Silent Hill f to jedna z najbardziej zaskakujących odsłon kultowej serii, która odchodzi od klasycznych schematów grozy i serwuje doświadczenie pełne psychologicznego napięcia, niepokojącej atmosfery i świeżych, odważnych pomysłów. Twórcy z NeoBards Entertainment oraz Ryukishi07, znany z mistrzowskiego budowania narracji, dostarczyli grę, która nie tylko oddaje hołd swoim poprzednikom, ale również wynosi markę Silent Hill na zupełnie nowy poziom. To produkcja, która wciąga od pierwszych minut i nie pozwala oderwać się aż do finału, dlatego warto przeżyć ją w pełni i zrozumieć każdy aspekt jej mrocznego świata.
Dla wielu fanów seria Silent Hill to nie tylko horror – to emocjonalna podróż, która zmusza do refleksji, analizowania symboli i mierzenia się z lękami bohaterów. Silent Hill f kontynuuje tę tradycję, jednocześnie prezentując historię w świeży, wyjątkowy sposób. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę lub chcesz mieć pewność, że nie ominiesz żadnych ważnych elementów fabuły, nasz poradnik i solucja pozwolą Ci przejść przez całą grę bez stresu i błądzenia po omacku.
Przygotowaliśmy szczegółowe omówienie pełnego przejścia Silent Hill f, obejmujące wszystkie 13 rozdziałów, tak aby każdy gracz mógł cieszyć się kompletnym doświadczeniem, odkryć ukryte mechaniki i w pełni zrozumieć historię. Dzięki temu wstępowi, zanim rozpoczniesz swoją podróż do świata pełnego grozy i tajemnic, masz pewność, że jesteś w dobrych rękach. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o samej produkcji, zawsze możesz odwiedzić również jej stronę na Steamie, jednak ten poradnik pomoże Ci już teraz przygotować się na to, co najważniejsze — pełne, satysfakcjonujące i przemyślane przejście Silent Hill f.
Zobacz też:
Poradnik osiągnięć Silent Hill f
Poradnik wszystkich zagadek do Silent Hill f
Silent Hill f w Sklepie z Grami
Filmy zostały nagrane na naszym kanale Bez Komentarza
Spis Treści
Rozdział 01: Ebisugaoka
![🎮 Silent Hill f PL – Ebisugaoka Rozdział 01 | Gameplay bez komentarza [4K 60FPS]](https://i.ytimg.com/vi/DMIw5epM6WE/hqdefault.jpg)
Ustawienia trudności
Przed startem wybierz poziom trudności Akcji i Zagadek – polecam najniższy lub drugi najniższy.
Pamiętaj, że poziomu zagadek nie da się zmienić później, więc wybierz go świadomie.
Wyjście z domu i zejście do miasta
Opuść dom Hinako i zejdź ścieżką na prawo, aż dotrzesz do pierwszego Hokora (punkt zapisu i zmiany stroju).
Idź dalej prosto do miasta i zbierz notatkę znajdującą się przy czerwonej skrzynce pocztowej.
Przejście do sklepu Chizuruya
Po wejściu do miasta uruchomi się cutscenka z blokującą drogę niebieską ciężarówką.
Omiń ją od lewej strony i idź wzdłuż ulicy aż trafisz na wąski skrót.
Przejdź nim, obejrzyj scenę z Sakuko, następnie idź prosto: lewo → lewo → pierwsze prawo → prosto do sklepu.
Po cutscence przygotuj się na sekwencję ucieczki.
Ucieczka przed Potworem Mgły
Biegnij wyznaczoną ścieżką i nie nadepnij na czerwone kwiaty – to natychmiastowa śmierć.
Przeskocz drewniany płotek, skręć w lewo, idź prosto i przeciśnij się przez szczelinę.
Po krótkiej scenie wróć, skręć w prawo i wpełznij pod drewnianą platformę.
Biegnij: prawo → prawo → lewo → prosto, mijając studnię po lewej.
Dojdziesz do ślepego zaułka – tajemnicza postać zrzuci dla ciebie drabinę. Wejdź na nią, aby zakończyć ucieczkę.
Powrót do sklepu Chizuruya
Ranna Hinako otrzyma list od Shu oraz 10 czerwonych kapsułek (leczenie + przywracanie poczytalności).
Idź prosto, zbierz opatrunek po prawej i kontynuuj ścieżką.
Przy stalowej drabinie skręć najpierw w lewo po dodatkowe kapsułki, dopiero potem wejdź.
Przejdź przez mur, idź prosto i przeciśnij się przez kolejną szczelinę.
Unikanie pierwszych potworów
Po cutscence wyceluj w przeciwnika i ćwicz uniki (X/A). Nie masz broni, więc walka jest bez sensu.
Uciekaj, schodząc po schodach i zbierając przedmioty po drodze: czerwone kapsułki, Yokan oraz notatkę lokalnego lekarza.
Trzymaj się ścieżki prowadzącej do domu po prawej stronie.
Zbadanie domu i zdobycie kluczy
Wejdź do pierwszego pokoju i zabierz Yokan z szuflady.
Z lewej strony zdejmij krwawą maskę, aby zdobyć bloody key.
Po wyjściu z pokoju zbliży się potwór – unikaj go i wejdź do pomieszczenia, z którego wyszedł.
Podnieś back door key, otwórz drzwi bloody key, przejdź przez platformę i zejdź niżej.
Droga do sanktuarium i przygotowanie do walki
Zgarnij kapsułki po drodze oraz specjalny grzebień ukryty za zakrętem na lewo.
Dotarłszy do sanktuarium, złóż ofiary i wyciągnij Omamori – powinieneś mieć ok. 360 wiary.
Zapisz grę i rozpocznij sekwencję walki.
Walka z potworem – pierwsza prawdziwa konfrontacja
Po cutscence zdobywasz broń.
Atakuj ciężkimi uderzeniami, aby szybciej ogłuszać przeciwnika.
W stanie oszołomienia zadajesz największe obrażenia – postaraj się trafić przynajmniej raz.
Pokonanie przeciwnika zajmie ok. 3 mocne ciosy (więcej jeśli nie trafisz w stanie ogłuszenia).
Po walce zabierz bandaż, idź dalej i pokonaj kolejnego potwora tą samą metodą.
Zbieranie wyposażenia i ostatnia walka rozdziału
Zabierz toolkit (naprawa broni), Ramune, Yokan i stalową rurę.
Zapisz grę przy kolejnym sanktuarium, a następnie przejdź dalej, aby obejrzeć cutscenkę.
Oddanie czci Sakuko i potyczka z Kashimashi
Po scenie pojawi się trzech przeciwników:
pierwszy od północy,
dwóch kolejnych z zachodu.
Atakuj ich po kolei, stosując te same zasady walki ciężkimi ciosami.
Po ich pokonaniu Rozdział 1 dobiega końca.
Rozdział 02: Ścieżka Świątynna
![🎮 Silent Hill f PL – Ścieżka Świątynna Rozdział 02 | Gameplay bez komentarza [4K 60FPS]](https://i.ytimg.com/vi/TWZ6eWmHNSk/hqdefault.jpg)
1. Rozwiązanie pierwszej zagadki przy ołtarzu
Podejdź do ołtarza i umieść przedmioty na talerzach zgodnie z odpowiadającymi im symbolami.
Tryb Story (łatwy): Dress → Rat → Pot → Branches → Fan
Tryb Hard: Fan → Branches → Pot → Dress → Rat
Po poprawnym ułożeniu przedmiotów uruchomi się cutscenka i opuścisz obszar.
2. Podążaj za Lisią Maską
Twoim celem jest kierować się za niebieską latarnią niesioną przez Fox Mask.
Po drodze możesz obejrzeć ema, ale na tym etapie nie mają znaczenia.
Dotrziesz do kolejnego sanktuarium, a następnie po cutscence otrzymasz Kaiken (sztylet).
Zapamiętaj drogę do drzwi skarbca na końcu ścieżki. Przed nim znajduje się mała świątynia – warto tam zapisać grę.
3. Jak otworzyć drzwi do skarbca
Wróć do małej świątyni i zbadaj laleczkę stojącą na jednym z filarów – to pierwszy trop.
Po obejrzeniu lalki rozpocznie się walka z Shackled Monster.
To potyczka treningowa: używaj kontr (po pojawieniu się wizualnej wskazówki), aby ogłuszać przeciwnika.
Wróg jest szybki i zadaje długie serie ataków, więc skup się na unikach i kontrach bardziej niż na ofensywie.
Po walce udaj się do kamienia z wyrytym symbolem obok zamkniętych drzwi – to drugi trop.
Teraz wróć do obszaru z zawieszonymi ema, by odnaleźć właściwe.
4. Znalezienie poprawnych ema
Tryb Story:
Górne: Żuraw (Crane) – wskazówka: góra zachodu mapy
Środkowe: Wąż (Serpent) – tuż pod Żurawiem
Dolne: Żółw (Tortoise) – południe przy notatce do zagadki
Tryb Hard:
Górne: Błyskawica (Lightning) – zachód mapy
Środkowe: Uschnięte Drzewo (Decayed Tree) – południe, przy notatce
Dolne: Kudzu – powyżej wskazówki Błyskawicy
Po ustawieniu trzech prawidłowych ema zamek skarbca się otworzy.
Wejdź do środka, zbierz Stone Key i obejrzyj cutscenkę.
5. Ucieczka do drzwi z posągami Inari
Po scenie musisz biec w stronę drzwi otoczonych posągami Inari (górna lewa część mapy).
Na miejscu z czerwoną mgłą skręć w prawo, wejdź po małych schodkach i ruszaj dalej.
Kontroluj poziom poczytalności – jeśli spada, natychmiast użyj czerwonej kapsułki.
Po drodze pojawi się Shackled Monster; zignoruj go i biegnij dalej, bo walka w tym momencie jest nieopłacalna.
Tuż przed drzwiami kolejny Shackled Monster spróbuje cię zaatakować – wykonaj unik i natychmiast skieruj się do bramy.
6. Dotarcie do drzwi i zakończenie rozdziału
Po wejściu w interakcję uruchomi się cutscenka, podczas której Fox Mask ponownie się pojawia.
Hinako spotka Shu w Ebisugaoka, a mapa rozszerzy się o pole uprawne.
Tym samym kończy się Rozdział 2 – Dark Shrine Path.
Rozdział 03: Ebisugaoka (Druga Wizyta)
![🎮 Silent Hill f PL – Ebisugaoka (Druga Wizyta) Rozdział 03 | Gameplay bez komentarza [4K 60FPS]](https://i.ytimg.com/vi/npnxtCe_U6k/hqdefault.jpg)
1. Udaj się do domu Rinko
Po rozmowie ze Shu idź prosto w kierunku domu Rinko.
