Wasteland 3 stanowi wyjątkowe wyzwanie dla fanów klimatów postapokaliptycznych. Jest wiele całkowicie nowych mechanik, które mogą doprowadzać do bólu głowy oraz problemów z rozgrywką. Sam popełniłem bardzo wiele błędów na początku gry, dzielę się więc moimi spostrzeżeniami.
Raczej nie zdarza się, by gry fabularne stanowiły dla mnie problemy, zwłaszcza te związane z mechaniką gry. Zawsze była możliwość cofnięcia złych decyzji lub też nie były one zbyt mocno obciążające dla gry. W Wasteland 3 jest niestety inaczej. Wiele moich początkowych decyzji było błędnych i ciążyły one na mnie już do końca gry. Jeżeli chcesz ich uniknąć, to zapoznaj się z poniższym poradnikiem.
Jakie stworzyć postacie w Wasteland 3?
Pierwszym trudnym wyborem będzie tworzenie postaci. Zostawię tutaj bez komentarza kwestię wyboru już gotowych archetypów. Nas interesuje tylko tworzenie własnych postaci. Tutaj był też mój pierwszy błąd wywodzący się z nieznajomości gry – wybrałem właśnie archetyp. Przy wyborze postaci oraz jej tworzeniu będziemy mogli wybrać szereg różnych cech i specjalizacji. Jeżeli chodzi o dziwactwa, to radzę je pominąć, gdyż wymagają od nas znajomości mechanik w grze i lepiej wrócić do nich przy drugim przejściu. Poniżej moje spostrzeżenia w jaki sposób zaprojektować nasze pierwsze postacie by wycisnąć wszystko na pierwszych etapach gry.
Najlepiej skupić się na rozwoju czterech umiejętności dla każdej z postaci. Pierwszą z nich powinna być broń. Odradzam tutaj wybieranie broni krótkiej, gdyż spora część postaci które do nas dołączą także będą wyspecjalizowane w takich broniach. Najlepiej jest wybrać broń ciężką dla jednej z postaci, a dla drugiej automatyczną. Da to nam solidny pakiet siły ognia już na początku zabawy. Następne umiejętności powinny nam sprzyjać głównie w eksploracji. Jedna z postaci powinna zostać liderem drużyny i warto dla niej rozwijać przywództwo oraz twardziela. Czwartą umiejętnością powinno być weird science, które będzie fajnie korelować z ciężką bronią i miotaczem ognia, a z czasem pozwoli na korzystanie z unikatowych ciężkich broni oraz ekskluzywnych najlepszych pancerzy w grze.
Druga postać, ta z karabinem automatycznym, na samym początku zabawy powinna posiadać umiejętność pierwszej pomocy. Zgadza się, będzie to nasz drużynowy medyk. Powodem tego jest to, że dzięki umiejętnościom z drzewka karabinów automatycznych będzie w stanie biegać oraz strzelać za darmo. Idealna, mobilna postać. Pozostałe umiejętności które warto dobrać to jedna z dwóch: nerd’s stuff lub też lockpicking. Pierwsza z nich pozwoli nam hakować komputery, bardzo przydatne podczas przygotowań do walki (często będziemy w stanie zhakować jakiś komputer przed walką z wrogiem i w ten sposób np. wyłączyć wieżyczki). Drugie natomiast przyda się do wszelkiej maści skrzyń oraz sejfów gdzie znajdziemy dodatkowy sprzęt. Da się bez tego żyć, ale lepiej posiadać. Z tych dwóch rzeczy na początek jednak lepiej zabrać nerd’s stuff. Na czwartą umiejętność weź albo lockpicking albo …. naprawianie tosterów. Na początku zabawy nie za bardzo się przyda, jednak potem będziesz regularnie trafiać na tostery, a w nich znajdziesz często przedmioty warte kilkaset dolarów lub przydatne mody.
Moja idealna drużyna na początku gry to:
- Lider – ciężka broń, twardziel, dowodzenie oraz dziwna nauka;
- Medyk – karabiny automatyczne (używam SMG), pierwsza pomoc, nerdowskie rzeczy oraz naprawianie tosterów;
I postacie które ze mną chodzą w dalszej części zabawy i jakie umiejętności im rozwijam:
- Marshal Kwon – Broń automatyczna (karabin), lizus, ciężka broń oraz podstępny kutafon;
- Lucia Wesson – Mała broń (pistolet), handel, przetrwanie, modowanie broni;
- Jodie Bell – karabin snajperski, mechanika, rozmawianie ze zwierzętami;
- Scotchmo – mała broń (strzelby), walka w zwarciu (broń sieczna), otwieranie zamków.
