Zbliżające się Święta często kojarzą mi się z czasem intensywnego namysłu: czym obdarować najbliższych? W tym roku stworzyłam serię – Poradnik Prezentowy, w którym omówię propozycje w różnych kategoriach. W pierwszej odsłonie poradnika prezentowego skomponowaliśmy listę gier planszowych przeznaczonych dla najmłodszych graczy. Jakie gry polecamy dzieciom? Czy znajdzie się coś, co przyciągnie maluchy do świata planszówek?
Gry podzielę na kategorie wiekowe (wg. wydawców – wiadomo, że to też kwestia indywidualna). Przedział wiekowy wynosi od 5 – 10 lat, więc z pewnością znajdziecie coś dla swoich najmłodszych graczy. W niektóre z nich można zagrać we dwie osoby, do niektórych potrzebna będzie większa grupka graczy. Myślę, że każda z nich sprawdzi się jako prezent od Mikołaja 😉
Pradawny Las
Celem gry Pradawny Las jest obrona Świętego Drzewa przed atakami złych Onibi. Według wierzeń i legend z Japonii, to rodzaj złych duszków, które pojawiają się po śmierci urażonego człowieka. Najczęściej są przedstawiane jako ogień. W grze mamy aż trzy możliwości ocalenia Drzewa i zakończenia gry : sadzimy drzewa obronne, zbieramy kwiaty, by obudzić legendarnego Sankiego, Obrońcę Lasu lub gasimy pożary i na zawsze wypędzamy złe Onibi. Gra jest leciutka i prosta w obsłudze, aczkolwiek stawia przed nami kilka dylematów i zagwozdek, które wymuszają chwilę zastanowienia. Przede wszystkim, to kolejna przepięknie zaprojektowana gra.
Wiek: 10+
Liczba graczy: 2 – 4
Recenzja: Pradawny Las – recenzja – Onibi atakują Święte Drzewo!
Sąsiedzi
W grze bohaterami są hodowcy: jeden ma króliki, drugi owce. W dwóch rundach budujemy zagrody – ich typ zależy od rodzaju hodowli. Wygrywa osoba, która ustawi największą ilość zagród. Proste? Za każdą niewybudowaną zagrodę otrzymujemy punkty karne. Gra jest w zasadzie niewymagająca ale solidnie ćwiczy umiejętności przestrzenne i zmuszają do planowania/przewidywania.
Wiek: 7+
Liczba graczy: 2 – 4
Spór o Bór
Tytułowy spór dotyczy władania Wielką Prapuszczą i zdobycia tytułu jej Króla, który należy wywalczyć w tradycyjnym Wielkim Pojedynku. To starcie taktyków, którego celem jest zdobycie przewagi nad przeciwnikiem i zyskanie kontroli nad polanami. Jak zapewnia Muduko, bój jest bezkrwawy. Omówienie zasad gry podstawowej zajmie dwie minuty, dwie kolejne poświęcicie na omówienie kart w wariancie z kartami jednostek specjalnych. Gra polega na naprzemiennym układaniu kart przy płytkach polan – co doprowadzić ma do zdobycia przewagi nad daną polaną. Nic prostszego. Spór o Bór polecam głównie młodszym graczom oraz osobom starszym, które chcą wciągnąć potomstwo albo rodzeństwo w świat gier.
Wiek: 8+
Liczba graczy: 2
Recenzja: Spór o bór – recenzja- wielki pojedynek o tytuł króla puszczy
Neurony w Akcji
Neurony w akcji perfekcyjnie łączą zabawę z nauką. Okazuje się, że można wpleść elementy matematyki i dobrze się bawić próbując rozwiązać polecenia. Gra polega na wypełnianiu zadań określonych na karcie misji – poziom trudności zaczyna się od numeru 1, gdzie wystarczy dopasować określone kształty, w miarę poprawnych wypełnień misji, poziom trudności rośnie: dodane zostają kolory, liczby oraz znaki większości i mniejszości. W miarę kolejnych etapów dodawane są coraz trudniejsze kody.Neurony w akcji bardzo ćwiczą koncentrację i spostrzegawczość, non stop wymagają myślenia i reakcji. Cały czas się coś dzieje, od któregoś poziomu trzeba sobie coś prędko policzyć i zaplanować. Neurony wymagają skupienia i muszę przyznać, że solidnie ćwiczą mózg. Rozgrywka zajmuje niewiele czasu, jest zabawna – przynajmniej nam element współzawodnictwa przypadł do gustu.
