Edycje Dungeons & Dragons na przestrzeni lat


D&D jest słynną grą fabularną, która ewoluowała przez kilka dziesięcioleci. Jak zmieniały się kolejne edycje Dungeons & Dragons na przestrzeni lat?

Oryginalny Dungeons & Dragons (OD&D) – 1974

edycje Dungeons & Dragons

Oryginalny Dungeons & Dragons to tam, gdzie wszystko się zaczęło. Wydany przez Gary’ego Gygaxa i Dave’a Arnesona w 1974 roku, ten zestaw trzech podręczników ustanowił nowy gatunek gier, wprowadzając koncepty, takie jak system klas, poziomów i rzutów kośćmi. Był to początek fantastycznego świata, który od tej pory zainspirował miliony graczy.

System: OD&D wprowadził pierwsze zasady do świata gier RPG. Był prosty i niewielki, zawarty w trzech podręcznikach.

Rasy i klasy: Były ograniczone, z podstawowymi klasami jak Czarodziej, Wojownik i Kapłan.

Mechanika: Rzuty kośćmi o różnej liczbie ścianek do określania wyników, ale wiele zasad było niejasnych.

Magia: System zaklęć typu „zapomnij po użyciu”.

Skomplikowanie: Prosty, ale wymagający dużej interpretacji MG.

Kultura: Była to nowa forma rozrywki, a społeczność graczy dopiero się rozwijała.

D&D Basic Set (1977)

edycje Dungeons & Dragons

D&D Basic Set był odpowiedzią na rosnącą popularność oryginalnej gry i próbą jej uproszczenia dla nowych graczy. Skoncentrował się na podstawowych zasadach i pierwszych trzech poziomach doświadczenia, stanowiąc doskonały punkt wyjścia dla początkujących.

Advanced Dungeons & Dragons 1st Edition (AD&D 1e) – 1977

Advanced Dungeons & Dragons (1st Edition) to rozbudowana wersja oryginalnej gry, z bardziej szczegółowymi i skomplikowanymi zasadami. Wprowadził kluczowe podręczniki, takie jak „Player’s Handbook”, „Dungeon Master’s Guide” i „Monster Manual”, które stały się podstawą dla przyszłych edycji.

System: Bardziej złożony i formalny system, wprowadzający wiele zasad i tabel.

Rasy i klasy: Więcej opcji, z oddzielaniem ras od klas.

Mechanika: Wprowadzenie złożonych tabel do różnych sytuacji, takich jak walka i rzucanie zaklęć.

Magia: Rozbudowany system magii z różnymi szkołami i poziomami.

Skomplikowanie: Wyższa złożoność, wymagająca od graczy zrozumienia licznych zasad.

Kultura: Rozwój społeczności i pierwsze konwenty RPG.

Advanced Dungeons & Dragons 2nd Edition (AD&D 2e) – 1989

Advanced Dungeons & Dragons (2nd Edition) przyniosła aktualizacje i modyfikacje do 1st Edition, eliminując pewne kontrowersyjne elementy i dodając nowe opcje. „Player’s Option” pozwolił na bardziej spersonalizowaną grę, a nowe zasady ułatwiły dostosowanie do różnych stylów gry.

System: Ulepszona i uporządkowana wersja 1e, z niektórymi kontrowersyjnymi zmianami.

Rasy i klasy: Wprowadzenie koncepcji „Klas Postaci”, umożliwiających bardziej spersonalizowane postacie.

Mechanika: Poprawki w tabelach i statystykach, choć nadal dość złożone.

Magia: Kontynuacja rozbudowanego systemu magii.

Skomplikowanie: Złożony, ale bardziej dostępny niż 1e.

Kultura: Rozkwit branży RPG, liczne dodatki i powiązane produkty.

Dungeons & Dragons 3rd Edition (D&D 3e) & 3.5 Edition – 2000/2003

edycje Dungeons & Dragons

D&D 3rd Edition zainicjowała nową erę w D&D, wprowadzając system d20 i rewolucjonizując sposób, w jaki klasy i umiejętności współgrały ze sobą. Była to znacząca zmiana, która uczyniła grę bardziej elastyczną i różnorodną.

D&D 3.5 Edition to ulepszona wersja 3rd Edition, skupiająca się na wyważeniu i doskonaleniu istniejących zasad. Usprawnienia w kluczowych obszarach gry, takich jak magia i umiejętności, uczyniły tę edycję ulubieńcem wielu graczy.

System: Całkowicie zrewidowany, z wprowadzeniem systemu d20.

Rasy i klasy: Dużo więcej opcji i spersonalizowania, z klasami prestiżowymi dla zaawansowanych postaci.

Mechanika: Ujednolicono zasady z wprowadzeniem systemu opartego na rzutach k20.

Magia: Kontynuacja rozbudowanego systemu, ale z ulepszeniami.

Skomplikowanie: Wysoce złożony, z dużą liczbą zasad.

Kultura: Popularność gier RPG wzrasta, nowe wydania i dodatki.

Dungeons & Dragons 4th Edition (D&D 4e) – 2008

edycje Dungeons & Dragons

D&D 4th Edition przyniosła radykalne zmiany w mechanice gry, z naciskiem na taktyczne rozwiązania walki. Wprowadzenie „atutów” jako głównego sposobu definiowania zdolności postaci uczyniło tę edycję unikalną, choć także dzielącą społeczność graczy.

System: Zorientowany taktycznie, z naciskiem na walkę.

Rasy i klasy: Zrównoważone klasy, każda z określoną rolą w drużynie.

Mechanika: Prostsze zasady, skupiające się na walkach i rzutach k20.

Magia: Uproszczony i zrównoważony system magii.

Skomplikowanie: Skomplikowany w walce, ale prostszy w innych aspektach.

Kultura: Podzielone opinie wśród społeczności, niektórzy tęsknili za bardziej otwartym systemem.

Dungeons & Dragons 5th Edition (D&D 5e) – 2014

edycje Dungeons & Dragons

D&D 5th Edition, znana również jako „D&D Next”, to powrót do korzeni serii. Z prostszymi zasadami i większym naciskiem na opowiadanie historii, 5th Edition zdobyła serca nowych i doświadczonych graczy. Wprowadzenie systemu „Advantage/Disadvantage” upraszcza wiele modyfikatorów do rzutów kośćmi, co jest jednym z najbardziej charakterystycznych elementów tej edycji.

System: Połączenie najlepszych cech wcześniejszych edycji, z naciskiem na uproszczenie.

Rasy i klasy: Duży wybór, ale z większym naciskiem na balans i prostotę.

Mechanika: Wprowadzenie systemu „advantage” i „disadvantage”, ułatwiając rozgrywkę.

Magia: Zachowanie głębokości, ale z większą prostotą i dostępnością.

Skomplikowanie: Najbardziej przystępna edycja, nadal oferująca głębokość.

Kultura: Odbudowa społeczności i rosnąca popularność gier RPG, zwłaszcza dzięki serwisom do strumieniowania i nowym mediom.

 

Od początków w latach 70. aż po dzisiejsze czasy, Dungeons & Dragons pozostało ikoną w świecie gier fabularnych. Każda edycja wnosiła coś nowego, wpływając na sposób, w jaki gracze angażują się w swoje postacie i w światach, które wspólnie tworzą. Bez względu na to, czy jesteś początkującym, czy doświadczonym Dungeon Masterem, istnieje edycja D&D dla Ciebie.

 

Zobacz też: Klasy w Dungeons and Dragons – poradnik – którą wybrać?

Poprzednio Akropolis - recenzja - tetrisowe budowanie miasta!
Następny Baldur's Gate 3 - Vulcan i DirextX 11 (DX11) - Które wybrać?