Jeśli kochasz satyrę na korporacyjny świat, czarne poczucie humoru i nieliniowe RPG z masą wyborów moralnych, to The Outer Worlds 2 z pewnością przykuło Twoją uwagę. Najnowsza produkcja studia Obsidian Entertainment przenosi graczy do zupełnie nowego układu – systemu Arkadia – oferując świeżą historię, pełną nieoczywistych decyzji, błyskotliwych dialogów i absurdalnie zabawnych sytuacji. Ale jeśli Twoim celem jest nie tylko odkrycie każdego zakamarka tej satyrycznej galaktyki, lecz także zdobycie platynowego trofeum, czeka Cię nie lada wyzwanie. Ten kompleksowy poradnik osiągnięć do The Outer Worlds 2 pomoże Ci zaplanować każdy krok, uniknąć błędów i maksymalnie wykorzystać każdą rozgrywkę.
Zdobycie platyny w The Outer Worlds 2 nie jest zadaniem dla niecierpliwych. Poziom trudności trofeów oceniany jest na 7/10, a pełne ukończenie gry zajmuje od 60 do 80 godzin. Co więcej, aby odblokować wszystkie osiągnięcia, potrzebne będą co najmniej dwa pełne przejścia gry – jedno na bardzo wysokim poziomie trudności i drugie, znacznie bardziej swobodne, nastawione na eksperymentowanie z wyborami moralnymi i relacjami z towarzyszami. Choć wśród trofeów nie znajdziesz żadnych wymagających połączenia z siecią (wszystkie osiągnięcia są offline), musisz uważać na liczne osiągnięcia możliwe do przegapienia – a tych w The Outer Worlds 2 naprawdę nie brakuje.
Największym wyzwaniem będzie trofeum Very Hard, które wymaga ukończenia gry na najwyższym poziomie trudności. Jednak to nie jedyny moment, w którym gra przetestuje Twoją cierpliwość i taktyczne myślenie. Niektóre trofea, takie jak All for None czy All for One, są wzajemnie wykluczające się, co oznacza, że zdobycie obu wymaga przynajmniej dwóch przejść. Dodatkowo, trofeum Go Out With A Bang może być błędne (glitched), dlatego warto tworzyć liczne zapisy gry – The Outer Worlds 2 oferuje aż 100 slotów na sejwy, co pozwala uniknąć konieczności rozpoczynania rozgrywki od nowa w przypadku błędu.
Pierwsze przejście najlepiej rozpocząć na poziomie Very Hard, koncentrując się na pełnym ukończeniu gry – od zadań frakcyjnych, przez misje towarzyszy, po zdobywanie unikatowych broni i kart Tossball. W tej fazie warto również przygotować specjalny zapis przed kluczowym momentem w fabule, pozwalający na odblokowanie trzech trofeów frakcyjnych: Objectives Accomplished, All Complete i Corporation Cooperation. Drugie przejście natomiast to doskonała okazja, by zagrać bardziej „antykonsumpcyjnie” – zrealizować trofeum Anti-Consumerist, spróbować solo wyzwania Capture The Archive The Hard Way i sprawdzić alternatywne ścieżki fabularne, których nie mogłeś odkryć wcześniej.
Choć droga do platyny w The Outer Worlds 2 bywa kręta, satysfakcja z jej zdobycia jest ogromna. To nie tylko test umiejętności i cierpliwości, ale też pełne doświadczenie jednej z najbardziej ironicznych i błyskotliwych gier RPG ostatnich lat. Dzięki temu poradnikowi dowiesz się, jak efektywnie zdobyć wszystkie osiągnięcia, nie przegapić kluczowych momentów i zoptymalizować każdy etap gry. Czas więc przygotować ekwipunek, zebrać załogę i ruszyć w stronę Arkadii – po Twoją zasłużoną platynę w The Outer Worlds 2.
Spis Treści
Osiągnięcia związane z kampanią fabularną
Trofea: 6/49
Jedynie 6 osiągnięć zdobędziesz poprzez ukończenie kampanii fabularnej w The Outer Worlds 2 niezależnie od Twoich wyborów. Nie będziemy ich opisywać, skończenie kampanii sprawi, że zdobędziesz je wszystkie.

The Outer Worlds 2

Welcome to Paradise Island / Witamy na Rajskiej Wyspie

Vexed the Vox / Wojna z Voxem

Desperate Times Call For Monastic Measures / Tonący monasteru się chwyta

Left To Your Own Device / Na własną rękę

Revive The Archive / Zrewitalizuj i archiwizuj
Osiągnięcia związane z poziomami trudności w The Outer Worlds 2
Trofea: 8/49
Tylko dwa osiągnięcia związane są z poziomem trudności w The Outer Worlds 2. Trzeba grę ukończyć zarówno na poziomie trudnym, jak i bardzo trudnym. Możesz zacząć grę na bardzo trudnym i po ukończeniu zdobędziesz oba osiągnięcia, ale równie dobrze możesz grać najpierw na trudnym, bo i tak będziesz potrzebować przynajmniej dwóch podejść by ukończyć wszystkie osiągnięcia. Tak czy inaczej, jedno przejście będzie wymagało od Ciebie niewydawania żadnych pieniędzy, a drugie wydawania ich bardzo dużo, więc wzajemnie to się wyklucza.

Hard/ Trudny

Very Hard / Bardzo trudne
Osiągnięcia związane z frakcjami i towarzyszami w The Outer Worlds 2
Trofea: 16/49
Poniższe osiągnięcia będą wymagały wykonania określonych akcji dla każdej z frakcji. Dobrze zaplanuj swoje przejścia, by zdobyć wszystkie osiągnięcia w dwóch przejściach.

Capture The Archive The Hard Way / Zdobądź Archwium bez pomocy
To jedno z nielicznych osiągnięć fabularnych, które można łatwo przegapić w The Outer Worlds 2. Aby je zdobyć, musisz ukończyć główną misję „Complete A Complication with the Computronic Cerebrum” w sposób wyjątkowy – inicjując Archiwum bez pomocy żadnej frakcji. Oznacza to, że nie możesz sprzymierzyć się ani z Order, ani z Auntie’s Choice.
Kiedy dotrzesz do lokacji Cloister, zignoruj wszystkie zadania poboczne i natychmiast udaj się w stronę Archiwum. Warto w tym momencie zrobić osobny zapis gry, aby po zdobyciu trofeum móc wrócić i kontynuować wątek frakcyjny bez konieczności powtarzania całej misji. Jeśli chcesz, możesz też obniżyć poziom trudności do Story, by szybciej pokonać wrogów – to nie wpływa na odblokowanie osiągnięcia.
Wewnątrz Archiwum czeka Cię intensywna walka z licznymi przeciwnikami. Przygotuj się odpowiednio – polecane są potężne bronie, takie jak Chainspark Cannon czy Last Whisper, które pozwolą Ci błyskawicznie oczyścić kolejne pomieszczenia. Po dotarciu do urządzenia Calcaduceus i pierwszej rozmowie z UENIAC, trofeum „Capture The Archive The Hard Way” automatycznie się odblokuje, pod warunkiem, że nie korzystałeś z pomocy żadnej frakcji.
To zadanie może brzmieć jak duże wyzwanie, ale w rzeczywistości nie jest trudne — nawet na poziomie Very Hard. Zachowaj ostrożność, wykorzystuj osłony i nie śpiesz się z atakami. Jeśli wszystko zrobisz poprawnie, osiągnięcie pojawi się tuż po zakończeniu konfrontacji, a Ty będziesz o krok bliżej do wymarzonej platyny.

One for All / Jeden za Wszystkich
Trofeum „One for All” odblokujesz po zrekrutowaniu wszystkich sześciu towarzyszy w The Outer Worlds 2. Choć wydaje się to proste, część z nich można łatwo przegapić – niektóre decyzje dialogowe mogą całkowicie uniemożliwić ich dołączenie do drużyny, dlatego warto zachować ostrożność i robić regularne zapisy gry przed każdą rozmową rekrutacyjną.
Na początku przygody automatycznie dołączą do Ciebie Niles i VAL, więc o nich nie musisz się martwić. Pozostała czwórka wymaga jednak odpowiednich działań podczas eksploracji systemu Arkadia:
Inez Silang – pojawia się podczas głównego zadania “A Refreshing Bit of News”. Pod koniec rozmowy zasugeruj, by odeszła z organizacji Auntie’s Choice, a następnie zaproponuj jej dołączenie do załogi.
Aza – znajdziesz ją w Decommissioned Autonomous Extractorium na zachód od Golden Ridge. Po oczyszczeniu placówki z wrogów, uwolnij Azę i zgódź się jej pomóc – automatycznie dołączy do drużyny i rozpocznie własny wątek towarzysza.
Marisol – spotkasz ją w trakcie misji “On the Trail of the Traitor”. Gdy dojdziesz do finału starcia w Zyranium Manufactory, opowiedz się przeciwko Svobodzie, a Marisol zaproponuje współpracę.
Tristan Rao – przebywa w Saloonie na Free Market Station. Porozmawiaj z nim i barmanem, a następnie wykonaj zadanie poboczne “Arbitrary Methods”. Po jego ukończeniu Tristan zgodzi się dołączyć.
Po zrekrutowaniu wszystkich sześciu postaci trofeum „One for All” automatycznie się odblokuje. Pamiętaj, by unikać agresywnych lub wrogich opcji dialogowych wobec potencjalnych towarzyszy – niewłaściwa odpowiedź może na stałe zablokować możliwość ich rekrutacji. Dzięki tej szóstce Twoja załoga stanie się kompletna, a Ty zbliżysz się o kolejny krok do platyny. O towarzyszach pisaliśmy więcej w oddzielnym artykule – Towarzysze w The Outer Worlds 2.

