Podsumowanie

Bardzo dobra gra karciana. Powinna przypaść do gustu każdemu fanowi gier tego typu.
Przyjemność z Rozgrywki 90%
Interakcja 90%
Regrywalność 95%
Wykonanie 75%
Cena 90%
Pros
- dobra negatywna interakcja
- bardzo regrywalna, wolno się nudzi, dużo strategii
- bardzo atrakcyjna cena
- przyjazny klimat fantasy oraz ładne grafiki na kartach
Cons
- karty mogły być lepsze
- pudełko to kłamstwo, chociaż za taką cenę i tak jest okej

Jakiś czas temu dokonaliśmy podwójnego zakupu gier karcianych. Do recenzowanego obecnie Hero Realms, został zakupiony jego starszy i kosmiczny brat bliźniak – Star Realms który otrzymał już swoją recenzję.

Gry są praktycznie identyczne, różnią je szczegóły i rozkład kart, ale na ten temat może napiszemy oddzielny tekst za jakiś czas. Jeżeli czytaliście recenzję Star Realms, to od razu powiem że część elementów opisanych w poprzednim tekście powtórzy się tutaj. Ale i tak przeczytajcie ten tekst cały 🙂

Założenia gry Hero Realms

Hero Realms to gra karciana dla 2 – 4 graczy, gdzie na zmianę się atakując będziemy próbować pokonać przeciwnika. Gra opiera się w całości o mechanikę deckbuildingu. Zaczynamy grę z paroma podstawowymi kartami oraz w miarę rozwoju sytuacji kupujemy kolejne karty wcześniej zagrywając karty z ręki tworząc pulę ataku oraz pieniędzy. Nieużyte karty są odrzucane do stosu kart odrzuconych.

Gdyby gra opierała się tylko na ataku i cebulach, to by była dosyć nudna prawda? Dlatego większość kart które kupujemy posiada przynajmniej jedną zdolność specjalną. Co ciekawe, część z nich możemy zagrać tylko raz na grę, potem karta jest odrzucona. Inne możemy zagrać tylko jeżeli mamy w grze pozostałe karty z tej samej organizacji. A są ich cztery, oznaczone też kolorami. I znowu podobnie jak w Star Realms, próbujemy tworzyć relacje i kombosy między kartami oraz jak najszybciej zepsuć wroga do zera punktów życia.

Oprócz tego posiadamy także bohaterów, którzy tutaj pełnią funkcję baz ze Star Realms. Zagrywamy te postacie, kładziemy przed sobą i co turę możemy uruchamiać ich zdolności. Jednocześnie stanowią aktywator dla innych kart wymagających ich symbolu do aktywacji.Taki bohater może także nas chronić, jeżeli posiada odpowiednią cechę oraz wróg może go pokonać jeżeli zaatakuje jego zamiast nas. W tym przypadku odrzucamy go na stos kart odrzuconych i liczymy że znowu trafi na nasze ręce.

Cała zabawa trwa około 20 minut i powiem otwarcie – podoba mi się bardziej niż w Star Realms z kilku powodów, o których napiszę w dalszej części recenzji. W przypadku samych zasad gry nie ma praktycznie żadnych reguł różniących się między Star Realms oraz Hero Realms.

Na jaką liczbę graczy grać w Hero Realms?

Tradycyjnie Hero Realms jest grą dla dwóch graczy, ale tym razem tryb czteroosobowy został bardziej rozbudowany. Przede wszystkim posiadamy już pełne zestawy startowe dla czterech osób, po drugie gra posiada parę wariantów gry w większą liczbę graczy niż dwoje przy stole. Jeden bardziej zbalansowany, polegający na atakowaniu tylko jednego przeciwnika siedzącego obok ciebie. Drugi ciekawszy – wolna amerykanka, czyli każdy na każdego.

Nie ukrywam że drugi tryb bardzo przypadł mi do gustu. Jest wredny, niemiły, psuje przyjaźnie oraz jest idealny dla osób z dysfunkcjami społecznymi. Psychopaci będą szczęśliwi, bo gra może sprzyjać sojuszom i zdradom. Nieźle jak na karciankę składającą się praktycznie tylko z kilkudziesięciu kart.

