Stalker 2: Heart of Chornobyl to gra, która potrafi pochłonąć bez reszty – nie tylko dzięki gęstej atmosferze Zony, ale także dzięki rozbudowanemu zestawowi osiągnięć, których zdobycie może okazać się równie wymagające, co przetrwanie wśród anomalii. Jeśli planujesz wbić platynę, warto już na starcie przygotować strategię działania. Szacowana trudność osiągnięć na poziomie 7/10, konieczność świadomego korzystania z ręcznych zapisów oraz obecność wielu osiągnięć możliwych do pominięcia sprawiają, że droga do perfekcji wymaga dobrej organizacji, cierpliwości i znajomości kluczowych momentów fabuły. Dobrą wiadomością jest natomiast to, że poziom trudności nie wpływa na żadne trofea, a wszystkie osiągnięcia są możliwe do zdobycia – brak tu zbugowanych czy nieodblokowujących się pucharków.
Już pierwsze chwile w Zonie przypominają, że Stalker 2 to wierny następca kultowych poprzedników, mimo że tym razem świat ożywia Unreal Engine 5. Twórcy postawili na kontynuację sprawdzonych rozwiązań rozgrywki, dodając jednocześnie szereg nowych mechanik i przestrzeni do eksploracji. Również lista osiągnięć została przygotowana z dużą dbałością – znajdziesz tu zarówno klasyczne trofea związane z postępem fabularnym, jak i bardziej kreatywne wymagania, które zachęcają do eksperymentowania, podejmowania decyzji moralnych czy szczegółowej eksploracji mapy. Dlatego tak ważne jest, aby już w pierwszym przejściu skupić się na właściwej kolejności działań i świadomie podchodzić do misji głównej.
Podczas przechodzenia gry po raz pierwszy najlepiej skoncentrować się na wątku fabularnym aż do misji „Subtle Matter”, jednocześnie polując na osiągnięcia związane z podstawową mechaniką i naturalną progresją. Trofea takie jak Good hunting, stalker, Would you like some toast?, Eyes on the prize czy House of glass odblokowują się wraz z posuwaniem historii do przodu. W tym etapie ważne jest, aby nie przeoczyć tych najbardziej problematycznych, szczególnie Wardens drool, które można łatwo pominąć, opuszczając region Lesser Zone bez wcześniejszego ręcznego zapisu. To również idealny moment, by zdobyć pierwsze proste osiągnięcia oparte na losowych zdarzeniach i podstawowych czynnościach w grze – wiele z nich wpadnie samoistnie, jak Clincher, Goodnight czy Zone’s deadliest predator.
Szczególną uwagę trzeba zachować również podczas misji „Once More unto the Breach”, gdzie jedna decyzja prowadzi do dwóch rozłącznych osiągnięć. W tym punkcie ręczny zapis jest absolutnie kluczowy, jeśli chcesz uniknąć konieczności rozpoczynania gry od nowa. Podobnie jest przed misją „Subtle Matter”, która stanowi punkt wyjścia do kolejnego etapu – zdobywania wszystkich czterech zakończeń, a każde z nich przypisane jest do oddzielnego osiągnięcia fabularnego. Dzięki jednemu dobrze przygotowanemu zapisowi można odblokować Brave new world, Today never ends, She will never be free oraz Project Y bez potrzeby ponownego przechodzenia całej kampanii.
Po zakończeniu wątków końcowych przychodzi czas na ostateczne „sprzątanie” listy osiągnięć. To idealny moment, by zebrać wszystkie kolekcjonalia, wyczyścić zadania poboczne oraz pozostałe trofea, które mogły Ci umknąć podczas fabuły. Osiągnięcia takie jak Miracle hoarder, Curiouser and curiouser! czy Flash Royal wymagają dokładnej eksploracji, ale mając całą mapę odblokowaną, zadanie staje się znacznie wygodniejsze. Choć lista osiągnięć nie należy do najtrudniejszych, wymaga skupienia, dobrego planowania i umiejętnego korzystania z zapisów, zwłaszcza że Stalker 2 potrafi czasem zaskoczyć błędami technicznymi.
Jeśli jesteś gotów wyruszyć w głąb Zony i zdobyć każdy możliwy pucharek, ten poradnik pozwoli Ci uniknąć najczęstszych pułapek oraz zaoszczędzić wiele godzin dodatkowej gry – a droga do platyny stanie się znacznie bardziej satysfakcjonująca.
Zobacz też:
Poradnik dla początkujących do Stalker 2: Heart of Chornobyl
Stalker 2: Heart of Chornobyl w Sklepie z Grami
Spis Treści
Osiągnięcia związane z kampanią fabularną w Stalker 2: Heart of Chornobyl
Trofea: 11/59
Pierwsze 11 osiągnięć tradycyjnie wyróżniamy jako fabularne i które zdobędziesz automatycznie w trakcie wykonywania kolejnych misji z kampanii w grze. Nie ma sensu ich tłumaczyć, ukończenie kampanii pozwoli zdobyć wszystkie poniższe osiągnięcia.

Welcome to the Zone / Witamy w Zonie

Good hunting, stalker / Udanych łowów, stalkerze

Would you like some toast? / Toast

Monolith envoy / Wysłannik Monolitu

Eyes on the prize / Skupienie na celu

House of glass / Dom ze szkła

Such is the will of the Monolith / Taka jest wola Monolitu

I see you have many questions / Z pewnością masz wiele pytań

Doctor’s oath / Przysięga lekarska

Living legend / Żywa Legenda

The Prypiat guardian / Strażnik Prypeci
Osiągnięcia związane z zakończeniami w Stalker 2: Heart of Chornobyl
Trofea: 18/59
Poniższe osiągnięcia związane są z zakończeniami gry
UWAGA! Jeżeli celujesz we wszystkie z nich za jednym przejściem, zrób zapis gry przez zadaniem fabularnym Subtle Matter. Warto też do tego momentu zrobić 100% pozostałych osiągnięć (w ramach możliwości).

Brave new world / Nowy wspaniały świat
Brave New World to osiągnięcie fabularne, ale jednocześnie łatwe do pominięcia, dlatego przed misją „Subtle Matter” w regionie Burnt Forest koniecznie wykonaj ręczny zapis. To kluczowy moment, od którego zależą wszystkie zakończenia w Stalker 2: Heart of Chornobyl.
Aby odblokować to trofeum, w trakcie konfrontacji ze Scarem wybierz dialog „Life is for the Living”. Następnie kontynuuj główny wątek aż do misji „Dangerous Liaisons” i po dotarciu do Troposphere Comm Station aktywuj panel sterowania. Gdy rozpocznie się przerywnik, wybierz opcję „I’m With You”.
Po podjęciu tych dwóch decyzji wystarczy przejść grę do końca. Osiągnięcie Brave New World odblokuje się podczas finałowej cutscenki, potwierdzając jedno z czterech możliwych zakończeń. Idealne dla graczy celujących w 100% osiągnięć i pełną platynę.

