Rasy w D&D – poradnik – którą wybrać?


Rola, jaką pełnisz w grze Dungeons & Dragons jest jednym z najważniejszych aspektów Twojej przygody. Ta rola jest zdefiniowana głównie przez dwie kluczowe cechy: rasę i klasę Twojej postaci. W tym poradniku przyjrzymy się bliżej aspektowi rasy w D&D i poradzimy, jak wybrać postać, która najlepiej pasuje do Twojego stylu gry.

Rasa Twojej postaci wpływa na jej fizyczne i mentalne atrybuty, jak również na jej zdolności i talenty. Każda rasa ma swoje unikalne cechy, które sprawiają, że są one lepiej przystosowane do różnych ról.

Człowiek

Człowiek to najbardziej wszechstronna rasa w D&D. Mają zrównoważone atrybuty i są dobre w każdej roli. Człowiek jest dobrym wyborem dla początkujących graczy, którzy jeszcze nie wiedzą, jaki styl gry preferują.

  • Wszechstronność: Człowiek jest jedyną rasą, która dostaje dodatek +1 do wszystkich atrybutów. To sprawia, że człowiek jest bardzo elastyczną rasą, która może dobrze prosperować w każdej klasie.
  • Języki: Człowiek zna język wspólny i jeden dodatkowy język na start, co pozwala mu na łatwe komunikowanie się z różnymi rasami.
  • Szybkość: Szybkość człowieka wynosi 30 stóp, co jest standardem dla większości ras.
  • Wiek: Człowiek osiąga dojrzałość około 20 roku życia i żyje średnio około 75-100 lat.

W zależności od wybranej edycji D&D i ustawień kampanii, istnieją również różne podtypy człowieka, takie jak Człowiek Zmienny (zawarte w „Player’s Handbook”) czy różne kultury i narodowości ludzkie, które dostarczają różnych bonusów i umiejętności. Na przykład, Człowiek Zmienny zyskuje bonus +1 do dwóch atrybutów do wyboru zamiast do wszystkich, ale posiada także bonusową umiejętność „Dowolny Talent”, która pozwala na wybranie dowolnego talentu na początku gry. To daje jeszcze większą elastyczność i pozwala na dopasowanie postaci do konkretnego stylu gry.

Pamiętaj, że wybór rasy powinien przede wszystkim opierać się na tym, co chcesz zagrać, a nie tylko na tym, co jest „najlepsze” pod względem mechanicznym. Człowiek jest świetnym wyborem dla tych, którzy chcą mieć dużą elastyczność w tworzeniu swojej postaci.

Elf

Elfy są zręczne i inteligentne, doskonale sprawdzają się w rolach takich jak czarodziej czy łotrzyk. Mają również naturalną odporność na magię, co czyni je wytrzymałymi w walce.

rasy w D&D

  • Zręczność: Elfy otrzymują naturalny bonus +2 do Zręczności, co czyni je doskonałymi łucznikami, zwiadowcami, czy łotrzykami.
  • Percepcja Błyskotliwa: Elfy mają naturalny dar do wykrywania ukrytych zagrożeń. Otrzymują za darmo biegłość w Percepcji, jednym z najczęściej używanych rzutów umiejętności w D&D.
  • Zdolność do Spania: Elfy nie śpią w tradycyjnym sensie, ale wpadają w 4-godzinną transcendencję, która jest równoznaczna z 8 godzinami ludzkiego snu. To czyni ich odpornymi na ataki, które wprowadzają w sen lub powodują bezsenność.
  • Języki: Elfy znają język wspólny i elficki.
  • Szybkość: Szybkość elfów wynosi 30 stóp.
  • Wiek: Elfy osiągają dojrzałość około 100 roku życia i mogą żyć nawet do 750 lat.

