Frostpunk 2 – Poradnik Osiągnięć – Jak zdobyć platynę?


Marzysz o zdobyciu platyny w Frostpunk 2 i odblokowaniu wszystkich osiągnięć? Ten poradnik został przygotowany z myślą o graczach, którzy chcą nie tylko przetrwać w surowym świecie mrozu i głodu, ale także zmaksymalizować swoje doświadczenie, kolekcjonując wszystkie trofea. Frostpunk 2 to wymagająca strategia od studia 11 bit, która podobnie jak pierwsza część, testuje umiejętności zarządzania, podejmowania trudnych decyzji i walki o przetrwanie w świecie, gdzie każda chwila jest wyzwaniem. Zdobycie wszystkich osiągnięć w tej produkcji nie jest prostym zadaniem, ale satysfakcja z uzyskania platyny w pełni wynagradza poświęcony czas.

Gra od momentu premiery zyskała status jednej z najbardziej wciągających strategii ostatnich lat, a system osiągnięć dodaje jej dodatkowej głębi. Wielu graczy zastanawia się, jak szybko i skutecznie zdobyć wszystkie trofea. Warto jednak podkreślić, że Frostpunk 2 to tytuł, który nagradza cierpliwość i determinację – nie ma tutaj drogi na skróty. Aby odblokować pełną listę osiągnięć, trzeba liczyć się z wieloma podejściami, eksperymentami i nauką na błędach. To właśnie ta powtarzalność i różnorodność decyzji sprawia, że droga do platyny jest równie emocjonująca, co sama rozgrywka.

Dla łowców trofeów ważną informacją jest fakt, że podstawowa wersja Frostpunk 2, która zadebiutowała 20 września 2024 roku, zawiera 51 osiągnięć. To już sporo, jak na strategię, ale twórcy nie poprzestali na tym. Kolejna darmowa aktualizacja, wydana 8 maja 2025 roku, dodała kolejne 7 wyzwań, dzięki czemu całkowita liczba osiągnięć wzrosła do 58. To oznacza, że zdobycie platyny wymaga przejścia przez całą zawartość gry, zarówno z podstawki, jak i z darmowych aktualizacji. To świetna wiadomość dla graczy, którzy lubią maksymalnie wykorzystywać potencjał ulubionych tytułów i wracać do nich po nowych wyzwaniach.

W tym poradniku osiągnięć do Frostpunk 2 nie znajdziesz jednak dokładnych wskazówek dotyczących optymalnej rozgrywki czy strategii przetrwania. Dlaczego? Ponieważ balans gry stale się zmienia – twórcy regularnie wprowadzają poprawki, które modyfikują mechaniki, dostosowują poziom trudności i wpływają na to, co w danym momencie jest najskuteczniejsze. Wskazówki dotyczące budowy miasta czy zarządzania zasobami mogłyby szybko się zdezaktualizować, a ten poradnik ma służyć jako trwałe i wiarygodne źródło wiedzy o osiągnięciach. Skupiamy się więc na tym, co niezmienne – czyli na tym, jakie wyzwania czekają gracza i jak można je zrealizować.

Trzeba przygotować się na to, że zdobycie platyny w Frostpunk 2 zajmie wiele godzin i wymagać będzie przechodzenia kampanii fabularnej kilkukrotnie. Nawet jeśli uda ci się zakończyć przygodę bez większych porażek, część osiągnięć wiąże się z podejmowaniem różnych decyzji fabularnych i odkrywaniem alternatywnych ścieżek. To sprawia, że gra nagradza eksplorację i eksperymentowanie – a każde kolejne podejście daje szansę na zdobycie nowych trofeów.

Podsumowując, Frostpunk 2 to produkcja, która stawia przed graczem wyjątkowe wyzwania i daje mnóstwo satysfakcji z ich pokonywania. Zdobycie wszystkich osiągnięć to prawdziwa odyseja przez mroźny świat apokalipsy, w której każda decyzja ma znaczenie. Jeżeli jesteś gotów na długą i wymagającą przygodę, ten poradnik pomoże ci krok po kroku w drodze do platyny. Przygotuj się na zimno, trudne wybory i wielokrotne podejścia – ale też na ogromną satysfakcję, gdy lista osiągnięć zostanie w pełni ukończona. Z uwagi na strukturę gry, tym razem zdecydowałem się na rozpisanie osiągnięć z uwagi na misje i potem dopiero dodać pozostałe osiągnięcia.

Osiągnięcia związane z poziomami trudności

The Ambitions of New London / Ambicje Nowego Londynu

Ukończ grę na dowolnym poziomie trudności.

The Challenge of New London / Wyzwanie Nowego Londynu

Ukończ grę na poziomie trudności przynajmniej Steward.

The Demons of New London / Demony Nowego Londynu

Ukończ grę na poziomie trudności przynajmniej Kapitan.

Osiągnięcia związane z frakcjami w Frostpunk 2

People person / Człowiek ludzi

Osiągnięcie „People person” jest jednym z prostszych do zdobycia w Frostpunk 2. Wystarczy osiągnąć maksymalny poziom zaufania (Trust) ze społecznościami – niezależnie od tego, czy grasz w kampanię fabularną, czy w trybie Utopia Builder.

Zaufanie rośnie naturalnie, jeśli dbasz o podstawowe potrzeby mieszkańców: zapewniasz jedzenie, ciepło, mieszkania i utrzymujesz porządek w mieście. O ile nie popełnisz poważnych błędów, osiągnięcie wpadnie samo w trakcie normalnej rozgrywki.

Steward Little / Steward Malutki

Osiągnięcie „Steward Little” zdobędziesz wtedy, gdy doprowadzisz do negatywnych relacji ze wszystkimi społecznościami i frakcjami jednocześnie. Można je zdobyć zarówno w trybie fabularnym, jak i w Utopia Builder.

W praktyce wystarczy „źle” zarządzać miastem – podejmować decyzje, które regularnie irytują każdą stronę. Do najprostszych sposobów należą: głosowanie nad prawami sprzecznymi z przekonaniami frakcji, badanie technologii niezgodnych z ich linią ideologiczną, podejmowanie kontrowersyjnych decyzji w mieście lub na Frostlandzie, a także otwarte potępianie (Condemn) liderów frakcji. Jeśli konsekwentnie zrażasz wszystkich do siebie, osiągnięcie odblokuje się samo, często nawet przypadkiem podczas zwykłej kampanii.

Mixed Signals / Mieszane odczucia

Osiągnięcie „Mixed Signals” wymaga doprowadzenia do sytuacji, w której w twoim mieście odbywają się wiec i protest jednocześnie. Najłatwiej zdobyć je w trakcie kampanii, mniej więcej od rozdziału 3, kiedy decyzje dotyczące podejścia do Mrozu zaczynają wyraźnie dzielić frakcje.

Aby je uzyskać, musisz jednocześnie częściowo zadowalać jedną stronę, a drugą drażnić swoimi decyzjami – w ten sposób jedna frakcja zorganizuje rally, a druga protest. Nie wymaga to specjalnych przygotowań, bo w normalnym przebiegu fabuły sytuacja zwykle pojawia się sama. Jeśli jednak chcesz to przyspieszyć, balansuj głosowania i badania technologii tak, by żadna frakcja nie była w pełni usatysfakcjonowana ani całkowicie zneutralizowana. Gdy oba wydarzenia nałożą się w czasie, osiągnięcie zostanie automatycznie przyznane.

Revered Leader / Czcigodny Przywódca

Osiągnięcie „Revered Leader” możesz zdobyć wyłącznie w trybie Utopia Builder, ponieważ kampania fabularna kończy się wojną i uniemożliwia utrzymanie pełnej harmonii. Aby je odblokować, musisz osiągnąć poziom „Devoted” w relacjach ze wszystkimi społecznościami i frakcjami.

Kluczem jest cierpliwa, wyważona rozgrywka – nie popadaj w skrajności i unikaj uchwalania praw, które mogłyby zrazić jedną ze stron. Dbaj o podstawowe potrzeby mieszkańców: jedzenie, ciepło i schronienie. Pierwsze frakcje pojawiają się około 54. tygodnia – już wtedy powinny mieć relacje bliskie oddania, jeśli prowadzisz zrównoważoną politykę. Do 104. tygodnia będziesz mieć łącznie 3 społeczności i 2 frakcje, a to właśnie wtedy rozpoczyna się najtrudniejszy etap balansowania ich oczekiwań.

Najlepiej działa strategia spełniania obietnic w różnych obszarach – np. frakcja Tradycji będzie zadowolona z praw w sekcji Society, a frakcja Meritów z ustaw w kategorii City. Nawet jeśli czasem zirytujesz jedną stronę, spełniona obietnica drugiej daje większy bonus, więc konsekwentnie dąż do równowagi. Gdy wszystkie relacje osiągną poziom „Devoted”, odblokujesz jedno z najbardziej prestiżowych osiągnięć w trybie Utopii.

