Hero Realms wreszcie, po miesiącach czekania, otrzymał swój pakiet dodatków. Z poprzednim wydaniem, które nigdy nie zagościło na polskim rynku, wiąże się bardzo smutna historia, jednak całe szczęście wszystko wróciło na dobre tory.
A wszystko dzięki wydawnictwu IUVI Games, które to po niechlubnym działaniu Games Factory przejęło na siebie obowiązek wydania dodatków do gry Hero Realms. Jest to dla mnie bardzo dobra wiadomość, gdyż Hero Realms jest jedną z moich najbardziej ulubionych karcianek dwuosobowych, o czym pisałem też w recenzji jakiś czas temu. Możecie ją przeczytać tutaj – Recenzja Hero Realms.
Dodatki w Hero Realms – co w pakiecie?
Myślę, że pełnoprawna recenzja dodatków nie ma większego sensu jeżeli została już napisana recenzja podstawki. Zrobimy to podobnie, jak przy Keyforge, czyli rzucimy okiem na to co dostaliśmy nowego i pokrótce napiszę o moich wrażeniach z zabawy z dodatkiem. Wiec zacznijmy od wstępu.
Zestawy Bohaterów w Hero Realms
Może najpierw przedstawmy dostępne talie bohaterów. IUVI Games wydało wszystkie talie stworzone do tej pory i należy do nich:
- Złodziej
- Czarodziej
- Wojownik
- Łowca
- Kleryk
Jest to bardzo klasyczna lista bohaterów fantasy. Nie ma tutaj barbarzyńców czy innych łowców smoków. I bardzo dobrze.
Do dyspozycji otrzymaliśmy pakiety bohaterów, które zastępują początkowe identyczne talie bohaterów. Oprócz standardowych monet (kryształków) oraz jakiegoś ataku, każda z klas posiada pewne specjalne dla siebie umiejętności i muszę powiedzieć, że robią one drastyczną różnicę. Przykładowo, taki wojownik ma jednorazową kartę, która może zadać aż 8 obrażeń! Oprócz tego posiada już na wstępie tarczę (3 obrony) oraz parę innych kart, które mocno zwiększają możliwości ofensywne.
Kleryk natomiast już na starcie posiada w talii kartę, która leczy 5 punktów obrażeń oraz posiada parę innych trików, które zwiększają jego wytrzymałość. I tutaj bardzo szybko zauważyłem pewien dysonans oraz zmieniony balans postaci. Do tej pory zagraliśmy około 10 razy w absolutnie różnych konfiguracjach i za każdym razem mieliśmy wrażenie, że jeden bohater jest troszkę lepszy od drugiego. Nie zmienia się to na dłuższą metę, gdyż jeżeli jedna postać ma więcej umiejętności ofensywnych na początku, to druga może na przykład łatwiej zdobywać pieniądze i jednocześnie szybciej pozyskiwać silne karty. Skutkuje to tym, że finalnie to ta druga postać wygrywa gdyż szybciej buduje silny deck.
Oczywiście teraz już wiem, że grając jako wojownik, muszę walczyć szybko i agresywnie bo taki np. mag już na starcie ma tańsze zakupy oraz delikatne leczenie. Jeżeli dam mu się rozkręcić, to błyskawicznie zdobędzie parę potężnych kart i pozamiatane. Sprawia to, że grając z dodatkami uczę się Hero Realms od nowa, próbuję zrozumieć zależności oraz nowe to combosy. Tutaj na przykład fajnie prezentuje się łotr, który to zadaje dodatkowe ekstra obrażenia za każdy zagrany w danej rundzie nóż do rzucania, dzięki czemu już na starcie może wyłożyć potężne combo.
Zestawy Bossów w Hero Realms
Oprócz zestawów bohaterów, otrzymaliśmy także dwa pakiety bossów do Hero Realms. Należą do nich:
- Lisz
- Smok
Dalej klasycznie, bez łupieżców umysłów oraz antycznych przedwiecznych. Jest super tak jak jest. Bossowie odblokowują nam parę ciekawych możliwości. Pierwszą z nich, jest specjalny wariant asymetryczny, który to pozwala grupie graczy walczyć przeciwko bossowi w którego wciela się jeden z innych graczy. Bossowie posiadają swoje unikalne zasady oraz cele, budują inne talie niż gracze i jednocześnie posiadają znacznie silniejsze umiejętności.
