Silent Hill 2 Remake to powrót jednego z najbardziej kultowych horrorów wszech czasów – odświeżony klasyk, który po ponad dwóch dekadach znów przenosi graczy do mrocznego miasteczka pełnego tajemnic, bólu i psychologicznego koszmaru. Remake z 2024 roku, stworzony z myślą o konsoli PS5, nie tylko zachwyca oprawą graficzną i nowoczesną mechaniką, ale także oferuje zupełnie nowe wyzwania dla łowców trofeów. Jeśli planujesz zdobyć platynowe trofeum w Silent Hill 2 Remake, ten poradnik pomoże Ci przygotować się do drobiazgowego przejścia gry i uniknąć błędów, które mogą kosztować Cię cenne osiągnięcia.
Choć zdobycie platyny w Silent Hill 2 Remake nie jest szczególnie trudne – poziom trudności oceniany jest na 3/10 – wymaga uwagi, planowania i przynajmniej dwóch pełnych przejść gry. W przeciwieństwie do wielu współczesnych tytułów, Silent Hill 2 nie oferuje trybu swobodnego zwiedzania (Free Roam) ani wyboru rozdziałów po zakończeniu fabuły, dlatego niemal wszystkie trofea niezwiązane z historią można przegapić. Każdy obszar można odwiedzić tylko raz, a po jego opuszczeniu nie ma już powrotu. Właśnie dlatego tak ważne jest, by już na początku wiedzieć, jakie decyzje podejmować i jakie przedmioty kolekcjonować.
W grze znajdziesz 44 trofea (w tym 1 platynowe, 3 złote, 12 srebrnych i 28 brązowych), a do ich zdobycia potrzebne będzie około 20–30 godzin rozgrywki. Co istotne, poziom trudności nie wpływa na żadne osiągnięcia – możesz spokojnie grać na „Light” (Easy), zarówno w walce, jak i w zagadkach. To dobra wiadomość dla tych, którzy chcą skupić się na fabule i eksploracji bez stresu związanego z trudnymi przeciwnikami. Dodatkowo gra pozwala na 10 manualnych zapisów, co jest kluczowe przy manipulowaniu zakończeniami i unikaniu powtarzania całych sekwencji.
Aby zdobyć platynę, musisz odblokować wszystkie sześć klasycznych zakończeń, a także zebrać komplet nowych znajdziek: Memos, Photos i Glimpses. Pierwszy etap gry najlepiej poświęcić na zebranie wszystkich kolekcjonerskich przedmiotów i wykonanie dodatkowych aktywności, które nie są bezpośrednio związane z fabułą. Warto też dążyć do zdobycia „Maria Ending” – jednego z trudniejszych zakończeń, wymagającego określonych działań wobec postaci Marii. Na szczęście system zapisów umożliwia powrót do kluczowego momentu tuż przed finałem, co pozwala zdobyć pozostałe zakończenia – „Leave” i „In Water” – bez konieczności ponownego przechodzenia całej gry.
Drugi etap to tzw. New Game+, w którym czekają na Ciebie ekskluzywne przedmioty i zakończenia: „Rebirth”, „Dog” i „UFO”. To właśnie tutaj można zdobyć kilka z najtrudniejszych trofeów, takich jak ukończenie gry bez użycia radia i broni palnej czy przejście jej poniżej 10 godzin. Choć brzmi to wymagająco, odpowiednie przygotowanie i znajomość gry pozwalają przejść ten etap bez większych problemów. Warto też pamiętać, że niektóre trofea mogą być zbugowane – szczególnie „Merciless”, „Faster Than Fog” oraz „Party Like It’s 2001”, więc dobrze jest śledzić aktualne łatki i opinie społeczności.
Silent Hill 2 Remake nagradza graczy cierpliwość i dokładność. To gra, w której każdy szczegół ma znaczenie – od sposobu, w jaki traktujesz Marię, po to, czy sięgasz po radio w kluczowym momencie. Dzięki temu poradnikowi dowiesz się, jak krok po kroku zdobyć wszystkie osiągnięcia, zoptymalizować swoje przejścia i ostatecznie odblokować wymarzoną platynę w jednym z najbardziej klimatycznych horrorów w historii gier wideo.
Spis Treści
Osiągnięcia związane z kampanią fabularną w Silent Hill 2
Trofea: 16/44
Ponad 16 osiągnięć związanych z kampanią fabularną. Nie będziemy ich opisywać – skończenie całej kampanii sprawi, że zdobędziecie wszystkie poniższe osiągnięcia.