Anger management / Zarządzanie Gniewem

Osiągnięcie „Anger management” wymaga przejścia całej rozgrywki bez dopuszczenia do tego, aby Fervour którejkolwiek frakcji osiągnęło maksymalny poziom. Najłatwiej zdobyć je w trybie Utopia Builder, ponieważ w kampanii fabularnej wojna domowa jest wpisana w fabułę i zwykle uniemożliwia spełnienie tego warunku.

Aby utrzymać Fervour pod kontrolą, nie musisz mieć idealnych relacji – wystarczy konsekwentnie reagować na wzrost napięć. Staraj się balansować decyzje: nie uchwalaj i nie badaj zbyt wielu ustaw lub technologii faworyzujących jedną stronę, lecz rozkładaj swoje działania tak, by żadna frakcja nie czuła się całkowicie ignorowana. Dodatkowo pomagają drobne ustępstwa, składanie obietnic i unikanie radykalnych posunięć.

Te same zasady przydadzą się także do innych osiągnięć związanych z utrzymaniem równowagi między frakcjami – kluczem jest cierpliwość i unikanie skrajności. Teoretycznie można zdobyć trofeum również w fabule, jeśli w rozdziale 4 zneutralizujesz napięcia w Winterhome, a potem błyskawicznie przejdziesz do końca rozdziału 5, zanim Fervour osiągnie maksimum.

Primus Inter Pares

Osiągnięcie „Primus inter pares” polega na utrzymaniu swojej pozycji przywódcy przez całą rozgrywkę, nigdy nie doprowadzając do sytuacji zagrożenia z powodu niskiego Trust lub wysokiego Tension. Oznacza to, że nie możesz otrzymać komunikatu z ultimatum typu „masz X tygodni na poprawę sytuacji”.

Najłatwiej zdobyć je w Utopia Builder, gdzie masz dużo czasu na planowanie i balansowanie polityki. Kluczowe zasady są podobne jak przy osiągnięciu „Anger management”:

  • dbaj o stabilne relacje ze społecznościami i frakcjami,

  • utrzymuj Trust na wysokim poziomie, zaspokajając podstawowe potrzeby (jedzenie, ciepło, mieszkania),

  • unikaj działań drastycznie podnoszących Tension, czyli radykalnych ustaw czy jednostronnych decyzji.

W trybie fabularnym również jest to możliwe, zwłaszcza jeśli umiejętnie zarządzasz frakcjami albo podążasz ścieżką Captain’s Authority, która daje więcej narzędzi kontroli. Jeśli przez całą grę nie wywołasz sytuacji kryzysowej związanej z Trust lub Tension, osiągnięcie zostanie odblokowane na koniec kampanii.

Likeable / Sympatyczny

Osiągnięcie „Likeable” wymaga utrzymania przez całą rozgrywkę relacji z każdą społecznością i frakcją na poziomie wyższym niż „Sceptical”. Można je zdobyć w trybie Utopia Builder, gdzie masz pełną kontrolę nad tempem rozwoju i czas na balansowanie działań.

Strategia jest bardzo podobna do tej z osiągnięcia „Anger management” – unikaj skrajnych decyzji, które mogłyby silnie zrazić jedną stronę, i staraj się równomiernie rozdzielać ustawy, badania czy budynki między frakcje. Zdarzające się spadki nastrojów są naturalne, ale nie możesz dopuścić, aby relacje spadły poniżej progu „Sceptical”.

Jeśli konsekwentnie dbasz o podstawowe potrzeby (jedzenie, schronienie, ciepło) i uważnie dobierasz decyzje polityczne, osiągnięcie powinno odblokować się bez większych problemów przy standardowej rozgrywce w Utopii.

Consistency / Spójność

Osiągnięcie „Consistency” polega na konsekwentnym trzymaniu się jednej strony w ramach każdej z trzech osi ideologicznych i nigdy nie wybieraniu opcji przeciwnej. W praktyce oznacza to, że przez całą grę – w kampanii lub w trybie Utopia Builder – musisz zachować spójność w badaniach i ustawach związanych z Zeitgeist.

Masz trzy pary przeciwstawnych afinitetów:

  • Technology → Adaptation vs. Progress

  • Economy → Equality vs. Merit

  • Society → Tradition vs. Reason

Na początku wybierz jedną stronę w każdej parze i trzymaj się jej do końca. Nie musisz być skrajny – wystarczy, że nigdy nie wybierzesz decyzji z przeciwnej kategorii. Przykład: jeśli zdecydujesz się na Merit, możesz balansować między neutralnymi a „Meritowymi” badaniami i ustawami, ale nigdy nie wolno ci uchwalić niczego związanego z Equality.

To osiągnięcie wymaga planowania od samego startu, ponieważ naturalna gra często prowadzi do sprzecznych wyborów. Trzeba też liczyć się z tym, że powstanie frakcja, która będzie wrogo nastawiona do twoich decyzji – musisz więc mieć środki do utrzymania porządku. Jeśli uda ci się wytrwać do końca rozgrywki bez złamania zasad konsekwencji, osiągnięcie odblokuje się automatycznie.

Pork Barrel / Kiełbasa Wyborcza

Osiągnięcie „Pork Barrel” możesz zdobyć wyłącznie w trybie Utopia Builder. W trakcie rozgrywki zaczynasz z 3 społecznościami, a kolejne 2 frakcje powstają później w zależności od podejmowanych przez ciebie wyborów ideologicznych.

Aby odblokować trofeum, musisz złożyć i spełnić przynajmniej jedną obietnicę dla każdej z 5 grup. Wystarczy wybrać daną społeczność lub frakcję, kliknąć „Make a promise”, a następnie wywiązać się z deklaracji w wyznaczonym czasie. Nie ma znaczenia, jakie to będą obietnice – ważne, żeby każda z pięciu grup otrzymała choć jedną i została zadowolona z jej realizacji.

Jest to jedno z prostszych osiągnięć w Utopii, wymagające jedynie odrobiny uwagi i konsekwencji podczas zarządzania relacjami.

Osiągnięcia które zdobędziecie w prologu Frostpunk 2

The End is Just the Beginning / Koniec to dopiero początek

Musisz ukończyć prolog by zdobyć to osiągnięcie.

No lesser evil / Żadnego mniejszego zła

Osiągnięcie „No lesser evil” w Frostpunk 2 należy do tych, które wymagają od gracza precyzyjnego planowania i wyważenia trudnych decyzji moralnych. Aby je zdobyć, musisz doprowadzić do przetrwania Wędrowców, jednocześnie nie wypędzając starszyzny i nie korzystając z zapasów pochodzących z kolonii fok. Oznacza to, że droga na skróty poprzez łatwe źródło pożywienia jest zamknięta, a sukces zależy wyłącznie od szybkiej organizacji alternatywnego zaplecza żywnościowego. Kluczowym elementem jest błyskawiczne wysłanie drużyn Frostbreak już na samym początku rozgrywki, tak aby jak najszybciej dotarły do pól Żyznej Ziemi. Uruchomienie upraw pozwoli ci zapewnić wystarczającą ilość jedzenia przed nadejściem Whiteoutu, co jest warunkiem koniecznym do ukończenia tego wyzwania. Pamiętaj, że balans między tempem ekspansji a zabezpieczeniem podstawowych potrzeb twojej społeczności jest tutaj wyjątkowo istotny – każde opóźnienie w produkcji żywności może skończyć się katastrofą. To osiągnięcie świetnie pokazuje, jak Frostpunk 2 zmusza gracza do wyborów etycznych, jednocześnie testując umiejętność zarządzania zasobami i planowania na dłuższą metę.

Osiągnięcia które zdobędziecie w drugim rozdziale Frostpunk 2

Bring it on! / Dawaj!

Osiągnięcie „Bring it on!” jest powiązane z drugim rozdziałem kampanii. Na jego początku wybierasz jedną z dwóch dróg: Defeat the Frost albo Embrace the Frost. Niezależnie od decyzji, trofeum odblokujesz, jeśli twoje miasto przetrwa Whiteout na końcu rozdziału. Kluczowe jest więc dobre przygotowanie – zadbaj o stabilność społeczną, zapasy surowców i jedzenia. Jeśli uda ci się przejść przez burzę bez upadku cywilizacji, osiągnięcie zostanie automatycznie przyznane.

