Concord, najnowsza gra od PlayStation i studia Firewalk Studios, zniknie z rynku w niecałe dwa tygodnie od premiery. Firma ogłosiła zamknięcie serwerów i wstrzymanie sprzedaży gry. Decyzja ta jest szokiem dla branży gier wideo, zwłaszcza biorąc pod uwagę szacowany budżet Concord przekraczający 100 milionów dolarów.
Dyrektor gry Ryan Ellis w oficjalnym oświadczeniu na blogu PlayStation poinformował: „Podjęliśmy decyzję o wyłączeniu serwerów Concord 6 września 2024 r. i rozważeniu opcji, które pozwolą nam lepiej dotrzeć do graczy.” Ellis poinformował również o oferowaniu pełnych zwrotów: „Wstrzymujemy sprzedaż gry Concord, aby ustalić najlepszą drogę naprzód. Wszystkim graczom, którzy zakupili grę na PlayStation 5 lub PC, zostaną zwrócone pełne kwoty. Zwroty na PlayStation 5 zostaną automatycznie przekazane na pierwotną metodę płatności.”
Concord to była dynamiczna strzelanka pierwszoosobowa (FPS), osadzona w kolorowym, oryginalnym uniwersum science fiction. Gracze wcielali się w członków załogi Northstara – grupy najemników, którzy przemierzali kosmos, wykonując różnorodne misje. Tytuł oferował tryby multiplayer, w których gracze mogli rywalizować ze sobą na różnych, egzotycznych mapach.
so the F** ROBOT has pronouns in the next Sony game.
ok. pic.twitter.com/B3OLPfpIG0
— Kabrutus (@kabrutusrambo) May 31, 2024
Od samego początku Concord borykał się z negatywnymi opiniami. Gracze krytykowali brzydką oprawę graficzną oraz promocję „ideologii transpłciowej” poprzez uwzględnienie kwestii zaimków. Niektórzy recenzenci na Steamie wyśmiewali się z tego pomysłu, twierdząc, że jest to forsowanie polityki w grze. Studio Firewalk Studios zdecydowało się zignorować te obawy. Dyrektor ds. własności intelektualnej Kim Kreines w wywiadzie dla VGC powiedziała: „To tylko krótki fragment tego, nad czym pracowaliśmy przez lata. Jesteśmy podekscytowani grą i mamy nadzieję, że gracze ją docenią.”
Wersja Early Access gry, wydana w lipcu, osiągnęła szczytową liczbę graczy online wynoszącą zaledwie 1 124. Sytuacja nieznacznie poprawiła się w otwartej becie, gdzie liczba ta wzrosła do 2 388. Raporty sugerują, że liczba graczy na PlayStation spadała, podczas gdy na Steamie rosła nieznacznie. Kiedy gra została oficjalnie wydana 23 sierpnia, osiągnęła szczyt wynoszący zaledwie 697 graczy na Steamie, a w ciągu ostatnich 24 godzin liczba ta spadła do 110.
Podobnie wyglądała sytuacja na PlayStation. Tylko 1 303 osoby posiadały grę, a jedynie 1 264 z nich zdobyło najłatwiejsze osiągnięcie – „Pierwsze Zestrzelenie”. Powody tak szybkiego spadku popularności i zamknięcia serwerów pozostają kwestią spekulacji. Negatywne recenzje, ignorowanie opinii graczy i wysoki budżet gry to tylko niektóre z czynników, które mogły się do tego przyczynić. Przyszłość Concord pozostaje niejasna. Firewalk Studios nie skomentowało dalszych losów gry poza ogłoszeniem zamknięcia serwerów. Prawdopodobnie projekt zostanie zakopany, a studio Firewalk położy swoją głowę na ołtarzu ofiar i winnych za porażkę gry.
Brak komentarzy