Today never ends / Lepsze jutro było wczoraj
Today Never Ends to kolejne fabularne, ale łatwe do pominięcia osiągnięcie w Stalker 2: Heart of Chornobyl. Podobnie jak w przypadku pozostałych zakończeń, kluczowe jest wykonanie ręcznego zapisu przed misją „Subtle Matter”, aby móc później szybko odtworzyć punkt decyzyjny.
Aby odblokować Yesterday Never Ends, musisz podjąć dwa konkretne wybory fabularne. W Orbita Station, podczas konfrontacji ze Scarem, wybierz jedną z dwóch opcji zależnie od wcześniejszych sojuszy:
„I need more time”, jeśli wspierałeś Ward,
„Eternal Spring”, jeśli sprzymierzyłeś się ze Spark.
Po wyborze opcji opuść stację.
Następnie kontynuuj fabułę aż do misji „Dangerous Liaisons”. Po wejściu do Troposphere Comm Station aktywuj panel sterowania. Gdy rozpocznie się przerywnik filmowy, wybierz opcję „Escape”.
Po tych dwóch decyzjach pozostaje tylko ukończyć grę. Osiągnięcie Today Never Ends odblokuje się podczas końcowej sceny, potwierdzając jedno z alternatywnych zakończeń gry. Idealne dla graczy dążących do zdobycia 100% trofeów.

She will never be free / Nigdy nie będzie wolna

Project Y / Projekt Y
Project Y to jedno z czterech zakończeń w Stalker 2: Heart of Chornobyl i kolejne osiągnięcie fabularne, ale możliwe do pominięcia. Aby zaoszczędzić sobie czasu, podobnie jak przy pozostałych endingach wykonaj ręczny zapis przed misją „Subtle Matter” – to właśnie od niej zaczyna się rozgałęzienie fabularne.
Aby zdobyć Project Y, podczas konfrontacji ze Scarem w misji „Subtle Matter” wybierz opcję „Life is for the Living”. Następnie przejdź dalej do misji „Dangerous Liaisons”, wejdź do Troposphere Comm Station, aktywuj panel sterowania i w scenie dialogowej wybierz „Escape”.
Kluczowy wybór pojawia się w misji „The Last Wish”, gdzie podczas interakcji z doktorem musisz opuścić broń, gdy gra wyświetli odpowiedni prompt. Ten gest determinuje zakończenie związane z planem Kaimanova.
Po wykonaniu tej serii decyzji przejdź grę do końca. Osiągnięcie Project Y odblokuje się podczas finałowej cutscenki, domykając ścieżkę fabularną powiązaną z pierwotnym planem Kaimanova i przybliżając Cię do kompletu 100% osiągnięć.

Legends never die / Legendy nigdy nie giną
Legends Never Die to osiągnięcie missable, ale bardzo proste do zdobycia podczas polowania na wszystkie zakończenia Stalker 2: Heart of Chornobyl. Trofeum polega na zabiciu Streloka, co dzieje się automatycznie podczas trzech z czterech możliwych endingów.
Aby je odblokować, wystarczy unikać zakończenia „She Will Never Be Free”. Osiągnięcie Legends Never Die wpada podczas pozostałych wariantów:
Brave New World (50G)
Today Never Ends (50G)
Project Y (50G)
Jeśli korzystasz z jednego ręcznego zapisu przed „Subtle Matter”, zdobędziesz je w trakcie pierwszych podejść do alternatywnych zakończeń. To jedno z najbardziej oczywistych i naturalnie wpadających trofeów podczas dążenia do 100% osiągnięć.

All quiet in the Zone / Cicho w Zonie
All Quiet in the Zone to osiągnięcie missable, ale bardzo łatwe do zdobycia, jeśli planujesz zrobić wszystkie zakończenia w Stalker 2: Heart of Chornobyl. Trofeum odblokowuje się automatycznie po zabiciu Korshunova, co ma miejsce w trzech z czterech endingów.
Aby zdobyć to osiągnięcie, musisz jedynie unikać zakończenia „Brave New World”. Pozostałe trzy ścieżki – czyli:
Today Never Ends (50G)
She Will Never Be Free (50G)
Project Y (50G)
– zawierają moment, w którym Korshunov ginie, co automatycznie daje Ci All Quiet in the Zone.
Jeśli korzystasz z jednego ręcznego zapisu przed „Subtle Matter” i odblokowujesz wszystkie zakończenia po kolei, ten achievement wpadnie naturalnie, bez potrzeby wykonywania dodatkowych działań. Idealne trofeum do szybkiego zdobycia na drodze do 100% gry.

Alas poor Yorick / Biedny Jorik
Alas Poor Yorick to osiągnięcie missable, ale bardzo łatwe do zdobycia podczas odblokowywania zakończeń w Stalker 2: Heart of Chornobyl. Trofeum wpada automatycznie po zabiciu Scara, co ma miejsce w trzech z czterech endingów.
Aby je zdobyć, wystarczy nie wybierać zakończenia „Today Never Ends”. Pozostałe trzy ścieżki fabularne –
Brave New World (50G)
She Will Never Be Free (50G)
Project Y (50G)
– zawierają moment, w którym Scar ginie, a osiągnięcie Alas Poor Yorick odblokowuje się automatycznie.
Jeśli korzystasz z jednego ręcznego zapisu przed misją „Subtle Matter” i robisz wszystkie zakończenia po kolei, ten achievement pojawi się sam przy którymś z pierwszych przejść. Bardzo proste i szybkie trofeum na drodze do 100% gry.
Pozostałe osiągnięcia pomijalne w Stalker 2: Heart of Chornobyl
Trofea: 26/59
Poniższe osiągnięcia możesz pominąć w trakcie robienia misji pobocznych i głównych. Wiele z tych zadań będzie wymagało szczególnego działania ze strony gracza, inaczej będzie totalnie po za Waszym zasięgiem. Postarałem się zachować je w chronologicznej kolejności w zależności od odkrywanych przez nas kolejnych obszarów w grze.

