Microsoft ogłosił masowe zwolnienia w Activision Blizzard, obejmujące prawie cały dział obsługi klienta firmy. Zwolnienia te pozostawiły wiele gier bez moderacji i wsparcia technicznego, co wywołało obawy graczy o przyszłość tych tytułów. Temat dotyczy zwłaszcza World of Warcraft.
Ostatnie zwolnienia w różnych studiach Microsoftu obejmują zdecydowaną większość zespołu obsługi klienta w Blizzard, w tym także World of Warcraft. Oznacza to, że wiele gier na żywo obsługiwanych przez Blizzard obecnie działa z prawie żadnymi moderatorami, mistrzami gry i przedstawicielami obsługi klienta. Ostatnio Microsoft ogłosił prawie 1900 zwolnień, w tym około 8% swojej całkowitej siły roboczej. Chociaż wiele studiów Microsoftu zostało dotkniętych, Activision Blizzard zostało szczególnie objęte przymusowymi zwolnieniami, a prezydent Mike Ybarra i współzałożyciel i dyrektor ds. projektowania Allen Adham byli wśród tych, którzy opuścili firmę, wraz z całym zespołem rozwoju niedawno anulowanej gry survivalowej. Microsoft wyjaśnił, że zwolnienia są wynikiem nadmiaru zatrudnienia po przejęciu Activision Blizzard za 69 miliardów dolarów w 2023 roku. Firma twierdzi, że redukcje mają na celu „ulepszenie i zwiększenie wydajności” swoich operacji.
Jednakże decyzja Microsoftu o zwolnieniu tak dużej liczby pracowników obsługi klienta wywołała gniew i obawy wśród graczy Blizzarda, zwłaszcza, jeżeli wiemy, że World of Warcraft jest od dawna zdominowany przez boty. Wielu graczy obawia się, że zwolnienia te spowolnią rozwój gier Activision Blizzard i pogorszą ich jakość. Inni gracze obawiają się, że zwolnienia te mogą zwiększyć liczbę oszustw i trollingu w grach Activision Blizzard, ponieważ nie będzie wystarczającej liczby moderatorów, aby je kontrolować. Microsoft jeszcze nie skomentował wpływu zwolnień na gry Activision Blizzard. Jednakże niektórzy gracze obawiają się, że Microsoft może w przyszłości podjąć dalsze działania, które mogłyby osłabić jakość tych tytułów, która i tak jest dzisiaj cieniem tego, co prezentował sobą World of Warcraft.
Per @JezCorden
– CS is being gutted
– MS plans to outsource.Remember Blizzard GM's being caring, and way above what you'd expect from other companies? Yeah…
Also, CS often led to other roles. A fair few community managers got their start there.https://t.co/Y7SUTLvIyv
— Michael (@BellularGaming) January 25, 2024
Wydaje się, że pełny wpływ zwolnień Microsoftu w Blizzard Entertainment dopiero zaczyna się objawiać. Według analityka Microsoftu Jeza Cordena, z wyjątkiem kilku osób, wszystkie zespoły obsługi klienta pracujące dla ABK zostały zwolnione, a jego źródła potwierdziły, że Microsoft planuje zlecić outsourcing obsługi klienta dla gier Blizzard stronom trzecim. Twórca treści i niezależny deweloper Bellular zauważył również, że te cięcia rozprzestrzenią się na inne części zespołu, w tym zarządzanie społecznością. Między Call of Duty, Diablo 4, Diablo Immortal, Hearthstone, World of Warcraft i Warcraft Rumble prawie wszystkie główne gry Activision Blizzard są zdalnymi usługami. W wyniku tych zwolnień większość tych gier działa z niewielkim wsparciem klienta. Chociaż niektórzy gracze mieli skargi na obsługę klienta Blizzard w przeszłości, plan Microsoftu outsourcingu moderacji może zapewnić gorsze wrażenia dla fanów wśród wszystkich jego gier.
Niestety, Microsoft nie jest jedyną firmą w branży gier, która obecnie doświadcza masowych zwolnień. Tylko kilka dni wcześniej Riot zwolnił ponad 500 programistów, a Gearbox, Embracer i nawet Discord straciło personel w ciągu ostatnich kilku tygodni. 2023 rok przyniósł zawrotną liczbę zwolnień w branży, a nawet jeśli 2024 rok dopiero się rozpoczął, to już ma ponad połowę zwolnień w porównaniu z poprzednim rokiem. Nie ulega wątpliwości, że branża gier znajduje się obecnie w burzliwym czasie – i niestety nie widać żadnych oznak stabilizacji w najbliższej przyszłości.