Pathfinder: Wrath of the Righteous, podobnie jak wiele gier fabularnych z ostatnich lat, pozwoli nam zrekrutować najróżniejszych towarzyszy, którzy nie tylko będą cennym wsparciem podczas walki, jak i też staną się cennym źródłem informacji o świecie gry. Poniżej przedstawiam krótkie i treściwe porady o każdym z nich oraz o tym, jak ich pozyskać.
W grze Pathfinder: Wrath of the Righteous jesteśmy w stanie zrekrutować 15 postaci. Część z nich dołączy do nas automatycznie, wraz z fabułą, jednak większość będziemy mogli zrekrutować spełniając odpowiednie założenia w grze. Musimy też pamiętać, że w Pathfinder: Wrath of the Righteous część kompanów może nas opuścić, jeżeli podejmiemy decyzje, które nie będą w zgodzie z ich przekonaniami. Dzięki jednak tak bogatej puli postaci, nie powinniśmy się tym martwić. Poniżej jednak dołączam informacje o tym, kiedy kompani mogą nas opuścić. Z oczywistych względów, poniższe zestawienie będzie posiadało wiele spoilerów fabularnych.
Seelah
Pierwszym z kompanów, który dołącza do nas podczas gry jest Seelah. Jest ona człowiekiem paladynką i możliwość jej rekrutacji pojawi się zaraz na samym początku prologu, kiedy demony zaatakują miasto Kanebres. Posiada praworządnie dobry charakter i odłączy się od nas, jeżeli wybierzesz Mythic Path Lisza.
Camelia
Dołącza do nas chwilę później po Seelah. Jest pół elfką szamanką ze specjalizacją Spirit Hunter, co daje jej niesamowite umiejętności łączące walkę w zwarciu oraz wzmacnianie drużyny. Co ciekawe, jej przynależność jest ukryta, więc nie wiemy czy jest tak naprawdę dobrą czy też złą osobą, a podczas gry będzie sprytnie lawirować między jednym, a drugim.
Lann
Lann oraz kolejna towarzyszka będą pierwszym sprawdzianem twojej przynależności. Przyłączy się chwilę po tym, jak zrekrutujesz poprzednich bohaterów w Underground Caverns. Niestety, w zależności od tego czy postanowisz pomóc dla Mongrels przejść przez labirynt lub też ich opuścisz i odejdziesz sam, przyłączy się do Ciebie lub też nie. Momentem kluczowym jest pokazanie anielskiego światła dla dowódcy wioski. Nawet, jeżeli Lann Ciebie w tym momencie opuści, to potem będzie istniała możliwość ponownej rekrutacji, musisz jedynie zadbać o to, żeby go nie zabić w kolejnych zadaniach kiedy dojdzie do konfrontacji. Lann zostaje oczywiście w momencie kiedy pomożesz potomkom pierwszych Krzyżowców. Mongrel to specjalna rasa, która łączy krew śmiertelników wraz z krwią demonów. Jest on też Mnichem (Monk) i posiada unikalną klasę Zen Archer. Możesz z nim romansować, jeżeli Twoja postać jest mężczyzną.
Wenduag
Jak już zostało wspomniane, Wenduag przyłączy się do nas razem z Lannem, a zostanie z nami na zawsze, jeżeli nie pokażesz światła aniołów dla przywódcy wioski. W innym przypadku jednak Wenduag Ciebie opuści i zaatakuje wraz z kultystami. Po ich pokonaniu, jeżeli puścisz ją wolno, istnieje możliwość że przyłączy się do nas później. Nic jednak straconego, gdyż Wenduag jest jedynie wojownikiem, który do tego skupia się na walce z łuku. O ile nie zmienisz jej ścieżki rozwoju, to zostaje mocno z tyłu jeżeli chodzi o możliwości bojowe od Lanna. Należy oczywiście do rasy Mongrels. Jest możliwy romans z Wenduag, jeżeli Twoja postać jest mężczyzną lub kobietą.