Wardens drool / Strażnik rurą
Warden’s Drool to jedno z najbardziej rozbudowanych i łatwych do pominięcia osiągnięć w Stalker 2: Heart of Chornobyl. Możesz je zdobyć wyłącznie we wczesnym etapie gry, w regionie Lesser Zone, więc brak odpowiedniego zapisu może zmusić Cię do rozpoczynania gry od nowa. Dlatego przed rozpoczęciem działań warto zrobić ręczny save.
Aby zdobyć Warden’s Drool, zacznij od misji „A Needle in a Haystack” i wybierz opcję przekazania sensorów Kapitanowi Zotovowi. To konieczny krok, aby odblokować dalszą ścieżkę.
Po ukończeniu misji „Behind Seven Seals” rozpocznij „Answers Come at a Price” i porozmawiaj z Korshunovem, wybierając po kolei dialogi:
„They keep the place secure”
„I’m looking for Nestor”
„I want to talk to Chornozem”
Następnie strażnik zaproponuje przesłuchanie bandyty — wybierz „I’ll try anyway” i wejdź do środka. Podczas rozmowy z więźniem wybierz dialogi:
„What are you getting at?”
„I can deal with that.”
Teraz rusz na cmentarz w ramach pobocznego zadania, zabij wskazanego mężczyznę, przeszukaj jego ciało i wróć do uwięzionego bandyty. Po rozmowie musisz zlikwidować trzech strażników w okolicy.
Po krótkiej rozmowie radiowej osiągnięcie Warden’s Drool odblokuje się automatycznie. To jedno z tych trofeów, które wymagają konsekwentnego podążania za określoną linią zadań – idealne do zdobycia podczas pierwszego przejścia, zanim opuścisz Lesser Zone.

Your move! / Twój ruch!
Your Move! to jedno z prostszych, ale bardzo satysfakcjonujących osiągnięć w Stalker 2: Heart of Chornobyl. Aby je zdobyć, musisz zdobyć unikalną broń Shah, jedną z najlepszych w całej grze. Osiągnięcie nie jest bezpośrednio związane z fabułą, więc warto je zaplanować podczas eksploracji.
Najłatwiejsza droga do tego trofeum prowadzi przez misję poboczną „No Honor Among Thieves”, rozgrywającą się na terenie Garbage. Na końcu zadania spotkasz Docenta, który spróbuje przekonać Cię, by go oszczędzić.
Masz dwie możliwości — obie prowadzą do osiągnięcia:
1. Oszczędzasz Docenta
Jeśli pozwolisz mu żyć, poda Ci koordynaty skrytki z unikalną bronią. Znajduje się ona na północny zachód od bazy Slag Heap, w pobliżu The Maze. Po dotarciu na miejsce odbierz Shah i osiągnięcie odblokuje się natychmiast.
2. Zabijasz Docenta
W tym wariancie nie dostaniesz współrzędnych, ale broń nadal możesz zdobyć. Shah znajduje się w jego ukrytej kryjówce — dokładną lokalizację możesz znaleźć w przewodnikach po skrytce z No Honor Among Thieves.
Niezależnie od wyboru, wystarczy zebrać unikalną broń Shah, aby zdobyć Your Move! (15G). Świetne osiągnięcie do wbicia przy okazji jednej z ciekawszych misji pobocznych w grze.

Stalker’s smarts / Stalkerski Spryt
Aby zdobyć Stalker’s Smarts, potrzebujesz odrobiny pomysłowości. Najpierw posuń główną fabułę do momentu ukończenia misji „Like a Moth to the Flame”, dzięki czemu uzyskasz dostęp do Technika w Camp Icarus. Wykonaj dla niego zadanie „Shock Therapy”, a wtedy odblokuje się kolejne – „The Side Hustle”.
Kiedy już je przyjmiesz, udaj się do Railway Maintenance Facility na północny zachód od obozu. Po dotarciu na miejsce spójrz w górę na magazyn – w jednym z wysokich okien wystaje walizka, do której normalnie dostałbyś się od środka. Tym razem trzeba jednak zrobić to sprytniej.
Na torach obok magazynu stoi pociąg. Wejdź do tylnego wagonu i wypchnij z niego drewnianą skrzynię. Przesuń ją pod okno, wejdź na nią, a następnie skocz w górę, kierując się w stronę walizki. W locie wciśnij przycisk interakcji (X), aby ją chwycić.
Jeśli manewr wykonasz poprawnie, gra od razu zaliczy Ci zadanie, a Stalker’s Smarts wpadnie bez konieczności włamywania się do magazynu. To jedno z tych osiągnięć, które wynagradza kreatywność – w sam raz dla graczy lubiących niestandardowe rozwiązania.

Apple-shot / Niczym Wilhelm Tell
Apple-shot to jedno z ciekawszych i bardziej klimatycznych wyzwań w Stalker 2, bo wymaga od Ciebie wzięcia udziału w makabrycznej „zabawie” bandytów. Zadanie pojawia się w misji pobocznej „Bullseye”, którą uruchomisz po rozmowie z Beardem w Shevchenko, na południowy wschód od bazy Icarus w regionie Zaton. Beard poprosi Cię o uratowanie swoich ludzi z obozu bandytów.
Po dotarciu na miejsce porozmawiaj z przywódcą bandy. Zgódź się na udział w jego „grze” – musisz zestrzelić jabłka z głów trzech więźniów. Bandzior wręczy Ci strzelbę, ale nie jesteś na nią skazany. Wręcz przeciwnie: użyj dowolnego karabinu i przełącz go na tryb pojedynczego strzału. Dzięki temu unikniesz ryzyka rozrzutu śrutu, które mogłoby zabić nieszczęsnych zakładników.
Masz tylko pięć sekund na oddanie trzech celnych strzałów, więc zanim zaczniesz, warto zrobić ręczny zapis – dzięki temu spróbujesz tyle razy, ile będzie trzeba. Ustaw celownik na wysokości jabłek, strzelaj szybko, ale precyzyjnie, i postaraj się nie przejmować presją czasu.
Gdy uda Ci się trafić wszystkie trzy jabłka w wyznaczonym limicie, gra natychmiast zaliczy wyzwanie, a Apple-shot wpadnie automatycznie. Świetne osiągnięcie dla graczy lubiących łączyć zręczność ze snajperskim spokojem.

The good ol’ days / Stare, dobre czasy
The Good Ol’ Days to przyjemne, fabularne zadanie poboczne w regionie Zaton, które pozwala przywrócić Skadovskowi jego dawną nazwę i właścicieli. Zdobycie osiągnięcia jest proste, wystarczy ukończyć krótką serię wydarzeń.
Zacznij od porozmawiania z Sonyą, barmanką w Zatonie. Otrzymasz od niej misję „Three Captains”. Udaj się we wskazane miejsce i zlikwiduj snajpera ukrytego na żurawiu. Następnie podejdź do radia i je dostrój, aby podsłuchać rozmowę trzech kapitanów.
Pozostań na miejscu do momentu, aż usłyszysz słowa Sonii: „I’ll deal with it myself”. To znak, że nadciąga grupa najemników. Pokonaj wszystkich przeciwników, a po walce wróć do Bearda i Sultana.
Gdy zakończysz dialog, gra nagrodzi Cię osiągnięciem The Good Ol’ Days. Krótka, dynamiczna misja, która nie tylko daje punkt do kolekcji, ale też ładnie rozwija lokalną historię Zatonu.