Zanim ruszysz głębiej w lokację, napraw broń – czeka cię sporo walk.
Pierwszy przeciwnik pojawi się na głównej ścieżce; nie testuj jeszcze trybu „focus”, po prostu go pokonaj.
Skręć w lewo po Ramune, potem znów prosto – kolejny wróg może zostać zignorowany.
Dotrziesz do sanktuarium – zapisz grę przed wejściem w pola.
2. Eksploracja pól (Fields)
Po cutscence przejdź na wschód po czerwone kapsułki, następnie zawróć i wejdź do pól.
Przeciwnicy będą liczniejsi – zbieraj przedmioty, ale zachowaj czujność.
Kieruj się zachodnią ścieżką obok stracha na wróble (pusta skrzynka – ignoruj).
Drugi strach oznacza nowego przeciwnika zdolnego do chwytania – unikaj grabu, bo zabiera sporo zdrowia i sanity.
Możesz go minąć: wykonaj unik pierwszego ataku, wybaituj zmianę pozycji przeciwnika i wybiegnij.
3. Droga do domu Rinko
Wyjdź z pól, skręć w prawo i wybierz prawą odnogę ścieżki.
Za Kashimashim leży toolkit; czerwone kapsułki znajdziesz po lewej. Nie musisz walczyć.
Wróć do rozwidlenia i tym razem idź drugą odnogą.
Podnieś ulotkę z drzewa i kontynuuj aż do Sennensugi Shrine.
Po lewej zbierz:
Key to Sakuko’s Mailbox,
list,
Arare z drewnianej skrzynki.
Podnieś Divine Water z kamienia sanktuarium i wróć ścieżką – cutscenka popchnie historię naprzód.
4. Powrót do pól i spotkanie z Ayakakashi
Idź ścieżką oznaczoną krwią na mapie.
Przy pozornym ślepym zaułku skręć w boczną drogę w kształcie litery C.
Za drewnianą chatką skręć w prawo – Ayakakashi wyskoczy, by cię złapać. Unik to obowiązek.
Zeskocz w dół, zbierz:
apteczkę,
czerwone kapsułki,
stalową rurę,
kolejny toolkit.
Idź dalej do studni i obejrzyj skrzynkę – rozpocznie się walka z bossem Ara-abare.
5. Pierwszy boss: Ara-abare – jak odblokować Storehouse
Boss ma ataki krótkie, średnie i dalekiego zasięgu – walka jest trudna i nieopłacalna, bo bestia i tak wstaje po pokonaniu.
Jeśli chcesz walczyć:
obchodź go za plecy i uderzaj ciężkimi ciosami,
unikaj jego szarży mieczem – kontrataki dają otwarcie.
Najlepsza strategia:
wybaituj Ara-abare na drugą stronę areny,
wróć do studni, zakręć korbą kilka razy,
zabierz Storehouse Key.
Otwórz drzwi, przesuń belki i ucieknij przez okno, ignorując potwory w środku.
6. Droga do Shu
Zapisz grę w sanktuarium obok.
Na kolejnym rozwidleniu wybierz prawą ścieżkę, podnieś bandaż i idź w lewo.
Na zachodzie zgarnij Ema, a na wschodzie otwórz skrzynkę z Higashi (pełne odnowienie staminy + brak jej zużycia czasowo).
Wróć na drugą ścieżkę – spotkasz Shu i obejrzysz cutscenkę.
7. Puzzle – ucieczka z pól
Po cutscence podnieś sierp ze stracha; obok znajdziesz tajemniczą notatkę – to wskazówka do zagadki.
Aby wyjść z pól, musisz wybrać właściwego stracha na wróble w pięciu kolejnych sekcjach.
Uważaj – między strachami mogą ukrywać się prawdziwi wrogowie, którzy poruszają się, gdy nie patrzysz.
Story difficulty – poprawne strachy:
Ten po lewej z sierpem.
Ten w środku, bez przedmiotu w rękach.
Ten po prawej, z odwróconą głową.
Ten z ramionami kołyszącymi się na boki.
Ten z głową w dół i rękami w górze.
Wskazówka: poprawny strach często przypomina Hinako i ma czerwoną wstążkę.
Hard difficulty – poprawne strachy:
Ten uśmiechnięty z maską na tyle głowy.
Ten w środku, przebity sierpem z tyłu.
Ten, którego nikt nie obserwuje i nie widać jego twarzy.
Ten ze zmarszczonym wyrazem twarzy.
Ten z głową w dół, rękami w górze i sierpem wbitym w plecy.
Błędny wybór = natychmiastowy atak.
8. Zakończenie rozdziału
Po przejściu ostatniej sekcji uruchomi się cutscenka.
Tym samym kończy się Rozdział 3 – Ebisugaoka Fields (Fog Town).
Rozdział 04: Korytarze
![🎮 Silent Hill f PL – Korytarze - Rozdział 04 | Gameplay bez komentarza [4K 60FPS]](https://i.ytimg.com/vi/HUwtZG2e9go/hqdefault.jpg)
1. Znajdź drogę do Sacred Door
Po tym jak Rinko zepchnie Hinako ze schodów, zostajesz w nowej lokacji.
Idź w stronę zachodu, potem:
skręć w prawo → jeszcze raz w prawo, aż trafisz na zamknięte drzwi (wymagają klucza),
obejdź je na drugą stronę – możesz wejść do pokoju.
W środku:
po lewej zbierz Messy Scrawls,
na wprost przejdź przez wąską szczelinę,
w szufladzie po prawej znajdziesz Divine Water.
Wyjdź z pokoju, kontynuuj na zachód, na końcu skręć w prawo i idź aż do ślepego zaułka, potem znów w prawo.
Skręć w lewo i wejdź do pokoju po zachodniej stronie.
Przeczołgaj się przez szczelinę, a obok szafek znajdziesz Storage Room Key.
Idź prosto, a po lewej znajdziesz pierwsze sanktuarium – zapisz grę.
2. Zbadaj dziwny obiekt i zdobądź brakujący element
Wróć przez szczelinę, skręć w lewo i wejdź do pokoju naprzeciwko.
Zbierz Yokan z szuflady,
podnieś Ancient Note,
podejdź do dziwnego obiektu na środku — brakuje mu jednego elementu.
Wyjdź z pokoju, skręć w prawo i idź prosto. Na końcu ścieżki drzwi po lewej można teraz otworzyć Storage Room Key.
W pomieszczeniu:
przejdź przez szczelinę,
po lewej przeczytaj list “A Warning”,
dalej na zachód znajdziesz Hinako’s Doll z ważnym komunikatem.
Wyjdź z pokoju – naprzeciwko zobaczysz teraz otwarte drzwi (wcześniej były zamknięte), wejdź do środka.
To sala z licznymi obrazami – idź do lewego dolnego rogu pokoju po Inari Sculpture.
Po podniesieniu rzeźby obrazy spadną, odsłaniając wiadomość o Fox Mask.
3. Otwórz sekretne przejście i zdobądź Naginatę
Wróć do dziwnego obiektu i umieść Inari Sculpture w jego centrum.
Otworzy się sekretne przejście – wejdź, uruchomi się krótka cutscenka i pojawi się nowy wróg.
Nie walcz od razu – biegnij do przodu i podnieś Naginata (broni możesz używać wyłącznie w Dark Shrine).
4. Escape From Peril – walka Naginatą
Wyposaż Naginatę i stocz walkę z nowym przeciwnikiem:
używaj ciężkiego ataku, aby szybko go ogłuszać,
po ogłuszeniu dobijaj szybkimi atakami,
zawsze zostaw trochę staminy na unik.
Po zwycięstwie wyjdź z obszaru i kieruj się w stronę Sacred Door.
Po drodze po lewej znajdziesz sanktuarium – zapisz postęp.
5. Sacred Door i eksploracja pokoi
Zbadaj Sacred Door, potem idź ścieżką po prawej.
Po chwili napotkasz potwora – pokonaj go i wejdź do pokoju po lewej:
zbierz Bandage,
podnieś Omamori (Hawk) – znacznie skraca czas ładowania Focus.
Po wyjściu z pokoju przygotuj się: wróg zeskoczy z sufitu i od razu zaatakuje –
unik → ciężki atak → seria lekkich ciosów, aby go szybko zabić.
6. Biblioteka i dalsze korytarze
Skręć w lewo, na końcu korytarza pokonaj kolejnego wroga i wejdź do biblioteki.
W środku:
przeczytaj wszystkie notatki i zbadaj interaktywne obiekty,
na końcu znajdź wąską szczelinę po lewej i przejdź na drugą stronę.
Po zebraniu przedmiotów wyjdź z pokoju – wróg będzie czekał naprzeciwko, najlepiej rozpocznij starcie naładowanym atakiem.
Idąc w przeciwną stronę korytarza trafisz na dwóch kolejnych przeciwników – wyczyść drogę i kontynuuj na północ.
7. Źródło głosu i Stone Orb
W kolejnym pokoju przeciwnik spróbuje na ciebie skoczyć – unik i szybki kontratak.
Przejdź do pokoju naprzeciwko, użyj wąskiej szczeliny i po drugiej stronie:
zbierz Yokan z szuflady,
zapisz grę przy sanktuarium.
Wyjdź i kieruj się za głosem – po lewej otwórz czerwone wrota.
Idź dalej, aż znajdziesz Stone Orb – po jego podniesieniu obejrzysz cutscenkę.
Rozpocznie się intensywna sekwencja ucieczki z powrotem do Sacred Gate:
uciekaj przed wrzeszczącym potworem – jego wrzask cię ogłusza,
jeśli Hinako zostanie oszołomiona, spamuj przycisk uniku, by szybciej odzyskać kontrolę,
dotrzyj do Sacred Gate, aby uruchomić kolejną cutscenkę.
8. Przygotowanie do walki z Sakuko
Po ucieczce twoim celem jest znalezienie Fox Mask.
Zanim otworzysz główną bramę:
zbierz wszystkie przedmioty z okolicy,
wyposaż Blessed Hand Mirror – przy śmiertelnym ciosie z normalnego ataku przedmiot się rozbije, a twoje HP, stamina i sanity zostaną w pełni odnowione.
Otwórz bramę, podejdź do płaczącej kobiety – zaczyna się walka z bossem Sakuko.
9. Jak pokonać Sakuko – faza pierwsza
Sakuko używa:
ataków pojedynczych,
serii ciosów „na strunach”,
bardzo groźnego chwytu (grab).
Gdy krzyczy „Dodge this”, ZAWSZE szykuj unik – to zapowiedź chwytu.
najlepiej unikaj do środka, żeby znaleźć się blisko i skontrować,
po nieudanym grabie bosska jest przez moment odsłonięta – wykorzystaj to.
Bądź oszczędny z agresją – każdy trafiony cios zabiera ogromną ilość HP.