 

Interakcja w Hero Realms

Interakcja w Hero Realms jest znacznie ciekawsza niż przy Star Realms, przynajmniej takie mam wrażenie. Nie liczyłem, ale zdaje mi się, że jest znacznie więcej kart ze zdolnościami bezpośrednio wpływającymi na wroga, jak zniszczenie czempiona czy odrzucanie kart z ręki. Do tego jest znacznie więcej zdolności pozwalających na leczenie się, dzięki czemu mamy możliwość tworzenia silniczków regenerujących i do gry wchodzi nowa taktyka polegająca na rozgrywce na wyczerpanie – leczenie się co rundę lub parę rund i powolne kąsanie przeciwnika nie było możliwe w Star Realms, chyba że mieliśmy duże szczęście do kart. Teraz jest znacznie więcej kart leczących (głównie opierając talię na kartach imperium) i łatwiej nam zaplanować takie działania.

Regrywalność

Regrywalność już była bardzo duża w Star Realms. Dzięki kompatybilności dla czterech graczy oraz większej liczbie kart z ciekawszymi taktykami, teraz regrywalność jest jeszcze większa. Oczywiście wszystko zależy także od preferencji graczy i jeżeli nie gracie w cztery osoby lub wolicie kosmosy, to i Star Realms będzie częściej lądowało na stole. Dla nas jednak Hero Realms bardziej przypada do gustu, właśnie z uwagi na więcej interakcji (lub takie wrażenie).

 

Wykonanie

Hero Realms jest wykonane znacznie lepiej niż Star Realms. Powiedziałbym nawet że zbyt dobrze. Pudełko jest znacznie większe, ale zawartość praktycznie taka sama. Niestety w pudełku Hero Realms znajdziemy wiele pożytecznego powietrza oraz tylko dwa pliki kart i instrukcję. Pudełko jest oszukane, nie pierwszy raz przecież naciąłem się na takie wykonanie, ale nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło.

Otóż bardzo szybko spakowałem Star Realms do pudełka z Hero Realms i teraz mogę nosić przy sobie dwie gry jednocześnie. Pudełko już nie mieści się do kieszeni, ale dalej jest w miarę kompaktowe i jeżeli będziemy zabierać duże pudła z grami gdzieś na granie, to Hero Realms nie zajmie dużo miejsca.

Karty są lepszej jakości, chociaż dalej bardzo szybko zaczynają się niszczyć. Koszulkowanie jest zalecane jeżeli gra będzie znacznie bardziej eksploatowana. Co ciekawe, graficznie gra prezentuje się bardzo ładnie. Grafiki na kartach mają bardzo fajny klimat typowego Heroic Fantasy z elfami, orkami, smokami i całym magicznym tałatajstwem. Znajdą się zarówno postacie pozytywne, jak i negatywne podzielone na wcześniej wspomniane cztery kolory (czerwoni to źli, a złoci to dobrzy).

Instrukcja jest także grubsza, ale nie zawiera nic nowego i praktycznie z Star Realms można zasiąść bezpośrednio do Hero Realms bez czytania instrukcji. Różni się dosłownie kilka zasad, jak struktura talii początkowej oraz sposób liczenia punktów życia, który także jest znacznie lepszy niż w Star Realms.

Cena

Cena gry jest praktycznie taka sama, jak jej starszego brata, czyli wynosi około 29 zł na portalu ceneo.pl. Bardzo niska cena, zwłaszcza że gra ma niski próg wejścia i powinna bawić znacznie dłużej niż Star Realms. W sumie za taką cenę dobrze mieć po prostu dwie gry, bo obie są bardzo dobre – traktują tylko o innej tematyce oraz mają inną interakcję.

Podsumowanie

Bardzo dobra gra karciana, chociaż już nie tak kieszonkowa jak poprzednia część. Warto mieć obie w kolekcji i raczej ciężko mi wyobrazić komu mogłoby się nie podobać Hero Realms. Chyba tylko osobom, które szukają grubszych i dłuższych tytułów lub nie lubiących karcianek. Mechanicznie gra jest bardzo spoko, tak samo tematycznie. Wykonanie jest okej, a cena jest bardzo atrakcyjna. Zdecydowanie warto.


Grę Hero Realms zakupiliśmy z własnych środków.