Don’t starve / Nie głoduj

Osiągnięcie „Don’t starve” to ukryte trofeum, które możesz zdobyć w drugim rozdziale historii, dbając o to, aby podczas całego trwania Whiteoutu w Nowym Londynie nikt nie cierpiał głodu. Kluczem jest odpowiednie przygotowanie – jeszcze przed burzą musisz zgromadzić ogromne zapasy żywności. Warto postawić na wczesne badania szklarni (Hothouses), skorzystać z kolonii lub punktów surowcowych na Frostlandzie, a także rozbudować infrastrukturę magazynową dzięki Food stockpile Hubs. Pomocne mogą być również prawa z kategorii Food additives, które zwiększą wydajność zapasów. Najbezpieczniej jest przygotować około 24 tygodni jedzenia, aby przetrwać Whiteout bez ryzyka. Jeśli twoja społeczność wyjdzie z burzy syta i bez strat, osiągnięcie zostanie automatycznie przyznane.

Adapted to Weather / Zaadaptowani do pogody

Osiągnięcie „Adapted to Weather” wymaga utrzymania przez 20 tygodni pełnego zdrowia i bezpieczeństwa w ekstremalnych warunkach, gdy temperatura spada poniżej –100°C. Musisz jednocześnie wyeliminować choroby (Disease Absent) oraz zadbać, by nikt nie cierpiał z powodu zimna (Cold Absent). Kluczem do sukcesu jest ogromny zapas paliwa – najlepiej na około 60 tygodni – oraz wystarczająca liczba dzielnic mieszkalnych, z co najmniej +80 wolnymi miejscami dla dodatkowej populacji, która pojawi się przed i w trakcie Whiteoutu. Niezbędne będą również dobrze rozbudowane szpitale i aktywowane prawa wspierające leczenie. Przygotowania są zbliżone do wyzwań z osiągnięcia „Don’t starve”, tylko w tym przypadku priorytetem jest ciepło i zdrowie. Jeśli wszystkie warunki zostaną spełnione, osiągnięcie odblokuje się jeszcze przed końcem Whiteoutu. Alternatywnie możesz je zdobyć w trybie Utopia Builder, po 550. tygodniu, kiedy temperatury spadają coraz niżej.

Osiągnięcia które zdobędziecie w czwartym rozdziale Frostpunk 2

Coredigger / Kopacz Rdzeni

Osiągnięcie „Coredigger” to ukryte i jedno z bardziej wymagających wyzwań w Frostpunk 2. Aby je zdobyć, musisz w Winterhome wydobyć wszystkie złoża rdzeni zanim toksyczne gazy pochłoną miasto. Po kolonizacji Winterhome wybierz opcję „Salvage Winterhome”, co odblokuje zadanie zbierania rdzeni potrzebnych do ulepszenia generatora w Nowym Londynie. Kluczem jest perfekcyjne przygotowanie – zgromadź ogromne ilości surowców i ludzi (ponad 5000 dodatkowej siły roboczej), a następnie korzystaj z Rapid Frostbreak, aby torować drogę do każdego złoża. Gdy już je odkryjesz, od razu buduj Extraction Districts i eksploatuj rdzenie do końca, ignorując komunikaty sugerujące, że masz ich „wystarczająco” – musisz wydobyć absolutnie wszystkie.

To osiągnięcie jest wyjątkowo trudne, ponieważ wymaga dużych nakładów Heatstamps, Prefabs i Workforce, a także wiąże się z ogromnym ryzykiem strat ludności przez zimno i toksyczne opary. Dopiero po pełnym zabezpieczeniu wszystkich rdzeni i zbudowaniu Hyperdrive Regulator na generatorze w Nowym Londynie odblokujesz trofeum. „Coredigger” to zadanie dla najbardziej wytrwałych, gotowych poświęcić tysiące istnień w imię postępu.

Plumber / Hydraulik

Osiągnięcie „Plumber” to ukryte trofeum w rozdziale 4, związane z budową miasta na ruinach Winterhome. Po wybraniu opcji „Settle Winterhome” musisz zająć się toksycznymi oparami wydobywającymi się z ziemi. Aby zdobyć osiągnięcie, należy zatamować wszystkie 3 źródła gazów jeszcze przed pierwszym wzrostem toksyczności (około 58. tygodnia) na co najmniej poziomie trudności Steward.

Najważniejsze jest szybkie przygotowanie: zgromadź odpowiednie zapasy oraz wyślij dodatkową siłę roboczą (+3000 ludzi). Następnie korzystaj z Rapid Frostbreak, by odblokować dostęp do źródeł oparów, a po oczyszczeniu terenu natychmiast stawiaj Fume Filtration Districts. Potrzebujesz do tego 300 Heatstamps, 1200 Prefabs, 3 Cores i 1800 Workforce. Cały proces wymaga dobrej logistyki, ale przy odpowiedniej organizacji można ukończyć go nawet z kilkunastotygodniowym zapasem przed wzrostem toksyczności. Trofeum odblokuje się w momencie zatamowania ostatniego źródła.

Osiągnięcia które zdobędziecie w piątym rozdziale Frostpunk 2

Bonfire / Ognisko

Osiągnięcie „Bonfire” polega na powstrzymaniu wojny domowej przed rozprzestrzenieniem się na 5 lub więcej dzielnic. Najczęściej próbuje się je zdobyć w kampanii fabularnej, ale możliwe jest również w trybie Utopia Builder, gdzie masz więcej czasu na przygotowania. Kluczem do sukcesu jest konsekwentne osłabianie najbardziej agresywnej frakcji już od rozdziału 2 do 4. Skutecznie sprawdzają się działania takie jak Condemn them, korzystanie z Prison – Round up czy angażowanie Secret Police.

Jeśli liczebność frakcji zostanie utrzymana na niskim poziomie, nawet przy wysokim Fervorze ich możliwości są ograniczone – ataki obejmą co najwyżej jedną dzielnicę. Dla porównania: mając agresywną grupę na poziomie 500–800 osób wobec 25 000 przeciwników, wojna wybuchła, ale nie rozlała się na więcej niż jeden obszar. Dlatego, jeśli masz trudności w kampanii, warto spróbować w Utopii, gdzie dysponujesz większą swobodą i czasem na systematyczne ograniczanie wpływów frakcji.

Moving out / Wyprowadzka

Osiągnięcie „Moving out” zdobędziesz w piątym rozdziale kampanii, gdy zdecydujesz się wykluczyć jedną z frakcji. Po wybraniu opcji „Banish” pojawi się możliwość utworzenia dla nich nowej kolonii na Frostlandzie. Aby trofeum się odblokowało, musisz zapewnić im warunki do samodzielnego życia – przede wszystkim mieszkania, dostęp do jedzenia oraz paliwo do ogrzewania. Jeśli kolonia zostanie odpowiednio rozwinięta, frakcja odejdzie dobrowolnie z Nowego Londynu, a gra nagrodzi cię osiągnięciem. To stosunkowo proste wyzwanie, pod warunkiem że zadbasz o minimalną infrastrukturę, zanim buntownicy stracą cierpliwość.

Peacemaker / Rozjemca

Osiągnięcie „Peacemaker” to zdecydowanie najtrudniejsza ścieżka w piątym rozdziale kampanii, ponieważ wymaga zakończenia wojny domowej poprzez Path of Reconciliation. Gdy konflikt wybuchnie, musisz wybrać opcję „Seek reconciliation”, a następnie prowadzić negocjacje z obiema stronami. Kluczem jest wcześniejsze przygotowanie – najlepiej prowadzić umiarkowaną politykę w rozdziałach 2–4, nie faworyzując żadnej frakcji, aby uniknąć skrajnej wrogości.

Niezbędne są też odpowiednie narzędzia kontroli: Guard Enforcers, strażnicy, więzienia czy posterunki wartownicze. Posiadanie około 100 strażników znacząco ułatwi utrzymanie porządku, gdy dzielnice pogrążą się w chaosie. Twoim zadaniem będzie składanie obietnic obu stronom i konsekwentne ich realizowanie – to długi proces, który może zająć 40–80 tygodni sesji rady i badań. Każde spełnione zobowiązanie obniża Fervour frakcji, aż w końcu walki ustaną.

Na zakończenie musisz uchwalić Peace Accords w zakładce Rule, co ostatecznie zakończy wojnę i odblokuje trofeum. „Peacemaker” bywa brutalny i wymaga ogromnej cierpliwości, ale stanowi też najbardziej satysfakcjonujące rozwiązanie – prawdziwe pojednanie w Nowym Londynie.

Firm, But Civil / Stanowczy, ale cywilizowany

Osiągnięcie „Firm, But Civil” wymaga zakończenia wojny domowej w piątym rozdziale bez żadnych ofiar śmiertelnych – jedno z najtrudniejszych i najbardziej wymagających wyzwań w całym Frostpunk 2. Konflikt wybucha natychmiast i obejmuje minimum 3–6 dzielnic, dlatego już na starcie musisz dysponować silną ochroną – co najmniej 50–150 strażników, a najlepiej jeszcze więcej. Kluczowym elementem jest sposób, w jaki reagujesz na kryzysy – używanie opcji „Protect People” niemal zawsze prowadzi do strat w ludziach, dlatego należy tego unikać i polegać na metodach kontroli bezpośredniej, jak strażnicy, więzienia czy instytucje porządkowe.