Woljif
Kolejną postacią jest Tiefling, który został zamknięty w podziemnym więzieniu w Defender’s Rest. Aby go uwolnić, musisz najpierw porozmawiać z pilnującymi go strażnikami, a potem z Irabeth. Bez żadnych testów zgodzi się na to, jeżeli ją poprosisz i bardzo dobrze. Woljif jest wprawnym złodziejem z podklasą Eldritch Scoundriel, a dzięki mechanice pathfinder, zawsze będzie zadawać dodatkowe obrażenia dzięki sneak atack, jeżeli wróg będzie walczyć z innym towarzyszem. Do tego używa prostej magii, co nie raz może uratować skórę.
Finnean the Talking Weapon
Teoretycznie to nie jest typowy towarzysz, a gadająca broń, którą odnajdziesz w Ancestries and Wonders Shop. Biedak nie wie, że został zamieniony w broń i do dzisiaj wydaje mu się, że dalej jest żywym Pathfinderem. Unikalność jego jest taka, że może zamienić się w dowolną broń i zostać przekazany dla dowolnej postaci. W czasie gry będziesz dowiadywać się o nim więcej i z czasem będzie poprawiać swoje statystyki stając się potężnym artefaktem. Zarządzasz nim z poziomu ekwipunku, klikając opcję Finnean.
Ember
Cudowna i specyficzna postać jest z Ember. Odnajdziesz ją w Market Square, kiedy to żołnierze będą chcieli ją poświęcić, by zyskać przychylność w walce z demonami. Ember to chodzące nieszczęście, a jednocześnie chyba najciekawiej napisana postać w grze (polecam dokładnie śledzić jej wątek). Ember jest elfem i posiada unikalną klasę wiedźmy – Stigmatized Witch. Daje jej to możliwość używania w nieskończoność specjalnych klątw, jak zwiększenie wrażliwości lub sen na pojedynczym wrogu. Oprócz tego jest wprawną czarodziejką z umiejętnościami leczniczymi. Nie jest tak skuteczna w leczeniu jak Daeran, ani w niszczeniu jak Nenio, ale i tak jest bardzo przydatna.
Daeran
Odnajdziesz go w Arendae Party House, zaraz po tym jak skończysz eksplorować Market Square. Miejsce imprezy zostanie zaatakowane przez demony, a na końcu otrzymasz możliwość zrekrutowania Daerana (z czym nie zgodzi się większość twoich towarzyszy). W tej samej lokacji odnajdziesz też Aranka do questa Starward Gaze. Daeran należy do rasy Aasimar (coś jak półbogowie) i jego klasą jest Oracle, potężna klasa lecząca i wspierająca towarzyszy. Wytrzymałość Twojej drużyny stanie się nieporównywalnie większa, jeżeli zrekrutujesz go i zabierzesz na misję. Możesz z nim romansować bez względu na płeć postaci.
Nenio
Sytuacja tutaj jest trochę bardziej skomplikowana. Aby odnaleźć Nenio, musisz w trakcie zadań trafić na postać nazywającą się Mysterious Stranger. Po tym jak z nią porozmawiasz, ta odwróci się i odejdzie. Osobiście spotkałem dwie takie postacie – jedną w Market Square, a drugą w pobliżu miejsca gdzie znaleźliśmy żywą broń Finneana. Następnie podczas powrotu do karczmy, w pewnym momencie trafisz na losowe wydarzenie, gdzie Nenio będzie robić testy na kultystach. Po wszystkim będziesz mógł zrekrutować Nenio do drużyny. W trakcie zadania tej towarzyszki w drugim akcie odkryjesz jej prawdziwą tożsamość. Nenio jest człowiekiem (albo i nie), a jej klasą jest Wizard oraz specjalizacja Scroll Savant. Jednym słowem, potężny mag skupiający się na manipulacji wrogami. Chociaż dzięki możliwość nauki ze scrolli, jest w stanie pełnić różne role w drużynie.
Sosiel
Dołączy do nas na początku drugiej kampanii, automatycznie po audiencji u księżnej Galfrey, kiedy to w toku wydarzeń staniesz się dowódcą piątek wyprawy krzyżowej. Sosiel jest człowiekiem klerykiem, więc raczej nic ciekawego. Możesz w nim wejść w romans, jeżeli posiadasz postać męską.