Przykładowo, aby na amen rozwalić Lisza, musimy zniszczyć wszystkie jego Filakteria w których zaklęte są cząstki jego duszy. Każda aktywna fiolka posiada inną wartość punktów życia oraz lekko zmienia zasady gry. Oprócz tego posiada umiejętność przyzywania sług, które to bronią fiolek przed atakami bohaterów. Granie Liszem to solidny klimat, a walka z nim nawet dużej grupy bohaterów nie należy do najprostszych.
Kolejnym z bossów jest Smok, który w pełnym pakiecie graczy ma ponad 200 punktów życia. Dodatkowo, ma specjalną mechanikę skarbów, dzięki której drużyna bohaterów (głupców, którzy mierzą się z potęgą której nie rozumieją) może zyskać specjalne umiejętności. I co jeszcze jest ciekawsze, smok może odzyskać swój skarb. Tak się właśnie toczy zabawa z smokiem.
Co ciekawe, wydaje mi się ze nawet trójka graczy nie ma żadnych szans z bossem, zwłaszcza z Liszem, wydaje mi się ciut silniejszy oraz znacznie ciekawszy od smoka, bo come on, kto by nie chciał mieć na usługach armii nieumarłych. Dopiero przynajmniej w pakiecie czterech osób przeciwko bossowi jest jakaś nadzieja na zwycięstwo z monstrum. Nie ma co nawet liczyć na sukces w dwie osoby, a walka jeden na jednego boss kontra bohater to czyste samobójstwo. To się udaje tylko w filmach i serii Gothic.
Fajnym motywem jest tryb boss vs boss, który świetnie dorzuca jeszcze większe wyzwanie dla dwójki graczy. Dzięki temu, że w grę można grać teraz nawet w sześć osób, to Hero Realms w moim przypadku wyszedł na salony, gdzie wcześniej był tytułem głównie dwuosobowym.
Moje wrażenia z rozgrywki z dodatkami
Hero Realms już wcześniej był bardzo regrywalną grą. Mamy wiele rozgrywek na swoim koncie i gra nie znudziła nam się nawet przez chwilę. Trafiała regularnie na stół, zwłaszcza w wariancie dwuosobowym. Wcześniej nie byłem fanem zabawy w większym gronie (mimo że miałem paru znajomych którzy lubili i ten tryb), to jednak się obecnie zmieniło, gdyż zwłaszcza tryb walki z bossem sprawia, że Hero Realms stał się bardzo kompetentną rozgrywką w większym gronie graczy. Dodatkowo tryb free for all z bohaterami sprawia, że gra staje się maksymalnie urozmaicona oraz klimatyczna.
Jak już wcześniej wspomniałem, granie jeden na jednego jest teraz całkowicie nowym doświadczeniem, gra stała się bardzo asymetryczna i stawia absolutnie nowe wyzwania przed graczami. Ta linia zaciera się w trakcie gry, jednak pierwsze tury niektórymi postaciami (np. magiem) sprawiają, że te postacie znacznie szybciej i agresywniej się rozwijają. Poznanie wszystkich niuansów każdej postaci oraz zrozumienie nowych combosów to całkowicie nowe doświadczenie w Hero Realms.
Nie podoba mi się jednak do końca sama polityka wydawnicza dodatków. Kupowanie ich oddzielnie mija się z celem, a w pakiecie kosztują ponad 100 zł, gdzie dostajemy zawartość bardzo podobną do tego co znajdziemy w podstawowym Hero Realms. Zdaje sobie sprawę jednak, że wydawnictwo IUVI Games nie ma na to większego wpływu, a drukowanie oddzielnych talii w oddzielnych pudełkach i z oddzielnymi instrukcjami dodatkowo pompuje koszt i sprawia że ta cena jest po prostu wyższa, to jednak szkoda że nie został wydany duży pakiet z wszystkimi dodatkami razem i który byłby w odpowiedniej cenie.
Nie zmienia to jednak faktu, że patrząc na regrywalność tej gry, która już po wielu miesiącach od premiery nam się nie nudziła, a teraz z dodatkami będziemy do niej wracać latami (szybki setup, łatwe zasady, duża różnorodność rozgrywek), sprawia że te 100 zł za dodatki przeliczając na inne gry planszowe to nie jest wygórowana cena. Jeżeli jesteście fanami Hero Realms, to po prostu musicie zakupić pakiet tych dodatków.
Brak komentarzy