Dying Light: The Beast – Poradnik Solucja – Pełne Przejście Gry to kompleksowy przewodnik dla wszystkich graczy, którzy chcą w pełni zgłębić najnowszą odsłonę kultowej serii od Techlandu. Wcielamy się tu ponownie w Kyle’a Crane’a, którego losy po wydarzeniach z dodatku The Following przybierają dramatyczny obrót. Przemieniony w potężnego mutanta – Volatila – zostaje schwytany i przez dekadę poddawany brutalnym eksperymentom. Teraz powraca, by stawić czoła jeszcze groźniejszym wyzwaniom w świecie pełnym zmutowanych istot i niebezpiecznych frakcji.
Zarówno weterani serii, jak i nowi gracze znajdą tu coś dla siebie. Klasyczna rozgrywka oparta na eksploracji, tworzeniu przedmiotów i przetrwaniu po zmroku została wzbogacona o nowe mechaniki. Wśród nich na pierwszy plan wysuwa się Beast Mode – unikalna umiejętność dająca dostęp do rozbudowanego drzewa rozwoju potwora, które odblokowujemy, zdobywając Beast Points za pokonanie genetycznie zmodyfikowanych Chimery. Te wyjątkowe odmiany zombie stanowią śmiertelne zagrożenie, ale ich eliminacja przynosi cenne nagrody w postaci potężnych zdolności i ulepszeń.
W naszym poradniku znajdziesz szczegółowy opis każdego zadania fabularnego i pobocznego. Wskażemy najważniejsze lokacje, takie jak skrytki z amunicją, konwoje z częściami broni czy bezpieczne strefy. Podpowiemy także, jak skutecznie przetrwać nocne pościgi, ulepszyć ekwipunek i wykorzystać nowe zdolności bohatera.
Niezależnie od tego, czy jesteś tu po szybkie wskazówki, czy chcesz maksymalnie wykorzystać potencjał gry, nasza solucja prowadzi krok po kroku przez pełne przejście Dying Light: The Beast. Wybierz interesujący Cię rozdział lub misję i zacznij swoją przygodę już teraz. Z nami żadna Chimera nie będzie Ci straszna!
Spis Treści
Pobudka, Panie Crane #01
![🎮 Dying Light: The Beast PL – Pobudka, Panie Crane #01 | PS5 Gameplay bez komentarza [4K 60FPS]](https://i.ytimg.com/vi/jUmCILO7Q3s/hqdefault.jpg)
Pierwszy rozdział gry Dying Light: The Beast to intensywne wprowadzenie w brutalny świat, w którym Kyle Crane budzi się po latach eksperymentów. W tej części solucji pokazujemy krok po kroku, jak bezpiecznie przejść pierwszy etap gry, ucząc się podstaw sterowania, walki i skradania.
Po przejęciu kontroli nad bohaterem jesteś osłabiony i możesz tylko czołgać się po podłodze. Twoim pierwszym celem jest dotarcie do radia przy ciele martwego żołnierza. Zbadaj je, by odebrać pierwszy komunikat od tajemniczej Olivii. Następnie udaj się do wskazanego szybu wentylacyjnego i przedostań się nim do sali odzyskiwania.
Po krótkiej scenie przejdź do pomieszczenia po lewej, gdzie zostaniesz zmuszony do wstrzyknięcia sobie adrenaliny – to przywróci Ci możliwość stania i poruszania się normalnie. Wyjdź na korytarz i otwórz drzwi prowadzące do pierwszej walki z zainfekowanym. Pokonasz go szybko, korzystając z podręcznych ataków.
Następna sekcja uczy obsługi latarki UV, która osłabia zombie, ale ich nie zabija. Użyj jej, by oślepić dwóch przeciwników i wykończyć ich, a następnie przejdź przez szczelinę w drzwiach. W kolejnym obszarze konieczne jest ciche poruszanie się – wyłącz latarkę, kucnij i przedostań się między stołami oraz przegrodami, by nie zaalarmować tłumu zainfekowanych.
Po udanym stealth dotrzesz do panelu, który otwiera drogę dalej. Otrzymasz też pierwszy improwizowany oręż – zardzewiałą rurę, idealną do szybkiej samoobrony. Skieruj się do windy, ale przygotuj się na starcie z falą zombie. Po krótkiej walce nastąpi pierwszy aktywowany Beast Mode, który pozwala Ci bezlitośnie rozprawić się z przeciwnikami.
Gdy sytuacja się uspokoi, wyjdź na dach windy i wspinaj się po wystających krawędziach oraz rurach wentylacyjnych. Przed Tobą sekwencja ucieczki przed zamykającymi się drzwiami – biegnij, używaj ślizgów i nie zatrzymuj się, aby wydostać się na czas.
Drugi rozdział Dying Light: The Beast przenosi nas poza opuszczone laboratorium do bardziej otwartych terenów. Celem zadania „Safe Haven” jest dotarcie do klasztoru i ustanowienie pierwszej bezpiecznej strefy, co ma ogromne znaczenie dla przetrwania – szczególnie gdy zapada noc.
Rozpoczynasz misję na skalistym, porośniętym drzewami terenie. Mimo pozornej otwartości, droga prowadzi przez wąską szczelinę między głazami. Podążaj nią, aż dotrzesz na wzgórze z pierwszym zainfekowanym. Wykorzystaj możliwość cichego zabicia go od tyłu – gdy pojawi się ikona pękniętej czaszki, wciśnij [F], by wykonać eliminację. Zbadaj teren za pomocą Survivor Sense ([Q]) i zbierz przydatne przedmioty, jak nową broń – łopatę.
Kontynuuj w prawo, podążając ścieżką aż do rzeki. Wejdź na kamienne półki skalne, które zaprowadzą Cię aż do murów klasztoru. Nie szukaj drzwi – zamiast tego wspinaj się po krawędziach, aż trafisz na drewniane zabudowanie. Wskocz przez okno i wspinaj się dalej aż do wnętrza kompleksu.
Tam musisz ustanowić swoją pierwszą Safe Zone, czyli bezpieczną strefę. Oczyść teren z zainfekowanych, zamknij bramę i uruchom generator, by aktywować obronę UV. Gdy zakończysz, udaj się na górę i wyeliminuj resztę przeciwników, po czym otwórz skrzynkę bezpiecznikową i włącz oświetlenie. Spowoduje to pojawienie się pierwszego bossa – Chimera Reaper.
Walka z Reaperem polega na unikaniu jego dwóch podstawowych ataków: szarży oraz dwuciosowej kombinacji. Kluczem jest unikanie ([SPACJA] + ruch) i szybkie kontrataki. Gdy boss wezwie wsparcie, walka stanie się intensywniejsza, a ataki zmienią się w trzyczęściową sekwencję. Wykorzystuj jego momenty zawahania, zwłaszcza gdy utknie po ostatnim ciosie.
Po pokonaniu Chimery rozpocznie się scenka fabularna. Otrzymasz pierwszy Beast Point, który pozwoli Ci odblokować Charged Smash w drzewku umiejętności. Porozmawiaj z Olivią, zbierz zapasy przy warsztacie i skorzystaj z niego, by stworzyć noże do rzucania – przydatne zwłaszcza przeciwko Volatiles.