10. Faza druga – teleporty i kontrataki
Po zbiciu części paska zdrowia Sakuko zacznie się teleportować i ładować ataki:
natychmiast ją lokalizuj i przerywaj ładowanie,
na Story wystarczy 1 lekki atak, na wyższych poziomach z reguły 2 ciosy.
Gdy ładuje atak, możesz ją ogłuszyć i wbić spory dmg.
Atak dystansowy z rzuceniem broni:
łatwy do uniknięcia,
po uniku wykonaj tylko jeden atak, bo kiedy broń wraca, może cię trafić.
Jeśli odejdziesz zbyt daleko, Sakuko częściej zacznie ładować ataki – to dobra okazja, by ją stunować.
11. Specjalne ataki i bezpieczna taktyka
Gdy atakuje z prawej strony, szykuje cztero-ciołową kombinację strun:
cofnij się dwa razy, trzymaj dystans – nie próbuj jej przerywać, dopóki ciosy nie miną.
Jeśli przerwiesz jej ładowanie, kiedy nie teleportuje się, często odpowiada grabem – bądź gotowy na natychmiastowy unik.
Pod koniec starcia Sakuko częściej teleportuje się seriami:
jeśli za każdym razem przerwiesz jej atak w fazie ładowania, walka kończy się mniej więcej po trzecim takim cyklu.
Klucz do zwycięstwa:
nie graj ultra agresywnie,
unikaj absolutnie wszystkich grabów,
wykorzystuj okna po jej pudłach i ładowaniu ataków.
12. Zakończenie rozdziału
Po pokonaniu Sakuko rozpocznie się dłuższa cutscenka z Fox Mask i Hinako.
Po niej Rozdział 4 – Dark Shrine Corridors zostaje zakończony.
Rozdział 05: Ebisugaoka (Trzecia Wizyta)
![🎮 Silent Hill f PL – Ebisugaoka (Trzecia Wizyta) - Rozdział 05 | Gameplay bez komentarza [4K 60FPS]](https://i.ytimg.com/vi/_B34Ud4WPrY/hqdefault.jpg)
1. Udaj się do domu Shu
Po cutscence idź prosto aż do niebieskiej ciężarówki, następnie skręć w lewo.
Dojdziesz do sanktuarium — zapisz grę i/lub zrób ofiary za wiarę.
Kontynuuj ścieżką, aż usłyszysz głos Shu. Podejdź, obejrzyj cutscenkę i idź dalej.
Na drodze pojawią się czerwone kwiaty i „mięsne” fragmenty – ignoruj je i idź prosto do Shu oraz Rinko.
Po cutscence idź prosto, po lewej znajdziesz kolejne sanktuarium — zapisz progres.
Rusz przed siebie, aż pojawi się nowe zadanie: dogonić Shu i Rinko.
Pośród potworów idź: prosto → lewo → lewo → prawo → prawo → prosto do Shu. Obejrzyj cutscenkę.
2. Jak dotrzeć do Ebisugaoka Middle School przez alejki
Z powodu dużej liczby potworów musisz wejść w alejki. Po cutscence rusz prosto.
Po chwili znów pojawi się zadanie: dogonić Shu i Rinko.
Gdy ścieżka się kończy, zejdź w dół po prawej.
Pierwszego wroga od zachodu pokonaj ciężkim atakiem + 3 lekkie.
Jeśli drugi cię nie zauważy — omiń go; jeśli tak, zabij go tym samym sposobem.
Dalej natkniesz się na Kashimashi — zabij go i skręć w prawo, zabierz Ramune.
Wróć i zabij ostatniego przeciwnika po lewej, a następnie idź tą ścieżką.
Po lewej zbierz czekoladę, potem idź prosto.
Przy rozwieszonych koszulach znajdziesz Arare — wróć i skręć kolejno: w prawo → w prawo.
3. Eksploracja alejek
Zabij potwora na drodze, skręć w lewo, a po chwili zobaczysz sanktuarium — zapisz się.
Idź w przeciwną stronę, na prawo znajdziesz stalową rurę.
Kontynuuj, aż usłyszysz głosy Shu i Rinko.
Przy kamiennych schodkach zejdź na dół, zbierz czerwone kapsułki po prawej i wróć na górę.
Dalej podążaj za Rinko aż do nowego typu wroga:
Nowy przeciwnik – jak go pokonać
Uzbrój sierp.
Jeśli przeciwnik zaczyna świecić — skontruj, potem zadawaj lekkie ciosy.
3–4 szybkie trafienia powinny go powalić.
Wejdź do otwartych drzwi po lewej — cel zostanie zaktualizowany.
4. Przejście przez dom
W pierwszym pokoju po lewej:
zbierz czekoladę,
weź kuchenny nóż,
potem pokonaj Kashimashi, który pojawi się po wyjściu.
Wejdź do kolejnego pokoju po lewej:
w szufladzie na lewo znajdziesz bandaż,
na stole obok notatkę,
na okrągłym stole Arare,
w szufladzie po wschodniej stronie — Ramune.
Zejdź piętro niżej, skręć w lewo i otwórz drzwi (po prawej znajdziesz Higashi).
Walka z wymiotującym potworem (AoE)
Po otwarciu drzwi natychmiast cofnij się, aby uniknąć strefy obrażeń.
Gdy efekt zniknie:
podejdź, ciężki atak → szybkie ciosy,
jeśli wróg ucieka lub zaczyna wymiotować ponownie — oddal się.
Możesz też całkowicie pominąć walkę, przechodząc przez okno.
5. Znajdź Shu i Rinko
Po wyjściu przez okno:
skręć w prawo → prosto → ponownie w prawo,
wejdź po schodach do sanktuarium i zapisz grę.
Podążaj ścieżką, aż znajdziesz Shu oraz Rinko. Obejrzyj cutscenkę.
6. Udaj się na górę (w stronę góry)
Po cutscence idź przed siebie do końca, zrób U-turn i wejdź po schodach.
Dalej: w prawo → w lewo → podnieś toolkit → wróć → w prawo.
Na drodze pojawią się potwory – nie walcz, biegnij prosto do kamiennych schodów.
Po drodze możesz minąć sanktuarium — jeśli potwory cię nie gonią, zapisz grę.
Wejdź po kolejnych schodach, skręć w prawo i idź do lampionu.
Interakcja z lampionem zaktualizuje dziennik.
Wejdź po następnym zestawie schodów do Shu i Rinko. Cutscenka.
Po cutscence idź w górę i wejdź przez czerwoną bramę — kolejna scena.
Drzwi przed tobą są zamknięte — będziesz potrzebować klucza, ale Rozdział 5 kończy się w tym miejscu.
Rozdział 06: Szkoła Średnia w Ebisugaoki
![🎮 Silent Hill f PL – Szkoła Średnia w Ebisugaoki - Rozdział 06 | Gameplay bez komentarza [4K 60FPS]](https://i.ytimg.com/vi/JTV1eBAN4c8/hqdefault.jpg)
1. Wejście do szkoły i pierwsze cele
Po rozpoczęciu rozdziału twoim pierwszym celem jest znalezienie klucza, ale szybko zmienia się on na „Exploring the Middle School”.
Przejdź przez przesuwne drzwi przed tobą, zignoruj na razie schody po lewej.
Skręć w lewo, potem jeszcze raz w lewo, aby wyjść na zewnątrz.
Wejdź po kamiennych schodach do jedynego sanktuarium w rozdziale – obok leży Origami of Rumors.
Idź dalej ścieżką, podnieś Dried Carcass (200 Wiary) i złóż ją w ofierze przy sanktuarium, jeśli chcesz.
Wróć do środka szkoły i skręć w lewo, idź za światłem (zgaśnie, gdy się zbliżysz) i wejdź do pokoju po prawej – to office/faculty room.
2. Biuro nauczycieli i pierwszy locker room
W biurze:
podnieś steel pipe (wymień, jeśli twoja jest zniszczona, szkoda toolkita),
przeczytaj Teacher Journal,
obejrzyj zamknięte pudełko wymagające klucza,
przeczytaj notatkę o patrolu.
Wyjdź na korytarz, skręć w prawo i otwórz pierwsze przesuwne drzwi po lewej – locker room.
w pudełku na wprost znajdziesz bandage,
w jednym z lockerów po prawej – First Aid Kit,
szafka Aoi Takeshi jest zamknięta kodem (na razie jej nie ruszaj – kod to później 401).
Wyjdź i wejdź do pokoju naprzeciwko – znajdziesz tam Ramune i School Founder’s Anecdote.
3. Klucz na drugie piętro – różnice Story / Hard
Hard difficulty – klucz w ogrodzie
Wyjdź przez okno w tym pokoju i zeskocz na zewnątrz.
Zignoruj przeciwników – biegnij w prawo aż trafisz na niebieską rabatę z kwiatami.
W kwietniku leży Second Floor Key.
Story difficulty – spinka i biurko w office
Wyjdź przez okno, ale tym razem idź w lewo.
W narożniku mapy znajdziesz mały drewniany schowek – w środku w wiklinowym koszu leży hairpin.
Wróć do office, użyj hairpin do otwarcia szuflady i zabierz Second Floor Key.
4. Młot (Sledgehammer) – potężna broń
Po zdobyciu klucza na drugie piętro koniecznie zdobądź Sledgehammer – to ogromny upgrade: wolny, ale z kolosalnymi obrażeniami.
Hard difficulty:
od kwietnika z kluczem skręć w lewo, wejdź po kamiennych schodach,
młot leży na ławce na górze.
Story difficulty:
z miejsca, gdzie znalazłeś hairpin, idź w przeciwną stronę, aż dojdziesz do kamiennych schodów,
na ławce u szczytu znajdziesz Sledgehammer.
5. Wejście na drugie piętro i Antique Comb
Wróć do schodów w głównym wejściu szkoły, wejdź na górę, ignorując Kashimashi po drodze.
Użyj Second Floor Key na drzwiach.
Po wejściu idź prosto, potem w lewo – w górnym lewym rogu korytarza znajdziesz Antique Comb (sprzedasz za sporo Wiary).
6. Klasa Hinako i Secret Box Puzzle
Wróć do korytarza i idź dalej przed siebie – wejdź do dawnej klasy Hinako.
Drzwi się zamkną, w środku znajdziesz:
nieotwarty list,
Origami of Rumors,
Secret Box – główna łamigłówka piętra.
Secret Box – rozwiązania
Story difficulty:
Runda 1: Cherry + Strawberry
Strawberry z przodu, Cherry z tyłu.
Runda 2: Tylko książki
jedna z przodu, dwie z tyłu.
Runda 3: Cherry Blossom Branch
pojedyncza gałąź z przodu.
Hard difficulty:
Runda 1: Wszystkie owoce
trzy z przodu, trzy z tyłu.
