W świecie Dungeons & Dragons istnieje wiele panteonów bóstw i bogów, zależnie od różnych uniwersów, takich jak Forgotten Realms, Greyhawk, Dragonlance, itp. Wśród tych bogów niektórzy są bardziej potężni niż inni, ale dokładna hierarchia może zależeć od interpretacji graczy i mistrza gry. Dzisiaj sprawdzimy jacy są najpotężniejsi bogowie w Dungeons and Dragons.
W rozległym świecie D&D istnieją trzy odrębne poziomy bóstw rozmieszczone w różnych modułach i królestwach. Podczas gdy każdy duchowny z pasją twierdzi, że wybrane przez niego bóstwo jest niezrównane w wielkoduszności i zasługuje na najwyższą cześć, rzeczywistość jest bardziej skomplikowana. Hierarchia zaczyna się od bóstw-bohaterów, często wywyższonych śmiertelników, przechodzi do półbogów, następnie wznosi się poprzez pomniejszych i pośrednich bogów, aż do szczytów z większymi bóstwami. Na szczycie są potężne nad-bóstwa.
Ao
Ao jest uznawany przez mieszkańców Zapomnianych Krain za jedynego Nadboga. Chociaż istnieją spekulacje na temat istnienia innych nadbogów, ich rzeczywistość pozostaje tajemnicą. Pewne jest to, że każdy bóg i istota pierwotna w królestwach Abeir i Toril podlegają rządom Ao. Jego podstawową rolą jest nadzorowanie przestrzegania przez każde bóstwo kosmicznych przepisów i indywidualnych boskich obowiązków. Uważa się, że zbiorowa moc wszystkich innych bogów jest nieistotna w zestawieniu z ogromną siłą Ao.
- Pozycja: Ao stoi ponad wszystkimi innymi bóstwami Forgotten Realms. Nie uczestniczy on w codziennych sprawach śmiertelników ani bóstw, ale interweniuje, gdy bóstwa nie spełniają swoich obowiązków lub zachowują się w sposób, który może zaszkodzić równowadze wszechświata.
- Role: Ao jest strażnikiem Kosmicznego Prawa i Porządku. Upewnia się, że bóstwa przestrzegają swoich obowiązków i nie nadużywają swojej mocy wobec śmiertelników.
- Interwencje: Najbardziej znana interwencja Ao miała miejsce podczas Czasu Próby, kiedy to pozbawił bóstwa ich boskich mocy i zesłał je na Faerun w postaci śmiertelników, wymuszając na nich poszukiwanie Tablic Przeznaczenia. To wydarzenie miało miejsce w 1358 DR.
- Kult: Ao nie ma świątyń, kapłanów ani wyznawców. Nie odpowiada na modlitwy i generalnie nie interesuje się kultem. Dla większości mieszkańców Faerun, nawet dla bóstw, jest on postacią odległą i tajemniczą.
- Relacje: Chociaż Ao stoi ponad innymi bóstwami Forgotten Realms, nie jest on jedynym nadbogiem w multiversum Dungeons & Dragons. Istnieją inne wszechświaty i wymiary z własnymi nadbogami i hierarchiami bóstw.
Warto dodać, że informacje o Ao są stosunkowo ograniczone w porównaniu do innych bóstw Forgotten Realms. Jego postać jest używana głównie jako narzędzie narracyjne do wprowadzania zmian w uniwersum lub do wyjaśnienia pewnych kosmicznych praw i zasad.
Mystra
Mystra to jedno z kluczowych bóstw w Forgotten Realms i jednocześnie prawdopodobnie najbardziej skomplikowane bóstwo w panteonie Zapomnianych Krain. Chociaż jest uznawana za Boginię Magii, nie zawsze pełniła tę rolę. Objęła tę pozycję po tym, jak pierwsza bogini, Mystryl, oddała swoje życie, by strzec splotu, który ustanawia porządek we wszystkich zjawiskach magicznych. Bardziej uporządkowana niż jej poprzedniczka, Mystra w swojej przebudowie zasad magicznych, zakazała używania zaklęć powyżej dziewiątego poziomu, zainicjowała ograniczenia dostępu do magii (przez miejsca na zaklęcia) i ogólnie uczyniła rzucanie zaklęć trudniejszym.