All for One / Wszyscy za jednego
Trofeum „All for One” otrzymasz po ukończeniu wszystkich zadań towarzyszy w The Outer Worlds 2. Każdy z sześciu członków załogi posiada co najmniej dwa własne questy fabularne, a ich realizacja nie tylko pogłębia relacje z bohaterami, ale również odblokowuje mod kity – unikalne zestawy umiejętności, które możesz aktywować przy stole warsztatowym, by zwiększyć skuteczność w walce.
Łącznie w grze znajduje się 15 zadań towarzyszy, rozłożonych na kilka planet i etapów fabuły. Pierwsze misje, takie jak “A Healthy Improvement” (VAL) czy “Pressing Cares” (Niles), pojawiają się już po wczesnych misjach fabularnych. Kolejne odblokujesz wraz z postępem – np. “Better Than Nature” i “A Most Extraordinary Specimen” dotyczą Inez, “The Dawn of Glorious Betrayal” oraz “Stabbing at Shadows” związane są z Azą, “Arbitrary Methods” i “Listening for a Clue” z Tristanem, a “The Midpoint to the Endpoint” i “Endpoint’s End” z Marisol. Ukończenie ich wszystkich automatycznie przyznaje osiągnięcie „All for One”.
Osiągnięcie jest możliwe do przegapienia, ponieważ niektórzy towarzysze mogą zginąć lub opuścić drużynę, jeśli podejmiesz agresywne lub nieprzychylne decyzje wobec nich. Dlatego przed każdą rozmową lub wyborem fabularnym warto tworzyć osobne zapisy gry. Pamiętaj również, że zadanie uważa się za ukończone nawet wtedy, gdy z powodu błędu nie otrzymasz mod kitu, więc nie musisz się martwić o ponowne jego wykonywanie.
Najbezpieczniej realizować wszystkie misje towarzyszy już podczas pierwszego przejścia na Very Hard, utrzymując dobre relacje z całą ekipą. Gdy ukończysz wszystkie 15 questów, trofeum „All for One” pojawi się automatycznie, potwierdzając, że w pełni poznałeś swoich kompanów i maksymalnie rozwinąłeś ich potencjał bojowy.

OA: Objectives Accomplished / Zakon: cele zrealizowane
Trofeum „OA: Objectives Accomplished” jest jednym z trzech wysoce pomijalnych osiągnięć frakcyjnych w The Outer Worlds 2. Aby je zdobyć, musisz całkowicie opowiedzieć się po stronie frakcji The Order, stając się jej lojalnym członkiem i jednocześnie zerwać wszelkie więzi z Auntie’s Choice.
Najlepiej przygotować się do tego wcześniej – zrób zapis gry przed przekroczeniem mostu prowadzącego do Archiwum podczas misji głównej “A Complication with the Computronic Cerebrum”. Ten moment pozwoli Ci później łatwo zdobyć wszystkie trzy trofea frakcyjne, ładując zapis i wybierając różne ścieżki.
Aby odblokować trofeum „Objectives Accomplished”, wykonaj wszystkie zadania frakcyjne The Order w kolejności:
A Study in Disruption – rozpocznij rozmową z Laureate Kraft w Laplace’s Garden.
Crash Course in Telemetry – kontynuacja poprzedniego zadania.
Agenda for Altered States – porozmawiaj z Ruth i złóż przysięgę lojalności wobec The Order.
Advanced Tessellation Theory – po dostarczeniu chemikaliów pomóż ustawić satelity.
The Final Lesson – finałowa misja, w której udajesz się do siedziby Auntie’s Choice, by zakończyć jej działalność.
Podczas rozmów z przedstawicielami frakcji zawsze wybieraj optymistyczne i lojalne wobec Zakonu odpowiedzi, np. „It’s an honor to meet you, Presiding Bishop” czy „You can rely on me”. Unikaj natomiast opcji sugerujących współpracę lub pokój z Auntie’s Choice – jakiekolwiek porozumienie z tą frakcją automatycznie zablokuje trofeum.
Po ukończeniu misji “The Final Lesson” i powrocie do Ruth, osiągnięcie „OA: Objectives Accomplished” zostanie przyznane.
Dla bezpieczeństwa warto wykonać je przed wizytą w Archiwum, by mieć pewność, że wszystkie zadania frakcyjne się aktywują. Dzięki temu krokowi będziesz o jeden ważny etap bliżej pełnej platyny w The Outer Worlds 2.

AC: All Complete / Cioteczkolub: cele zrealizowane
Trofeum „AC: All Complete” zdobywasz po ukończeniu wszystkich zadań frakcyjnych dla Auntie’s Choice. To jedno z najbardziej pomijalnych osiągnięć w The Outer Worlds 2, ponieważ wymaga pełnego opowiedzenia się po stronie korporacji Auntie’s Choice i zerwania współpracy z The Order. Wystarczy jeden błędny wybór dialogowy lub próba pogodzenia frakcji, by całkowicie zablokować to trofeum.
Najlepiej przygotować osobny zapis gry przed przekroczeniem mostu prowadzącego do Archiwum w misji głównej “A Complication with the Computronic Cerebrum”. Dzięki temu możesz później wrócić do tego momentu i odblokować wszystkie trzy frakcyjne osiągnięcia bez konieczności ponownego przechodzenia gry.
Aby otrzymać „AC: All Complete”, wykonaj w tej kolejności zadania frakcyjne Auntie’s Choice:
Now Hiring: Invaluable Disposable Agent – automatycznie pojawia się po ucieczce ze Greater Tranquility Station.
Mysteries of the Mental Modulators – kontynuacja od Pendergrassa i Ormsby’ego. Na końcu rozmowy z Auntie wybierz odpowiedzi potwierdzające pełną lojalność wobec jej frakcji, m.in. „Consequences, shmonsequence! I’d rather have Auntie’s Choice as an ally any day.”
Recall Order from the Trifurcated Brain – związane z Archiwum i misją główną “A Complication with the Computronic Cerebrum”. Po zakończeniu przekaż Calcaduceus Ormsby’emu, wybierając opcję „Here you are, as promised.”
The Last Day of William Wray – zlecenie eksterminacyjne na planecie Broken Knee.
The Mechanical Matriarch – misja na Praetor, w której zdobywasz nowe ciało dla Auntie.
Head Games of the Marketing Maven – finałowe zadanie, podczas którego rozprawiasz się z frakcją The Order.
Po ukończeniu „Head Games of the Marketing Maven” i rozmowie z Auntie, trofeum „AC: All Complete” automatycznie się odblokuje.
Warto pamiętać, że wybory podczas „przepinania” Archiwum (np. kolor niebieski – neutralny) nie wpływają na wynik. Najważniejsze to pozostać lojalnym wobec Auntie’s Choice od początku do końca – wtedy sukces i srebrne trofeum są gwarantowane.

Corporation Cooperation / Korporacyjna kooperacja
Trofeum „Corporation Cooperation” zdobywasz, gdy uda Ci się doprowadzić do sojuszu między frakcjami Auntie’s Choice i Order of the Ascendant. To jedno z najbardziej wymagających i łatwych do przegapienia osiągnięć w The Outer Worlds 2, ponieważ wymaga bardzo precyzyjnej kolejności działań, określonego poziomu umiejętności dialogowych i wykonania misji przed kluczowym momentem fabularnym.
Aby je zdobyć, musisz rozpocząć zadanie „An Equitable Arrangement”, zanim przekroczysz most w Newton i wejdziesz do Archiwum w trakcie misji głównej “A Complication with the Computronic Cerebrum”. Po tym momencie osiągnięcie staje się niedostępne. Upewnij się, że Twój poziom przemowy (Speech) wynosi co najmniej 14, a najlepiej 20, by móc wykorzystać wszystkie opcje dialogowe podczas negocjacji.
Najpierw porozmawiaj z Gertie Hewett w Head Tower Office (Value Added Esplanade, ACS Undisputed Claim) i zgódź się pomóc w zjednoczeniu frakcji. Następnie ukończ poniższe misje:
Dla Auntie’s Choice:
Now Hiring: Invaluable Disposable Agent
Mysteries of the Mental Modulators – podczas rozmowy z Auntie wybierz opcję „Whose it was is unimportant. Are you willing to speak with her?”
Dla The Order:
A Study in Disruption
Crash Course in Telemetry – podczas spotkania z Ruth powiedz:
„I’m working with Gertie and Alden to negotiate a truce between you and Auntie”
oraz „I want Auntie’s Choice and the Order to work together.” (wymaga Speech 7).
Po wykonaniu tych kroków dojdzie do finałowego spotkania między Ruth a Auntie Cleo. Wybieraj dialogi promujące kompromis i współpracę – zwłaszcza te o podziale kontroli nad Archiwum i wspólnym zarządzaniu technologią („Crazy idea, but maybe the Order and Auntie’s Choice can share the technology”, „Imagine how magnanimous Auntie’s will look to Arcadia’s population!”).
Gdy doprowadzisz rozmowę do porozumienia, obie frakcje zgodzą się na współpracę, a trofeum „Corporation Cooperation” natychmiast się odblokuje.
To jedno z najbardziej satysfakcjonujących osiągnięć w grze – symboliczne zakończenie konfliktu i dowód, że nawet w świecie zdominowanym przez korporacje można znaleźć wspólny język.

