W przeciwieństwie do innych adaptacji gier wideo, takich jak Uncharted, The Last of Us, The Super Mario Bros. Film i Tomb Raider, Gran Turismo różni się tym, że nie wplata narracji bezpośrednio ze świata gry. Zamiast tego rozwija fabułę opartą na prawdziwych doświadczeniach Janna Mardenborougha, młodego gracza Gran Turismo. Ile jest prawdy w w filmie Gran Turismo? Co wydarzyło się naprawdę a co zostało wykreowane na potrzeby ekranu?
PRAWDA – Jann Mardenborough
Jann Mardenborough urodził się w 1991 roku w Darlington w hrabstwie Durham w Anglii. Jest synem Steve’a Mardenborougha, byłego zawodowego piłkarza, który ma na swoim koncie ponad 300 występów w Football League. W filmie Gran Turismo Djimon Hounsou, znany z ról takich jak Juba w Gladiatorze i czarodziej w Shazam! Fury of the Gods wciela się w ojca Mardenborougha, a Geri Halliwell, znana jako „Ginger Spice” ze Spice Girls, gra jego matkę, Lesley Mardenborough. W dzieciństwie Mardenborough mieszkał głównie w Cardiff. Dorastając zakochał się w serii Gran Turismo na PlayStation. Jego mistrzostwo w grach Gran Turismo utorowało drogę do kariery zawodowego kierowcy wyścigowego, rozpoczętej w ramach GT Academy.
PRAWDA – GT ADACEMY
Obecnie nieaktywna, ale GT Academy założona została przez Darrena Coxa i działała w latach 2008-2016. Program ten miał na celu przeszkolenie najlepszych graczy Gran Turismo, potencjalnie torując drogę do profesjonalnej kariery wyścigowej. Niektórzy zwycięzcy, w tym Jann Mardenborough, dzięki Akademii rozpoczęli prawdziwą karierę wyścigową. Intrygującym aspektem różniącym rzeczywistość Mardenborough od jej kinowego przedstawienia jest to, że nie był on pierwszym zwycięzcą GT Academy. Rywalizując z 90 000 innymi graczami o szansę przejścia od wyścigów wirtualnych do rzeczywistych. Mardenborough, został trzecim, ale najmłodszym zwycięzcą GT Academy. Następnie otrzymał dofinansowanie przez rok od Nissana wspierającego jego wysiłki wyścigowe. Obejmowało to udział w 24-godzinnym wyścigu w Dubaju, podczas którego w edycji 2012 zajął 3. miejsce w swojej klasie, jako członek zespołu składającego się wyłącznie z graczy. Co więcej, nie był pierwszym kierowcą GT Academy, który startował w Le Mans – to wyróżnienie należy się Lucasowi Ordoñezowi, który w 2011 roku zapewnił sobie drugie miejsce. Oczywiście w filmie pominięto te szczegóły, aby budować narrację. Mardenborough dalej pozostaje aktywny na scenie wyścigowej i, jak podkreślono w zakończeniu filmu, brał także udział w filmie jako kierowca-kaskader.
PRAWDA – PODIUM NA Le Mans, ALE…
Według informacji przedsawionych w Gran Turismo Mardenborough zadebiutował w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 2013 roku, zapewniając sobie trzecie miejsce w klasie LMP2, a wypadek na torze Nürburgring, gdzie jego samochód wyścigowy przewraca się przez płot i powoduje śmierć widza staje się kluczowym momentem dla Mardenborough w filmie, motywując go do wytrwałości. Do prawdziwego wypadku doszło jednak w 2015 r. – film zmienia znacząco chronologiczny ciąg wydarzeń. Mardenborough brał udział w wyścigu Le Mans już dwa lata przed incydentem na torze Nürburgring w 2015 r. Niektórzy krytycy krytykowali film za zmianę kolejności wydarzeń, sugerując, że przekształca on prawdziwą tragedię w wygodny element narracyjny „podróży bohatera”, potencjalnie wyrządzając krzywdę prawdziwym ofiarom wypadków. Producenci w wywiadach podkreślali, że nie mamy do czynienia z filmem biograficznym, a nieco dramatyczniejszym opowiedzeniem historii.