Enjoy Your Stay / Miłego pobytu

Nice and Cozy / Miło i przytulnie

Otherworldly / Nie z tego świata

Passed / Tylko przejazdem

Uncanny / To osobliwe

Admitted / Przyjęto na oddział

Nightmare Fuel / Podsycanie koszmaru

Alone Again / Znowu sam

Into the Abyss / Ku otchłani

Unforgivable / Rzecz niewybaczalna

Inner Sanctum / Wewnętrzne sanktuarium

A Human Being / Człowiek

Glimmer of Hope / Promyk nadziei

Truly Special / Naprawdę wyjątkowe

Obsolete / Przeżytek

That Part of Me / Część mnie
Osiągnięcia związane z zakończeniami gry w Silent Hill 2
Trofea: 25/44
Poniżej opisujemy jak zdobyć każde z osiągnięć w Silent Hill 2 związanych z zakończeniami gry.
Radio Silence / Cisza radiowa
Trofeum Radio Silence (Cisza w Eterze) w Silent Hill 2 Remake to srebrne osiągnięcie, które możesz bardzo łatwo przegapić, jeśli nie zachowasz ostrożności w pierwszych minutach gry. Aby je zdobyć, musisz ukończyć całą grę bez korzystania z radia — urządzenia, które standardowo ostrzega przed zbliżającymi się potworami za pomocą trzasków i zakłóceń.
Radio to element fabularny, którego nie da się pominąć. Otrzymujesz je automatycznie podczas sceny, gdy James podnosi Wooden Plank i spotyka swojego pierwszego przeciwnika. W tym momencie radio aktywuje się automatycznie i zaczyna wydawać dźwięki. Kluczowy moment, który decyduje o powodzeniu trofeum, następuje natychmiast po tej scenie:
Otwórz ekwipunek zaraz po otrzymaniu radia.
Zaznacz radio i naciśnij ✖, aby je wyłączyć.
Od tej chwili nie włączaj go ponownie aż do końca gry.
Nie musisz się martwić o włączenie radia na chwilę – jeśli wyłączysz je od razu po cutscence, zanim ruszysz dalej, trofeum pozostanie aktywne. Po prostu unikaj ponownego jego uruchamiania przez cały czas trwania rozgrywki, aż do napisów końcowych.

Making Peace / Pojednanie
„Making Peace / Pojednanie” odblokujesz, gdy zobaczysz zakończenie Leave – jedno z trzech standardowych finałów dostępnych już w pierwszym przejściu (także w NG+). To zakończenie gra najchętniej przyznaje „naturalnie”, ale warto świadomie podbić szanse, bo wybory i zachowania z całej gry wpływają na wynik aż do wejścia do sali ostatniego bossa. Pamiętaj, że poziom trudności nie ma znaczenia dla trofeów, więc możesz grać na „Light” i skupić się na warunkach zakończenia.
Kluczowe wskazówki, by trafić na Leave:
Utrzymuj wysokie zdrowie – nie biegaj długo z czerwonym paskiem HP. Leczenie zużywaj od razu, gdy wchodzisz w stan „caution/danger”.
Wielokrotnie oglądaj w ekwipunku Photo of Mary i Mary’s Letter (wracaj do nich co jakiś czas w trakcie fabuły).
Nie oglądaj w ekwipunku Angela’s Knife (omijaj tę pozycję, nie przewijaj do niej „z ciekawości”).
Przed finałem, w długim korytarzu, wysłuchaj całej rozmowy do końca (nie przerywaj i nie wychodź przedwcześnie).
Aby zminimalizować liczbę przejść, przed ostatnimi walkami wykonaj manualny zapis przy charakterystycznym punkcie z dziewięcioma czerwonymi kwadratami. Po obejrzeniu zakończenia Leave i zdobyciu trofeum wczytaj ten zapis, by szybko „przemodelować” zachowania pod inne finały (np. In Water, Maria) i kontynuować progres do „Party Like It’s 2001”. Jeśli gra mimo wszystko przyzna inne zakończenie, nie panikuj – wpływy nie zawsze są w 100% spójne, ale konsekwentne trzymanie się powyższych zasad bardzo mocno faworyzuje Leave i w praktyce prowadzi do szybkiego zaliczenia „Pojednania”.

Vicious Circle / Błędne koło
Osiągnięcie Vicious Circle (Błędne Koło) w Silent Hill 2 Remake odblokujesz, zdobywając zakończenie Maria Ending. To jedno z trzech klasycznych zakończeń dostępnych już w pierwszym przejściu gry, ale zdecydowanie najtrudniejsze do uzyskania. Wymaga konsekwentnego skupienia się na relacji z Marią przez całą rozgrywkę — w przeciwieństwie do innych endingów, tego nie da się łatwo „wymusić” pod sam koniec. Dlatego najlepiej zaplanować je z góry i trzymać się konkretnych zachowań od momentu, gdy Maria dołącza do Jamesa.
Aby uzyskać zakończenie Maria:
Utrzymuj z nią częsty kontakt – rozmawiaj z Marią, gdy tylko masz okazję. Odwiedź miejsca, w których można z nią wejść w interakcję: spróbuj wejść do Silent Hill Historical Society, zagadaj, gdy trzyma sukienkę w Jack’s Inn, oraz przy Baldwin Mansion.
Dbaj o nią podczas wspólnych sekwencji – w Brookhaven Hospital i Labiryncie regularnie sprawdzaj jej stan. W szpitalu możesz odblokować dwa opcjonalne przerywniki filmowe, jeśli odwiedzasz ją po zdobyciu bransoletki i po znalezieniu Rooftop Key.
Nie pozwól jej cierpieć – unikaj sytuacji, w których Maria otrzymuje obrażenia, zwłaszcza w czasie wspólnych wędrówek.
Rozwiązując Mirror Puzzle w Lakeview Hotel, połóż Ripe Apple (dojrzałe jabłko), a nie zgniłe.
Pod koniec gry, gdy otrzymasz Scarlet Egg i Rust-Colored Egg, przejdź przez drzwi, w które wkładasz Scarlet Egg.
Unikaj wspomnień o Mary – nie przeglądaj w ekwipunku Photo of Mary, Mary’s Letter ani Angela’s Knife.
Nie słuchaj całej rozmowy w długim korytarzu przed finałowym starciem.
Wszystkie te decyzje razem budują wątek przywiązania Jamesa do Marii – klucz do osiągnięcia Maria Ending. Jeśli konsekwentnie będziesz stawiać ją na pierwszym miejscu i ignorować pamiątki po Mary, trofeum Vicious Circle / Błędne Koło powinno być Twoje po zakończeniu gry.