All for None / Wszyscy za Nikogo
Trofeum „All for None” otrzymasz, gdy wszyscy żyjący towarzysze zginą lub na zawsze opuszczą Twoją drużynę. To tzw. „be a dick trophy” w The Outer Worlds 2 — nagroda dla gracza, który konsekwentnie psuje relacje z każdym członkiem załogi, doprowadzając do ich śmierci lub odejścia.
Osiągnięcie jest łatwe do przegapienia i najlepiej zostawić je na drugie przejście gry, zwłaszcza jeśli Twoje pierwsze było na poziomie Very Hard — tam towarzysze są zbyt cenni w walce i w realizacji ich questów pobocznych.
Aby zdobyć trofeum, musisz sprawić, by wszyscy rekrutowalni towarzysze (oprócz VAL) zginęli lub Cię opuścili. Każda postać ma określony próg cierpliwości – ignorowanie ich próśb, podejmowanie decyzji sprzecznych z ich wartościami lub otwarte obrażanie ich w dialogach prędzej czy później doprowadzi do ich odejścia.
Przykład:
Pod koniec aktu na Paradise Island, w misji w Vox Relay, po pokonaniu Montelliego i aktywowaniu detonacji bazy, Inez poprosi Cię o uratowanie jej przyjaciół z Fairfield. Jeśli wybierzesz opcję „Leave the decision to me”, a następnie zignorujesz konsolę i pozwolisz Vox Relay spaść na miasto, Inez się wścieknie. Po wyjściu na zewnątrz, powiedz jej „The amount of pleasure I feel looking upon my work is indescribable, actually.” – odejdzie natychmiast, kończąc współpracę.
Podobne sytuacje można wywołać u pozostałych towarzyszy: odrzucaj ich ideały, wyśmiewaj ich przekonania, sabotuj ich misje osobiste lub wręcz podejmuj decyzje, które prowadzą do ich śmierci. Niektórzy zareagują odejściem, inni – próbą walki z Tobą.
Gdy wszyscy żyjący towarzysze (nie licząc robota VAL) zginą lub odejdą z drużyny, trofeum „All for None” automatycznie się odblokuje.

Destroyer of Worlds / Zniszczenie światów
Trofeum „Destroyer of Worlds” zdobywasz, gdy osiągniesz najniższy możliwy poziom reputacji z obiema głównymi frakcjami – Auntie’s Choice i Order of the Ascendant. W praktyce oznacza to, że obie grupy muszą uznać Cię za wroga publicznego numer jeden, czyli mieć status „Kill on Sight” (atak na widok).
Choć brzmi to jak długotrwałe zadanie, w rzeczywistości jest bardzo proste i można je wykonać w kilkanaście minut – pod warunkiem, że odpowiednio się przygotujesz. Zrób osobny zapis gry, najlepiej w momencie, gdy masz już dostęp do lokacji Cloister. Dzięki temu po zdobyciu trofeum możesz bezpiecznie wczytać wcześniejszy stan i kontynuować grę bez konsekwencji.
Następnie obniż reputację obu frakcji:
The Order of the Ascendant: udaj się do Laplace’s Garden i zaatakuj wszystkich napotkanych członków Zakonu. Zabicie Junior Seer Amaryllis przy wejściu natychmiast sprowadzi Cię do poziomu „Kill on Sight”.
Auntie’s Choice: przejdź do ACS Undisputed Claim i rozpocznij rzeź w siedzibie głównej firmy. Najszybszy sposób to eliminacja kluczowych postaci – Vice President Gertie Hewett, Pendergrassa i Ormsby’ego. To zwykle wystarczy, by osiągnąć najniższy poziom reputacji z Auntie’s Choice.
Dla ułatwienia możesz obniżyć poziom trudności do Story, by szybciej pokonać przeciwników i uniknąć przypadkowej śmierci. Po osiągnięciu wrogiego statusu z obiema frakcjami zabij jeszcze kilku ich członków – trofeum „Destroyer of Worlds” odblokuje się automatycznie.
Pamiętaj, by wczytać wcześniejszy zapis po jego zdobyciu, ponieważ dalsza rozgrywka z dwiema wrogimi frakcjami może uczynić ukończenie gry znacznie trudniejszym. To szybkie, brutalne, ale satysfakcjonujące osiągnięcie – idealne do zgarnięcia po ukończeniu głównych wątków fabularnych.
Osiągnięcia związane z ekwipunkiem i rozwojem postaci w The Outer Worlds 2
Trofea: 23/49
Następne osiągnięcia związane są z rozwojem postaci oraz zabawą ekwipunkiem.

Flawed Hero / Bohaterstwo Niedoskonałe
Musisz zaakceptować trzy dowolne wady.

Level 30 / Poziom 30
Musisz zdobyć 30 poziom.

Skilled / Zdolniacha
Trofeum „Skilled” odblokujesz, gdy podniesiesz dowolną umiejętność do poziomu 20. W The Outer Worlds 2 dostępnych jest 12 różnych umiejętności, które możesz rozwijać, by zwiększyć skuteczność postaci – od walki dystansowej i wręcz, po zdolności społeczne i przywódcze. Każdy poziom umiejętności daje realne korzyści – np. rozwijanie Guns zwiększa obrażenia zadawane z broni palnej, a Speech otwiera nowe opcje dialogowe i ułatwia negocjacje.
Każdorazowe awansowanie postaci przyznaje Ci 2 punkty umiejętności, które możesz dowolnie rozdysponować. Gdy któraś z Twoich umiejętności osiągnie maksymalny poziom 20, trofeum „Skilled” zostanie automatycznie przyznane.
Osiągnięcie jest jednak możliwe do przegapienia, jeśli rozłożysz punkty zbyt równomiernie między wiele kategorii. Bez dodatkowych modyfikatorów możesz zdobyć około 60 punktów umiejętności w trakcie gry, więc inwestowanie po trochu w każdą dziedzinę może sprawić, że żadna z nich nie osiągnie maksymalnego poziomu.
Aby bezpiecznie zdobyć to osiągnięcie, skup się od początku na jednej konkretnej ścieżce – najlepiej takiej, która pasuje do Twojego stylu gry, np. Melee, Science albo Speech. Jeśli wcześniej zaakceptowałeś wadę (Flaw), która daje dodatkowy punkt perka lub ułatwia rozwój, możesz przyspieszyć ten proces.
Po osiągnięciu poziomu 20 w wybranej umiejętności trofeum natychmiast się odblokuje. To proste, ale wymaga odrobiny planowania – nie rozpraszaj się na wszystkie kierunki, a „Skilled” szybko trafi do Twojej kolekcji na drodze do platyny.

Everything Must Go / Wszystko musi zejść
Musisz zarobić 50000 bitów poprzez sprzedaż przedmiotów.

Upgrades Available / Nowe ulepszenie
Musisz zaaplikować dziesięć ulepszeń do pancerza lub broni.

Anti-Consumerist / Antykonsumentyzm
Trofeum „Anti-Consumerist” zdobywasz po ukończeniu całej gry bez wydania ani jednego bita. Brzmi prosto, ale w praktyce to jedno z najbardziej wymagających osiągnięć w The Outer Worlds 2, zwłaszcza na poziomie Very Hard, gdzie już na początku możesz mieć duże problemy z amunicją i zasobami.
Podstawowa zasada jest jedna – nie wydajesz absolutnie nic. Oznacza to:
brak zakupów u sprzedawców,
brak płacenia uzdrowicielom za leczenie zatrucia Zyranium,
brak przekupstw w dialogach,
brak jakichkolwiek transakcji pieniężnych.
Aby ułatwić sobie to zadanie, warto wybrać na początku gry cechę Innovative Positive Trait, która podwaja ilość wytwarzanych przedmiotów przy tym samym koszcie materiałów. Dzięki temu będziesz w stanie efektywnie craftować bez potrzeby kupowania czegokolwiek.
Na początku rozgrywki może brakować amunicji, ale sytuacja poprawi się po zdobyciu Flaw „Wasteful”. Wadę tę otrzymujesz za częste marnowanie amunicji, co nie jest idealne, ale jej efekt uboczny to zwiększona liczba nabojów znajdowanych przy zwłokach wrogów. Od tego momentu przetrwanie bez zakupów staje się znacznie łatwiejsze.
W praktyce wystarczy polegać na łupach, rozkładaniu sprzętu i rzemiośle. Ulepszaj broń i pancerz tylko z wykorzystaniem zdobytych materiałów, zbieraj wszystko, co się da, i regularnie korzystaj z warsztatów.
Gdy ukończysz grę, nie wydając ani jednego bita, trofeum „Anti-Consumerist” automatycznie się odblokuje. Najlepiej zdobyć je podczas drugiego przejścia na niższym poziomie trudności, żeby uniknąć frustracji. To osiągnięcie jest prawdziwym testem samowystarczalności – udowadnia, że w świecie Arkadii można przetrwać bez wsparcia korporacyjnych kredytów.
Osiągnięcia związane z walką w The Outer Worlds 2
Trofea: 36/49
Te osiągnięcia zdobędziesz po prostu walcząc i robiąc różne rzeczy podczas walki.