Dobrym pomysłem może być także zrobienie innych postaci na początku gry i wymiana ich później, kiedy zdobędziemy odpowiednich kompanów. Kompani niestety rzadko udzielają się w grze, więc inną opcją byłoby także ich olanie i rekrutacje postaci gotowych, kiedy już dotrzemy do bazy strażników.
Radzę unikać umiejętności modowania broni oraz pancerza. Lepiej będzie stworzyć do tego oddzielną postać w bazie strażników, którą będziemy tylko aktywować po powrocie do bazy. Nie ma możliwości resetowania punktów umiejętności, ale istnieje pewne obejście które pozwoli naprawić początkowe błędy. Otóż w naszej drużynie zawsze muszą być dwie postacie stworzone przez gracza. Po odblokowaniu bazy będziemy w stanie za darmo tworzyć nowych strażników. Wystarczy więc będzie stworzenie nowego strażnika oraz podmienienie jednego z tych, którego mieliśmy na początku zabawy. Sam tak zrobiłem w połowie gry, kiedy wiedziałem gdzie popełniłem błędy przy tworzeniu postaci.
Leczenie postaci w Wasteland 3
Postacie można leczyć na parę sposobów w Wasteland 3. Niestety, żaden z nich nie jest zbyt komfortowy. Pierwszym i podstawowym są lekarze rozrzuceni w większych miastach. Oni mogą nas wyleczyć za opłatą lub za darmo, w zależności od stosunków jakie mamy z daną frakcją. Kolejnym sposobem są oczywiście przedmioty. Najczęściej będziecie korzystać z zastrzyków, ale dużo skuteczniejsze będą apteczki. Niestety może z nich korzystać tylko specjalista od pierwszej pomocy, dlatego też zachęcałem by jedna z naszych początkowych postaci była medykiem. Dzięki temu leczenie będzie dużo łatwiejsze. Dalej medyk otrzyma parę fajniejszych bajerów, takich jak specjalne rzutki, które możemy użyć na oddalonym sojuszniku by go uleczyć czy też dron medyczny leczący dużo obrażeń wszystkim sojusznikom w pobliżu. Oczywiście możemy także leczyć się w naszej bazie po odblokowaniu odpowiedniej postaci w Colorado Springs. Warto więc po eksploracji nowej lokacji wrócić do bazy by sprzedać sprzęt, uzupełnić amunicję oraz oczywiście się podleczyć. Aby szybko wrócić do bazy skorzystaj z opcji holowania na mapie Colorado. Wystarczy, że klikniesz radio na górze ekranu i wybierzesz opcję holowania. Oszczędzi to chwilę na podróżowanie.
Inicjatywa i kto zaczyna walkę?
Zawsze dąż do pierwszego rozpoczynania walki. Nie będę już wspominać o zapisywaniu gry, rób to co chwilę (F5) bo gra nie ma zbyt częstych autozapisów. Jeżeli zaczniecie walkę (np. strzelając lub rzucając granat w grupę wrogów którzy Was nie widzą), to wróg będzie mógł wykonać ruch dopiero po wszystkich twoich postaciach. Dlatego też rozpoczynanie walki od granatów lub wyrzutni rakiet, kiedy to wrogie są zbici oraz bez osłon jest dobrym pomysłem. Jeżeli w trakcie dialogu pojawi się opcja [ATAK] to także będziecie mieć pełną inicjatywę i wróg nie rozpocznie walki. Pamiętajcie o tym kiedy rozmowa będzie podążać tylko w stronę konfrontacji. Z uwagi na bardzo utrudnione leczenie, lepiej jest oddać pierwszy strzał.
Jeżeli nawet wpadniecie w pułapkę i to wróg zacznie walkę, to jeszcze nie ma nic straconego, gdyż następuje test inicjatywy. Postacie które mają wysoki atrybut szybkości będą zaczynać pojedynek przed agresorami. Warto dlatego też rozwijać szybkość dla kluczowych postaci: snajpera oraz specjalisty od materiałów wybuchowych. Pierwsza osoba zdejmie kluczowego wroga, a druga zrobi zamieszanie w szeregach przeciwnika za pomocą wyrzutni rakiet. Zawsze noś przy sobie wyrzutnię rakiet. I rakiety. Najlepiej bardzo dużo rakiet.