Życie, po Życiu #02
![🎮 Dying Light: The Beast PL – Życie, po Życiu #02 | PS5 Gameplay bez komentarza [4K 60FPS]](https://i.ytimg.com/vi/Gm4CfMWw9_Y/hqdefault.jpg)
W trzecim rozdziale Dying Light: The Beast rozpoczynasz pierwsze prawdziwe wyprawy w otwarty świat gry. Misja „Life After Life” skupia się na badaniu miasta, pomocy ocalałym i starciu z kolejną Chimera. Ten etap jest kluczowy, by zdobyć nowe umiejętności, aktywować bezpieczne strefy i przystosować się do rytmu dnia i nocy.
Zanim opuścisz Safe Zone, użyj opcji „Czekaj do rana”. W Dying Light: The Beast noc jest śmiertelnie niebezpieczna – unikaj jej, zwłaszcza na początku gry. W tym momencie możesz też wydać nowy Punkt Umiejętności. Polecam odblokować Dropkick – zadaje spore obrażenia i pozwala oszczędzać broń.
Z dwoma celami misji przed sobą – sprawdzeniem dymu i zbadaniem miasta – zacznij od kierunku, w którym widać unoszący się dym. Gdy dotrzesz nad rzekę, zwab grupę zainfekowanych do wody – spowolni to ich ruch i ułatwi eliminację. Po przeprawie udaj się do kabiny, w której odkryjesz ślady przeżycia oraz możliwość aktywowania kolejnej Safe Zone na pobliskiej wieży. Warto to zrobić, zwłaszcza przed nocą.
Następnie skieruj się do ratusza. Po drodze korzystaj z dachów – to bezpieczniejsza trasa, pełna łupów. W miarę zbliżania się do 19:00, zegarek zacznie ostrzegać Cię przed zmrokiem – udaj się wówczas natychmiast do najbliższej bezpiecznej strefy.
W ratuszu możesz pokonać część zainfekowanych skradaniem się, choć pamiętaj, że nie ładuje to Twojego Beast Gauge. Przed zapowiadaną walką z bossem polecam przygotować kilka koktajli Mołotowa.
Jak pokonać Defect Chimera
Defect Chimera to potężny przeciwnik, używający niszczących ciosów. Unikaj ([SPACJA] + kierunek), zamiast blokować. Najskuteczniejszą strategią jest podpalanie go za pomocą Mołotowów lub wysadzanie zbiorników paliwa zalegających na patio. Gdy się oddalisz, lecz się, okrążając centralny posąg. Nagrodą za zwycięstwo będzie kolejny Beast Point, który pozwoli Ci wybrać nową umiejętność, np. Heavy Lift lub Furious Charge.
Pomoc dla Sherifa i przywrócenie prądu
Wyjdź na dziedziniec i wspinaj się po konstrukcji aż do wieży. Po krótkiej scenie użyj tyrolki i przejdź do podstacji energetycznej. Kluczem jest wyciągnięcie kabla przez boczny szyber wentylacyjny – nie przez drzwi – inaczej nie dotrze on do szczytu. Wciągnij kabel, podłącz go, a zadanie zostanie ukończone.
Na Tropie Bestii #03
![🎮 Dying Light: The Beast PL – Na Tropie Bestii #03 | PS5 Gameplay bez komentarza [4K 60FPS]](https://i.ytimg.com/vi/Pp1xRRWeQLI/hqdefault.jpg)
W rozdziale „The Beast Within” po raz pierwszy możesz swobodnie eksplorować okolicę wokół Town Hall Safe Zone. To świetna okazja, by zdobyć nowe przedmioty, ulepszyć uzbrojenie i ruszyć tropem bestii. Na początek skieruj się do Warsztatu (Workbench), oznaczonego na kompasie, a obok – na parapecie okna – znajdziesz Rzadki Plan: Reforged Khanjar. Zbierz go koniecznie, ponieważ będzie bardzo przydatny w dalszych starciach.
Porozmawiaj z Jacobem, który opowie o bestii podążającej za Baronem i zasugeruje, abyś rozpoczął śledztwo na pobliskich dachach. Zanim wyjdziesz, skorzystaj z łóżka i wybierz opcję „Czekaj do rana”, aby mieć jak najwięcej światła dziennego. Noc w Dying Light: The Beast jest wyjątkowo niebezpieczna – szczególnie na początku gry.
Wyruszając, użyj Survivor Sense, by odnaleźć żółte ślady bestii. Doprowadzą cię one do miejsca eksplozji. Jeśli trafisz tam w nocy, uważaj – teren patrolują Volatiles, śmiertelnie groźne mutanty. Jeśli zostaniesz zauważony, schowaj się w furgonetce z lampą UV. W środku znajdziesz Cartel SMG oraz amunicję. Zbadaj zmasakrowane ciało, by usłyszeć krótki komunikat z radia – ktoś wzywa pomocy z kościoła.
Przy kościele wszystkie drzwi są zamknięte, więc idź do uszkodzonej kraty prowadzącej do piwnicy. W środku zachowaj ostrożność – w pobliżu krąży Volatile, a wokół śpi kilku zainfekowanych. Skradaj się, usuń deskę blokującą przejście i wejdź po drabinie. Zobaczysz wtedy bestię, co wywoła falę atakujących Biegaczy. Zamiast walczyć, uciekaj po drewnianych platformach i gzymsach, aż dotrzesz na dach. Stamtąd podążaj tropem bestii do tunelu kolejowego.
W tunelu czeka kilku zainfekowanych oraz większy mutant, którego możesz zablokować w drzwiach wagonu i zaatakować z dystansu. Idąc dalej, dotrzesz do uchylonych drzwi – badanie ich uruchomi scenę z żołnierzami, zabitymi przez bestię. Po eksplozji jesteś zmuszony uciekać z tuneli. Biegnij, omijając przeszkody, a kiedy Volatile rozbije drzwi przed tobą, skręć w prawo, ignorując wskaźnik. Gdy dotrzesz do wyjścia, lampy UV powstrzymają potwory, a Olivia skontaktuje się z tobą przez radio. Poprosi Cię o wizytę w Monastery, zanim wrócisz do Town Hall.
Pierwsza Krew #04
![🎮 Dying Light: The Beast PL – Pierwsza Krew #04 | PS5 Gameplay bez komentarza [4K 60FPS]](https://i.ytimg.com/vi/VK3PJjtRTZg/hqdefault.jpg)
W rozdziale „First Blood” Kyle Crane, zgodnie z instrukcjami Olivii, ponownie wyrusza tropem kolejnego Chimera. Po dramatycznej ucieczce z tunelu kolejowego, czas na zbadanie nowych terenów i stawienie czoła nowemu, bardziej przebiegłemu przeciwnikowi.
Na początku wróć do Monastery, by porozmawiać z Olivią. Kyle przekazuje jej próbkę pobraną wcześniej od Chimery, a Olivia analizuje jej właściwości. Opowiada o swoich teoriach na temat inżynierii genetycznej potworów, a następnie prosi cię o odszukanie transportu kolejnej Chimery.
Udaj się na wschód od klasztoru, w stronę punktu na mapie. Możesz tam dotrzeć pieszo, ale warto skorzystać z możliwości prowadzenia ciężarówki – ikony pojazdów zaznaczone są na mapie, a w okolicy łatwo znaleźć trzy różne pojazdy. Żeby je uruchomić, potrzebujesz paliwa, które pozyskasz z wraków samochodów lub porozrzucanych kanistrów. Punktem docelowym jest zablokowana autostrada z wrakiem transportu i kilkoma zainfekowanymi.