Runda 2: Wszystkie książki + Origami
jedna z przodu, reszta z tyłu.
Runda 3: Wszystkie kwiaty + Cherry Blossom Tree
dwa z przodu, jeden z tyłu.
(Na potrzeby Lost in Fog: R1 – wszystkie owoce, R2 – same książki wg dziennika, R3 – cztery Cherry Blossom Trees.)
Nagroda: Second Floor Classroom Generic Key.
Wyjdź z klasy – uruchomi się cutscenka.
7. Old Annex Main Gate Key i Origami of Grievances
Po scenie idź prosto i otwórz drzwi po prawej, używając Generic Key.
Podnieś Old Annex Main Gate Key i Note to Teacher z mównicy.
Wyjdź, po prawej zobaczysz stracha na wróble – zignoruj go.
Otwórz drzwi po lewej i wejdź do klasy:
podnieś Origami of Grievances – zawiera podpowiedź do jednego z kodów lockerów.
Wyjdź – przy wyjściu czeka wróg. Pokonaj go, skręć w lewo i zejdź na dół.
8. Powrót na parter i Old Annex
Na parterze wróć w stronę locker roomu.
Po prawej od locker roomu znajdziesz drewniane schody – wejdź po nich i użyj Old Annex Main Gate Key na drzwiach.
Wejdź, skręć w prawo i wejdź do klasy:
na środku znajdziesz Note Between Lovers.
Wyjdź, idź dalej w prawo:
podnieś Note from a Male Student,
potem zawróć w drugą stronę.
Przy konewce i roślince znajdziesz kolejną Note Between Lovers.
Wejdź do klasy na końcu korytarza.
Locker Room Key
Przy ławce po prawej (z notatnikiem) leży Locker Room Key (do girls’ locker room) oraz Asakura’s Textbook.
Wyjdź – z prawej zaatakuje cię Ayakakashi. Pokonaj go, potem zawróć.
9. Kody do szafek i nagrody – locker puzzles
Zejdź po schodach, skręć w lewo do znanego locker roomu.
Otwórz szafkę Aoi Takeshi kodem 401 (na każdej trudności) – odblokowuje przejście dalej.
Wyjdź i idź w lewo do girls’ locker room (obok schodów). Otwórz go Locker Room Key.
W środku masz trzy ważne szafki:
| Imię | Kod (Story) | Kod (Hard) | Lost in Fog | Nagroda |
|---|---|---|---|---|
| Aoi Takeshi | 401 | 401 | 401 | Dostęp do kolejnego obszaru |
| Asakura Ayumi | 534 | 865 | 399 | Key Cabinet Key (klucz fabularny, wymagany) |
| Tsuchira Taiko | 377 | 377 | 377 | Wolf Omamori (większe obrażenia przy wysokiej trwałości broni) |
| Suga Yosie | 505 | 505 | 505 | School Bag (zwiększa pojemność ekwipunku 8 → 9) |
10. Klucz do Black Mountains – omijanie Ayakakashi
Teraz wróć do office obok szafek na buty (getabako), żeby użyć Key Cabinet Key.
Problem: korytarz pełen Ayakakashi.
Jak bezpiecznie ominąć Ayakakashi:
Pozwól, by wrogowie cię zauważyli, ale nie walcz.
Biegnij do schodów naprzeciwko, wejdź na górę.
Idź korytarzem do innego kompletu schodów i zejdź na dół.
Po tej „pętli” wrogowie przestaną cię ścigać – masz wolną drogę do office.
Wejdź do office, otwórz Key Cabinet za pomocą Key Cabinet Key i odbierz Key to the Black Mountains (Mountain Gate Key).
Wróć do Shu i Rinko – uruchomi się cutscenka, kończąca Rozdział 6 – Ebisugaoka Middle School.
11. Najważniejsze rzeczy do zabrania (skrót)
Obowiązkowe:
Second Floor Key – Story: szuflada w office (potrzebny hairpin z ogrodu); Hard: niebieski kwietnik w ogrodzie.
Old Annex Main Gate Key – klasa na drugim piętrze (pokój z mównicą).
Locker Room Key – ławka w klasie w Old Annex.
Key Cabinet Key – szafka Asakura Ayumi w girls’ locker room.
Key to the Black Mountains – szafka z kluczami w office.
Mocno polecane:
Sledgehammer – ławka przy kamiennych schodach (lokalizacja zależna od Story/Hard).
School Bag – Suga Yosie (505).
Wolf Omamori – Tsuchira Taiko (377).
Antique Comb – górny lewy róg drugiego piętra.
Rozdział 07: Sala Nabożeństw
![🎮 Silent Hill f PL – Sala Nabożeństw - Rozdział 07 | Gameplay bez komentarza [4K 60FPS]](https://i.ytimg.com/vi/sOK_g7zeYYw/hqdefault.jpg)
1. Odblokuj pierwszą warstwę Sacred Door (lewa strona)
Podążaj za Fox Mask, aż przejdzie przez Sacred Door – drzwi się zamkną.
W głównej sali zobaczysz dwie statuy Inari oraz przejścia na wschód i zachód.
Podejdź do lewej statuy Inari i wejdź w odblokowane drzwi po lewej stronie.
2. Lewy obszar – sanktuarium i pierwszy crest
Idź ścieżką aż do sanktuarium – zapisz grę, złóż ofiary jeśli chcesz.
Przy sanktuarium są dwie kolejne statuy – użyj tej po lewej, aby otworzyć drzwi przy początku ścieżki.
Cofnij się trochę, przejdź przez wąską szczelinę po lewej, skręć w prawo – wróg spróbuje cię zaatakować z zasadzki.
Zabij go, zbierz First Aid Kit, wróć w stronę pomieszczenia z urządzeniem (mechanizmem) i sanktuarium.
Rinko’s Room – Rightward-Facing Fox Crest
Zanim wejdziesz do sali z urządzeniem, wejdź w boczne drzwi po lewej i skręć w prawo – na końcu otwórz drzwi przesuwne.
To pokój Rinko – podejdź do lampy w górnym lewym rogu, włącz ją, aż światło stanie się czerwone.
Zakręć lalkami wokół lampy, w tym tą bardziej na zachód, nie tą tuż obok.
Po obejrzeniu makabrycznej sceny dostaniesz Rightward-Facing Fox Crest.
Wyjdź z pokoju (uważaj na wroga z chwytem!), zabij go i włóż crest do urządzenia.
Drugi crest – Forward-facing Fox Crest
Wróć na ścieżkę prowadzącą do pokoju Rinko, ale tym razem idź prosto, nie w lewo.
Wejdź do kolejnego pokoju – wróg skoczy na ciebie z zaskoczenia, od razu unik.
Podejdź do urządzenia z dźwignią – zmień kolor na zielony.
Wyjdź, idź korytarzem: lewo → lewo, aż zobaczysz czerwony symbol (jak „sharingan”). Skręć w lewo.
W wąskim korytarzu pojawi się wyjątkowo upierdliwy wróg – wyciągnij go na szersze miejsce, dopiero tam go zabij.
Przed skrętem w prawo zbierz Dried Carcass, potem otwórz drzwi naprzeciwko.
Powrót do szkoły i creepy lalka
Znajdujesz się znowu w sali z lalką w middle school.
Podnieś Class Observation Log przy szkielecie i podejdź do lampy – światło znów zrobi się czerwone, a na środku pojawi się biurko.
Obejdź je i wejdź od przeciwnej strony – dostaniesz Forward-facing Fox Crest.
Od razu zaatakują cię dwa potwory – użyj Naginaty: naładowany atak → seria lekkich ciosów, po kolei zdejmij obu.
Wyjdź z pokoju (potwory za drzwiami już cię nie dosięgną) i włóż crest do urządzenia.
4. Trzeci crest – Leftward-Facing Fox Crest
Podejdź do prawej statuy z dźwignią przy urządzeniu i zmień kolor na niebieski.
Idź za symbolem, aż dojdziesz do nowych drzwi z niebieskim znakiem nad wejściem – wejdź.
Zabij wroga przed tobą, idź dalej, gdy czerwony obszar się kończy – skręć w lewo, potem w prawo, wejdź po schodach i kieruj się na zachód.
W kolejnym pokoju znajdziesz list od Rinko oraz „projekcję” Chizuruya General Store.
Shackled Monster i ostatni crest
Interakcja z niebieskim światłem sprawi, że pokój zmieni kolor na czerwony, a obok ciebie pojawi się Shackled Monster.
Cofnij się, poczekaj na jego serię ataków łańcuchem – ostatni cios jest opóźniony i oznaczony czerwonym błyskiem.
W tym momencie wciśnij przycisk kontry (R2), ogłusz go i dobij lekkimi atakami.
Po zwycięstwie podejdź do krwawego, różowego słoja z cukierkami po lewej stronie sklepu – za nim leży Leftward-Facing Fox Crest.
Wróć do urządzenia i włóż trzeci crest – po scenie dostaniesz The Tri Scale Emblem Key.
Cofnij się do Wielkiej Sali i użyj klucza na lewej statui Inari – pierwsza warstwa Sacred Door się otworzy.
Teraz kliknij prawą statuę Inari i wejdź do bramy na wschód.
5. Prawy obszar – dzienniki Sakuko i układ dźwigni
W pierwszym pokoju podnieś Sakuko’s Parent-Teacher Journal, potem skręć w lewo.
W szufladzie po prawej znajdziesz Yokan, po lewej – kolejną dźwignię. Ustaw ją na niebiesko.
Z odblokowanego przejścia wyjdzie wróg – zabij go w świetle lampy ochronnej. Tutaj zabici wrogowie już nie wstają.
Idź korytarzem dalej, aż dojdziesz do kolejnej dźwigni – odblokuje drzwi za tobą. Wejdź, zrób U-turn i wejdź do pokoju naprzeciwko.
W środku: kolejna dźwignia i wróg – zabij go, ograb pokój, ustaw symbol na zielony.
Pojawi się Shackled Monster – zabij go.
Wrócisz w okolice startu – znów użyj dźwigni i powtórz ścieżkę. Tym razem po wyjściu z drugiego pokoju drzwi naprzeciwko będą otwarte.
Potwora przy tych drzwiach wciągnij pod niebieskie światło i tam wykończ.
6. Właściwa ścieżka – dziennik Sakuko i kolejne dźwignie
Idź prosto, na końcu skręć w prawo. Po wschodniej stronie znajdziesz przejście, przez które trzeba się przeczołgać.
W środku zbierz Bandage i Pages from an Observation Log, po zabiciu potwora przestaw dźwignię.
Idź korytarzem naprzeciwko dźwigni – spotkasz Shackled Monster, a zaraz za nim wróg z atakiem skoku.
Znowu ściągaj ich pod niebieskie światło, unikaj chwytów.
