Jakie azjatyckie fantasy warto przeczytać? Przedstawiam kilka historii inspirowanych mitologią!
Fantastyka od zawsze czerpała pełnymi garściami z mitów, legend i opowieści ludowych. To właśnie w nich kryją się najstarsze archetypy bohaterów, potworów i boskich istot, które wciąż inspirują pisarzy na całym świecie. Choć europejska literatura fantasy przez lata dominowała na rynku, z Tolkieniem jako filarem, to coraz częściej na półkach czytelników można znaleźć powieści, które czerpią z zupełnie innych źródeł. Rosnąca popularność kultury azjatyckiej oraz książek pisanych przez autorów azjatyckiego pochodzenia sprawiła, że współczesne fantasy zaczęło sięgać po zupełnie nowe narracje i bogactwo mitologii Dalekiego Wschodu, Azji Południowej i Południowo-Wschodniej.
Mitologie krajów azjatyckich są wyjątkowo barwne. Pełno w nich bóstw opiekuńczych lub gniewnych, smoków symbolizujących potęgę natury, demonów zamieszkujących lasy czy rzeki, a także bohaterów, których przeznaczenie wyznaczają bogowie lub przodkowie. Te opowieści niosą w sobie nie tylko magię, ale również filozofię, która przenika codzienne życie i sposób postrzegania świata. Literatura fantasy inspirowana azjatyckimi mitologiami częściej stawia na cykliczność czasu, honor i harmonię z naturą, niż na linearne opowieści o walce dobra ze złem.
Jakie azjatyckie fantasy warto zatem przeczytać?
R.F. Kuang – Wojna makowa
Ta trylogia R.F. Kuang to jeden z tych cykli, które trudno zakwalifikować jako typowe fantasy, bo łączy w sobie elementy epickiej przygody z brutalnym realizmem historycznym. Inspiracją były wojny XX-wiecznych Chin, ale rdzeniem historii jest magia oparta na kontakcie z bogami. Magia jednak nie jest tu błogosławieństwem, lecz narzędziem destrukcji, którego użycie zawsze pociąga za sobą konsekwencje.
Seria rozpoczyna się historią młodej dziewczyny pochodzącej z biednej prowincji, która dzięki determinacji i sprytowi dostaje się do elitarnej akademii wojskowej. Tam odkrywa w sobie niezwykłe zdolności. Może kontaktować się z bóstwami, które obdarzają ją niebezpieczną mocą. W miarę jak imperium pogrąża się w wojnie, bohaterka staje przed wyborem między własnym człowieczeństwem a wykorzystaniem mocy, która może ocalić lub zniszczyć wszystko.
Podstawą magicznego systemu w trylogii są praktyki szamanistyczne, obecne w dawnych Chinach i Azji Centralnej. Szamani poprzez rytuały i trans mieli kontaktować się z bogami, a Kuang przekształca ten motyw w brutalny mechanizm wojenny. Bóstwa są tu wszechmocne, ale nieżyczliwe. Przypominają tradycyjne chińskie demony i duchy, które mogły być równie groźne, co opiekuńcze.
Elizabeth Lim – Sześć szkarłatnych żurawi
Historia opowiada o księżniczce Shiori, jedynej księżniczce Kiata, która skrywa pewien sekret: w jej żyłach płynie zakazana magia. Kiedy traci nad nią kontrolę, zwraca na siebie uwagę swojej macochy. Ta, również władająca mroczną magią, wygania księżniczkę a jej sześciu braci zamienia w żurawie. Raikama ostrzega Shiori, że jeśli wypowie choć jedno słowo, jeden z braci umrze. Bohaterka musi ich ocalić i odkryć prawdę o własnej mocy. Po drodze do celi trafia do miejsc pełnych duchów, smoków oraz zakazanej przez ludzi magii.
Inspiracją książki były zarówno europejskie baśnie o zaklętych braciach, jak i chińskie legendy o przemianach w ptaki. Żuraw w kulturze chińskiej symbolizuje długowieczność i wierność, a smoki w powieści Lim są wodnymi duchami. Bardzo potężnymi, ale związanymi z naturą. Klątwa, która dotyka rodzinę Shiori ma swoje źródło w azjatyckich opowieściach o demonach i boginiach, które karzą ludzi za nieposłuszeństwo.
Sue Lynn Tan – Córka Bogini Księżyca
Książka, która zainspirowała ten artykuł. Jej bohaterką jest Xingyin, córka bogini księżyca Chang’e, która dorasta w ukryciu przed Niebiańskim Cesarzem. Gdy sekreto jej istnieniu niemalże wychodzi na jaw, ucieka. Nieświadomie trafia do Niebiańskiego Królestwa, gdzie, ukrywając swoją prawdziwą tożsamość, próbuje odnaleźć się w nowym świecie. Bohaterka wyrusza w niebezpieczną podróż, podczas której musi stawić czoła legendarnym stworzeniom i groźnym wrogom, aby uwolnić matkę. W międzyczasie doskonali swoje magiczne umiejętności i zmaga się z zakazaną miłością.