Wejdź na tył pojazdu i zbadaj ciało. Odkryjesz Niebieski Notatnik – Chimera Transport Guidelines, który opisuje Chimerę oznaczoną jako Nebulosa #47B, mającą zwiększone zdolności sensoryczne. Kyle kontaktuje się z Olivią, która potwierdza konieczność dalszego pościgu.
Ślad prowadzi na mokradła na południe od autostrady. Możesz wskoczyć do wody i dopłynąć na miejsce – to często bezpieczniejsza droga niż bieg przez ulice pełne zarażonych. Na wyspie użyj Zmysłu Ocalałego, by zobaczyć kolejne krwawe tropy. Idź dalej przez wodę i zniszczone ciała, aż dotrzesz do kolejnej wysepki. Po drodze napotkasz kilku powolnych zainfekowanych – walka nie jest konieczna, chyba że cię blokują.
Na ostatniej wyspie przygotuj się na starcie z bossem. Upewnij się, że masz dość koktajli Mołotowa, noży, opatrunków i że twoja broń jest w dobrym stanie. Gdy jesteś gotowy, zbadaj ciało przy oznaczeniu lupy – rozpocznie się walka z Mist Chimerą.
To szybki i wyjątkowo ruchliwy przeciwnik, który potrafi rozpłynąć się we mgle, wspinać się po budynkach, skakać na duży dystans i pluć na odległość. Najskuteczniejsza jest tu lekka, jednoręczna broń, która daje ci szybkość niezbędną do ataków po udanych unikach. Uważnie obserwuj potwora – zaraz przed skokiem wykonuje charakterystyczną animację, dając ci szansę na odbicie się i kontratak. Gdy ukryje się na ścianie, spróbuj obrzucić go Mołotowami, by zadać obrażenia na dystansie.
Po pokonaniu Mist Chimery otrzymasz kolejny Beast Point oraz nagrody: 5600 XP i 800 Old World Money. Przeszukaj okolicę, by znaleźć ciało naukowca z przedmiotem kolekcjonerskim Baron’s Research Memo #01.
To koniec zadania „First Blood”. W następnym etapie zajmiemy się misją „Power Gambit”.
Zabawa z Prądem #05
![🎮 Dying Light: The Beast PL – Zabawa z Prądem #05 | PS5 Gameplay bez komentarza [4K 60FPS]](https://i.ytimg.com/vi/In7Gdf7YFbk/hqdefault.jpg)
W rozdziale „Power Gambit” Kyle Crane otrzymuje zadanie przywrócenia zasilania w pobliskiej elektrowni – kluczowej lokalizacji, która może odmienić sytuację ocalałych w mieście. Przed wyruszeniem upewnij się, że posiadasz broń dystansową – karabin, SMG lub strzelbę – oraz noże i strzały do łuku. Czeka Cię potyczka nie tylko z zombie, ale też z uzbrojonymi ludźmi Barona.
Po rozmowie z Sheriff i Jacobem na Ratuszu zaznacz na mapie Elekrownię – znajduje się w lewym górnym rogu mapy. Najlepiej wsiądź do jednej z ciężarówek znajdujących się w pobliżu – paliwo możesz pozyskać z wraków na trasie. Po drodze trafisz na Konwój na moście – wyeliminuj żołnierza-zombie, zdobądź dostęp kartą i splądruj opancerzoną ciężarówkę. Warto też zabezpieczyć pobliską Strefę Bezpieczeństwa, jeśli noc się zbliża.
Po dotarciu do Elektrowni podejdź do głównego budynku. Zarządca obiektu, Largo, odezwie się przez megafony, przekierowując Cię do okna na piętrze. Wspnij się po krawędziach wokół budynku, przejdź na dach, a następnie zeskocz na balkon i opuść drabinę. Przejdź przez okno, by rozpocząć rozmowę z Largo.
Następnie przejdź do sąsiedniego budynku przez wyłamaną szybę. W środku czekają przeszukania, zainfekowani i cenne przedmioty, takie jak baterie oraz kolekcjonerska notatka Mission Brief for Major Jablonski. Zejdź niżej, otwórz drzwi i przygotuj się na atak Bombera – odstrzel go z daleka, by uniknąć eksplozji.
Dalsza droga prowadzi do zaworu na dnie zalanej hali turbin. Wskocz do wody, przejdź przez otwór nad kratą i zakręć oba zawory. Wróć na górę, uruchom pompy, a następnie wyeliminuj kolejne falę zakażonych, w tym Biegaczy i Bomberów. Gdy turbiny będą gotowe, spróbuj je aktywować – dowiesz się, że przepływ wody jest niewystarczający.
Użyj Zmysłu Ocalałego, by znaleźć klucz hydrauliczny, a następnie odmęć kolejne rury. Po przywróceniu obiegu wróć na górę i włącz turbiny. Następnie spotkaj się z Largo.
W tym momencie zostaniesz automatycznie wrzucony w Beast Mode. Wykorzystaj brutalną siłę bestii, by rozprawić się z ludźmi Barona. Gdy tryb się skończy, licz na swoją broń – przeszukuj ciała i zabezpiecz się, zanim wyjdziesz na zewnątrz, gdzie czekają żołnierze z bronią palną.
Po oczyszczeniu terenu elektrownia staje się nową Strefą Bezpieczeństwa. Odwiedź sterownię, w której spotkałeś Largo – znajdziesz tam Plan Modyfikacji: Lightning Common Shaft. Gdy udasz się z powrotem do Ratusza, ukończysz zadanie fabularne, odblokujesz osiągnięcie Largo Embargo i odbierzesz nagrody: 10 000 XP, 500 Old World Money oraz Survivor Reinforced Jeans.
Nowy dzień, Nowy Szczep #06
![🎮 Dying Light: The Beast PL – Nowy dzień, Nowy Szczep #06 | PS5 Gameplay bez komentarza [4K 60FPS]](https://i.ytimg.com/vi/DHrD-lZa0Bs/hqdefault.jpg)
W rozdziale „A New Strain” Kyle Crane musi zbadać działania Barona w okolicy monumentu i odkryć nowy, niebezpieczny typ Chimery. Zadanie to łączy skradanie, walkę oraz eksplorację z wykorzystaniem parkouru i systemu przetrwania.
Zacznij od rozmowy z Sheriff na Town Hall – po jej zakończeniu udaj się do monumentalnego placu, gdzie Baron ostatnio przebywał. Po dotarciu na miejsce najpierw wyeliminuj Plujców (Spitters), którzy utrudniają poruszanie się. Gdy teren będzie oczyszczony, zbadaj zwłoki oraz dziwne urządzenie przy kontenerze. Po krótkiej rozmowie z Olivią otwórz kontener z bronią (poprzez wytrychowanie) i zabierz Rzadki Mercenary SMG oraz amunicję. Obok znajdziesz pusty kanister – kolejne miejsce docelowe pojawi się na mapie, więc warto w tym momencie zdobyć ciężarówkę, by ułatwić transport przedmiotów.