Baptism by fire / Chrzest Ognia
Baptism by Fire to zadanie, o które łatwo niechcący nie zahaczyć, dlatego najlepiej wykonać je od razu, gdy tylko pojawi się odpowiedni moment w głównej fabule. Po opuszczeniu SIRCAA nie kieruj się od razu do kolejnego głównego celu – zamiast tego skręć prosto do Zalissyi.
Gdy dotrzesz na miejsce, zobaczysz atak frakcji Monolit na lokalnych stalkerów. Włącz się do walki i pomóż im odeprzeć napastników. Nie musisz wykonywać żadnych dodatkowych czynności – wystarczy, że wyczyścisz teren i zapewnisz bezpieczeństwo mieszkańcom.
Po bitwie porozmawiaj z Gafferem. W trakcie dialogu wybierz odpowiedź, w której mówisz mu, że nie możesz zrobić tego, o co prosił Warlock. Właśnie ta decyzja domyka wydarzenie związane z obroną Zalissyi.
Gdy rozmowa dobiegnie końca, od razu otrzymasz Baptism by Fire – krótkie, klimatyczne osiągnięcie, które zaznacza Twój wkład w ochronę jednego z najważniejszych miejsc dla przyszłych stalkerów.

One awkward step / Jeden niepewny krok
One Awkward Step to krótkie, symboliczne osiągnięcie, które pojawia się podczas głównej misji „Once More unto the Breach”. W pewnym momencie będziesz zwisać z konstrukcji Dugi, a gra postawi Cię przed prostym, ale znaczącym wyborem.
Kiedy pojawi się propozycja pomocy, zdecyduj się ją przyjąć – pozwól, by postać została wciągnięta na górę. Tylko tyle potrzeba, by zdobyć to osiągnięcie.
Ponieważ w tej samej scenie można zdobyć jeszcze drugi wariant (Monolith Envoy), najlepiej zrobić przed wyborem ręczny zapis, a potem wrócić do niego, aby wykonać drugą opcję. Dzięki temu bez problemu zgarniesz oba osiągnięcia podczas jednego przejścia.

On a leash / Na smyczy
On a Leash to zadanie, które rozwija poboczny wątek naukowców i eksperymentów prowadzonych w Zonie. Osiągnięcie odblokujesz, kończąc krótką, ale efektowną historię związaną z projektem obroży.
Podczas głównej misji „Dark Times” skontaktuje się z Tobą Shcherba i przekaże zadanie „In the Name of Science”. Przyjmij je, a Twoim celem będzie odnalezienie trzech eksperymentalnych obroży i dostarczenie ich z powrotem Shcherbie.
Po przekazaniu mu przedmiotów kontynuuj wątek główny aż do ukończenia misji „Visions of Truth”. Wtedy ponownie odezwie się Shcherba, informując, że możesz odebrać swoją nagrodę. Udaj się do Roofed Warehouse… i przygotuj się na niespodziankę.
Na miejscu okaże się, że Shcherba urządził zasadzkę i zamierza wykorzystać Cię jako kolejny obiekt badań. W trakcie starcia pojawią się trzy krwiopijce – musisz je zabić, a następnie skonfrontować Shcherbę. Możesz go oszczędzić lub wyeliminować – ta decyzja nie ma znaczenia dla osiągnięcia.
Po zakończeniu sceny gra zaliczy misję, a On a Leash odblokuje się automatycznie. Świetne, klimatyczne zadanie, które pokazuje, jak łatwo w Zonie nauka potrafi wymknąć się spod kontroli.
Osiągnięcia związane z kolekcjonerstwem i artefaktami w Stalker 2: Heart of Chornobyl
Trofea: 32/59
Poniższe osiągnięcia związane są po prostu ze zbieraniem różnych przedmiotów w grze. Nie ma tutaj większej filozofii, wytłumaczę wszystko niżej w ramach możliwości.

Between the lines / Między wierszami
Between the Lines to osiągnięcie związane z odkryciem ukrytej historii jednego ze stalkerów i sekretem kryjącym się w budynku CSC w Prypeci. Nagroda jest prosta do zdobycia, ale musisz wiedzieć, gdzie szukać.
W budynku znajdziesz notatki porzucone przez anonimowego stalkera – są wskazówkami prowadzącymi do zamkniętego pomieszczenia. Nie musisz jednak rozwiązywać zagadki samodzielnie — wystarczy udać się pod właściwe drzwi i wpisać kod.
Szukane miejsce znajduje się w CSC Prypiat, w pokoju z cyfrowym zamkiem. Gdy staniesz przed drzwiami, wprowadź kod:
13263622
Po wpisaniu kombinacji drzwi się otworzą. Wejdź do środka, a gra automatycznie odblokuje Between the Lines. To proste osiągnięcie, ale bardzo klimatyczne — idealne dla graczy lubiących odkrywać zakulisowe historie Zony.

Scanning complete / Skanowanie ukończone
Scanning Complete to osiągnięcie dla graczy, którzy lubią eksplorować Zonę w poszukiwaniu rzadkich artefaktów i nietypowych urządzeń. Zadanie jest proste: musisz odnaleźć wszystkie 10 skanerów rozrzuconych po różnych regionach gry. Każdy z nich znajduje się w stałym, konkretnym miejscu.
Poniżej lista wszystkich skanerów wraz z regionami, w których je znajdziesz:
Ciliate – Zaton, skrajny wschód mapy.
Crest – Jupiter, budynek Prypiat Substation.
Crown – Bagna (Swamps), centralna część regionu.
Dead Sponge – Rostok, opuszczone struktury przemysłowe.
Devil’s Mushroom – Yaniv (na pograniczu Red Forest).
Lantern – Cooling Towers, w pobliżu kompleksu chłodni kominowych.
Magma – Burnt Forest, lokacja z charakterystycznie wypalonym terenem.
Meat Lighter – Prypeć, daleka północ, tuż przy rzece.
Petal – Chemical Plant, obszar skupiony wokół zbiorników chemicznych.
Whirlwind – Garbage, w rejonie złomowiska i starych konstrukcji.
Gdy tylko zbierzesz wszystkie dziesięć, gra natychmiast uzna kolekcję za kompletną i przyzna Ci osiągnięcie Scanning Complete.
Warto zbierać je na bieżąco, odwiedzając kolejne regiony — dzięki temu unikniesz późniejszej konieczności długiego biegania po całej mapie.

The four winds / Cztery strony świata
The Four Winds to jedno z bardziej naturalnie wpadających osiągnięć w Stalker 2, bo wymaga od Ciebie jedynie odwiedzenia wszystkich regionów Zony. Nie musisz tam wykonywać misji ani walczyć — wystarczy postawić stopę na ich terenie, by mapa je zarejestrowała.
W grze znajduje się 20 regionów, i aby zdobyć osiągnięcie, musisz odwiedzić każdy z nich:
Prypiat
Generators
Jupiter
Yaniv
Red Forest
Yantar
Rostok
Malachite
Garbage
Chemical Plant
Cooling Towers
Cement Factory
Lesser Zone
Burnt Forest
Wild Island
Cordon
SIRCCA
Zaton
Swamps
Duga
Większość z tych miejsc odwiedzisz automatycznie, realizując główny wątek fabularny. Te bardziej oddalone lub rzadziej wykorzystywane warto po prostu zaliczyć „po drodze”, np. podczas zbierania kolekcjonalii czy wykonywania misji pobocznych.
Gdy mapa zarejestruje wszystkie 20 stref, The Four Winds odblokuje się natychmiast. To jedno z tych osiągnięć, które robią wrażenie — pokazuje, że naprawdę poznałeś Zonę od podszewki.

