Świat Warcrafta 3 to mroczna kraina pełna niezwykłych frakcji, a jedną z najbardziej charakterystycznych są Nieumarli – armia złowrogich stworów pragnących zniszczenia świata żywych. Dla graczy strategicznych seria Warcraft 3 zawsze była kopalnią wiedzy o unikalnych jednostkach, a Nieumarli stanowią wyjątkowo fascynujący i złożony element rozgrywki. W tym kompleksowym poradniku przyjrzymy się szczegółowo wszystkim jednostkom Nieumarłych, które mogą całkowicie zmienić dynamikę pojedynku strategicznego.
Warcraft 3 Reforged, będący odświeżoną wersją klasycznej gry, przywraca do życia legendarne starcie między rasami, oferując graczom możliwość dokładnego poznania mechanizmów działania Nieumarłych. Frakcja ta, znana także jako Plaga, to nie tylko zbiór wojowników, ale prawdziwa machina wojenna zdolna do natychmiastowego przełamania linii obronnych przeciwnika. Każda z jednostek Nieumarłych posiada unikalne umiejętności, które w mistrzowski sposób można wykorzystać podczas rozgrywki.
Nasz przewodnik to kompendium wiedzy dla wszystkich graczy – zarówno początkujących, którzy dopiero poznają tajniki strategii, jak i doświadczonych graczy poszukujących zaawansowanych technik wykorzystania Nieumarłych. Omówimy każdą jednostkę, jej mocne i słabe strony, idealne scenariusze użycia oraz synergię między różnymi typami wojsk. Poznasz między innymi charakterystykę Szkieletów, Wieśniaków, Ghuli, Banshee, Czarnoksiężników i wielu innych niezwykłych stworów tej mrocznej frakcji.
Bez względu na to, czy jesteś fanem klasycznej wersji Warcraft 3, czy dopiero odkrywasz uroki Reforged, ten artykuł pozwoli Ci zrozumieć pełen potencjał Nieumarłych. Dowiesz się, jak budować skuteczne armie, jakich błędów unikać oraz jak maksymalnie wykorzystać unikalne zdolności każdej jednostki. Przygotuj się na podróż w świat strategii, gdzie każdy ruch może zadecydować o zwycięstwie lub klęsce. Zobaczcie też przy tym nasz poradnik do Warcraft 3 Reforged z jednostkami ludzi.
Akolici – Wyznawcy Kultury Potępionych
Akolici to fanatyczni wyznawcy Ner’zhula, ludzie całkowicie oddani władzy Króla Lisza. Są to mroczni i bezwzględni słudzy, którzy postrzegają śmierć i przemianę w istoty nieumarłe jako najwyższą nagrodę za służbę. Każdy z Akolitów to ślepo posłuszny członek Kultury Potępionych, gotowy poświęcić życie dla realizacji mrocznych celów.
Kluczowe charakterystyki Akolitów:
1. Budowa i konstruowanie
- Wyjątkowa zdolność do wznoszenia budynków bez bezpośredniego nadzoru
- Budynki rozwijają się samodzielnie, podobnie jak struktury Protosów w StarCrafcie
- Mogą wznosić kluczowe obiekty dla armii Nieumarłych
2. Wydobycie złota
- Potrafią przyzywać Nawiedzane Kopalnie Złota
- Magazynowanie surowców odbywa się za pomocą magicznych mocy
- Możliwość umieszczenia do 5 Akolitów w jednej kopalni
- Nawiedzane kopalnie nie wymagają lokalizacji na Zarazie
3. Unikalne umiejętności
- Zdolność wydobycia złota nawet po banicji
- Magiczny charakter pracy pozwala na ciągłość wydobycia
- Całkowite podporządkowanie woli Króla Lisza
Akolici stanowią kluczowy element gospodarki i rozbudowy bazy Nieumarłych. Ich wyjątkowe umiejętności pozwalają na szybką ekspansję i efektywne gromadzenie zasobów. Są nie tylko robotnikami, ale także wyznawcami ideology Plagii, gotowymi do całkowitego poświęcenia. Ich bezwarunkowe oddanie sprawia, że stają się nieodzownym ogniwem w machinie wojennej Nieumarłych, umożliwiając szybką rozbudowę i utrzymanie przewagi ekonomicznej nad przeciwnikiem.