Regill
Kolejna postać, którą zrekrutujesz raczej automatycznie. Jesteś w stanie dołączyć ją do drużyny w drugim akcie, podczas wykonywania zadania Walking By Hell. Jest on także pierwszą postacią, która posiada odblokowaną Prestige Class, w tym przypadku Hellknight. Regill jest Gnomem Wojownikiem, który właśnie walczy z wykorzystaniem sztuczek piekielnych. Regill będzie w jaskini, którą znajdziesz w Reliable Redout. Aby ją odkryć, musisz podczas eksploracji mapy trafić na człowieka błagającego o pomoc o imieniu Yaker.
Arueshalae
Zaczyna się bardziej złożenie. Arueshalae dołączy do nas jedynie, kiedy odblokujesz Azata Mythic Path w pierwszym akcie (projekcja wieży w Market Square). Następnie w drugim akcie musisz rozwiązać zagadkę w Lost Chapel. Dzięki temu będziesz mógł zaatakować Drezen, a w więzieniu tam odnajdziesz Arueshalae. Jeżeli wybierzesz opcję dialogową Azata, ta przyłączy się do Ciebie. Musisz jednak pamiętać, że pomimo tego iż Arueshalae jest succubem, to odłączy się do Ciebie jeżeli wybierzesz Demon Mythic Path – jej usposobienie jest dobre i ogólnie słodki z niej succub. Posiada klasę rangera oraz specjalizację Espionage Expert. Z Arueshalae jesteś w stanie też wejść w romans bez względu na płeć.
Greybor
Spotkasz go pierwszy raz w pierwszym akcie, ale wybory tutaj nie mają większego znaczenia na jego przyłączenie. W trzecim akcie, kiedy wyzwolisz Drezen porozmawiaj z Irabeth. Rozpocznie to polowanie na smoka oraz da możliwość zrekrutowania Greybora w karczmie na południu mapy. Pomoże Tobie w polowaniu na potwora za 2500 złota i po wszystkim będzie w stanie przyłączyć się do Ciebie za 12 500 złota. Koniec z darmowymi bohaterami. Greybor jest krasnoludem z podklasą Slayer, specjalizującą się w czystej walce oraz atakach z zaskoczenia. Polowanie na smoka to dobry moment by go przetestować i odpowiedzenie na pytanie czy chcesz wydawać tyle pieniędzy, zwłaszcza że na tym etapie masz już pełno ciekawych postaci.
Staunton Vhane
Ten kompan cierpi na wyrzuty sumienia związane ze złymi decyzjami oraz zwykłym pechem. Potrzebuje rozgrzeszenia albo użycia siły. Jest nieumarłym i w akcie trzecim odnajdziesz jego ciało. Jeżeli wybrałeś ścieżkę lisza, będziesz w stanie go wskrzesić. Alternatywnie jako Aeon jesteś w stanie go rozgrzeszyć i sprawić że odkupi swoje winy. Tylko w tych obu przypadkach będzie mógł przyłączyć się do drużyny. Jest krasnoludem warpriestem, do tego nieumarłym więc ciężko go się leczy. Ale z uwagi na swoją nieumarłość, posiada też inne zalety. Na tym etapie jedyne co się liczy, to to jakie ścieżki wybrałeś.
Delamere
I ostatni kompan, który dołączy do nas jedynie jeżeli mamy mythic path Lisza. Ciało tej bohaterki odnajdziesz w Temple of the Good Hunt. Od kultysty uzyskasz klucz (w jeden lub drugi sposób), a w grobowcu odnajdziesz ciało. Delamere będzie nieumarłą łuczniczką. Niestety ta nie przyłączy się jeszcze do Ciebie i będziesz musiał finalnie ukończyć ścieżkę lisza, co jednak zaowocuje odejściem pierwszej z postaci – Paladynki Seelah.
Podsumowanie
W taki oto sposób prezentują się wszyscy towarzysze w Pathfinder: Wrath of the Righteous. Przypominam przy tym, że przygotowaliśmy podobny artykuł do Pathfinder Kingmaker, gdzie także tłumaczyliśmy jak odblokować wszystkich towarzyszy.