Flash Royal / Wszystkie asy w rękawie
Flash Royal to jedno z najbardziej czasochłonnych zadań w całym Stalker 2, bo polega na zdobyciu wszystkich 77 pendrive’ów z ulepszeniami broni i pancerza. To właśnie one pozwalają odblokować pełen wachlarz modyfikacji, a samo ich zbieranie jest świetnym pretekstem do dokładnego zwiedzenia Zony.
Większość pendrive’ów znajdziesz w skrytkach, dlatego warto wyrobić sobie nawyk przeszukiwania każdej skrzyni, torby i sejfu, na jakie trafisz. Jeśli podczas gry eksplorujesz dokładnie — połowę z nich zdobędziesz naturalnie.
Warto jednak wiedzieć o dwóch wyjątkach, które można łatwo przeoczyć:
Anatomical Adjustment (Zubr-19) — znajduje się w podziemnym tunelu pod Dugą i można go zdobyć tylko podczas misji „Happiness for Everyone”. Po jej zakończeniu nie da się wrócić do tego miejsca.
Rebalanced Stock (Saiga D-12) — pojawia się wyłącznie podczas finałowej misji, po przekroczeniu punktu bez powrotu, jeśli wybierzesz wariant w hotelu Polissya.
Żeby śledzić postępy, otwórz PDA, wybierz dowolną broń lub pancerz, a następnie zajrzyj w zakładkę Upgrades. Jeśli daną modyfikację odblokowałeś, w jej rogu pojawi się mała niebieska ikona. Upewnij się, że masz w plecaku każdy z wymaganych sprzętów — inaczej ekran ulepszeń nie pokaże Ci pełnej listy znalezionych blueprintów.
Pendrive’y musisz zdobyć do ulepszeń wszystkich poniższych elementów wyposażenia:
Bronie:
M10 Gordon, Rhino, APSB, Integral-A, Zubr-19, VS Vintar, Grom S-14, AS Lavina, Kharod, Dnipro, M701 Super, SVU-MK S-3, M860 Cracker, Saiga D-12, Ram-2, RPM-74
Pancerze i kombinezony:
Berill-5M, SSP-100 Discovery, PSZ-12V Bulat, PSZ-9D Duty, PSZ-9I Falcon, SEVA (wszystkie warianty: Suit, V, I, D)
Operator Exoskeleton, Brummbar Exoskeleton, Exoskeleton, Liberty Exoskeleton
Bulwark Exosuit, Cuirass Exoskeleton, Shield of Duty Exosuit
Hełmy:
Sphere M20, Ballistic Helmet, Mask-1 Helmet, Tactical Helmet
Po zebraniu wszystkich 77 pendrive’ów i odblokowaniu pełnej listy ulepszeń gra automatycznie przyzna Ci Flash Royal — jedno z najbardziej prestiżowych osiągnięć, które potwierdza, że naprawdę wycisnąłeś ze sprzętu w Stalker 2 absolutnie wszystko.

Curiouser and curiouser! / Dziwy i kurioza
Aby zdobyć Curiouser and Curiouser!, musisz odnaleźć wszystkie arch-artefakty — wyjątkowe, pojedyncze artefakty ukryte w tzw. arch-anomaliach. To specjalne anomalie, które na mapie pojawiają się dopiero wtedy, gdy podejdziesz do nich naprawdę blisko. Detektor ich nie wykryje, więc trzeba polegać na własnych oczach i cierpliwości.
Każdy arch-artefakt można zdobyć tylko raz, a ich lokalizacje są stałe. Oto kompletna lista:
Weird Ball – Lesser Zone (Bulba)
Najprostszy ze wszystkich. Artefakt leży tuż pod samą anomalią, praktycznie na widoku. Wystarczy go podnieść.
Weird Flower – Lesser Zone (Poppy Field)
Udaj się do północnej części pola makowego. Po lewej stronie budynku szukaj niebieskiego kwiatu pośród czerwonych maków. Dość dobrze się wyróżnia.
Weird Nut – Cooling Towers (Fire Whirl)
To jeden z bardziej wymagających arch-artefaktów. Artefakt znajduje się na rusztowaniu tuż przy ogniowym tornadzie.
Aby tam dotrzeć:
Wejdź po drabinkach po wschodniej stronie wieży.
Okrąż konstrukcję przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, aż dotrzesz do rusztowania prowadzącego na przeciwległą stronę.
Zbliż się do strefy z wypalonym podłożem i obserwuj, jak „fala gorąca” przesuwa się tam i z powrotem.
Gdy tylko się oddali, wskocz w kierunku rusztowania przy tornadzie, szybko złap artefakt z krawędzi, a potem zeskocz po metalowych platformach, by wydostać się z anomalii.
Weird Pot – Burnt Forest (Mist)
Ukryty w domu schowanym we mgle.
Kolejność działań:
Wejdź najpierw do jaskini pod domem, znajdź tam klucz.
Otwórz drzwi w domu — zobaczysz szparę prowadzącą wyżej, ale na razie nieosiągalną.
Wyjdź z domu i wejdź w mgłę — zmaterializują się skrzynie, po których możesz dostać się na strych.
Z góry wpadnij do zamkniętego pokoju. Artefakt czeka w… piekarniku.
Weird Water – Zaton (Wandering Lights)
Najtrudniejszy arch-artefakt do zdobycia, głównie dlatego, że… czasem nie chce się pojawić.
Kluczowe zasady:
Artefakt pojawia się tylko w nocy, między 22:00 a 04:00.
Szukaj butelki pod jedną z nieruchomych niebieskich płomieni.
Jeśli jej nie ma, opuść miejsce, zrób save/load albo przeczekaj kilka godzin — wielu graczom trudno było wymusić jego spawn.
Weird Bolt – Yaniv (Tornado)
Jedna z najbardziej widowiskowych zagadek w całej grze.
Co musisz zrobić:
Wejdź na wysięgnik żurawia — da się tam dostać, skacząc po wagonach i kontenerach.
Poczekaj, aż tornado zacznie się zbliżać.
W odpowiednim momencie użyj apteczki, wejdź w kontakt z tornadem i pozwól mu Cię porwać.
W środku powinien krążyć metalowy bolt — chwyć go w locie.
Jeśli go nie ma, wyskocz na dół, wróć do środka tornada i spróbuj ponownie — często pojawia się dopiero przy drugim podejściu.
Gdy zgromadzisz wszystkie sześć arch-artefaktów, gra natychmiast przyzna Ci Curiouser and Curiouser!. To jedno z najbardziej klimatycznych osiągnięć w Stalker 2 — w końcu mało kto zbiera tak dziwną kolekcję, nawet według standardów Zony.