Elemental Maelstrom / Burza Żywiołów
Trofeum „Elemental Maelstrom” zdobywasz po zabiciu jednego przeciwnika, który został dotknięty wszystkimi możliwymi typami obrażeń w The Outer Worlds 2. To efektowne, ale nieco techniczne osiągnięcie, które wymaga znajomości systemu żywiołów i odpowiedniego przygotowania arsenału.
W grze występuje pięć rodzajów obrażeń żywiołowych:
Shock (elektryczność) – chwilowo ogłusza przeciwnika,
Corrosive (kwas) – rozpuszcza pancerz,
Plasma (ogień) – podpala i zadaje obrażenia w czasie,
Frost (lód) – spowalnia ruch wroga,
N-Ray (promieniowanie) – przenika przez pancerz, zadając obrażenia biologiczne.
Aby odblokować trofeum, musisz nałożyć wszystkie pięć efektów na tego samego przeciwnika, a następnie go zabić. Każdy efekt musi faktycznie się aktywować – czyli wskaźnik danego typu obrażeń (okrąg wokół celownika) musi się wypełnić i zadziałać przez krótki moment.
Najłatwiej wykonać to na dużych bestiach lub minibossach – mają dużo zdrowia i słaby zasięg, co pozwala spokojnie zmieniać bronie w trakcie walki. Unikaj natomiast mechów i robotów, ponieważ są odporne na obrażenia plazmowe.
Przygotuj więc zestaw pięciu broni, każdą z innym typem obrażeń, lub wykorzystaj wyjątkową broń Spectrum Dance Saber, która potrafi zadawać kilka żywiołów naraz – wielu graczom trofeum wpada właśnie z jej pomocą. Możesz w dowolnym momencie pauzować grę i zmieniać broń w ekwipunku, więc nie musisz wszystkiego robić w jednym ciągu.
Po nałożeniu wszystkich efektów i pokonaniu przeciwnika, trofeum „Elemental Maelstrom” automatycznie się odblokuje. To świetna okazja, by poeksperymentować z różnymi typami uzbrojenia i efektownymi kombinacjami żywiołów.

Never Seen / Cichociemny
Trofeum „Never Seen” zdobędziesz po zabiciu 50 wrogów za pomocą ataków z ukrycia (Sneak Attacks). To osiągnięcie promuje cichy, precyzyjny styl gry – idealny dla graczy, którzy wolą eliminować przeciwników bez wzbudzania alarmu.
Aby wykonać atak z ukrycia, musisz zaatakować niezauważonego przeciwnika i zabić go jednym ciosem lub strzałem – zarówno broń dystansowa, jak i wręcz się liczą. Nie trzeba aktywować żadnego specjalnego przycisku – wystarczy zwykły atak, o ile wróg nie zdąży Cię zobaczyć. Podczas celowania zauważysz fioletowy pasek zdrowia i ikonę czaszki – oznacza to, że atak będzie Sneak Attackiem gwarantującym trafienie krytyczne.
Najlepiej zaczynać każdą walkę od jednego cichego zabójstwa, by sukcesywnie nabijać licznik. Jeśli masz broń tłumiącą dźwięk, możesz nawet wykonywać kilka takich zabójstw z rzędu, zanim przeciwnicy Cię zauważą. Świetnym wyborem do tego stylu gry jest Last Whisper – karabin dostępny w szczelinie na północ od Lightning Tower w regionie Praetor. Broń ta jest wyjątkowo cicha i zabójcza w ukryciu.
Trofeum zostało oznaczone jako możliwe do przegapienia, ponieważ wrogowie w grze nie odradzają się. Jeśli zbyt często walczysz otwarcie i wyczyścisz większość lokacji, możesz po prostu nie mieć wystarczającej liczby celów, by wykonać 50 ataków z ukrycia.
Aby uniknąć problemu, staraj się grać skrytobójczo od początku kampanii – każdy cichy kill się liczy, niezależnie od rodzaju broni. Po wykonaniu pięćdziesiątego skutecznego ataku z ukrycia, osiągnięcie „Never Seen” automatycznie się odblokuje, potwierdzając, że jesteś mistrzem niewidzialnych eliminacji w Arkadii.

Maximum Gun / Maksimum Broni
Trofeum „Maximum Gun” otrzymasz po pełnym ulepszeniu broni Rookie’s Reward, wyjątkowego pistoletu maszynowego (SMG), który zyskuje moc wraz z użytkowaniem. To unikalna broń w The Outer Worlds 2, ponieważ zwiększa siłe samoczynnie, rosnąc w siłę im częściej jej używasz – nie wymaga materiałów ani ulepszeń z warsztatu.
Aby zdobyć Rookie’s Reward, udaj się na swój statek Incognito i wejdź do pomieszczenia z Workbenchem oraz zwierzakami. Na bocznej ścianie znajdziesz zamkniętą skrzynkę z bronią – aby ją otworzyć, musisz mieć Lockpicking na poziomie 11. Po otwarciu skrzyni Rookie’s Reward trafi do Twojego ekwipunku i od tego momentu możesz zacząć ją rozwijać.
Broń zdobywa doświadczenie poprzez użycie – im więcej przeciwników nią pokonasz, tym szybciej awansuje. Maksymalny poziom to prawdopodobnie 20, choć niektórym graczom udaje się zdobyć osiągnięcie nieco wcześniej. Proces jest prosty: używaj Rookie’s Reward jak najczęściej.
Ponieważ na wyższych poziomach trudności (np. Very Hard) broń może być zbyt słaba w porównaniu z innymi SMG, zaleca się używać jej podczas drugiego, łatwiejszego przejścia gry – np. na poziomie Story. Wystarczy regularnie z niej korzystać w walkach, a postępy w ulepszaniu pojawią się automatycznie.
Gdy Rookie’s Reward osiągnie maksymalny poziom, trofeum „Maximum Gun” odblokuje się natychmiast. Nie musisz niczego modyfikować ani naprawiać – wystarczy, że konsekwentnie będziesz jej używać. To prosty, ale satysfakcjonujący sposób na pokazanie, że nawet najbardziej podstawowa broń może stać się potężna w doświadczonych rękach.

Go Out With A Bang / Finał z przytupem
Trofeum „Go Out With A Bang” wymaga zabicia trzech przeciwników jednym strzałem z broni Big Bang – jednej z najpotężniejszych i najbardziej efektownych broni w The Outer Worlds 2. Niestety, osiągnięcie to jest podatne na błędy (bugged), więc nawet poprawne wykonanie wszystkich kroków może nie zawsze skutkować jego odblokowaniem.
Aby zdobyć Big Bang, udaj się do budynku EARL w południowo-zachodniej części Cloister – to duży kompleks laboratoryjny, który nie jest powiązany z żadnym konkretnym zadaniem fabularnym. W głównej sali laboratorium, w cylindrycznej kapsule stazy na końcu pomieszczenia, znajdziesz tę broń. Po jej podniesieniu natychmiast pojawią się wrogowie – to idealna okazja, by zdobyć trofeum.
Big Bang to działo energetyczne, które wystrzeliwuje ogromną kulę energii niszczącą wszystko w jej torze. Aby aktywować maksymalną moc, przytrzymaj przycisk strzału, by naładować broń, i wypuść energię, gdy co najmniej trzech przeciwników znajdzie się blisko siebie. Jeśli nie uda Ci się od razu, na drodze powrotnej z laboratorium znajdziesz kilka kolejnych grup po trzech wrogów, idealnych do ponownej próby.
Alternatywnie możesz udać się do ACS Undisputed Claim, sprowokować strażników i spróbować tam – miejsce jest przestronne i ułatwia zebranie kilku przeciwników w jednym miejscu.

Float Like A Butterfly, Sting Like A Bee / Lataj jak motyl, żądl jak osa
Trofeum „Float Like A Butterfly, Sting Like A Bee” zdobywasz, gdy zabijesz pięciu przeciwników podczas unoszenia się w powietrzu w pancerzu Zyranium Automech Suit. To jedno z bardziej widowiskowych osiągnięć w The Outer Worlds 2, które wymaga nieco zręczności – dosłownie i w przenośni.
Najpierw musisz zdobyć sam Zyranium Automech Suit. Znajdziesz go w Automech Production Facility w centralnym regionie Praetor, w drugim akcie gry. Wejdź na drugie piętro fabryki – tej samej, którą odwiedzasz, by obejść punkt kontrolny Protectorate – i poszukaj pancerza w jednym z pomieszczeń technicznych. Po jego podniesieniu uruchomi się alarm, więc przygotuj się na walkę.
Po wyposażeniu pancerza zyskasz nową zdolność – unoszenie się w powietrzu (hover). Aby to zrobić, naciśnij przycisk skoku, a następnie przytrzymaj go ponownie, by utrzymać się w powietrzu. Możesz to robić, dopóki nie opróżnisz paska Gadget Meter, który działa jak energia pancerza.
Gdy już unosisz się w powietrzu, musisz zabić pięciu przeciwników, nie lądując na ziemi. Najlepiej wybierz otwartą przestrzeń i kilku wrogów o niskiej wytrzymałości – na przykład bandytów lub ochroniarzy korporacyjnych. Dla ułatwienia możesz aktywować gadżet TTD (Time Dilation Device), który spowalnia czas, co daje Ci więcej czasu na precyzyjne strzały – pamiętaj jednak, że również zużywa pasek energii.
Upewnij się, że przez cały czas trzymasz przycisk unoszenia – zabójstwa wykonane w trakcie spadania nie są liczone.
Po eliminacji pięciu wrogów bez przerywania lotu, osiągnięcie „Float Like A Butterfly, Sting Like A Bee” natychmiast się odblokuje. To jedno z najbardziej efektownych trofeów w grze – doskonały pokaz stylu i mocy technologicznej pancerza Zyranium.