- Weave: Mystra jest opiekunką Weave, kosmicznego narzędzia, przez które wszyscy czarodzieje i czarownikowie kierują magią. Poprzez Weave, Mystra kontroluje, jak magia jest używana w świecie Forgotten Realms.
- Ogólnie: Jako Bogini Magii, Mystra jest patronem wszystkich czarodziejów, czarowników i innych użytkowników magii arcane. Jej domenami są magia, zaklęcia i wiedza.
- Historia: Mystra nie była jedyną boginią magii. Pierwotna Mystra, zwana też Mystryl, została zastąpiona przez inną postać, która potem stała się drugą Mystrą. Po pewnych wydarzeniach, ta druga Mystra została zabita podczas Time of Troubles, a jej miejsce zajęła postać znana jako Midnight, która stała się trzecią Mystrą.
- Sojusznicy i wrogowie: Mystra ma wielu sojuszników, zwłaszcza wśród innych bóstw związanych z wiedzą i magią, takich jak Azuth, bóg czarodziejów. Jej głównym wrogiem jest Shar, bogini ciemności i utraconej magii, która pragnie zastąpić Weave swoim własnym źródłem mocy, zwanym Shadow Weave.
- Wpływ na świat: Mystra ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania magii w Forgotten Realms. Jej wpływ jest tak potężny, że każde zakłócenie w jej sferze wpływa na sposób, w jaki magia działa w całym świecie.
- Symbol: Jej najbardziej rozpoznawalnym symbolem jest siedmiopromienna gwiazda.
Mystra odgrywa kluczową rolę w wielu historiach i kampaniach w świecie Forgotten Realms, ze względu na jej centralne miejsce w strukturze magii i kosmologii tego uniwersum.
Bane
Bane to jeden z głównych bóstw w uniwersum Forgotten Realms. Ucieleśnia zasady praworządnego zła, panującego nad domenami strachu, wrogości i ucisku. Niemal każde inne bóstwo w panteonie patrzy na niego z obawą i nie bez powodu. Nawet ci bogowie, którzy współpracowali z Bane’em, pozostają ostrożni, świadomi jego bezgranicznych aspiracji.
- Ogólnie: Jako Bóg Wojny i Tyranii, Bane jest patronem podboju, władzy i strachu. Jego domenami są wojna, tyrania i strach.
- Symbol: Jego najbardziej rozpoznawalnym symbolem jest czarna dłoń, lub czarna dłoń trzymająca krwawą ostrze.
- Historia: Bane był jednym z trzech śmiertelnych, którzy zdobyli boską moc od Boga Ao, wraz z Bhaalem i Myrkulem. Wspólnie byli znani jako Triada Śmierci. W trakcie Time of Troubles, Bane został zabity, ale później został wskrzeszony i odzyskał swoją boską moc.
- Charakter: Bane jest zorganizowany, metodyczny i bardzo ambitny. Chociaż jest bóstwem tyranii, nie jest chaotyczny; zamiast tego dąży do ścisłego porządku i dominacji.
- Sojusznicy i wrogowie: W trakcie swojego istnienia, Bane miał wielu rywali i wrogów, w tym innych członków Triady Śmierci. Jego głównym rywalem w nowszych edycjach Forgotten Realms jest Cyric, który odziedziczył wiele z jego dawnych domen po Time of Troubles.
- Kult: Jego wyznawcy, często nazywani Banitami, są zorganizowani i dyscyplinowani. Dążą do zyskania władzy w jak największym stopniu, niezależnie od kosztów. Bane jest czczony przez tyrana, złych władców, i tych, którzy pragną dominacji nad innymi
Podczas Czasu Kłopotów, który został zapoczątkowany przez jego nieudaną próbę wykradzenia Ao Tablic Przeznaczenia, Bane zginął z rąk Torma.