Ghule – Podstawowe Jednostki Nieumarłych
Charakterystyka
- Podstawowa jednostka wojskowa i robotnicza Nieumarłych
- Główny robotnik wycinający drewno
- Zdolność do atakowania jednostek lądowych i drzew
Umiejętności specjalne
- Kanibalizm: Możliwość pochłaniania sojuszniczych jednostek w celu regeneracji zdrowia
- Szał Ghuli: Zwiększenie siły ataku i prędkości poruszania się
Ghule są kluczowym elementem armii Nieumarłych, zapewniającym podstawowe możliwości ekonomiczne i bojowe. Ich zdolność do wycinki drewna oraz walki czyni je wielozadaniową jednostką o znaczącym potencjale w grze.
Bies Podziemi – Mroczni Pająkoidalni Wojownicy
Biesy Podziemi to fascynujące, mumifikowane stworzenia będące genetycznym połączeniem ludzi i pająków. Ich dolna część ciała wspiera się na sześciu smukłych kończynach pajęczych, podczas gdy górna, silnie opatulona bandażami, zachowuje ludzką sylwetkę. Niegdyś władcy starożytnego królestwa pająków Azjol-Nerub, które rozciągało się na całej północnej krainie, zostali doszczętnie zniszczeni przez Króla Lisza Ner’zhula podczas jego kampanii podboju zamarzniętego kontynentu.
Obecnie Biesy Podziemi dowodzą swoimi pajęczymi podwładnymi w imieniu Ner’zhula, stając się jednymi z najbardziej przerażających jednostek armii Nieumarłych. Ich niezwykłe zdolności obejmują wzywanie rojem plugawych owadów oraz rzucanie pajęczych splotów, które paraliżują i ranią przeciwników. W batalii pełnią rolę jednostek wspierających, oferując kluczowe możliwości bojowe.
Strategiczne znaczenie Biesów ujawnia się szczególnie w walce z jednostkami powietrznymi. Dzięki umiejętności sieci mogą sprowadzać latające oddziały na ziemię, co czyni je niemal niezbędnym elementem defensywy Nieumarłych. Choć same nie posiadają ataku powietrznego, ich sieć pozwala innym jednostkom wręcz atakować unieruchomione cele. W grach zespołowych gracze często całkowicie koncentrują się na Biesach, tworząc wysoce wyspecjalizowane formacje bojowe. Warto jednak pamiętać o kilku kluczowych aspektach ich użycia – między innymi o tym, że aura wampiryczna nie działa na te jednostki, a efektywne wykorzystanie wymaga ciągłego manewrowania na polu bitwy.
Gargulce – Latające Bestie Północy
Gargulce to przerażające latające stworzenia z mroźnej krainy Northrend, sprowadzone przez armie Króla Lisza. Ich wiotkie, ostre sylwetki pokryte są szorstką, krystaliczną skórą, która zapewnia skuteczną ochronę przed różnymi rodzajami ataków. Te mroczne istoty szczególnie upodobały sobie sianie spustoszenia i mordowanie, stanowiąc koszmar dla przeciwników na polu bitwy. W momentach krytycznego zagrożenia gargulce posiadają wyjątkową zdolność do lądowania i zagęszczania swojej skóry, tworząc niemal kamienną powierzchnię. Choć w tym stanie nie mogą atakować, zyskują możliwość regeneracji ran i odzyskania energii. Ta unikalna umiejętność – forma kamienna – stanowi kluczowy element ich przetrwalności podczas intensywnych walk.
