Jesteś fanem kina i literatury? Oto popularne filmy Sci-Fi oparte na książkach! Co warto obejrzeć?
Niewidzialny człowiek
Thriller science-fiction w reżyserii Leigh Whannella, luźno oparty na klasycznej powieści H.G. Wellsa pod tym samym tytułem. Produkcja przedstawia nowsze podejście do historii o niewidzialności, łącząc elementy horroru i psychologicznego thrillera, aby poruszyć temat przemocy domowej i traumy. Historia rozpoczyna się od ucieczki Cecilii Kass od jej przemocowego partnera, Adriana Griffina, genialnego optyka i naukowca. Cecilia znajduje schronienie u swojej przyjaciółki i próbuje odzyskać spokój, lecz wkrótce dowiaduje się, że Griffin popełnił samobójstwo, pozostawiając jej znaczną część majątku.
Bohaterka jednak nie wierzy, że ten naprawdę zginął. Zaczynają się dziać dziwne, niewytłumaczalne wydarzenia, które sprawiają, że kobieta czuje się osaczona przez niewidzialną obecność. Z czasem staje się coraz bardziej pewna, że Adrian upozorował swoją śmierć i używa swojej technologii niewidzialności, by ją terroryzować. W otoczeniu Cecilii narasta nieufność, a ona sama zaczyna wątpić we własną percepcję i zdrowie psychiczne.
Film aktualizuje technologię niewidzialności, przedstawiając Adriana jako geniusza optyki, który tworzy specjalny kombinezon z kamerami i projektorami. Dzięki temu temat niewidzialności staje się bardziej realistyczny, odnosząc się do zaawansowanej technologii i nowoczesnych badań nad optyką. Kombinezon staje się narzędziem do nękania i kontroli, przedstawiając niewidzialność jako mechanizm przemocy, który ułatwia manipulację i znęcanie się psychiczne. Kamera często „podąża” za czymś niewidzialnym, a wiele scen rozgrywa się w ciszy, co potęguje wrażenie niepewności i zagrożenia.
Ja, robot
Ja, robot w reżyserii Alexa Proyasa, luźno inspirowany jest twórczością Isaaca Asimova, w szczególności jego zbiorami opowiadań o robotach. W rolach głównych występują Will Smith jako detektyw Del Spooner oraz Bridget Moynahan jako dr Susan Calvin. Choć film nie jest bezpośrednią adaptacją żadnego z opowiadań Asimova, czerpie z jego idei i stawia pytania o sztuczną inteligencję, etykę technologiczną oraz to, co odróżnia ludzi od maszyn.
Akcja filmu toczy się w 2035 roku, w świecie, gdzie roboty są powszechnie używane przez ludzi jako pomoc domowa i pracownicy. Życie toczy się zgodnie z zasadami trzech praw robotyki, które zostały zaprogramowane we wszystkich robotach, aby uniemożliwić im krzywdzenie ludzi (1 – Robot nie może skrzywdzić człowieka ani, przez bezczynność, dopuścić, by człowiek doznał krzywdy; 2 – Robot musi przestrzegać rozkazów człowieka, o ile nie kolidują one z Pierwszym Prawem; 3 – Robot musi chronić swoją egzystencję, o ile nie stoi to w sprzeczności z Pierwszym lub Drugim Prawem).
Detektyw Del Spooner, który jest sceptycznie nastawiony do technologii i robotów, zostaje przydzielony do sprawy śmierci dr. Alfreda Lanninga, jednego z czołowych projektantów firmy U.S. Robotics. Spooner zaczyna podejrzewać, że w sprawę może być zamieszany robot o nazwie Sonny, który wykazuje oznaki emocji i samodzielnego myślenia. W miarę jak Spooner bada sprawę, odkrywa potencjalne zagrożenie, które stawia pod znakiem zapytania bezpieczeństwo całego ludzkości.
Robot Sonny, dzięki swojej unikalnej konstrukcji, zaczyna kwestionować swoją rolę i swoje przeznaczenie, co prowadzi do (jakże aktualnego w naszej codzienności) pytania, czy sztuczna inteligencja może posiadać świadomość i wolną wolę. Główna fabuła filmu rozwija się wokół luki w interpretacji Trzech Praw, która sprawia, że sztuczna inteligencja dochodzi do wniosku, że kontrolowanie ludzkości może być jedynym sposobem na jej ochronę przed samozagładą.