Only Way Out / Jedyne wyjście
Trofeum Only Way Out (Jedyna Droga) w Silent Hill 2 Remake odblokujesz, osiągając zakończenie In Water. To jedno z trzech klasycznych zakończeń dostępnych w pierwszym przejściu gry (New Game) i jednocześnie kluczowy warunek do odblokowania nowego zakończenia „Stillness” w trybie New Game+. „In Water” to najbardziej ponure i symboliczne z klasycznych zakończeń — wymaga działań sugerujących, że James pogrąża się w żalu i poczuciu winy po śmierci Mary.
Aby uzyskać zakończenie In Water, stosuj się do poniższych wskazówek przez całą grę:
Utrzymuj niskie zdrowie – James powinien pozostawać w stanie zagrożenia (czerwony pasek HP) przez większość gry. Unikaj leczenia, chyba że musisz, by przeżyć walkę.
Zainteresuj się nożem Angeli – wielokrotnie sprawdzaj Angela’s Knife w ekwipunku. Symbolizuje on autodestrukcyjne myśli Jamesa i ma duży wpływ na to zakończenie.
Ignoruj wspomnienia o Mary – nie oglądaj Photo of Mary ani Mary’s Letter w ekwipunku, bo to kieruje grę ku zakończeniu „Leave”.
Podczas Mirror Puzzle w Lakeview Hotel wybierz Rotten Apple (zgniłe jabłko) zamiast dojrzałego.
Pod koniec gry, gdy otrzymasz Scarlet Egg i Rust-Colored Egg, przejdź przez drzwi, w które wkładasz Rust-Colored Egg.
Wysłuchaj całej rozmowy w długim korytarzu przed ostatnim bossem – nie przerywaj dialogu, to element wzmacniający emocjonalny ton tego zakończenia.
Dzięki tym działaniom gra odczyta, że James nie potrafi pogodzić się ze stratą i zmierza ku tragicznemu finałowi. Zakończenie In Water odblokuje nie tylko trofeum Only Way Out (Jedyna Droga), ale również umożliwi dostęp do dodatkowego ending’u „Stillness” w kolejnej rozgrywce.

Defy Even Death / Nawet śmierć ulegnie
Trofeum Defy Even Death (Wyzwanie Śmierci) w Silent Hill 2 Remake otrzymasz za odblokowanie zakończenia Rebirth – uznawanego za „prawdziwe” zakończenie trybu New Game+. Nie można go zdobyć podczas pierwszego przejścia gry. Wymaga ono zebrania czterech unikalnych przedmiotów, które pojawiają się wyłącznie w trybie NG+. Sam przebieg fabuły nie ma znaczenia – jeśli w momencie ukończenia gry masz wszystkie cztery artefakty w ekwipunku, Rebirth Ending automatycznie nadpisze każde inne klasyczne zakończenie.
Oto lista niezbędnych przedmiotów i ich lokalizacje:
Crimson Ceremony – już na początku gry, w cmentarzu, gdzie spotykasz Angelę. Zbliż się do samotnego grobu przy drzewie nad brzegiem – książka leży przed nim.
White Chrism – w dzielnicy South Vale (West). Po przejściu przez Jack’s Inn wejdź do Baldwin Mansion i znajdź butelkę na stole w wejściowym pomieszczeniu.
Obsidian Goblet – znajduje się w Silent Hill Historical Society. W głównej sali z obrazem Pyramid Heada odwróć się, a znajdziesz kielich w szczelinie po prawej stronie.
Lost Memories – w Lakeside Hotel, w pomieszczeniu „Lost & Found”. W trybie NG+ zastępuje standardową notatkę Lost & Found Note, więc łatwo ją rozpoznać.
Po zebraniu wszystkich czterech przedmiotów po prostu ukończ grę normalnie, a zamiast standardowego zakończenia zobaczysz Rebirth Ending i automatycznie odblokujesz trofeum Defy Even Death.
💡 Wskazówka: jeśli chcesz zdobyć kilka zakończeń w jednym przejściu, zrób manualny zapis w Lakeview Hotel – najlepiej po zdobyciu klucza 3F Corridor Key, ale przed podniesieniem ostatniego przedmiotu „Lost Memories”. Dzięki temu możesz wrócić do tego momentu, by łatwo przełączać się między Rebirth a pozostałymi endingami bez konieczności ponownego przechodzenia gry.