Strategiczne znaczenie gargulców w armii Nieumarłych jest niezmiernie istotne. Są one szczególnie efektywne w zwalczaniu innych jednostek powietrznych oraz potworów. Ich mobilność i zdolność do ataków lotniczych czynią je idealnym narzędziem do przeprowadzania akcji typu „uderz i uciekaj”, co często dezorientuje przeciwnika. Mimo to wielu graczy Nieumarłych preferuje budowę Mrozowych Smoków zamiast gargulców. Ciekawym aspektem ich budowy jest fakt, że mimo klasyfikacji jako jednostki „bez pancerza”, gargulce nadal posiadają pewien poziom ochrony. Jest to zabieg równoważący ich możliwości bojowe, pozwalający na zachowanie odpowiedniej dynamiki rozgrywki.
Nekromanci – Mroczni Władcy Śmierci
Nekromanci to przerażający czarodzieje, którzy zawarli pakt ze śmiercią, zachowując resztki człowieczeństwa. Niegdyś uważani przez Magokrację Dalaran za aspirujących geniuszy, ostatecznie porzucili swoją duszę w niepohamowanej żądzy poznania mrocznych sztuk magicznych. Ner’zhul, Król Lisz, obdarzył ich prawdziwą mocą nad umarłymi w zamian za całkowitą lojalność i posłuszeństwo.
Mroczni i podstępni, nekromanci posiadają zdolność dowodzenia różnymi rodzajami nieumarłych oraz rozprzestrzeniania plugawej zarazy. Ich główną umiejętnością jest wskrzeszanie szkieletów – z jednego ciała mogą podnieść dwie takie jednostki. Oprócz tego potrafią rzucać zaklęcia Nieświętego Szału oraz Kalectwa, atakując zarówno jednostki lądowe, jak i powietrzne.
W hierarchii armii Nieumarłych nekromanci stanowią kluczowe ogniwo, będąc nie tylko potężnymi wojownikami magicznymi, ale także symbolem bezwzględności i determinacji Plagii. Ich wiedza i moc pozwalają na nieustanne powiększanie szeregów nieumarłych armii, czyniąc ich jednymi z najbardziej przerażających i niebezpiecznych agentów Króla Lisza.
Banshee – Duchy Zemsty Nieumarłych
Banshee to niegdyś piękne kapłanki Nocnych Elfów, brutalnie zamordowane przez demony podczas upadku Kalimdoru. Ich niespokojne duchy przez wieki błąkały się światem, pochłonięte cichym, okrutnym żalem. Z upływem czasu nabrały głębokiej nienawiści do życia, zazdroszcząc żywym ich egzystencji. Gdy Ner’zhul, Król Lisz, dowiedział się o ich istnieniu, zgromadził je i obiecał zemstę na żywych, obdarzając przerażającymi głosami, które miały nieść ich odwieczne cierpienie.
Jako widmowe wojowniczki, Banshee mogą latać i z upodobaniem atakują wrogów niszczycielskimi seriami dźwiękowymi. Ich niepokojące, nieświęte krzyki słychać z daleka. W armii Nieumarłych pełnią rolę jednostek wspierających, dysponujących unikalnymi umiejętnościami magicznymi. Ich podstawowe zaklęcie – Klątwa – powoduje, że wrogi jednostki tracą celność w walce. Ponadto potrafią rzucać Antymagiczną Powłokę oraz opanowywać wrogie jednostki.
Szczególnie przerażająca jest umiejętność Opętania, która pozwala przejąć kontrolę nad takimi jednostkami jak Rycerze, Abominacje, Tauren czy nawet potężni czarodzieje, tacy jak Szamani lub Czarodziejki. Wyobraź sobie możliwość przejęcia ludzkiej Czarodziejki i natychmiastowego spomalnienia wojsk przeciwnika lub przejęcia Szamana, aby rzucić Krwiożercze Szaleństwo na własne oddziały. Mimo że często pomijane na rzecz Nekromantów, Banshee stanowią niezwykle wartościowy element armii Nieumarłych.
Wóz Mięsa – Mobilne Narzędzie Zagłady Nieumarłych
Wóz Mięsny to jeden z najbardziej osobliwych i przerażających środków bojowych używanych przez Plagę. Ta rozklekotana maszyna służy do zbierania i przechowywania świeżych zwłok z pola bitwy. W dowolnym momencie ciała można wyciągnąć z wozu i przemienić w nieumarłych wojowników. Za pomocą prymitywnej katapulty może również wyrzucać zarażone zwłoki w kierunku wrogich jednostek.