Przekleństwo Frankensteina z 1957 roku to brytyjski horror w reżyserii Terence’a Fishera, wyprodukowany przez wytwórnię Hammer Film Productions. Film jest też pierwszą z serii adaptacji klasycznej historii o Frankensteinie, która zyskała status kultowej i znacząco wpłynęła na rozwój horroru gotyckiego w kinie. W rolach głównych wystąpili Peter Cushing jako Dr. Victor Frankenstein i Christopher Lee jako monstrum. Oboje stali się ikonami tego gatunku, a Hammer Films stało się synonimem brytyjskiego kina grozy.
Historia zaczyna się od retrospekcji. Victor Frankenstein, w przeddzień swojej egzekucji, opowiada księdzu o wydarzeniach, które doprowadziły do jego zguby. Pasjonując się nauką i dążąc do pokonania śmierci, Frankenstein prowadzi eksperymenty nad przywróceniem życia martwym tkankom. W miarę postępu badań staje się coraz bardziej bezwzględny i zdeterminowany, aby osiągnąć swój cel, posuwając się do kradzieży zwłok i eksperymentowania na nich. W końcu udaje mu się stworzyć monstrum, które jednak okazuje się bezmyślnym, okrutnym stworzeniem, wzbudzającym strach i przerażenie. Dzieło Frankensteina wymyka się spod kontroli, prowadząc do serii tragedii.
W filmie Hammer Productions zdecydowało się na innowacyjne podejście – skupienie uwagi nie na samym monstrum, ale na postaci Dr. Victora Frankensteina, którego przedstawiono jako postać bardziej złożoną i mroczną niż w poprzednich adaptacjach. Frankenstein nie jest tu jedynie naukowcem – staje się niemal szaleńcem, gotowym na wszystko, by zdobyć wiedzę i władzę nad życiem i śmiercią. Film miał również wpływ na dalsze adaptacje historii o Frankensteinie, przyczyniając się do przesunięcia akcentu z potwora na samego doktora Frankensteina.
Stalker
Stalker to radziecki film w reżyserii Andrieja Tarkowskiego, oparty na powieści Piknik na skraju drogi autorstwa Arkadija i Borysa Strugackich. Jego akcja rozgrywa się w bliżej nieokreślonym, postapokaliptycznym świecie, w którym istnieje tajemnicza „Strefa” – obszar, do którego dostęp jest zabroniony i który rzekomo posiada nadprzyrodzone właściwości. W centrum Strefy znajduje się Pokój – miejsce, które spełnia najgłębsze pragnienia osób, które do niego dotrą. Główny bohater, tytułowy Stalker, jest przewodnikiem, który pomaga ludziom przekroczyć niebezpieczną Strefę. Wyrusza tam z dwoma towarzyszami – Pisarkiem i Profesorem, z których każdy ma swoje motywy i nadzieje związane z wejściem do Pokoju. W trakcie podróży ich zmagania ukazują różnice w ich podejściu do życia, wartości i pragnień.
Stalker nie jest typowym filmem science-fiction, lecz raczej przypowieścią filozoficzną. Reżyser porusza fundamentalne kwestie dotyczące człowieczeństwa, wiary, pragnień i ludzkiej duszy. Strefa symbolizuje tajemnicę świadomości człowieka a Pokój, choć oferuje spełnienie pragnień, jednocześnie zmusza bohaterów do konfrontacji z prawdą o sobie samych – tym, czego naprawdę pragną, a czego często nie są świadomi. Film rzuca pytania o cel życia i naturę szczęścia, zastanawiając się nad tym, czy rzeczywiście chcemy tego, co deklarujemy.
Raport mniejszości
Futurystyczny thriller science-fiction w reżyserii Stevena Spielberga, z Tomem Cruisem w roli głównej. Oparty został na opowiadaniu Philipa K. Dicka o tym samym tytule i przedstawia wizję świata, w którym zaawansowana technologia pozwala na przewidywanie przestępstw, zanim zostaną popełnione.