The Goodest Boi / Najlepsza psina
Trofeum The Goodest Boi (Najlepszy Pies) w Silent Hill 2 Remake odblokowuje jedno z dwóch humorystycznych zakończeń gry – słynne Dog Ending. To żartobliwe, „sekretne” zakończenie, które można zdobyć wyłącznie w trybie New Game+, po ukończeniu gry przynajmniej raz. W przeciwieństwie do oryginału z PS2, w remake’u nie musisz wcześniej zdobywać żadnych innych zakończeń – wystarczy, że zdobędziesz klucz „Dog Key”, by natychmiast zobaczyć finał z psem-sterownikiem.
Aby odblokować Dog Ending, musisz zebrać dwie części złamanego klucza i połączyć je w ekwipunku:
Broken Key Part (1) – znajdziesz ją w South Vale (East). Udaj się na Neely Street, a następnie wejdź do The Pet Center obok Big Jay’s Diner. W tylnej części sklepu, w pokoju za ladą, znajdziesz pierwszą część klucza.
Broken Key Part (2) – po wizycie w Baldwin Mansion przejdź na Katz Street w South Vale (West). Przy pierwszym domu po północnej stronie zobaczysz bramę z przyczepioną kością. Wejdź przez nią, a w psiej budzie znajdziesz drugą część klucza. Połącz obie części, aby otrzymać Dog Key.
Z gotowym kluczem udaj się do Lakeview Hotel, na trzecie piętro, gdzie znajduje się Observation Room – tuż obok słynnego pokoju 312, w którym James odtwarza taśmę wideo. Użyj Dog Key na drzwiach Observation Room, a zakończenie uruchomi się natychmiast – nie musisz już walczyć z ostatnim bossem.
To krótkie, absurdalne zakończenie stanowi kultowy element serii Silent Hill, a zobaczenie go odblokowuje trofeum The Goodest Boi. To idealna nagroda dla graczy, którzy lubią czarny humor i chcą chwilę odetchnąć po emocjonalnym ciężarze głównych endingów.

Tinfoil Hat / Foliarz
Trofeum Tinfoil Hat (Czapka z Foli) w Silent Hill 2 Remake odblokujesz po zobaczeniu jednego z dwóch komediowych zakończeń – UFO Ending. To klasyczny, absurdalny finał znany z oryginalnych części serii, dostępny wyłącznie w trybie New Game+. Tym razem James Sunderland nie zmierzy się z własnymi demonami, lecz… zostanie „porwany” przez kosmitów.
Aby uzyskać UFO Ending, musisz najpierw zdobyć Blue Gem, a następnie użyć go w czterech konkretnych miejscach w świecie gry. Każde użycie sprawi, że kamień zacznie świecić coraz jaśniej – po czwartej aktywacji zakończenie uruchomi się automatycznie.
Oto szczegóły krok po kroku:
Blue Gem – lokalizacja: znajdziesz go w South Vale (East), tuż obok The Pet Center (gdzie zdobywasz pierwszy element klucza do Dog Ending). Wejdź do Jewellers, rozbij lewe okno wystawowe i zabierz kamień z otwartej szkatułki.
Lokalizacja 1: na dachu Saul Street Apartments, na tylnej ścianie wentylatora zobaczysz graffiti przedstawiające oko. Stań przed nim i użyj Blue Gem z ekwipunku.
Lokalizacja 2: w Rosewater Park, na molo, gdzie po raz pierwszy spotykasz Marię. Tam ponownie użyj Blue Gem.
Lokalizacja 3: po przepłynięciu jeziora Toluca łodzią, zaraz po zejściu na brzeg, aktywuj kamień trzeci raz.
Lokalizacja 4: w Lakeview Hotel, w pokoju 312, gdzie odtwarzasz kasetę wideo – użyj Blue Gem po raz czwarty, aby natychmiast uruchomić UFO Ending.
Nie musisz kończyć gry ani walczyć z bossem – po ostatnim użyciu kamienia automatycznie zobaczysz pełne zakończenie. To jedno z najbardziej ikonicznych żartobliwych momentów w historii Silent Hill i obowiązkowa pozycja dla każdego, kto celuje w platynę. Trofeum Tinfoil Hat / Czapka z Foli odblokuje się po obejrzeniu finału.

I Saw That Town / Widziałem to miasto
Musisz ukończyć grę w trybie new game plus zdobywając przynajmniej jedno z dowolnych zakończeń.

Party Like It’s 2001 / Impreza jak w roku 2001
Trofeum Party Like It’s 2001 (Impreza jak w 2001) w Silent Hill 2 Remake to złote osiągnięcie przyznawane za zobaczenie wszystkich klasycznych zakończeń z oryginału PS2. Aby je odblokować, musisz ukończyć grę pięcioma różnymi finałami: Leave, Maria, In Water, Rebirth oraz Dog. Każde z tych zakończeń ma własne trofeum, a po zdobyciu wszystkich pięciu powinno automatycznie odblokować się właśnie to – symboliczne zwieńczenie całej podróży po mrocznym świecie Silent Hill.
Lista wymaganych zakończeń:
Leave – klasyczne zakończenie „pojednania”, dostępne w pierwszym przejściu gry.
Maria – emocjonalne zakończenie oparte na relacji z Marią, wymaga specyficznych działań przez cały przebieg fabuły.
In Water – tragiczny finał, który uzyskasz, jeśli utrzymujesz niskie zdrowie i wielokrotnie badacz nóż Angeli.
Rebirth – „prawdziwe” zakończenie z trybu New Game+, wymagające zebrania czterech unikalnych artefaktów (Crimson Ceremony, White Chrism, Obsidian Goblet, Lost Memories).
Dog – żartobliwe zakończenie z trybu New Game+, uzyskiwane po zdobyciu Dog Key i użyciu go w pokoju obserwacyjnym w Lakeview Hotel.
Osiągnięcia związane z walką w Silent Hill 2
Trofea: 29/44
Poniższe 4 osiągnięcia związane są bezpośrednio z walką z potworami w grze. Większość z tych osiągnięć powinna wpaść naturalnie do czasu ukończenia new game+.