Najprostszą drogą do osiągnięcia tego trofeum jest podążanie ścieżką Captain’s Authority (wskazówka „I love democracy”), która daje narzędzia skuteczniejszej kontroli nad populacją i minimalizuje ryzyko ofiar. Próba zdobycia tego osiągnięcia bez tej strategii jest ekstremalnie trudna i wymaga perfekcyjnego przygotowania w poprzednich rozdziałach – zarówno zasobów, jak i stabilności społecznej. Jeśli uda ci się przejść przez wojnę domową, nie tracąc ani jednej osoby, Frostpunk 2 nagrodzi cię jednym z najbardziej prestiżowych trofeów w grze.

I love democracy / Kocham demokrację

Osiągnięcie „I love democracy” wymaga uchwalenia polityki Captain’s Authority bez ani jednego głosu sprzeciwu. Aby to osiągnąć, musisz perfekcyjnie przygotować się do głosowania, budując maksymalne zaufanie społeczne (Revered) i doprowadzając do bardzo wysokiego poziomu Tension – najlepiej Catastrophic. Pomocne są też działania Secret Police, dzięki którym możesz usunąć wrogie frakcje z rady jeszcze przed głosowaniem.

Najłatwiej wykonać to na początku rozdziału 5 w kampanii fabularnej. Wystarczy, że w rozdziałach 1–4 uchwalisz wszystkie prawa z kategorii Rule (oprócz Captain), zbudujesz Watchtowers i więzienie oraz zgromadzisz przynajmniej 90 strażników. Gdy tylko rozpoczniesz rozdział 5, wybierz opcję „Enforce Order”, natychmiast spauzuj grę i skieruj Secret Police przeciwko obu frakcjom, odbierając im miejsca w radzie. Chwilę później napięcie osiągnie poziom katastrofalny, a wtedy możesz zwołać głosowanie nad Captain’s Authority. Przy maksymalnym zaufaniu i usunięciu przeciwników nikt nie odważy się zagłosować przeciw.

Dodatkowo ta metoda daje świetną okazję do zdobycia trofeum „Firm, But Civil”, ponieważ dzięki Secure Rule możesz zakończyć wojnę domową bez żadnych ofiar.

Checks and balances / Kontrola i równowaga

Osiągnięcie „Checks and balances” jest dość proste w założeniach, ale wymaga konsekwencji przez całą kampanię fabularną. Aby je zdobyć, musisz ukończyć historię na poziomie trudności Captain bez uchwalania jakiegokolwiek prawa z kategorii Rule. Oznacza to, że rezygnujesz z wielu narzędzi kontroli społecznej, które normalnie ułatwiają radzenie sobie z frakcjami, napięciami czy wojnami domowymi.

Największym wyzwaniem będzie utrzymanie porządku i równowagi między grupami społecznymi bez wsparcia instytucji typu strażnicy, więzienia czy Secret Police. Dlatego kluczowe jest prowadzenie ostrożnej, wyważonej polityki i unikanie działań, które mogłyby doprowadzić do gwałtownych wybuchów konfliktu. Jeśli jednak uda ci się utrzymać stabilność do samego końca i przejść całą fabułę bez „Rule laws”, osiągnięcie odblokuje się automatycznie.

Pozostałe osiągnięcia w Frostpunk 2

FrostCity / Lodowe Miasto

Osiągnięcie „FrostCity” wymaga, aby w jednej dzielnicy działało jednocześnie co najmniej 5 różnych efektów obszarowych (buffów). Możesz je zdobyć zarówno w kampanii fabularnej, jak i w trybie Utopia Builder.

Najprościej zrealizować to w dzielnicy mieszkalnej – wystarczy zaplanować zabudowę z odpowiednimi przerwami, aby pomieścić różne Huby i budynki zapewniające bonusy. Efekty obszarowe obejmują m.in. ogrzewanie, żywność, zdrowie, bezpieczeństwo czy rozrywkę, więc wystarczy kreatywnie połączyć kilka różnych typów.

Dobrą praktyką jest budowanie dzielnicy w taki sposób, aby między blokami mieszkalnymi pozostawało miejsce na rozmaite Huby – dzięki temu łatwo osiągniesz wymagane pięć efektów i odblokujesz trofeum.

Urban Planner / Miejski Planista

Osiągnięcie „Urban Planner” zdobywasz, gdy co najmniej 10 dzielnic znajdzie się w zasięgu działania Hubów. Można to zrobić zarówno w kampanii, jak i w trybie Utopia Builder.

Huby to jednopolowe budynki odblokowywane w badaniach, które zapewniają różne efekty obszarowe (np. dodatkowe ogrzewanie, opiekę zdrowotną, rozrywkę). Aby wbić to trofeum, wystarczy systematycznie rozbudowywać miasto i pamiętać, by w każdej nowej dzielnicy ustawić odpowiedni Hub w zasięgu zabudowy.

Kiedy łącznie 10 dzielnic będzie miało aktywny bonus z Hubów, osiągnięcie odblokuje się automatycznie.

Sneak a Peek / Rzut Oka

Osiągnięcie „Sneak a Peek” jest jednym z prostszych, ale łatwo je przegapić. Aby je zdobyć, musisz 10 razy podejrzeć sytuację przy Hubie dzielnicy zanim ją rozwiążesz.

Za każdym razem, gdy pojawi się znacznik sytuacji w pobliżu Hubu, najpierw wybierz odpowiednią dzielnicę i kliknij przycisk „Zoom in on the district”. Po krótkim podglądzie możesz opuścić tryb podglądu i dopiero wtedy rozwiązać sytuację.

Powtarzając ten schemat 10 razy w trakcie jednej rozgrywki, automatycznie odblokujesz osiągnięcie.

Thank you for your feedback / Dziękujemy za opinię

Osiągnięcie „Thank you for your feedback” to ukryte trofeum, które odblokujesz, jeśli w jednej rozgrywce 5 razy zignorujesz prośby społeczności. Można je zdobyć zarówno w kampanii, jak i w Utopia Builder, choć dużo łatwiej jest to zrobić właśnie w Utopii.

Prośby społeczności pojawiają się wtedy, gdy długotrwale ignorujesz problemy miasta – np. głód, brak mieszkań czy zanieczyszczenia. W pewnym momencie frakcja lub społeczność zaproponuje rozwiązanie w formie specjalnego popupu. Aby zaliczyć progres do osiągnięcia, musisz wybrać opcję odrzucenia tej propozycji. Powtórz to pięć razy w trakcie jednej gry.

Najprostsza strategia:

  • Graj w Utopia Builder i jak najszybciej przejmij władzę jako Captain (ułatwia utrzymanie kontroli i wysokiego Trust mimo złego zarządzania).

  • Celowo zaniedbuj niektóre obszary – np. nie zapewniaj żywności, dopuść do zanieczyszczeń, ignoruj kwestie zdrowia.

  • Gdy społeczności będą zgłaszać rozwiązania, regularnie je odrzucaj.

  • Upewnij się, że masz wystarczającą liczbę strażników i więzienia, by opanować możliwe zamieszki.

Po piątym zignorowanym żądaniu osiągnięcie zostanie przyznane.

Lawmaker / Prawodawca

Osiągnięcie „Lawmaker” jest jednym z prostszych do zdobycia – wystarczy w trakcie jednej rozgrywki uchwalić co najmniej 20 nowych praw. Można to zrobić zarówno w kampanii fabularnej, jak i w trybie Utopia Builder.

Nie wymaga żadnej specjalnej strategii – wystarczy regularnie korzystać z możliwości uchwalania ustaw podczas postępów w grze. W kampanii osiągnięcie najczęściej wpada samo, ponieważ fabuła wymusza stopniowe poszerzanie prawa i praktycznie każda dłuższa rozgrywka przekroczy wymagany próg 20.

No-brainer / Łatwizna

Osiągnięcie „No-brainer” odblokujesz, gdy w głosowaniu nad prawem 100% delegatów opowie się „za”. Można je zdobyć zarówno w kampanii, jak i w trybie Utopia Builder.

Najłatwiej uzyskać taki wynik, wybierając ustawę neutralną, która nie stoi w sprzeczności ze światopoglądem żadnej frakcji – często polecanym wyborem jest „Free essentials”. Aby zwiększyć swoje szanse:

  • utrzymuj dobre relacje z frakcjami (najlepiej Supporting lub Devoted),

  • miej pełny poziom Trust,

  • dbaj o to, by Tension było jak najniższe,

  • jeśli chcesz mieć pewność, możesz użyć prawa Guided Voting w sekcji Rule.