Po drodze Olivia zasugeruje zabezpieczenie pobliskiej Strefy Bezpieczeństwa (Safe Zone). Warto to zrobić przed dalszą eksploracją. Niedaleko monumentu odnajdziesz Village Voltage Pole Safe Zone – wspinaj się po platformach i belkach, aż dotrzesz do łóżka z planem Shock Knife, a następnie uruchom generator na poddaszu.
Jadąc dalej do celu, natrafisz na kolejną Strefę Bezpieczeństwa w opuszczonym domu. Wskocz najpierw na ciężarówkę, a potem przez okno na piętrze. Zejdź do piwnicy, przechodząc przez szyb wentylacyjny, i użyj Mołotowa, by szybko zniszczyć grupę zainfekowanych. Znajdź bezpieczniki i uruchom zasilanie, potem zabezpiecz wejścia. Przy okazji odbierz z warsztatu plan Workout.
Kieruj się teraz do zakładu E&F Plant. Przy wejściu będzie dużo strażników Barona, dlatego najlepiej znaleźć alternatywną drogę wspinając się po konstrukcji po lewej stronie fabryki. Na dachu możesz zabić lub ominąć strażników, a potem opuścić drabinę prowadzącą niżej. W budynku znajdziesz cenny łup, w tym Blaze Tip Mod i kolejną Strefę Bezpieczeństwa, jeśli zechcesz ją zabezpieczyć. W pobliżu czeka także Highway Bus Refuge Safe Zone – aktywujesz ją, przeciągając kabel po tyrolce i uruchamiając UV.
W końcu wejdź na teren fabryki, pokonaj strażników i zbadaj stanowisko z rurami gazowymi. Na piętrze znajdziesz Ranger Shotgun, a w regałach kolekcjonerski Baron’s Research Memo #02. Zejdź na dół, zabij zainfekowanych i weź kanister z gazem – jeśli masz ciężarówkę, załaduj go, by ułatwić transport. Udaj się na złomowisko i włóż kanister w urządzenie. Przygotuj się do walki – ludzie Barona będą próbowali Cię zatrzymać.
Po oczyszczeniu terenu rozpocznie się walka z bosssem: Behemoth Chimera. Walcz na dystans: wykorzystaj strzelbę, karabin, łuk i noże. Uważnie unikaj szarż i rzutów samochodami, chowając się za wrakami. Gdy potwór wezwie kolejne zainfekowane, możesz ukryć się za stosami aut, by bezpiecznie wykańczać go z dystansu. Po zwycięstwie odbierz Beast Point i przynieś próbkę krwi do Olivii.
Po rozmowie z Sheriff zadanie się zakończy, a Ty otrzymasz nagrody: 10 000 XP, 500 Old World Money oraz Survivor Jacket.
Zemsta jest moja #07
![🎮 Dying Light: The Beast PL – Zemsta jest moja #07 | PS5 Gameplay bez komentarza [4K 60FPS]](https://i.ytimg.com/vi/D-w0wqDToxQ/hqdefault.jpg)
W rozdziale „Vengeance is Mine” rozpoczynamy śledztwo u boku Sheriff, by zbadać działania Barona w kopalni i ostatecznie zmierzyć się z jego ludźmi w podziemiach. To rozdział pełen skradania, walki oraz groźnych pułapek, w tym spotkania twarzą w twarz z jednym z najniebezpieczniejszych zainfekowanych – Demolisherem.
Udaj się na południowo-wschodni kraniec mapy, gdzie Sheriff ukrywa się za skałą, obserwując wejście do kopalni. Strażnicy Barona patrolują teren, a nad kopalnią unosi się dym – to tamtędy Baron przed chwilą wszedł.
Przed wejściem do kopalni możesz wybrać podejście: skradanie lub otwartą walkę. Jeśli zdecydujesz się na ciche eliminacje, używaj otaczającej roślinności jako osłony, zbliżaj się zza pleców i wykonuj eliminacje po cichu. W chatce strażniczej oraz w skrzyniach znajdziesz przydatny łup, w tym kolekcjonerski Baron’s Research Memo #04. Gdy teren oczyścisz, wejdź do kopalni.
Wewnątrz uważnie wykorzystuj Zmysł Ocalałego do zaznaczania przeciwników. Najpierw napotkasz dwóch strażników – poczekaj, aż skończą rozmowę i po kolei ich wyeliminuj. W kolejnych korytarzach znajdziesz większą grupę zainfekowanych chronionych przez światło UV – możesz ich zniszczyć z dystansu dla szybkiego zdobycia XP.
Przejdź przez zalane pomieszczenie i zniszcz zgniłe drzwi, za którymi czyha Demolisher – potężny mutant. Przed otwarciem drogi zastaw pułapki (np. miny), wyeliminuj zwykłych zarażonych i dopiero wtedy wejdź do walki z Demolisherem, unikając jego taranowania i atakując zza przeszkód.
Po jego pokonaniu otwórz przejście zablokowane deskami i wspinaj się po ścianach, aż trafisz do kolejnej grupy ludzi Barona. Wykorzystaj skradanie lub zachowaj dystans, by zlikwidować strażników rozstawionych wokół dużej celi w centrum sali.
Zbadaj terminal obok celi – wywoła to scenę z Sheriff, Baronem i jego ludźmi. Gdy Sheriff zostanie zdradzona, a Baron zniknie, musisz znaleźć drogę ucieczki. Skieruj się do włazu w suficie i użyj parkouru, by dostać się na górę.
Twoim celem stało się przedarcie przez gniazdo Volatiles. Odradzamy walkę – użyj wabików i biegnij, nie zatrzymując się ani na moment. Po krótkiej sekwencji ucieczki dotrzesz do wyjścia.
Wróć do Town Hall, by dowiedzieć się, że Sheriff zniknęła. Spotkasz Jacoba, który przejmuje dowodzenie. Zadanie się kończy, a ty otrzymujesz: 10 000 XP i Survivor Shoes.
Im mroczniej, tym lepiej #08
![🎮 Dying Light: The Beast PL – Im mroczniej, tym lepiej #08 | PS5 Gameplay bez komentarza [4K 60FPS]](https://i.ytimg.com/vi/CPeIQo_9lZw/hqdefault.jpg)
W rozdziale „Some Like It Dark” Kyle Crane nawiązuje pierwszy bezpośredni kontakt z Wygnańcami – innymi ofiarami eksperymentów Barona, podobnie jak on przemienionymi przez wirusa. Zadanie koncentruje się na lokalizowaniu rozproszonych członków oddziału wygnanych oraz udzieleniu im pomocy, zanim będzie za późno.
Po wyjściu z Town Hall, Kyle kontaktuje się z Olivią, prosząc o informacje dotyczące kolejnych Chimer. Po chwili wzywa go również Jacob, a następnie kontaktuje się telepatycznie nieznajomy – Sven. Podążaj do wskazanego punktu na mapie. Najlepiej skorzystać z ciężarówki – zadanie obejmuje kilka odległych lokacji, a po drodze możesz znaleźć paliwo w pobliskich wrakach.
Po dotarciu na miejsce, w centrum skrzyżowania zauważysz opuszczoną ciężarówkę i grupę zainfekowanych oraz żołnierzy Barona. Oczyść teren, w czym pomoże ci odwracanie uwagi poprzez granaty dymne lub wabiki. Po wszystkim Sven ponownie nawiąże kontakt – tym razem spotkasz go wewnątrz pobliskiego budynku. Otwórz drzwi – krótka scena wprowadza Svena, który prosi o odnalezienie jego zaginionych ludzi.
