Powoli czujemy klimat zbliżającego się Halloween, dlatego w tym tygodniu przedstawiamy gry planszowe high fantasy. Zestawienie zawiera szereg wybranych przez naszą redakcję tytułów – od gier prostszych, idealnych dla początkujących, po wersje planszówek dla osób bardziej zaawansowanych. Niezależnie jednak na jakim poziomie jesteś: liczy się dobra strategia i przemyślane ruchy.
A czym jest high fantasy? To prawdopodobnie jeden z najbardziej rozpoznawalnych podgatunków fantasy. Może istnieć także pod nazwą Epic Fantasy lub The Hero’s Quest. Gatunek charakteryzuje się tym, że akcja dzieje się w zupełnie innym świecie. A świata istnieje kilka odmian: po pierwsze – mamy świat oddzielony od naszego świata i zupełnie z nim niepowiązany, w którym nasz świat praktycznie nie istnieje, po drugie – świat wtórny, do którego można dotrzeć z naszego świata przez pewien punkt, często portal, po trzecie – świat wtórny w naszym własnym świecie, inaczej mówiąc „świat w świecie”. Historia zazwyczaj opowiadana jest oczami głównego bohatera i głównie na nim się skupia. Bohater bardzo często prowadzi grupę „dobrą” przeciwko złu, które grozi zawładnięciem i zniszczeniem pokoju.
Władca Pierścieni: Podróże przez Śródziemie
Jest to kooperacyjna gra planszowa, w której każdy z zawodników wcieli się w jednego z bohaterów książek Tolkiena. Akcja gry dzieje się mniej więcej między wydarzeniami z Hobbita, a książki Władca Pierścieni. W podstawowej wersji mamy dostęp do jednej kampanii, która składa się z szeregu misji. Ilość misji jest uzależniona od naszych wyborów oraz sukcesów w trakcie gry i dosyć szybko pojawiają się momenty w których nasz sukces czy porażka będzie decydować o przyszłych misjach. Gra toczy się dwutorowo i bohaterowie ścigają się z paskiem ciemności, którego napełnienie powoduje pojawianie się nowych wrogów czy ciemności na niektórych obszarach, która to powoduje wiele różnych negatywnych reakcji, głównie nakładając strach na każdym bohaterze który znajduje się na koniec tury na takim obszarze. Jest ekstra w wariancie solo, więc jeśli twoje towarzystwo wyruszyło we własną podróż, nie poczujesz się opuszczony 😉
Fantastyczne światy
To gra dla dwóch do sześciu osób, w której wcielasz się we władcę i starasz się jak najlepiej rozwinąć swoje królestwo. Na początku musisz podjąć decyzję czy wolisz np. zbudować armię i dzięki niej zdobywać władzę, czy może spróbujesz zrobić to za pomocą magii i czarów. Rozgrywka w Fantastyczne Światy jest niezwykle prosta, ale wymaga trochę analitycznego myślenia, bo wykombinowanie niezłej strategii jest kluczowe. W zasadzie musisz jedną kartę dobrać a jedną odrzucić. Jako, że to gra w najlepsze combosy, przez które mnożą się punkty potrzebne do zwycięstwa, dobieranie i odrzucanie musi być odpowiednio przemyślane, bo to dzięki unikalnym kombinacjom mamy szansę zwyciężyć. Fantastyczne Światy mają banalnie proste zasady i ogromną liczbę potencjalnych rozgrywek, gdyż za każdym razem trafiają do nas inne karty i możemy obmyślić całkiem nową strategię. Polecam na szybką, dwudziestominutową rozgrywkę.
Dungeon Saga: Grobowiec Króla Krasnoludów
Historia głosi, iż około tysiąc lat temu, w bitwie, poległ najwspanialszy znany ludzkości bohater – Valandor. Obecnie tajemnice mocy Valandora próbuje odkryć czarnoksiężnik Mortibris, który plugawi i plądruję wspaniałą krainę wraz ze swoimi nieumarłymi sługami. Jedynie najsilniejsza grupa bohaterów może stanąć mu na drodze – do walki wezwani zostają wszyscy, nawet z najdalszych zakątków krainy. I tutaj rozpoczyna się Twoja przygoda, graczu! Wspólnie z innymi graczami (ew. samodzielnie) będziesz musiał przemierzać korytarze i lochy w celu spełnienia wymagań misji. Jeden z graczy może kontrolować Nekromantę i stanąć przeciwko pozostałym graczom albo gracz-nekromanta może stanąć przeciwko drużynie wadzonej przez jednego gracza, także każda grupa znajomych odnajdzie się w tej grze.
Descent: Legendy Mroku
Descent Legendy Mroku to nowa gra w świecie Terrinoth. Składa się z kilku kampanii, w których bohaterowie staną przeciwko siłom ciemności. Nie jest to trzecia edycja znanego nam Descent Wędrówki w Mroku, a samodzielny tytuł w podobnych klimatach. Przed podejściem do rozgrywki należy złożyć całe pudło scenerii 3d. Wliczamy tam filary, schody, bramy, skrzynie, drzewa i tak dalej. Cała procedura jest prosta, zajmuje około 2 godzin nieśpiesznego składania. Przewodnikiem w rozgrywce jest specjalna aplikacja mobilna. Teren gry rośnie podczas grania, wystarczy że nasza postać wyląduje obok żetonu eksploracji. Aplikacja szybko podpowiada co mamy wstawić, na ogół od 3 do 5 elementów. Mówi też, jacy wrogowie się pojawiają. Po pierwszej rozgrywce możemy powiedzieć, że plansza 3d robi super wrażenie a sama aplikacja jest funkcjonalna, i jej obsługa nie sprawia większego kłopotu.