W kolejnym pokoju:
obejrzyj przedmioty po prawej,
podnieś Sakuko’s Diary,
skorzystaj z sanktuarium obok, żeby zapisać grę,
użyj dźwigni – otwierają się drzwi przy sanktuarium.
Zabij wrogów zaciągając ich do pokoju z niebieską poświatą, potem przejdź przez odblokowane drzwi.
Weź bandaż, skręć w lewo i wejdź do zachodniego pokoju.
7. Puzzle z lisem i królikiem – White Rabbit Emblem Key
W pokoju z klatkami i posągami musisz ustawić rzeźby:
Story difficulty:
po prawej: Lis i Królik zwróceni ku sobie,
po lewej: to samo – Lis i Królik patrzą na siebie.
Hard difficulty:
po prawej: Lis i Królik odwróceni od siebie,
po lewej: tak samo – rzeźby odwrócone.
Po poprawnym ustawieniu:
zabierz dwie klosze (lampshades) z klatek,
załóż je na dwie lampy z przodu,
podejdź do klucza przed klatką i wejdź w interakcję.
Po cutscence otrzymasz The White Rabbit Emblem Key.
Wróć do Wielkiej Sali, użyj klucza i przejdź do wewnętrznego pomieszczenia – czas znaleźć Shu’s prized possessions.
8. Szukanie pamiątek Shu – rysunek i ema
Wejdź w drzwi po lewej, z szuflady na wprost zabierz Bandage.
Skręć w lewo, idź na wschód – potwór patroluje korytarz, uważaj na grab.
Idź: prosto → prawo → lewo → lewo – trafisz na potwora, zabij go i podnieś Drawing of Young Shimizu Hinako (pierwsza pamiątka Shu).
Wróć i wejdź do pokoju naprzeciwko.
Po lewej jest dźwignia – użyj jej i idź ścieżką po prawej.
Na końcu zabij wroga i podnieś Ema oraz Divine Water.
Cofnij się i idź w przeciwnym kierunku, po drodze zbierając Bandage i Yokan z szafek.
Na końcu użyj kolejnej dźwigni i przejdź przez nowe drzwi.
Otwórz drzwi na wprost – zaczyna się cutscenka i wyjątkowo obrzydliwa walka.
9. Walka z Birthing Monster – jak to wygrać
Główny potwór co chwilę rodzi kokony – jeśli je zignorujesz, wyklują się nowe stwory.
Taktyka:
najpierw niszcz kokony, dopiero potem bij głównego potwora,
uważaj na jego krzyk (stun + spadek sanity),
ma też ataki pluciem i szarżą – trzymaj dystans, gdy świeci czerwoną aurą i bądź gotowy na kontrę (R2).
Graj agresywnie, ale za każdym razem, gdy pojawiają się nowe kokony, natychmiast zmień cel.
Po zwycięstwie:
zbierz czerwone kapsułki z szafki na południowy zachód,
wejdź po drabinie, skręć w prawo, rozwal wszystkie kokony po drodze i przełącz dźwignię.
Przy posągu z dźwignią leży Brainiac Hero Comic – druga pamiątka Shu (na Story wystarczy tylko komiks, na Hard potrzebne są obie pamiątki).
10. Zakończenie – oddaj pamiątki Shu
Idź ścieżką w lewo, aż dojdziesz do stojaków na przedmioty.
Umieść na nich Drawing of Young Shimizu Hinako i Brainiac Hero Comic (lub sam komiks na Story, jeśli tak wymaga gra).
Po ich odłożeniu rozpocznie się cutscenka.
Wraz z jej końcem Rozdział 7 – Dark Shrine Worship Hall dobiega końca.
Rozdział 08: Ebisugaoka (Wzgórza)
![🎮 Silent Hill f PL – Ebisugaoka (Wzgórza) - Rozdział 08 | Gameplay bez komentarza [4K 60FPS]](https://i.ytimg.com/vi/lwWJBojDHmw/hqdefault.jpg)
1. Znajdź Shu i Rinko
Po przebudzeniu Hinako twoim celem jest ponownie odnaleźć Shu i Rinko.
Wyjdź ze szkoły – po krótkiej cutscence znajdziesz się w górach.
Wejdź po kamiennych schodach przed sobą.
2. Droga w stronę domu Shu
Gdy pierwsze schody się skończą, zanim wejdziesz na kolejne po prawej, skręć w lewo i zabierz czekoladę z drewnianej ławki.
Wróć na główną ścieżkę, idź po schodach w górę, aż dotrzesz do sanktuarium – zapisz grę.
Od sanktuarium idź w lewo po Yokan, potem zawróć i wróć na główną drogę.
Na rozwidleniu skręć w lewo, idź do końca ścieżki po Dried Carcass, po czym wróć i rusz dalej główną drogą.
Wejdź po kolejnych kamiennych schodach, aż dojdziesz do ścieżki, która kończy się ślepym zaułkiem na wprost – skręć w lewo na nachyloną ścieżkę w górę.
3. Jak zdobyć topór (Axe)
Tuż przed tobą pojawi się wróg – pokonaj go.
Po lewej, wbity w drzewo, znajdziesz Axe.
Jest to ciężka broń – możesz nią zastąpić Sledgehammer z Rozdziału 6, jeśli chcesz innego „feelingu” ciężkiego oręża.
4. Eksploracja gór i pierwsze sekrety
Kontynuuj ścieżką w lewo.
Po drodze po prawej zobaczysz ławkę – podnieś z niej bandage.
Dalej pojawia się więcej przeciwników – w większości przypadków lepiej je omijać, to oszczędza zasoby.
Zanim pójdziesz prosto, skręć w górę po lewej, mijając drewniany domek – na końcu znajdziesz Antique Comb (wartość w Wiara).
Wróć na główną ścieżkę i przesuń kłodę blokującą drogę. Upewnij się, że nie masz wrogów za plecami – mogą łatwo cię dobić w ciasnym miejscu.
Idź dalej, aż Hinako coś skomentuje – to znak, że idziesz dobrze.
Przy drewnianym moście:
zamiast iść prosto, skręć w lewo – przy koszu z drewna znajdziesz Ramune,
przejdź przez most i zejdź lewą ścieżką na dół – na końcu leży toolkit, potem wróć.
Na wschód od mostu biegnie kolejna ścieżka – nią idź dalej.
5. Ignoruj potwory i idź naprzód
Po drodze zbierz Kudzu Tea z drewnianej skrzynki po lewej.
Idź dalej – pojawią się kolejni przeciwnicy, ale znów najlepiej ich zignorować.
Na górze schodów skręć w prawo i podnieś Research Notes on Hakkokuso.
Cofnij się, przejdź pod drewnianym mostem po prawej – obok łopaty znajdziesz drugi Antique Comb.
Wróć, skręć w prawo i kontynuuj ścieżką.
Po drodze znów miniesz potwora – omiń go i idź po drewnianym podeście, aż Hinako powie: „Did I finally make it out?” – jesteś we właściwym miejscu.
Przy tablicy informacyjnej podnieś Strange Note oraz Red Capsule po prawej, a na ścieżce po lewej znajdziesz toolkit i Yokan.
6. W stronę Mountain Refuge
Na lewo od miejsca z toolkit prowadzi ścieżka w głąb lasu – idź tam.
Zauważysz leżące na ziemi potwory – niektóre mogą się podnieść, ale wciąż opłaca się je ignorować.
Między drzewami znajdziesz kolejną Strange Note, a na wschód od niej – Red Capsule.
Podążaj ścieżką na lewo, po drodze zbierając Ema.
Na końcu pojawi się wróg – przebiegnij obok i zejdź w dół.
Na dole zobaczysz sanktuarium – to Mountain Refuge.
7. Znajdź Gate Key i przygotuj się do ucieczki
Przy sanktuarium podnieś Gate Key oraz kolejną Strange Note.
Obejdź dom dookoła, aby znaleźć:
Shriveled Abura-age (500 Wiary),
Crowbar na drewnianej ławce.
Wkrótce zaatakują cię 2–3 przeciwników (na Story zazwyczaj tylko 1) – zabij ich.
Przesuń kłody na zachód od sanktuarium i zejdź w dół – rozpoczyna się kolejna sekwencja ucieczki przed Fog Monster.
8. Ucieczka przed Fog Monster – pierwsza część
Biegnij ścieżką po lewej i uważaj, by nie nadepnąć na czerwone elementy – to szybka śmierć.
Gdy dojdziesz do wymiotującego potwora, tuż przed nim skręć w lewo na drewniany most.
Na końcu mostu przy świecącym lampionie zrób U-turn.
Idź ścieżką dalej, ignorując wrogów; gdy zobaczysz kamienne schody po lewej – wejdź nimi.
Trzymaj się lewej strony – po chwili Fog Monster pojawi się z lewej.
Natychmiast skręć w prawą ścieżkę, potem jeszcze raz w prawo.
Wykonaj unik mijając potwora na wprost, przejdź przez drewniany most i skręć w lewo.
Przy bramie po prawej użyj Gate Key – cutscenka. W okolicy są skrzynki z Higashi, Arare i First Aid Kit – warto je szybko zgarnąć.
9. Ucieczka przed Fog Monster – druga część
Idź naprzód – Fog Monster wróci.
Na północy zobaczysz Ara-abare – zignoruj go.
Zamiast walczyć, przesuń kolejne kłody po lewej.
Przeczołgaj się pod powalonym drzewem.
Zrób U-turn i po prostu biegnij mijając wszystkich wrogów.
Po krótkim czasie wywołana zostanie cutscenka – cel się zaktualizuje.
10. Ostatnie sanktuarium i sekretne osiągnięcie
Przy sanktuarium przed sobą zapisz grę.
Po lewej od sanktuarium znajduje się ścieżka w górę do sekretnej lokacji – tam odnajdziesz Divine Tree, który odblokowuje missable achievement „O Divine Tree”.
Wróć do głównej ścieżki, skręć w prawo i idź, aż dojdziesz do domu Shu – cel zmieni się na „Find Shu and Rinko”.
11. Wejście do domu Shu
Obejście domu pokaże ci małą szopę na zachodzie – wejdź do środka.
Podnieś Front Door Keys to Shu’s House,
przeczytaj Prescription for My Partner,
zbierz Red Capsules.
Wyjdź i idź w przeciwną stronę, aż trafisz na frontową bramę domu.
Użyj kluczy – rozpocznie się cutscenka. Hinako nie znajduje nikogo w środku, ale po chwili słyszy pukanie i otwiera drzwi z nadzieją, że to Shu.
Zostaje jednak zaatakowana przez dziwną istotę i traci przytomność.
W tym momencie Rozdział 8 – Ebisugaoka Mountain Path dobiega końca.