Pierwszy punkt to opuszczona farma. Wejdź przez okno domu obok kombajnu i przeszukaj pomieszczenia. W końcu Sven nakieruje cię na strych – zlokalizuj tam mapę z kryjówkami. Kolejna lokacja to inny posterunek Barona. Do środka wejdziesz oknem od tyłu – użyj Survivor Sense, by zlokalizować strażników i wykonaj szybki atak lub eliminację po cichu. Zbierz radiostację, dzięki której Kyle podszyje się pod żołnierza i wyłudzi informację o pig farm – miejscu, gdzie przetrzymywani są jeńcy.
Udaj się na farmę świń. Jeden strażnik może być zajęty strzelaniem do zainfekowanych – zabij go po cichu i otwórz drzwi do budynku, co uruchomi scenę. Po przejęciu kontroli otrzymasz podstawowy karabin – skup się na eliminacji żołnierzy uzbrojonych w broń palną. Po oczyszczeniu budynku Sven da ci nowe zadanie: uratuj zakładników.
Na kolejnym skrzyżowaniu znajdziesz uszkodzony konwój. Zanim otworzysz drzwi ciężarówki z więźniami, zabij okolicznych zainfekowanych i uzupełnij paliwo. Gdy wejdą do pojazdu, aktywuje się trzyminutowy licznik – musisz dowieźć ich do jaskini Exiles, inaczej zginą. Jedź trasą sugerowaną przez GPS i prowadź kamerą z trzeciej osoby ([V]), by lepiej widzieć kierunek.
Po dotarciu uruchomi się scena spotkania z Exiles. Znów pojawi się Sven – tym razem w roli przewodnika i sojusznika. Porozmawiaj z nim, aby otrzymać Grappling Hook i krótki samouczek dotyczący jego używania. To kończy zadanie „Some Like It Dark”, a w nagrodę otrzymasz: 10 000 XP i Survivor Spiked Glove.
Powietrze Pełne Sekretów #09
![🎮 Dying Light: The Beast PL – Powietrze Pełne Sekretów #09 | PS5 Gameplay bez komentarza [4K 60FPS]](https://i.ytimg.com/vi/bbp7aXoHnrY/hqdefault.jpg)
W rozdziale „Secrets in the Air” Sven i Selby zlecają Kyle’owi montaż trzech nadajników na wieżach radiowych, aby umożliwić kontakt między Wygnańcami a ocalałymi z Town Hall. To misja łącząca wspinaczkę, walkę oraz wyścig z czasem, dlatego przed jej rozpoczęciem upewnij się, że masz dużo amunicji i że odpocząłeś – najlepiej zacząć ją rano.
Pierwszym krokiem jest wspięcie się na wieżę przekaźnikową wskazaną na mapie. Użyj haka z liną, aby dotrzeć do pierwszego piętra, a następnie przejdź po belkach wyżej. Uważaj na Plujców – najlepiej eliminować ich z dystansu przed wspinaczką. Na najwyższej platformie zamontuj pierwszy nadajnik.
Drugim etapem jest zdobycie radia człowieka Barona. Jeśli nie masz go jeszcze z poprzednich misji, udaj się do wskazanej lokalizacji, pokonaj przeciwnika w mundurze wojskowym i odzyskaj urządzenie. Dostarcz je Selby do jaskiń, po czym udaj się do najbliższego konwoju wojskowego. Tu musisz zabić zainfekowanego żołnierza w hełmie i otworzyć wszystkie skrzynie z pomocą jego karty dostępu, szukając nadajnika w jednej z nich.
Kolejny nadajnik należy zamontować na wieży podłączonej liniami transmisyjnymi – nie ma wejścia od dołu, więc skorzystaj z pobliskiego drzewa, haka i kabli, aby dostać się na szczyt. Następnie przeciągnij się po liniach jak po tyrolce, aż dojdziesz do drugiej wieży, gdzie możesz zainstalować nadajnik.
Przedostatni etap to wspinaczka na Belfry Tower. W środku użyj czerwonych płacht i ścian z białymi markerami jako wskazówek parkourowych, a na zewnątrz korzystaj ze stalowych belek i haka, uważając przy tym na snajperów na dachach. Na końcu wejdź nad dzwon i zamontuj trzeci nadajnik.
Ostatni etap to rozbrojenie bomb pod Ratuszem – zadanie na czas. Po zjechaniu tyrolkami biegnij bez zatrzymywania się do oznaczonego wejścia. Za drzwiami czeka grupa uzbrojonych strażników Barona – wyeliminuj ich szybko, korzystając z broni palnej, aby nie tracić cennych sekund. Używaj Zmysłu Ocalałego, by zlokalizować ładunki wybuchowe na filarach, rozbrajając je kolejno przed upływem czasu. Po drugiej grupie żołnierzy i rozbrojeniu wszystkich bomb Kyle skontaktuje się z Olivią, potwierdzając pomyślne wykonanie misji.
Toksyczne Relacje #10
![🎮 Dying Light: The Beast PL – Toksyczne Relacje #10 | PS5 Gameplay bez komentarza [4K 60FPS]](https://i.ytimg.com/vi/8_1gefr_ub0/hqdefault.jpg)
W rozdziale „Toxic Relationships” Olivia prosi Kyle’a o pomoc w zlikwidowaniu kolejnej Chimery – tym razem noszącej kryptonim „Toxin”. Przed rozpoczęciem misji dobrze się przygotuj: zabierz ze sobą dużo amunicji, strzały i noże, a także sprawną broń białą. Walka z tym przeciwnikiem będzie wymagała zarówno zręczności, jak i umiejętnego zarządzania zapasami.
Udaj się pod wskazany punkt na mapie – obszar leży na zachód od klasztoru, czyli po prawej stronie, jeśli spojrzysz na orientację mapy w grze. Na miejscu czeka Olivia w ciężarówce. Po krótkiej wymianie zdań zjedź z pojazdu i rusz w kierunku okrągłej areny otoczonej filarami. To miejsce będzie idealnym schronieniem dla Toxin podczas jej ataków z dystansu. Użyj Zmysłu Ocalałego, by znaleźć oznaczenia: jedno na urządzeniu do wydzielania gazu, a drugie na trupie (opcjonalne do zbadania).
Zanim aktywujesz urządzenie, obejrzyj z boku pudełko leżące obok – znajdziesz tam kolekcjonerską notatkę Barona (#05). Następnie podejdź do dyspensera gazu i spróbuj go uruchomić – Kyle skomentuje brak zbiornika z gazem i powie o tym Olivii przez radio. To odblokuje nowe zadanie: znalezienie kanistra.
Gazowy pojemnik leży tuż za areną, po jej południowej stronie, ukryty w krzakach. Gdy go podniesiesz, wróć i włóż kanister do urządzenia, co uruchomi scenę przywołania Chimery.
Walka z Toxin polega głównie na unikach i walce w ruchu. Bestia skacze po filarach i raz za razem miota trujące pociski, które zostawiają plamy toksyn na podłożu – te pozostają aktywne przez dłuższy czas, więc nie stój w miejscu. Kiedy Toxin znajduje się na wysokości, używaj broni dystansowej: łuku, kuszy lub noży. Oszczędzaj broń palną na moment, gdy Chimera zacznie ryczeć i przywoła do walki grupę Biegaczy i Zainfekowanych – wtedy pistolety lub strzelby pozwolą szybko wyczyścić teren.