Scary GARY Adversary / Stary GARY ciągle jary
Trofeum „Scary GARY Adversary” zdobywasz, gdy zabijesz pięciu przeciwników za pomocą macek pancerza GARY – jednego z najbardziej nietypowych i efektownych elementów wyposażenia w The Outer Worlds 2. Zbroja ta nie tylko chroni, ale również automatycznie atakuje wrogów, wypuszczając energetyczne macki, których siła zależy od poziomu umiejętności Science i Medical.
Aby zdobyć pancerz GARY, musisz najpierw wejść w posiadanie Rift Anomaly Modulatora podczas głównej misji “An Instrument to Unfold Space & Time” w Interstitial Reconfiguration Center na planecie Praetor. Gdy już go masz, udaj się na Paradise Island, do punktu szybkiej podróży Bridge of the Reverent (most prowadzący na północ w stronę Vox Relay). Stamtąd skieruj się na południowy zachód, aż zobaczysz lokalną szczelinę czasoprzestrzenną.
Nie wchodź do niej od razu — pozwól, by rozegrała się scena z Garym, który zostaje pochłonięty przez rift. Gdy zostanie dosłownie „rozłożony” przez anomalię, użyj Rift Anomaly Modulatora na szczelinie, a następnie przeszukaj jego ciało. W ten sposób uzyskasz pancerz GARY, który dosłownie „wchłaniasz”, zostawiając po sobie jego szkielet.
Po założeniu zbroi wystarczy, że pozwolisz jej działać – macki automatycznie atakują pobliskich wrogów. Nie musisz wykonywać żadnych specjalnych akcji; po prostu walcz jak zwykle, a pancerz sam będzie dołączał do starć.
Gdy macki GARY’ego zabiją łącznie pięciu przeciwników, trofeum „Scary GARY Adversary” automatycznie się odblokuje. To proste, efektowne i niezwykle klimatyczne osiągnięcie – idealne dla tych, którzy lubią, gdy ich pancerz dosłownie żyje własnym życiem.

Dance Dance Disfiguration / Taniec połamaniec
Trofeum „Dance Dance Disfiguration” zdobywasz, gdy zabijesz 10 przeciwników za pomocą miecza Spectrum Dance Saber w trybie Spectrum Rainbow. To jedno z najbardziej oryginalnych i zabawnych osiągnięć w The Outer Worlds 2 – dosłownie łączy walkę wręcz z rytmiczną zabawą w stylu Guitar Hero.
Aby zdobyć Spectrum Dance Saber, udaj się do The 2nd Choice Saloon w Free Market Station i porozmawiaj z Fioną F. Walker. Nie będziesz jednak mógł od razu kupić broni – najpierw musisz ukończyć zadanie kolekcjonerskie “A Collection of Rogues”, polegające na zebraniu 15 kart Pitchball/Tossball. W praktyce lepiej wrócić z 20–30 kartami, ponieważ niektórzy gracze zgłaszają problemy z ukończeniem misji przy dokładnie 15. Po jej zakończeniu uzyskasz dostęp do sklepu Fiony, gdzie możesz kupić Spectrum Dance Saber za 16 500 bitsów.
Spectrum Dance Saber to broń biała o unikalnej mechanice rytmicznej. Podczas walki możesz aktywować jej specjalny tryb – Spectrum Rainbow Mode. Aby to zrobić, musisz uderzyć 9 razy z rzędu w rytm muzyki (na „beat”). Można popełnić drobne błędy, ale każde uderzenie musi być w miarę zsynchronizowane z tempem. Po napełnieniu paska (9 trafień) aktywuje się tryb tęczowy, w którym Twoje ataki zadają ogromne obrażenia i rozświetlają pole bitwy.
Zabij 10 przeciwników w Spectrum Rainbow Mode, aby odblokować trofeum. Nie musisz zrobić tego w jednym podejściu – postępy sumują się między aktywacjami trybu. Najlepiej ćwiczyć rytm na słabszych wrogach, a po opanowaniu mechaniki przejść do potężniejszych przeciwników, by wykorzystać pełnię mocy miecza.
Po dziesiątym zabójstwie w trybie Spectrum Rainbow, trofeum „Dance Dance Disfiguration” automatycznie się odblokuje. To jedno z najbardziej stylowych i kolorowych osiągnięć w grze – idealne dla tych, którzy lubią walczyć… w rytmie muzyki.

Ad Hominem Homicide / Zabójstwa na zabój
Trofeum „Ad Hominem Homicide” zdobywasz po zabiciu 10 przeciwników, którzy zostali sprowokowani (taunted) przez drony reklamowe z broni Popup Gun. To jedno z bardziej humorystycznych osiągnięć w The Outer Worlds 2, pokazujące absurdalny marketingowy klimat gry – bo nic nie rozprasza przeciwników tak skutecznie jak… latające reklamy.
Aby zdobyć Popup Gun, udaj się na ACS Undisputed Claim w regionie Value Added Esplanade i odwiedź Arms Merchanta, którego sklep znajduje się na południe od punktu szybkiej podróży Head Office Tower. Broń kosztuje 16 500 bitsów, więc przygotuj się finansowo.
Popup Gun działa nietypowo – zamiast zadawać obrażenia, wystrzeliwuje Ad Drony, które przyciągają uwagę wrogów i prowokują ich do ataku. Dzięki temu przeciwnicy na chwilę przestają zwracać uwagę na Ciebie, co daje Ci czas na kontratak.
Aby zdobyć trofeum, wykonaj następujące kroki:
Wybierz obszar z kilkoma przeciwnikami.
Wystrzel kilka dronów w ziemię lub w pobliżu wroga – nie celuj bezpośrednio w niego.
Poczekaj, aż wrogowie skupią się na dronach (zwykle zaczynają je ostrzeliwać).
Gdy przeciwnik zostanie sprowokowany (taunted), zabij go dowolną bronią.
Powtórz ten proces 10 razy, a trofeum „Ad Hominem Homicide” automatycznie się odblokuje.
Drony możesz stawiać w dowolnej ilości – ich prowokacja działa nawet na grupy przeciwników, co czyni Popup Gun świetnym narzędziem taktycznym. To jedno z zabawniejszych osiągnięć w grze, które idealnie łączy czarny humor Obsidianu z satyrą na agresywny świat reklam Arkadii.

Stop Hitting Yourself / Weź się nie bij
Trofeum „Stop Hitting Yourself” zdobywasz po zabiciu 15 wrogów wyłącznie przy użyciu broni Armageddon – jednego z najbardziej groteskowych, a zarazem fascynujących eksperymentalnych uzbrojeń w The Outer Worlds 2. Broń ta doskonale wpisuje się w czarny humor Obsidianu, pozwalając… zabić przeciwników ich własnym ciałem.
Aby zdobyć Armageddon, musisz być w trakcie głównego zadania „An Instrument to Unfold Space & Time” na planecie Praetor. W jego trakcie odwiedzisz Interstitial Reconfiguration Center, gdzie znajdziesz broń. Na północnej stronie kompleksu znajduje się duża sala testowa pełna manekinów i zabezpieczonej szczeliny czasoprzestrzennej (rift). Wejdź do pomieszczenia Interstitial Weapons Development Chamber i użyj Rift Anomaly Modulatora na lokalnym rozdarciu rzeczywistości. W nagrodę otrzymasz broń Armageddon.
Armageddon strzela niestabilną substancją organiczną, która przyczepia się do ciała przeciwnika i powoduje wybuchowy rozrost organicznej tkanki – potworne macki wyrastają z ofiary, zadając jej obrażenia w czasie, aż do śmierci. Efekt jest nie tylko skuteczny, ale też widowiskowy.
Aby zdobyć trofeum, używaj tylko tej broni i zabij 15 wrogów wyłącznie jej działaniem. Najłatwiej zrobić to na przeciwnikach biologicznych (ludziach, bestiach, mutantach), ponieważ efekt broni nie działa na roboty. Wystarczy kilka trafień, by przeciwnik sam „pobił się na śmierć” dzięki pasożytniczym mackom.
Po piętnastym udanym zabójstwie trofeum „Stop Hitting Yourself” automatycznie się odblokuje. To jedno z najbardziej makabrycznych, ale też zabawnych osiągnięć w grze — w końcu cóż może być bardziej satysfakcjonującego niż patrzenie, jak wrogowie dosłownie atakują samych siebie?