Rozdział 09: Komnaty Rytualne
![🎮 Silent Hill f PL – Komnaty Rytualne - Rozdział 09 | Gameplay bez komentarza [4K 60FPS]](https://i.ytimg.com/vi/gDdQ3uW3Ci4/hqdefault.jpg)
Dotarcie do First Ritual Chamber
Podążaj za Fox Mask, idąc korytarzem w prawo.
Hinako zauważy coś dziwnego na ścianie – na ten moment to zignoruj.
Otwórz drzwi na końcu korytarza.
Po lewej podnieś Bandage i Family Physician’s Log.
Skręć w lewo, następnie w prawo – znajdziesz pierwsze sanktuarium.
Naprzeciw sanktuarium zabierz Higashi.
Wyjdź z pokoju, skręć w lewo i idź prosto – po prawej pojawi się wróg.
Zabij go, idź dalej – po lewej wejście do dużej sali z Shackled Monster.
Pokonaj go i pozbieraj przedmioty.
Wejdź do pokoju na wschodzie – zabij wroga i podnieś Antique Comb oraz Yokan.
Wróć do korytarza i wejdź do sali z niebieskimi płomieniami, skręć w lewo.
Wejdź po schodach – uważaj na wrogów.
Wejdź do pokoju na wprost, idź dalej na wschód.
Wejdź do pokoju pełnego świec po prawej stronie.
Otwórz bramę – pojawi się cutscenka i Hinako otrzyma nowe ramię.
Dotarcie do Second Ritual Chamber
Podnieś Shriveled Abura-age z prawej strony.
Idź dalej korytarzem w dół schodami – czeka tam wróg.
Użyj nowego ramienia jako broni i zabij go.
Przytrzymaj X/A, aby wykonać Soul Siphon (wróg nie odrodzi się).
Kontynuuj drogę i otwórz drzwi.
Spróbuj otworzyć drzwi po prawej – wróg spadnie z sufitu.
Pokonaj go i ponownie użyj Soul Siphon.
Otwieraj teraz wcześniej niedostępne drzwi i zbieraj przedmioty.
Wróć do sanktuarium i zapisz grę.
Wejdź ponownie do sali z niebieskimi płomieniami, tym razem drzwi po prawej.
Idź za Fox Mask do kolejnego sanktuarium.
Skręć w lewo – drzwi zatrzasną się za tobą.
Pokonanie Birthing Monster
Walczysz ponownie z Birthing Monster.
Najpierw niszcz kokony, by nie dopuścić do wyklucia.
Unikaj plwociny i szarży.
Gdy potwór rozbłyśnie na czerwono – wciśnij R2, aby skontrować.
Po kontrarze zadawaj jak najwięcej obrażeń.
Po pokonaniu wykonaj Soul Siphon.
Podnieś First Aid Kit obok komnaty.
Wejdź do Ritual Chamber, aby uruchomić cutscenkę.
Otrzymujesz nową zdolność i cel zmienia się na dotarcie do Final Ritual Chamber.
Dotarcie do Final Ritual Chamber i użycie Bestial Form
Rusz przed siebie – pojawią się przeciwnicy.
Twój pasek Bestial Form jest pełny – wciśnij L3 + R3.
W formie bestii szybko zabij wszystkich wrogów.
Otwórz drzwi i wejdź po schodach.
W sali na górze od razu zaatakuje wróg – pokonaj wszystkich.
Podnieś Bandage, Antique Comb oraz Dirty Drawstring Bag (powiększa ekwipunek).
Wyjdź z sali, tym razem idź schodami w dół.
Zabij Shackled Monster na wprost.
Podnieś Yokan i przejdź przez drzwi obok.
Po lewej znajdziesz sanktuarium – zapisz grę.
Przejdź przez drzwi po prawej – zbierz letter, Higashi, First Aid Kit.
Wróć do pierwszego sanktuarium w tym rozdziale i skręć w lewo.
Idąc w stronę hali, skręć do pokoju z niebieskimi płomieniami.
Tym razem idź po schodach w prawo – na górze jest kolejne sanktuarium.
Otwórz zapieczętowane drzwi po lewej.
Walka z nowymi potworami
Wchodząc do pomieszczenia zaatakuje cię Blade-Legged Monster.
Aktywuj Bestial Form, jeśli pasek jest pełny.
Używaj ciężkich ciosów + serii lekkich, aby go ogłuszać.
Po chwili pojawi się nowy, potężniejszy mutancki wróg.
Również użyj Bestial Form – ciężkie ataki skutecznie go stunują.
Po pokonaniu obu przeciwników podejdź do drzwi prowadzących do Final Ritual.
Cutscenka pokaże Hinako w pełnej, potwornej formie.
Pościg za Fox Mask i ukryta ścieżka
Idź za Fox Mask przez korytarz, aż dotrzesz do ślepego końca.
Wciśnij L2, aby ujawnić ukrytą ścieżkę.
Wróć do głównej sali z dwoma lisimi statuami (Fox Statues).
Sala znajduje się na północ od pierwszego sanktuarium.
Podejdź do Fox Mask – zacznie iść razem z tobą.
Po krótkiej chwili odpali się cutscenka prowadząca do walki z bossem.
Walka z Rinko – Faza 1
Walka zaczyna się w Bestial Form.
Rinko używa:
szybkich cięć,
ataku AoE (wybuch lawy spod ziemi),
rozproszonych kul lawy o dużym zasięgu.
Strategia:
atakuj agresywnie, ale nie bądź statyczny,
po każdym kombo wykonaj unik,
ciężki atak → 2–3 lekkie,
kontruj jej czerwony błysk R2, aby wywołać ogromną lukę na obrażenia,
unikaj AoE natychmiast po sygnale na ziemi,
kule lawy unikaj do środka lub na zewnątrz, nie cofaj się prosto.
Walka z Rinko – Faza 2
W tej fazie:
więcej ataków dystansowych,
na arenę wchodzą dodatkowi przeciwnicy, którzy mogą eksplodować.
Wykorzystuj wrogów do ładowania Bestial Form – zabijaj ich i od razu używaj Soul Siphon.
Nowy atak Rinko:
potężny strumień lawy w linii prostej,
unikaj w bok w chwili wystrzelenia.
Po naładowaniu Bestial Form aktywuj ją i powtarzaj schemat:
uniki → kontry R2 → ciężkie i lekkie ciosy.
Gdy zadanie wystarczająco dużo obrażeń, odpali się cutscenka.
Koniec Rozdziału 9
Po scenie Hinako budzi się przed domem Shu.
Rozdział 9 – Dark Shrine Main Hall zostaje zakończony.
Na Story występuje zwykle mniej przeciwników, ale cała struktura rozdziału i mechaniki pozostają identyczne.
Rozdział 10: Ebisugaoka (Droga do Domu)
![🎮 Silent Hill f PL – Ebisugaoka (Droga do Domu) - Rozdział 10 | Gameplay bez komentarza [4K 60FPS]](https://i.ytimg.com/vi/esbqqtqNiSU/hqdefault.jpg)
1. Zejście z góry i pierwszy shrine
Idź ścieżką w dół, aż dotrzesz do pierwszego sanktuarium.
Podnieś Baseball Bat leżący obok – będzie potrzebny.
Po lewej wejdź po kamiennych schodach:
Yokan
Ramune
Wróć na główną ścieżkę, idź dalej w dół.
Zniszcz kokon zanim potwór się wykluje.
Po prawej zbierz Clinical Trial Note.
Przygotuj się – zaraz pojawi się Birthing Monster.
2. Walka z Birthing Monster
Najpierw niszcz wszystkie kokony, zanim się otworzą.
Graj agresywnie, ale zawsze zostaw trochę staminy na unik.
Uważaj na jego dwuczęściową kombinację ataków – druga część bywa podchwytliwa.
Nowy atak: potwór wypuszcza niebieski kokon, który wybucha po zbliżeniu.
Ten wariant ma bardzo dużo HP – nie zużywaj zbyt wielu zasobów.
Po zabiciu wroga kontynuuj zejście.
3. Domy przy ścieżce i Omamori Suzuran
Mijając ścieżkę, po lewej podnieś Crowbar.
Dojdź do domu – za nim znajdziesz Bandage.
Wejdź po schodach przed domem, aby podnieść Toolkit.
Idź dalej – przy domu na zachód znajdziesz Omamori Suzuran (łatwiejsze perfect dodge).
Pokonaj dwójkę przeciwników na drodze.
Z podestu po prawej zabierz kolejną Bandage.
4. Rozwidlenie – ścieżka do Oinari-sama
Przy rozwidleniu skręć w lewo, aby odwiedzić najstarszego Oinari-sama.
Zbierz:
Strict Mother’s Letter
Inari Sushi
Wróć na główną (prawą) drogę i idź dalej w dół.
5. Walka z Kashimashi i Glowing Monster
Podejdź do miejsca, gdzie z prawej bije jasne światło.
Pojawi się Kashimashi – zabij go.
Obejdź dom – pojawią się:
drugi Kashimashi,
Glowing Monster.
Zabij oba.
Przeczołgaj się pod powalonym pniem blokującym przejście.
Idź dalej w prawo.
6. Wejście do miasta i park
Idź do przodu, potem zrób U-turn i wejdź do parku po prawej.
Cel zmieni się na „zbadaj park”.
Po dialogu wyjdź drugą stroną parku.
Skręć w lewo – walcz z dwoma przeciwnikami.
Przy prawej stronie podnieś:
Strict Mother’s Letter
First Aid Kit
Idź dalej i przy shrine znajdziesz kolejny list matki.
7. Droga do Shimizu Residence: wrogowie i zaopatrzenie
Od shrine skręć w lewo – pojawi się Birthing Monster, pokonaj go.
Idź w górę kamiennych schodów i przejdź przez bramę.
Za domem zabij przeciwnika i zbierz Toolkit.
Wyjdź bramą po prawej, wejdź po schodach.
Zabij dwójkę wrogów maszerujących razem – najlepiej jednym heavy attack.
Zbierz Bandage po prawej.
Idź dalej dookoła domu, zejść w dół – tam zaatakują kolejne dwa wrogowie.
Podnieś Red Capsule z taboretu po lewej.
Wróć na górę i zapisz grę w shrine.
8. Ostatnia ścieżka przed domem Shu
Idź dalej w górę – po lewej kolejna Bandage.
Zabij dwóch przeciwników i zbierz jeszcze jedną Bandage.
Zanim wejdziesz do domu, skręć w prawo – tam czeka:
2 wrogów,
Chocolate,
Bandage.
Wróć i przejdź przez główną bramę Shimizu Residence.
Rozdział 11: Dom Rodziny Shimizu
![🎮 Silent Hill f PL – Dom Rodziny Shimizu - Rozdział 11 | Gameplay bez komentarza [4K 60FPS]](https://i.ytimg.com/vi/OhwVZvlScuk/hqdefault.jpg)
Wejście do Shimizu Residence
Po krótkiej cutscence odbierz telefon.
