Aliens: Dark Descent – Poradnik dla początkujących


Aliens: Dark Descent to ekscytująca gra, która zanurza graczy w pełne napięcia i akcji środowisko. W tej grze, twoim zadaniem jest prowadzenie drużyny Marines przez niebezpieczne lokacje pełne obcych, zwanych xenomorphami.

Aby pomóc początkującym graczom w zrozumieniu podstawowych mechanik i funkcji w Aliens: Dark Descent, przygotowaliśmy ten szczegółowy poradnik. Zawarte w nim informacje pochodzą z in-game codex, a także z doświadczeń graczy.

Przypominam, że Aliens: Dark Descent ogrywamy na naszym kanale YouTube. Jeżeli chcesz zobaczyć wykorzystanie tych taktyk w praktyce, to śmiało zaglądaj i subskrybuj kanał.

Aliens: Dark Descent - Zaczynamy grę! Prolog - Playstation 5 Gameplay pl #01

Nie bądź elf, dej suba!

Podstawy gry w Aliens: Dark Descent

Gra Aliens: Dark Descent oferuje złożone mechaniki i wymaga od graczy zarówno szybkich refleksów, jak i umiejętności taktycznego myślenia. Zrozumienie podstawowych i zaawansowanych mechanik opisanych w tym poradniku może znacząco wpłynąć na twoją skuteczność w grze i pomóc ci lepiej się bawić. Pamiętaj, że praktyka czyni mistrza, więc nie obawiaj się eksperymentować z różnymi taktykami i strategiami.

Broń drugorzędna i mechanika przeładowywania

W Aliens: Dark Descent broń drugorzędna odgrywa kluczową rolę. Warto wiedzieć, że broń drugorzędna musi być przeładowywana, ale nie zużywa amunicji. Oznacza to, że gracze mogą korzystać z broni drugorzędnej bez obaw o wyczerpanie zapasów amunicji. Przy tym należy pamiętać o regularnym przeładowywaniu, aby być gotowym do akcji w każdym momencie.

Zdobywanie doświadczenia

Punkty doświadczenia (XP) w grze zdobywa się poprzez wykonywanie zadań, uczestniczenie w wydarzeniach (takich jak onslaught, aggression level increase) oraz pokonywanie bossów (queen, preatorian, crusher). Akumulacja punktów doświadczenia jest niezbędna do rozwijania postaci i zdobywania nowych umiejętności.

Przeładowanie i priorytetyzacja celów

Klawisz „R” pozwala na przeładowanie wszystkich żołnierzy w drużynie, ale tylko jeśli ich pojemność amunicji jest poniżej 80%. Ponadto, istnieje możliwość priorytetyzacji celu poprzez kliknięcie na niego i wybranie opcji „Kill that bastard”. Pozwala to skupić ogień drużyny na konkretnym wrogu.

Poziom stresu

W grze ważną rolę odgrywa mechanika stresu. Nie jest on zdobywany tylko podczas wykrycia lub polowania, ale także na skutek obecności wrogów na sensorze ruchu drużyny, a także z powodu cech postaci lub ran. Monitorowanie i zarządzanie poziomem stresu jest kluczowe dla sukcesu misji.

Wykorzystanie miotacza płomieni

Miotacz płomieni jest potężną bronią w grze, która pozwala na efektywne zwalczanie wrogów. Poprzez przeciąganie i upuszczanie stożka ognia, można go poszerzyć tak, aby obejmował całą ulicę, a nie tylko pojedyncze wejście. Opanowanie tej techniki pozwoli na efektywniejsze wykorzystanie miotacza płomieni w różnych sytuacjach.

Naprawa Power Loader’a i optymalizacja zasobów

Power Loader jest ważnym elementem wyposażenia, który można w pełni naprawić za pomocą jednego narzędzia. Dodatkowo, opis umiejętności „Resourceful” jest nieprawidłowy – nie uzupełnia magazynków, ale dodaje zupełnie nowe. Jeśli masz dwóch żołnierzy w drużynie z tą umiejętnością, za każdym razem, gdy znajdziesz schronienie, dodawane są dwa magazynki do zapasów.

Aliens Dark Descent poradnik widoki

Zarządzanie załogą na Otago w Aliens: Dark Descent

Zarządzanie załogą w Aliens: Dark Descent jest kluczowe dla sukcesu w grze. Należy zwracać uwagę na stan żołnierzy, właściwie ich leczyć, a także świadomie zarządzać ich cechami i umiejętnościami. Przemyślane decyzje w zakresie zarządzania załogą mogą znacząco wpłynąć na skuteczność twoich misji.

