Far Cry 6 wydany 7 października 2021r. na PC(Ubisoft Store i Epic Games Store), Xbox One, Xbox Series X/S, PS4, PS5 i Stadia. Gra rozwija pomysły z poprzedniej części tj. np. większa wolność w tym co chcemy robić w danym momencie. Akcja dzieje się w Republice Yary mieszczącej się na Karaibach. Panujący utrój to faszystowska dyktatura wojskowa pod rządami Antóna Castillo, a naszym celem jest oczywiście obalenie jego rządów.
Gameplay
W Far Cry 6 Ubisoft rozwinął pomysły z Far Cry 5. Poszło to w dobrym kierunku, nie czujemy się uwiązani do jednego wątku tylko możemy na spokojnie wybrać co chcemy kontynuować w danym momencie. Jest też troche nowych pomysłów jak Superma, to w jaki sposób działają „umiejętności” czy misje specjalne.
Arsenał
Jednym z ważniejszych jak nie najważnieszym elementem strzelanek pierwszosobowych jest oczywiście gunplay. W FC6 nie ma specjalnej rewolucji w tym aspekcie, jest bardzo podobnie jak w poprzedniczkach co nie musi każdemu przypaść do gustu, nie jest tak dobrze jak w np. Rage 2, ale jak najbardziej w porządku. Do nasze dyspozycji jest ogrom broni: karabiny samopowtarzalne, szturmowe, lekkie maszynowe, strzelby, pistolety maszynowe, karabiny snajperskie, łuki , granatniki, wyrzutnie rakiet, pistolety samopowtarzalne i automatyczne oraz sporo unikalnych resolver weapons takich jak miotacz ognia, gwoździarka przerobiona na pistolet maszynowy i wiele innych. Większość broni ma też swoje specjalne warianty ze specjalnymi kamuflarzami i konkretnymi ulepszeniami, których nie możemy zmieniać. Juan buduje nam również nowość w serii jaką są Suprema, ale o nich zaraz.
Ulepszać broń możemy w przeznaczonych do tego warsztatach. Ulepszenia to standardowo celowniki(w niektórych przypadkach również te ukośne), tłumiki, lasery i poraz pierwszy też typ amunicji(różne typy działają lepiej lub gorzej na różnych przeciwników). Ciekawą zmianą jest to, że tłumiki mogą się przegrzwać i jak szybko to się dzieje zależne jest od tego jaki zamontujemy. Dodatkowo są dostępne również modyfikacje dla broni 3 i 4 gwiazdkowych takie jak szybsze przeładowanie, większa prędkość ruchu przy celowaniu, a nawet mały procent szans na uleczenie się przy zadawaniu obrażeń. Jak w poprzednich częściach możemy zmieniać malowanie broni, ale też montować różne przywieszki, których jest dość dużo. Nie jest to modyfikowanie broni na poziomie Tarkova, ale jest w zupełności wystarczające.
Superma to specjalne plecaki skonstruowane przez jednego z naszych towarzyszy Juana. Każde z nich ma swoje unikalne działanie jak np. impuls elektromagnetyczny wyłączający alarmy, kamery, ale i również śmigłowce; możliwość samo-wskrzeszenia, zwiększenia odporności na obrażenia i wypuszczanie leczącej chmury dookoła; wejście w szał zwiększające prędkość poruszania się, zdrowie i dowolne zabijanie wrógów maczetą. W menu ulepszania w przypadku Suprem ustalamy jakie gadżety będziemy przy sobie mieć czyli standardowe rzeczy jak granaty, koktajle Mołotova czy noże do rzucania, ale też nowe rzeczy jak wieżyczka automatyczna, miny np. z trucizną czy granaty leczące. A właściwe już ulepszenia to zwiększanie danego zasobu amunicji, prędkości ruchu, regeneracji i to jaką czynnością będziemy szybciej ładować supermo, ale wiadomo, że główną metodą zawsze będzie zabijanie. Superma to naprawdę fajny dodatek do naszego arsenału i oby pozostał w serii nawet w troche innej formie.
Pojazdy
Pojazdów w grze nie jest zbyt dużo, ale jest to uzasadnione fabularnie ze względu na wieloletnie sankcje nałożone na Yare. Gra nadrabia tym, że pojazdy są unikalne i jest też kilka ciekawych unikalnych pojazdów jak latające Buggy czy czołg z czasów rewolucji. Dodatkowo mamy do dyspozycji nasz personalizowany pojazd, który możemy modyfikować, ulepszać, zmieniać wygląd i ozdoby. Przyzywamy go z menu uzbrojenia i jest dostarczany pod nasz nos. Jest to naprawdę bardzo dobra funkcja, szczególnie kiedy ktoś lubi pojazdy.
Rozwój postaci
W Far Cry 6 mamy trochę inne podejście do rozwoju postaci niż w poprzednich odsłonach serii. Nie mamy już drzewka rozwoju z punktami pomimo zwiększającego się poziomu postaci, który służy najpierw do odblokowywania nowych Supremo i broni do kupienia, a potem do pokazania ile graliśmy w grę. Teraz część umiejętności jest dostępna od początku jak rzucanie nożem w przeciwnika obok podczas egzekucji czy zabójstwa z wysokości. Inne zapewniają nam ubrania i są to umiejętności z poprzednich części, ale i nowe pomysły. Jest też kilka rzeczy odblokowywanych na stałe w placówkach jakie budujemy w bazach i są to narzędzia i specjalizacje czyli typowe rzeczy jak wingsuit, spadochron, dodatkowe mięso ze zwierząt czy możliwość rekrutowania niektórych cywili. Nie wszystkim przypadnie do gustu nowy system, ale to nie znaczy, że jest zły.