Kiedy Toxin zeskakuje na poziom ziemi, przełącz się na najmocniejszą broń białą i zadaj jak najwięcej ciosów, zanim ponownie odskoczy. Warto też rzucać Mołotowami lub minami, zwłaszcza gdy przeciwnicy zbierają się w ciasnych skupiskach.
Po pokonaniu Chimery Kyle otrzymuje 3 Punkty Bestii. Zwróć jej próbkę Olivii, która zaraz zacznie „analizować” materiał. Sven i Lydia skontaktują się z Kyle’em telepatycznie, uruchamiając kolejne zadanie z głównej linii fabularnej.
Ostatni Dzwonek #11
![🎮 Dying Light: The Beast PL – Ostatni Dzwonek #11 | PS5 Gameplay bez komentarza [4K 60FPS]](https://i.ytimg.com/vi/oeP0ALMl3rk/hqdefault.jpg)
W misji fabularnej „School’s Out” po raz kolejny wcielasz się w Kyle’a, przygotowując się do wyprawy do mrocznych zakamarków opuszczonej szkoły. Po spotkaniu z Olivią i pozbyciu się kolejnej Chimery, nadszedł czas na dotarcie do badań przechowywanych na terenie Gimnazjum – lokacji opanowanej przez bandytów, a w środku wypełnionej Zakażonymi. Ten etap gry wymaga zarówno ostrożności, jak i umiejętności cichego poruszania się, dlatego zanim ruszysz naprzód, zaopatrz się w amunicję do broni palnej oraz łuk lub kuszę – idealne do eliminowania przeciwników na odległość.
Kieruj się do autobusu znajdującego się w pobliżu szkoły, gdzie w środku czeka na ciebie Ray, obserwujący bandytów patrolujących teren. Od tego momentu celem głównym jest zdobycie pięciu zestawów badań w sali gimnastycznej – kluczowym miejscu tej misji. Wejście do budynku znajduje się na pierwszym piętrze, a najlepszą metodą dostania się do środka będzie wdrapanie się po przystanku i klimatyzatorach do otwartego okna. Po wejściu zanurzasz się w strefę mroku, pełną śpiących Zainfekowanych, gdzie sukces zależy od ciszy i precyzyjnych ataków.
Przedzieraj się kolejnymi pomieszczeniami, korzystając z wentylacji oraz luk w drzwiach, by omijać lub eliminować przeciwników bez wzbudzania alarmu. Nie zapomnij przeszukać ukrytego pomieszczenia za zablokowanymi drzwiami – znajdziesz tam Epickie Ochraniacze Ramion oraz fragment instrukcji eksperckiej. Gdy dotrzesz do sali gimnastycznej, wyeliminuj bandytów po cichu lub otwarcie – zależnie od stylu gry – a następnie zbierz wszystkie pięć dokumentów badawczych, w tym ostatni ukryty za zamkniętymi drzwiami. Tam też spotkasz Camilo, naukowca ukrywającego się przed Baronem.
Po udanej ucieczce będziesz musiał oczyścić drogę odwrotu przez piwnice szkoły, śmiertelnie ciche korytarze pełne Eksploderów i Zainfekowanych. Po powrocie do podziemnych kryjówek Lydia poprosi cię o odnalezienie Raya i Camilo – misja prowadzi cię trasą przez zniszczony pojazd, martwego Raya i ślady Camilo, prowadzące do opuszczonego domu. Tam czeka cię ostatnia konfrontacja z Zakażonymi i finał scenariusza.
Requiem dla Krzyku #12
![🎮 Dying Light: The Beast PL – Requiem dla Krzyku #12 | PS5 Gameplay bez komentarza [4K 60FPS]](https://i.ytimg.com/vi/MGSo8w2oSVs/hqdefault.jpg)
W misji fabularnej „Requiem for a Scream” Kyle po raz kolejny współpracuje z Olivią, by zlikwidować kolejną Chimerę – tym razem znaną jako Matriarch. Po wydarzeniach ze szkoły i uratowaniu doktora Camilo, nadszedł czas, by wkroczyć do opuszczonej cementowni, w której czai się nowy, wyjątkowo niebezpieczny przeciwnik. Zanim rozpoczniesz tę misję, przygotuj się odpowiednio – weź ze sobą jednoręczną broń o wysokiej szybkości ataku, ponieważ walka z Matriarch opiera się na refleksie i precyzyjnych kontrach.
Po przybyciu do cementowni spotkasz Olivię czekającą w ciężarówce przed głównym wejściem. Po krótkiej rozmowie otwórz drzwi pasażera, aby rozpocząć scenę. Następnie spójrz w lewo – zobaczysz zawalony podest, którym dostaniesz się na teren zakładu. Wspinaj się po nim, aż dotrzesz do sterowni. W środku zajrzyj na biurko, by znaleźć Baron’s Research Memo #07, a potem zejdź na niższy poziom i przeciśnij się przez metalowe kraty, aby wejść na arenę walki.
Starcie z Chimerą Matriarch wymaga nieustannego ruchu. Potwór jest szybki, często atakuje z doskoku i zaraz po ciosie ucieka, ukrywając się w cieniu. Gdy zaczyna wyć, przywołuje dwa Wirale – najlepiej wówczas utrzymać dystans i eliminować przybyszy z dystansu. Na ekranie pojawi się wskaźnik dźwięku – poruszaj się w lewo i prawo, dopóki fale nie znajdą się pośrodku, co pozwoli ci zlokalizować kierunek, z którego dobiega ryk Matriarch. Gdy ją odnajdziesz, zadaj kilka szybkich ciosów i kontynuuj pościg, zanim ponownie zniknie. Powtarzaj tę strategię aż do jej pokonania.
Po walce Kyle kontaktuje się z Olivią, która jak zwykle prosi o próbkę. Opuść cementownię i wróć do klasztoru. W pokoju Olivii znajdziesz ją przy laptopie – podczas rozmowy odkrywa ona prawdę o czerwonym gazie opracowanym przez Barona oraz o jego powiązaniach z przeszłością Kyle’a. Po zakończeniu sceny użyj Zmysłu Ocalałego, by znaleźć dwa kolekcjonerskie przedmioty: Message from Olivia to her Father oraz Message from Dr. Bennet to his Daughter, znajdujące się w jej pokoju i w sąsiednim pomieszczeniu.
Następnie wróć do jaskiń i porozmawiaj z Lydią oraz doktorem Camilo. Dowiesz się, że jego badania mogą umożliwić kontrolowanie Zainfekowanych, ale by potwierdzić teorię, Kyle będzie musiał udać się do gniazda Lotnych – co stanie się celem kolejnej misji.