Lolth
Lolth, czasami nazywana Lloth, to główne bóstwo wśród mrocznych elfów. Lolth jest złowrogą i nieprzewidywalną boginią drowów, broniącą takich cech, jak egotyzm, oszustwo i zdrada. Nosi przerażającą twarz przypominającą masywnego pająka i kontroluje znaczną domenę w środkowym Podmroku. Pierwotnie należała do mniejszego kręgu elfickich bogów. Krótki przegląd jej mrocznej historii ujawnia, że spiskowała, by zabić ukochanego, protoplastę jej bliźniaków i boga elfów, Corellona. Następnie pochłonęła ogromną moc, przekształciła się w gigantyczną postać pająka-demona i wpłynęła na Mroczne Elfy (później znane jako Drow), aby ewoluowały w wysoce złowrogą, złośliwą i zdradziecką rasę niewolników w Podmroku, dominując nad każdym, kto się jej opiera.
- Ogólnie: Lolth jest Boginią Pająków, intryg, ciemności i chaosu. Jest patronką drowów, zwłaszcza tych, którzy mieszkają w Podmroku (Underdark).
- Symbol: Jej symbolem jest czarny pająk z czerwonymi oczami lub pająk na sieci.
- Charakter: Lolth jest kapryśna, okrutna i intrygująca. Jej kult promuje intrygi, zdradę i dominację jako środki do osiągnięcia władzy.
- Historia: Według wielu legend, Lolth była kiedyś boginią elfów powierzchniowych, ale została zesłana do Podmroku po konflikcie z innymi bóstwami. Tam stała się królową drowów i zaadaptowała się do ich mrocznych sposobów.
- Kult: Kult Lolth jest dominujący w społeczeństwach drowów. Kapłani Lolth, którzy są w większości kobietami, mają kluczowe miejsce w hierarchii drowów i często rządzą ich miastami. Kult ten jest znany z brutalnych rytuałów, ofiar z ludzi i innych okrutnych praktyk.
- Relacje z innymi bóstwami: Lolth ma wielu wrogów wśród panteonów elfów i innych ras. Ma także konflikty z innymi bóstwami mrocznych elfów i stworzeń Podmroku.
- Rola w Dungeons & Dragons: Lolth jest popularnym antagonistą w wielu kampaniach D&D, zwłaszcza tych osadzonych w Podmroku. Jej wpływ na kulturę drowów i ich stosunki z innymi rasami sprawiają, że jest ważnym elementem w wielu opowieściach i przygodach.
Pelor
Pelor to jeden z głównych bóstw w uniwersum Dungeons & Dragons, zwłaszcza w kampanii „Greyhawk”, choć jego kult rozprzestrzenił się także na inne światy w multiversum D&D. Bóstwo światła słonecznego i odnowienia, Pelor rządzi również królestwami zmian sezonowych i rolnictwa. Jest stosunkowo niedawnym włączeniem do panteonu D&D, reprezentującym jednego z bogów Exandrii, scenerii Krytycznej roli.
- Ogólnie: Pelor jest Bogiem Słońca, Światła i Uzdrowienia. Jego domenami są dobro, światło, uzdrowienie i siła.
- Symbol: Jego symbolem jest promieniujące słońce lub twarz słońca.
- Charakter: Pelor jest bóstwem dobroci i światła. Przeciwstawia się wszelkiej ciemności, złośliwości i zlu. Jego wyznawcy dążą do walki z tymi mrocznymi siłami, przynosząc światło i nadzieję tam, gdzie panuje mrok i beznadziejność.
- Kult: Wielu kapłanów i paladynów oddaje cześć Pelorowi. Jego świątynie są miejscami uzdrowienia i schronienia dla potrzebujących. Kapłani Pelora są często uzdrowicielami, a także egzorcystami walczącymi z nieumarłymi, które są uosobieniem ciemności przeciwstawiającej się światłu Pelora.
- Relacje z innymi bóstwami: Pelor często jest sprzymierzeńcem innych bóstw dobra i światła. Jego naturalnymi wrogami są bóstwa ciemności, zła i śmierci.
- Rola w Dungeons & Dragons: Pelor jest popularnym wyborem dla graczy, którzy chcą grać postaciami o silnych moralnych przekonaniach, takimi jak paladyni czy dobroduszni kapłani. Jego jasna i pozytywna natura stanowi kontrast dla wielu mroczniejszych bóstw w uniwersum D&D, co czyni go ważnym elementem w równowadze kosmicznych sił.