Towarzysze
W tej odsłonie serii nie mamy żadnego ludzkiego towarzysza, a bardzo unikalnych zwierzęcych towarzyszy. Każdy z nich specjalizuje się w różnych rzeczach, ma trzy umiejętności do odblokowania i różne wyglądy. Są towarzysze stricte do walki, tacy do gry na cicho i jeden do obu. Umiejętności odblokowywane są przy okazji tego jak gramy z naszym towarzyszem. Pomimo, że jest ich tylko 5 to są na tyle zróżnicowani, że każdy znajdzie coś dla siebie.
Główne obozy
W głównych siedzibach możemy budować specjalne placówki, które dają nam dostęp do wspomnianych wcześniej stałych ulepszeń. Budujemy je i ulepszamy za metal, leki i benzynę. Im bardziej je ulepszymy tym więcej bonusów mamy i więcej możemy kupić. Oprócz tego np. w Hunter’s Lodge kiedy upolujemy jedno z mitycznych zwierząt możemy kupić jedną z części specjalnego stroju łowcy. Kiedy już ulepszymy wszystko nie grają dużej roli, ale przez sporo godzin na początku zbieramy surówce i zdobywamy nowe bonusy co jest bardzo przyjemną funkcją.
Operacje specjalne
U Loli mamy dostępne operacje specjalne dzięki, którym możemy zdobywać specjalną walutę Moneda, którą możemy u niej wydać na specjalne uzbrojenie, które zmienia się co tydzień. Wyjeżdżamy w jakieś miejsce np. Park Dinozaurów i naszym celem jest zdobycie trochę PG-240X czyli specjalnej broni chemicznej. Wyzwanie polega na tym, że broń przegrzewa się na słońcu i musimy ją chłodzić w punktach z wodą oraz to, że nie mamy dostępu do dokładnej pozycji na mapie. Im wyższy poziom trudności tym większe nagrody, ale też większa prędkość nagrzewania się i więcej przeciwników. Jeżeli gramy w co-opie dostaniemy większe nagrody. Minusem jest to, że do gry solo zbalansowany jest tylko najniższy poziom trudności, wyższe już są dostosowane do co-opa, a nie zawsze szybko można znaleźć partnera do gry. Oczywiście można próbować grać samemu na wyższych poziomach trudności, ale jest to niesamowicie trudne. W Operacjach odwiedzamy naprawdę fajne lokacje, których nie ma na normalnym obszarze rozgrywki co sprawia, że są naprawdę fajnym dodatkiem.
Operacje Bandidos
Pobocznym sposobem na zdobywanie zasobów, ale czasami też Monedy, broni i przywieszek do broni są operacje Bandidos. Jest to prosta minigierka gdzie wysyłami liderów i na misje i potem decydujemy co mają robić z różnymi procentami na powodzenie co daje nam również dodatkowe rzeczy. Mała, ale przyjemna poboczna aktywność.
Fabuła i misje poboczne
Fabuła jest typowa dla serii czyt. jest taki jeden zły niedobry i trzeba go zabić. W tym przypadku jest to dyktator Antón Castillo i osoby z jego najbliższego otoczenia odpowiedzialne za np. propagandę. Jak zwykle jest to bardzo wyróżniająca się postać, ale niestety jest jeden minus – zbyt mała ilość interakcji z Antónem. Po dużych wydarzeniach są to cutscenki pokazujące co się dzieje poza naszymi oczami, Dani spotyka się z antagonistą trzy razy z czego dwa ostatnie spotkania mają dużą wagę. Pomijając to jest to dobrze wykreowany antagonista, ale to można odkryć grając w grę. Poboczni antagoniści też są unikalnymi postaciami, ale nie wszyscy wystarczająco bardzo i tylko z niektórymi spotkania mają duże znaczenie.
W grze są również misje poboczne jak poszukiwania skarbów, wyścigi i pomaganie ludziom w różnych kwestiach. Jest ich sporo, są zróżnicowane i ciekawe. Poboczne aktywności naprawdę dobrze wyszły twórcom. Wśród nich jest poszukiwanie artefaktów bogów, w których tradycyjnie wierzą mieszkańcy wyspy, wyścigi czy przebieżka po poligonie czołgowym.
Podsumowanie
Far Cry 6 to naprawdę solidna gra, ale dla fanów serii, nie każdemu się spodoba. Duży arsenał, brak błędów, zróżnicowani przeciwnicy, ciekawe misje główne i poboczne.
Podsumowanie
Pros
-Duży zróżnicowany arsenał
-Sporo ciekawych pobocznych aktywności
-Dobre rozwinięcie idei poprzednika
Według mnie gra jest średnia. Zwróciłbym uwagę autorowi tekstu za interpunkcję i błędy ortograficzne „zróżnicowany przeciwnicy” strasznie boli po oczach ^^
Nawet najlepszym zdarzają się pomyłki 🙂
Nie tylko, jeszcze chociażby „kamuflarz” I brak przecinków w niektórych miejscach