Lot nad Przemieńczym Gniazdem #13
![🎮 Dying Light: The Beast PL – Lot nad Przemieńczym Gniazdem #13 | PS5 Gameplay [4K 60FPS]](https://i.ytimg.com/vi/uLE_olTDrTg/hqdefault.jpg)
W misji fabularnej „One Flew Over The Volatiles’ Nest” Kyle po raz pierwszy zostaje wysłany prosto do aktywnego gniazda Lotnych, by zdobyć próbki do eksperymentów dr. Camilo. To wyjątkowo niebezpieczne zadanie, dlatego przed rozpoczęciem upewnij się, że masz ulepszoną latarkę UV – im dłużej świeci, tym większe masz szanse na przetrwanie walki z nową Chimerą i późniejsze poruszanie się wśród Volatili w ciasnych korytarzach jaskini.
Udaj się do znacznika na mapie i rozpocznij wspinaczkę po białych krawędziach skalnych. Gdy wejdziesz do jaskini, prześlizgnij się pod wąskim przejściem i pokonaj grupę zwykłych zarażonych, aż dotrzesz na szczyt klifu, skąd prowadzi lina do dużej sali – areny walki z Chimerą zwaną Widmem (Wraith).
To wyjątkowo przebiegły przeciwnik: potrafi całkowicie znikać, wykonuje szybkie, silne ataki i pluje kwaśnymi pociskami na odległość. Włączaj latarkę UV, aby wywołać jej chwilowe ujawnienie. Jeśli masz broń z modyfikacją Ogień lub Porażenie, możesz nałożyć obrażenia z czasem, które wskażą ci jej pozycję, nawet gdy jest ukryta. Uważaj na jej potrójne, błyskawiczne ciosy – potrafią zabrać pół paska zdrowia w sekundę. Gdy zapełnisz pasek Bestii, aktywuj go tylko wtedy, gdy Widmo jest widoczne – marnowanie formy, gdy ucieka, kończy się szybką utratą przewagi.
Po zwycięstwie Kyle zbiera próbkę, a celem staje się dotarcie do gniazda Volatili. Przedrzyj się przez wąskie szczeliny w skałach, przepłyń przez podziemne wodne tunele i wkrótce trafisz do wnętrza prawdziwej „wylęgarni” – aktywnego gniazda Lotnych. W tej części nie ma miejsca na walkę. Otacza cię kilkoro Lotnych patrolujących teren, a najmniejszy błąd oznacza natychmiastową śmierć. Używaj Zmysłu Ocalałego, poruszaj się w kuckach i uważnie obserwuj trasy przeciwników. Każda larwa, z której musisz pobrać próbkę, znajduje się przy jasnoróżowych kokonach. Zachowaj zimną krew, cierpliwie przeczekuj, aż patrzą w drugą stronę, i pobieraj próbki we właściwym momencie.
Gdy zdobędziesz ostatnią próbkę, rozpocznie się sekwencja ucieczki – ta wygląda groźnie, ale wystarczy biec przed siebie i nie odwracać uwagi na Volatili, które będą wyskakiwać z tuneli. Po ucieczce Kyle wraca do jaskiń i zdaje raport Lydii.
Pogrzebanie Prawdy #14
![🎮 Dying Light: The Beast PL – Pogrzebanie Prawdy #14 | PS5 Gameplay [4K 60FPS]](https://i.ytimg.com/vi/TH4No-bkwHk/hqdefault.jpg)
W misji fabularnej „Buried Truths” w grze Dying Light: The Beast fabuła wkracza w decydujący moment – odkrywamy prawdę o eksperymentach Barona, roli Olivii i jej ojca, a przede wszystkim o przeszłości Kyle’a Crane’a. To również czas na finałowe starcie z ostatnią Chimerą w grze – Kolosem, który łączy w sobie najgroźniejsze cechy poprzednich mutantów.
Po dotarciu do Olivii, ukrytej w furgonetce na północnym wschodzie mapy, Crane dowiaduje się, że to jej ojciec dostarczył go Baronowi – twierdząc, że nie w celu tortur, lecz ratunku. Następnie podążasz do oznaczonego kompleksu zabudowań, gdzie pod ziemią ukrywa się ostatni boss. Po zbiciu desek w okrągłym wejściu i zjechaniu na dół rozpoczyna się walka z Kolosem.
Colossus to hybryda siły i brutalności: atakuje taranem, wykonuje obszarowe uderzenia i wzywa posiłki w postaci zarażonych. Choć jest powolny, każdy jego atak może pozbawić cię połowy zdrowia. Kluczem do zwycięstwa jest mobilność oraz wykorzystanie otoczenia – centralnego filaru i zielonych toksycznych beczek, które potrafią osłabić bestię, jeśli zderzy się z nimi podczas szarży. Przetrwanie dodatkowych fal zarażonych to także szansa na doładowanie Beast Mode, który idealnie sprawdza się jako narzędzie do zadania potężnych obrażeń w chwilach odsłonięcia.
Polecane jest użycie doładowań wytrzymałości, ulepszonych broni białych oraz strzelb do obrażeń z bliska. Starcie jest dłuższe niż wcześniejsze, ale możliwe do wygrania po opanowaniu odpowiedniego rytmu: unikanie, kontratak, leczenie – i znów unikanie.
Krzyki w Ścianach #15
![🎮 Dying Light: The Beast PL – Krzyki w Ścianach #15 | PS5 Gameplay [4K 60FPS]](https://i.ytimg.com/vi/VOZ25BYQ6-Y/hqdefault.jpg)
Kyle Crane zostaje wysłany do dawnego azylu psychiatrycznego, aby zdobyć eksperymentalny lek Neuroraze, mogący odgrywać kluczową rolę w walce z Czerwoną Mgłą i kontrolą umysłową. Towarzyszą mu telepatycznie Lydia i doktor Camilo, którzy aktywują specjalny efekt – Psychic Masking, sprawiający, że Zakażeni ignorują obecność Crane’a, dopóki ich nie dotknie. To jedna z najbardziej klimatycznych sekwencji w grze: przemierzanie ciemnych korytarzy, omijanie śpiochów i Volatili, przeszukiwanie pokoi pełnych dokumentów Project 1913 i medycznych tajemnic.
Po wejściu do azylu przez główne drzwi Crane kieruje się do recepcji, gdzie odnajduje pierwszą notatkę badawczą związaną z eksperymentami Barona. Schodzi następnie do piwnicy, prowadzącą przez szyby wentylacyjne, by uruchomić generator zasilania i przywrócić dostęp do zablokowanych sekcji budynku. Kameralne z początku zadanie zaczyna nabierać intensywności – Crane musi znaleźć kartę dostępu z ciała zmarłego naukowca, zebrać dossier o pacjentach i uzyskać odciętą dłoń lekarza, aby uruchomić zamknięty czytnik biometryczny prowadzący do obszaru Restricted Area.
To właśnie tam znajduje się Neuroraze, ukryty w zabezpieczonej szafce. Gdy tylko Crane go zabiera, włącza się alarm, a Psychic Masking zostaje przerwane – zarażeni budzą się, a nadlatują Volatile. Rozpoczyna się sekwencja ucieczki przez blok A, zakończona dramatycznym skokiem przez okno i sprintem w stronę najbliższej Strefy Bezpieczeństwa.
Niestety, powrót do Lydii i Camilo ujawnia, że Baron rozpoczął szturm na Ratusz. Gracz dostaje zaledwie 90 sekund, by tam dotrzeć. Po przybyciu musi wyłączyć urządzenie rozpylające trujący gaz oraz oczyścić plac z żołnierzy Barona. Sytuacja jeszcze się komplikuje: wrogowie uruchamiają działa moździerzowe, zasypując miasto czerwonym gazem. Włączony zostaje ośmiominutowy licznik, w trakcie którego Crane musi zniszczyć wszystkie trzy mobilne wyrzutnie moździerzowe rozstawione na dachach budynków.