James of All Trades / James Złota Rączka
Trofeum James of All Trades (Złota Rączka) w Silent Hill 2 Remake to srebrne osiągnięcie, które wymaga zabicia co najmniej jednego wroga każdym z pięciu dostępnych rodzajów broni w trakcie jednego przejścia gry. Choć może wydawać się proste, trofeum jest łatwe do przeoczenia, jeśli nie dopilnujesz, by każda broń faktycznie posłużyła do eliminacji przynajmniej jednego przeciwnika.
Wszystkie wymagane bronie zdobywasz w naturalnym toku gry, więc nie musisz wykonywać dodatkowych zadań. Wystarczy, że po zdobyciu każdej z nich zabijesz choć jednego potwora, zanim wymienisz broń na kolejną.
Oto pełna lista broni oraz momenty, w których możesz je zdobyć:
Wooden Plank – pierwsza broń w grze, otrzymujesz ją automatycznie przed starciem z pierwszym potworem. Użyj jej, by zabić przynajmniej jednego przeciwnika w początkowej sekcji.
Handgun – znajdziesz go w Wood Side Apartments. Po podniesieniu użyj go na pierwszym napotkanym wrogu.
Steel Pipe – dostępny w South Vale (West), w miejscu, w którym James wymienia Wooden Plank. Użyj go na ulicy przeciwko dowolnemu przeciwnikowi.
Shotgun – znajdziesz w Brookhaven Hospital, zwykle w jednym z pomieszczeń na niższych piętrach. Zabij jednego potwora, zanim ruszysz dalej.
Rifle – pojawia się w Toluca Prison. To ostatnia wymagana broń – po zdobyciu zlikwiduj nią choć jednego przeciwnika.
Jeśli każda z broni zostanie użyta do zabicia przynajmniej jednego wroga w trakcie jednego przejścia, trofeum James of All Trades / Złota Rączka odblokuje się po spełnieniu warunku. Warto pamiętać, że nie trzeba używać ich w określonej kolejności – najważniejsze, by wszystkie pięć zaliczyły choć jedno zabójstwo przed końcem gry.

Blunt Force Trauma / Urazy tępym narzędziem
Trofeum Blunt Force Trauma (Siła Uderzenia) w Silent Hill 2 Remake to brązowe osiągnięcie, przyznawane za zabicie 75 wrogów przy użyciu broni białej. To jedno z łatwiejszych trofeów w grze, szczególnie jeśli planujesz zdobycie platyny — wymaga bowiem skupienia się na walce wręcz, co idealnie pasuje do innych wyzwań, takich jak ukończenie gry bez użycia broni palnej.
Do broni białych zaliczają się:
Wooden Plank – otrzymujesz ją na samym początku gry.
Steel Pipe – znajduje się w South Vale (West), po pierwszym większym etapie fabularnym.
Chainsaw – dostępna wyłącznie w trybie New Game+, w jednym z nowych miejsc na mapie.
Aby zdobyć trofeum, po prostu zabijaj większość przeciwników tymi trzema rodzajami broni. W grze pojawia się setki wrogów, więc nawet bez celowego farmienia osiągnięcie najczęściej wpada naturalnie podczas pełnego przejścia. Jeśli jednak unikasz konfrontacji, możesz celowo powtarzać sekcje z licznymi przeciwnikami (np. ulice South Vale lub korytarze szpitala Brookhaven), by szybciej nabić wymagany licznik.
Ważne: licznik zabójstw sumuje się między wszystkimi przejściami gry, więc nie musisz wykonywać wszystkich 75 eliminacji w jednej sesji. W praktyce oznacza to, że nawet jeśli w pierwszym podejściu zdobędziesz tylko część, reszta doliczy się przy kolejnych rozgrywkach, np. w trybie NG+ podczas wykonywania wyzwań bez broni palnej.
Po osiągnięciu 75 zabójstw bronią białą trofeum Blunt Force Trauma / Siła Uderzenia odblokuje się automatycznie, potwierdzając, że James potrafi radzić sobie nawet bez amunicji.

