Jak wyglądały Oscary 2024? Przedstawiamy pełną listę zwycięzców i nominowanych!
Na 96. ceremonii rozdania Oscarów niewątpliwie dominował „Oppenheimer” Christophera Nolana, zdobywając aż siedem nagród, w tym dla najlepszego filmu i najlepszego reżysera. Oscary przyniosła im także fascynująca kreacja J. Roberta Oppenheimera w wykonaniu Cilliana Murphy’ego oraz drugoplanowa rola Roberta Downeya Jr.
Oferujący niepokojący portret początków ery atomowej, film zyskał dodatkowe znaczenie w obliczu trwających obecnie konfliktów międzynarodowych. Powiązanie filmu ze współczesnymi problemami globalnymi został podkreślony też przez namacalne przypomnienie jego tematyki i aktualnego krajobrazu geopolitycznego. W pobliżu czerwonego dywanu Oscarów setki demonstrantów wzywały do zawieszenia broni w konflikcie Izraela z Gazą. Zwycięzcy w swoich przemówieniach odnieśli się wielokrotnie do kryzysów humanitarnych zarówno na Bliskim Wschodzie, jak i na Ukrainie, podkreślając bezpośrednie znaczenie dramatu historycznego Nolana.
Dla Christophera Nolana wyróżnienia na gali Oscarów były zwieńczeniem długiej kariery. Pomimo siedmiu wcześniejszych nominacji, które obejmowały reżyserię „Dunkierki” oraz wkład w filmy takie jak „Memento” i „Incepcja”, jego hit „Mroczny rycerz” (który został w szczególności pominięty w kategoriach najlepszego filmu i reżyserii, co wywołało powszechną krytykę), Nolan wreszcie zdobył Oscara dla siebie.
Robert Downey Jr., znany głównie ze swojej kultowej roli Iron Mana w filmach Marvela, także doświadczył zauważalnej zmiany po zaangażowaniu się w „Oppenheimera” – film poruszający poważniejszą tematykę. Zastanawiając się nad swoją osobistą podróżą, Downey wyjawił, że „potrzebował tej pracy bardziej niż ona mnie”.
Nasza recenzja: Oppenheimer- recenzja – smutny kawałek historii
Emma Stone, siedem lat po zwycięstwie dla „La La Land”, zdobyła drugiego Oscara dla najlepszej aktorki za „Biedne istoty”. W tej nieco steampunkowej fantazji Stone wcielił się w postać młodej kobiety odbywającej podróż w celu odkrycia siebie. „Najlepsze w kręceniu filmów jest to, że wszyscy jesteśmy razem” – zauważyła, wyrażając głęboki zaszczyt podzielenia się nagrodą z każdym członkiem obsady i ekipy, którzy włożyli swoją miłość i troskę w powstanie filmu.Zwycięstwo Emmy Stone było jednym z czterech triumfów „Biednych istot”, zapewniając wyróżnienia w różnych kategoriach technicznych.
W innej kategorii Da’vine Joy Randolph zdobyła tytuł najlepszej aktorki drugoplanowej za przejmującą rolę pogrążonej w żałobie menadżerki kawiarni zmagającej się ze stratą syna w filmie „Przesilenie zimowe”. Ogarnięta emocjami Randolph wyraziła wdzięczność wyborcom za „dostrzeżenie jej”, ujawniając jej wieloletnie pragnienie bycia odrębną i podkreślając jak ważne jest akceptowanie siebie.
Wszyscy nominowani i zwycięzcy:
Najlepszy film
„Amerykańska fikcja”
„Anatomia upadku”
„Barbie”
„Biedne istoty”
„Czas krwawego księżyca”
„Maestro”
„Oppenheimer” (WYGRANA)
„Poprzednie życie”
„Przesilenie zimowe”
„Strefa interesów”
Najlepszy film krótkometrażowy
„Invincible”
„Knights of Fortune”
„Później”
„Red, White and Blue”
„Zdumiewająca historia Henry’ego Sugara” (WYGRANA)
Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny
„Bobi Wine. Prezydent z getta”
„Cztery córki”
„The Ethernal Memory”
„To Kill a Tiger”
„20 dni w Mariupolu” (WYGRANA)
Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny
„Island In Between”
„Nai Nai & Wai Po”
„The ABCs of Book Banning”
„The Barber of Little Rock”
„Ostatni warsztat” (WYGRANA)
Najlepszy film międzynarodowy
„Ja, kapitan”, Włochy
„Perfect Days”, Japonia
„Pokój nauczycielski”, Niemcy
„Strefa interesów”, Wielka Brytania (WYGRANA)