Alternatywnie, jeśli wybierzesz ścieżkę Captain’s Authority, możesz głosować prawa jednostronnie – wówczas osiągnięcie odblokuje się automatycznie.

Settler / Osadnik

Osiągnięcie „Settler” wymaga założenia 3 kolonii w trakcie jednej rozgrywki. Możesz je zdobyć zarówno w kampanii fabularnej, jak i w trybie Utopia Builder.

W Story najprostsza okazja pojawia się w rozdziale 5, kiedy możesz wykluczyć frakcję i otworzyć dla niej nową kolonię na Frostlandzie. Kolejne dwie możesz założyć w ramach dalszej ekspansji.

W Utopia Builder jest to jeszcze łatwiejsze – masz pełną swobodę rozwoju, więc wystarczy wysłać ekspedycje i założyć trzy odrębne osady. Gdy wszystkie będą aktywne, osiągnięcie odblokuje się automatycznie.

Isolationist / Izolacjonista

Osiągnięcie „Isolationist” można zdobyć wyłącznie w trybie Utopia Builder, ponieważ w kampanii fabularnej gra wymusza zakładanie kolonii i korzystanie z zasobów Frostlandu. Twoim zadaniem jest ukończenie całej rozgrywki bez pozyskiwania jakichkolwiek surowców z Frostlandu ani kolonii.

Kilka kluczowych wskazówek:

  • Wybierz ambicję „Prosperous future” – daje najlepsze warunki startowe.

  • Od samego początku skup się na rozwoju własnej gospodarki: maksymalizuj wydobycie i produkcję w mieście, ustawiając prawa zwiększające liczebność siły roboczej i efektywność pracy.

  • Zarządzaj zasobami bardzo ostrożnie – unikaj marnotrawstwa i budynków wymagających dużych ilości rdzeni, ponieważ dysponujesz tylko jednym na starcie.

  • Nie zakładaj żadnych kolonii ani placówek wydobywczych poza miastem.

  • Podczas eksploracji możesz przyjmować uchodźców – wybieraj opcję „TAKE THEM IN”, co nie łamie zasad osiągnięcia.

To jedno z trudniejszych wyzwań w Utopii, bo wymaga pełnej samowystarczalności miasta, ale dobrze zaplanowana gospodarka pozwoli ci je zdobyć.

Power Overwhelming 2.0 / Przytłaczająca Moc 2.0

Osiągnięcie „Power Overwhelming 2.0” (ukryte) wymaga doprowadzenia do sytuacji, w której twoja produkcja ciepła jest co najmniej dwukrotnie większa niż całkowite zapotrzebowanie. Możesz je zdobyć zarówno w kampanii, jak i w trybie Utopia Builder.

Kluczem jest rozwój generatora i optymalizacja paliwa:

  • Zbadaj ulepszenia generatora Tier 1 i Tier 2, a następnie ustaw optymalizację na Oil, które daje największy efekt.

  • Poczekaj na cieplejszą pogodę (np. około –20°C), aby naturalne zapotrzebowanie było niższe.

  • Tymczasowo zamknij wszystkie dzielnice poza mieszkalnymi i produkcją paliwa, aby maksymalnie zredukować popyt na ciepło.

  • Uruchom tryb Overdrive, który gwałtownie zwiększy moc generatora.

Do osiągnięcia wystarczy, że przez krótką chwilę twoja podaż ciepła przewyższy dwukrotnie zapotrzebowanie – w tym momencie trofeum zostanie odblokowane.

Green Power / Zielona Moc

Osiągnięcie „Green Power” zdobywasz, gdy spełnisz dwa warunki jednocześnie:

  1. Pokryjesz co najmniej 300 jednostek zapotrzebowania na ciepło za pomocą pary (Steam).

  2. Utrzymasz status Squalor Absent w mieście.

Można to zrobić zarówno w kampanii, jak i w trybie Utopia Builder, choć najłatwiej w Utopii, wybierając mapę z geotermalnymi złożami.

Kroki do osiągnięcia:

  • Zbadaj technologię Geothermal Plant (najlepiej wersję Unfiltered, ponieważ daje największy przyrost ciepła i nie generuje Squaloru).

  • Rozbuduj generator co najmniej do poziomu Upgrade 1 (opcjonalnie także Upgrade 2 dla lepszej optymalizacji).

  • Skup się na kontroli czystości miasta – unikaj budynków lub ustaw pogarszających warunki sanitarne, aby utrzymać Squalor Absent.

Gdy twoje elektrownie geotermalne zaczną produkować parę pokrywającą ponad 300 zapotrzebowania na ciepło i jednocześnie nie będzie Squaloru, osiągnięcie odblokuje się automatycznie.

New Oxbridge / Nowe Oxbridge

Osiągnięcie „New Oxbridge” wymaga podwojenia początkowej prędkości badań. Możesz je zdobyć zarówno w kampanii fabularnej, jak i w trybie Utopia Builder.

Najprostszy sposób to:

  • Zbuduj kilka Research Institutes, aby znacząco zwiększyć bazową produkcję punktów badań.

  • Wybierz dzielnicę z budynkiem Institute i aktywuj opcję „Rush Researches”, co dodatkowo podbije tempo pracy naukowców.

Połączenie tych działań pozwoli ci łatwo przekroczyć wymagany próg i podwoić początkową prędkość badań. W momencie osiągnięcia tego wskaźnika trofeum odblokuje się automatycznie.

Not on my watch / Nie na mojej warcie

Osiągnięcie „Not on my watch” wymaga ukończenia całej rozgrywki bez żadnych możliwych do uniknięcia zgonów. Jest ono dostępne wyłącznie w trybie Utopia Builder, ponieważ kampania fabularna wymusza ofiary w trakcie wojny domowej w rozdziale 5.

Jak je zdobyć:

  • Graj ostrożnie, najlepiej na niższym poziomie trudności, aby łatwiej utrzymać stabilność.

  • Zapewnij mieszkańcom podstawowe potrzeby: jedzenie, ciepło, schronienie i opiekę zdrowotną.

  • Nie dopuszczaj do kryzysów, które mogą prowadzić do śmierci (np. głód, choroby, zimno).

  • W Frostlandzie wysyłaj ekspedycje wyłącznie do regionów oznaczonych jako „SAFE” – unikaj ryzykownych wypraw.

  • Staraj się nie doprowadzać do ostrych konfliktów frakcyjnych i zachowuj równowagę w polityce.

Jeśli uda ci się przejść całą grę, nie tracąc ani jednej osoby w sytuacjach, którym można było zapobiec, osiągnięcie zostanie automatycznie odblokowane.

Paradise City / Miasto Raju

Osiągnięcie „Paradise City” wymaga utrzymania przez 50 tygodni miasta liczącego co najmniej 15 000 mieszkańców, w którym wszystkie problemy (głód, choroby, zimno, Squalor, napięcia społeczne) są w stanie Absent. Możesz je zdobyć zarówno w kampanii, jak i w trybie Utopia Builder, choć w Utopii jest to zdecydowanie prostsze.

W praktyce trofeum wpada często przy dążeniu do ambitnych celów, takich jak „Building a Metropolis”, gdzie i tak musisz wyeliminować wszystkie problemy. Kluczowe kroki:

  • Rozwijaj miasto stopniowo, aby po osiągnięciu 15–16 tys. populacji znaleźć stabilny balans między jedzeniem, paliwem, mieszkaniami i opieką zdrowotną.

  • Nadwyżkę przyrostu ludności kieruj do kolonii, aby nie obciążać głównego miasta.

  • Regularnie kontroluj, czy statusy problemów w stolicy pozostają na „Absent” i szybko reaguj na ewentualne spadki.

Jeśli uda ci się przez 50 kolejnych tygodni utrzymać idealne warunki w mieście o odpowiedniej populacji, osiągnięcie zostanie przyznane.

Another day in paradise / Kolejny dzień w raju

Osiągnięcie „Another day in paradise” jest całkowicie proste i samoopisujące się – wystarczy ukończyć dowolną rozgrywkę w trybie Utopia Builder.

Wybierz jedną z dostępnych ambicji, rozwiń swoje miasto i doprowadź grę do spełnienia warunków zwycięstwa. Niezależnie od poziomu trudności czy wybranej ścieżki, po zakończeniu scenariusza trofeum odblokuje się automatycznie.

Ambitious / Ambitny

Osiągnięcie „Ambitious” wymaga ukończenia wszystkich trzech dostępnych Ambicji w trybie Utopia Builder. Każda z nich stawia przed graczem inne cele, ale wspólnym mianownikiem zawsze jest całkowite wyeliminowanie problemów w mieście.