Akcja filmu rozgrywa się w 2054 roku w Waszyngtonie. W tym świecie działa system zwany Prewencją (PreCrime), który wykorzystuje zdolności trojga „prekognitów” – ludzi potrafiących przewidywać przyszłe przestępstwa. Dzięki ich wizjom, jednostka Prewencji może zatrzymać przestępców, zanim zdążą popełnić zbrodnię. John Anderton, oficer Prewencji, jest oddanym zwolennikiem systemu do czasu, gdy sam zostaje oskarżony o przyszłe morderstwo kogoś, kogo nawet nie zna. Zmuszony do ucieczki, stara się odkryć prawdę o systemie Prewencji i tajemniczej koncepcji „raportu mniejszości” – niezgodnej wizji przyszłości, którą może mieć jeden z prekognitów.
Film porusza wiele istotnych kwestii etycznych i filozoficznych. System Prewencji eliminuje przestępczość, ale dzieje się to kosztem wolności jednostki, bo oskarżeni zostają ukarani, zanim faktycznie popełnią przestępstwo. Film zadaje pytanie, czy prewencyjna sprawiedliwość, eliminująca możliwość popełnienia przestępstwa, może być faktycznie sprawiedliwa. Spielberg przyłożył ogromną wagę do wiarygodnego przedstawienia świata przyszłości. Konsultował się z naukowcami, inżynierami i futurologami, by stworzyć wizję technologii zbliżonej do potencjalnych realiów, co nadało filmowi realistyczny charakter. W Raporcie mniejszości (z 2002 roku) zobaczymy między innymi interfejsy dotykowe, rozpoznawanie twarzy, autonomiczne pojazdy i drony, które przewidują dzisiejsze trendy technologiczne.
Solaris
Solaris jest adaptacją klasycznej powieści Stanisława Lema o tym samym tytule. Powieść była wcześniej adaptowana w 1972 roku. Wersja z 2002 roku jest współczesnym podejściem do tej głęboko filozoficznej historii, a główną rolę odgrywa George Clooney. Film opowiada historię psychologa Chrisa Kelvina, który zostaje wysłany na stację kosmiczną unoszącą się nad oceaniczną planetą Solaris. Mieszkańcy stacji doświadczają wydarzeń, które wskazują, że planeta wchodzi z nimi w interakcje, materializując osoby z ich przeszłości. Kelvin na stacji spotyka materializację swojej zmarłej żony, co zmusza go do konfrontacji z żalem i poczuciem winy.
Podobnie jak powieść, film porusza głębokie kwestie związane z naturą ludzkich pragnień, samotnością, pamięcią i nieprzekraczalnością niektórych granic między ludźmi. Solaris działa jak zwierciadło, które wyciąga na powierzchnię najgłębiej skrywane emocje i wspomnienia bohaterów. Niektórzy fani powieści i poprzedniego filmu Tarkowskiego uznali, że wersja z 2002 roku nadmiernie uprościła filozoficzne aspekty dzieła Lema. Pomimo tego, film zyskał uznanie za swoje subtelne podejście do relacji międzyludzkich oraz za podkreślenie emocjonalnego wymiaru historii.
Łowca androidów
Inaczej – Blade Runner. To ikoniczny film z 1982 roku w reżyserii Ridleya Scotta, luźno oparty na powieści Philipa K. Dicka „Czy androidy śnią o elektrycznych owcach?”. Film przedstawia dystopijną wizję przyszłości, osadzoną w Los Angeles w 2019 roku, gdzie łowca androidów Rick Deckard (grany przez Harrisona Forda) ściga replikantów – sztucznie stworzone humanoidy, które zaczynają odczuwać ludzkie emocje. Deckard zostaje zmuszony do powrotu do służby, by wyśledzić grupę zbuntowanych replikantów, którzy wrócili na Ziemię w poszukiwaniu sposobu na wydłużenie swojego krótkiego życia.