Idź prosto i wejdź do shrine po prawej – możesz zapisać grę.
Przejdź do pokoju na wschód, aby podnieść Higashi.
Mechanizm drzwi i puzzle z Kalendarzem
Idź dalej i zbierz Red Capsule.
Zbadaj mechanizm drzwi prowadzący do drugiej części domu.
Zabierz Calendar (6) z końca korytarza.
Wróć i umieść go na właściwej ścianie (jak wcześniej z numerami).
Otwórz nowe drzwi i idź dalej.
W pierwszym pokoju po prawej podnieś Red Capsule.
Dojdź do shrine – zapisz grę.
Skręć w prawo i podnieś Shriveled Abura-age (uważaj na Glowing Monster).
Eksploracja domu – narzędzia, broń i Ema
Wejdź do pokoju naprzeciwko i podnieś Picture Frame.
Podnieś Toolkit i Red Capsule.
Wyjdź – wróg czeka w korytarzu.
Otwórz drzwi naprzeciw – kolejny wróg.
W prawym pokoju znajdziesz Dried Carcass.
Kolejny pokój ma dwa wrogów – zabij ich.
Wewnątrz jest Sickle.
W pokoju obok znajdziesz Ema Tablet.
Flashback i pierwszy crest
Wejdź do pokoju obok – cutscenka/flashback.
Podnieś Yellowed Calendar i zawieś go w tym samym miejscu co poprzedni.
Otwórz ostatnie drzwi po lewej – podnieś:
Hinako’s Diary Page,
Ramune.
Wróć do shrine, zapisz.
Idź do ostatniego pokoju po prawej –
Podnieś Letter From a Man.
Za rogiem pojawi się Birthing Monster – zabij go.
W pokoju dalej zbierz Kudzu Tea.
Na korytarzu po lewej znajdziesz Blessed Hand Mirror.
Wejdź do pokoju po lewej – tu czeka Scales Puzzle → otrzymasz Scales Crest.
Zdobądź Fletching Key (Klucz do komnaty z ostatnim crestem)
Zdobądź Block of Wax
Wyjdź z pokoju ze Scales Puzzle i rusz przed siebie.
Otwórz drzwi na końcu korytarza.
W pokoju po prawej:
podejdź do regału,
w dolnej środkowej półce znajdziesz Hinako’s Diary,
obejrzyj go i otrzymasz Block of Wax.
Znajdź Propane Tube + Furoshiki
Opuść pokój, idź dalej ścieżką na wprost.
Zignoruj potwory po drodze – pobiegną za tobą, ale nie będą przeszkadzać.
Wejdź do pokoju po prawej z otwartymi drzwiami — to kuchnia krwawa.
W środku znajdziesz:
Propane Tube,
Toolkit,
Furoshiki (zwiększa pojemność ekwipunku — BARDZO WAŻNE).
Wróć do shrine i zapisz.
Użyj Wax + Propane Tube na piecu
Otwórz drzwi na końcu korytarza.
Skręć w lewo.
Zabij potwora blokującego drogę.
Otwórz drewniane, lekko uchylone drzwi po lewej.
W środku:
podłącz Propane Tube,
włóż Block of Wax do pieca,
wytopisz Fletching Key.
Ominous Photo Puzzle (Puzzle ze zdjęciami)
Znajdź pokój ze zdjęciami
Wyjdź z kuchni i skręć w lewo.
Idź cały czas ścieżką przed siebie, aż dojdziesz do pokoju ze zdjęciami (przed nim jest ścieżka na przeciwną stronę).
Rozwiązanie Photo Puzzle (standardowe zakończenie – Coming Home To Roost)
Zawieś zdjęcie Hinako na prawym haczyku.
Obróć zdjęcie Hinako tak, aby było prawidłowo ustawione.
Obróć pozostałe dwa zdjęcia (te które są odwrócone do góry nogami).
Po poprawnym ułożeniu wypadnie grupowe zdjęcie.
Podnieś White Bird and Fox Plate — to drugi crest.
Rozwiązania Photo Puzzle dla alternatywnych endingów
| Ending | Zdjęcia do góry nogami | Zdjęcia normalne |
|---|---|---|
| The Fox Wets Its Tail | Rinko i Rodzice Hinako | Hinako, Shu, Sakuko |
| Ebisugaoka in Silence | Wszystkie poza Hinako | Tylko Hinako |
| Fox’s Wedding | Rinko, Shu, Sakuko | Hinako, jej rodzice |
Zdobądź ostatni crest (Black Bird and Sword Crest)
Otwórz drzwi kluczem
Wróć na główny korytarz w trzeciej części domu.
Idź cały czas prosto → skręć w lewo → potem w lewo → idź prosto.
Na końcu skręć w lewo i otwórz pierwsze drzwi po lewej, używając Fletching Key.
Po drodze zignoruj wszystkie potwory — przebiegnij.
Flashback i crest
Po wejściu do komnaty odpali się flashback.
Na stole znajdziesz:
Black Bird and Sword Crest,
Yokan.
Wróć do shrine i zapisz.
Idź do drzwi z miejscem na trzy cresty i umieść wszystkie.
My Room Puzzle (Ostatnia układanka)
Standardowy układ dla pierwszego przejścia (Coming Home To Roost):
Góra: Heavens
Lewo: Swords
Prawo: Fox
Dół: Blank (na odwrocie Scales)
Rozwiązania dla NG+ endingów:
The Fox Wets Its Tail
Góra: Swords
Lewo: White Bird
Prawo: Scales
Dół: Blank (Heavens na odwrocie)
Fox’s Wedding
Góra: Fox
Lewo: Scales
Prawo: Black Bird (Swords na odwrocie)
Dół: Blank (Heavens)
Ebisugaoka in Silence
Góra: Blank (Scales na odwrocie)
Lewo: White Bird
Prawo: Black Bird
Dół: Heavens
Nagroda:
Po rozwiązaniu My Room Puzzle otworzą się drzwi.
Podnieś Pine Tree Emblem.
Cutscenka → nowy cel: przygotować się na walkę.
Przygotowanie do finału
Zanim wejdziesz do ostatniego pokoju, zbierz w korytarzu:
2× First Aid Kit,
Toolkit,
Antique Comb.
Przy drzwiach znajdziesz Baseball Bat – możesz wymienić broń, jeśli jest zniszczona.
Gdy będziesz gotowy, włóż Pine Tree Emblem do czerwonych drzwi i wejdź.
Walka z Bossami – Rodzice Hinako
Zachowanie bossów
Ojciec = potwór w stylu Ara-abare, bardzo szybki.
Matka = dystans, rzuca nożami (łatwe do uniknięcia).
Tylko pokonanie jednego z nich kończy walkę.
18.2. Strategia
Odsuń się od matki, żeby walczyć tylko z ojcem.
Ojciec zrobi szarżę → wykonaj unik → bij natychmiast po niej.
Powtarzaj sekwencję:
unik szarży → heavy attack → light attack spam
Uważaj na stamina!
Po kilku rundach ojciec padnie — walka zakończona.
18.3. Sekret / trofeum
Pokonanie ojca jako pierwszego daje achievement.
19. Zakończenie Rozdziału 10
Po walce odpali się cutscenka.
Kończy się Silent Hill f – Chapter 10: Shimizu Residence.
Rozdział 12: Sala ze Skarbem
![🎮 Silent Hill f PL – Sala ze Skarbem - Rozdział 12 | Gameplay bez komentarza [4K 60FPS]](https://i.ytimg.com/vi/rdhih1ezcms/hqdefault.jpg)
1. Przejście do kolejnego pomieszczenia
Po przebudzeniu Hinako trafia ponownie do Mrocznego Sanktuarium. Musisz przejść do pierwszej sali z muralem i rozpocząć poszukiwanie trzech herbów.
Idź prosto wzdłuż wąskiej ścieżki.
Przejdź przez drewniany most.
Skorzystaj z sanktuarium po lewej, jeśli chcesz zapisać grę.
Otwórz drzwi przed sobą, aby wejść do sali z muralem.
Zbadaj prawy obraz, aby uzyskać pierwsze wskazówki.
Zbadaj lewy obraz, aby odblokować kolejne informacje.
Zanotuj trzy puste gniazda na herby – to twój główny cel.
Wejdź przez zachodnie drzwi przesuwne, aby przejść dalej.
2. Pierwszy herb – Czarny Wróbel
Musisz znaleźć pierwszy z trzech symboli potrzebnych do rozwiązania muralu. Wymaga to aktywacji ukrytych przejść.
Zabierz Dziennik Lekarza Rodzinnego z pierwszego pokoju.
Otwórz drzwi po prawej i pokonaj wrogów w korytarzu.
Używaj Soul Siphon, by ładować Bestialną Formę.
Wejdź do sali ze statuami lisów.
Podejdź do górnej lewej statuy i wyciągnij z niej ostrze – statua się obróci.
Przejdź do sąsiednich pomieszczeń i zbierz Omamori Pies, Yokan, Shriveled Abura-age, Higashi.
W prawym górnym pokoju pokonaj potwory – ściana się rozpadnie, odsłaniając sekretne przejście.
Przejdź nim i otwórz skrzynkę z herbem Czarny Wróbel.
Podnieś również Notatkę Pokojówki.
Wróć do głównego korytarza odkrytym przejściem.
3. Drugi herb – Biały Wróbel
W tym etapie czeka cię walka z Potworem Bębnowym i odsłonięcie dwóch ukrytych przejść wymaganych do zdjęcia talizmanu z kolejnej skrzynki.
Wróć do sali głównej i zabierz Notatkę Pokojówki.
Otwórz drzwi po prawej i weź List Surowej Matki obok filaru.
W kolejnym pomieszczeniu możesz pokonać 2 Zakutych Potworów (opcjonalnie).
Jeśli pomijasz walkę, przejdź w lewo do pokoju z Potworem Bębnowym.
Aktywuj Bestialną Formę, jeśli masz pełny pasek – walka będzie znacznie łatwiejsza.
Usuń wszystkie kokony, aby nie pojawiały się nowe potwory.
Po walce odsłoń ukryte przejście przy użyciu L2.
Obróć się i odsłoń drugie ukryte przejście za sobą – oba są obowiązkowe.
Otwórz skrzynkę i zabierz Biały Wróbel.
Wróć do sali z muralem.
4. Trzeci herb – Maska Lisa
Ostatni herb wymaga manipulacji statuami lisów i pokonania jednego z trudniejszych zestawów przeciwników.
Złóż ofiary w sanktuarium, aby zdobyć Wiarę i ulepszyć atrybuty.
Wejdź do pokoju na wprost muralu i otwórz drzwi na wschód.