Stompy / Tuptuś
Trofeum „Stompy” zdobywasz po zdeptaniu pięciu przeciwników przy użyciu Shrink Raya – jednej z najbardziej kultowych i zabawnych broni powracających z pierwszej części The Outer Worlds. Jak sama nazwa wskazuje, Shrink Ray pozwala dosłownie zmniejszyć wrogów do rozmiarów owadów, a następnie… rozgnieść ich.
Aby zdobyć Shrink Ray, najpierw musisz postępować w fabule aż do momentu, gdy odblokujesz Rift Anomaly Modulator w trakcie głównej misji „An Instrument to Unfold Space & Time” w Interstitial Reconfiguration Center na planecie Praetor. Gdy masz już urządzenie, udaj się na Paradise Island.
Z lądowiska skieruj się na zachód, w stronę jaskiń prowadzących do Crabble Spawning Grounds. W połowie drogi znajdziesz dwa rift’y (rozwarcia rzeczywistości) obok budynku. Aby zdobyć Shrink Ray:
Aktywuj rift na dachu budynku.
Szybko wróć do riftu na klifie i odczekaj 5 sekund.
Aktywuj drugi rift, a następnie wejdź na rampę, którą utworzy.
Gdy pierwszy rift wygaśnie, pojawi się nowa droga do skrzynki z Shrink Rayem – otwórz ją i zabierz broń.
Shrink Ray działa dokładnie tak, jak się spodziewasz – zmniejsza wrogów do mikroskopijnych rozmiarów. Aby zdobyć trofeum, skurcz pięciu przeciwników, a następnie zabij ich poprzez nadepnięcie lub cios wręcz. Każde udane „zdeptanie” liczy się do progresu.
Po wykonaniu pięciu skutecznych ataków trofeum „Stompy” automatycznie się odblokuje. To jedno z najbardziej komediowych osiągnięć w grze – nic nie daje takiej satysfakcji, jak widok dawnych postrachów Arkadii uciekających w panice przed Twoim butem.

Waylaid Grenades / Zaginione granaty
Trofeum „Waylaid Grenades” może brzmieć jak spore wyzwanie, ale w rzeczywistości jest zaskakująco proste, zwłaszcza jeśli korzystasz z gadżetu TTD (Tactical Time Dilation), który spowalnia czas i pozwala na precyzyjne reakcje w walce.
Twoim celem jest zestrzelenie trzech granatów w locie, zanim dotkną ziemi. Aby to zrobić, znajdź obóz przeciwników – najlepiej Scrapperów, ponieważ często używają granatów. Podejdź do ich obozowiska i skryj się za osłoną, tak aby zachęcić wrogów do rzucania granatów w Twoim kierunku.
Kiedy zauważysz, że przeciwnik wykonuje rzut, spójrz w niebo w kierunku lecącego granatu, a następnie natychmiast aktywuj TTD (L1), aby spowolnić czas. W trybie zwolnionego tempa celuj i zestrzel granat w locie – broń dystansowa o szybkim ogniu, jak karabin szturmowy lub pistolet maszynowy, sprawdzi się najlepiej.
Powtórz ten proces trzy razy, a trofeum „Waylaid Grenades” automatycznie się odblokuje. Nie musisz robić tego w jednej walce – każde udane zestrzelenie liczy się niezależnie.
Wskazówka: jeśli masz problemy z wywołaniem odpowiedniego momentu, obniż poziom trudności do Story, aby spokojnie obserwować trajektorię granatów i ćwiczyć refleks. Warto też walczyć na otwartym terenie, gdzie lepiej widać nadlatujące pociski.
Gdy zestrzelisz trzeci granat w powietrzu, osiągnięcie „Waylaid Grenades” pojawi się na ekranie — i możesz z dumą powiedzieć, że jesteś szybszy od własnego wybuchu.

Chemically Dependent / Chemiczne uzależnienie
Trofeum „Chemically Dependent” zdobywasz, gdy 20 razy doprowadzisz do „crasha” organizmu, przeładowując się leczeniem z użyciem Medical Inhalera. To osiągnięcie jest świetnym przykładem czarnego humoru The Outer Worlds 2 – bo nawet zbyt częste leczenie może skończyć się… przedawkowaniem.
Podczas walki możesz leczyć się wciskając strzałkę w dół na d-padzie, co aktywuje Medical Inhaler. Każde jego użycie napełnia zielony pasek Toksyczności (Toxicity Meter), znajdujący się tuż pod paskiem zdrowia. Jeśli będziesz korzystać z inhalera zbyt często w krótkim czasie, wskaźnik napełni się do maksimum, a Twoja postać „crashuje” – czyli chwilowo traci możliwość leczenia, dopóki pasek całkowicie się nie opróżni.
Aby zdobyć to trofeum, wystarczy spowodować taki crash 20 razy. Nie musisz robić tego w jednej sesji – wszystkie przypadki liczą się łącznie. Najłatwiej uzyskać to naturalnie podczas dłuższej gry, zwłaszcza na wyższych poziomach trudności (np. Very Hard), gdzie częste leczenie jest nieuniknione.
Jeśli chcesz przyspieszyć zdobycie osiągnięcia:
Znajdź bezpieczne miejsce lub słabszych przeciwników.
Powtarzaj użycie inhalera w krótkich odstępach czasu, aż pasek Toksyczności się przepełni.
Poczekaj, aż pasek spadnie do zera i powtórz proces.
Po 20 takich przeładowaniach toksycznością trofeum „Chemically Dependent” automatycznie się odblokuje. To proste, a przy intensywnych starciach praktycznie niemożliwe do przegapienia – w końcu nawet najlepsi bohaterowie Arkadii czasem nadużywają „leczniczych” środków.

Hatchling Hunter / Łowy na młode
Trofeum „Hatchling Hunter” zdobywasz po zabiciu łącznie 50 młodych form bestii, takich jak Raptidon Juveniles, Crabble Hatchlings, Mantiwasps, Spiderlings czy Critters. To jedno z najprostszych i praktycznie niemożliwych do przegapienia osiągnięć w The Outer Worlds 2.
Podczas eksploracji różnych planet Arkadii natkniesz się na dziesiątki dzikich stworzeń — często w grupach, w których obok dorosłych osobników pojawiają się ich młode. Właśnie te młode wersje wrogów liczą się do postępu trofeum. Nie musisz ich farmić celowo – wystarczy, że regularnie będziesz eksplorować lokacje, wykonywać misje poboczne i eliminować napotkane stwory.
Wszystkie wymienione gatunki często występują w:
Paradise Island – liczne Crabble Hatchlings w jaskiniach i na plażach,
Praetor – Spiderlings i Mantiwasps w pobliżu ruin i fabryk,
Cloister – Raptidon Juveniles na obrzeżach zalesionych terenów,
Golden Ridge – mniejsze Critters w otwartym terenie.
Po prostu eliminuj każde młode stworzenie, które napotkasz — nie ma znaczenia, jaką bronią czy w jakim kontekście. Po 50 zabójstwach osiągnięcie „Hatchling Hunter” automatycznie się odblokuje.
Dla większości graczy trofeum to wpada naturalnie przed ukończeniem gry, nawet bez celowego śledzenia postępów. W skrócie: jeśli często eksplorujesz i nie stronisz od walki z fauną Arkadii, już jesteś na dobrej drodze do tytułu prawdziwego łowcy młodych bestii.

Winning Hearts and Heads / Zjednanie serc i głów
Trofeum „Winning Hearts and Heads” zdobywasz po zebraniu 20 ludzkich serc — tak, dosłownie. To jedno z najbardziej makabrycznych (i humorystycznie niepokojących) osiągnięć w The Outer Worlds 2, które nagradza graczy o wyjątkowo… bezwzględnych skłonnościach.
Aby móc zbierać serca, musisz najpierw odblokować dwa konkretne perki:
Psychopath – umożliwia okazjonalne pozyskiwanie serc po zabójstwie ludzi.
Serial Killer – wymaga wcześniejszego odblokowania Psychopath i zwiększa częstotliwość automatycznych „zbiorów”.
Po zdobyciu tych perków każdorazowe zabójstwo człowieka ma szansę skutkować automatycznym pozyskaniem serca, co nie tylko liczy się do trofeum, ale również trwale zwiększa maksymalne zdrowie postaci o +2. Co więcej, jeśli zabijesz cywilów lub osoby neutralne (które nie walczą z Tobą), ich serca zawsze zostaną zebrane – co czyni proces znacznie łatwiejszym.
Aby zdobyć trofeum:
Aktywuj oba wspomniane perki.
Zabijaj ludzi (wrogich lub neutralnych).
Zbieraj ich serca automatycznie – nie musisz niczego podnosić ręcznie.
Po zebraniu 20 serc trofeum „Winning Hearts and Heads” automatycznie się odblokuje.
Wskazówka: jeśli chcesz przyspieszyć proces, atakuj neutralnych NPC-ów w mniej istotnych lokacjach lub stacje handlowe z małą liczbą świadków — serca z takich ofiar liczą się w 100% przypadków.
Efekt uboczny? Twoja postać nie tylko staje się potężniejsza, ale też dosłownie… żywi się sercami Arkadii. W końcu nikt nie powiedział, że droga do platyny będzie moralnie czysta.