PRAWDA – ŚMIERTELNY WYPADEK
28 marca 2015 r. podczas wyścigu swoim Nissanem GT-R NISMO klasy GT3 na torze Nürburgring w Niemczech samochód Janna Mardenborougha zaczął odrywać się od ziemi. Jak pokazano na załączonych zdjęciach, jego Nissan poszybował pionowo, osiągając szacunkową prędkość 200 km/h, a następnie przeleciał nad głównym płotem i wzdłuż wzgórza, na którym znajdowali się widzowie. Próbując się chronić, Mardenborough rzeczywiście zwolnił ręce z kierownicy, gdy samochód wypadł spod kontroli i ostatecznie zatrzymał się na dachu przy płocie. Niestety, jeden z widzów, 49-letni Holender Andy Gehrmann, stracił życie, a kilku innych odniosło obrażenia. Road & Track poinformowało, że istniało dodatkowe ogrodzenie, które miało trzymać widzów z dala od głównego płotu, ale kibice ominęli je, aby uzyskać lepszy widok, co jest praktyką na tym torze. Ten wstrząsający incydent stał się integralną częścią życia Mardenborough a on sam nalegał na jego włączenie w fabułę.
W następstwie tego Mardenborough zwrócił się o pomoc do innego kierowcy Allana McNisha, który w 1990 r. brał udział w wypadku w Donington, w wyniku którego zginął przypadkowy świadek. Zdając sobie sprawę z potencjalnej traumy i poczucia winy, jakich może doświadczyć Mardenborough, Nissan przyjął proaktywne podejście, aby zapobiec przytłoczeniu go przez ciężar emocjonalny. Zaledwie tydzień po wypadku umieścili go w Formule Renault w Pembrey w Carmarthenshire w celu przekierowania jego uwagi.
PRAWDA – OJCIEC JANN’A
Steve Mardenborough, grany w filmie przez Djimona Hounsou, może pochwalić się kilkudziesięcioletnią, pełną sukcesów karierą piłkarską. Grał w różnych zespołach w angielskiej lidze Football League, a później dołąc
PRAWDA – PRAWDZIWY Jann Mardenborough W FILMIE?
TAK! Podczas przerwy w wyścigach Mardenborough poświęcił większą część 2022 roku na udział w produkcji filmu. Wcielił się w filmie w rolę kaskadera, co stanowi wyjątkowe wydarzenie. Archie Madekwe, główny aktor powiedział „że to może być pierwszy film w historii, w którym kręci się film o czyimś życiu, a ta osoba gra w filmie jako kaskader”
POMIĘDZY PRAWDĄ A FAŁSZEM – LICENCJA FIA International C
Po triumfie w GT Academy Jann wyrusza w serię wyścigów, aby zdobyć międzynarodową licencję C FIA. W filmie ten wątek narracyjny ulega niewielkim zmianom, w tym zmianom nazw niektórych wyścigów, takich jak 24-godzinny wyścig w Dubaju. W rzeczywistości musiał wziąć udział w około 12 wyścigach i pomyślnie je ukończyć, aby zakwalifikować się do tej licencji. Występy i rywalizacja na najwyższym poziomie były koniecznością. Sam Mardenborough wspomniał, że film przedstawia potrzebę zajęcia czwartego miejsca, ale tak naprawdę zawsze dążył do zwycięstwa.
FAŁSZ – PIERWSZY ZWYCIĘZSCA GT ACADEMY
W 2011 roku, mając 19 lat, Jann został finalistą internetowych zawodów wyścigowych GT „Gran Turismo” Academy Nissana, gdzie rywalizował z 90 000 innych graczy w Gran Turismo o szansę przejścia od wirtualnych wyścigów do siedzenia kierowcy w prawdziwym wyścigu samochód w prawdziwej imprezie sportów motorowych. Zdobył jednak tytuł jako trzecia osoba – nie pierwsza.
FAŁSZ – Jack Salter, ALE…!
Postać Jacka Saltera jest wytworem fikcji, jednak w prawdziwym życiu mentorem Mardenborough’a był inny inżynier. Na początku szkolenia Jann nawiązuje kontakt z Jackiem Salterem, granym przez Davida Harboura, byłego kierowcę nadzorującego GT Academy. Jack wciela się w trenera Janna i prowadzi go przez serię wyścigów prowadzących do Le Mans. Faktycznie mentorem Mardenborougha był Johnny Herbert – były kierowca Formuły 1 z karierą obejmującą lata 1989-2000 i trzema zwycięstwami w wyścigach. Herbert, zwycięzca 24-godzinnego wyścigu Le Mans w 1991 r., spotkał Janna podczas jego mentoringu dla brytyjskich finalistów GT Academy 2011, a także wystąpił w reality show opisującym ich podróż od gry w Gran Turismo do rywalizacji w Dubaju 24-godzinny wyścig jako prawdziwi kierowcy. Postać Davida Harboura, Jack Salter, jest fabularyzowaną reprezentacją Johnny’ego Herberta w filmie.
