W obliczu fali zwolnień w branży gier, studio From Software, twórcy hitu Elden Ring, zdecydowanie opowiada się za etycznym traktowaniem pracowników. Prezydent From Software, Hidetaka Miyazaki, w wywiadzie dla PC Gamer podkreślił, że zwolnienia nie są w planach firmy, a wręcz przeciwnie – studio się rozwija.
Ostatnie miesiące obfitowały w niepokojące doniesienia. Przejęcia studiów deweloperskich przez potężne koncerny medialne nierzadko kończyły się zwolnieniami pracowników. Przykładem jest Embracer, który po przejęciu studiów takich jak Arkane Austin czy Tango Gameworks przeprowadził redukcję zatrudnienia. Podobne działania obserwujemy u wydawców pokroju EA, 2K czy Sony. Czy From Software, należące do potężnej korporacji Kadokawa, może podzielić los innych studiów? Odpowiedź Miyazaki jest jednoznaczna: nie.
„Nigdy nie chciałbym, aby pracownicy From Software musieli się o to obawiać” – powiedział Miyazaki. „Jestem przekonany, że nasza spółka macierzysta, Kadokawa, rozumie ten punkt widzenia i podziela nasz pogląd.”
Warto zaznaczyć, że From Software nie tylko uniknęło fali zwolnień, ale wręcz się rozwija. Studio znacząco powiększyło się od czasu rozpoczęcia prac nad Elden Ring i obecnie dysponuje zasobami pozwalającymi na równoległą pracę nad kilkoma projektami (czego dowodem jest Armored Core 6 który miał premierę w zeszłym roku). Miyazaki podkreśla, że sukces From Software opiera się na ciężkiej pracy i zaangażowaniu jego zespołu. Zwolnienia oznaczałby utratę cennych pracowników i know-how, co w dłuższej perspektywie mogłoby negatywnie wpłynąć na jakość gier tworzonych przez studio.
„Zwolnienia to krótkoterminowe rozwiązanie, które w dłuższej perspektywie może przynieść więcej szkód niż pożytku” – mówi Miyazaki. „Zamiast tego wolimy inwestować w naszych pracowników i zapewniać im stabilne warunki pracy, które pozwalają im na rozwijanie talentu i tworzenie wyjątkowych gier.”
Postawa From Software i Hidetaki Miyazakiego jest wyraźnym sygnałem sprzeciwu wobec nieetycznych praktyk w branży gier. Stawiając na swoich pracowników i długoterminowy rozwój, studio daje przykład innym deweloperom, że sukces można osiągnąć bez uszczerbku dla zespołu. Miyazaki odwołuje się również do słów legendarnego prezydenta Nintendo, Satoru Iwaty, który w 2013 roku dwukrotnie obniżył sobie pensję, aby uniknąć zwolnień wśród pracowników, nawet w obliczu strat firmy.
„Myślę, że to prawda” – powiedział Miyazaki, cytując słowa Iwaty. „Ludzie, którzy boją się utraty pracy, boją się tworzyć dobre rzeczy. Zgadzam się z tym całkowicie. Wierzę, że w Kadokawa rozumieją, jak mocno trzymam się tego poglądu. Chociaż nie możemy zagwarantować przyszłości w 100%, dopóki ja odpowiadam za tę firmę, nie pozwolę na zwolnienia. Mam nadzieję, że nasi gracze i fani mogą czerpać z tego pewną pociechę.”
Podejście From Software z pewnością spotka się z uznaniem wielu graczy i fanów gier. W czasach, gdy etyka biznesowa staje się coraz ważniejszym czynnikiem wpływającym na decyzje zakupowe, firmy, które dbają o swoich pracowników, mogą liczyć na lojalność i wsparcie społeczności. Oprócz kwestii zwolnień, Miyazaki poruszył również temat wpływu korporacji macierzystych na niezależność studia. Podkreślił, że Kadokawa zapewnia From Software dużą autonomię w kwestiach kreatywnych, co pozwala studio na tworzenie gier zgodnie z własną wizją.
„Kadokawa rozumie, że nasza siła tkwi w naszej kreatywności i autonomii” – mówi Miyazaki. „Nie ingerują w nasze procesy twórcze i dają nam swobodę w tworzeniu gier, które uważamy za najlepsze.”
From Software stało się wzorem dla wielu firm w branży gier. Pokazuje ono, że możliwe jest osiągnięcie sukcesu komercyjnego bez rezygnowania z wartości takich jak etyka i dbałość o pracowników. Studio promuje również zrównoważony rozwój i stawia na ludzką kreatywność w procesie tworzenia gier. Postawa From Software może stanowić inspirację dla innych deweloperów i przyczynić się do pozytywnych zmian w całej branży.
Brak komentarzy