Pelor, ze swoim naciskiem na dobro, światło i uzdrowienie, odgrywa ważną rolę w wielu kampaniach Dd&D, dostarczając graczom i mistrzom gry inspiracji do tworzenia postaci i opowieści opartych na tych wartościach.
Lathander
Lathander, uosobienie wschodzącego słońca i odnowy, jest jednym z najbardziej pozytywnych bóstw w panteonie Forgotten Realms. Jego symbole wschodzącego słońca są od dawna źródłem inspiracji dla tych, którzy wierzą w nadzieję i nowe początki. Chociaż nie jest znany z okrutnych kar czy przemocy, nie warto go lekceważyć. Jego siła leży w jego zdolności do inspirowania i prowadzenia innych do działania. Jego wyznawcy, którzy oddają cześć jasnym kolorom wschodzącego słońca, są zobowiązani do rozprzestrzeniania jego nauk o odnowie, odrodzeniu i pozytywnych zmianach. Chociaż jest czczony jako bóstwo dobroci i światła, Lathander ma swoich rywali wśród bóstw, zwłaszcza tych, którzy reprezentują mrok i zniszczenie.
- Ogólnie: Lathander jest bóstwem świtu, odnowy i odrodzenia. Patronuje tym, którzy wierzą w nowe początki, odnowę ducha i potencjał nowego dni.
- Symbol: Jego świętym znakiem jest wschodzące słońce, które często jest przedstawiane na różowym lub czerwonym tle.
- Charakter: Jego moralny i etyczny charakter jest określany jako praworządne dobro. Jest symbolem nadziei i czystości.
- Kult: Kapłani Lathandera odznaczają się optymizmem i radosnym podejściem do życia. Wielu z nich pełni funkcję uzdrowicieli. Ich świątynie są zwykle jasne i wypełnione światłem, często z dużymi oknami lub otworami w dachu, by wpuszczać światło dnia.
- Relacje z innymi bóstwami: Lathander jest często postrzegany jako młodzieniec wśród starszych bóstw panteonu Forgotten Realms. Ma dobre relacje z innymi bóstwami dobra, choć miał pewne konflikty i rywalizacje, zwłaszcza z Shar, boginią nocy i ciemności.
- Rola w Dungeons & Dragons: W świecie Forgotten Realms, Lathander odgrywa ważną rolę jako symbol nadziei, zwłaszcza w czasach ciemności czy chaosu. Jego kapłani i wyznawcy mogą być ważnymi sojusznikami dla graczy w walce przeciwko siłom zła.
Asmodeusz
Asmodeusz może wydawać się stereotypowym złym bóstwem, ucieleśniającym złowrogie cechy. Przedstawia się jako postać demoniczna, jest żądny władzy i manipuluje innymi, aby wznieść się do boskości. W szczególności króluje nad Dziewięcioma Piekłami i jest głównym Arcydemonem, używając Diabelstw, aby rozszerzyć swój zasięg na świat śmiertelników. Nie zawsze dominował jako diaboliczny bóg. Z pomocą złowrogich czarowników Asmodeusz przekształcił większość diabelstw w swoje potomstwo, często nazywane piekielnymi diabelstwami. Ten przypływ esencji umożliwił mu zgromadzenie boskiej siły.
- Ogólnie: Asmodeusz jest Panem Dziewiątego Kręgu Piekieł i władającym wszystkimi diabłami. Jest bogiem zniszczenia, tyranii i przewodnikiem dla diabłów.
- Symbol: Jego symbolem jest trzyzębny widełek, często przedstawiany w płomieniach lub w otoczeniu run.
- Charakter: Asmodeusz jest uosobieniem prawa i zła. Jego zło jest zimne, kalkulujące i metodyczne. Dąży do totalnej dominacji, a jego metody są zarówno przebiegłe, jak i bezwzględne.
- Historia: Istnieje wiele legend dotyczących pochodzenia Asmodeusza. W jednym z mitów uważa się, że był on kiedyś aniołem, który zbuntował się przeciwko bogom i został wypędzony do Piekieł, gdzie stał się panem diabłów.
- Kult: Jego wyznawcy to często ci, którzy dążą do władzy za wszelką cenę, czy to przez intrygi, manipulację, czy otwartą siłę. Czczony jest zarówno przez potężnych tyranów, jak i przez tajemne kulty.