Wiek: 6+
Liczba graczy: 1 – 5
Recenzja: Neurony w akcji – recenzja – zabawa dla całej rodziny
Sprytni Ogrodnicy
Sprytni Ogrodnicy to gra, w której wcielamy się w ogrodnika – specjalistę od kształtowania terenu i roślin. Będziemy oprowadzać po parku grupkę gości i pokazywać im najpiękniejsze zielone okazy. Jak to zrobić? Należy odpowiednio ustawić pionki gości oraz manipulować wyłożonymi kafelkami z rzeźbami. Najlepiej żeby każdy z gości ustawiony był w linii prostej do jak największej liczby roślinnych rzeźb, ustawionych w kolejności od najmniejszej do największej. Rozgrywka nie jest trudna, ale wbrew pozorom nie jest też najprostsza ani oczywista. Wymaga odrobinę skupienia przy obmyślaniu strategii ułożenia pionków, wybierania pomiędzy wymianą a pozostawieniem kafelków a upewnieniu się, że przeciwnik będzie musiał nagłówkować się bardziej niż my. Bardzo rozwija zdolność planowania i logicznego myślenia.
Wiek: 6+
Liczba graczy: 2 – 4
Recenzja: Sprytni ogrodnicy – recenzja – gra dla małych spryciarzy
O kocie w kłopocie
W czasie rozgrywki wcielamy się w zagubionego kotka, który poszukuje drogi do domu. Przeczesujemy okolicę, zaglądamy w różne zakamarki i szukamy wskazówek, aby powrócić do rodziny. Czasem po drodze napotkamy na przemiłych sąsiadów, którzy będą chcieli nas nakarmić. O Kocie w kłopocie jest bardzo (bardzo!) prostą grą, ale z pewnością zachęci początkujących graczy do kolejnych rozgrywek. No bo jak nie pomóc puchatemu maleństwu?
Wiek: 9+
Liczba graczy: 2 – 4
Najlepsza gra o psach/Najlepsza gra o kotach
To idealna gra do rozgrywki z dziećmi – słodkie zwierzęta przyciągną każdego. Gra o psach składa się jedynie z talii kart, które naprzemiennie zagrywamy i dobieramy. Psy robią też różne sztuczki i zbierają kości, za które jesteśmy punktowani na koniec gry. Z kolei gra o kotach, oprócz talii kart, zawiera także smaczki, ubranka i zabawki. W trakcie gry musimy koty nakarmić, zapewnić im rozrywkę. Możemy też zaopiekować się przybłędami. Koty mają swoje dietetyczne wymagania i dopiero po ich spełnieniu jesteśmy punktowani. Są proste w obsłudze, jednak nie na tyle, żeby nas nudziły. Do tego wszystkiego są niezwykle urocze – imiona kotów i psów są absolutnie genialne, tak samo nazwy kotów w przebraniach.
Wiek: 9+ (psy) 8 (koty)
Liczba graczy: 2 – 5 (psy) 2 – 4 (koty)
Tajniacy: Disney
Jest to gra zespołowa, gdzie każdy z zespołów próbuje odgadnąć hasła. Lider każdego zespołu rzuca słowo podpowiedzi, które doprowadzić mają do właściwej karty. W wersji Disneya karty z hasłami są obustronne – z jednej strony znajdują się obrazki z bohaterami ulubionych bajek, z drugiej słowa i nazwy ściśle związane z poszczególnymi filmami. Zasady bardzo proste, przy tym nieograniczona ilość frajdy.
Wiek: 8+
Liczba graczy: 2 -8
Dragomino
Wyruszamy na Smoczą Wyspę w poszukiwaniu – oczywiście – smoków. Polega na dobieraniu kafelków i odpowiednim ułożeniu ich na stole gry. Dobre ułożenie gwarantuje nam możliwość dobrania jajka, w którym może (ale też nie musi) kryć się smoczek. Punkty otrzymujemy zależnie od ilości zebranych zwierząt. Rozgrywka trwa około 10 minut, więc najmłodszy gracz nie zdąży się znudzić i zająć czymś innym. Jest bardzo, BARDZO prosta.
Wiek: 5+
Liczba graczy: 2 – 4
Domek
Celem rozrywki jest nic innego, jak zaprojektowanie idealnego domku. Gracze wcielają się w architekta i budowniczego: ustalają porządek pokoi, dekorują wnętrza dodatkami oraz dopieszczają wygląd zewnętrzny budynku. Gra nie jest zupełnie skomplikowana, więc idealna dla osób, które źle radzą sobie z porażkami. Rozgrywka trwa 12 rund, w każdej z nich zaczynając od pierwszego gracza dobieramy z toru jedną parę kart i następnie zagrywamy te karty.
Wiek: 7+
Liczba graczy: 2 – 4
Recenzja: Domek – Recenzja gry planszowej dla całej rodziny
Kotki
Kotki to gra, w której walczy się o tytuł Największego Miłośnika Kotów. W zasadzie elementy pokazują co kotki lubią najbardziej: należy zwabić je jedzeniem i zabawkami. Te układa się na planszach poduszeczek czym zachęca się koterki do podejścia do nas. Za każdego kota otrzymujemy punkty, każdy ma przypisaną ich ilość. Każdy kotek ma też swoją zdolność, którą jednorazowo można wykorzystać. Ale uwaga! Po okolicy biega pies, który szczekając może wystraszyć zwabiane przez nas zwierzęta.
Wiek: 6+
Liczba graczy: 2 – 4
Brak komentarzy