Odpoczynek i leczenie żołnierzy

Kiedy żołnierz jest zmęczony, ale jednocześnie przebywa w medbay (pomieszczeniu medycznym), nie ma potrzeby przydzielać do niego lekarza. Żołnierz odzyska siły w trakcie leczenia. Jeśli jednak planujesz przejście do kolejnego dnia, warto wykorzystać wszystkie dostępne punkty akcji lekarza.

Wysyłanie zmęczonych marines na misję

Wysłanie zmęczonego marines na misję nie jest tak złe, jak mogłoby się wydawać. Otrzymują oni tylko -10 do odwagi, co oznacza konieczność częstszego korzystania z schronienia lub zażywania tabletek. Po misji staną się wyczerpani, ale odzyskają siły po przejściu do kolejnego dnia. Zasadniczo uniemożliwia to wykonanie więcej niż dwóch misji tym samym żołnierzem w ciągu jednego dnia.

Priorytetowanie cech

Osobiście, warto skupić się na cechach, które zapobiegają zmęczeniu żołnierzy, pozwalają im radzić sobie z traumą i eliminują negatywne cechy. To znacząco zmniejsza ilość problemów związanych z zarządzaniem załogą.

Psychiatria

Psychiatria usuwa 2 punkty traumy dziennie. Nie ma sensu umieszczać marines w oddziale psychiatrycznym, jeśli mają tylko 1 punkt traumy. Chyba że masz wolne miejsce i i tak zamierzasz przejść do kolejnego dnia.

Według informacji od twórców gry: „Na koniec misji, marines otrzymują od 0 do 3 punktów traumy w zależności od maksymalnego poziomu stresu osiągniętego podczas misji”. Dlatego warto starać się, aby nie osiągali oni wysokich progów stresu.

Awansowanie marines w Aliens: Dark Descent

Jeśli nie podobają ci się oferty awansu przedstawione twojemu żołnierzowi, wystarczy kliknąć przycisk „wstecz” i ponownie otworzyć opcję awansu. Dwie opcje powinny zostać zmienione (choć mogą być takie same, lub tylko jedna może się zmienić).

Aliens Dark Descent poradnik podsumowanie gry

Eksploracja i Uzbrojenie w Aliens: Dark Descent

Warto pamiętać, że wszystko w grze jest trwałe. Jeśli musiałeś szybko opuścić mapę i zostawiłeś na niej swoje wieżyczki, możesz wrócić po nie w innym dniu – nie znikną na zawsze.

Podobnie jest w przypadku pomieszczeń, obok których przeszedłeś, ale nie masz hakerów lub marines z cechą „smart”. Zawsze możesz wrócić do tego pomieszczenia, jeśli tego chcesz. Osobiście jednak nie sugerowałbym tego robić, chyba że jest wiele niewykorzystanych pomieszczeń, ponieważ traceniu całego dnia na 1 apteczkę, narzędzia i 1-2 amunicje (która i tak nie zostanie przeniesiona) nie warto.

Rewolwer dla wszystkich klas

Z tego, co zauważyłem, wszystkie klasy odblokowują rewolwer na 2 poziomie. Mimo że ma połowę wielkości magazynka, może zadawać nawet 3 obrażenia na strzał, zamiast 1. Szkopuł w tym, że obrażenia wahają się od 1 do 3, więc przy pechu będziesz musiał częściej przeładowywać broń. Jeśli masz jednak szczęście i kilka punktów w cechę celności, rewolwer jest świetną bronią na większość misji.

Smart Gun i jego zalety

Smart Gun to broń, którą gracze prawdopodobnie odblokują z sentymentu, ale prawdziwe korzyści płyną z ulepszeń, jakie przynosi ta broń dla klasy. Możesz ją rozłożyć jako improwizowaną wieżyczkę (a twój marine użyje broni drugorzędnej) i poprawić efekty spowolnienia w strefie tłumienia.

Konieczność posiadania: Sniperka dla Recon w Aliens: Dark Descent

Moim zdaniem, kluczową bronią jest karabin snajperski dla klasy Recon, ponieważ posiada on ulepszenie w postaci tłumika. Pozwala to na eliminację wrogich patroli bez ostrzegania innych. Dzięki temu łatwiej unikać wykrycia, co zmniejsza narastanie stresu i agresji.