- Relacje z innymi bóstwami: Asmodeusz jest w stałym konflikcie z demonami z Otchłani, prowadzonym głównie przez jego podwładnych diabły. Ma wielu wrogów wśród bóstw dobra, ale także niektóre bóstwa zła, które rywalizują z nim o władzę.
- Rola w Dungeons & Dragons: Asmodeusz jest często używany jako naczelny antagonista w kampaniach, które koncentrują się na konfliktach kosmicznych między dobrem a złem. Jego wpływy mogą być widoczne w tle wielu kampanii, gdzie diabły próbują wpłynąć na wydarzenia na świecie.
Tyr
Tyr jest Bogiem Sprawiedliwości o praworządnym, dobrym charakterze. Jest szeroko rozpoznawany jako Okaleczony Bóg, i to nie bez powodu. Brakuje mu prawej dłoni, która kończy się kikutem, a na jego oczach, które zostały wydłubane przez Ao po tym, jak Tyr nie zdołał ochronić Tablic Przeznaczenia, znajdują się krwawe bandaże. Ci, którzy nie należą do kościoła Tyra, postrzegają boga jako zbyt surowego i obsesyjnie skupionego na sprawiedliwości. Jest również znany z wydawania srogich kar. Niemniej jednak, głównym celem Tyra jest dążenie do uczynienia świata lepszym miejscem za pomocą wszystkich dostępnych mu praworządnie dobrych środków.
- Ogólnie: Tyr jest Bogiem Prawa, Sprawiedliwości i Prawości. Jego domeny często obejmują prawo, ochronę i wojnę.
- Symbol: Jego symbolem jest waga z ostrzem jako jednym z ramion lub wzniesiony młot wojenny.
- Charakter: Tyr reprezentuje najbardziej rygorystyczne aspekty prawa i porządku. Jest surowy, ale też uczciwy. Jego wyznawcy dążą do eliminacji niesprawiedliwości i utrzymania prawa i porządku.
- Historia: W pewnym momencie w historii Forgotten Realms, Tyr stracił swoją prawą dłoń w walce z Kezefem, Pieszczochem Chaosu, co stało się symbolicznym aktem poświęcenia w imię sprawiedliwości.
- Kult: Kapłani Tyra są surowi, często pełnią funkcje sędziów lub egzekutorów prawa. Jego świątynie służą często jako sądy i fortece. Wiele zakonów paladynów również oddaje cześć Tyr’owi.
- Relacje z innymi bóstwami: Tyr jest często sprzymierzeńcem innych bóstw prawa i dobra, takich jak Torm i Ilmater, tworząc tzw. Triumwirat Prawa.
- Rola w Dungeons & Dragons: Tyr jest często wykorzystywany w kampaniach, które koncentrują się na tematach związanych z prawem, porządkiem i sprawiedliwością. Jego wyznawcy mogą być zarówno sojusznikami graczy w ich dążeniu do przywrócenia porządku, jak i antagonistami, jeśli ich interpretacja prawa jest zbyt rygorystyczna lub dogmatyczna.
Kossuth
Kossuth panuje nad wszystkimi aspektami ognia, zyskując tytuł Władcy Ognia. Podobnie jak nieprzewidywalna natura płomieni, Kossuth nie wykazuje zbytniego przywiązania do istot, nawet do własnych wielbicieli. Mimo to nie waha się obdarzyć ich swoim błogosławieństwem. Nabożeństwo do Kossutha podlega ścisłej hierarchii, w której wyznawcy demonstrują swoje zaangażowanie poprzez akty samodyscypliny i uporządkowany styl życia. Na szczycie tej hierarchii samopoświęcenie przez ogień jest postrzegane jako największy wyraz oczyszczającej esencji płomieni. We współczesnej tradycji Zapomnianych Krain niektórzy uważają Kossutha za bardziej pierwotną istotę niż bóstwo.
- Ogólnie: Kossuth jest nazywany Płomienistym Panem i jest bóstwem ognia. Symbolizuje wszelkie aspekty ognia, od jego życiodajnego ciepła po destrukcyjne płomienie.