Corpse Warper / Trupogniot
Trofeum „Corpse Warper” zdobywasz po rozpuszczeniu 20 ciał za pomocą urządzenia Auntie’s Acidic Dematerializer — genialnego (i nieco przerażającego) gadżetu stworzonego do szybkiego pozbywania się dowodów zbrodni w The Outer Worlds 2.
Aby zdobyć to urządzenie, ukończ prolog gry i po przebudzeniu się ze snu na statku porozmawiaj z VAL, która zwykle znajduje się w pobliżu wyjścia z pokładu Incognito. Podczas rozmowy wręczy Ci Auntie’s Acidic Dematerializer – gadżet stworzony przez firmę Auntie’s Choice, pozwalający rozpuszczać zwłoki w kwaśnym roztworze, tak by nikt ich nie odkrył.
Gadżet działa bardzo prosto – wystarczy użyć go na ciele zabitego przeciwnika, a ciało natychmiast rozpłynie się w zielonkawej mgiełce, znikając z pola widzenia i eliminując ryzyko wykrycia. To idealne narzędzie dla graczy preferujących skradanie i ciche eliminacje, ale równie dobrze można je wykorzystać po brutalnej walce.
Osiągnięcia kolekcjonerskie w The Outer Worlds 2
Trofea: 45/49
I ostatnie osiągnięcia związane są ze zbieractwem wszelkiej maści 🙂 Parę z nich polega na zrobieniu questa, a inne na uważnej eksploracji świata gry.

Rift Drifter / Szczelnołaz
Trofeum „Rift Drifter” zdobywasz po odnalezieniu i ustabilizowaniu wszystkich zlokalizowanych szczelin (localized rifts) w systemie Arkadii. To jedno z bardziej czasochłonnych, ale też satysfakcjonujących osiągnięć w The Outer Worlds 2, ponieważ wymaga eksploracji każdej planety i dokładnego zbadania ukrytych anomalii przestrzennych.
Na początku gry szczeliny są śmiertelnie niebezpieczne – wejście do nich kończy się natychmiastową śmiercią. Dopiero po ukończeniu głównej misji „An Instrument to Unfold Space & Time” na planecie Praetor otrzymasz urządzenie Rift Anomaly Modulator (RAM) w Interstitial Reconfiguration Center, które pozwala stabilizować rifty i wchodzić do ich wnętrza.
Po zdobyciu RAM możesz aktywować szczeliny, naciskając przycisk interakcji (kwadrat). Zneutralizowanie riftu często nagradza Cię unikatowymi przedmiotami – bronią, pancerzami lub gadżetami (np. Gary’s Armour, Armageddon, Shrink Ray).
Aby zdobyć to trofeum, musisz wejść we wszystkie lokalne szczeliny na każdej mapie. Lista lokacji wygląda następująco:
Paradise Island – 3 rifty (m.in. w Crabble Spawning Grounds, przy Excognitation Chapel i Bridge of the Reverent).
Golden Ridge – kilka szczelin wokół Alexandra Station i Decommissioned Autonomous Extractorium.
Free Market Station – jeden rift po lewej stronie przy wejściu do stacji.
Praetor – 6 w Interstitial Reconfiguration Center oraz kilka na powierzchni (np. przy Lightning Tower i w północno-zachodniej części mapy).
Cloister – 3 szczeliny: przy Laplace’s Garden, w obozie kultystów oraz w budynku EARL.
Reconstituted Horizon Prime – 6 szczelin na trasie fabularnej, w tym jedna obowiązkowa w laboratoriach Providence Ship.
Po ustabilizowaniu wszystkich szczelin trofeum „Rift Drifter” automatycznie się odblokuje.

A Journey Of A Thousand Miles / Początek dalekiej podróży
Musisz zdobyć jedną kartę kolekcjonerską.

Whew, That’s Enough! / Dobra, starczy!
Trofeum „Whew, That’s Enough!” zdobywasz po zebraniu 100 kart Pitchball/Tossball – niewielkich kolekcjonerskich kart rozsianych po całej Arkadii. To jedno z bardziej czasochłonnych osiągnięć w The Outer Worlds 2, ale też jedno z najbardziej opłacalnych, ponieważ każda karta zapewnia trwały bonus do statystyk Twojej postaci.
Karty mogą zwiększać różne parametry, takie jak obrażenia, szansa na trafienie krytyczne, szybkość przeładowania czy wydajność umiejętności specjalnych. Zbieranie ich nie tylko przybliża Cię do platyny, ale też realnie ułatwia rozgrywkę, zwłaszcza na wyższych poziomach trudności.
Pitchball/Tossball Cards znajdziesz praktycznie wszędzie – w biurach, mieszkaniach, świątyniach, przy łóżkach czy na stołach. Często leżą w miejscach związanych z fabułą lub przy unikalnych punktach orientacyjnych. Choć są małe i łatwo je przeoczyć, warto regularnie przeszukiwać każde pomieszczenie i eksplorować dokładnie otoczenie.
Wiele kart znajdziesz także w sejfach, skrzyniach lub na biurkach NPC-ów, dlatego warto inwestować w Lockpicking i Perception, aby mieć większe szanse na ich dostrzeżenie.
Nie musisz zdobywać wszystkich kart w jednej lokacji – postępy sumują się globalnie w trakcie całej gry. Jeśli eksplorujesz świat dokładnie i wykonujesz zadania poboczne, zebrane 100 kart powinno wpaść naturalnie przed końcem drugiego przejścia.
Po zebraniu setnej karty trofeum „Whew, That’s Enough!” automatycznie się odblokuje.

Hatchling Catcher / Łapanie młodych
Musisz zdobyć pięć różnych zwierząt na statek.

SA Quarterlies Quantified / Wyniki Kwartalne
Trofeum „SA Quarterlies Quantified” zdobywasz po odnalezieniu wszystkich 10 egzemplarzy magazynu Science Adventures Quarterly na Paradise Island. To pierwszy z zestawów kolekcjonerskich, które można znaleźć na głównych mapach The Outer Worlds 2, i świetne wprowadzenie do eksploracji Arkadii dla graczy, którzy lubią zbierać wszystko, co błyszczy.
Czasopisma Science Adventures Quarterly są rozrzucone po całej wyspie i zazwyczaj znajdują się w logicznych, łatwo dostępnych miejscach – w opuszczonych domach, na stołach, w pomieszczeniach wymagających zasilania lub przy charakterystycznych punktach, takich jak przystanie rybackie czy posterunki badawcze. Choć żadne z nich nie jest wyjątkowo trudne do znalezienia, łatwo któreś przegapić, jeśli nie eksplorujesz dokładnie każdego obszaru.
Znalezienie wszystkich dziesięciu numerów wymaga odwiedzenia większości kluczowych lokacji na Paradise Island, dlatego najlepiej zbierać je w trakcie naturalnej rozgrywki. Uważnie przeszukuj biurka, półki, szafki i miejsca z notatkami naukowców – czasopisma mają charakterystyczny wygląd, więc łatwo je rozpoznać, gdy wiesz, czego szukasz.
Po podniesieniu dziesiątego egzemplarza trofeum „SA Quarterlies Quantified” automatycznie się odblokuje.

Golden Ridge Murals In Plural / Płaskorzeźby w Złotej Grani są do bani
Trofeum „Golden Ridge Murals In Plural” zdobywasz po odnalezieniu wszystkich pięciu fragmentów muralu na mapie Golden Ridge. To lokalny zestaw znajdziek w tej części Arkadii, zastępujący magazyny z Paradise Island, i jedno z łatwiejszych, ale przyjemnych do zrealizowania osiągnięć kolekcjonerskich w The Outer Worlds 2.
Fragmenty muralu znajdują się na ścianach holi różnych stacji tramwajowych w regionie. Każdy z nich przedstawia część większej mozaiki ukazującej życie kolonistów Golden Ridge i ich codzienność pod korporacyjnym jarzmem. Kiedy wiesz, czego szukać – jasnych, artystycznych paneli przy ścianach z charakterystycznymi rysunkami – odnalezienie ich jest stosunkowo proste.
Aby zdobyć trofeum, wystarczy odwiedzić wszystkie pięć stacji i zebrać każdy fragment muralu. Niektóre z nich znajdują się w otwartych, bezpiecznych lokalizacjach, inne w miejscach, gdzie mogą pojawić się wrogowie, więc warto zachować ostrożność.
Po zebraniu wszystkich pięciu części mozaiki, Twoja postać automatycznie zaktualizuje wpis w dzienniku, a trofeum „Golden Ridge Murals In Plural” odblokuje się natychmiast.
To jedno z prostszych, ale klimatycznych osiągnięć, które pozwala lepiej poznać estetykę i historię Golden Ridge. Dodatkowo, po złożeniu wszystkich fragmentów, mural ukazuje pełną scenę – subtelny komentarz do świata gry i jego satyrycznego spojrzenia na kolonializm korporacyjny.

