Chernobylite to gra, która na pierwszym planie będzie chciała wspominać arcydzieło jakim był Stalker. Niestety sam Chernobylite jest inną grą, niż kultowa wspomniana pozycja, bardziej nastawioną na przetrwanie. Sama ZONA także będzie stawiać przed każdym inne wyzwania. Na szczęście macie ten poradnik, który pomoże Wam w początkowych fazach gry.
Chernobylite to pierwszoosobowy survival shooter od studia Farm 51, w którym pokierujemy krokami Igora, który wcześniej pracował w Czarnobylskiej elektrowni atomowej, a teraz wrócił do strefy zamkniętej by odszukać swoją żonę Tatianę. Wszystko na samym początku idzie bardzo mocno nie tak i bohater nasz musi ewakuować się uciekając od groźnego Czarnego Stalkera. Od tego momentu gra przestaje nam tłumaczyć większość elementów, a reszty musimy domyśleć się sami by nie tylko odnaleźć żonę, ale i przetrwać w tym niegościnnym miejscu.
Podstawy rozgrywki w Chernobylite
Gra tak naprawdę nie jest tak trudna jak się wydaje, przynajmniej do pewnego momentu. Przez pierwsze jednak parę dni będziesz miał względny spokój podczas wyruszania na misję. Będzie Was na start dwóch i Twoim priorytetem powinny być misje fabularne. Dzięki nim będziesz odblokowywać kolejnych towarzyszy oraz ciekawe ulepszenia. Co do wyborów w grze, to nie chcę tutaj wypisywać każdego z nich ale ogólna zasada, która skutkuje w dłuższym terminie czasu jest taka – bądź dobrym człowiekiem. Jakkolwiek to sztampowo zabrzmi, to ratując ludzi z opresji czy też nie mordując ich jak będzie Ciebie prosić nie raz Olivier, w dłuższej perspektywie okaże się, że te same osoby będą skłonne pomóc Tobie, albo przyłączyć się do Ciebie. Wspomniany jegomość do którego zabójstwa będzie zachęcać Olivier zablokuje nam możliwość rekrutacji jednej z bohaterek, jeżeli go zastrzelimy. Tak czy inaczej, prawie każda decyzja w grze będzie miała konsekwencje w późniejszych dniach – najczęściej różne, ale bycie skurwysynem daje zazwyczaj tylko chwilowe bonusy. Lepiej mieć towarzyszkę do pomocy niż parę dodatkowych przedmiotów z trupa, to chyba logiczne, prawda? Ale nie martw się tym tak bardzo. Nie chcę spoilerować, ale dzięki materiałowi o nazwie Chernobylite, w pewnym momencie zabawy będziesz mógł cofnąć się w czasie i zmienić niektóre decyzje. Zastanawiałeś się po co jest ten materiał? Teraz wiesz.
W grze masz nie jeden, nie dwa, a aż trzy paski wskazujące stan Igora. Najważniejsze z nich to punkty życia oraz mentalność (jak w Posiadłości Szaleństwa?) a trzeci to pancerz, który wskazuje ile obrażeń Twoja postać jest w stanie pochłonąć, zanim obrażenia zaczną uszkadzać Igora. Pancerzem się nie przejmuj, ale o zdrowie psychiczne musisz dbać. Będziesz je tracić na początku zabawy przez zabijanie wrogich żołnierzy, ale jest na to prosty sposób – dzięki szkoleniu u Oliviera jesteś w stanie uodpornić się na szkody dla psychiki wyrządzone przez mordowanie żołnierzy wroga. To właściwie najważniejszy perk, który powinieneś odblokować jak najszybciej.