Po zakończeniu ostrzału gracz zbiera gazowe granaty w wyznaczonym czasie, ale to dopiero początek finałowego chaosu. Baron wypuszcza Behemotha, jedną z wcześniejszych Chimery – kolosa, którego najłatwiej pokonać za pomocą łuku lub kuszy, zadających mu wyjątkowo wysokie obrażenia. Kiedy jednak wydaje się, że piekło dobiegło końca, na placu zjawiają się kolejne dwie Chimery, wymuszając ostatnią, zaciekłą walkę. Kluczem jest zachowanie Beast Mode i skupienie się na jednym przeciwniku – po zbiciu zdrowia do połowy druga Chimera zostaje przejęta telepatycznie przez Lydię, zmieniając się z wroga w sojusznika.
Po zwycięstwie nad mutantami uruchamia się długa scena fabularna, a gracz odblokowuje osiągnięcie „Enhance Telepathy” oraz nagrody: 12 500 XP i 750 Old World Money. W ten sposób kończy się jedno z najbardziej intensywnych i emocjonalnych zadań w całej kampanii, a Crane – z nowymi sojusznikami i rosnącą wiedzą – zmierza ku finałowi opowieści, który czeka w misji „The Bait and the Beast”.
Przynęta i Bestia #16
![🎮 Dying Light: The Beast PL – Przynęta i Bestia #16 | PS5 Gameplay [4K 60FPS]](https://i.ytimg.com/vi/4_5p9KlZyB0/hqdefault.jpg)
W misji fabularnej „The Bait and the Beast” w Dying Light: The Beast Kyle Crane zostaje wyznaczony do wyjątkowo ryzykownego zadania – zwabienia samego Beast, potężnej Chimery będącej kulminacją eksperymentów Barona. Celem jest odciągnięcie bestii i stworzenie warunków do przejęcia jej kontroli przez telepatkę Lydię. Choć brzmi to jak szaleństwo, to krok niezbędny, by wreszcie powstrzymać rozprzestrzenianie się Czerwonej Mgły i tajnych broni biologicznych Barona.
Zadanie rozpoczyna się w Zakładzie E&F, gdzie Crane musi zdobyć dwie specjalne kanistry z gazem. Najszybsza droga prowadzi przez szyby wentylacyjne – wystarczy odnaleźć je u podnóża schodów, tuż przy lampach UV. W środku czają się Volatile, więc konieczne jest korzystanie z Survivor Sense, by zaznaczyć ich pozycje i bezpiecznie wrócić na powierzchnię. Po umieszczeniu obu kanistrów w wyznaczonych punktach na zewnątrz rozpoczyna się największa sekwencja pościgowa w całej grze.
Crane wsiada do furgonetki, a gracz otrzymuje około 5 i pół minuty, aby przejechać przez 27 checkpointów rozsianych po mapie. Choć Lydia mówi o pośpiechu, czas jest wystarczający – jednak każdy błąd, jak przewrócenie samochodu lub wbicie się w przeszkodę, może sprawić, że licznik dobiegnie końca. Większość trasy to bezdroża i leśne dukty, więc korzystanie z hamulca, szczególnie przed zakrętami, znacząco zwiększa szanse przetrwania.
Po dotarciu do ostatniego punktu rozpoczyna się walka z Bestią w tunelu. Pierwsze dwa starcia polegają na przyciąganiu jej uwagi bez zadawania obrażeń – gracz musi wykonywać uniki przez wyznaczony czas, ignorując instynkt ataku. W kolejnej fazie zadanie zmienia się w osłabianie potwora, ale bez dobicia go. Najbezpieczniejsza strategia to czekanie na szarżę, unik w bok, a następnie szybkie wyprowadzenie serii ciosów w plecy.
Ostatnia faza to pełnoprawna walka z użyciem jedynego dostępnego uzbrojenia – brutalnego, legendarnego kija bejsbolowego. W tym etapie Bestia zyskuje nowy atak: uderzenie pięścią generujące falę uderzeniową, którą należy omijać unikami bocznymi. Po zredukowaniu paska zdrowia do zera gra uruchamia finałową scenę – Lydia przejmuje kontrolę nad Bestią, po raz pierwszy udowadniając skuteczność telepatii bojowej.
Ostatnia Wieczerza #17
![🎮 Dying Light: The Beast PL – Ostatnia Wieczerza #17 | PS5 Gameplay [4K 60FPS]](https://i.ytimg.com/vi/ezd_ZrbSoGI/hqdefault.jpg)
W misji pobocznej „The Last Supper” w Dying Light: The Beast docieramy do wielkiego finału całej kampanii. Kyle Crane, wspierany przez Lydię oraz ostatecznie przez Aiden’a Caldwell’a (bohatera Dying Light 2), infiltruje tajny kompleks Barona, by raz na zawsze zakończyć jego plany i powstrzymać eksperymenty z Czerwoną Mgłą. To najbardziej rozbudowane i dynamiczne zadanie w grze, w którym łączą się elementy skradankowe, eksploracja, walka wręcz, strzelaniny oraz starcia z Chimerami.
Po rozmowie z Lydią przy brzegu jeziora (zaraz po scenie, w której po raz pierwszy przemawia Bestia – ujawniając, że jest Aidenem), ruszamy do tuneli ukrytych w skalnych formacjach. W pierwszej części zadania Kyle wielokrotnie używa bomb, by wysadzać ceglane przejścia i torować sobie drogę w podziemiach. Dzięki rozpoznawalnym oznaczeniom (np. czerwone plandeki lub biała farba na krawędziach skał) możemy odnaleźć miejsca do wspinaczki i łatwo przemieszczać się między kolejnymi sekcjami tuneli.
Po wyjściu na powierzchnię zaczyna się etap taktycznej infiltracji zamku Barona. Na murach roi się od strzelców wyborowych, których musimy cicho eliminować lub zneutralizować przy pomocy łuku – wszystko po to, by uniknąć wymiany ognia z przewagą liczebną przeciwnika. Przemyślana skradanka pozwala oszczędzić amunicję, która przyda się w późniejszym etapie.
Po otwarciu wrót kompleksu następuje intensywna walka z oddziałami Barona, prowadzona zarówno wewnątrz murów, jak i w podziemnych korytarzach. Dalej czeka nas pościg samochodowy oraz starcie z kilkoma Chimerami – to moment, by wykorzystać Beast Mode i kontrolę telepatyczną Lydii, która potrafi obrócić przeciwników przeciwko sobie.
Kulminacją zadania jest finałowy pojedynek z Baronem, który po utracie zdrowia wstrzykuje sobie skażoną krew i zamienia się w superzarażonego mutanta. Walka składa się z dwóch etapów: pierwszego w postaci klasycznej wymiany ognia oraz drugiego z brutalnym starciem wręcz. Pomagają tu miotacz ognia, wyrzutnia granatów oraz legendarne zestawy medyczne.
Zobacz też:
Poradnik dla początkujących do Dying Light: The Beast
Poradnik osiągnięć do Dying Light: The Beast