Praetor Towers Powered / Każdy może na Pretorze
Trofeum „Praetor Towers Powered” zdobywasz po odnalezieniu i ponownym skalibrowaniu wszystkich pięciu stacji uziemiających (grounding stations) na planecie Praetor. To nietypowy rodzaj znajdziek w The Outer Worlds 2, łączący eksplorację, walkę i zagadki środowiskowe w jednym zadaniu.
Każda z pięciu stacji znajduje się w innej części mapy — cztery rozmieszczone są w narożnikach, a piąta w centrum Praetor. Odblokowanie ich wymaga różnych działań: część wymaga pokonania wrogów, inne rozwiązania łamigłówek riftowych lub znalezienia brakujących komponentów, które pozwolą na ponowną aktywację systemu.
Po zlokalizowaniu stacji podejdź do terminala i wybierz opcję „Recalibrate Grounding Station”. Niektóre z nich mogą być zablokowane, dopóki nie wykonasz odpowiednich misji fabularnych lub nie zdobędziesz Rift Anomaly Modulatora, który umożliwia stabilizowanie pobliskich szczelin czasoprzestrzennych.
Choć nie jest to szczególnie trudne osiągnięcie, wymaga dokładnej eksploracji całej mapy i gotowości do walki z wrogami broniącymi wież. Każda z nich ma nieco inny układ otoczenia, więc warto zapisywać postępy po każdej aktywacji.
Po skalibrowaniu wszystkich pięciu stacji trofeum „Praetor Towers Powered” automatycznie się odblokuje.
Wskazówka: najlepiej realizować to osiągnięcie w ramach eksploracji po ukończeniu większości głównych misji na Praetor. Dzięki temu masz dostęp do całej mapy, a Twoje wyposażenie i umiejętności pozwalają szybciej radzić sobie z walkami i zagadkami przy wieżach.

Cloister Excogitation Logs CEL-ebration / Klasztorna ekskogitacja, radosna celebracja
Trofeum „Cloister Excogitation Logs CEL-ebration” zdobywasz po odnalezieniu wszystkich czterech dzienników dźwiękowych Excogitation Logs na mapie Cloister. To klasyczny typ znajdźki w The Outer Worlds 2 — prosty, ale wymagający dokładnej eksploracji.
Audio logi są ukryte w czterech kaplicach Excogitation Chapels rozmieszczonych w różnych częściach regionu. Układ jest przejrzysty: po jednym logu w każdym rogu mapy. Każdy z dzienników można zebrać w dowolnej kolejności, a ich zawartość rozwija historię lokalnej sekty badawczej i jej eksperymentów z riftami.
Najtrudniejszy do zdobycia jest log z południowego zachodu Cloister, ponieważ prowadzi do niego winda z Cloister Underlands – obszaru, do którego trafiasz w ramach misji związanej z przywracaniem działania Archiwum. Pozostałe trzy kaplice są łatwiejsze do zlokalizowania – znajdują się w otwartych rejonach mapy, często w pobliżu dróg lub punktów szybkiej podróży.
Po zebraniu wszystkich czterech nagrań trofeum „Cloister Excogitation Logs CEL-ebration” automatycznie się odblokuje.
Wskazówka: logi Excogitation są widoczne jako niewielkie, migające moduły audio leżące na ołtarzach lub biurkach wewnątrz kaplic. Warto zwiedzić każdą lokalizację dopiero po uzyskaniu pełnego dostępu do regionu Cloister, aby uniknąć cofania się.
To jedno z prostszych, ale klimatycznych osiągnięć, które łączy eksplorację z odkrywaniem fabularnych sekretów świata Arkadii.
Pozostałe osiągnięcia w The Outer Worlds 2
Trofea: 48/49
Ostatnie osiągnięcia, czyli trudne do sklasyfikowania. Jak zwykle szybki opis z opisem i dojeżdżamy do platyny.

A Stiff In The Rift / Finał z przytupem
Musisz zginąć podchodząc do jakiejś szczeliny.

Auntie’s Old Acquaintance / Stary znajomy Cioteczki
Trofeum „Auntie’s Old Acquaintance” zdobywasz po spotkaniu Amosa, postaci, która stanowi wyjątkowe nawiązanie do serialu Secret Level produkcji Amazon. Amos pojawiał się tam jako młody mężczyzna związany z korporacją Auntie Cleo, a w The Outer Worlds 2 możesz spotkać jego znacznie starszą wersję.
Aby odblokować to osiągnięcie, musisz rozpocząć zadanie poboczne „Forbidden Secrets of the Undisputed Claim”. Znajdziesz je w regionie Value Added Esplanade na stacji ACS Undisputed Claim. W pobliżu sklepu medycznego spotkasz „Suspicious Character” – porozmawiaj z nią, a po przeczytaniu przekazanej notatki misja automatycznie trafi do Twojego dziennika.
W ramach tego zadania trafisz do Twombly’ego, średniego szczebla menedżera, który zleci Ci dwa cele:
Learn the Mysterious Individual’s Secrets
Get the Secret Drink Recipe
Tajemniczą postacią, o której wspomina Twombly, jest właśnie Amos. Znajdziesz go na targowisku ACS Undisputed Claim, a prowadzi tam bezpośredni znacznik misji. Nie da się go przeoczyć – to starszy mężczyzna w uniformie sprzątacza, w towarzystwie dwóch ochroniarzy korporacyjnych, co już samo w sobie budzi podejrzenia.
Porozmawiaj z nim i wysłuchaj jego historii o dawnych czasach i kontaktach z Auntie Cleo. Po zakończeniu rozmowy trofeum „Auntie’s Old Acquaintance” automatycznie się odblokuje.
To niewielkie, ale klimatyczne osiągnięcie, będące ukłonem twórców w stronę fanów serialowych odniesień i szerszego uniwersum The Outer Worlds. Amos to ciekawy przykład postaci, która przetrwała dekady i wciąż ma wiele do powiedzenia o swojej dawnej patronce – i o korporacyjnym świecie, który nigdy się nie zmienia.

Well Dressed / Modne odzienie
Trofeum „Well Dressed” zdobywasz po pokonaniu Konsula podczas finałowej walki, mając na sobie zwykłe ubranie zamiast pancerza. To jedno z trofeów łatwych do przeoczenia, dlatego warto przygotować się na nie jeszcze przed końcem gry.
Pod koniec kampanii, gdy dotrzesz do mostka statku Providence, czeka Cię walka z głównym antagonistą – Konsulem i jego ochroną. Gdy znajdziesz się na pokładzie 03, tuż przed wejściem do wielkiej sali mostka, zapisz grę – to bardzo ważne, ponieważ później możesz z tego punktu szybko wrócić, by wykonać trofeum w prostszy sposób.
Najpierw ukończ grę w ramach swojego podstawowego przejścia (np. na poziomie Very Hard, jeśli robisz platynę). Po napisach końcowych wczytaj zapis sprzed walki z Konsulem i zmień poziom trudności na Story, by starcie było łatwiejsze. Następnie zdejmij pancerz i załóż zwykłe ubranie.
W grze każda odzież technicznie figuruje jako „Armor”, ale tylko przedmioty bez oznaczenia Light, Medium lub Heavy są faktycznie uznawane za ubrania. Dobrym wyborem jest np. Top Most Coat, ale może to być dowolny strój spełniający ten warunek.
Po założeniu ubrania wejdź na mostek, pomiń scenkę i pokonaj Konsula. Walka na poziomie Story jest bardzo prosta – nawet z lekkim uzbrojeniem nie powinna sprawić problemu.
Po zwycięstwie trofeum „Well Dressed” automatycznie się odblokuje.
Osiągnięcie jest oznaczone jako missable, ponieważ jeśli dotrzesz do końca gry bez zachowanego stroju cywilnego w ekwipunku, nie będziesz mógł go zdobyć bez cofnięcia się do starszego zapisu. Dlatego warto zachować przynajmniej jeden element zwykłego ubrania przez całą rozgrywkę.
Platyna w The Outer Worlds 2
Trofea: 49/49

You’ve Given 110% / Wszystko na 110%
Udało Ci się — przetrwałeś korporacyjne knowania, międzywymiarowe szczeliny, złośliwe towarzystwa i absurdalne eksperymenty naukowe. Zdobycie platyny w The Outer Worlds 2 to nie lada wyczyn i dowód na to, że potrafisz odnaleźć się w najbardziej chaotycznym i satyrycznym świecie sci-fi, jaki stworzyło Obsidian.
Za Tobą dziesiątki godzin eksploracji Arkadii, moralnych wyborów, misji frakcyjnych i bitew z absurdalnie przerośniętymi potworami. Poznałeś sekrety wszystkich towarzyszy, odkryłeś potężne bronie, przetrwałeś bez wydania ani jednego bita i – być może – doprowadziłeś swoich kompanów do zguby. Cokolwiek zrobiłeś po drodze, jedno jest pewne: Twoja podróż przez Arkadię zostanie zapamiętana.
Teraz możesz z dumą spojrzeć na listę trofeów i powiedzieć, że odkryłeś każdy sekret, poznałeś każdą frakcję i ujarzmiłeś każdy rift. Twoje imię zapisze się w historii kolonii jako tego, kto nie tylko ocalił (lub pogrążył) Arkadię, ale zrobił to w najlepszym stylu.
Gratulacje raz jeszcze — zdobyłeś wszystko, co The Outer Worlds 2 ma do zaoferowania.
A jeśli po tym wszystkim wciąż czujesz niedosyt… cóż, zawsze możesz rozpocząć nową przygodę i sprawdzić, jak bardzo inny może być świat, gdy podejmiesz odwrotne decyzje.
Do zobaczenia w kolejnych światach, Kapitanie!
The Outer Worlds 2 możesz kupić w naszym Sklepie z Grami