Zbierz Mandat Klanu, Ema i List z Prasowanym Kwiatem.
Przejdź w prawy górny róg sali – statua lisa patrzy na wschód.
Wyciągnij ostrze z prawej nogi statuy – dostaniesz Zdobiony Zwój.
Otwórz drzwi w kierunku, w którym patrzy statua.
Pokonaj Potwora Rodzącego i Zakutego Potwora (usuń najpierw kokony).
Wykonuj Soul Siphon, aby szybko odnowić Bestialną Formę.
Otwórz skrzynkę z herbu – obejrzysz cutscenkę z Fox Mask i Junko.
Zdobądź herb Maska Lisa.
Wyjdź prawymi drzwiami i wróć do muralu.
5. Rozwiązanie zagadki Muralu
Ułożenie trzech herbów odblokowuje tajne przejście prowadzące do kluczowego wydarzenia fabularnego.
Podejdź do muralu i wybierz odpowiednie gniazda.
Dla pierwszego przejścia (Coming Home to Roost / Powrót do Gniazda):
po lewej → Maska Lisa
u góry po prawej → Biały Wróbel
na dole po prawej → Czarny Wróbel
Po poprawnym ułożeniu mural zniknie, odsłaniając ukryte drzwi.
Wejdź do środka, obejrzyj cutscenkę z Hinako i Fox Mask.
Hinako budzi się w Ebisugaoka Town – Rozdział 11 kończy się.
Rozdział 13: Pogoń za mgielnym Potworem
![🎮 Silent Hill f PL – Pogoń za mgielnym Potworem - Rozdział 13 | Gameplay bez komentarza [4K 60FPS]](https://i.ytimg.com/vi/419ZtTvcIdQ/hqdefault.jpg)
Pościg za Potworem Mgły
Po powrocie do zniszczonej Ebisugaoki twoim pierwszym celem jest ruszyć za Potworem Mgły. Na drodze stoją liczni przeciwnicy.
Pokonaj grupę wrogów stojących tuż przed tobą.
Idź ścieżką w prawo, gdzie pojawią się kolejni przeciwnicy.
Podnieś Ramune i Kitchen Knife z prawej strony – nóż warto użyć jako zamiennik zużytej broni.
W dalszej części ścieżki zostaniesz zaatakowany przez Świecącego Potwora.
Unikaj ciężkich ataków – przeciwnik jest zbyt szybki, by trafiać nimi regularnie.
Kontruj po jego atakach i uderzaj, gdy jego blask zanika.
Po walce przejdź dalej ścieżką.
Odblokowanie ścieżki – walka z Potworem Rodzącym
Aby odblokować główną drogę, musisz zlikwidować kolejnego dużego przeciwnika.
Zanim zaczniesz walkę, zbierz Czerwoną Kapsułkę i Bandaż po prawej stronie.
Najpierw zabij mniejsze potwory wokół areny.
Skup się na Birthing Monster, bądź agresywny i kontruj czerwone błyski.
Zniszcz kokony zanim się wyklują, a niebieskich unikaj – eksplodują.
Po pokonaniu potwora ścieżka się otworzy.
Zapisz grę w sanktuarium tuż obok.
Podnieś Topór znajdujący się obok sanktuarium.
Przemierzanie skażonego miasta
Teraz wrogów będzie bardzo dużo – większość z nich lepiej omijać, aby oszczędzać zasoby.
Biegnij prosto, ignorując grupy potworów (na lewo jest Baseball Bat).
W pobliżu zobaczysz Potwora Mgły, który natychmiast zniknie.
Zablokuje cię kolejny Birthing Monster – pokonaj go tak jak poprzedniego.
W niebieskiej ciężarówce znajdziesz Czerwoną Kapsułkę.
Skręć w prawo za ciężarówką – zbierz Bandaż, Łom i Ema.
W sanktuarium ulepsz statystyki wykorzystując świeżo zebraną Emę.
Wróć na główną ścieżkę i podnieś Kitchen Knife po lewej oraz Yokan po prawej.
Przy tablicy informacyjnej otwórz skrzynkę i zabierz Antique Comb.
Potwór Mgły znowu zniknie, pozostawiając cię z kolejną dużą walką.
Pokonaj kokony, Świecącego, Kashimashi i wreszcie Birthing Monster, aby oczyścić drogę.
Jeśli broń ci pęknie, przy studni czeka kolejny Crowbar, a obok Toolkit i kapsułki.
Idź na zachód do studni, aby wywołać cutscenkę.
Powrót do Sanktuarium – przemiana Hinako
Po scenie ponownie trafiasz do Mrocznego Sanktuarium, gdzie czeka Fox Mask.
Idź prosto, aby wywołać następną cutscenkę.
Hinako i Fox Mask wykonają rytuał przemieniający Hinako w Shiromuku.
Hinako znika, a Shiromuku wraca do skażonego miasta jako nowa wersja siebie.
Po transformacji przenosisz się znów do zniszczonej Ebisugaoki.
Droga do Rezydencji Shimizu
W tym etapie musisz iść w stronę domu Hinako, często natrafiając na jej nawiedzoną lalkę.
Idź przed siebie, aż zobaczysz lalkę Hinako – zbadaj ją.
Pojawi się napis „Don’t go that way”, po czym zaatakują cię przeciwnicy.
Po walce lalka znika – idź lewą ścieżką.
Po drodze niszcz kokony i zbieraj przedmioty.
Lalka pojawi się ponownie – zbadaj ją i pokonaj kolejną falę potworów.
Kontynuuj wspinaczkę – w pewnym momencie pojawi się Potwór Bębnowy.
Użyj Bestialnej Formy, aby go szybko pokonać.
Skręć w lewo po walce i podnieś Antique Comb po prawej.
Obejdź zabudowanie, skorzystaj z sanktuarium i idź dalej.
Trzeci raz natkniesz się na lalkę – kolejna fala przeciwników, tym razem duża.
Walka kończy się Potworem Bębnowym – użyj Bestialnej Formy, by skrócić pojedynek.
Zbierz wszystkie przedmioty wokół terenu.
Wejdź na górę – dojdziesz do Rezydencji Shimizu.
Obejrzyj cutscenkę, kończąc Rozdział 12.
Rozdział 14: Shiromoku, Epilog
![🎮 Silent Hill f PL – Shiromoku, Epilog - Rozdział 14 | Gameplay bez komentarza [4K 60FPS]](https://i.ytimg.com/vi/FWLQco8u5xk/hqdefault.jpg)
Droga do ostatecznej walki
Po ostatnich wydarzeniach Hinako wraca do Mrocznego Sanktuarium po raz ostatni. Rozdział 13 skupia się na przygotowaniu do finałowego starcia i pokonaniu Shiromuku.
Idź prosto przez kolejne torii, aż dotrzesz do znanego sanktuarium.
Podnieś Bandaż, Crowbar i Yokan obok lalki Hinako.
Skręć w prawo, wejdź na drewniany most i przejdź przez torii.
Obszar zajmą niebieskie płomienie, a na ciebie rzucą się przeciwnicy – pokonaj ich.
Zbierz przedmioty przy posągu Inari i idź dalej ścieżką.
Zniszcz kokon, który zablokuje postęp – wywoła to kolejną falę potworów.
Omiń ogień, pokonaj wrogów i ruszaj dalej ścieżką.
Otwórz Sacred Door i przygotuj się przy sanktuarium – ulecz się i napraw broń.
W kolejnym pomieszczeniu zbierz wszystkie przedmioty, w tym Kitchen Knife i Axe.
Gdy będziesz gotowy, otwórz ostatnie drzwi.
Ostateczna walka – Shiromuku
Ta walka jest najtrudniejsza w całej grze, ale znajomość jej sygnałów i ataków ułatwi ci przejście.
Najważniejsze ataki i jak je kontrować
Trzyciosowa seria – uniknij pierwszego, przejdź do przodu, by ominąć drugi, i odskocz przed trzecim.
Szarża Fox Arm – uniknij, gdy Shiromuku unosi ramię.
Krwawa AoE pod nogami – odskocz natychmiast.
Enormous Flower AoE – ciosu nie da się uniknąć; atakuj ją podczas ładowania i zachowaj pełne zdrowie.
Czteroczęściowy atak obu rękoma – unikaj trzech pierwszych, a czwarty skontrować możesz przy czerwonym błysku.
Skokowy atak tnący – unikaj w chwili pojawienia się krwi na ekranie.
Szybki chwyt – gdy sięga za plecy, unikaj w prawo.
Pierwsza faza pojedynku
Shiromuku zaczyna od serii pięciu szybkich ataków – czwarty daje okazję do kontry.
Kontruj czerwony błysk przy czwartym ataku i wykorzystaj okno na zadanie obrażeń.
Nie bądź zbyt agresywny – boss szybko odzyskuje równowagę.
Gdy zadasz wystarczająco obrażeń, boss zostanie ogłuszony – to twoje największe okno na uderzenia.
Druga faza – pierwsze ulepszenia ataków
Po powrocie do walki boss zyska nowe zdolności.
Shiromuku zacznie tworzyć krwawe AoE pod twoimi nogami – natychmiast unikaj.
Jej ataki zaczną zostawiać ślady, przez co odpowiedni timing uników będzie trudniejszy.
Zadaj jej obrażenia, a po chwili ponownie upadnie.
Trzecia faza – atak nie do uniknięcia
Finalna część starcia jest najbardziej chaotyczna.
Shiromuku przyzywa ogromne AoE obejmujące całą arenę – tego ataku nie możesz uniknąć.
Nie uciekaj — zamiast tego zbliż się i uderzaj, wykorzystując czas ładowania.
Po wybuchu natychmiast ulecz się.
Boss doda nowe ruchy do serii combo i zacznie często odskakiwać, unikając ciosów.
W końcu zacznie powtarzać ataki, co ułatwi ci kontrataki.
Jeśli zginiesz, gra da ci 99 czerwonych kapsułek i regenerację, więc nie panikuj.
Kontynuuj ataki, aż Shiromuku padnie.
Po jej pokonaniu zobaczysz cutscenkę – ale to jeszcze nie koniec.
Ucieczka z Mrocznego Sanktuarium
Ostatnia sekwencja w grze nie polega na walce, ale na orientacji.
Zignoruj wszystkich wrogów – uciekaj bez zatrzymywania się.
Hinako zacznie halucynować, a otoczenie będzie się zmieniało.
Podążaj za ścieżką wyłożoną Czerwonymi Kapsułkami.
W końcu zauważysz czerwone światło w oddali – kieruj się ku niemu.
Światło odsuwa się, ale musisz iść dalej, aż je osiągniesz.
Zbliż się do niego, by wywołać ostatnią cutscenkę.
Tym kończy się Rozdział 13 oraz cała historia Silent Hill f.