Simurgh
Jesteś przywódcą jednego z wielce dumnych rodów. Żyjecie w świecie, w którym dziesiątki lat temu sprzymierzyliście się ze smokami, aby pokonać Cienistych. Władca Smoków jednak odszedł, pozostawiając za sobą nieliczne Simurghi, najbardziej przywiązane do swoich Jeźdźców. To właśnie dzięki nim wasze rodziny uzyskały swoją obecną pozycję. Teraz Cieniści ponownie wracają by siać spustoszenie. Gracz w rozgrywce będzie musiał wytresować potężne bestie i udowodnić, że może stanąć do walki przeciwko najeźdźcom. Będziesz wysyłał wasali oraz jeźdźców, by zbierały kolejne smoki, przeprowadzali badania albo podróżowali do Dziczy. Wszystko to da ci Punkty Mocy, które pozwolą wygrać. To kolejna gra, w której należy podejmować przemyślane i mądre decyzje. Dobra strategia to klucz do zwycięstwa.
Aeon’s End
Aeon’s End to gra kooperacyjna, w której gracze walczą przeciwko Nemesis i starają się obronić Gravehold, ostatnie miasto na planecie, zanim zostanie zniszczone. W czasie rozgrywki buduje się talie zaklęć, klejnotów i artefaktów, za pomocą których będziemy próbowali przegonić okropnego potwora. Pikanterii dodaje fakt, że nie możemy tasować kart, co wymusza na nas wcześniejsze obmyślanie taktyk, rozmieszczanie i odkrywanie kart w sposób tak skrupulatny, że najlepsi wojenni stratedzy by się zdziwili. Wszystko bo zniszczyć Nemesis! W większości przypadków i tak się przegrywa, jednak napięcie, planowanie, szybkość podejmowania decyzji dają niesamowitą frajdę z gry. Ta gra po prostu się nie nudzi. Świetny system budowania talii bez możliwości tasowania i deckbuilder w jednym sprawia, że losowość jest bardziej ograniczona niż w innych grach tego typu i jednocześnie gra stawia duże wyzwanie gdyż każdy boss działa w inny sposób. Dobra gra, która stanowi ciągłe wyzwanie.
Zew przygody
To gra, w której możemy planować pewne wydarzenia, jednak często nasze zamiary są weryfikowane przez los. Kolejne karty zdobywamy przez rzucanie runami, więc – jak to w życiu bywa – szczęście nie zawsze się do nas uśmiechnie. Na początku gry wybieramy sobie postać, jej krótką historię, którą w czasie kolejnych tur staramy się rozwinąć. Bardzo lubię też karty antybohaterów, które albo psują plany mojemu przeciwnikowi, albo ułatwiają mi pewne czynności. Właśnie ta negatywna interakcja i duża losowość czynią Zew Przygody grą niezwykle atrakcyjną i ekscytującą
Łupieżcy
Łupieżcy to gra karciana, w której główną rolę grają koty. Grę wydało wydawnictwo Black Monk Games, więc możecie się domyślać, że jest naszpikowana humorem i negatywną interakcją. To idealna pozycja dla kociarzy, i nie tylko. Gra jest bardzo, ale to bardzo dobrze wykonana, komponenty są wysokiej jakości, tak samo opakowanie i karty. Gra ma bardzo proste zasady i fajnie się skaluje na dwie osoby, co jest ogromną zalety. Gra jest niezwykle humorystyczna, ale potrafi również dać w kość. Polecam grę bo nadaje się dla każdego i na każdą okazję.
Gra o Tron + Matka Smoków
Pełna negatywnej interakcji oraz wątłych sojuszy, agresywna i brutalna. Gra oczywiście oparta jest na powieściach R.R. Martina. Umożliwia graczom przejęcie kontroli nad jednym z Domów Westeros i umożliwia żądanie prawa do Żelaznego Tronu. Dodatek do tej planszówki ma nazwę Matka Smoków i gruntownie rozbudowuje grę. Dodany zostaje nowy kontynent dodając nowy fragment mapy znany nam bardziej jako Wolne Miasta Essos. Oferuje zabawę nowymi frakcjami oraz mechanikami. Tytułowa Matka Smoków oraz jej ród otrzymuje unikatowe jednostki (smoki, co za niespodzianka) oraz inny model zdobycia zwycięstwa. Ona zamiast podbijać, skupi się na zdobywaniu popleczników i po zdobyciu ich odpowiedniej liczby wygrywa grę. Dzięki temu rozgrywka w Grę o Tron może zdobyć całkowicie nowy wymiar i jest to świetny moment by zacząć zabawę z tą skomplikowaną grą planszową lub też do niej wrócić i czerpać przyjemność z dodatku.
Ostatnie w serii:
Brak komentarzy