Powieść opiera się na micie o Chang’e, bogini księżyca, która wypiła eliksir nieśmiertelności i została zesłana na wygnanie. W Chinach jest ona czczona podczas Festiwalu Środka Jesieni, a jej historia należy do najpiękniejszych legend o miłości i poświęceniu. Córka Bogini Księżyca rozwija tę opowieść, tworząc własną wersję wydarzeń i nadając jej jeszcze większy rozmach.
Mai Corland – Five Broken Blades
Pięcioro zabójców, każde z własnym sekretem i własną misją, zostaje zmuszonych do współpracy, by obalić tyrana. To historia, w której każdy bohater walczy nie tylko z wrogiem, ale i z własnym przeznaczeniem. Jest to też pełna napięcia opowieść, w której intrygi i zdrady są na porządku dziennym. Każda z postaci jest złożona i naznaczona własną tragedią. Atmosfera przypomina klasyczne tragedie, z nieuchronnością losu wiszącą nad bohaterami.
Corland odwołuje się do chińskich i japońskich opowieści o demonach i duchach, które kierują ludzkim losem. W wielu legendach bohaterowie skazani byli na tragiczną ścieżkę, niezależnie od tego, jak bardzo próbowali ją zmienić. I właśnie ta fatalistyczna wizja przenika niemalże całą powieść.
Tasha Suri – cykl Płonące Królestwa
Płonące Królestwa to saga, w której boginie i dawne klątwy powracają, by zburzyć równowagę świata. Ogień odgrywa w niej centralną rolę, jako symbol siły, zniszczenia, ale też odrodzenia. Główna bohaterka jest księżniczką z niskiej kasty, która zostaje zmuszona do małżeństwa z księciem wyższej rangi. Jednak jej prawdziwy cel jest zupełnie inny: chce wykorzystać swoje nowe stanowisko, aby zreformować imperium i uwolnić swój lud. Wygnana przez brata – tyrana, Malini planuje zemstę. Tam spotyka Priyę, służącą skrywającą głębokie sekrety i tajemnicze powiązanie z magiczną przeszłością świątyni. Gdy ich losy stają się nierozerwalnie splecione, Malini i Priya wyruszają w niebezpieczną podróż, szukając nie tylko osobistej zemsty, ale także iskry, która rozpali rewolucję.
Suri czerpie z hinduistycznych eposów, zwłaszcza z postaci boga ognia Agniego. Ogień w mitologii indyjskiej to żywioł transformacji, ofiary i oczyszczenia. W powieściach symbolizuje zarówno destrukcję, jak i nadzieję na nowe życie.
Xiran Jay Zhao – Żelazna Wdowa
Połączenie science fiction i mitologii w rewolucyjnym wydaniu. W futurystycznym świecie ludzkość walczy z potworami przy pomocy gigantycznych mechów. Aby je pilotować, mężczyźni potrzebują partnerek, które często giną w procesie. Główna bohaterka postanawia złamać system. Zgłasza się na pilotkę, aby zemścić się na pilocie, który doprowadził do śmierci jej siostry. Po osiągnięciu celu odkrywa, że jest Żelazną Wdową, rzadkim typem pilotki, która potrafi czerpać moc od pilotujących z nią mężczyzn.
Aby kontrolować jej ogromną moc, zostaje połączona w parę z Li Shiminem, najsilniejszym pilotem, który jest jednocześnie odrzucany przez społeczeństwo. Zetian jednak nie zamierza się łatwo poddać. Chce wykorzystać swoje umiejętności i siłę, aby zmienić społeczeństwo, które traktuje kobiety jak ofiary, i zakończyć ich cierpienie.
Autorka inspiruje się legendą o cesarzowej Wu Zetian, jedynej kobiecie, która rządziła Chinami. W książce pojawiają się także symbole smoków i rytuały przypominające starożytne ofiary. To dowód na to, że nawet futurystyczne światy mogą być zbudowane na fundamencie dawnych mitów.
Mitologie Azji to kopalnia inspiracji, z której współcześni autorzy czerpią pełnymi garściami. Każda z opisanych książek i serii pokazuje inne oblicze tych wierzeń, od wręcz lirycznych opowieści o duchach i smokach, po brutalne historie o wojnie i politycznych intrygach.
Zobacz też: Kaylie Smith: Phantasma – recenzja książki – warto przeczytać?
Zapraszamy do naszego sklepu z grami – www. slepzgrami.pl