Ekwipunek Stalkera w Chernobylite
Przejdźmy do ekwipunku. Przez pierwsze parę dni będzie się Tobie wydawać, że masz dużo miejsca w plecaku, ale to nieprawda. Noszenie nadmiaru rzeczy będzie mogło zablokować możliwość zbierania przydatnych przedmiotów podczas misji. Jak temu zaradzić? Zbuduj po prostu pojemniki w bazie. Ja mam trzy: na surowce (które są zawsze dostępne jak jesteś w bazie, nie musisz ich mieć w kieszeni), na amunicję i na resztę śmieci jak nadmiarowe maski gazowe, filtry czy zupy. Zawsze noszę podstawowy pakiet przetrwania: trzy paczki amunicji do pistoletu, trzy do strzelby, trzy do karabinu, po dwie zupy, apteczkę oraz wódkę. No i oczywiście broń, ja noszę trzy egzemplarze i na początku był to oczywiście pistolet, strzelba i AK-47, ale nie musisz tego nosić i np. możesz zrezygnować ze strzelby (ale ja lubię strzelać ze strzelby). Do tego maska oraz filtry, ale pięć, a nie dziesięć. Dlaczego? Bo jak znajdziesz dodatkowe w trakcie zadania, to zamiast okupować następny slot, to zestakują się w tej piątce. Sprytne, prawda? Dlatego także noszę po dwie zupy – jak padnie psycha, napromieniuję się lub zostanę lekko ranny, to łatwo się wyleczę.
Drugi towarzysz którego zrekrutujesz nauczy Ciebie noszenia większej liczby rzeczy. I to jest moment by zainteresować się pancerzem, który zrobisz w bazie. Zastanowić się musisz, czy chcesz mieć pancerz który utrudni Tobie skradanie, ale ulepszy przeżywalność, czy też na odwrót. Przez początkową fazę gry to nie robi różnicy, bo wrogowie są nieliczni i słabi, ale od pewnego momentu będziesz musiał zacząć bardziej dbać o swoje zdrowie. Oprócz pancerza potrzebujesz płytek, które zużywają się, kiedy otrzymujesz obrażenia. Ich produkcja kosztuje, ale jeżeli lubisz się bić, to musisz je mieć.
Większość powie w tym momencie, że powinieneś unikać walki by nie ryzykować. Ja powiem odwrotnie i to może kłócić się z tym co napisałem na początku, ale w teorii zabijanie wrogów wpływa tylko na zwiększenie ich liczby w przyszłych misjach w danej lokacji (ale nie ma ich tak wielu, żeby stanowili problem). Osobiście zachęcam do cichego zabijania strażników w Chernobylite, gdyż są niesamowicie cennym źródłem amunicji oraz bardzo przydatnych materiałów – apteczek, wódki czy też innych psychotropów.
Baza i Żywienie
I ostatnie o czym porozmawiamy to podstawy zarządzania bazą oraz żywienie towarzyszy. Żywienie jest proste – nikt nie powinien chodzić głodny i jeżeli naprawdę nie sprzedałeś całej żywności albo nie grasz na najwyższym poziomie trudności, to nie powinieneś mieć problemów z podstawowym racjonowaniem żywności. Każdego dnia powinieneś wysyłać kogoś po żywność jeżeli istnieje takie zadanie i ma ona wyższy priorytet i w ten sposób będziesz miał zawsze solidny zapas na podorędziu. Pamiętaj, że takie rzeczy jak amunicja czy lekarstwa jesteś w stanie wyprodukować z ogólnodostępnych składników, a od pewnego etapu gry Twoja baza będzie tak rozbudowana, że będziesz miał solidny zapas materiałów różnej maści.
Sama rozbudowa bazy będzie polegała na przeciąganiu liny – kiedy zbudujesz jakiś obiekt zwiększający dany element, przykładowo jakość powietrza, to inny może spaść, przykładowo komfort w bazie. Aby poprawić komfort, będziesz musiał postawić parę elementów ozdobnych. Najważniejsza tutaj jest moc, gdyż kiedy jej zabraknie to nie będziesz w stanie korzystać z bardziej zaawansowanych stacji roboczych. Pozostałe statystyki wpływają jedynie (lub aż) na skuteczność naszej drużyny. Jeżeli są czerwone, to dana statystyka negatywnie wpłynie na szansę sukcesu w najbliższej misji. Dlatego, o ile nie chcesz rezygnować z surowców które zdobywają towarzysze, powinieneś zadbać o każdy z tych elementów. A aby to zrobić musisz zbierać dosłownie wszystko co znajdziesz i w ten sposób powinieneś mieć solidne zapasy, które pomogą Tobie zadbać o każdy istotny aspekt bazy i towarzyszy.
Brak komentarzy