Jako kluczowy pojazd wsparcia, Wóz Mięsny budzi przerażenie nawet wśród najbardziej zdecydowanych obrońców. Jego wyjątkowa zdolność magazynowania do 8 zwłok pozwala na zaawansowane strategie, takie jak gromadzenie ciał i zrzucanie ich przed wrogimi miasteczkami w celu stworzenia Szkieletowych Wojowników. Wyposażony w Mięso-Katapultę™, może zadawać ogromne obrażenia budynkom, choć jest wolny i stosunkowo podatny na ataki.
Strategiczne użycie Wozu Mięsnego wymaga odpowiedniego poziomu umiejętności. Posiada minimalny zasięg, co oznacza niemożność atakowania jednostek w bezpośredniej bliskości. Warto towarzyszyć mu Akolitom, którzy mogą naprawiać pojazd podczas i po walce. Kluczowym ulepszeniem jest badanie Aury Choroby, pozwalającej na zainfekowanie przeciwnika dokuczliwymi dolegliwościami.
Obsydianowy Posąg – Mistyczny Strażnik Nieumarłych
Obsydianowe Posągi to tajemnicze, umocnione rzeźby uważane za dary Ner’zhula, często eksponowane na czele armii Nieumarłych. Ich obecność budzi przerażenie i podziw wśród wrogich szeregów, wprowadzając atmosferę nieprzewidywalności i grozy. Te niezwykłe konstrukty posiadają zdolność regenerowania zdrowia i many zaprzyjaźnionych jednostek, stanowiąc kluczowy element strategiczny.
W podstawowej formie Posąg może rzucać zaklęcia Dotknięcia Ducha oraz Esencji Zmazy. Jego najważniejszą umiejętnością jest możliwość transformacji w formę Niszczyciela – przemiana ta jest nieodwracalna. Jako jednostka wspierająca, Obsydianowy Posąg odgrywa istotną rolę w utrzymywaniu kondycji wojsk, zapewniając im regenerację oraz dodatkowe wsparcie magiczne na polu bitwy.
Warto pamiętać, że po przekształceniu w Niszczyciela posąg traci swoją pierwotną, wspierającą funkcję, stając się czystym narzędziem zniszczenia. Jego obecność na polu walki może całkowicie zmienić dynamikę starcia, wprowadzając element nieprzewidywalności i strachu.
Lodowy Żmij – Lodowi Jeźdźcy Północy
W odległej przeszłości umierające smoki przylatywały do Northrend, by tam zakończyć swój żywot. Tereny te usiane są całymi cmentarzyskami, where massive petrified bones and skulls litter the landscape cytując grę. Gdy Ner’zhul, Król Lisz, przejął kontrolę nad regionem, użył potężnej magii, aby podnieść szkielety starożytnych smoków ze śmierci. Obecnie szkieletowe smoki promieniują zimnem i koncentrują się wyłącznie na służbie swojemu mrocznemu mistrzowi.
Mrozowe Smoki to jedna z najpotężniejszych jednostek Nieumarłych, będąca kluczowym elementem strategii w grach zespołowych i pojedynczych. Ich lodowy oddech zadaje druzgocące obrażenia jednostkom lądowym i powietrznym, a atak powoduje spowolnienie wrogów nawet na 10 sekund. Mimo że ich poruszanie się jest stosunkowo wolne, stanowią zastraszającą siłę bojową, szczególnie gdy zostaną użyte niespodziewanie.
Ich produkcja wymaga znacznego nakładu pracy i zazwyczaj następuje w późnej fazie gry. Gracze Nieumarłych często budują dwa Kostne Podwórza, aby przyspieszyć szkolenie tych potężnych jednostek. Warto pamiętać, że Mrozowe Smoki nie zadają obrażeń rozbryzgowych podczas ataku na jednostki powietrzne, co stanowi ich jedyne ograniczenie.
Przypominamy, że w Warcraft 3 gramy na naszym kanale YouTube. Wpadnij zobaczyć 🙂
Brak komentarzy