W zależności od wybranej podgrupy, elfy mogą otrzymać dodatkowe bonusy i umiejętności. Na przykład, Wysokie Elfy otrzymują bonus +1 do Inteligencji i darmowy czar od wyboru z listy czarodzieja, Leśne Elfy otrzymują bonus +1 do Mądrości i zwiększoną szybkość, a Mroczne Elfy (Drow) otrzymują bonus +1 do Charyzmy i zestaw unikalnych umiejętności i czarów związanych z ciemnością.

Elfy to świetny wybór dla graczy ceniących sobie zręczność i magię, a także dla tych, którzy chcą doświadczyć grania postacią z długowiecznej i tajemniczej rasy.

Krasnolud

Krasnoludy są silne i wytrzymałe, co czyni je doskonałymi wojownikami. Mają też zdolność do wykrywania pułapek i sekretnych drzwi, co jest bardzo przydatne w podziemiach.

  • Wytrzymałość: Krasnoludy otrzymują naturalny bonus +2 do Wytrzymałości, co czyni je wyjątkowo wytrzymałymi na trudy fizyczne i obrażenia.
  • Mistrzostwo Kowalstwa: Krasnoludy mają naturalny dar do rozpoznawania pracy z kamieniem i metalem. W grze przekłada się to na bonusy do biegłości w związanych z tym umiejętnościach.
  • Odporność na Trucizny: Krasnoludy mają odporność na trucizny, co oznacza, że mają zaletę na rzuty obronne przeciwko truciznom i są odporne na ich szkodliwe skutki.
  • Języki: Krasnoludy znają język wspólny i krasnoludzki.
  • Szybkość: Szybkość krasnoluda wynosi 25 stóp, jednak nie jest spowalniana przez noszenie ciężkiej zbroi.
  • Wiek: Krasnoludy dojrzewają w podobnym tempie co ludzie, ale żyją o wiele dłużej, często do 400 lat.

W zależności od wybranej podgrupy, krasnoludy mogą otrzymać dodatkowe bonusy i umiejętności. Na przykład, Górskie Krasnoludy otrzymują dodatkowy bonus +2 do Siły i są naturalnie biegłe w noszeniu ciężkiej zbroi, podczas gdy Krasnoludy Wzgórz otrzymują bonus +1 do Mądrości i dodatkowe punkty życia.

Krasnoludy są doskonałym wyborem dla graczy, którzy cenią sobie wytrzymałość i obronę, a także dla tych, którzy chcą grać postacią znaną z umiejętności rzemieślniczych i związku z kamieniem i metalem.

Hobbit (Halfling)

Hobbitów charakteryzuje duża zręczność i szczęście, co czyni ich doskonałymi łotrzykami lub bardami. Mają też zdolność do unikania ataków, co daje im przewagę w walce.

rasy w D&D

  • Zręczność: Halflingi otrzymują naturalny bonus +2 do Zręczności, co czyni je doskonałymi dla klas polegających na unikach i precyzyjnych atakach, takich jak złodziej.
  • Szczęśliwiec: Halflingi mają unikalną zdolność, która pozwala im rzucić ponownie jeżeli wynik ich rzutu kością k20 to 1. Jest to niezwykle przydatne i sprawia, że Halflingi są z natury szczęściarzami.
  • Nieustraszony: Halflingi są odporne na strach, co oznacza, że mają zaletę na rzuty obronne przeciwko przerażeniu.
  • Języki: Halflingi znają język wspólny i halflingowski.
  • Szybkość: Szybkość halflinga wynosi 25 stóp.
  • Wiek: Halflingi dojrzewają w podobnym tempie co ludzie i żyją około 150 lat.

Halflingi są doskonałym wyborem dla graczy, którzy cenią sobie zręczność i chcą unikać konfrontacji bezpośrednich. Są szczególnie odpowiednie dla klas takich jak złodziej czy bard, a ich umiejętność Szczęśliwiec może okazać się niezwykle przydatna w wielu sytuacjach. Ich naturalna odporność na strach sprawia, że są solidnymi i niezłomnymi towarzyszami, nawet w najtrudniejszych sytuacjach.