Heavy Pulse Rifle

Nie jestem pewny, co sądzić o Heavy Pulse Rifle. Z jednej strony, masz większe magazynki, co oznacza lepszą wydajność amunicji, ale tracisz możliwość wystrzeliwania granatów dla tego konkretnego marines. Proponuję dać wszystkim w drużynie Heavy Pulse, ale przynajmniej jednemu, może dwóm, zostawić normalny Pulse, aby nie zabrakło granatów, gdybyś stracił marines z granatnikiem.

Miny

Miny mogą być bardzo użyteczne, warto je zostawiać na punktach pojawienia się wrogów jako środki kontroli populacji. Nie powodują one obrażeń w drużynie i nie powodują, że zostaniesz wykryty, a ich wybuch nie przyciąga innych jednostek. Są dobre do zabezpieczania dróg ucieczki i defensywnego rozmieszczania przed wieżyczkami. Lubię także stawiać miny przy miejscach respienia się wrogów. Kiedy pojawi się wróg, to zamiast szwendać się po mapie, czeka go niespodzianka. Przy gniazdach stawiam także wykrywacze ruchu.

RPG

RPG jest trudny do opanowania, ponieważ musisz wyprzedzać cel. Wymaga to dobrego wyczucia czasu lub zmuszenia xenomorphów do biegu prosto na ciebie, ale zadaje 3-4 razy więcej obrażeń niż standardowy granat. Warto go używać, jeśli grasz na wysokim poziomie trudności lub często wdajesz się w starcia o średniej/wysokiej agresji i pojawiają się trudne do pokonania elity. Nic się nie stanie, jak jeden żołnierz zabierze ze sobą wyrzutnie rakiet.

Zarządzanie Zasobami: Klucz do Przetrwania

W grze Aliens: Dark Descent, zarządzanie zasobami jest kluczowe. Mapy są ogromne i pełne zasobów, które możesz zebrać. Najważniejsze jest, aby nie zabierać ze sobą zbyt wielu zasobów. Zamiast tego, skup się na zbieraniu tego, co znajdziesz na mapie. Większość map zawiera przynajmniej 1-2 wieżyczki obronne, które możesz wykorzystać do obrony przed atakującymi wrogami. Jest to szczególnie ważne, ponieważ pozwala ci to zabrać więcej zasobów z powrotem na Otago i zgromadzić zapasy na misje, z którymi masz problem. Jedynym wyjątkiem mogą być apteczki lub jedna wieżyczka. Używaj apteczek tylko wtedy, gdy twoja postać jest ranna. Osobiście zawsze zabieram po dwie sztuki wszystkich zasobów.

Amunicja to specjalny przypadek. Nie ma limitu, ile możesz zebrać w misji, ale nie możesz zabrać jej z powrotem na Otago. Dlatego ważne jest, aby nie zbierać zbyt dużej ilości amunicji, pozostawiając ją na mapie na wypadek, gdybyś musiał wrócić lub gdyby inne oddziały potrzebowały amunicji. Staraj się zawsze mieć w rezerwie 6-8 magazynków. I uważaj, jak grasz na Playstation 5 – strzałka w lewo to przeładowanie, a zużycie czterech magazynków na raz może doprowadzić do przegranej.

Wykorzystanie Punktów Dowodzenia do Zyskania Przewagi

Punkty dowodzenia są nieograniczonym zasobem, który może cię uratować w wielu sytuacjach i zaoszczędzić amunicję. Na przykład, kiedy horda wrogów zbliża się przez wąskie przejście, użyj punktów dowodzenia, aby zrzucić tam napalm. Kiedy zbliża się biegnący wróg, użyj strzału z shotgunu, aby go powstrzymać. Zawsze staraj się mieć przynajmniej jeden punkt dowodzenia w rezerwie na wypadek niespodzianek. Uważaj przy tym przy rozstawianiu min oraz detektorów ruchu, łatwo zużyć większość punktów dowodzenia na zabezpieczenia i potem zabraknie ich by osłonić się przed atakiem potworów.

Aliens Dark Descent poradnik walka i taktyka

Efektywne Wykorzystanie Narzędzi i Apteczek

W grze narzędzia są bardzo cenne, dlatego warto używać ich mądrze. Skup się na używaniu ich do hakowania drzwi i tworzenia bezpiecznych schronień, zamiast marnować na drzwi, które wrogowie i tak szybko zniszczą.

Apteczki powinny być używane, gdy twoi marines mają tylko 2-3 punkty zdrowia. Jeśli znajdziesz więcej apteczek, ale twoi żołnierze mają niewiele obrażeń, lepiej jest użyć tabletek, chyba że masz zamiar wkrótce schronić się i odpoczywać.