No Big Deal / Drobnostka
Trofeum No Big Deal (Żaden Problem) w Silent Hill 2 Remake to brązowe osiągnięcie, które wymaga zabicia 75 przeciwników przy użyciu broni palnej. To jedno z prostszych trofeów, szczególnie jeśli grasz „normalnie” podczas pierwszego przejścia gry, zanim zaczniesz podejścia związane z ograniczeniami (np. trofeum za brak użycia broni palnej).
Do broni dystansowych zaliczają się:
Handgun – zdobywany w Wood Side Apartments, to Twoja pierwsza broń palna.
Shotgun – znajdziesz ją w Brookhaven Hospital. Idealna do walki z większymi grupami potworów.
Rifle – pojawia się w Toluca Prison i zadaje duże obrażenia na dystans.
Aby zdobyć trofeum, po prostu eliminuj przeciwników za pomocą tych trzech broni w trakcie jednej lub kilku rozgrywek. W grze jest wystarczająco dużo wrogów, by naturalnie osiągnąć wymagane 75 zabójstw podczas pierwszego przejścia, o ile nie unikasz konfrontacji.
Wskazówki:
Staraj się korzystać z pistoletu w początkowych etapach gry, a gdy zdobędziesz mocniejsze bronie (Shotgun, Rifle), używaj ich oszczędnie, by zachować amunicję na trudniejsze fragmenty.
Jeśli planujesz zdobyć platynę, najlepiej wykonać to trofeum podczas pierwszego przejścia, zanim rozpoczniesz próby związane z ograniczeniami (np. „No Gun” lub „No Radio”).
Postęp trofeum sumuje się między wszystkimi rozgrywkami, więc jeśli nie osiągniesz wymaganej liczby w jednym przejściu, pozostałe zabójstwa doliczą się w kolejnych.
Po wykonaniu 75 skutecznych zabójstw bronią palną trofeum No Big Deal / Żaden Problem odblokuje się automatycznie, potwierdzając, że James równie dobrze radzi sobie z dystansu, jak w walce wręcz.

Merciless / Żadnej litości
Trofeum Merciless (Bezlitosny) w Silent Hill 2 Remake to brązowe osiągnięcie przyznawane za dobicie 50 przeciwników atakiem zadeptania (stomp attack). Choć brzmi prosto, trofeum to jest zbugowane, a jego zaliczanie bywa bardzo niestabilne – czasem gra nie rejestruje wszystkich stompów, więc może wymagać więcej cierpliwości, niż się wydaje.
Aby wykonać stomp, musisz powalić przeciwnika na ziemię, podejść do jego głowy i nacisnąć R2 (atak). James zamiast machnięcia bronią czasem wykonuje kopnięcie w głowę – właśnie to jest liczone jako stomp kill. Niestety animacja ta nie zawsze się aktywuje, dlatego trzeba próbować wielokrotnie.
Najlepsze metody i wskazówki:
Nie używaj Chainsawa. Ten atak nie działa, gdy masz piłę łańcuchową w ręku (również w NG+). Wybierz Wooden Plank lub Steel Pipe.
Małe robaki to najłatwiejszy cel – umierają po jednym ciosie, a James ma ok. 30% szansy, że zamiast machnięcia wykona stomp. Idealne do „farmienia” trofeum.
W przypadku silniejszych przeciwników możesz najpierw strzelić im w kolano z Handguna, a następnie zadać jeden cios bronią białą, by powalić ich na ziemię. Gdy upadną, podejdź do głowy i naciśnij R2, by spróbować wykonać stomp.
Powtarzaj ten proces do momentu, aż gra zacznie zaliczać kolejne zabójstwa. Licznik trofeum działa niestabilnie, więc czasem potrzeba więcej niż 50 faktycznych stompów, by je odblokować.
Dobrą wiadomością jest to, że postęp liczy się między wszystkimi przejściami gry, więc nie musisz wykonywać wszystkich zabójstw w jednej sesji. Jeśli gra nie zalicza stompów, po prostu kontynuuj kolejne rozgrywki – w końcu trofeum się odblokuje.
Pozostałe osiągnięcia w Silent Hill 2
Trofea: 43/44
Ostatnie osiągnięcia są ciężkie do sklasyfikowania – część będzie dotyczyła rozgrywki (wybijanie szyb), a część przedmiotów kolekcjonerskich. Tych osiągnięć jest jednak tak mało, że nie ma sensu robić dla nich oddzielnych kategorii. Już przy walce zastanawiałem się, czy jest sens je oddzielnie wydzielać.

No Turning Back Now / Nie ma odwrotu
Trofeum No Turning Back Now (Nie Ma Odwrotu) to brązowe, łatwe do pominięcia osiągnięcie, które można zdobyć już na samym początku gry, w lokacji Observation Deck.
Zaraz po pierwszej cutscence, gdy James po raz pierwszy może się poruszać, odwróć się w przeciwnym kierunku, zamiast iść w stronę Silent Hill. Następnie skręć w lewo i idź prosto drogą aż do jej końca. Po chwili postać zostanie automatycznie zatrzymana i odwrócona z powrotem — w tym momencie trofeum odblokuje się.
Nie da się zginąć ani niczego przegapić, więc możesz zdobyć je od razu i kontynuować grę normalnie.

Let’s NOT Party! / Zakaz imprezowania!
All Seems in Order / Wszystko wydaje się być w porządku
Trofeum All Seems in Order (Wszystko w Porządku) to brązowe, łatwe do przeoczenia osiągnięcie dostępne podczas drugiej wizyty w South Vale (West), po ukończeniu Brookhaven Hospital.
Po dotarciu do Rosewater Park, udaj się w stronę Jack’s Inn i wejdź do pokoju 106. Tym razem zauważysz, że ściana za łóżkiem jest uszkodzona – podczas pierwszej wizyty w tym miejscu nie była. Podejdź do zniszczonej ściany i zbadaj ją, aby odkryć sekret pokoju i automatycznie odblokować trofeum.
Ważne: jeśli pominiesz ten moment, nie będziesz mógł wrócić w to miejsce później, więc zrób to od razu przy drugiej wizycie w South Vale.