Miracle hoarder / Kolekcjoner cudów
Miracle Hoarder to jedno z tych osiągnięć, które wymagają przede wszystkim cierpliwości. Aby je zdobyć, musisz zebrać wszystkie 70 standardowych artefaktów rozsianych po całej Zonie. Brzmi prosto, ale każdy, kto trochę grał, wie, że artefakty w Stalker 2 mają własne zasady: pojawiają się losowo, znikają, zmieniają miejsce, a ich spawny potrafią być kapryśne.
W praktyce oznacza to jedno — warto eksplorować każdą anomalię, do której masz dostęp, i robić to wielokrotnie. Artefakty pojawiają się najczęściej w najbardziej aktywnych anomaliach, a ich rodzaj zależy od regionu oraz pory dnia. Niektóre możesz znaleźć przy okazji misji lub przypadkiem podczas wędrówki, ale jeśli celujesz w pełną kolekcję, przygotuj się na regularne przeszukiwanie ulubionych „gorących punktów”.
Najważniejsze wskazówki:
Używaj najlepszego detektora, jaki masz — różnica jest ogromna.
Wracaj do anomalii co jakiś czas, bo spawn artefaktów często resetuje się po przejściu kilku regionów.
Sprawdzaj poboczne jaskinie, tuneliki i zakamarki — wiele artefaktów pojawia się tuż obok dużych anomalii, ale nie bezpośrednio w nich.
Zbieranie artefaktów to maraton, nie sprint. Nawet jeśli polujesz na nie świadomie, część z nich i tak znajdziesz przypadkiem, a inne dopiero po kilku powrotach w to samo miejsce. Gdy w końcu uda Ci się zdobyć kompletną siedemdziesiątkę, gra przyzna Ci Miracle Hoarder, a Ty będziesz należeć do naprawdę wąskiego grona stalkerów, którzy widzieli (i przeżyli) wszystko, co Zona ma do zaoferowania.
Osiągnięcia związane z walką w Stalker 2: Heart of Chornobyl
Trofea: 46/59
Kolejne osiągnięcia związane są z walką. Nie ma tutaj większej filozofii, większość z nich wpadnie automatycznie, a część otrzymasz przez przypadek (lub podczas zadania dodatkowego jak np. wrzucenie ciała do anomalii.

Clincher / Ostateczny argument
Musisz zaliczyć 100 strzałów w głowę ludzi.

Goodnight / Słodkich snów
Musisz wykonać 20 cichych eliminacji. Możesz to łatwo zrobić w misjach kampanii.

The good, the bad and the ugly / Dobry, zły i brzydki
Aby zdobyć to osiągnięcie, musisz oddać pięć celnych strzałów w głowę w ciągu 10 sekund. Najłatwiej wykonać to w miejscu, gdzie przeciwnicy podchodzą do Ciebie w wąskim korytarzu lub drzwiach, dzięki czemu ustawiają się jeden za drugim. W każdej lokacji, w której przeciwnicy atakują grupami i napierają jednym kierunkiem, warunki będą sprzyjające. Gdy uda Ci się trafić pięć głów w wymaganym czasie, osiągnięcie The Good, the Bad and the Ugly odblokuje się od razu.

No obstacle too big… / Nic mnie nie powstrzyma …
Musisz zabić 50 wrogów strzelając przez ściany.

BOOM! / BUM!
Aby zdobyć BOOM!, musisz zabić 20 wrogów przy pomocy wybuchów środowiskowych — czyli beczek, samochodów, kanistrów i innych obiektów wybuchowych. Naturalnie trudno to zrobić, bo przeciwnicy często przeżywają eksplozję, jeśli nie zostali wcześniej naruszeni.
Najprostsza i najszybsza metoda prowadzi na most na północny wschód od Azimuth Station w regionie Wild Island. Na moście znajdują się czerwone beczki, a tuż obok, pod krawędzią, kręci się stado psów-mutantów.
Wejdź na most, zapisz grę, zwab psy hałasem lub strzałem, a gdy zbliżą się do beczek, odpal eksplozję tak, by zabić jak najwięcej naraz. Potem po prostu wczytaj zapis i powtórz akcję kilka razy — 3–4 powtórzenia zwykle wystarczą, by nabić pełne 20 eliminacji.
Gdy gra naliczy wymaganą liczbę zabitych przeciwników, osiągnięcie BOOM! odblokuje się automatycznie. Idealna metoda, by zaoszczędzić granaty i zrobić trochę widowiskowych fajerwerków.

Personal approach / Osobiste podejście
Aby zdobyć Personal Approach, musisz w jednej walce zabić czterech przeciwników, używając czterech różnych rodzajów broni. Najprostszy sposób to upolować grupę psów-mutantów — są szybkie, ale mało wytrzymałe, więc idealnie nadają się do tego wyzwania.
Przygotuj dowolne trzy bronie (np. pistolet, karabin, strzelbę), a jako czwarte „narzędzie” wykorzystaj nóż. Gdy znajdziesz stado psów, zabij kolejno każdego inną bronią, na końcu dobijając ostatniego nożem.
Jeśli tylko zachowasz tempo i nie pozwolisz przeciwnikom rozbiec się zbyt daleko, osiągnięcie Personal Approach pojawi się natychmiast po pokonaniu czwartej sztuki.

Loner shooter / Samotny strzelec
Musisz zastrzelić wroga z 75 metrów strzałem w głowę. Można to zrobić np. na zombie, którzy nie poruszają się za szybko, ale dobry strzał ze snajperki w bandziora też się nada.

Keeping your hands steady / Prawa ręka, zero drgawek
Aby zdobyć to osiągnięcie, musisz trafić przeciwnika strzałem w głowę przez przeszkodę, będąc jednocześnie pijanym. Najwygodniej zapewnić sobie stałe „upojenie” dzięki arch-artefaktowi Weird Water — wystarczy mieć przy sobie co najmniej 50 kg ekwipunku, a efekt nietrzeźwości będzie aktywny cały czas.
Gdy już masz poprawny efekt statusu, znajdź przeciwnika stojącego za cienką przeszkodą (np. za drewnianym ogrodzeniem, skrzynią, siatką czy metalową barierką). Stań tak, by przeciwnik był dobrze widoczny, ale częściowo przysłonięty obiektem, a następnie oddaj celny headshot.
Po udanym strzale gra natychmiast przyzna osiągnięcie Keeping Your Hands Steady. Idealne połączenie stalkerskiej precyzji i… lekkiego zamroczenia.