Pierwsza ambicja to „Colonise the Frostland” – musisz założyć co najmniej trzy kolonie, z których każda osiągnie populację 10 000, a następnie doprowadzić do stanu bezproblemowego funkcjonowania. Druga, „Develop a Metropolis”, skupia się na rozwoju stolicy – twoje główne miasto musi osiągnąć 50 000 mieszkańców i również pozbyć się wszelkich problemów (głód, choroby, zimno, squalor). Trzecia, „Build a Prosperous Future”, stawia na gospodarkę – wymaga zgromadzenia 100 000 jednostek paliwa, jedzenia, dóbr i materiałów przy jednoczesnym utrzymaniu idealnych warunków w mieście.

Ukończenie każdej ambicji wymaga innego stylu gry – ekspansji, intensywnego rozwoju urbanistycznego lub gromadzenia zasobów – ale dopiero zaliczenie wszystkich trzech scenariuszy odblokuje osiągnięcie „Ambitious”.

Chancellor of the Exchequer / Kanclerz Skarbu

Osiągnięcie „Chancellor of the Exchequer” polega na osiągnięciu co najmniej 50 dochodu w Heatstampach. Waluta ta pełni rolę uniwersalnego środka wymiany w Frostpunk 2 i jest generowana pasywnie, głównie w oparciu o populację, uchwalone prawa i przyjęte polityki. Im większe miasto i bardziej rozwinięte instytucje, tym szybciej rośnie twój dochód.

Najczęściej wymagany próg osiąga się naturalnie w późniejszych etapach gry. W kampanii fabularnej może to nastąpić już w rozdziale 4, choć zdecydowanie pewniejsze jest zdobycie tego osiągnięcia w rozdziale 5, kiedy populacja i rozwój gospodarczy osiągają wysoki poziom. W trybie Utopia Builder sprawa jest jeszcze prostsza – przy odpowiednio dużym mieście i zbalansowanej polityce osiągnięcie pojawia się praktycznie samo, bez konieczności specjalnego kombinowania.

Jeśli więc skupisz się na stałym rozwoju populacji i uchwalaniu praw wspierających produkcję oraz finanse, osiągnięcie „Chancellor of the Exchequer” powinno odblokować się automatycznie w trakcie normalnej rozgrywki.

Megalopolis / Megalopolis

Osiągnięcie „Megalopolis” wymaga doprowadzenia populacji głównego miasta do poziomu ponad 60 000 mieszkańców. Choć teoretycznie możliwe jest zdobycie go w kampanii fabularnej (jeśli mocno opóźnisz realizację celów fabularnych i skupisz się na rozbudowie), w praktyce zdecydowanie łatwiej zrobić to w trybie Utopia Builder.

Najlepszym wyborem jest ambicja „Develop a Metropolis”, która sama w sobie wymaga osiągnięcia progu 50 000 mieszkańców jako warunku zwycięstwa. Aby zdobyć osiągnięcie, wystarczy więc kontynuować rozbudowę miasta po spełnieniu podstawowego celu i przyjąć dodatkowych obywateli, aż licznik przekroczy 60 000. Warto zadbać o odpowiednią infrastrukturę – mieszkania, produkcję jedzenia, opiekę zdrowotną i paliwo – ponieważ wraz z szybkim przyrostem populacji rośnie ryzyko pojawienia się problemów, które mogą zahamować rozwój.

Po przekroczeniu granicy 60 tys. mieszkańców w stolicy osiągnięcie „Megalopolis” odblokuje się automatycznie.

… and fill the earth / … i wypełnić ziemię

Osiągnięcie „… and fill the earth” wymaga zgromadzenia ponad 50 000 mieszkańców poza głównym miastem. Najłatwiej zdobyć je w trybie Utopia Builder, szczególnie podczas realizacji ambicji „Develop a Metropolis”.

Kiedy twoje główne miasto osiągnie wymagany próg 50 000 mieszkańców, możesz rozpocząć masową relokację. Wystarczy wysłać ludzi do jednej lub kilku kolonii, aż łączna populacja poza stolicą przekroczy 50 000. Najwygodniej jest to zrobić w jednej dużej kolonii, aby szybciej przekroczyć wymagany próg, ale równie dobrze możesz rozdzielić migrantów pomiędzy kilka osad.

Warto pamiętać, że osiągnięcie może nie odblokować się natychmiast – czasem trzeba poczekać na odświeżenie danych populacyjnych po przeprowadzce mieszkańców. Gdy tylko populacja poza głównym miastem przekroczy 50 tys. osób, trofeum zostanie przyznane.

Can’t stop progress / Nie można zatrzymać postępu

Osiągnięcie „Can’t stop progress” odblokujesz wtedy, gdy w twoim mieście pojawi się zapotrzebowanie na co najmniej 1000 materiałów, a jednocześnie uda ci się utrzymać status Squalor Absent. W praktyce oznacza to, że musisz zarządzać ogromną populacją i dynamicznym rozwojem miasta, nie dopuszczając przy tym do pogorszenia warunków sanitarnych.

Najprostsza metoda to rozbudowa na dużą skalę – grając normalnie, osiągnięcie często wpada samoistnie, gdy populacja i zapotrzebowanie na materiały gwałtownie rosną. Alternatywną strategią jest masowe przesiedlenie mieszkańców do nowej kolonii – wysyłając np. 5000 lub więcej osób naraz, szybko zwiększysz popyt na materiały, a Squalor pojawia się z opóźnieniem, co pozwala utrzymać „czystość” w mieście przez odpowiednio długi czas.

W kampanii fabularnej możesz to osiągnąć, rozbudowując kolonie takie jak Old Dreadnought czy Winterhome, natomiast w trybie Utopia Builder wystarczy stworzyć dużą osadę i zasiedlić ją masową migracją. Jeśli przy wysokim zapotrzebowaniu nadal zachowasz status Squalor Absent, trofeum zostanie odblokowane.

Law and Order / Prawo i porządek

Osiągnięcie „Law and Order” wymaga utrzymania w mieście statusu „Crime Absent” oraz „Tension Absent” przy populacji co najmniej 30 000 mieszkańców. Możesz je zdobyć zarówno w kampanii, jak i w trybie Utopia Builder.

Choć brzmi wymagająco, w praktyce osiągnięcie wpada dość naturalnie, jeśli dbasz o stabilność społeczną i bezpieczeństwo. Oto kluczowe elementy:

  • Prawo i polityka: uchwalaj ustawy zmniejszające przestępczość i pilnuj, by nie drażnić nadmiernie żadnej frakcji. Zbalansuj badania i decyzje, a w razie potrzeby składaj obietnice i promuj wybrane grupy.

  • Bezpieczeństwo w mieście: buduj Watchtowers w dzielnicach mieszkalnych oraz Fighting Hubs i Surveillance Hubs w ich pobliżu.

  • Dobra konsumpcyjne: zapewnij stabilną produkcję Goods, bo ich niedobór często zwiększa napięcia i przestępczość.

  • Analiza problemów: najedź kursorem na wskaźniki Crime lub Tension, aby zobaczyć, co dokładnie je podnosi, i reaguj zgodnie z sugestiami.

Pamiętaj, że zmiany nie są natychmiastowe – nawet po zbudowaniu wielu wież strażniczych potrzeba kilku tygodni, aby efekt był widoczny. Jeśli jednak konsekwentnie dbasz o równowagę, przy dużym mieście osiągnięcie odblokuje się bez większych problemów.

Visionary / Wizjoner

Osiągnięcie „Visionary” wymaga zbadania 60 różnych idei (technologii) w czasie krótszym niż 600 tygodni. Możesz je zdobyć zarówno w kampanii, jak i w trybie Utopia Builder, choć w praktyce dużo łatwiej zrobić to w Utopii, gdzie nie ogranicza cię presja fabularnych wydarzeń.

Kluczowe wskazówki:

  • Nie panikuj z czasem – 600 tygodni to naprawdę dużo, więc możesz spokojnie rozwijać badania obok innych działań.

  • Optymalizacja kosztów – aby oszczędzać Heatstamps, warto badać różne warianty tych samych technologii, które kosztują tylko 50. Liczą się wszystkie wersje jako oddzielne „idee”.

  • Priorytet badań – jak tylko ustabilizujesz miasto, rozpocznij systematyczne badania i nie dopuszczaj do przestojów w działaniu Instytutów.

Łącznie w grze jest ponad 140 idei, więc masz duży zapas – wystarczy wybrać 60 z nich w rozsądnym tempie. Jeśli konsekwentnie będziesz prowadzić badania, osiągnięcie odblokuje się znacznie szybciej niż przewidziany limit 600 tygodni.

To each according to his needs / Każdemu według jego potrzeb

Osiągnięcie „To each according to his needs” wymaga zgromadzenia jednocześnie 20 000 Heatstampów oraz 200 000 jednostek Goods w magazynach. Możesz je zdobyć zarówno w kampanii, jak i w trybie Utopia Builder, choć zdecydowanie łatwiej jest to osiągnąć w Utopii, gdzie możesz rozgrywać bardzo długie sesje i skupić się na rozwoju gospodarczym.