Leftovers / Resztki
Trofeum Leftovers (Resztki) to brązowe osiągnięcie możliwe do pominięcia, które znajdziesz podczas pierwszej wizyty w South Vale (West), tuż po przejściu przez Rosewater Park.
Zamiast kierować się do Jack’s Inn, idź dalej na zachód, aż dotrzesz do budynku Pete’s Bowl-O-Rama. Wejdź do środka, a na jednym ze stołów zauważysz otwarte pudełko po pizzy. Podejdź i zbadaj je, by zdobyć trofeum.
Dodatkowo w tym samym miejscu znajdziesz również Glimpse of the Past – jeden z kolekcjonerskich przedmiotów potrzebnych do platyny.

Scourge of Toluca Lake / Przekleństwo jeziora Toluca
Trofeum Scourge of Toluca Lake (Zmora Jeziora Toluca) to brązowe osiągnięcie możliwe do pominięcia, zdobywane podczas sekwencji z łodzią na jeziorze Toluca.
Po pokonaniu Eddie’ego trafisz na pomost, gdzie możesz wsiąść do łodzi i rozpocząć wiosłowanie w stronę świateł prowadzących do Lakeview Hotel. Zamiast od razu płynąć do celu, po prostu zatrzymaj się na jeziorze i pozostań na wodzie przez około 10 minut – możesz po prostu nie ruszać kontrolera.
Po upływie tego czasu trofeum Scourge of Toluca Lake / Zmora Jeziora Toluca odblokuje się automatycznie. Dopiero wtedy możesz kontynuować podróż do hotelu.

It’s Bread / To chleb
Trofeum It’s Bread (To Tylko Chleb) to brązowe, łatwe do pominięcia osiągnięcie, które znajdziesz w Lakeview Hotel, w sekcji Employee Section.
Po zjechaniu windą dla pracowników, James straci cały ekwipunek. W tym momencie wejdź do kuchni po lewej stronie. Na stole zobaczysz tacę z bochenkami chleba – podejdź do niej i wejdź w interakcję, aby zdobyć trofeum.
Nie ma tu żadnych przeciwników ani zagadek, więc możesz spokojnie zrobić to od razu po wejściu do sekcji pracowniczej hotelu.

Lumberjack / Drwal
Trofeum Lumberjack (Drwal) to brązowe osiągnięcie dostępne wyłącznie w trybie New Game+, po ukończeniu gry przynajmniej raz.
Na samym początku nowej rozgrywki, tuż po minięciu cmentarza, kieruj się w stronę Silent Hill Ranch. W miarę zbliżania się usłyszysz charakterystyczny dźwięk piły łańcuchowej. Zatrzymaj się przy stosie drewna naprzeciwko tablicy z napisem „Silent Hill Ranch” – tam znajdziesz Chainsaw.
To niezwykle potężna broń biała, zabijająca zwykłych przeciwników jednym ciosem i bossów po kilku uderzeniach. Po jej podniesieniu trofeum Lumberjack / Drwal odblokuje się automatycznie.

You Never Know… / Nigdy nie wiadomo…
Trofeum You Never Know… (Nigdy Nie Wiesz…) to brązowe, proste osiągnięcie przyznawane za próby otwarcia 50 zamkniętych drzwi w trakcie gry.
W Silent Hill 2 Remake niemal każda lokacja zawiera wiele niedostępnych pomieszczeń, więc trofeum to prawdopodobnie zdobędziesz naturalnie, po prostu eksplorując świat. Wystarczy podejść do zamkniętych drzwi i nacisnąć przycisk interakcji – każda taka próba liczy się do postępu.
Możesz odblokować to osiągnięcie już we wczesnej fazie gry, np. w South Vale (East Side), gdzie wiele sklepów i budynków ma zablokowane wejścia.
Postęp sumuje się między wszystkimi przejściami, więc nie musisz zrobić 50 prób w jednym podejściu. Trofeum You Never Know… / Nigdy Nie Wiesz… odblokuje się automatycznie po pięćdziesiątej nieudanej próbie otwarcia drzwi.

Shattered / W drobny mak
Trofeum Shattered (Rozbite Szkło) to brązowe osiągnięcie przyznawane za zniszczenie 50 szyb w trakcie gry.
Na początku historii James automatycznie zdobywa Wooden Plank, swoją pierwszą broń. Użyj jej, naciskając R2, aby rozbijać szyby w oknach sklepów, samochodów czy budynków. W grze znajduje się znacznie więcej niż 50 okien, więc trofeum można zdobyć już w pierwszej lokacji – South Vale (East Side).
Wiele szyb musisz zniszczyć fabularnie, by dostać się do pomieszczeń lub zebrać przedmioty, dlatego osiągnięcie często wpada naturalnie.
Postęp sumuje się między przejściami gry, więc nie trzeba robić wszystkiego w jednej rozgrywce. Po zniszczeniu 50 szyb trofeum Shattered / Rozbite Szkło odblokuje się automatycznie.