- Symbol: Jego świętym znakiem jest płonąca pochodnia lub płomień.
- Charakter: Kossuth ma charakter neutralny. Jego natura jest tak nieprzewidywalna jak ogień, który może służyć jako narzędzie czy środek oczyszczania, ale również jako środek zniszczenia.
- Kult: Kapłani i wyznawcy Kossutha czczą go poprzez obrzędy związane z ogniem, wierząc w jego oczyszczającą i odnawiającą moc. Wiele ich rytuałów obejmuje zapalanie ognisk i ofiarowanie w płomieniach.
- Relacje z innymi bóstwami: Kossuth, będąc jednym z Pierwotnych Bóstw Żywiołów, często stoi w opozycji do innych bóstw żywiołów, takich jak Istishia (woda) czy Akadi (powietrze). Jego relacje z innymi bóstwami są skomplikowane i często zależą od aktualnych okoliczności.
- Rola w Dungeons & Dragons: Kossuth odgrywa ważną rolę w świecie Forgotten Realms, zwłaszcza dla postaci związanych z magią ognia lub tych, którzy żyją w regionach szczególnie narażonych na działanie płomieni. Jego kapłani i wyznawcy mogą być zarówno sprzymierzeńcami, jak i przeciwnikami graczy, w zależności od sytuacji.
Ghaunadaur
Ghaunadaur jest bóstwem znanym z miłości do odrażających stworzeń i obojętności wobec innych form życia. Chociaż Ghaunadaur jest mniej znaną istotą, jego starość sprawia, że nie można go lekceważyć. Jak twierdzi Lolth, Ghaunadaur istniał już zanim Ao się pojawił. Mówi się, że narodził się z pierwotnej substancji wszechświata, co czyni go starszym od jakiegokolwiek innego boga. Inaczej nazywany jako „To, które czyha”, jest najczęściej czczony przez obce istoty, takie jak galaretki i szlamy. Niemniej jednak drowy i inni wyrzutkowie społeczni mogą zwrócić się do Ghaunadaura w desperackim poszukiwaniu mocy.
- Ogólnie: Ghaunadaur jest bogiem kałuż, szlamu, ślimaków, różnych odrażających stworzeń i abominacji. Reprezentuje głęboką i chaotyczną nienawiść do wszystkich form życia.
- Symbol: Jego symbolem jest oko w otoczeniu purpurowej aureoli.
- Charakter: Ghaunadaur to istota kapryśna, destrukcyjna i obojętna wobec innych bóstw czy stworzeń. Jego natura jest zagadkowa, ale jest zdecydowanie zła.
- Kult: Chociaż Ghaunadaur nie jest tak szeroko czczony jak inne bóstwa, posiada pewne sekrety i kulty w głębinach Underdark, zwłaszcza wśród pewnych frakcji drowów. Jego kapłani ofiarują mu istoty w ofierze, spodziewając się w zamian otrzymać mroczne dary i moce.
- Relacje z innymi bóstwami: Ghaunadaur ma mało sojuszników wśród innych bóstw. Jego kapryśna i niszczycielska natura sprawia, że jest trudny do przewidzenia nawet dla innych bóstw zła.
- Rola w Dungeons & Dragons: Ghaunadaur stanowi interesującego antagonistę w kampaniach osadzonych w Underdark, ze względu na jego niekonwencjonalny kult i powiązania z odrażającymi stworzeniami. Może być użyty jako centralna postać w opowieściach o kultach czy innych zagrożeniach z głębin świata.
Ghaunadaur jest jednym z bardziej unikalnych i odrażających bóstw w Forgotten Realms, co czyni go idealnym wyborem dla mistrzów gry poszukujących nietypowych antagonistów czy tematów w ich kampaniach.
Oczywiście, istnieje wiele innych bogów i bóstw w różnych panteonach D&D, a ich znaczenie i moc mogą się różnić w zależności od konkretnej kampanii lub interpretacji mistrza gry. Warto też zaznaczyć, że choć niektóre bóstwa mogą być bardziej wpływowe w pewnych aspektach rzeczywistości, kolejne mogą dominować w jeszcze innych dziedzinach.
Zobacz też: Rasy w d&d – poradnik – którą wybrać?