Jak to zrobić:

  • Magazynowanie dóbr – zbuduj co najmniej 4 Stockpile Hubs przeznaczone na Goods i konsekwentnie je rozbudowuj. Postaw na Factories, aby maksymalizować produkcję.

  • Prawa – uchwal jedno z praw z kategorii Goods, a także takie, które zwiększają dochód Heatstampów.

  • Wydarzenia – podczas wieców wybieraj opcje zwiększające przychód Heatstampów.

  • Długi rozwój – najlepiej realizować to w ramach ambicji „Building a Metropolis”, bo przy takiej populacji produkcja i przychody naturalnie osiągną wymagane poziomy.

Po zebraniu odpowiednich zapasów osiągnięcie odblokuje się automatycznie.

Idle Hands are the Devil’s Playthings / Bezczynne ręce to narzędzie diabła

Osiągnięcie „Idle Hands are the Devil’s Playthings” wymaga, aby co najmniej 90% populacji twojego miasta stanowili aktywni pracownicy. Można je zdobyć zarówno w kampanii, jak i w trybie Utopia Builder, choć w praktyce łatwiej je zrobić w Utopii, gdzie masz więcej czasu na przygotowania.

Jak zwiększyć odsetek pracowników:

  • Prawo Family Apprenticeship – pozwala włączać młodzież w życie zawodowe.

  • Prawo Dutiful Youth – kolejna ustawa podnosząca procent aktywnej siły roboczej.

  • Wydarzenia i wiece – utrzymuj wysokie Trust we frakcjach, dzięki czemu podczas rally będziesz mógł wybierać opcje zwiększające liczbę pracujących.

  • Balans społeczny – unikaj ustaw czy badań, które zmniejszają dostępność pracowników (np. zbyt duże przywileje dla jednej grupy kosztem pracy).

Gdy wskaźnik aktywnych pracowników osiągnie 90% lub więcej, osiągnięcie zostanie przyznane automatycznie.

We Are Not The Same / Nie jesteśmy tacy sami

Osiągnięcie „We Are Not The Same” w trybie Utopia Builder wymaga spotkania wszystkich dostępnych frakcji i społeczności. Na początku każdej gry wybierasz zestaw startowy (Foragers + Machinist, Thinkers + Lords lub Labourers + Merchants), a do tego dochodzi jedna losowa społeczność. W sumie na starcie poznasz sześć podstawowych grup. Kolejne frakcje pojawiają się w oparciu o twoje decyzje ideologiczne (Zeitgeist) – pierwsza z nich około 53. tygodnia (wspierająca twój wybór), a druga około 109. tygodnia (jej przeciwieństwo). Występuje osiem możliwych wariantów, m.in. Bohemians, Overseers, Proteans, Legionnaires, Menders, Ventures, Icebloods i Technocrats. Aby zdobyć trofeum, wystarczy, że w różnych rozgrywkach doprowadzisz do powstania każdej z tych frakcji i spotkasz wszystkie unikalne społeczności.

Najpewniejszą metodą jest tzw. „speedrun”: rozpocznij nową grę, zbuduj Council Hall i kilka domów, a następnie uchwal pięć ustaw zgodnych z daną kombinacją (np. Durable Goods, Free Essentials, Accept All Outsiders, Harvesting Funerals, Mandatory School, by odblokować Bohemians). Po około 55 tygodniach pojawi się frakcja – w tym momencie możesz zakończyć grę i rozpocząć kolejną z innym zestawem ustaw. Powtarzając proces, aż spotkasz wszystkie osiem, odblokujesz osiągnięcie.

Quiet Backwater / Śpiący Zalew

Osiągnięcie „Quiet Backwater” zdobędziesz, jeśli przez 300 tygodni w jednej kolonii nie pojawią się problemy wyższe niż Minor. Możesz je zdobyć zarówno w kampanii, jak i w trybie Utopia Builder.

W kampanii najłatwiej zrobić to po Whiteout – wtedy masz dużo czasu, by spokojnie rozwijać osady. Przykładowo, jeśli w Old Dreadnought utrzymasz stabilne dostawy jedzenia i dóbr, a także zaspokoisz pozostałe potrzeby, kolonia będzie funkcjonować w idealnych warunkach. Wystarczy, że odczekasz wymagane 300 tygodni do końca fabuły i osiągnięcie wpadnie automatycznie.

W trybie Utopia Builder podejście jest podobne:

  • Zbuduj dzielnicę mieszkalną i zapewnij ogrzewanie (stałe dostawy paliwa).

  • Zadbaj o wystarczającą ilość jedzenia, materiałów i dóbr.

  • Regularnie monitoruj stan kolonii, aby żaden problem nie przekroczył poziomu Minor.

Jeśli przez wymagany okres utrzymasz taki balans, osiągnięcie „Quiet Backwater” zostanie odblokowane.

There is No Final Design / Ouroboros

Osiągnięcie „There is No Final Design” wymaga cofnięcia się do wcześniej odrzuconej polityki. W praktyce oznacza to, że musisz zmienić prawo na inne w tej samej podkategorii, a następnie po czasie ponownie uchwalić to pierwsze.

Najprostszy przykład to kategoria Society → Funerals:

  1. Uchwal Harvesting Funerals.

  2. Odczekaj wymagane 10 tygodni i zmień je na Ceremonial Funerals.

  3. Po kolejnych 10 tygodniach wróć do Harvesting Funerals.

W momencie ponownego uchwalenia pierwszego prawa osiągnięcie odblokuje się automatycznie.

To trofeum często wpada samo podczas balansowania pomiędzy frakcjami i prób przypodobania się raz jednej, raz drugiej stronie.

Guiding Light / Światło w Mroku

Osiągnięcie „Guiding Light” zdobywasz poprzez ukończenie Tale „Beacon of Hope”. Ten scenariusz skupia się na przygotowaniu twojego miasta na przyjęcie kolejnych fal ocalałych, zapewniając im mieszkania i opiekę medyczną.

Kroki do sukcesu:

  1. Zbadaj Skyways, wejdź do Frostlandu i odnajdź lokację Beacona (zazwyczaj tuż obok miasta).

  2. Połącz Beacon szlakiem lub Skywayem i wybuduj go.

  3. Przygotuj infrastrukturę na przyjęcie 4–5 grup ocalałych (kolejne fale nadchodzą w odstępach 30–80 tygodni).

  4. Jeszcze przed pierwszą grupą dostaniesz zadanie budowy 3 szpitali. Po jej przybyciu aktywują się cele stałe:

    • nie dopuść do śmierci zbyt wielu ludzi,

    • utrzymuj poniżej 200 chorych lub rannych.

  5. Opcjonalnie możesz ulepszyć placówkę Beacona po przyjęciu pierwszej grupy.

Świetna wskazówka: wybierz prawa prowadzące do frakcji Proteans (Adaptation / Merit / Reason). Jej unikalny bonus leczy 50% chorych i rannych, co może uratować cię w trudnych momentach.

Po zakończeniu całego Talu i pomyślnym utrzymaniu populacji, osiągnięcie „Guiding Light” zostanie odblokowane.

Apocalypse Nah / Nie czas na apokalipsę

Osiągnięcie „Apocalypse Nah” zdobywasz poprzez ukończenie Tale „Apocalyptic Whiteout”, czyli przetrwanie burzy, która rozpoczyna się około 418. tygodnia (na poziomie Steward) i trwa aż 200 tygodni. To jedno z najtrudniejszych wyzwań w grze.

Przygotowania:

  • Populacja – łatwiej utrzymać mniejsze miasto i oprzeć się na koloniach dostarczających zasoby.

  • Rozmieszczenie dzielnic – buduj zwarte osiedla mieszkalne z dobrze ustawionymi Heating Hubami i Medical Hubami, najlepiej w okręgach wokół generatora, aby wykorzystać wspólne ogrzewanie.

  • Badania – kluczowe są wszystkie technologie izolacji oraz ulepszenia generatora i jego pojemności.

  • Kolonie i outposty – rozwijaj Extraction Strongholds oraz Warehouse Settlement Outpost, aby zwiększyć zapasy i wydajność dostaw.

  • Magazyny – przygotuj duże rezerwy jedzenia, paliwa i dóbr przed Whiteoutem.

  • Ogrzewanie – samodzielnie kontroluj ustawienia w overlayu, gra nie robi tego automatycznie.

  • Podczas Whiteoutu – zamknij wszystkie zbędne budynki poza dzielnicami mieszkalnymi. Po około 50 tygodniach pojawią się Heat Leaks – naprawiaj je strażnikami lub robotnikami, co dodatkowo podnosi izolację budynków.

Jeśli twoje miasto wytrwa pełne 200 tygodni Apocalyptic Whiteoutu, ukończysz Tale i odblokujesz osiągnięcie „Apocalypse Nah”.