Catching up / Dorwany w locie
Catching Up polega na zdetonowaniu lecącego w powietrzu granatu — czyli trafieniu go kulą zanim spadnie na ziemię. Najprostsza metoda to samodzielnie podrzucić granat i zestrzelić go w locie.
Stań na otwartej przestrzeni, rzuć granat lekko pionowo w górę, a zaraz po wyrzuceniu przełącz się na broń, którą wygodnie i celnie strzelasz. Najlepiej sprawdzają się karabiny o wysokiej prędkości pocisku, bo umożliwiają szybkie i precyzyjne oddanie strzału. Shotgun bywa polecany, ale ze względu na rozrzut nie zawsze gwarantuje sukces.
Skieruj celownik w tor lotu granatu i oddaj serię lub pojedynczy strzał w odpowiednim momencie. Gdy trafisz i granat wybuchnie w powietrzu, gra od razu przyzna osiągnięcie Catching Up. Idealne miejsce na próbę to puste polany lub dachy budynków, gdzie nic nie zasłania widoczności.

Wiped out / Eksterminacja
Aby zdobyć Wiped Out, musisz zabić jednego gryzonia przy użyciu granatnika — nieważne, czy będzie to pełnoprawny RPG, czy podwieszany granatnik zamontowany na broni.
Najprostszy sposób to:
Zdobyć broń z granatnikiem.
RPG możesz znaleźć w jednej z sal bazy na Wild Island, gdy miejsce zostanie opuszczone po wydarzeniach w SIRCAA i ataku Monolitu.
Alternatywa: załóż mod granatnika na dowolną kompatybilną broń.
Znajdź gryzonie.
Świetna miejscówka to północny koniec Electro-Tunnelu w Cordonie, na zachód od mostu kolejowego — tam najczęściej pojawia się kilka sztuk.Wyceluj w ziemię obok gryzonia i odpal granat.
Trafienie bezpośrednie nie jest konieczne — wybuch i tak załatwi sprawę.
Po skutecznym odstrzeleniu jednego z nich osiągnięcie Wiped Out odblokuje się natychmiast.

Proxy / Pośrednik
Proxy wymaga zabicia oddziału, który właśnie wygrał potyczkę z inną grupą — czyli musisz pozwolić dwóm frakcjom stoczyć walkę, a następnie wykończyć zwycięzców, zanim rozejdą się po okolicy.
Najłatwiej zrobić to podczas misji „The Lost Boys”, którą zleca technik Lens w Zalissyi. W trakcie zadania będziesz świadkiem starcia, w którym The Ninth broni się przed napastnikami. Gdy jedna ze stron wygra i pozostali przy życiu zaczynają się uspokajać, po prostu wyeliminuj zwycięski oddział.
Podobne sytuacje mogą pojawić się także podczas losowych dynamicznych starć w Zonie — wystarczy przyczajony obserwować wymianę ognia, a gdy zwycięzcy ochłoną po walce, wejść do akcji i ich wykończyć.
Po oczyszczeniu pola z triumfującej drużyny osiągnięcie Proxy odblokuje się automatycznie.

Zone’s deadliest predator / Najgroźniejszy drapieżnik Zony
Aby zdobyć Zone’s Deadliest Predator, musisz zabić po jednym przedstawicielu każdego rodzaju mutanta występującego w Zonie. Ważne, by robić to podczas swobodnej eksploracji, ponieważ potwory związane ze skryptami fabularnymi często nie liczą się do postępu.
Lista mutantów, których musisz upolować:
Bayun
Blind Dog
Bloodsucker
Boar
Burer
Chimera
Controller
Flesh
Poltergeist
Pseudodog
Pseudogigant
Psi-Deer
Rat
Rodent
Snork
Najrzadsze z nich, takie jak Bayun, Chimera czy Pseudogigant, najlepiej polować w miejscach, gdzie pojawiają się regularnie — można je łatwo namierzyć, korzystając z map pokazujących typowe spawnpointy.
Zwykłe mutanty, takie jak psy, snorki czy boary, spotkasz praktycznie wszędzie podczas wędrówek między lokacjami. Pozostałe, szczególnie te bardziej unikalne, warto odhaczać pojedynczo, gdy tylko zauważysz ich aktywność podczas dynamicznych zdarzeń.
Gdy zabijesz wszystkie 15 typów mutantów, gra automatycznie przyzna osiągnięcie Zone’s Deadliest Predator.

Can opener / Otwieracz do konserw
Can Opener wymaga zabicia żywego przeciwnika w egzoszkielecie przy użyciu noża. Zombiaki w egzoszkieletach się nie liczą — musi to być w pełni świadomy, żywy wróg.
Najłatwiej wykonać to w późniejszej fazie gry, kiedy przeciwnicy w ciężkich pancerzach pojawiają się częściej. Podejdź do sprawy bezpiecznie:
Najpierw osłab wroga, najlepiej solidnym ostrzałem, aż przewróci się na ziemię lub będzie mocno ranny.
Gdy straci mobilność, podejdź i dobij go nożem.
Upewnij się, że trafiasz w niego seriami szybkich ciosów, zanim zdąży wstać.
Osiągnięcie Can Opener odblokuje się zaraz po śmiertelnym ciosie nożem. Idealne zadanie do wykonania w endgame, gdzie egzoszkielety są znacznie powszechniejsze.

Peace and quiet / Cisza i spokój
Pozostałe osiągnięcia, czyli ciężkie do sklasyfikowania, ale nie pomijalne. Większość z nich wpadnie naturalnie na jakimś etapie gry.

On the Go / W ruchu
Musisz zjeść kiełbaskę i chlebek jeden za drugim. Warto popić wodą albo piwem, bo wiecie, tak na sucho to lipa.

Tit for tat / Reszty nie trzeba
Musisz dokonać zakupu przedmiotu o tej samej wartości sprzedaży przedmiotów. Możesz to zrobić łatwo bawiąc się różnymi pociskami i amunicją tak, by w koszyku po jednej i drugiej stronie było 0 kuponów do wymiany.

First touches / Pierwsze szlify
Musisz po raz pierwszy kupić jakieś ulepszenie ekwipunku.

Bingo
Bingo wymaga doświadczenia sześciu różnych efektów statusowych jednocześnie. Wygląda groźnie, ale da się to zrobić w kontrolowanych warunkach — najlepiej w Stone Village, gdzie naturalnie występuje silna emisja psi.
Musisz aktywować następujące efekty:
Krwawienie – wystarczy otrzymać obrażenia od broni palnej lub ostrego ataku.
Senność – nie śpij i nie pij energetyków przez dłuższy czas (ikona księżyca).
Głód – nie jedz przez pewien czas, aż pojawi się odpowiednia ikona.
Alkohol – wypij kilka butelek wódki lub innego alkoholu, by wywołać zamglenie obrazu.
Promieniowanie – wejdź w radioaktywny obszar lub załóż artefakt, który generuje promieniowanie.
Psi – przebywaj w miejscu z emisją psi lub w pobliżu Kontrolera.
Najłatwiej zrobić to tak:
Najpierw doprowadź się do głodu i senności przed wejściem do Stone Village.
Na miejscu wypij alkohol.
Włóż do niechronionego slotu artefakt emitujący promieniowanie, aby pasek szybko się napełniał.
Podejdź bliżej centrum wioski, gdzie zacznie działać psi-emisja.
Poczekaj, aż halucynacje w formie duchów-mutantów zadają Ci obrażenia, co wywoła krwawienie.
Gdy wszystkie sześć efektów zadziała jednocześnie, gra automatycznie odblokuje osiągnięcie Bingo.