Gnom

Gnomy są inteligentne i zręczne, co czyni je doskonałymi czarodziejami lub iluzjonistami. Mają także naturalną zdolność do tworzenia i manipulowania magicznymi urządzeniami.

  • Inteligencja: Gnomowie otrzymują naturalny bonus +2 do Inteligencji, co czyni ich doskonałymi czarodziejami i inwentorami.
  • Iluzjonista: Gnomowie mają naturalny dar do tworzenia iluzji i są odporni na magię, która polega na rzutach obronnych Inteligencji, Mądrości i Charyzmy.
  • Mroczne Widzenie: Gnomowie mają mroczne widzenie, co pozwala im widzieć w ciemnościach do 60 stóp jak w słabym świetle.
  • Języki: Gnomowie znają język wspólny i gnomi.
  • Szybkość: Szybkość gnomów wynosi 25 stóp.
  • Wiek: Gnomowie dojrzewają w podobnym tempie co ludzie, ale żyją znacznie dłużej, często do 500 lat.

Gnomowie to doskonały wybór dla graczy, którzy chcą skupić się na magii lub rozwiązaniach technologicznych. Naturalny bonus do Inteligencji czyni ich wyjątkowo efektywnymi w dziedzinach wymagających wiedzy i zrozumienia. Ich umiejętności związane z iluzją i odpornością na magię są również bardzo przydatne. Gnomowie są doskonałym wyborem dla graczy ceniących innowacyjne rozwiązania i chcących unikać bezpośredniej konfrontacji.

Półork (Half-Orc)

Półorki są niezwykle silne i odporne, co czyni je doskonałymi barbarzyńcami lub wojownikami. Są też naturalnie przystosowane do przetrwania w dzikim terenie.

 

rasy w D&D

  • Siła i Wytrzymałość: Półorki otrzymują naturalny bonus +2 do Siły i +1 do Wytrzymałości, co czyni je potężnymi wojownikami na polu bitwy.
  • Szczęście Wojownika: Gdy półork spada poniżej 1 punktu życia, może wrócić do 1 punktu życia zamiast być nieprzytomnym. Tę zdolność można używać raz na długi odpoczynek.
  • Mroczne Widzenie: Półorki mają mroczne widzenie, co pozwala im widzieć w ciemnościach do 60 stóp jak w słabym świetle.
  • Języki: Półorki znają język wspólny i orczy.
  • Szybkość: Szybkość półorka wynosi 30 stóp.
  • Wiek: Półorki dojrzewają szybciej niż ludzie i żyją około 75 lat.

Półorki to doskonały wybór dla graczy, którzy chcą grać agresywnie i skupić się na walce. Naturalne bonusy do Siły i Wytrzymałości czynią półorków prawdziwymi bestiami na polu bitwy. Szczęście Wojownika dodatkowo zwiększa ich przeżywalność, a mroczne widzenie pozwala im efektywnie działać nawet w najciemniejszych zakamarkach. Pamiętaj jednak, że Półorki mogą spotkać się z nieufnością niektórych ras w D&D ze względu na ich dziką naturę i dziedzictwo.

 

Istnieje wiele innych ras, takich jak smoczy władca, tiefling, aasimar i wiele innych, a wybór zależy od tego, jak chcesz, aby Twoja postać funkcjonowała w świecie D&D. Wybierz postać, która najbardziej Ci się podoba i której chciałbyś doświadczyć, a niekoniecznie tę, która jest najbardziej „optymalna” pod względem statystyk. D&D jest grą, w której najważniejsza jest wyobraźnia, kreatywność i dobrze spędzony czas. Nie bój się eksperymentować i bawić się swoją postacią!

 

Zobacz też: Jak prowadzić sesję D&D – Poradnik Mistrza Podziemi

Poprzednio Podkręć Adrenaline! Nowe DLC do Chaos Gate - Execution Force
Następny Savage Gauntlet w Exoprimal? Jak odblokować hardcorowy tryb!