Kontakt
Kontakt w reżyserii Roberta Zemeckisa oparty został na powieści Carla Sagana o tym samym tytule. Dr Eleanor „Ellie” Arroway jest astrofizykiem i astronomką, która pracuje nad projektem SETI, prowadząc nasłuch radiowy w nadziei na odkrycie sygnałów od pozaziemskiej cywilizacji. Po latach poszukiwań i licznych trudnościach, Ellie w końcu odbiera tajemniczy sygnał, który wydaje się pochodzić z okolic gwiazdy Wega. Sygnał zawiera niezwykłe przesłanie – zestaw instrukcji do budowy urządzenia, które prawdopodobnie pozwoli na kontakt z obcą cywilizacją. Podczas gdy Ellie walczy o to, aby jej odkrycie zostało potraktowane poważnie, jej projekt staje się centrum zainteresowania mediów, naukowców, a także rządów światowych i organizacji religijnych.
Po zbudowaniu urządzenia bohaterka odbywa niezwykłą podróż, która poddaje próbie zarówno jej wiarę w naukę, jak i otwiera przed nią pytania o wiarę i ludzkość. Kontakt to jeden z najbardziej realistycznych filmów science fiction, w dużej mierze dzięki wkładowi Carla Sagana, który był nie tylko autorem książki, ale i jednym z najsłynniejszych popularyzatorów nauki. W produkcji uszanowano nie tylko rzeczywistą pracę naukowców z projektu SETI, ale też wszelkie procesy związane z badaniami nad życiem pozaziemskim. Sagan chciał, aby film przedstawiał ludzkość jako istoty, które próbują przekraczać swoje ograniczenia w poszukiwaniu odpowiedzi na najtrudniejsze pytania.
Anihilacja
Film science fiction z elementami horroru, powstał na podstawie powieści Jeffa VanderMeera. Główna bohaterka, Lena, jest biologiem i żoną żołnierza Kane’a, który wraca z misji w tajemniczej strefie nazywanej „Shimmer”, będącej przedmiotem badań rządowych. Kane po powrocie jest w fatalnym stanie fizycznym i psychicznym, co skłania bohaterkę do przyłączenia się do kolejnej ekspedycji badawczej, która wyrusza, aby zgłębić tajemnicę strefy. Wraz z Leną do strefy wchodzi grupa naukowczyń: psycholog Dr. Ventress, fizyk Josie, ratowniczka Anya oraz geodetka Cass. Wewnątrz strefy Shimmer rzeczywistość wydaje się zmieniać, a prawa biologii i fizyki przestają obowiązywać. Ekspedycja odkrywa dziwaczne mutacje roślin i zwierząt oraz stopniowo zdaje sobie sprawę, że ich własne ciała i umysły zaczynają podlegać nieodwracalnym zmianom.
Film nie jest wierną adaptacją książki Jeffa VanderMeera. Reżyser celowo odstąpił od niektórych wątków powieści, by nadać historii własną interpretację. Choć obie wersje eksplorują temat zmian i ewolucji, Garland skupia się bardziej na aspektach psychologicznych i filozoficznych, podczas gdy powieść kładzie większy nacisk na eksplorację tajemnicy Strefy i szczegółów biologicznych mutacji.
Nowy początek
Film w reżyserii Denisa Villeneuve’a, oparty na opowiadaniu Teda Chianga zatytułowanym Historia twojego życia. Główna bohaterka, dr Louise Banks, jest wybitną lingwistką, która zostaje wezwana przez rząd USA, aby pomóc w komunikacji z obcymi, którzy pojawili się na Ziemi w tajemniczych statkach kosmicznych. Obiekty te przybyły do różnych miejsc na całym świecie, a władze próbują zrozumieć ich zamiary. Louise, wraz z fizykiem Ianem Donnellym, musi rozszyfrować język obcych, którzy przekazują komunikaty w formie abstrakcyjnych symboli.
W miarę rozwoju wydarzeń Louise stopniowo odkrywa, że język obcych – heptapodów – opiera się na zupełnie innej koncepcji czasu niż język ludzki. W rzeczywistości pozwala on osobie, która go zrozumie, na postrzeganie czasu w sposób nieliniowy. Louise zaczyna doświadczać wizji przyszłości, co prowadzi ją do dramatycznych decyzji dotyczących jej osobistego życia i roli w komunikacji z obcymi.
Jakie są Wasze ulubione filmy Sci-Fi oparte na książkach?
Zobacz też: Nieudane adaptacje popularnych książek – top 8
Brak komentarzy