Pump it up / Turbodoładowanie
Musisz kupić wszystkie ulepszenia dla dowolnej broni. Prędzej czy później osiągnięcie powinno wpaść, bo przecież szukasz pendrive z ulepszeniami, prawda?

Taking it for granted / Bez gwarancji
Aby zdobyć Taking It for Granted, musisz całkowicie zniszczyć element wyposażenia, tak by spadł do stanu „nie do naprawy”. Najłatwiej zrobić to z bronią, choć działa to również na pancerz.
Sposób 1: Zniszczenie broni
Znajdź karabin o niskiej trwałości — najlepiej poniżej 30%. Takie egzemplarze często wypadają z wrogów.
Zrób quicksave.
Strzelaj bez przerwy, aż broń całkowicie się rozsypie.
W praktyce potrzeba ok. 350–400 sztuk amunicji, np. AK z trwałością ~27% zużyje się po podobnej liczbie strzałów.
Gdy poziom wytrzymałości spadnie do zera i broń stanie się bezużyteczna, osiągnięcie odblokuje się automatycznie.
Sposób 2: Zniszczenie pancerza
Wejdź w anomalię, pozwól, by obrażenia niszczyły Twój pancerz, a następnie ulecz zdrowie (nie naprawiając zbroi). Powtarzaj cykl, aż pancerz zostanie całkowicie zniszczony.
Oba warianty działają tak samo — gdy sprzęt osiągnie stan „permanentnie uszkodzony”, pojawi się osiągnięcie Taking It for Granted.

Merry-go-round / Karuzela
Musisz wrzucić ciało do anomalii. Jak wspominałem na początku, jedno zadanie poboczne wymaga takiego działania, więc nie musisz specjalnie ciągnąć trupa do najbliższego tornada.

Coupons to burn / Szastanie kuponami
Musisz wydać łącznie 1 000 000 kuponów. Powinno wpaść automatycznie, o ile nie będzie oszczędzać i chętnie będziesz kupować amunicję i ulepszenia.

Bouncy / Trampoliniarz
Bouncy wymaga wykonania udanego skoku z wysokości 30 metrów — bez spadochronu, ale z bezpiecznym lądowaniem. Najłatwiejsze miejsce do tego znajduje się w Agropromie.
Wejdź na szczyt tamtejszej wysokiej wieży i skocz prosto w anomalię z lewitującymi skałami znajdującą się poniżej. Anomalia amortyzuje upadek, dzięki czemu przeżyjesz mimo ogromnej wysokości.
Jeśli osiągnięcie nie wpadnie za pierwszym razem, wykonaj zapis na górze i powtarzaj próbę, aż gra poprawnie zarejestruje skok. Gdy uda się wylądować z odpowiedniej wysokości, pojawi się osiągnięcie Bouncy.

Run, stalker, run! / Biegnij, stalkerze, biegnij!
Run, Stalker, Run! wymaga jednej rzeczy: uciec przed Chimerą, zanim ta zdąży Cię powalić. Te potwory słyną z dalekich skoków i potężnych ataków, więc liczy się refleks i dobra trasa ucieczki.
Gdy tylko zauważysz Chimerę — albo co ważniejsze, gdy ona zauważy Ciebie — odwróć się i biegnij w przeciwnym kierunku na pełnym sprincie. Warto mieć w ekwipunku napój energetyczny, bo dodatkowa wytrzymałość może uratować życie.
Twoim celem nie jest ukrycie się, lecz wyjście z trybu walki. Patrz na czerwony wskaźnik zagrożenia pod kompasem — gdy zniknie, znaczy to, że udało Ci się uciec, a osiągnięcie powinno pojawić się natychmiast.
Aby zwiększyć szanse powodzenia:
unikaj otwartych przestrzeni bez przeszkód,
nie pozwól Chimerze Cię trafić — jej atak może unieważnić próbę,
szukaj miejsc, gdzie są pagórki, ruiny lub obiekty, które spowolnią jej ruch.
Chimery występują w kilku regionach, najłatwiej znaleźć je w punktach oznaczonych na mapach mutacji. Gdy tylko jedna rzuci się w pogoń, wystarczy dobra ucieczka, by zdobyć Run, Stalker, Run!.

Lockpick / Klucz do sukcesu
Musisz zabić mutanta za pomocą anomalii. U mnie wpadło przypadkiem, jak dzik wpadł w jakąś kiedy mnie gonił.

Goss / Ploty
Musisz dosiąść się do Stalkerów przy ognisku. Możesz też zagrać na gitarce.
Platyna w Stalker 2: Heart of Chornobyl
Trofea: 59/59

If you only knew where I’ve been! / Gdybyś tylko wiedział, gdzie byłem!
Zdobycie platyny w Stalker 2: Heart of Chornobyl to nie lada wyczyn — wymaga precyzji, odwagi, cierpliwości i świetnej znajomości Zony. Jeśli dotarłeś aż tutaj i odhaczyłeś wszystkie osiągnięcia, od końcowych wyborów fabularnych, przez rzadkie arch-artefakty, aż po najbardziej nietypowe wyzwania, jak ucieczka przed Chimerą czy detonowanie granatu w locie, możesz śmiało uważać się za jednego z najbardziej doświadczonych stalkerów.
Historia, eksploracja, walka, skradanie, kreatywne podejście do zadań i solidna dawka postapokaliptycznego klimatu — ten poradnik prowadził Cię przez każdy etap drogi do platyny. Jeśli śledziłeś nasze wskazówki krok po kroku, uniknąłeś wszystkich pułapek, zgromadziłeś najrzadsze artefakty, zwiedziłeś każdy zakątek Zony i przetrwałeś starcia z najgroźniejszymi mutantami, to znaczy, że naprawdę opanowałeś Stalkera 2 w 100%.
Gratulacje — nie każdy ma determinację, by rzucić wyzwanie całej Zonie i wyjść z tego zwycięsko. Teraz możesz z dumą powiedzieć, że zdobyłeś platynę w Stalker 2: Heart of Chornobyl. A jeśli kiedykolwiek znów zatęsknisz za radiacyjnymi pustkowiami, anomaliami i dźwiękiem detektora… Zona zawsze czeka.