Wrażliwości i Pancerz
Teraz troszkę matematyki. Zarówno nasze postacie, jak i wrogowie mają wartość pancerza, a bronie mają wartość przebicia. Jeżeli przebicie broni jest wyższe niż wartość pancerza oponenta zadajemy 100% obrażeń. Im pancerz jest większy niż przebicie, tym mniej procentowo zadamy obrażeń. Proste? Istnieją dziesiątki sztuczek by zmniejszyć pancerz wroga, przykładowo precyzyjne celowanie z pistoletów może rozwalić płyty pancerza ciężkiego mecha, co bardzo ułatwi walkę. Jest jednak jeszcze jedna sprawa: otóż bronie dzielą się na te zadające obrażenia fizyczne oraz energetyczne. Pierwsze są skuteczniejsze na organizmy żywe, drugie na mechy i roboty. Zadają najczęściej ponad 30% więcej obrażeń maszynom, jednocześnie ignorując pancerz. Problem jest jednak taki, że żywym przeciwnikom najczęściej zadają 30% mniej obrażeń. To i tak jest lepsze, niż atakowanie ciężko opancerzonego wroga któremu zadamy obrażenia zmniejszone o 70%. Odpowiednie cyferki są pokazane zawsze przy imieniu przeciwnika kiedy na niego nacelujemy.
Dlatego też warto mieszać bronie u naszych strażników: najlepiej kiedy będzie miał jedną broń energetyczną oraz kinetyczną. Są od tego oczywiście wyjątki bo np. wyrzutnia rakiet mimo tego że jest kinetyczna, to robi najczęściej pełne przebicie pancerza (99 przebicia). Więc rozumiecie, prawda? Poświęć chwilę by sprawdzić uzbrojenie oraz jego statystyki by najlepiej dobrać kompozycje drużyny. Pamiętaj też o sprytnym montowaniu modów. Takie +8 do ataku z lepszej lufy na snajperce jest fajne, ale jeżeli ten sam mod zamontujesz w pistolecie maszynowym który strzela 10 razy w serii, to nagle masz w drużynie prawdziwego rzeźnika. Właśnie ta postać jest u mnie najskuteczniejsza – dzięki bieganiu ma darmowy strzał, a pozostałe perki dają kolejne fajne możliwości. Idealnie do flankowania. Są też inne połączenia, dlatego też dokładnie czytaj opisy umiejętności i wyciągaj wnioski.
Eksploracja
Dwie rzeczy o których musicie pamiętać przy eksploracji: ciągłe zapisywanie gry oraz klawisz shift. Pierwsze jest absolutnie wymagane, gdyż wszędzie znajdziemy pułapki oraz dialogi, których złe poprowadzenie może mieć daleko idące konsekwencje. Klawisz shift natomiast podświetla wszystkie interaktywne przedmioty. W zależności tutaj od kompozycji drużyny, będziesz mógł kończyć interakcje z różnym efektem. Nie ma jednak zmiłuj, na późniejszym etapie gry powinieneś mieć rozwinięte wszystkie umiejętności w stopniu odpowiednim do zagrożeń. Chyba że gdzieś popełniłeś błąd przy kompozycji – moim jest na pewno ciągle za niski poziom otwierania zamków. Regularnie trafiam na skrytki z za wysokim poziomem trudności.
Umiejętność przetrwania także jest bardzo ważna, gdyż pozwala unikać walki podczas eksploracji map w naszym dzielnym Kodiaku. Pozostałe umiejętności będzie można wykorzystywać podczas interakcji z różnym spotykanymi obiektami na mapie stanu np. w sklepie dogadując się ze sprzedawcą otrzymamy darmowy sprzęt lub też bonus do reputacji w frakcji (lizus) czy też otwierając znalezione skrzynki.
Podsumowanie
Wasteland 3 na pewno stanowi unikatowe wyzwanie dla graczy, nawet tych którzy bardzo dobrze znają gry fabularne RPG. Zmieniona ciężkość poziomu trudności związana z utrudnionym leczeniem będzie od nas wymuszać ciekawego połączenia działań: będziemy musieli jednocześnie działać ostrożnie, unikając walki, jednak kiedy już jej widmo na nas spojrzy, wyjątkowo agresywni, często sami pierwsi sięgając broń i pacyfikując wrogów. Wasteland 3 na pewno jest dobrą grą i daje ciekawe wrażenia, jej zrozumienie jednak będzie wymagać troszkę czasu. Mam nadzieję jednak, że mój poradnik pomoże w zrozumieniu gry.
Brak komentarzy