FAŁSZ – Danny Moore, ALE…!
W Gran Turismo Orlando Bloom wciela się w pozbawionego skrupułów Danny’ego Moore’a, dyrektora ds. marketingu, który wpada na pomysł umieszczenia kierowców symulatorów w rzeczywistych samochodach wyścigowych, aby dodać więcej emocji do koncepcji prowadzenia pojazdu, a w konsekwencji zwiększyć sprzedaż samochodów. Chociaż Danny Moore jest postacią fikcyjną, czerpie inspirację od założyciela GT Academy, Darrena Coxa. Niemniej jednak postać przeszła wystarczające zmiany, aby uzasadnić zmianę również imienia.Postać Orlando Blooma to fabularyzowane przedstawienie Darrena Coxa, byłego dyrektora Nissan Europe, który w 2006 roku wymyślił koncepcję GT Academy. Cox przewidział, że realizm gry wideo Sony PlayStation Gran Turismo może umożliwić wprawnym graczom przenieść swoje umiejętności na prawdziwy tor wyścigowy za kierownicą autentycznego samochodu wyścigowego. Wstępna impreza zorganizowana w 2006 roku przetestowała koncepcję Coxa, podczas której uczestnicy rywalizowali zarówno w grze wideo, jak i na prawdziwym torze, o szansę na wygranie Nissana 350Z. Wizja Coxa ewoluowała wraz z utworzeniem w 2008 roku Nissan GT Academy – serialu telewizyjnego o konkursach i reality show wspieranego przez Nissana i PlayStation. Uczestnicy rywalizowali o możliwość rozpoczęcia prawdziwej zawodowej kariery wyścigowej w Nissanie. Podczas swojej 13-letniej pracy w Nissanie Darren Cox nadzorował kilka pionierskich projektów, w tym Nissana Deltawing, ZEOD RC i GT-R LM NISMO P1. Po odejściu z Nissana w 2015 roku zainicjował nowe przedsięwzięcie zakorzenione w grach wideo o nazwie eSPORTS+CARS, co zapoczątkowało powstanie pierwszego profesjonalnego zespołu wyścigowego e-sportu.
FAŁSZ – KWALIFIKACJE DO GT ACADEMY
Gran Turismo opiera się na podstawowej koncepcji GT Academy, jednak film dopuszcza twórczą swobodę w narracji. Zacznijmy od tego, że w filmie pomysłodawcą GT Academy jest dyrektor ds. marketingu Danny Moore, który czerpie inspirację z Coxa. Co więcej, film znacznie upraszcza proces wejścia do GT Academy. W oryginalnej grze Gran Turismo Danny zagłębia się w historię gier Mardenborough, odkrywając imponujące rekordy torów z automatu do gier. Z drugiej strony film ukazuje Mardenborougha, który otrzymuje nieoczekiwane zaproszenie do wzięcia udziału w wyścigu internetowym, rozpoczynając w ten sposób swoją podróż do kariery zawodowego kierowcy. W rzeczywistości uczestnicy zawodów GT Academy aktywnie uczestniczą w fazach cyfrowych, korzystając ze swojego identyfikatora PlayStation Network. Po zapisaniu się do programu gracze musieli ustanowić rekordy toru, jeżdżąc samochodami Nissan w symulatorze jazdy, zanim zakwalifikowali się do krajowego finału, w którym wybierano jednego kierowcę z każdego uczestniczącego kraju. Zwycięzcy etapu krajowego zapewnili sobie miejsce na tygodniowym obozie wyścigowym, podczas którego musieli stawić czoła różnym wyzwaniom, aż do momentu, w którym wybrano jednego kierowcę, który dołączył do Programu rozwoju kierowców Nissana. Program zakończył działalność w 2018 r., kiedy Nissan zmienił swoją politykę dotyczącą sportów motorowych i ograniczył inwestycje międzynarodowe.
Ile jest prawdy w filmie Gran Turismo? Okazuje się, że całkiem sporo!
Gorąco polecam obejrzeć fen film!
Zobacz też: Listopadowe premiery na Netflixie, HBO i Prime!