Raiders of the Lost Cores / Poszukiwacz zaginionych rdzeni

Osiągnięcie „Raiders of the Lost Cores” wymaga ukończenia Tale „Depleted Cores”, którego głównym celem jest ponowne uruchomienie produkcji rdzeni. Na początku tego scenariusza rdzenie są niedostępne, co blokuje wiele budynków i ulepszeń, dopóki nie rozwiążesz zadania.

Kroki do wykonania:

  1. Zbuduj Logistics District.

  2. Zbadaj Skyways i wejdź do Frostlandu.

  3. Znajdź region IEC Core Factory (zwykle tuż obok miasta) i połącz go szlakiem lub Skywayem.

  4. Rozwijaj ekspedycje i odkrywaj Frostland, aż natrafisz na Damaged IEC convoys.

  5. Zbadaj Settlement Heating oraz rozpocznij wydobycie Oil – będzie ono wymagane.

  6. Każdy konwój zawiera Factory Parts – potrzebujesz trzech, aby naprawić fabrykę. Czas ich odzyskania zależy od stopnia uszkodzenia, rodzaju zwiadowców i zagrożeń w regionie (od 16 do 50 tygodni).

  7. Za każdym razem, gdy odzyskasz część, połącz ją ze Skyways lub Trails z IEC Core Factory.

  8. Po dostarczeniu wszystkich trzech części uruchom fabrykę.

Cel dodatkowy: podczas całego Tale nie dopuść do osiągnięcia stanu Catastrophic Cold.

Po naprawieniu i uruchomieniu fabryki Tale zostanie ukończone, a osiągnięcie „Raiders of the Lost Cores” odblokowane.

Born Ready / Gotowość od urodzenia

Osiągnięcie „Born Ready” zdobywasz, jeśli w jednej rozgrywce na poziomie trudności Steward (lub wyższym) ukończysz trzy różne Tales. W praktyce oznacza to konieczność rozegrania bardzo długiej kampanii, ponieważ oprócz codziennego zarządzania miastem musisz przygotować się na 200-tygodniowy Apocalyptic Whiteout i jednocześnie spełnić wymagania dwóch pozostałych scenariuszy.

Najważniejsze wskazówki:

  • Masz około 418 tygodni na ukończenie pierwszych dwóch Tales zanim nadejdzie Whiteout.

  • Warto rozpocząć od „Beacon of Hope”, ponieważ po przyjęciu nowo przybyłych możesz skupić się na stabilizacji miasta.

  • Następnie możesz zająć się „Depleted Cores”, uważając, aby podczas oczekiwania na naprawę fabryki rdzeni nie dopuścić do żadnych zgonów.

  • Największym finałowym wyzwaniem będzie „Apocalyptic Whiteout”, dlatego gromadź ogromne zapasy i rozwijaj wszystkie technologie związane z ogrzewaniem oraz izolacją.

  • Rozważ wybór ścieżki Captain’s Authority po pierwszym Tale – daje to większą kontrolę i ułatwia przygotowania.

Ukończenie trzech Tales w jednym podejściu jest czasochłonne, ale możliwe. Jeśli uda ci się przetrwać do końca Whiteoutu, osiągnięcie „Born Ready” zostanie odblokowane.

No One Left Behind / Nikogo nie zostawiamy

Osiągnięcie „No One Left Behind” wymaga ukończenia Tale „Beacon of Hope” bez ani jednego zgonu na poziomie trudności Steward (lub wyższym). Nie jest to szczególnie trudne, ale wymaga ostrożności w podejmowaniu decyzji.

Na co uważać:

  • Unikaj ryzykownych praw i akcji – szczególnie Experimental Treatment, które ma szansę zabić pacjenta, a także Machine Attendants i Secret Police, które mogą prowadzić do tragedii.

  • Reaguj pokojowo – nigdy nie wysyłaj Strażników przeciw protestującym, rozwiązuj sytuacje negocjacjami i kompromisem.

  • Bezpieczne ekspedycje – wysyłaj zwiadowców tylko w rejony oznaczone jako bezpieczne; ryzykowne misje mogą skończyć się stratami.

  • Opieka medyczna i zapasy – zadbaj o odpowiednią liczbę szpitali, jedzenie i paliwo, aby mieszkańcy byli zdrowi i bezpieczni.

Po ukończeniu „Beacon of Hope” można już grać dowolnie – osiągnięcie liczy się tylko w trakcie samego Tale. Jeśli uda ci się przejść ten etap bez żadnych ofiar, trofeum „No One Left Behind” zostanie przyznane.

Seen Worse / Bywało Gorzej

Osiągnięcie „Seen Worse” zdobywasz, gdy ukończysz Tale „Apocalyptic Whiteout” bez dopuszczenia, by Hunger lub Disease wzrosły powyżej poziomu Minor, na trudności Steward lub wyższej.

Jak się przygotować:

  • Jedzenie – zgromadź duże zapasy przed burzą. Upewnij się, że produkcja działa sprawnie, a populacja ma stabilny dostęp do żywności przez pełne 200 tygodni.

  • Choroby – największe zagrożenie pochodzi z ekstremalnego zimna. Priorytetem jest rozbudowa szpitali i badań związanych z izolacją oraz ogrzewaniem.

  • Ogrzewanie – trzymaj temperaturę w domach na poziomie Chilly lub Liveable. Możesz oszczędzać paliwo, włączając okresowo Overdrive, aby stabilizować warunki bez nadmiernego zużycia zasobów.

  • Zarządzanie kryzysowe – zapisuj grę co 10–20 tygodni, aby móc cofnąć się w razie nagłego wzrostu chorób lub problemów z jedzeniem.

Jeśli twoje miasto jest dobrze przygotowane do przetrwania samego Apocalyptic Whiteout, spełnienie dodatkowych warunków tego osiągnięcia powinno przyjść naturalnie.

Gotta Go Fast / Trzeba działać szybko

Osiągnięcie „Gotta Go Fast” wymaga ukończenia Tale „Depleted Cores” w czasie krótszym niż 200 tygodni na poziomie trudności Steward lub wyższym. To jedno z trudniejszych wyzwań, bo oprócz planowania potrzebujesz także odrobiny szczęścia w odkrywaniu konwojów.

Wskazówki:

  • Skup się wyłącznie na tym Tale – unikanie równoległych scenariuszy znacząco zwiększa szanse na zmieszczenie się w limicie czasu.

  • Zbadaj technologie usprawniające eksplorację Frostlandu i twórz jak najwięcej Zwiadowców. Warto jak najszybciej zbudować Vanguard Logistics Bay.

  • Gdy znajdziesz Damaged Convoys, priorytetowo wybieraj te z opisem szansy „Moderate” – balansują czas i prawdopodobieństwo zdobycia części.

  • Unikaj konwojów wymagających długich poszukiwań (nawet 50 tygodni), chyba że masz już odkrytych bardzo dużo lokacji.

  • Buduj Skyways i Trails w kierunku podejrzanych lokacji jeszcze zanim potwierdzisz, że zawierają części. Dzięki temu nie stracisz cennego czasu po ich odnalezieniu.

  • Łącznie jest 15 konwojów, ale potrzebujesz tylko 3 z częściami. Odrobina szczęścia w losowaniu lokalizacji mocno wpływa na czas realizacji.

Przy odpowiednim przygotowaniu i sprawnym zarządzaniu zwiadowcami możesz zakończyć Tale nawet około tygodnia 160–170, a jeśli RNG dopisze, osiągnięcie „Gotta Go Fast” wpadnie bez problemu.

Platyna w Frostpunk 2

The Steward / Zarządzca

Gratulacje! Zdobycie platyny w Frostpunk 2 to nie lada wyczyn i dowód na twoją determinację, cierpliwość oraz mistrzowskie opanowanie gry. Udało ci się nie tylko przetrwać najbardziej bezlitosne warunki, jakie stawia przed graczem Apocalyptic Whiteout, ale także zrealizować wszystkie wyzwania – od zarządzania frakcjami i trudnych wyborów moralnych, aż po perfekcyjne planowanie zasobów i ekspansji. Platyna w Frostpunk 2 to ukoronowanie setek godzin strategii, analiz i odwagi w podejmowaniu decyzji, które decydowały o losie tysięcy mieszkańców twojego miasta. Teraz możesz z dumą powiedzieć, że ujarzmiłeś nie tylko mróz, ale i wszystkie mechaniki tej wymagającej gry.

Zobacz też:

Recenzja Frostpunk 2

Poradnik dla początkujących do Frostpunk 2

Frostpunk 2 w Sklepie z Grami

Poprzednio Silent Hill f - Wszystkie zagadki w grze i ich rozwiązania - Poradnik
To jest najnowszy artykuł.