Badania i ich Wartość

Badania są ważnym elementem gry. Chociaż na początku są rzadkie, z czasem zaczniesz je szybciej zdobywać, zwłaszcza po pokonaniu wrogów i bossów. Większość przedmiotów badawczych jest przydatnych, choć niektóre, jak miny feromonowe, mogą być mniej wartościowe. Ważne jest, aby skupić się na tych, które rzeczywiście pomogą ci w przetrwaniu.

Taktyki Walki: Jak Skutecznie Walczyć z Xenomorphami

W trakcie rozgrywki w Aliens: Dark Descent, bardzo prawdopodobne jest, że zostaniesz wykryty przez wrogów, którzy ruszą w twoją stronę. W takich sytuacjach, intuicja podpowiada, że należy się wycofać i przygotować obronę. Jednakże, takie działanie może być niekorzystne, ponieważ marines będą odczuwać coraz większy stres, a agresja wroga wzrośnie wraz z kolejnymi atakami.

W takich momentach warto zmienić mentalność na: “Skoro i tak zostałem wykryty, powinienem zrobić jak najwięcej” – zwłaszcza w przypadku wkraczania do nowych pomieszczeń. Przykładowo, jeśli natkniesz się na grupę facehuggerów, nie ma znaczenia, czy cię zauważyli, ponieważ i tak jesteś już wykryty. Wykorzystaj to, aby przepychać się przez obszary, w których normalnie wolałbyś unikać wykrycia. Pamiętaj przy tym, że jeżeli użyjesz granatu na skupisku jaj obcych, to nie wywołasz poruszenia wśród wrogów, ponieważ jajko Cię nie słyszy 😉

Obrona Przed Falami Ataków

Wyjątkiem od powyższego jest moment, gdy poziom agresji wzrasta i zbliża się fala atakujących wrogów. W takiej sytuacji, warto przygotować się do obrony, najlepiej w miejscu z jednym wąskim przejściem lub długą linią widzenia. Przydziel jednego marines do ostrzału w kierunku, z którego nadchodzą wrogowie.

Do obrony przed falami ataków warto się przygotować. Umieszczając czujniki ruchu na mapie, zwłaszcza w miejscach, gdzie mogą się pojawiać wrogowie, można monitorować, skąd nadchodzą i przygotować odpowiednią obronę. Przy ataku wroga lubię wykorzystać ARC lub też schować się w pokoju, któremu zaplombuje drzwi. Sprawi to, że xenomorphy się zgrupują i po wyważeniu będziesz mógł je łatwo osłabić za pomocą granatów.

Aliens Dark Descent poradnik kamery i monitoring

Tworzenie Bezpiecznych Stref

Dodatkowo, aby stworzyć bezpieczne miejsce, nie otwieraj wszystkich drzwi. Niektóre drzwi będą zamknięte, ale możesz je ominąć. Jeśli pozostawisz tylko jedne drzwi otwarte w pomieszczeniu, możesz stworzyć naturalny punkt obrony lub schronienie.

Wykorzystanie Pojazdu ARC

Nie zapomnij, że twój pojazd ARC ma na pokładzie broń i nie jest tylko środkiem transportu. Jeśli masz rozmieszczone czujniki ruchu i zauważysz zbliżający się patrol, skieruj ARC do najbliższego punktu i otwórz ogień przed ich dotarciem. Warto również umieścić czujnik ruchu w pobliżu każdego punktu ARC. Pozwala to na zwrócenie uwagi wrogów w tym obszarze, a następnie eliminację ich przez ARC, co jest szczególnie przydatne, gdy na mapie są silniejsi wrogowie. Nie wywoła to także alarmu wśród obcych.

Podsumowanie

Aliens: Dark Descent to gra pełna możliwości i różnych strategii. Warto pamiętać o trwałości map, umiejętnym zarządzaniu załogą oraz właściwym wyborze i ulepszaniu broni. Każdy element ma wpływ na sukces w misjach. Baw się dobrze i powodzenia w walce z obcymi!

2 komentarze

  1. Paweł
    1 lipca 2023
    Odpowiedz

    Jak się zmienia lub nabywa klasę postaci? Brakuje mi w oddziale Technika, który hakuje zamknięte drzwi. Przez jego brak zatrzymałem się na drugiej misji.

    • 1 lipca 2023
      Odpowiedz

      Musisz awansować bohatera na trzeci poziom albo odblokowac mu zdolność mądrala przy poziomie

Zostaw Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzednio Tyler Rake 2 - recenzja - dobre kino akcji?
Następny Premiery kinowe w lipcu 2023!