„Śnieżne bractwo”, Hiszpania
Najlepszy scenariusz oryginalny
„Anatomia upadku”, Justine Triet i Arthur Harrari (WYGRANA)
„Maestro”, Bradley Cooper i Josh Singer
„Obsesja”, Samy Burch
„Poprzednie życie”, Celine Song
„Przesilenie zimowe”, David Hemingson
Najlepszy aktor pierwszoplanowy
Bradley Cooper, „Maestro”
Cillian Murphy, „Oppenheimer” (WYGRANA)
Colman Domingo, „Rustin”
Jeffrey Wright, „American Fiction”
Paul Giamatti, „Przesilenie zimowe”
Najlepsza aktorka pierwszoplanowa
Anette Bening, „Nyad”
Carey Mulligan, „Maestro”
Emma Stone, „Biedne istoty” (WYGRANA)
Lily Gladstone, „Czas krwawego księżyca”
Sandra Huller, „Anatomia upadku”
Najlepsza aktorka drugoplanowa
America Ferrera, „Barbie”
Da’Vine Joy Randolph, „Przesilenie zimowe” (WYGRANA)
Danielle Brooks, „Kolor purpury”
Emily Blunt, „Oppenheimer”
Jodie Foster, „Nyad”
Najlepszy aktor drugoplanowy
Mark Ruffalo, „Biedne istoty”
Robert De Niro, „Czas krwawego księżyca”
Robert Downey Jr., „Oppenheimer” (WYGRANA)
Ryan Gosling, „Barbie”
Sterling K. Brown, „American Fiction”
Najlepszy reżyser/najlepsza reżyserka
„Anatomia upadku”, Justine Triet
„Biedne istoty”, Giorgos Lanthimos
„Czas krwawego księżyca”, Martin Scorsese
„Oppenheimer”, Christopher Nolan (WYGRANA)
„Strefa interesów”, Jonathan Glazer
Najlepsze zdjęcia
„Biedne istoty”, Robbie Ryan
„Czas krwawego księżyca”, Rodrigo Prieto
„Hrabia”, Edward Lachman
„Maestro”, Matthew Libatique
„Oppenheimer”, Hoyte van Hoytema (WYGRANA)
Najlepszy scenariusz adaptowany
„American Fiction”, Cord Jefferson (WYGRANA)
„Barbie”, Greta Gerwig i Noah Baumbach
„Biedne istoty”, Tony McNamara
„Oppenheimer”, Christopher Nolan
„Strefa interesów”, Jonathan Glazer
Najlepszy film animowany
„Chłopiec i czapla” (WYGRANA)
„Między nami żywiołami”
„Nimona”
„Pies i robot”
„Spider-Man: Poprzez multiwersum”
Najlepszy krótkometrażowy film animowany
„Letter to a Pig”
„Ninety-five Senses”
„Our Uniform”
„Pachyderme”
„War Is Over!” (WYGRANA)
Najlepsza muzyka
„American Fiction”, Laura Karpman
„Biedne istoty”, Jerskin Fendrix
„Czas krwawego księżyca”, Robbie Robertson
„Indiana Jones i artefakt przeznaczenia”, John Williams
„Oppenheimer”, Ludwig Goransson (WYGRANA)
Najlepsza piosenka oryginalna
„Fire Inside” – „Flamin’ Hot: Smak sukcesu”
„I’m Just Ken”- „Barbie”
„It Never Went Away” – „Jon Baptiste: Amerykańska symfonia”
„Wahzhazhe (A Song For My People)” – „Czas krwawego księżyca”
„What Was I Made For?” – Billie Eilish, „Barbie” (WYGRANA)
Najlepszy dźwięk
„Maestro”
„Mission Impossible: Dead Reckoning. Część 1”
„Oppenheimer”
„Strefa interesów” (WYGRANA)
„Twórca”
Najlepsze efekty specjalne
„Godzilla Minus One” (WYGRANA)
„Mission Impossible: Dead Reckoning. Część 1”
„Napoleon”
„Strażnicy Galaktyki: Volume 3”
„Twórca”
Najlepsza scenografia
„Barbie”
„Biedne istoty” (WYGRANA)
„Czas krwawego księżyca”
„Napoleon”
„Oppenheimer”
Najlepszy montaż
„Anatomia upadku”, Laurent Sénéchal
„Biedne istoty”, Giorgos Lanthimos
„Czas krwawego księżyca”, Thelma Schoonmaker
„Oppenheimer”, Jennifer Lame (WYGRANA)
„Przesilenie zimowe”, Kevin Tent
Najlepsze kostiumy
„Barbie”, Jacqueline Durran
„Biedne istoty”, Holly Waddington (WYGRANA)
„Czas krwawego księżyca”, Jacqueline West
„Napoleon”, Janty Yates i Dave Crossman
„Oppenheimer”, Ellen Mijornick
Najlepsza charakteryzacja i fryzury
„Biedne istoty”, Nadia Stacey, Mark Coulier i Josh Weston (WYGRANA)
„Golda”, Karen Hartley Thomas, Suzi Battersby i Ashra Kelly-Blue
„Maestro”, Kazu Hiro, Kay Georgiou i Lori McCoy-Bell
„Oppenheimer”, Luisa Abel
„Śnieżne bractwo”, Ana Lopez-Puigcerver, David Marti i Montse Ribé
Czy nagrody przyznane zostały słusznie? Zgadzacie się z wyborami Akademii?
Brak komentarzy