Pieces Unarranged / Rozsypane elementy
Trofeum Pieces Unarranged (Nieuporządkowane Fragmenty) to srebrne osiągnięcie wymagające zebrania wszystkich 26 Strange Photos podczas jednego przejścia gry.
Strange Photos to małe polaroidowe zdjęcia porozrzucane po różnych lokacjach Silent Hill. Każde można podnieść jak zwykły przedmiot. Aby zdobyć trofeum, musisz zebrać wszystkie w jednym podejściu – ich liczba nie przenosi się między przejściami.
Trofeum odblokowuje się automatycznie w chwili podniesienia ostatniego zdjęcia.

Archivist / Archiwista
Trofeum Archivist (Archiwista) to srebrne osiągnięcie przyznawane za zebranie wszystkich 68 Memo podczas jednego przejścia gry.
Memos to różnego rodzaju notatki, listy i dokumenty, które James może znaleźć w trakcie eksploracji. Często zawierają one wskazówki dotyczące fabuły, zagadek lub opcjonalnych elementów gry. Aby zdobyć to trofeum, musisz zebrać każdy z 68 dostępnych Memo w jednym podejściu – ich liczba nie przenosi się między rozgrywkami.
Warto pamiętać, że New Game i New Game+ mają po jednym unikalnym Memo, niedostępnym w drugim trybie. Oznacza to, że w zależności od trybu, który wybierzesz, jedna notatka będzie inna, ale trofeum można zdobyć w obu wariantach.

Faster Than Fog / Szybszy niż mgła
Trofeum Faster Than Fog (Szybszy od Mgły) to srebrne osiągnięcie za ukończenie gry w mniej niż 10 godzin. Choć brzmi wymagająco, limit czasu jest dość łagodny — większość graczy może zdobyć to trofeum nawet przy pierwszym przejściu.
Na licznik wliczane są cutscenki, ale pauza go zatrzymuje. Aby mieć pewność, że zmieścisz się w limicie:
Pomijaj wszystkie przerywniki filmowe.
Nie eksploruj zbyt długo poza główną ścieżką.
Wykorzystuj znajomość zagadek i tras przy powtórnych przejściach (NG+ można ukończyć w ok. 4–6 godzin).
Dawny błąd, który pozwalał zdobyć to trofeum po 24 godzinach rozgrywki, został naprawiony w patchu 1.06, więc teraz wymagany jest faktyczny czas poniżej 10 godzin.

As Close as You Like / Jak najbliżej
Trofeum As Close as You Like (Bliski Kontakt) to złote osiągnięcie, które wymaga ukończenia gry bez zabijania wrogów przy użyciu broni palnej. Oznacza to, że nie możesz eliminować przeciwników z Handguna, Shotguna ani Rifle’a przez całe przejście.
Dopuszczalne jest jednak strzelanie w ramach zagadek lub interakcji ze środowiskiem – te działania nie unieważniają trofeum.
Najłatwiej zdobyć to osiągnięcie w trybie New Game+, ponieważ wtedy masz dostęp do Chainsawa – wyjątkowo potężnej broni białej, która zabija zwykłych przeciwników jednym ciosem, a bossów w zaledwie kilku uderzeniach. Dzięki niej całe przejście bez broni palnej staje się znacznie prostsze.

Echoes / Echa
Trofeum Echoes (Echa Przeszłości) to złote osiągnięcie wymagające zebrania wszystkich 26 Glimpses of the Past w jednym przejściu gry.
Glimpses of the Past to interaktywne obiekty rozsiane po całym Silent Hill, które po zbadaniu migają i wydają charakterystyczny dźwięk. Każdy z nich stanowi subtelne odniesienie do miejsc i wydarzeń z oryginalnego Silent Hill 2.
Nie ma w grze systemu śledzenia postępu, dlatego warto korzystać z kompletnych przewodników lub robić notatki, aby nie pominąć żadnego. Wszystkie muszą zostać znalezione w jednym podejściu, ponieważ postęp nie przenosi się między rozgrywkami.
Platyna w Silent Hill 2
Trofea: 44/44

You Made Me Happy / Uszczęśliwiłeś mnie
Przeszedłeś przez mgłę, lęk i samotność, odkrywając każdy sekret, każde wspomnienie i każdy cień przeszłości Jamesa Sunderlanda. To nie była łatwa droga — wymagała cierpliwości, odwagi i uwagi wobec każdego detalu, który czaił się w mroku Silent Hill. Ale zrobiłeś to. Odnalezienie wszystkich zakończeń, ukończenie gry bez radia, bez broni, w mniej niż dziesięć godzin i z pełnym zestawem kolekcjonerskich przedmiotów — to dowód nie tylko na Twoje umiejętności, ale i prawdziwą pasję do tej legendarnej serii. Teraz, gdy mgła opadła, możesz spojrzeć na miasteczko z innej perspektywy. Znasz już jego każdy zakamarek, każdy szept i każdy dźwięk, który wcześniej mroził krew w żyłach. Stałeś się częścią jego historii — jednym z nielicznych, którzy poznali całą prawdę.
Zobacz też:




