D&D jest słynną grą fabularną, która ewoluowała przez kilka dziesięcioleci. Jak zmieniały się kolejne edycje Dungeons & Dragons na przestrzeni lat?
Oryginalny Dungeons & Dragons (OD&D) – 1974
Oryginalny Dungeons & Dragons to tam, gdzie wszystko się zaczęło. Wydany przez Gary’ego Gygaxa i Dave’a Arnesona w 1974 roku, ten zestaw trzech podręczników ustanowił nowy gatunek gier, wprowadzając koncepty, takie jak system klas, poziomów i rzutów kośćmi. Był to początek fantastycznego świata, który od tej pory zainspirował miliony graczy.
System: OD&D wprowadził pierwsze zasady do świata gier RPG. Był prosty i niewielki, zawarty w trzech podręcznikach.
Rasy i klasy: Były ograniczone, z podstawowymi klasami jak Czarodziej, Wojownik i Kapłan.
Mechanika: Rzuty kośćmi o różnej liczbie ścianek do określania wyników, ale wiele zasad było niejasnych.
Magia: System zaklęć typu „zapomnij po użyciu”.
Skomplikowanie: Prosty, ale wymagający dużej interpretacji MG.
Kultura: Była to nowa forma rozrywki, a społeczność graczy dopiero się rozwijała.
D&D Basic Set (1977)
D&D Basic Set był odpowiedzią na rosnącą popularność oryginalnej gry i próbą jej uproszczenia dla nowych graczy. Skoncentrował się na podstawowych zasadach i pierwszych trzech poziomach doświadczenia, stanowiąc doskonały punkt wyjścia dla początkujących.
Advanced Dungeons & Dragons 1st Edition (AD&D 1e) – 1977
Advanced Dungeons & Dragons (1st Edition) to rozbudowana wersja oryginalnej gry, z bardziej szczegółowymi i skomplikowanymi zasadami. Wprowadził kluczowe podręczniki, takie jak „Player’s Handbook”, „Dungeon Master’s Guide” i „Monster Manual”, które stały się podstawą dla przyszłych edycji.
System: Bardziej złożony i formalny system, wprowadzający wiele zasad i tabel.
Rasy i klasy: Więcej opcji, z oddzielaniem ras od klas.
Mechanika: Wprowadzenie złożonych tabel do różnych sytuacji, takich jak walka i rzucanie zaklęć.
Magia: Rozbudowany system magii z różnymi szkołami i poziomami.
Skomplikowanie: Wyższa złożoność, wymagająca od graczy zrozumienia licznych zasad.
Kultura: Rozwój społeczności i pierwsze konwenty RPG.
Advanced Dungeons & Dragons 2nd Edition (AD&D 2e) – 1989
Advanced Dungeons & Dragons (2nd Edition) przyniosła aktualizacje i modyfikacje do 1st Edition, eliminując pewne kontrowersyjne elementy i dodając nowe opcje. „Player’s Option” pozwolił na bardziej spersonalizowaną grę, a nowe zasady ułatwiły dostosowanie do różnych stylów gry.
System: Ulepszona i uporządkowana wersja 1e, z niektórymi kontrowersyjnymi zmianami.
Rasy i klasy: Wprowadzenie koncepcji „Klas Postaci”, umożliwiających bardziej spersonalizowane postacie.
Mechanika: Poprawki w tabelach i statystykach, choć nadal dość złożone.
Magia: Kontynuacja rozbudowanego systemu magii.
Skomplikowanie: Złożony, ale bardziej dostępny niż 1e.
Kultura: Rozkwit branży RPG, liczne dodatki i powiązane produkty.
Dungeons & Dragons 3rd Edition (D&D 3e) & 3.5 Edition – 2000/2003
D&D 3rd Edition zainicjowała nową erę w D&D, wprowadzając system d20 i rewolucjonizując sposób, w jaki klasy i umiejętności współgrały ze sobą. Była to znacząca zmiana, która uczyniła grę bardziej elastyczną i różnorodną.
D&D 3.5 Edition to ulepszona wersja 3rd Edition, skupiająca się na wyważeniu i doskonaleniu istniejących zasad. Usprawnienia w kluczowych obszarach gry, takich jak magia i umiejętności, uczyniły tę edycję ulubieńcem wielu graczy.
System: Całkowicie zrewidowany, z wprowadzeniem systemu d20.
Rasy i klasy: Dużo więcej opcji i spersonalizowania, z klasami prestiżowymi dla zaawansowanych postaci.
Mechanika: Ujednolicono zasady z wprowadzeniem systemu opartego na rzutach k20.
Magia: Kontynuacja rozbudowanego systemu, ale z ulepszeniami.
Skomplikowanie: Wysoce złożony, z dużą liczbą zasad.
Kultura: Popularność gier RPG wzrasta, nowe wydania i dodatki.
Dungeons & Dragons 4th Edition (D&D 4e) – 2008
D&D 4th Edition przyniosła radykalne zmiany w mechanice gry, z naciskiem na taktyczne rozwiązania walki. Wprowadzenie „atutów” jako głównego sposobu definiowania zdolności postaci uczyniło tę edycję unikalną, choć także dzielącą społeczność graczy.
System: Zorientowany taktycznie, z naciskiem na walkę.
Rasy i klasy: Zrównoważone klasy, każda z określoną rolą w drużynie.
Mechanika: Prostsze zasady, skupiające się na walkach i rzutach k20.
Magia: Uproszczony i zrównoważony system magii.
Skomplikowanie: Skomplikowany w walce, ale prostszy w innych aspektach.
Kultura: Podzielone opinie wśród społeczności, niektórzy tęsknili za bardziej otwartym systemem.
Dungeons & Dragons 5th Edition (D&D 5e) – 2014
D&D 5th Edition, znana również jako „D&D Next”, to powrót do korzeni serii. Z prostszymi zasadami i większym naciskiem na opowiadanie historii, 5th Edition zdobyła serca nowych i doświadczonych graczy. Wprowadzenie systemu „Advantage/Disadvantage” upraszcza wiele modyfikatorów do rzutów kośćmi, co jest jednym z najbardziej charakterystycznych elementów tej edycji.
System: Połączenie najlepszych cech wcześniejszych edycji, z naciskiem na uproszczenie.
Rasy i klasy: Duży wybór, ale z większym naciskiem na balans i prostotę.
Mechanika: Wprowadzenie systemu „advantage” i „disadvantage”, ułatwiając rozgrywkę.
Magia: Zachowanie głębokości, ale z większą prostotą i dostępnością.
Skomplikowanie: Najbardziej przystępna edycja, nadal oferująca głębokość.
Kultura: Odbudowa społeczności i rosnąca popularność gier RPG, zwłaszcza dzięki serwisom do strumieniowania i nowym mediom.
Od początków w latach 70. aż po dzisiejsze czasy, Dungeons & Dragons pozostało ikoną w świecie gier fabularnych. Każda edycja wnosiła coś nowego, wpływając na sposób, w jaki gracze angażują się w swoje postacie i w światach, które wspólnie tworzą. Bez względu na to, czy jesteś początkującym, czy doświadczonym Dungeon Masterem, istnieje edycja D&D dla Ciebie.
Zobacz też: Klasy w Dungeons and Dragons – poradnik – którą wybrać?