był aspektem Obecności, nadal był zobowiązany do jej zasad, co pozwoliło Alanowi uwięzić go w fikcyjnym mieście Night Springs za pomocą scenariusza odcinka o tym samym tytule, co doprowadziło do wydarzeń z Alan Wake’s American Nightmare. Niestety, podczas gdy Alan był w stanie napisać aspekt siebie samego w rzeczywistość, aby walczyć z Mr. Scratch, nie mógł on przetrwać po zakończeniu historii, pozostawiając prawdziwego Alana nadal uwięzionego w Dark Place.
Zgodnie z zakończeniem Alan Wake, a także jego krótkim pojawieniem się w dodatku AWE do gry Control, prawdopodobnie nadal jest uwięziony w Dark Place, zmagając się z wymyśleniem idealnej historii, jednocześnie próbując zachować zdrowie psychiczne. W obrębie domeny Obecności czas wydaje się spowalniać, więc z perspektywy Alana pisze od lat, a może nawet od dekad. Niestety, nie może opuścić Dark Place, dopóki nie wymyśli nieskazitelnej narracji, pozbawionej sztuczek lub wygodnych ucieczek. Potrzebuje dobrego sposobu na wyeliminowanie lub przynajmniej podporządkowanie sobie Ciemnej Obecności, a także jednoznacznej metody uwolnienia się od fotela autora. O tym właśnie będzie druga odsłona gry Alan Wake.